Sijoitusstrategiasi

Stategia on vähän elämänvaiheestakin kiinni, tässä oikein kiinnostava paneeli. En missään nimessä vertaa itseäni näihin guruihin muuten kuin että alkaa olla enää 10 vuotta eläkeikään.
Ennen lopun yleisökysymyksiä Seppo Saario kertoo että siirtyneensä laajaan hajautukseen indeksissijoitusten kautta, toki myös innostunut pienemmistä pörssiyhtöistä. Ja mikäpä siinä kun osaamista varmasti riittää.
Sijoittaminen taas pitää aloittaa fokus saatanan tarkkana ihan yhteenkin yhtiöön, kun on nuori vielä.

Tästä strategiasta olen samaa mieltä siltä osin että on okei hakea alkuun terävä kärki ja laajentaa sitten. Viimeiset vuosikymmenet kuitenkin aion päinvastoin kuin SS taas kaventaa, niin että lopuksi jäljellä ovat vain salkun parhaat. Ehkä se yksi kuten aikanaan aloittaessa.

Minä en siitä sitten tietysti jaksa enää nauttia mutta mutta harrastushan tämä vaan onkin, tai lainaa… ja siirto seuraavalle viestikapulan kantajalle

7 tykkäystä

@Pohjolan_Eka, pieni kysymys: Arvosijoittajako olet (edulliset ns. value stocks), vai laatuosakkeisiin (hyvät fundamentit) sijoittaja? On iso ero arvo-osakkeilla ja laatuosakkeilla. Anteeksi jos oli off topic, mutta jäi pyörimään ajatuksiin ja vaikutat aika lailla laatu-ajattelijalta tekstissäsi. Ihan hyvää pohdintaa kaiken kaikkiaan muuten. :+1:

4 tykkäystä

Ensimmäistä kertaa sijoitushistoriani aikana minulla on nyt kristallinkirkas sijoitusstrategia ja katse pitkälle tulevaisuuteen. Aloittaessani sijoittamista ja perehtyessäni alan kirjallisuuteen, kaikissa aloittelijoille suunnatuissa teoksissa kehotettiin ensimmäisenä laatimaan strategia, tuottotavoitteet jne. En noista silloin mitään ymmärtänyt ja sijoittaminenkin oli poukkoilevaa. Etsin ensimmäisinä vuosina itseäni sijoittajana.

Ensimmäinen osakeostoni oli Suomen Hoivatilat sillä logiikalla, että väestö vanhenee, joten tämän osakkeen on pakko nousta. Ei tullut mieleenkään, että ehkä joku muukin on havainnut tämän. Joka tapauksessa tämän kanssa kävi lopulta aika kivasti, holdattuani Hoivatiloja tammikuuhun saakka ja lisäiltyäni matkalla, kun ymmärryskin kasvoi ja havaitsin, että tässähän on tuurilla osunut ihan aidosti mainio keissi salkkuun. Muut avausostoni olivat Raute (OP:n suositusten listan kärjessä tuolloin) sekä Nordea (Kurssi oli laskenut viime aikoina).

Tämän jälkeen tulin vakuuttuneeksi indeksisijoittamisesta ja aloin panostamaan niihin. Myöhemmin tulivat vielä ETF-rahastot, joihin aloin kuukausisäästämään. Sitten kuvaan astui Inderes ja osakepoiminta, joka vei mennessään. Päätin, että jatkossa salkkuni tulee koostumaan 50% suorista osakeostoista ja 50% ETF-rahastoista. Näin ei kuitenkaan käynyt, sillä yhtiöiden tutkiminen ja niihin sijoittaminen on aika paljon mielenkiintoisempaa kuin kuukausittain X-summan tuuppaaminen “kasvottomiin” ETF-rahastoihin. Lopetin kuukausisäästäminen ETF-rahastoihin ja aloin panostamaan enemmän suoriin osakeostoihin, ajatellen kuitenkin pitää ETF:t salkussa turvana sille, mikäli häviäisin reilusti indeksille omalla salkullani. ETF-rahastoista kuitenkin luovuin lopulta vasta koronamontun pohjalta ja siirsin koko sijoitussalkkuni varat OST:lle ja kiinni alla oleviin osakkeisiin. Tavoitteenani on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus seuraavien 20-30 vuoden aikana. Haluan, että tuolloin vuotuinen osinkotuottoni on vähintäänkin lähellä kattaa vuosittaiset menoni. Loput hoidan todennäköisesti asuntosijoittamisella, mikäli tähän päätän joskus tulevina vuosina ryhtyä.

Tässä se nyt joka tapauksessa on, minun Master Plan näin jalkapallohengessä:

Sampo & Fortum ovat salkun defensiiviset kivijalat. Tämän toppariparin vakaaseen ja vahvaan osinkotuottoon voi nojata markkinatilanteessa kuin tilanteessa. Minua ei juuri haittaisi vaikka näiden yhtiöiden osakekurssi ei nousisi yhtään, mikäli saan jatkossakin näistä hyvää ja kasvavaa osinkoa, johon turvautua.

Huhtamäki & Neste ovat “laitapuolustajina” myös suhteellisen defensiivisiä. Molemmilta voi odottaa vähintäänkin indeksituottoa, mutta molemmilla on myös reilusti tilaa nousta ylöspäin tukemaan hyökkäyksiä. Mahdollisesti tulevaisuudessa näillä osinkotuotto nousee korkeammaksi. Erityisesti Nesteellä on lisäksi potentiaalia kehittyä tulevina vuosikymmeninä vaikka mihin.

Harvia & Kamux keskikentän pohjalle suhteellisen turvallisena ja luotettavana kaksikkona. Potentiaalia kuitenkin näillä molemmilla on hyville taustanousuille ja aiheuttamaan lisää hyökkäysuhkaa nopealla ja omistaja-arvoa luovalla kasvullaan. Näistä molemmista saattaa vuosien saatossa kehittyä defensiivisiä osingonmaksajia, kun kasvunäkymät alkavat olla syötyinä.

Digia & Revenio laitalinkeiksi, joilla on tilaa sekä arvaamattomuutta nousta vaikka kuinka ylös tahansa. Tulevaisuus näyttää kirkkaalta ja nämä molemmat tuovat salkkuun reilusti hyökkäysuhkaa.

Remedy & Talenom hyökkäyksen kärkeen. Näillä molemmilla haetaan sitä indeksistä reilusti poikkeavaa tuottoa. Molemmat ovat edelleen potentiaalisia kasvuraketteja, joiden kurssi saattaa kohota vielä nykytasoiltakin reilusti, mikäli samanlainen kannattava kasvu jatkuu.

Qt on salkun jokerikortti, jolla on potentiaalia vaikka kymmenkertaistua ja täten osaltaan vauhdittaa managerin tavoitetta taloudellisesti riippumattomuudesta.

Exel tosiaan jäi huutojaoissa viimeiseksi ja näillä on yleensä tapana joutua maalivahdiksi. Olin miettinyt mitä Exelin kanssa tekisin, sillä kevään ja kesän aikana se oli valahtanut salkun pienimmäksi omistukseksi, mutta olosuhteisiin nähden loistava osari selkiytti ajatuksiani tästä ja nosti samalla tämän sijoitusta salkun 7. suurimmaksi omistukseksi.

Salkku on siis karkeasti puoliksi jaettu kasvu- ja arvoyhtiöihin. Tällä hetkellä painotus kasvuyhtiöissä, joilla haetaan vähän enemmän tuottoa (ja riskiä), jolla poiketa indeksistä. Oma strategiani on saanut aika pitkälti vaikutteita Buffetilta ja Lynchiltä, kuin myös tältä foorumilta sekä Inderesiltä.

Buffetin tapaan ostan nykyisin vain hyviä liiketoimintoja. En katso juurikaan kurssia, sillä uskon, että hyvät yhtiöt kyllä ajan saatossa kurovat tiukatkin arvostukset umpeen. Jokaista salkkuni osaketta yhdistää se, että ne ovat mielestäni loistavasti hoidettuja yhtiöitä hyvillä kasvunäkymillä. En siis osta mitään alihintaisia “tupakantumppeja”, joku varmasti kykenee tuottoon tälläkin tavalla, itselläni taas ei osaaminen riitä. Lisäksi aikavälini on pitkä, eikä minulla ole tarvetta saati halua olla veivailemassa joka päivä ees-taas. Aiemmin olen saanut näpeilleni muun muassa Lehdolla, Nokian Renkailla, Nordealla sekä Nokialla. Näitä kaikkia yhdisti se, että kurssi oli laskusuunnassa, samoin kuin tulevaisuuden näkymät. Olen oppinut ettei laskeva kurssi tarkoita sitä, että osake olisi halpa ja että lasku jotenkin maagisesti loppuisi juuri siihen. Todennäköisempää on, että lasku jatkuu. Nykyään ostan enemmän kuin mielelläni nouseviin kursseihin, olen myös huomannut ja oppinut kantapään kautta, kuinka positiiviset uutiset poikivat yleensä lisää positiivisia uutisia ja osakekurssi seuraa perässä.

Lynch taas ei juurikaan välitä makron tapahtumista, kuten en minäkään. En reagoi jokaiseen risahdukseen, enkä kyllä isompaankaan, sen koronadippikin osoitti. Inderesin vuoksi taas salkku on 100% Suomi-painotteinen (kuten kuvan pelipaitojen väreistä näkee). Yhtiöiden seuraaminen on vain hauskempaa ja helpompaa tätä kautta, kiitos siitä tälle yhteisölle, tietoa on helppo saada ja sitä tulee ihan reaaliajassa. Tästä syystä en ole halunnut lähteä ulkomaalaisiin osakkeisiin, vaikka siellä olisikin tarjolla tietäville paikoin reilusti parempaakin tuottoa. Suomi-yhtiöillä taas mahdollisesti jonkinlainen informaatioetu, ainakin pienyrityksillä.

Myyminen ei kuulu strategiaani. Minulla ei ole taitoa myydä oikeaan aikaan ja tämä aiheuttaisi 99% varmasti vain enemmän jossiteltavaa. Esimerkiksi tällä hetkellä, kuin myös jostain huhtikuusta saakka olen pitänyt osakkeita liian kalliina, mutta nousu vain jatkuu. Huhtikuussa myymällä olisin jäänyt aika suuresta noususta paitsi. Toki tämä kommentti näyttää taas tyhmältä, kun ensi viikolla romahdetaan -20%, mutta se on sitten sen ajan murhe. Hoidan tämän ennemmin siten, että isommat lisäostot ovat jäissä hetken aikaa.

Tällä hetkellä kaikki omistukseni ovat osakesäästötilillä, jonne siirsin koronadipin pohjilla kaiken. Kerrankin hyvään aikaan onnistunut ajoitus (lähes päivän tarkkuudella), sillä saan täten OST:stä lähes maksimaalisen irti, kun tuolta pohjilta ostetut osakkeet ovat kaikki reilusti voitolla, Remedy jopa yli 100% ja pari muutakin lähelle. Tuonne tilille pystyn siirtämään vielä 9000€ ja se onkin tarkoituksena täyttää niin pian kuin mahdollista. Se siitä ostojen jäädyttämisestä :smiley:. OST:n täyttämisen jälkeen alkaakin säästäminen oman asunnon hankinnan käsirahaan, joten se ainakin sitten jollain tapaa jäädyttää ostot joksikin aikaa :slight_smile:. Ostot tulevat olemaan lisäyksiä jo olemassa oleviin omistuksiin, uusia osakkeita on vaikea tuoda salkkuun, sillä olen niin vakuuttunut nykyisistä omistuksista, eikä näköpiirissäni ole parempia yhtiöitä kuin salkussa jo olevat.

On muuten myös vielä hauskempaa, kun on pieniä välitavoitteita mitä on Excelissä laskeskellut. Olen tuonne laskeskellut esimerkiksi eri osakkeiden kappalemääriä, joihin pyrkiminen on lähitulevaisuuden tavoitteeni. Näistä olen johtanut osinkotuottoja jne. Se on juhlan paikka, kun jossain vaiheessa salkun vuotuiset osingot ylittävät 2000€ rajan, sitten 3000€ ja niin edelleen, pienin askelin kohti lopullista tavoitetta :slight_smile:. Lisätavoitteeni on saada kaikkien OST:llä olevien yhtiöiden omistusten arvoksi vähintään 5000€ tai suurimman yksittäisen omistuksen arvoksi yli 10000€. Tällaisia pieniä välitavoitteita on mukava seurailla, vaikka noin muutoin kurssien kyttääminen ei itseäni kiinnosta. Olen mukana pitkällä aikavälillä omistamassa hyviä liiketoimintoja :slight_smile:.

111 tykkäystä

@Pohjolan_Eka - Kerrassaan mainio matkaselostus omaan sijoittajuuteesi ja sen ajureihin! Samoin, @nunogomes

6 tykkäystä

Ehdotan että pelipaitoihin laitat pelaajanumeroksi ostohinnan! Huhtamäki hinnalla 24e on nimittäin defensiivisempi kuin Huhtamäki ostohinnalla 40e :slight_smile:

8 tykkäystä

Näyttää ihan suomen jalkapallomaajoukkueelta.

1 tykkäys

@htkpe Vähän turhan suuri vaiva päivitellä ostojen keskihintoja aina uudelleen niiden (toivottavasti) noustessa :smiley:

@Vastarannan_kiiski Totta, siitä pidin myös huolen, että joulukuuseen tämä muodostelma ei vahingossakaan taivu :wink:

5 tykkäystä

Hauskaa pohdintaa ja hyvältä näyttää suunnitelma ja joukkue. :+1:

Kannattaa muuten pohtia, mistä löytää tilalle tähtilaatua, jos esim kärkipäästä ostetaan lähivuosina vaikka kuumaa 3 pelaajaa toisiin joukkueisiin… :thinking: :sweat_smile:

t. huolestunut kanssavalmentaja

9 tykkäystä

@nunogomes loistavaa, innostavaa sekä rehellistä pohdintaa, mistä meikäläinen diggaa!

Innostuin itsekin pohtimaan omia osakkeitani miettien miten sijoittaisin ne samaan “kenttään” (mitäpä sitä muutakaan tekis kun lapsi on hoidossa :smiley: ). Mikael kertoo videolla hyvin miten osakkeet voisi jaotella eri lokeroihin. En käy läpi kaikkia lokeroita - Mikael tekee sen hyvin videolla, mutta pari kohtaa voisin avata liittyen tuohon jalkapallokenttään:
Tukijalat: puolustus
Sweet spot: hyökkäys

Sweet-spotteja on äärimmäisen vaikea löytää lähes millään markkinatrendillä, semmoisen löytäminen ennen muita vaatii todella hyvää työtä (tai tuuria). Tukijalkoja löytyy kyllä edelleen, mutta kireät arvostukset työntää niitä väkisin “harmaalle alueelle”. Sitten siellä on lotto-alue, jos haluaa vähän viihdykettä elämään (sijoittaminenhan on… @Masse :smiley: )

Strategiani on poimia houkuttelevia pitkän ajan sijoituksia. Kuitenkin pyrin määrätietoisesti poimimaan sweet spot -osakkeita mutta rakennan salkkuni perustan pääosin tukijaloista. Havannoin nykyistä salkkuani hienossa paint-piirrustuksessa


Ja noiden yhtiöiden sijoittaminen tuonne oli muuten sitten vaikeaa! Ja hyvin epävarmaa, koska enhän minä oikeasti tiedä mitä tuottoa mistäkin osakkeesta on tulossa. varsinkin eri osakkeiden sijoittaminen toisiinsa nähden on liki mahdotonta, koska jokainen yhtiö on erilainen myös riskien osalta. Esim Talenomin sijottaminen meni vähän mutulla, yhtiön bisnes on vähäriskisempää kuin monen muun mutta arvostus on kireä.

Mutta pääasia lienee, että suurin osa osakkeista on halutulla alueella. Pari yhtiötä on oman arvioni mukaan valahtanut “harmaalle alueelle”, ja kun näin käy, olisi aika (tai siis on aika) harkita myyntiä. Arvioin osakkeiden tuottoja about 3-5 vuoden aikajänteellä sekä otin huomioon myös pitkän aikavälin potentiaalin. Mutta tämmöinen pieni katsaus oli ihan tervettä tehdä, suosittelen ihan.

Peruutuspelihän sen lopulta kertoo missä lokerossa osakkeen olisi pitänyt kaiketi olla… Sitten täytyy muistaa, että jos esim nollakorkojakso päättyy ennen pitkää tai tulee joku musta/harmaa joutsen saattaa noi kaikki melkein valahtaa harmaalle alueelle vähäks aikaa.

19 tykkäystä

Hauskaa pohdintaa. Sorry osittainen off-topic, mutta olen usein miettinyt sweet spottia sen kummemmin kirjaamatta paperille asiasta mitään. Omissa ajatuksissani se on laadukas, defensiivinen(?) kasvuyhtiö jonka riskitaso on tullut selvästi alas mutta hinta ei tätä vielä heijastele. Esimerkkejä mielessäni:

  • Talenom hinnalla 11€ (vuonna 2018?). Katselin vierestä kun Yu & Verneri osti ja mallisalkkuun ostivat ja sitten 24€ kohdalla päätin hypätä mukaan :man_shrugging:

  • Qt hinnalla 13€ (vuonna 2019). Mikaelin rapsa, Vareliuksen haastattelut ja kaikki käytössä oleva materiaali huokui voimakkaasti rivien välistä, että nyt on teknologia saanut tuulta purjeisiin mutta hinnoittelu on vielä matala. Tässä junassa olin onneksi itse mukana 6€ tasoilta, lisäilin voimakkaasti 11€ ja 13€ sekä huutelin palstalla Mikaelille, että tämä sopisi juuri tuolloin mallisalkkuun.

  • Remedy hinnalla 6-7€ (Syksyllä vuonna 2018). Tätä sai uskomattoman pitkään todella alelaarista, joskaan vielä ei voitu olla aivan täysin varmoja uuden strategian onnistumisesta. Tuossa vaiheessa kuitenkin lupaavia merkkejä tästä oli ilmoilla. Huutelin myös, että tämä pitäisi saada mallisalkkuun ja sinnehän se sujahti.

  • Kamux hintaan 5,5€, välillä jopa alle 5€ (kesällä 2019). Tässä oli hienoa nähdä miten defensiivinen kasvaja eteni tismalleen raiteillaan mutta kevät-kesällä 2019 OP Suomi rahasto möi tätä pää märkänä laitaan painaen hinnan törkeän alas. Samalla OP analyytikot pitivät muuten osaketta top-5 ostosuosituksissa 8€ targetilla. OP ja CAR kun lopettivat myynnit niin nousu alkoi heti syksyllä 2019. Muistaakseni huutelin palstalla, että tätä pitäisi saada mallisalkkuun ja sinne se sitten löytyikin.

Tässä muutama päällimmäisenä mielessä oleva poiminta, missä tuntosarvet herkkänä olen perstuntumalla ollut omasta mielestä sweet spotissa mukana (pl. Talenomin missaus). Tämän viestin tarkoitus ei ole pönkittää omaa trackia vaan tuoda esiin sitä että virittämällä tuntosarvet äärimmäisen herkäksi ja olemalla avoimin mielin uusien ideoiden suhteen voi saada hienoja juttuja aikaiseksi :+1::grin: itselle tärkeää on funtsia aina keissien kokonaiskuvaa (raportit, CEO haastattelut, oma tiedonhaku, analyytikkojen omat fiilikset videoilla)

26 tykkäystä

@Aston_Livingstone Viestejäsi useassa ketjussa lukiessani olen entistä vahvemmin indeksisijoittamisen puolella omassa sijoittamisessa. On niin syväluotaavaa sijoituskohteeseen perehtymistä ja niiden seuraamista että jos vastapuolella yksityissijoittajatkin tekevät noin rautaisen pohjatyön, ei kaltaisellani laiskalla mutuilijalla ole mitään toivoa menestyä osakepoiminnalla.

18 tykkäystä

Lukematta koko postausta, niin mikä töllainem ryhmitys, jossa pakka on levinnyt koko kentän alueelle ja pelaajia kentällä yksi liikaa, vai onko qt tuomarina? Onkö tämä velkavivutettu?

Onko remedy tosiaan topparin paikalla?

Edit, maalivahdilla olikin kenttäpelaajan paita ja qt ilmeisesti ylimääräinen pelaaja?

Qt on se kuuluisa kahdestoista pelaaja, pakan jokerikortti, jonka potentiaalin katon näen olevan kaikkein korkeimmalla. Ryhmitystä ei saanut fiksusti aseteltua ainoastaan toiselle kenttäpuoliskolle ilman, että olisi joutunut tihrustamaan. Remedy on Talenomin kanssa toinen kärkihyökkääjistäni, joilla haetaan pienellä riskillä indeksiä suurempaa tuottoa :slight_smile:

2 tykkäystä

Mielestäni keskihinta ei liity sijoituksen defensiivisyyteen… vaikka olisi ostanut Huhtamäkeä 10e:llä niin jos se nousee 40e ja laskee taas niin olisi kyllä kannattanut myydä hankintahinnasta riippumatta

3 tykkäystä

Kannustaisin itse kaikkia, jotka kokevat osakkeisiin perehtymisen mielenkiintoisena ja mahdollisena, harrastamaan osakepoimintaa.

Olen tällä hetkellä hieman huolissani indeksisijoittamisen tulevaisuudesta; mm. Mäkinen/Hemminki kaksikko sekä Nordnetin Lepikkö ovat viimeaikoina pyöritelleet ajatusta siitä, että ollaan mahdollisesti astuttu pidemmälle aikakaudelle jossa indeksien tuotot tulevat jäämään historiallisista tasoistaan pidemmänkin aikaa. Kukaanhan ei tätä tiedä varmaksi, mutta kenties Japanin tietä tässä eurooppakin kulkee ja siellä mennään noin 30 vuotta edellä meitä (indeksituotot voi tarkistaa siis Japanin indekseistä).

Mielestäni jo indereksen analyyseillä ja pienelläkin seurannalla (esim tämä palsta) pääsee hyvin pitkälle… en siis näkisi, että jokaisen osakepoimijan tarvitsisi käyttää tuntitolkulla päivittäin aikaa uusien tietojen etsimiseen ym. Itsellä on tällä hetkellä ollut jonkinlainen mahdollisuus tuota tehdä, ja osaltani jokaisen hyödyllisen tai hyödyttömän tiedonmurusen olen palstalle jakanut, koska jaettu ilo on paras ilo. Oma vahvuus on mielestäni siinä, että pyrin etsimään ja löytämään oleellista uutta informaatiota sijoituspäätösten tueksi. Kuitenkin numeroiden pyörittelyssä olen kohtalaisen huono ja siksi saan siihen selkänojan indereksen konservatiivisista analyyseistä. (Minulla edes verojen vähentäminen liikevoitosta ei näytä excelissä onnistuvan, kun sitä kerran yrittää… heti meni verokanta 10% pieleen :wink: )

Lisäksi on hyvä huomata, että OMXH on pieni pörssi ja täällä on vain kourallinen yhtiöitä joilla voi holdaajana tehdä ylituottoa myös “hieman rennommalla seurannalla”. Käytännössä mallisalkkua peesaamalla voi ottaa myös aika rennosti, ja itselläkin kaikki vakavasti tehdyt sijoitukset sattuvat olemaan myös indereksen mallisalkussa.

Olen sitä mieltä indereksen analyysien laadusta ja syvyydestä, että hyödyntämällä niitä on piensijoittaja jo melko hyvin kartalla yhtiöidensä tilanteesta. Ne tuottavat hyvää informaatioetua small- ja mid-cap yhtiöistä vs. kansainväliset isot toimijat… jotka muutenkaan eivät tälle pallokentälle pääse. Oman kokemukseni mukaan sijoittamiseen käytetyn ajan panos-tuotossuhde heikkenee melko paljon näin laadukkaan analyysitiedon jälkeen… eli se että löytäisit jotain uutta ja mullistavaa indereksen analyysien jatkeeksi… niin siihen pitää monesti käyttää aikaa, luovuutta jne. melko paljonkin.

Joka tapauksessa sijoittipa indeksiin (mikä sopinee kaikille) tai harrastipa osakepoimintaa, niin kaikki on eteenpäin ja kannattavaa :slight_smile:

36 tykkäystä

Tämä on hyvä pointti, varsinkin aloittelevalle osakepoimijalle, miksei muillekin :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Muokkasin vähän tota kuvaajaa. Nyt ne pitäis olla aika realistisesti sijoitettu. Asettelin noi yhtiöt Inderesin laajojen raporttien riskiprofiileja käyttäen oikeampaan (ja kuvaajaa katsoen realistisempaan) järjestykseen. Riskiprofiiliin ei vaikuta osakkeen arvostus - jos arvostus nousee = vain tuotto laskee. Poikkeuksena järjestyksessä Efecte ja Qt! Efecten riskiprofiili on Qt:ta alhaisempi laajojen rapsojen perusteella. Kuitenkin Qt:n riskiprofiili on mielestäni laskenut tässä hyvinkin, ja Efecten vastaavasti noussut. Efecten tappiollisuus on nimittäin vain venynyt ja se menee oikeasti konkurssiin jos se ei käänny voitolliseks joskus! Eli Efecte on riskisin noista yhtiöistä noin karkeasti katsottuna.

Jännä muuten tuo Talenom. Talenomin poikkeuksellisen alhaisesta riskiprofiilista johtuen yhtiön tuotto-odotus pitäisi olla todella heikko että yhtiö sijoittuisi tukijalka-lokeron ulkopuolelle. OK ei tämä kuvaaja mikään totuus ole mutta silti mielenkiintoista. Miettikää nyt ennenkun myytte Talea xD

1 tykkäys

Osake poimimalla on ainut mahdollisuus saavuttaa ylituottoa indeksiin verrattuna, mikä on monelle tietysti tavoite. Indekseihin sijoitettaessa kannattaa sijoittaa koko maailman kattavaan indeksiin ja näin välttyä siltä riskiltä, että sijoitat “väärään” indeksiin.



Yksi näistä ei ole samanlainen kuin muut.

Japanin indeksi mainittaessa voidaan suoraan puhua myös Euroopasta, sillä ei täälläkään ole tapahtunut large capeissä merkittävää arvonnousua. Myös S&P 500 tuotot eivät ole taattu tulevaisuudessa, vaikka menneisyys onkin ollut mutta luottaisin silti indeksisijoittajana varmaan enemmän Amerikkaan. Tosin itse valitsisin koko maailman kattavan indeksin, kuten iShares Core MSCI World UCITS ETF:n ja näin minun ei tarvitse juuri sijoitustani miettiä. Kylkeen voi vielä lisätä Emerging markets ETF:n niin saadaan sekin markkina mukaan ja näin moni Nordnetin kautta ETF:iin kuukausisäästävä myös tekee.

Tokion pörssistäkin on löytänyt osakepoiminnalla hyviä ostoja joista Lasertech corp voi toimia esimerkkinä.

7 tykkäystä

Tässä meikän vetylineuppi tällä hetkellä.

NEL:n laitoin mokeksi. Hyvä jalalla ja ei tiputtele eteensä, varmanäppinen. Puolustuslinja on vahva ja hanakka avaamaan peliä. Bloomi jäi muutes vielä kentälle oli menny vaan osakauppana toiseen seuraan. Ballardi ja Xebec tuo luovuutta ja varmuutta puolustuksen pohjalle.

Nikolan tiputin keskikentän moottoriksi jakamaan passeja Plugille ja pystypalloja Fuelille ja Metalle. Fuelilla ny ollu ruuti hieman märkää, mut Metacon kyl ampuu ylös, vaikkei olis ees mitään paikan tynkääkään. SFC jauhaa kyl hyvin omalla tontilla aivan kun ekodiesel aikoinaan.

Dynalla on loukki nii olkoon ny penkillä. Näytönpaikkaa täs ootellaan. Greenline on viel rookie ja korttitili täyttynyt. Hyliion on viel edustuskelvoton, mut taatusti nälkää riittää.

Elringklingerin laitoin coachiksi ihan vaan sen takia, et on Saksasta ja nehän aina lopulta voittaa. :moneybag: Ei vissiin tähän liity milläänlailla mut huollon hoitaa sit Hapag-Lloyd. Ainaskin voi olla varma, et kamat liikkuu vaiks pallon toiselle puolelle.

Toki avariin ois helposti noussu myös muutama tähti Ranskasta ja Briteistä, mut ku ei vaan oo pystyny prkl tähän jengiin sielt mitään ostelee.

22 tykkäystä

Omaperäinen avauskokoonpano ja strategia, monella tuntuisi olevan sama suunta.

1 tykkäys