Elokuvastudiot ja suoratoisto (Disney, Netflix, Warner Bros, Paramount)

Päätin avata yksittäisten yhtiöketjujen rinnalle ketjun, jossa voi keskustella kaikista elokuva-, TV-sarja- ja suoratoistoalan yhtiöistä sekä alasta yleensä, samaan tapaan kuin pelialalla on oma ketjunsa. Ehkä tällä tavalla saadaan keskustelua hieman aktiivisemmaksi. Poistakaa jos idea on huono. Laitan tähän ensimmäiseen viestiin lyhyet esittelyt alan isoimmista yhtiöistä.


NYSE:DIS
Disney omistamiin studioihin lukeutuu Disneyn omien brändien lisäksi mm. Marvel, Lucasarts (Star Wars), 20th Century Studios (mm. Avatar) sekä Pixar. Lisäksi Disneyllä on omat suoratoistopalvelut Disney+ ja Hulu sekä iso liuta perinteisiä TV-kanavia (isoimpina ABC, ESPN). Disney keskittyy pitkälti brändin mukaiseen koko perheelle suunnattuun viihteeseen juuri supersankareiden, animaatioiden ja seikkailuelokuvien kautta. Disney pyörittää lisäksi huvipuistoja, jotka nojaavat elokuvilla luotuihin hahmoihin ja maailmoihin.
Yhtiökohtaista keskustelua täällä.


NASDAQ:NFLX
Netflix on toisaalta elokuva-alalla vanhoihin legacy-studioihin nähden suht uusi toimija, mutta toisaalta suoratoiston puolella se kaikista vanhin ja meritoitunein. Yhtiö tuskin kaipaa sen pidempiä esittelyjä, vaan kaikki Netflixin palvelun tietävät. Netflixin tärkeimpiin sarjoihin kuuluu mm. Stranger Things, Squid Game ja Bridgerton.


NASDAQ:WBD
Warner Bros Discovery (WBD) luotiin viime vuonna, kun AT&T:n omistama Warner Bros yhdistyi pörssiin listatun Discoveryn kanssa. Myrskyinen alku pörssitaipaleella on rauhoittumaan päin, kun yhtiöstä on saatu siivottua isoimpia rönsyjä pois. Warner Bros -sateenvarjon alle kuuluu mm. DC ja Harry Potter, sekä lisäksi HBO-brändin alla tähän asti kulkenut ja jatkossa Max-nimiseksi muuttuva suoratoistopalvelu. WBD:n alla on myös paljon perinteisiä TV-kanavia, mm. CNN, Turner, Eurosport, Discovery jne.
Yhtiökohtaista keskustelua täällä.

image
NASDAQ:PARA
Paramount Global on myöskin suhteellisen uusi yhtiö pörssissä, kun CBS ja Viacom yhdistyivät ja myöhemmin muuttivat nimensä Paramount Globaliksi viime vuonna. Yhtiön alta löytyy Paramount Studios sekä Paramount+ -suoratoistolapalvelu ja CBS-TV-kanava. Viime vuoden ykköshitti Top Gun Maverick oli Paramountin tuotantoa, kuten myös tämän vuoden lippuluukkujen ykköseksi jo povattu The Super Mario Bros Movie.


Universal Studios ja sen pyörittämä Peacock-suoratoistopalvelu täydentävät isojen studioiden kastin. Universalin alle kuuluu mm. animaatiostudio Dreamworks ja sen suosituimpiin leffasarjoihin lukeutuvat Fast & Furious, Jurassic Park ja Lego-leffat. Universalin omistaa Comcast (NASDAQ:CMCSA). Comcastin omistuksessa on myös NBC-TV-kanavat.

Muut alan toimijat

  • Amazon osti hiljattain Metro-Goldwyn-Mayer-studion ja pyörittää omaa Amazon Prime Video -suoratoistopalvelua niillä markkinoilla joilla emoyhtiö on aktiivinen. Amazon tuottaa myös enenevässä määrin omia leffoja ja sarjoja Amazon Studios -brändin alla.
  • Apple on hiljattain alkanut rakentaa omaa elokuvastudiota suhteellisen menestyksekkäästi, ja tietenkin tarjoaa omassa ekosysteemissään suoratoistoa.
  • Lionsgate taitaa olla ainoa pienempi elokuvastudio, joka on pörssiin listattu. Heidän tuotantoonsa kuuluu tällä hetkellä tärkeimpänä assettina John Wick -elokuvasarja.
  • Elokuvateattereita pyörittävät ja niihin muuten läheisesti liittyvät pörssiyhtiöt kuulunevat myös tämän aiheen piiriin: AMC, Cinemark, Kinepolis, Cineplex, Dolby Laboratories, IMAX, Technicolor

Studioiden puolella ala konsolidoituu kovaa vauhtia, ja uusista yrityskaupoista huhuillaan jatkuvasti. Etenkin Applen odotetaan ostavan itselleen studion lähiaikoina, jotta saavat palveluunsa laajemman tarjonnan vanhempaa tuotantoa. Ostokohteita voisivat olla esimerkiksi Lionsgate, yksityisomisteinen A24 tai jopa WBD.

Suoratoistossa kilpailu kuluttajien ajasta on kovaa, kuten alla olevasta suuntaa antavasta kuvasta näkyy. Kaikki palvelut tuskin tästä taistelusta selviävät hengissä, mielenkiintoista nähdä milloin yksittäisiä palveluja alkaa tippua pois pelistä.

19 tykkäystä

Suosittelen pitämään Amazonia tarkemmin silmällä, sillä rahasta ei ole pulaa ja on vain ajan kysymys milloin laajentavat vahvemmin tälle markkinalle. MGM osto on saatu päätökseen ja sen tulevasta tuotannosta saatu ensimmäisiä murusia julki…

Yksi asia näissä jenkkiosakkeissa kyllä ihmetyttää ja ottaa päähän ja se on jenkkien oikeuskulttuuri . Koskaan ei tiedä mitä seuraavaksi keksivät ja mistä tapellaan seuraavaksi oikeuden edessä.

Parhaillaan on käynnissä Viacomin/Paramountin ja Warnerin välinen julkinen kissatappelu South Parkin suoratoisto-oikeuksista. Warner hankki yksinoikeuden South Parkin TV episodien suoratoistoon ja lupasi maksaa $500 miljoonaa, kunhan kaikki uudet TV jaksot julkaistaan heidän alustallaan seuraavan kolmen vuoden ajan. Sitten tuli Covid-19. South park jaksoja saatiin julkaistua vain rajallisesti .

Samaan aikaan Paramount pyrki kiertämään sopimusta tekemällä erillisen diilin South Park “elokuvista” (jotka noin tunnin TV episodin mittaisia) ja näin saivat yksinoikeuden South Park “elokuviin” Paramount+ palvelussa. Warner ei ollut tähän kovinkaan tyytyväinen ja haastoi Paramountin oikeuteen.
Paramount puolestaan haastoi Warnerin oikeuteen kun eivät kunnioittaneet sopimuksen maksuja. :point_right: :point_left: :point_left: :point_right: :point_left: :point_right:

Dan Murrell selittää tarkemmin mistä kyse

tarjolla olisi myös 58 sivua lakitekstiä jos kiinnostaa - https://deadline.com/wp-content/uploads/2023/04/paramount-WBD-countersuit.pdf

5 tykkäystä

Jos elokuvayhtiöt kiinnostavat, niin suosittelen tarkkailemaan ensi viikolla sosiaalista mediaa tarkkaan. Maanantaina käynnistyy Cinemacon Las Vegasissa.

MA 24.4. :

  • Sony Pictures Entertainment Kicks Things Off with an Exclusive Presentation Highlighting its Upcoming Releases

TI 25.4. :

  • The state of the industry” and studio presentation from Warner bros. pictures

  • Warner bros. pictures invites you to a special advance screening of “The Flash”

  • Kesäkuussa julkaistava FLASH näytetään ensimmäistä kertaa yleisölle. James Gunn ja Tom Cruise hehkuttaneet elokuvaa jo etukäteen, joten mielenkiintoista kuulla miten yleisö reagoi.

KE 26.4.

  • Walt disney studios invites you to its 2023 presentation highlighting its upcoming release schedule, followed by a special advance screening of 20th century studios’ “the boogeyman”

  • Universal pictures and Focus features invite you to a special presentation featuring footage from their upcoming slate

TO 27.4.

  • Paramount pictures invites you to an exclusive presentation highlighting its upcoming slate

  • Lionsgate invites you to its 2023 studio presentation including a special advance screening of “joy ride”

5 tykkäystä

Tein Netflixin tilinpäätöksestä viimeksi tällaisen.

Pitää varmaan kurkata jossain kohtaa, miten tarina on edennyt. Viimeksi tosiaan sijoittajat innostuivat, kun tilausten määrä kääntyi uudestaan kasvuun.

5 tykkäystä

Ensireaktiot ovat olleet todella positiivisia sekä Zaslavin puheeseen että The Flash -leffaan.

1 tykkäys

Hollywoodin käsikirjoittajien lakko alkaa tänään ja vaikuttaa pitkittyessään näiden yhtiöiden toimintaan melko voimakkaasti. Elokuvien julkaisuun tämä toki vaikuttaa vasta vuoden tai parin viiveellä, mutta sarjat ja etenkin ajankohtaisohjelmat saattavat mennä tauolle jo pian. Tosi-TV ja muu käsikirjoittamaton sisältö selvisi tästä viimeksi voittajana.

While network shows will see their pipelines start to empty, immediate effects will be felt on late-night talk shows, Deadline noted, with all set to go dark and replace their new programming with reruns starting Tuesday.

The 2007 strike, 100 days long, cost billions of dollars in lost output, and wiped out a quarter of prime-time programming for the network TV season. In the years since, much has changed about how people view television.

1 tykkäys

Buffettin Berkshire Hathawaynkin omistama Paramount Global otti melkoiset tappiot viime kvartaalilta liittyen Paramount+:n laajentamiseen uusille markkinoille ja Showtimen yhdistämiseen Paramount+:n kanssa. Lisäksi TV-puolella mainostulot sakkaavat heikossa markkinaympäristössä. Osinkoa leikattiin samalla isolla kädellä $0.24 → $0.05. Markkina kiittää 25% pudotuksella tänään.

Revenue by segment: TV Media, $5.19B (down 8%); Direct-to-Consumer, $1.51B (up 39%); Filmed Entertainment, $588M (down 6%).

Paramount+ added 4.1M subscribers in the quarter to reach a total of 60M subscribers. Paramount’s free ad-supported TV offering, Pluto TV, has hit 80M monthly active users.

Huomenna vuorossa WBD.

3 tykkäystä

Warnerin Q1 osari - https://s201.q4cdn.com/336605034/files/doc_financials/2023/q1/WBD-1Q23-Earnings-Release-Final-05-04-23.pdf

  • Revenue: $10.7 billion vs. $10.78 billion expected
  • Loss per share: 44 cents vs. earnings of 1 cent expected

Tulos missasi aika pahasti ja tässä reaktio :cold_face:
image

Eiköhän Zaslav puhu kurssin taas nousuun

3 tykkäystä

Pikakommentit WBD:n osarista.

Positiivista:

  • DTC-segmentti oli ensimmäistä kertaa voitollinen ja USA:n suoratoiston oletetaan nyt olevan voitollinen koko vuoden tasolla, vuoden aikaisemmin kuin mitä aiemmin on ohjeistettu. Tämä uuden Max-palvelun ylösajosta huolimatta. Sekä tilaajien määrä että ARPU nousi ihan kivasti DTC-puolella.
  • Hogwarts Legacy myy kuin häkä, jo yli miljardi liikevaihtoa tältä vuodelta.
  • The Last of Us on valtava menestys, jo nyt HBO Maxin historian katsotuin sarja Euroopassa ja Etelä-Amerikassa.

Negatiivista:

  • Tulos pahasti pakkasella. Syynä “pre-tax amortization from acquisition-related intangible assets and pre-tax restructuring expenses”. Ilman noita voittoa olisi tullut noin $750 miljoonaa.
  • Vapaa kassavirta pahasti pakkasella. Syynä käyttöpääoman muutokset, korot ja urheilusarjojen maksut.
  • TV-puolella mainostulot -15%, eli samaa ongelmaa kuin Paramountilla.
  • Studio-puolella tämän kvartaalin lippulaivajulkaisu Shazam 2 ei yltänyt lähellekään 2022 Q1 julkaistun The Batman -leffan lipputuloja ja oli iso pettymys.

Eiköhän tämä mene kokonaisuutena negatiivisen puolelle, mutta ei pitäisi yhtä iso pommi olla kuin eilinen Paramount Globalin osari.

Katsotaan onko sieltä saatu puristettua lisää säästöjä tai muuttuuko ohjeistus.

7 tykkäystä

Disney osari, osui aika hyvin ennusteisiin, mutta Disney+ menetti 4 miljoonaa käyttäjää https://thewaltdisneycompany.com/app/uploads/2023/05/q2-fy23-earnings.pdf

  • Revenue: $21.82 billion versus $21.8 billion expected
  • Adj. earnings per share (EPS): $0.93 versus $0.94 expected
  • Total Disney+ subscribers: 157.8 million versus 163.1 million expected
2 tykkäystä

Disney tarjoaa viikosta toiseen uusia pettymyksiä. Uusin Indiana Jones esitetty Cannesissa ja vastaanotto jotain muuta kuin puolen tunnin raikuvia aplodeja.

image

VS

image

Jos ensimmäisistä arvosteluista voi vetää jotain johtopäätöksiä, niin tässä seuraava Boxoffice floppi. Hyvä uutinen puolestaan se, että ehkä Kathleen Kennedylle näytetään toivottavasti vihdoin ovea

3 tykkäystä

Disney on kyllä juuri nyt mielenkiintoisessa tilanteessa, etenkin Hulun suhteen. Kortit taitaa olla nyt paljastettu, kun ensin Disneyn puhelussa ilmoitettiin Disney+:n ja Hulun yhdistyvän samaan streaming-pakettiin.

First, as a significant step toward creating a growth business, I’m pleased to announce that we will soon begin offering a one-app experience domestically that incorporates our Hulu content via Disney+. And while we continue to offer Disney+, Hulu and ESPN+ as standalone options, this is a logical progression of our DTC offerings that will provide greater opportunities for advertisers while giving bundles of subscribers access to more robust and streamlined content, resulting in greater audience engagement and ultimately leading to a more unified streaming experience.

Ja myöhemmin Q&A-sessiossa kommentoitiin näin. General entertainment viittaa tässä nimenomaan Huluun.

I’ve now had another three months to really study this carefully and figure out what is the best path for us to grow this business. And it’s clear that a combination of the content that is on Disney+ with general entertainment is a very positive, is a very strong combination. From a subscriber perspective, from a subscriber acquisition, subscriber retention perspective, and also from an advertiser’s perspective.

Toisaalta muistuteltiin, että kaupat on lopulta Comcastin käsissä. Comcastin toimari kommentoi asiaa Disneyn puhelun jälkeen näin.

Vielä pisteenä iin päälle, Disney veti itse tuottamansa 9-1-1-sarjan Foxilta omalle ABC-kanavalleen ja otti siten sarjan omaan täyteen kontrolliinsa. 9-1-1 on yksi Hulun tärkeimpiä vetonauloja jenkeissä.

Eiköhän Hulun kolmanneksen myynti Disneylle ala siis olla melko varmaa. Disneyn tase on vaan melko tapissa ja Hulu ei tule lähtemään halvalla, varsinkaan nyt kun Comcast tietää että Disneyn strategian kannalta heidän on se melkein pakko ostaa. Velkaa ei oikein kehtaisi ottaa lisää eikä käteistäkään liiaksi asti ole. Osinkokin on luvattu ensi vuonna palauttaa. Melkoista tasejumppaa saa Disney harrastaa jos meinaavat tämän tosiaan viedä maaliin. Indiana Jonesin floppaaminen tuskin tätä auttaisi. Lähteekö ESPN myyntiin?

1 tykkäys

Disneyllä ei ole muita vaihtoehtoja kuin hankkia loppuosa Hulusta. Rahaa tähän ei ole, pitäisi ottaa velkaa 9-10 miljardia. Comcast tietää tämän, eikä suostu myymään liian halvalla. Kusessa ovat.

Igerin visio on myydä Disney jollekin isommalle parin vuoden sisällä tai pilkkoa yhtiö, ennen kuin hyppää pois toiminnasta, mutta Apple ja Amazon odottavalla kannalla kun suorittaminen ollut viime vuodet melko heikkoa. Huvipuistot takovat kyllä rahaa, mutta kun IP bisnes takkuaa, niin tällä vaikutus tulevaisuudessa myös huvipuistoihin.

esim. Uusin parin miljardin Star Wars investointi oli melkoinen katastrofi -

Disneyn taskussa olevat mediat eivät vielä suostu puhumaan Floridan tappioista, muuta kuin poliittisessa mielessä, mutta oikeudessa Disneyllä ei mitään mahdollisuuksia menestyä. Florida voi mitätöidä bondit ja pakottaa Dineyn maksamaan näistä veroja takautuvasti, jolloin puhutaan useiden miljardien tappioista.

Kun elokuvabisnes ja Disney+ takkuaa ja Disneylla pakkomielle wokettaa kaikki tunnetut brändit, tulee seuraavat pari vuotta olemaan kovin haastavia. Itse odottelen iskun paikkaa ja sitä, että Igerista päästäisiin eroon.

3 tykkäystä

Mahtaisiko tällainen järjestely mennä enää läpi, nyt kun FTC:tä on alkanut taas anti-trust-hommat kiinnostaa? En jaksa uskoa, kun pienempiäkin kauppoja seulotaan nyt niin tarkasti.

No jotain hyvää sentään, ainakin yksi miljardi tämän taistelun ansiosta säästyi.

En itse jaksa uskoa että tässä on kyse mistään muusta kuin poliittisesta teatterista. Kaikki kaunat unohdetaan tulevien vaalien jälkeen, molemmat osapuolet saivat oman kuulijakuntansa pisteet kotiin ja elämä jatkuu Floridassa kuten tähänkin asti.

1 tykkäys

Comcastin mielestä Hulun arvo on yli 70 miljardia, Disneyn mielestä useamman kymmenen miljardia vähemmän. Neuvoteltavaa siis riittää että tuo saadaan maaliin.

2 tykkäystä

Lionsgate (John Wick) julkaisi osarin torstaina . Tulos aika meh, mutta ylitti odotukset.

Lionsgate päättänyt ajaa oman LIONSGATE+ suoratoistopalvelun alas ainakin euroopassa ja jos ollaan rehellisiä, niin en edes tiennyt että tämmöinenkin olemassa. Suomessa toiminta päättynyt jo 30. maaliskuuta 2023.

2 tykkäystä

Välillä jotain positiivista. Vastoin ainakin omia odotuksiani, tämän poliittisen debatin keskiössä jo pitkään ollut Pieni Merenneito -elokuva näyttää saaneen lippuluukulla hyvän vastaanoton. Elokuvan odotettiin tuovan avausviikonloppuna 90-100 miljoonan dollarin lipputulot kotimaassa, mutta tulos oli lopulta 119 miljoonaa. Pitkä Memorial Day -viikonloppu toki. Kansainvälisesti elokuva myi 185 miljoonan dollarin edestä lippuja. Jos edellisiin live action -remakeihin vertaa, niin Merenneidolla on hyvä mahdollisuus yltää miljardin dollarin lipputuloihin tänä vuonna, mikä olisi 250 dollarin budjetilla erittäin hyvä suoritus. Ehkä Disney siis kuitenkin tuntee yleisönsä ja tietää mitä tekee vanhojen brändiensä kanssa?

Lähteet:

1 tykkäys

Tämä ei ole koko totuus. Ennusteita laskettiin juuri ennen julkaisua, jotta niihin on helpompi päästä. Alun perin ennusteena oli 140 miljoonaa ja tästä jäätiin pahasti jälkeen.

Vertailun vuoksi käytettäneen 3 päivän avaustuottoa. Little Mermaid tuotti avausviikonloppuna 95.5M.

  • -7% below 2016’s The Jungle Book ($103.2M)
  • -17% below 2010’s Alice in Wonderland ($116.1M)
  • -45% below 2017’s Beauty and the Beast ($174.7M)
  • -50% below 2019’s The Lion King ($191.7M)
  • +4% above 2019’s Aladdin ($91.5M)

Ei tämä nyt kovin hyvältä näytä varsinkin kun huomioidaan, että lippujen hinnat ovat nousset muutamassa vuodessa 25%, eli katsojamäärät huomattavasti alhaisempia kuin muilla tuotoksilla. Disney voi toki yrittää vedota vieläkin Koronaan, mutta itse näen, että suurin syyllinen Disney+. Disney on kussut omiin muroihinssa ja opettanut kuluttajat siihen, että nämä elokuvat tulevat hetken päästä tarjolle ilmaiseksi suoratoistopalveluun.

Yllä olevat tuottivat kyllä lipputuloja miljardin, mutta 60-70% tuotoista tuli US ulkopuolelta.

Beauty and the Beast The Jungle Book Alice in Wonderland The Lion King Aladdin
Worldwide Gross $1,263,521,126 $966,550,600 $1,025,467,110 $1,656,943,394 $1,050,693,953
Foreign gross $759,506,961 $602,549,477 $691,276,000 $1,113,305,351 $695,134,737
Foreign % 60.1% 62.3% 67.4% 67.2% 66.2%
Domestic % 39.9% 37.7% 32.6% 32.8% 33.8%

Miltäs Little Marmaidin tilanne näyttää ?

WORLDWIDE gross $217,544,240
DOMESTIC gross $138,583,114
DOMESTIC %** 63.7%
INTERNATIONAL gross $78,961,126
INTERNATIONAL % 36.3%

Vaikkakin US avaus oli ok, niin leffa floppasi pahasti globaalisti ja tällä vauhdilla näyttäisi enemmänkin siltä, että tästä tulossa floppi. Break-Even on arvioiden mukaan noin $750 miljoonaa.

Varsinkin Kiinassa ollut vaikeaa ja avaus vain $2,5M

  • -95% below The Lion King ($54.1M)
  • -94% below The Jungle Book ($48.8M)
  • -94% below Beauty and the Beast ($44.5M)
  • -86% below Aladdin ($18.5M)
3 tykkäystä

Ok, tästä en ollut tietoinen. Oliko tälle joku lähde?

Onkin hyvä kysymys onko sillä Disneylle väliä tuleeko sama raha sisään 100 katsojalta vai 75 katsojalta? No ehkä sillä on, jos tätä IP:tä aiotaan hyödyntää oheistuotteiden ja puistojen myynnissä. Mielenkiintoisempi kysymys on se, saako Disney tuosta korotetusta lipun hinnasta edelleen saman osuuden itselleen, vai onko teattereiden välistä vetämä osuus noussut?

Joo, miljardi näyttää kieltämättä hankalalta saavuttaa. Mutta mistä tuo arviosi 750 miljoonan break-evenistä tulee? Ainakin Deadlinen lähteiden mukaan se olisi paljon alhaisempi.

In a break-even scenario off a $560M global box office (meaning a net profit of $71M before participations and residuals are accounted for), we’re told that Little Mermaid ‘s global film revenues would amount to $547M against its combined production, global theatrical and home entertainment marketing expenses of $476M.

Toisaalta, usein teatterijulkaisuilla on USA:n ulkopuolella pidempi häntä kuin Amerikassa, joten en tuijottaisi tässä vaiheessa liikaa prosenttiosuuksia USA vs. muu maailma. Jos katsoo esim. Aladdinin suoritusta, niin jenkeissä avaus oli noin 25% koko levitysajan lipputuloista, kun muualla maailmassa se on ollu 15% molemmin puolin. Toki silti esim Kiinassa ei Merenneidolla kulje kuten sanoit.

Lopuksi, tästä ihan samaa mieltä. Tämä on kuitenkin koko alan kirous tällä hetkellä. Ensin yritettiin Netflixin pelossa julkaista leffat samaan aikaan teattereissa ja suoratoistossa (WB). Siitähän nyt ei odotetusti tullut yhtään mitään. Nyt sitä sitten yritetään pikkuhiljaa vetää takaisin, mutta kuten sanoit katsojat saattoivat jo tottua odottamaan että pääsee katsomaan kotona. Lippujen hintojen nousu ei tätä auta.

2 tykkäystä

Deadline artikkeli ei vastaa reaalielämää ja laskelmat hyvinkin erikoisia. Esim. Jos Disney julkaisee elokuvan Disney+ palvelussa ja maksaa siitä itselleen 100M, niin eihän rahan siirtely vasemmasta taskusta oikeaan vaikuta lopputulokseen mitenkään.

Artikkelin kirjoittaja ei myöskään ymmärtänyt miten Boxoffice eli lipputulot jaetaan. Yleisesti ottaen jenkeissä elokuvastudio saa lipputuloista ensimmäisellä viikolla 60%, seuraavalla 55% ja siitä eteenpäin 50%. Kansainvälisellä markkinalla studio saa lipputuloista 40%, Kiinassa vain 20%.

Disney on yleensä ollut vahva neuvottelemaan sopimuksia, joten saattaa saada ensimmäiseltä viikolta jopa yli 60% tuloista. Tehdään siis oletus, että jenkeissä lipputuloista Dis saanee 60%. Ensimmäisen viikon perusteella elokuva menestyy vain kotimarkkinalla, joten jaetaan markkinasuhde 60% Domestic ja 40% international.

Boxoffice total M US BO INT BO Disney US income 60% Disney INT income 40% Production Marketing P/L
1000 600 400 360 160 250 150 120
900 540 360 324 144 250 150 68
800 480 320 288 128 250 150 16
700 420 280 252 112 250 150 -36
600 360 240 216 96 250 150 -88
500 300 200 180 80 250 150 -140

Laskelma on karkea, mutta tehdäkseen voittoa elokuvan pitäisi tuottaa yli 700M ja nykyisen arvion perusteella ollaan jäämässä reilusti sen alle.

Jos Disney haluaa jatkaa valitsemallaan tiellä ja tehdä vielä joku päivä elokuvilla voittoa, budjetit pitäisi saada reippaasti alle 200 miljoonan, mutta …

https://thedirect.com/article/indiana-jones-5-budget-record

Elokustudioiden ilmoittamiin budjetteihin ei myöskään voi täysin luottaa…

Universal has revealed it spent a staggering $844.7 million (£680.2 million) on the two latest movies in its Jurassic World trilogy which is more than twice their estimated budget.

4 tykkäystä