Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Tervehdys. tässä hieman omia kokemuksia ja tuloksia alustalla. Mulla on ollu jokunen touhutonni pyörimässä Fellowissa ja itelläkin oli alkuun (ekat pari vuotta) haasteita löytää oikeanlaiset asetukset allokaattoriin niin että pystyis minimoimaan luottotappiot ja että lainoja menis kuitenkin eteenpäin. Jossain vaiheessa rytisi koko ajan luottotappiota ja salkun tuotto jäi kyllä kehnoksi. Nyt olen kuitenkin saanut homman pyörimään niin että koko ajan menee lainoja kohtuullisella tuotolla ja homma pyörii itsestään. Koko historian aikana tuotto luottotappiot mukaan lukien on ollut 8.1%. Hauska sattuma luottotappioiden kanssa on että koronadipin jälkeen maaliskuusta ei ole tullut yhtäkään luottotappiota mun lainoille. Mulla pyörii sekä kuluttaja että yrityslainoja. Olen ollut ihan ok tyytyväinen palveluun, ollut mulla käytännössä täysin osta ja unohda tyyppinen kokeilu. En ole kuitenkaan koskaan omistanut fellow financen osakkeita.

image

image

Yrityslainojen jakauma:

Kulutuslainojen jakauma:

edit:

Katselin vähän yleiskuvaa sijoittajien saamista tuotoista alustalla ja se näyttää tältä:

Oman salkun historia on siis tuossa 8% hujakoilla mutta nyt kun asetukset ovat paremmat niin tuotto-% on tasaisesti kivunnut ylöspäin. Voi olla että voisi päästä lähemmäs tuota 9% tuottoluokkaa kun salkku pyörii näillä asetuksilla pidempään.

edit 2: Laskeskelin vielä miltä salkku näyttäisi tällaisella tuotolla (8.1% p.a.) vuonna 2050. Kyllä noinkin pienellä, parin tonnin summalla, saa kerättyä sievoisen potin eläkepäiviä varten.

19 tykkäystä