Alisa Pankki ex-Fellow Pankki ex-Fellow Finance

Mulla tuli Fellow Financen kanssa mitta täyteen ja vedin kaikki varat pois.

Alkuun olivat tehneet 2021 alkuvuodesta realisoitujen lainojen kirjauksia tililtäni virheellisesti, joiden lopputulemana olin maksanut siitä, että perintäfirma ottaa lainat minulta vastaan. Ilmoitin havainnostani Fellow Financelle, josta reilun kuukauden päästä minulle vastattiin, että virhe on korjattu. Virheen korjauksena minulla ei kuitenkaan ollut enempää euroja tilillä kuin ennen virhettä mikä herätti kysymyksen, kuinka korjaus on onnistuttu tekemään. Ko. lainoihin liittyvät ylimääräiset kirjaukset olivat kuitenkin hävinneet.

Mikäli en sijoittaisi yhtiön kautta en ehkä olisi huomannut, että virheitä vastaava summa tuottoja oli hävinnyt 2020 tilikaudelta, eli ts. nyt ajettavat 2020 raportit eivät enää vastaa niitä, jotka minulla ovat kirjanpidossa ja joiden perusteella tilinpäätös on laadittu. Koska tuottoja oli hävinnyt, myöskään 31.12.2020 pankkitilin saldo ei enää vastannut sitä, mitä aikaisemmissa raporteissa oli ja joiden pohjalta tilinpäätös on laadittu. Ilmoitin tästä Fellow Financelle, mutta eivät oli nyt pariin kuukauteen reagoineet asiaan lainkaan.
Aivan uskomatonta toimintaa.

3 tykkäystä

Lähetä niille viesti, ellei kattavaa selvitystä tule ja myöskin oikaisuja rahatilille sekä hyvitetä selvityskuluja 15.8.2021 mennessä, niin lähetät selvityspyynnön Finanssivalvontaan.

1 tykkäys

Itsekin olen törmännyt useisiin bugeihin ja virheellisiin kassavirtoihin alustalla toimiessani. Jälkimarkkinalla esimerkiksi pystyy tapahtumaan sellaisia asioita, mitä millään itseään kunnioittavalla markkinapaikalla ei pitäisi pystyä tapahtumaan. Bugi-ilmoituksiin ei myöskään oikeasti reagoida, ihan kohteliaita vastauksia sähköpostitse toki tulee vastapalloon, mutta korjauksia ei kuukausienkaan kuluessa tapahdu. Toisaalta myös minun tiliotteelle on ilmestynyt korjauksia parhaimmillaan yli vuoden takaisiin tapahtumiin, lähemmäs historiaan korjailuja tulee lähes viikoittain. Tämä on kyllä aika naurettavaa, kyllä ne rahat pitäisi saada kulkemaan kuin junan vessa kun kyseessä ei ole enää mikään start-up.

Ei tuo alustan toiminta herätä oikein luottamusta siis täälläkään, tämä oli aikanaan yksi syy miksi myös osakkeesta tuli hypättyä pois. Jännä nähdä mitä tapahtuu kun yhtiö muuttuu oikeaksi pankiksi, tuolla toimialalla ei oikein tällaiseen koodiin ole varaa jos/kun uskottavuutta halutaan ylläpitää.

2 tykkäystä

Fellow Financen puolivuosikatsaus perjantaina. Yhtiö toivottavasti kertoo perjantaina uskottavan tarinan miksi fuusioon kannatti lähteä.

Osake on myös laskenut jo alle sulautumisessa Fellow Financelle määritellyn osakekohtaisen arvon (n. 3,51 euroa).

Aamukatsauksessa asiaa: Fellow Finance H1 perjantaina: Katseet jo tulevassa Fellow Pankissa

1 tykkäys
3 tykkäystä

TP 3,5e ja vähennä

“Tulos oli pitkälti odotustemme mukainen” mutta targari -17% :face_with_raised_eyebrow:

3 tykkäystä

Kurssi nousi kun fuusio julkaistiin. Tavoitehinta vedettiin kurssin tasolle. Sitten mallisalkku myi osakkeet. Nyt kurssi laskenut, “tulos odotusten mukainen” ja tavoitehinta alas.

8 tykkäystä

Kieltämättä tuo silloisen markkinahinnan tapainen 4.20 tavoite herätti minussakin hämmennystä tuoreeltaan. Todella valitettavaa, että siihen yhteyteen osui myös mallisalkun myynti ja nyt targettia päivitettiin alaspäin, ilmeisesti markkinaa peesaten. Tässä järjestyksessähän tämä näyttää jopa pahalta.

Virhe tietysti tapahtui siinä kohtaa, että 4.20 ei koskaan ollut realistinen. 3.50 on mahdollisuuksien rajoissa, vaikka sekin aiempien laskelmien puolesta edellyttäisi markkinan luottamusta että Fellow yltää kohtuullisen nopeasti 15% ROE:n tavoitteeseen. En henkilökohtaisesti usko tätä hetkeäkään, mutta ihan sama se minulle muuten on.

Mutta ei voi sanoa, ettei olisi varoitettu. Olen vilpittömästi pahoillani tappiota tehneiden puolesta, mutta myönnän kuitenkin hymyilleeni kun luin Riikolan päivitetyn raportin.

Ai miten niin joukkorahoitusalusta on rakenteellisesti kilpailukyvytön?

“Kyl se yhtälö on haastava, jos kilpaillaan niitten toimijoiden kanssa jotka rahottaa toimintaa pääosin talletusvaroilla”

:fire:

10 tykkäystä

Olisiko tässä lainavolyymit nousussa ja käännettä näkyvissä?
Nyt kasassa 5 arkipäivän jälkeen 5,15 milj ja kolmena edellisenä kuukautena vaihto jäänyt 17,6-18,0 välille.Lisäksi sisäpiiriläinen osti näppärästi elokuun viimeisinä päivinä lisää ja väliaikainen korkokatto kuluttajille Suomessa poistumassa kuun vaihtuessa.

6 tykkäystä

Hiljaista on ketjussa. Lainananto tuntuu kasvavan melko nopeasti ja lokakuussa lienee tehty ennätys. Ilmeisesti markkinoilla ei uskota trendin jatkuvan? Vain onko kyse alemmista kertoimista Evlin yhteydessä tasevaatimuksineen muineen?
Screenshot from 2021-11-03 16-29-36

Irrallinen havainto, mutta Goldman Sachs on viime päivinä ilmestynyt ostolaidalle Fellow Financen osakkeessa. Vaihto on hyvin pientä, mutta GS vastannut käytännössä kaikista ostoista muutamana päivänä.

3 tykkäystä

Fellow Financen lainavolyymi oli joulukuussa erinomaisella tasolla, 25,26 miljoonaa euroa.

Täältä löytyy ylimääräisen yhtiökokouksen stategiaesitys, jossa on avattu myös liiketoimintamallia ja sen ansaintalogiikkaa.

Pienen tauon jälkeen Goldman Sachs on taas ostolaidalla. Volyymit todella ohuet toki.

5 tykkäystä

Tuoreessa strategiassaan FF antaa ymmärtää korvaavansa alustallaan liikkuvat mattimeikäläis-lainaajat omalla taseellaan eli ottaa alustan omaan käyttöönsä, antolainauksensa jakelukanavaksi.

Jos olen ymmärtänyt tämän oikein niin se siitä lupaavasti alkaneesta vertaislainapuuhailuistani.

Onko kuitenkin niin että jos luottaa sulautumisen jälkeen aloittavan fellow pankin tulevaisuuteen niin nyt on halpa aika hankkia tuota tulevan fellow pankin osaketta ennen sulautumista ostamalla tätä nykyistä fellow financea.Jotenkin tuntuu että muutaman vuoden yli katsomalla tulevaisuuteen saattaa palkita hyvinkin luottamuksen jos joutilasta rahaa sijoittaa.Itse en jaksa hirveästi analysoida enkä veivata noiden ostojen/myyntien kanssa ja tuotakin olen ostellut tässä pikku hiljaa mielessä noiden pitäminen useamman vuoden ajan.

4 tykkäystä

Fellow Financen tunnusluvut nykyisen liiketoiminnan pohjalta ovat kyllä korkeat. Varsinkin, jos niitä vertaa pankkien tunnuslukuihin. Otetaan vertailuun esim. Oma Säästöpankki, joka on myös Inderesin seurannassa.

  • P/E 2022e: FF 66,8 / OmaSp 11,6
  • P/B 2022e: FF 1,6 / OmaSp 1,2
  • ROE 2022e: FF 2,0 % / OmaSp 10,7 %

Mutta: Fellow Pankin toiminnan käynnistyessä liiketoiminnan logiikka muuttuu täysin. Muutos ja oman taseen luottokannan rakentaminen vie aikaa. Jos tehdään kuitenkin muutamia oletuksia esim. vuodelle 2023.

  • Oman taseen luottokanta vuoden 2022 lopussa 100 miljoonaa euroa
  • Kuukausittainen luottovolyymi 20 miljoonaa euroa
  • Korkokate 8 % (luottotappioiden jälkeen Fellow Finance itse ilmoittaa 8-11%)
  • Luottokannan keskimaturieetti 18 kuukautta

Näillä oletuksilla korkokatetta syntyisi:

  • 2023 noin 14 miljoonaa euroa
  • 2024 noin 21 miljoonaa euroa
  • 2025 noin 25 miljoonaa euroa.

Kulujen ennustaminen on hankalaa, mutta Fellow Pankin teknisen kyvykkyyden ja pankkitoiminnan skaalautumisen kautta tulosta voisi jäädä:

  • 2023: 0,2 miljoonaa
  • 2024: 4,8 miljoonaa
  • 2025: 6,5 miljoonaa

Näillä hyvin karkeilla oletuksilla tunnusluvut voisivat olla esim. vuoden 2024 lopussa:

  • P/E 4,25
  • P/B 0,06 (soveltuu huonosti, koska tase kymmenkertaistuu nykyisestä nopeasti)
  • ROE 14 %

Tunnuslukuja ja oletuksia ei kannata tuijottaa kirjaimellisesti. Ajatuksena tuoda esille se, että pankkitoimintaa siirtymisen hyötyjä voisi rohkea odotella 2-3 vuoden päähän ja niiden saavuttamiseen liittyy erittäin paljon epävarmuutta. Toisaalta oletusten kautta voi havaita 15 %:n ROE-tavoitteen olevan mahdollinen.

7 tykkäystä

Tietääkö ketään, mitä Evlin osakkeenomistajat saa tässä fuusiossa? Fellow Financen osakkeenomistajat kun saavat 6 Fellow Pankin osaketta/nykyinen Fellow Financen osake!

Evlin omistajat saavat yhden Fellow Pankin osakkeen omistamaansa Evlin osaketta kohden.
Eli heillä on fuusion jälkeen 1 Uusi Evli osake ja 1 Fellow Pankki osake per 1 vanha Evli osake.
Tätä jakoa on käsitelty aikanaan Evli ketjussa.

2 tykkäystä

Aika karseaa luettavaa oli 2021 tilkkari. Toki ymmärrettäviä kertaluonteisia yhdistymisen takia.

Tilinpäätöstiedote 1.1.-31.12.2021

Rahoitusvolyymit jatkoivat vahvaa kasvua, tulosta rasittivat pankkitoimintaan siirtymiseen liittyvät kertaluonteiset kustannukset

TAMMI-JOULUKUU 2021 LYHYESTI

  • Liikevaihto laski kolme prosenttia ja oli 10,7 miljoonaa euroa (11,1).
  • Liiketulos (EBIT) oli -0,9 miljoonaa euroa (0,9).
  • Välitetyn rahoituksen määrä kasvoi 60 prosenttia edellisestä vuodesta ja oli yhteensä 215,0 miljoonaa euroa (130,7).
  • Ylimääräinen yhtiökokous päätti 22.12.2021 fuusioitumisesta Evli Pankki Oyj:n pankkitoimintaa jatkavan yhtiön kanssa. Fuusion toteutuessa yhtiö jatkaa toimintaansa huhtikuun alusta 2022 Fellow Pankki Oyj:nä ja luo uuden digitaalisen ja asiakaslähtöisen pankin Suomeen.
  • Pankkitoimintaan valmistautuminen kasvatti merkittävästi henkilöstömäärää vuoden loppuun mennessä 66 (54) henkilöön.

Tässä Fellow Financen viimeinen tuloshaastattelu ennen fuusiota:

Fuusion jälkeen FF:n seurantamme jatkuu Fellow Pankin muodossa. Fellow Pankin seurannan aloitus tarkoitus tehdä mahdollisimman pian fuusion jälkeen. Tässä muutosten keskellä tulee tapahtumaan myös analyytikon vaihdos. Tulevaa Fellow Pankkia alkaa seuraamaan @Matias_Arola, joka on mm. pankkeja ja muita finanssisektorin yhtiöitä seuraavana huomattavasti meikäläistä paremmin sivistynyt pankkiliiketoiminnan analysoinnissa.

7 tykkäystä

Onko teillä käsitystä onko Fellow Finance (tai Evli Pankki) jo aloittanut luotonannon omasta taseesta vai käynnistyykö se vasta virallisen fuusion jälkeen?