Hienoa, että tuodaan esille asiakaspalaute. Toivottavasti ei ole kovin valikoidusti otettu palautteita tähän kokeiluun mukaan. Kriittinen täytyy olla tämän kanssa. Huolenaiheena näen, sen että negatiivista palautetta on tullut niin sanotusti samoista vanhoista asioista ja tästä herääkin muutama kysymys. Onko sopimukset niin pitkiä, että ne eivät ole vielä päättyneet/irtisanottavissa? Myydäänkö samoja vanhoja tuotteita edelleen, vaikka palaute on huonoa? Eikö ole opittu mitään? Negatiivisen palautteen perusteella Alexandrian myyjillä on myös peiliin katsomisen paikka.
Kaikkien, myös edellisten kommentoijien on hyvä muistaa, että tätä NPS-scorea ja kysymystä “suosittelesitko palvelua muille?” tai muuta vastaavaa taitaa käyttää aikalailla kaikki muutkin kilpailijat, joten vaikka se ei olisi paras tapa arvioida asiakastyytyväisyyttä varainhoitoon liittyen, niin on se jossakin mielessä vertailukelpoinen. Toisaalta myös suosittelujen kautta saattaa tulla firmasta riippuen huomattava osa asiakkaista.
Itse olen erittäin kriittinen aina, kun asiakaspalautteita nostetaan esille, koska ikinä ei tiedä miten totuudenmukaisia vastaukset ovat, aivan sama mistä yrityksestä on kyse. Edelliset kommentoijat ja muut varmasti olettavat myös kilpailijoiden asiakaspalautteiden ja NPS-scoren olevan kusetusta? Täytyy myös muistaa, että ne joilla on huonoja kokemuksia, ovat yleensä äänekkäimpiä, jolloin hyviä kokemuksia ei välttämättä jaeta julkisesti ollenkaan.
Myös erittäin hyvämaineisissa pörssin varainhoitajissa on arkipäivää asiakkaat, jotka uhkaavat kantelulla FIVAlle ja FINElle.