Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Itse päätin tällä viikolla sulkea allokaattorit ja sitä myöten kotiuttaa hiljalleen pääomat. Toteunut tuotto kokonaisuutena 7.0%/v tällä hetkellä (aloitettu 5/2018) eli ei mitenkään huono ja vastaa Fellow Finance:n itse julkistamien tilastojen perusteella mediaanituottoa palveluun sijoittaneilla. Suomen yrityslainoissa toteutunut vuosituotto 8,9% eli oikein hyvä ja Suomen kuluttajalainoissa 6,6%, muille markkinoille en sijoittanut.

Peruste allokaattorin sulkemiselle: näen pääomille riskiin nähden parempia mahdollisuuksia sekä pörssissä että vaihtoehtoisissa sijoituksissa (osalla täältä vapautuvista pääomista merkitsen eQ:n hoivakiinteistörahastoa). Eli tuotto-odotus suunnilleen sama, mutta riski oman arvion mukaan pienempi. Mikä sitten olisi riittävä tuotto? Itse odotin täältä 9-10% tuottoa, sellaisella toteutuneella tuotolla olisin jatkanut sijoittajana.

2 tykkäystä

Onko tuo 7% tuotto Fellow Financen palvelussa näkyvä tuottoprosentti, vai oletko itse laskenut tuon? Minulla tuo tuottolukema heittelee aika lailla ja en oikein luota siihen, että se pitää paikkansa. Minulla aloitus 11/2018, toistaiseksi jatkan sijoittajana.

Palvelussa näkyvä IRR, kyllä se karkealla arviolla vähintään oikean suuntainen :slight_smile: Itse laskettuna turhan työläs laskutoimitus, kun olen lisännyt pääomaa useammalla kerralla eri aikoihin. Varsinkin alussa tuottoprosentti heilui aika reippaasti. Omassa salkussa syynä siihen havaintojeni mukaan luottotappiovarausten suhteellisen nopeasti vaihteleva määrä. Korkotuottojen kertyessä tilanne tasaantui. Tuottoprosentti näytti alussa huonommalta, kunnes myöhässä olleita lainoja maksettiinkin, jolloin luottotappiovaraus pieneni kertaheitolla.

1 tykkäys

Sammutin kans allokaattorit. Alkoi maksuja olemaan enemmän myöhässä joten tuotto näytti alle 6% tällä hetkellä. Diameter mainitsee aika selkeästi miten toi tuotto% toimii

Sen verta vähän lainoja mulla oli (<100) että jo muutama perintään menevä laina olisi aika dramaattisesti laskenut tuottoa. Poimin usein manuaalisesti 4-5* lainoja joissa vuotuinen tuotto pyöri yleensä 10% hujakoilla (monissa korkean luottoluokituksen lainoissa oli vuotuinen tuotto laskenut todella matalaksi joten 10% tuoton saaminen näistä oli aika hyvin). Mietin miten tämä homma toimisi sitten esim taantuman alla. Varmaan lainasijoittajat pystyvät ihan ok tuottoa tekemään huonoinakin aikoina kunhan salkku on tarpeeksi suuri. Itsellä ei ole nyt resursseja eikä rahaa kasvattaa salkkua satoihin tai tuhansiin lainoihin, joten pistin koko homman jäihin ja etsiskelen vapautuvalle pääomalle houkuttelevimpia tuottoa muualta.

Ajattelin koko yhtiötä taantuman alla. Tällä hetkellä volyymit eivät siltikään kasva vaikka lainakorot ovat laskeneet sivustolla trendinomaisesti (volyymien siis luulisi todellakin kasvavan kun korot laskee) (ja tuskin nyt tuosta korot laskevat enempää ainakaan kauheasti kun miettii sijoittajien saamia tuottoja tällä hetkellä) niin miten taantuman aikaan lainavolyymit ja koko liikevaihto kasvaa kun sijoittajat vaativat lainoista yhtäkkiä suurempaa korkoa luottotappioiden lisääntyessä. Tästä voisi päätellä ettei ne volyymit silloin ainakaan kasva. Eli nyt jos koskaan lainavolyymien pitäisi nousta.

Voi mennä jo liian pitkälle ajatteluun, mutta jos osakemarkkinat esim taantuman vuoksi laskevat, sekin laskee sijoittajien halua sijoittaa vertaislainoihin koska osakkeet tarjoavat houkuttelevampaa tuottoa. Lainasijoittajat siirtyvät osakkeisiin=lainakorot nousevat=lainaajien mielenkiinto sivustoa kohtaan vähenee=volyymeihin painetta alaspäin.

Kärjistettynä omia ajatuksia eikä varmasti kiveen hakattuja. Onhan näissä aina monia tekijöitä ja aina sitä tulevaisuutta on vaikea ennustaa mitä pidemmälle sitä miettii.

4 tykkäystä

Itsekkin päätin luopua Fellowsta, kun näyttää tämän kuun lainavolyymi jo jäävän johonkin 11 miljoonan paikkeille… Jotenkin sellainen fiilis, että tänä vuonna saadaan vielä toinen negari…

Epäilen, että tuo hetkellinen korkotason nousu kuluttajalainoissa oli tarkoituksellinen yritys houkutella lisää sijoittajia alustalle. Nyt näyttäisi allokaattori korot taas hieman laskeneen 5 tähden lainoissa 11% ja 4 tähden lainat 13.8%. Lainaamo ilmeisesti taas aloittanut lainojen tukiostot, kun sijoittajia ei ole tarpeeksi?

3 tykkäystä

Lainavolyymit jatkaa laskuaan. Syyskuu 13,3 meur. Ei ole maailman valloitus vissiin lähtenyt lentoon.

Mun mielestä osakkeen hinnassa on reippaasti laskuvaraa jos 2019 eps on tyyliin 0,12 (2x H1 2019) …jos siis ei olla selkeästi kasvu-uralla, niin nykyisiä kertoimia ei voi oikeen enää perustella.

Tässä vielä tilastoa pidemmältä ajalta:
|2017-01|4,6|
|2017-02|6,6|
|2017-03|7,4|
|2017-04|6,6|
|2017-05|10,1|
|2017-06|9|
|2017-07|7,8|
|2017-08|9,6|
|2017-09|8,5|
|2017-10|9,2|
|2017-11|11,4|
|2017-12|8,8|
|2018-01|9,3|
|2018-02|12,9|
|2018-03|14,3|
|2018-04|13,3|
|2018-05|13,8|
|2018-06|12,9|
|2018-07|14,7|
|2018-08|12,6|
|2018-09|17|
|2018-10|17,7|
|2018-11|17,6|
|2018-12|18,4|
|2019-01|18,5|
|2019-02|18,1|
|2019-03|18,2|
|2019-04|20,9|
|2019-05|18,2|
|2019-06|15,3|
|2019-07|15,2|
|2019-08|15,3|
|2019-09|13,3|

6 tykkäystä

Nyt kääntyi muuten Atte negatiiviseksi Fellow:n suhteen, murheenkryyni kehityksessä taitaa jatkua vielä jonkun aikaa :confused:

3 tykkäystä

Tavoitehinta pudonnut vuodessa 10.40 → 4.20 pilvilinnoista palattu maanpinnalle. Onneksi on onnistunut pysymään osakkeesta erossa. Eikä houkuta ostoihin vielä tälläkään hinnalla.

2 tykkäystä

Joo itsekin pistin viikko pari sitten tämän lihoiksi. Ei mitään positiivista ole tiedossa lähitulevaisuudessa. Toimialaan uskon edelleen ja vertaislainoihin (vrt. Mintos), mutta markkinatilanne on kiristynyt ja FF:n tontille tullut ruuhkaa. Korkokatto on vaikuttanut näin ollen välillisesti voimakkaasti vaikka korkoihin ei olisikaan FF:n puolella tullut muutoksia. Tämä puukko näyttää putoavan vielä pitkään ja mitään kasvua missään ei ole näkyvissä. Harmi, ristiriitaisin fiiliksin jään seuraamaan Fellowin tarinaa ja jospa se pohja jossain ottaa vastaan :frowning:

1 tykkäys

Tässä ehkä jonkinnäköistä pohjaa ollaan rakentamassa liiketoiminnan alle?

1 tykkäys

Too much too late tuli ensimmäisenä mieleen :smiley: Joku kuvasi täällä FF:n toimintaa “puuhasteluna” ja sellainen fiilis tästä on jäänyt. Odotan että tämäkään ei konkretisoidu vielä pitkään aikaan viivan alla ja tämä “kansainvälistyminen” tulee maksamaan enemmän kuin uskottiin. Vaikka olisi miten skaalatuvaa ja alusta alla, niin haastavaa on laajentua uusille markkinoille ilman merkittäviä kustannuksia mm. markkinointiin.

2 tykkäystä

Hakevat myös kahta koodaria. Ehkä meinaavat laittaa alustan bugit vihdoin kuntoon?

4 tykkäystä

Alkaa valuaatio lähestyä oikeaa arvostusta askel kerrallaan. Oma positioni on myyty ja myös lainasalkussa tällä hetkellä uudelleenlainaus keskeytetty eli odottavalla kannalla ollaan sekä osakkeen että itse lainapalvelun osalta.

Mielestäni koko ajatus kasvuosakkeesta olisi syytä pohtia uudestaan. Yritys on vain niin hyvä kuin sen kuluva kuukausi ja mikäli kone alkaa yskiä, kuten nyt vaikuttaa, arvostuksen kuuluukin tulla alas.

Lainaamon taseen arvo on mielestäni melko lähellä avointa pääomaa (tietämättä mitä taseessa on, paljonko siitä on roskalainoja ja mille markkinoille roskalainat ovat kasautuneet). Sitä kautta Lainaamon arvostus voisi olla optimistisesti jopa 95% avoimesta lainakannasta. Markkinapaikkaliiketoiminnalla on arvonsa, mutta sen arvostaisin konservatiivisesti lähelle tulovirtaa. Nykyisessä kovassakin kilpailutilanteessa kasvua on turhaa laskea mukaan arvostukseen miltään markkinalta, jokainen kuukausi pitää aloittaa tyhjästä ja rakentaa uudestaan. Ehkä pientä preemiota voisin laskea nykyiseen kassavirtaan mukaan arvostusmielessä, sillä teknologia näyttää olevan kohtuullisen skaalautuvaa. Kuten tiedämme, sillä ei itsellään kovin pitkälle mennä.

Itselläni ei ole mikään kiire hypätä takaisin tähän junaan, antaa ensin laskea tuonne tasearvon lähistölle. Sen jälkeen on taas järkevää miettiä mistä saisi parhaan tuoton omille rahoilleni, vertaislainayhtiöstä ja Lainaamon lainoista vai aivan muualta.

Olen vähän skeptinen tuon alustan skaalautuvuuden suhteen. Pääoman ja korkojen tilityksessä on usein useamman päivän viivettä ja tapahtumissa on jatkuvasti peruutus/korjaus tapahtumia. Ilmeisesti niitä joudutaan sorkkimaan manuaalisesti aika paljon ja tuo vie aikaa.

1 tykkäys

Olikos tällä marraskuussa seuraava osari?

Taitaa tulla vasta ensi vuonna H2

1 tykkäys

Vaikkeaa kyllä haarukoida mikä olisi FF oikea arvostus. Lainaamon lainakantakin on rahoitettu vieraalla pääomalla, että siinä mielessä sen arvo aika plus miinus nolla.

Ei tässä taida oikein muita signaaleja olla käytettvissä kuin tarkkailla lainavolyymien käyttäytymistä. Kasvua pitää löytyä tai muuten jatketaan varmaan osakkeen hinnan osalta lasku-uralla.

Ja kurssi nyt jo 3,35€, kurssigraafi alkaa näyttää vielä surullisemmalta:
Päivätasolla:


Viikkotasolla:

Hyvä muistutus siitä, että jos funda alkaa kehittyä huonoon suuntaan, niin kannattaa harkita kahdesti pysyäkö mukana yhtiön kyydissä (tai vaihtoehtoisesti, että hyppääkö kyytiin vai odottaako).

2 tykkäystä

Missä vaiheessa Funda vois tukua kyytiin hyppyä?

1 tykkäys