Tuollaiset “julkaisemme kaikki asiakkaiden palautteet” -tyyppiset jutut voi jättää ihan omaan arvoonsa.
Kaikki tajuaa että ensinnäkin lähdemateriaali voidaan manipuloida millaiseksi halutaan. NPS (net promoter score) on muutenkin ihan naurettava kysely/mittari kun halutaan tietää varainhoidon tai sijoittamisen palvelun laatu. “Kuinka todennäköisesti suosittelisit…” -tyyppinen kysymys sopii johonkin K-Marketin tekstarikyselyyn tms., ei sijoittamisen palveluihin.
Lisäksi NPS ja vastaavat on helppo kohdistaa halutulle taholle, eli yksinkertaisesti ei vain lähetä kyselyä sille asiakkaalle, jolta uskoo saavansa huonon palautteen. Tähän on yksittäisellä tuotemyyjälläkin intressi, koska hyvästä NPS-scoresta todennäköisesti saa jonkin bonuksen.
Alexandrian kohdalla arvosanoja lukiessa pitää huomioida myös asiakaskunta. Itse en tiedä ketään kokeneempaa sijoittajaa, joka olisi Alexandrian asiakas. Alexandrialla on historiasta johtuen paljon kokemattomia, pieniä (alle 100k) asiakkaita, joille on myyty aikoinaan kalliita sijoitusvakuutuksia ja eläkevakuutuksia. Tällaisia kannattaa pitää edelleen mukana, nyt heille vain myydään strukturoituja sijoitustuotteita (indeksilainoja yms.). Lisäksi Alexandrian pääkohderyhmää on ennen kaikkea pien- ja keskisuuret yritykset ja yrittäjät, joilla ei ole osaamista tai aikaa miettiä sijoitusasioita. Onhan se selvä, kun rentoon pukuun pukeutunut “sijoitusasiantuntija” Matti kaartaa metallipajan pihaan uudella Taycanilla, että guruhan se on
Ja yleensäkin, kuka pystyy todistamaan että onko nyt oikeasti julkaistu kaikki palautteet?