Hyvinkin rohkaiseva Q1 tulos Orthexilta, varsinkin kun huomio haastavat markkinaolosuhteet, alkuvuoden uutisoidun ostovoiman heikkouden sekä heikentyneen Ruotsin kruunun. Kylmällä alkukeväällä oli myös vaikutusta piha- ja puutarhatuotteiden myyntiin, joka tosin on pieni sektori. EBITA hiipii myös asiallisessa kasvussa 12,6% (11,7%: 2023) kohti kovaa 18% targettia. Nordic:n ulkopuolista kasvua tosin tarvitaan edelleen ja ostaessani osaketta arvioin kyseisen mahdollisuuden riittävän hyväksi seuraavien vuosien aikana.
Raaka-aineet ovat tasoittuneet ”normaalitasolle”, mutta inflaation seurauksena mahdollisesti tehtyjä hinnankorotuksia on ollut lopulta aika vähän, tai ainakaan en ole niitä itse huomioinut. Polymeerien hinnoittelussa oli yksi selkeä syy, miksi sijoitin Orthexiin, kun osake syöksyi vielä kerran 4,00€ tuntumaan ja alle, mutta käänne materiaalikustannuksissa oli jo selkeä. Lisäksi Orthex on hienosti osoittanut, miten tehokkaasti luovitaan hyvinkin poikkeuksellisen ja vaikean markkinan läpi.
Säilytysratkaisuista tuli mieleen, että ainakaan itsellä ei ole edes ollut olemassa Orthexin säilytysratkaisuille vastaavaa tuotetta, ellei varastossa käytössä olleita banaanilaatikoita lasketa sellaiseksi. Orthex kilpailee mm. minun kaltaisista asiakkaista, jotka eivät ole aiemmin sijoittaneet juuri mihinkään järkevään säilytysratkaisuun, koska tuotteelle ei ole ollut merkittävää tarvetta, syinä myös laiskuus panostaa varaston esteettisyyteen tai sopivaa yhtenäistä tuoteperhettä ei ollut saatavilla. Nyt kun toimiva ja yhtenäinen tuotekategoria on olemassa, niin hankintapäätös voi syntyä, kun kuluttaja havaitsee tarvitsevansa kyseisen säilytystuotteen, jota aiemmin ei ollut edes tiennyt tarvitsevansa. Muutaman tuotteen osto ja positiivinen kokemus madaltanee kynnystä hankkia samaa sarjaa lisää, näin ainakin kävi meidän talouden kohdalla. Kampanjat ja laadukas esille pano sekä alueellinen täsmämainonta ovat toimivia sisäänheittoja Orthexin tuotteisiin.
Laskin kotona olevat Orthexin tuotteet noin suunnilleen ja niitä oli yhteensä yli 60 kpl, mikä hieman yllätti ja oikeastaan jokaisen muovituotteen alla luki Orthex. Suurin osa on toki pakastusrasioita ja kestävyydeltään ne ovat olleet ylivertaisia. Orthex on hyvin soluttautunut vaivihkaa jokaisen suomalaisen kotiin ja tuon perusteella vaikuttaa selkeältä, että kasvu säilyy varsinkin täällä vakaana pitkään.
Kaksiteräinen miekka on se, että tuotteet ovat sijoittajan kannalta hieman liian kestäviä, kun vanhimmat, edelleen toimivat kipot ja ämpärit, ovat varmaan 15-20 vuoden takaa ja ne eivät suostu tuhoutumaan.
Kysymyksissä riskitekijöistä pisti silmään seuraava: Poliittisilla lakoilla ei ollut suoraa vaikutusta, mutta kuljetuksien järjestäminen vaikeutui ja pitkittyneet lakot olisivat todennäköisesti haitanneet raaka-ainehankintoja, jolloin oli täpärällä, että vähintään yksi tuotantolaitos olisi luultavasti jätetty seisomaan. Riski on toki väliaikainen ja pidempää vaikutusta sillä tuskin olisi ollut.
Muuten riski reilummalle floppaamiselle on viimeaikaisten näyttöjen perusteella mielestäni erittäin pieni ja Orthex on omalla listalla vahvojen suomalaisten brändien joukossa tasavertainen mm. Harvian, Marimekon ja Fiskarsin kanssa, mutta arvostuskertoimet ovat maltillisemmat ja kasvu vaikuttaa olevan tasaisempaa sekä mielestäni varmemmalla pohjalla tuotteiden päivittäiskäytön seurauksena.
Ote @Thomas_Westerholm hyvästä rapsasta