Inderesin kahvihuone (Osa 8)

Tässä myös haasteellista, että onko parempi sijoittaja se, kumpi näkee enemmän vaivaa ja hienoja malleja sijoittamisensa taustalle ja käyttää hienosti vaikeaselkoista sijoitussanastoa, vai se kumpi tekee parempaa tuottoa? :thinking: :sweat_smile:

51 tykkäystä

Mitä ihmettä,kattooko joku P/E luvunkin :flushed:

confused

56 tykkäystä

Äläpäs Eka unohda “opetusvaikutusta” tai “opetushyötyä” tai miksi sitä nyt sanotaankaan.

On ymmärtääkseni olemassa varsin vankkaakin tutkimusnäyttöä siitä, että muita opettamalla oma osaaminen kehittyy kohisten. Tämä esimerkiksi siksi, että onnistuakseen opettamaan niitä seiskadivarin puulaakipelaajia, pitää tutkia asioita ensin itse hyvin syvällisesti ja sen jälkeen kertoa kaikki ne opiskelemasi asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja senkin jälkeen vastata vielä kaikkiin mahdollisiin “tyhmiin” kysymyksiin.

Eli jos haluaa tulla todella hyväksi sijoittajaksi, niin kannattaa ottaa elämäntehtäväksi Inderesin koko yhteisön - ja erityisesti sen aloittelevan siiven - sijoitusosaamisen kehittäminen (tätähän Eka on tietysti erinomaisesti tehnytkin). :wink:

P.S. Kyllä minä olen muutamassakin eri urheilulajissa ollut peleissä tai harjoituksissa, joissa paras tekijä on ollut SM- tai jopa kovaa KV-tasoa ja heikoin osallistuja on haettu pelipaikalle osin kantamalla lähikapakan terassilta. Siinä mielessä tämä leveähkö osaamishaitari ei liene mikään sijoittamisen yksinoikeus.

75 tykkäystä

Me ei saada sit enää kontaktia toisiimme, kun mä kirjoittelen Mäkisen Mikon ja Eki Vesolan mestaruussarjassa, kun sä opettelet osinkoprosenttijuttuja Vepun kanssa Foorumin kasidivarissa. :frowning:

51 tykkäystä

Juu ja mä “Sinkkoilen” miljonäärien ja mörnijöiden kanssa kun mua opastavat laskevat malleillaan kuinka mihinkään Nordeoihin ei kannata sijoittaa vaan lyödä all in cryptoihin tai jenkkien vetyfirmoihin.

Huumorivaroitus… (älä ota tätä tosissasi)

3 tykkäystä

Uusi merkkipaalu sijoittajana, ensimmäinen osake voitolla +200 000 €🏆

155 tykkäystä

giphy-downsized-medium

8 tykkäystä

Aika kova positio yhdessä osakkeessa. No tietty, jos toi on jotain 2% kaikista sijoituksista, niin ei sit mitään

1 tykkäys

On iso positio, melkein 30% ao-tilistä, mutta en ole sitä toistaiseksi (ainakaan alle 4 euron) vähentämässä.

20 tykkäystä

Uhreja väkisin, oma murheeni siitä ehtikö tammikontti lähteä ajoissa tuntuu kovin pieneltä.

1 tykkäys

Kyllä on iso ja hieno positio, tuolla pääset suoraan ykkösketjuun konkreettisilla näytöillä :+1:.
On sinne muutama tällä palstalla päässyt ns. “oman arvion” kautta :wink: :sweat_smile:

5 tykkäystä

Tän olis toivonut tapahtuneen eräällä Krimille vievällä sillalla.

15 tykkäystä

Aika vekkulia myös, että kun sen “äärimmäisen tarkan” DCF-arvauksen tehnyt “pro” ja näppiksen päälle nukahtanut perjantai-päivän juhlija ostavat sitä samaa paperia samalla hetkellä, niin tuotot ovat molemmilla täysin yhtenevät. :wink:

7 tykkäystä

Ongelmana taitaa tässä vaiheessa olla se, ettei perjantain juhlija tiedä miksi pitää osaketta salkussaan, “pro” omaa selkeän käsityksen omistuksensa arvosta. Amatööri myy lappunsa liian aikaisin ja “pro” tietää, ettei vielä olla oikeassa arvostuksessa. Tätä käy itselle vieläkin tarpeettoman paljon. Salkussa on muutama joihin on jaksanut tutustua, niitä on helppo holdata. Kevyemmälle tutkinnalle jääneet tulee myytyä turhan nopeasti. Näin olen itseäni tulkinnut.

7 tykkäystä

Tuosta tulikin mieleen, että Inderes voisi Fair Valuen, Target Pricen yms. lisäksi analyyseihin lisätä osakkeen oikean arvostuksen, helpottaisi ainakin minun kaltaista amatööriä :grinning:.
Ottakaa koppi Kiitos!

6 tykkäystä

Musta taas tuntuu että tarkan DCF-analyysin tekevä fundasijoittaja myy helposti liian aikaisin, koska trendi/momentum usein vie lappuja myös yli ns. järkevän käyvän arvon.

19 tykkäystä

Maersk, laivan vuokraaja, putosi äkkiä noin 5%
Eikö se ole vakuutuksen juttu, niin että taida olla Maerskissa ostopaikka, vissin

Miksiköhä ei ole omaa aluetta foorumilla PREMIUMeille? Siinä olisi lisäarvoa sekä asiakkaille ja mahdollisesti toisi hieman eri näkökulmaa keskusteluihin.

2 tykkäystä

Kokeilemisen arvoinen ajatus. Taitaa vain olla vaikea saada sekä free- että premium-puoli pysymään elossa. Tuskin monikaan jaksaa molemmilla puolilla aktiivisesti jutella. Jos taas premium haukkaa liian ison osan keskustelusta autioittaen ilmaisen puolen kuolee premium samalla itsekin, kun uusia asiakkaita ei enään tule.

8 tykkäystä

“Scanfil Q4 & CMD: Inside sells not worrying” videon teksti saa hymyn huulille. Näen jo uudet meemit silmissäni.

2 tykkäystä