En muista enää, oliko kyseessä Alma Median CMD vai tavanomainen kvartaali-info, kun segmenttien uudelleenjaosta puhuttaessa Kai Telanne lohkaisi omaan tulkinnan mukaan enemmän pilke silmäkulmassa, että Juha-Petri Loimovuori on saanut tehtäväkseen nostaa News Median kannattavuus 20 %:iin. Kun viimeisimmän neljänneksen lukuja katselee, sitä kohti käy suunta.
Alma News Media -segmentin liikevaihto laski 2,2 % 24,5 milj. euroon mainonnan 2,4 %:n laskun myötä, mutta aktiivisen kuluhallinnan johdosta oikaistu liikevoitto vahvistui 16,4 %:iin (13,8 %) liikevaihdosta, mikä on kansainvälisestikin mitattuna merkittävä saavutus medialiiketoiminnassa.
Samaan hengenvetoon täytyy sanoa, että Iltalehti Plus -palvelu on onnistunut kasvattamaan muutamassa vuodessa varsin merkittävän kokoiseksi digitaaliseksi mediapalveluksi, ja kaikkiaan perinteikkäästä mediabisneksestä yli 60 % on digiä. Printti jää taakse. Vertailun vuoksi todettakoon, että Ilkalla mediapalveluiden tuotoista vain noin 12 % on Inderesin tuoreen laajan raportin arvion mukaan digitaalisia tuottoja.
Tuossakin nähdään, miten Alma Median liiketoimintaa on onnistuttu uudistamaan. Päälle tulevat vielä pitkäjänteisesti nykyiseen kokoon kasvatetut markkinointi- ja rekrytointipaikat, jotka ovat arvokkaimmat osat tänä päivänä.
Kotimaiselle medialle suhdanne on edelleen haastava, vaikka yleinen kiinnostus uutisiin on korkea. Iltalehti Plus -palvelun tilaajamäärä nousi 18 % 55 580:een. Digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta kasvoi jo yli 60 %:iin.