Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Sulla näyttää olevan kolmen tähden kulutusluottolainat ja niiden toteutuma on 94%. Tämä on varmaan se syy miksi en saa omiani oikein kaupaksi, kun olen laittanut, että sijoitan vain vähintään neljän tähden lainoihin. Ilmeisesti neljän tähden porukkaa ei ole riittävästi. Täytyy pikkuhiljaa varmaan lisätä jotain osuutta kolmeen tähteen…

1 tykkäys

Päivän harvoja laskijoita. Eikö lainat kelpaa, vaikka rokotettakin tarjotaan?

Mistä näkee lainamäärät realiaikaisena? Vai tulevatko kuukausittain?

Otsikko taitaa tietää huonoa Fellowille:

3 tykkäystä

No tämä olisi pitänyt olla jokaisella tiedossa, väitänpä ettei tuota kattoa tulla koskaan nostamaan enään.

1 tykkäys

Luulin, että tämä olisi ollut jo hinnoiteltu sisään? Ei näköjään, koska heti saatii melkee -10% tauluun

1 tykkäys

Olin itse ajatellut, että tuo päätös kuuluu base skenaarioon, jossa osake olisi jossain 3e nurkilla. Jos katto olisi poistettu, olisi FF voitu hinnoitella reilusti ylöspäin. Olisiko tässä siis oston paikka?

4 tykkäystä

Mitäs @Atte_Riikola tuumaa? Minkälaista päätöstä olitte odottanut teidän analyyseissä?

Öh, kyllä täällä minullekin kovasti väitettiin että korkokatto päättyy vuoden lopussa. Näin vaikka meillä on demarihallitus ja korkokaton nostaminen on poliittisesti mahdotonta.

2 tykkäystä

Lainaus inderesin viime raportista:

"Koronan ja väliaikaisen sääntelyn hellittäessä ensi vuonna Suomessa ja Puolassa
pitäisi tukea lainavolyymin kehitystä. "

3 tykkäystä

Tässä oli keväällä ja on vieläkin liikaa ’toivotaan, toivotaan’ elementtejä ollakseen hyvä sijoituscase. Myönsin keväällä oman virheeni ja realisoin tappiot. Likenevät pääomat meni hyvin johdettuihin firmoihin, jotka vielä kaiken kukkuraksi nauttivat positiivisista trendeistä. Ei ole tarvinnut katua.

Fellowssa pitää tapahtua jokin event, jotta tästä tulee hyvät tuotot. Firma ei tällä hetkellä ole itse kuskin paikalla, joten en näe syytä omistaa.

6 tykkäystä

Viisaita sanoja. Itse lähdin tähän mukaan kuukausi sitten piristyneiden lainavolyymien myötä. Nyt odotan, että FF kertoo miten aikoo korkokaton suhteen operoida.

1 tykkäys

Tässä ensimmäiset tuumaukset: Väliaikainen korkokatto jarruttaa Fellow Financen kasvua myös ensi vuonna | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

10 tykkäystä

FF:n alustavat kommentit korkokaton jatkumisesta: Tiedotteet | Fellow Pankki

“Harkitsemme sijoittajien kompensaatiovaihtoehtoja myös väliaikaisen korkokaton jatkoperiodille 1.1.2021 – 30.9.2021, mikäli esitysluonnos tullaan hyväksymään ja kun esityksen lopullinen muoto on selvillä. Tulemme tiedottamaan tästä erikseen.”

2 tykkäystä

Laitan vähän omaa pohdintaa yhtiöstä. Taustaa hieman. Helmikuussa lisäisin voimakkaasti ja omistusosuus oli hyvin merkittävä salkussa. Onnekseni koronapaniikissa tuli Inderesin mallisalkku-sijoituksen nousukiimaan myytyä valtaosa. Palasin omistajaksi Hintikan potista ostamalla pari pientä erää (paino salkusta alle 2 %).

Lainavolyymit ovat kääntyneet hyvään nousuun (selvästi yli 10 miljoonaa kolmatta kuukautta), kun oletetaan että marraskuun tahti pysyy hyvänä. Tämän päivän tsekkaus 5,7 m€ 9 arkipäivän aikana. 12 arkipäivää jäljellä, Black friday tulee vielä parin viikon päästä jne. Joulukuu voi olla heikompi pyhien ja Black fridayn vuoksi, mutta saahan tuosta keskiarvon melko hyväksi. Tästähän väliaikainen toimitusjohtaja Aten haastattelussa puhuikin. Oli btw hyvä haastattelu, kiitos jälleen kansankapitalismin vaalimisesta laadukkailla videoilla. :slight_smile:

H2 on hyvin mielenkiintoinen yhtäältä strategiapäivityksen vuoksi; mitkä ovat ajurit kasvun polulle? Toisaalta itse raportista; kuinka paljon nuo FF:n tekemät hyvitykset sijoittajille ovat maksaneet yhtiölle ja missä kohtaa kilpailijoita alkaa putoamaan pelistä pois? Kummelisanoin: vetäseekö Teme ässän hihasta ihan viime metreillä?

Markkinoilla hyvin negatiivinen vastaanotto tälle (ymmärrettävästi). Jos alustalle on saatu yhtiöitä ja instituutioita maltillisemmalla korolla ja riskillä, niin kasvun polulle vaan. Tuohta tulee kun volyymit kasvaa.

Mietin tätä kuviota vähän NoHomaiselta kannalta, Saulin sanoin: “pakko on hyvä konsultti.”. NoHossa tämä on toiminut yllättävän hyvin, toivottavasti myös Fellowilla saataisiin ote äkillisesti muuttuvaan tilanteeseen. Tältäkin saralta H2-raportti on se mikä määrittää oman kyydissä pysymisen. Jos homma on toiminut odotettua paremmin, kyllä näiltä tasoilta kelpaa lisätä omistusta.

Onko muuten tietoa päätettiinkö Puolassakin vassaroida korkokatto ensi syksyyn?

6 tykkäystä

Missä nämä ovat nähtävänä?

Kumulatiivinen lainavolyymi -kohdasta.

Lasketaan erotuksella.

1 tykkäys
4 tykkäystä

Olen seurannut nyt tämän vuoden päivävaihtoja ja laskenut niitä aiemmilta vuosilta.

Ennen koronaa päivävolyymit olivat luokka

2019
Huhtikuu 940k, kk ennätys. Kurssi 8,0-8,2€

2020
Tammikuu 670k
Helmikuu 710k
Maaliskuu 630k, kurssi pyörii tänä aikana 3-4€ välillä
Huhtikuu - Elokuu 380k-420k, tämän vuoden pohjat

Vaihto alkaa nousta syksyn mittaan merkittävästi kesältä,

Elokuu 490k
Lokakuu 520k
Marraskuu 621k (tämän hetken tilanne)

Lokakuun viikkojen päiväkeskiarvot 584k/483k/450k/440k
Marraskuun viikkojen päiväkeskiarvot 630k/624k/610k

Vaihdot ovat olleet nyt kesän jälkeen tasaisessa nousussa, osake on mennyt eri suuntaan korkokatto uutisen takia. Itse uskon, että osakkeessa on potentiaali ensi vuoden aikana, kun alkaa varmistua korkokaton poistuminen kesän jälkeen ja jos vaihdot jatkavat paranemista.
Jossain vaiheessa varmaan ulkomaiset sijoittajat löytävät takaisin osakkeeseen ja nyt kilpailijat alkavat olla huonossa jamassa ja tilanne heillä pahenee kun korkokatto jatkuu. Monia konkursseja tullut syksyn aikana alalla ja GF money hankki lisää pääomaa privanetin kautta.
Fellow kuuluu Inderesin mallisalkkuun ja voi alkaa muutenkin jossain kohti kiinnostamaan, kun se on jäänyt korona pohjista muiden osakkeiden noususta sekä annista ollaan miltei 1/4 hinnoissa.

Itse omistan osakkeita ja tulen hankkimaan lisää omistusta. Tässä ketjussa hyviä esimerkkejä mihin yhtiö voisi tulevaisuudessa laajentaa tarjontaansa, oman järjen mukaan eri tuotteissa on kyllä hyvä bisnes rako tulevaisuudessa yhtiölle ja päästä taas kasvun tielle kun korona alkaa väistymään.

5 tykkäystä

Entä jos korkokatto ei poistukkaan?

4 tykkäystä