Aloitteleva sijoittaja: Salkunrakentaminen, OST ja AOT

Hankintameno määrittyy erikseen jokaiselle ostamallesi osakkeelle, kuten myös mahdollinen hankintameno-olettama. Siten 40% HMO piiriin pääsevät vain ne osakkeet jotka olet omistanut vähintään 10v ajan. Muille soveltuu toki alle 10v omistuksen 20% kanta.

1 tykkäys

Kiitos selvennyksestä. Näin vähän sen ajattelinkin menevän.

Eikö tuollainen sijoitusmuoto jo hyvin vahvasti puolla OST tiliä? Yksi suurimmista vasta-argumenteista tuntuu kuitenkin liittyvän juurikin tuohon ettei HMO voi hyödyntää OST tilillä.

OST hyöty suhteessa menetettyyn HMO:n realisoitunee jos luovutushinta investoidaan uusiin osakkeisiin ilman välitöntä verovaikutusta. Eli vaikka ensimmäisen investoinnin osalla efektiivinen veroaste lienee korkeampi, tämä tulee mitigoiduksi jatkosijoitusten myötä.

Jos siis tarkoituksena on nostaa varat kulutukseen ensimmäisen sijoituksen jälkeen voi myös AOT olla edullisempi. Edellyttää aina kokonaisarviota.

2 tykkäystä

Nyt kun tuo ost on tuplaantunut, niin olen ajatellut siirtää sen lähiaikoina ns. Sotakassaksi.
Jos markkinoilla tulee heiluntaa, niin tuolla voisi ostella.

1 tykkäys

AOT-maailmaan siirtyminen tuntuu jotenkin hirmuisen hankalalta. Mahdollisesti tulevia kurssilaskuja varten haluisin siirtyä pelkästä OST käyttäjästä myös AOT omistajaksi jotta voin käyttää AOTia mahdollisesti lainan vakuutena.
Mutta nämä hintatasot tökkivät vastaan, tai lähinnä oma pää varmaan. Pitkäaikaisen eläkesalkun kokoaminen kuulostaa vain ja ainoastaan hienolta asialta. Sitten vastaan tulee ajatus, että mitä sinne ostaisin kun kaikki on kohta kuitenkin halvempaa. :sweat_smile: :upside_down_face:
Verovapauden takia OST kanssa veivaaminen tuntuu paljon selkeämmältä ja kai minulla on liikaa treidausajatuksia kun tämä tuntuu niin vaikealta.

Millä metodein muut aloittelijat olette siirtyneet/käytätte AOTia? Lähinnä siis, että mitä ajatusmaailmassa, strategiassa jne täytyy muuttaa. Horisontin pidentämistää joo, mutta jotain muutakin…

Itselläni Nordnetissä molemmat. Jos haluaisin käyttää Velkavipu ostaisin AOT:lle suomi Indexi rahastoa ja käyttäisin sitä vakuutena. Muistelisin, että sillä on hyvät lainoitusarvot. Ja omaan silmään riskittömämpi kuin suora osakesijoitus, mutta tuottokin sitten maltillisempi.

Seligsonin ETFää olen toki miettinyt, mutta jotenkin mielekkäämpänä näen poimia esimerkiksi kymmentä yhtiötä joiden kurssit ovat laskeneet keskivertoa enemmän. Rahasto voisi toki olla osa salkkua, esimerkiksi 30%.

Luulen, että tässä vähän sekin varmaan vaikuttaa millä rahalla on liikenteessä? Itse kun eplqa pienillä nappuloilla, niin kuluton rahasto, jonka Nordnet katsoo olevan hajautuksen puolesta hyvä, on se joka itselle olisi järkevin.

Toistaiseksi kuitenkin pelailen ilman Velkavipu, veroja vältellen OSTilla.

Itse kerään AOT:lle oikeasti pitkän aikahorisontin salkkua: rahastoja ja osakkeita yhtiöistä, joissa kärsivällisyyttä on toivottavasti vähintään vuosikymmenen holdiin osakkeen kehittyessä samalla oikeaan suuntaan. Sinne myös ostan myös oman arvioni mukaiset, ns. riskisemmät osakkeet, jotta niiden hyödyntäminen verotuksessa olisi helpompaa. Kuukausisäästöt kohdistuvat myös tänne, osakkeiden suhteen en joka kuukausi tee välttämättä ostoja, vaan kerään mahdollisesti myös käteiskassaa.

OST:lle puolestaan ostan niitä osakkeita, joissa arvioni mukaan on mahdollista hyötyä eniten korkoa korolle -ilmiön kautta eli osinkoja maksavia tai kasvuosakkeita, joissa oman pääoman menettäminen olisi kuitenkin rajoitettua.

Joillakin on tavoitteena täyttää OST mahdollisimman pian, mutta itse pyrin puolestani rakentamaan (melko tuoreena (alle 2v) pörssiosakkeita omistavana) salkkuja pitkäjänteisesti, ettei missään vaiheessa olisi tarvetta nostaa OST:ltä varoja ennen kuin sitten joskus. Eli vaikka itselläni on melko hyvät taloudelliset puskurit, mieluummin otan lisätalouspuskurit aot:ltä kuin ost:lta.

Sen minkä olen oppinut, tätäkin foorumia seuratessa, ettei ahne kannata olla eikä kannata verrata omaa tilannettaan kenenkään muun tilanteeseen. Omista lähtökohdista kukin tekee itselleen mahdollisimman parhaat ratkaisut. Haastavaa tästä tekee sen, ettei kukaan tiedä huomisesta eikä tulevaisuudesta.

7 tykkäystä

Miten sanoisitte olevan järkevää toimia, jos on jo AOT osakkeita ja haluaisi avata nyt OST. Myydäkö osinko-osakkeet ja laittaa OST vaiko miten?

2 tykkäystä

En lähtis veivaamaan. Antaa vanhojen olla siellä AOT:llä ja ostaa jatkossa OSTille. Saattaa tulla kerralla monien vuosien osinkojen veroja suuremmat luovutusvoittoverot jos lähtee AOT:tä tyhjentämään voitollisista osakkeista. Ylimääräisiä kaupankäyntikuluja myös. Tietysti jos on myös tappiollisia osakkeita joita vielä jatkossakin haluaa omistaa niin niitä hyödyntämällä voi siirtää ainakin osan salkusta verotehokkaasti.

1 tykkäys

Selvä, kiitos paljon @Silvio_Dante . Sinulle tai kenelle vaan vielä, että kannattaako OST:lle ostaa osinko-osakkeita vao kasvuyrityksiä vai kumpia. Ja miten jako OST vs AOT olis pitkällä 5-20v järlevä tehdä?

Tuohon ei taida olla yhtä ja oikeaa vastausta ja riippuu täysin sijoitusstrategiastasi.

Jotkut keräävät osinko-osakkeita OSTille, koska voivat uudelleensijoittaa osingot ilman välittömiä veroseuraamuksia ja näin maksimoivat korkoa korolle ilmiötä. Osa taas käyttää OSTia veivailuun ja pikavoittojen tavoitteluun samasta syystä. Toisaalta jos riskisempi kasvuosake lyö näpeille, sen myyntitappioista ei saa mahdollista välitöntä verovähennyshyötyä.

OP markkinoi aiemmin, että osakesäästötili avautuu tänään. En löydä kuitenkaan mitään op-mobiilista.

Ei kai vaan myöhästynyt?

Ootko päivittänyt sovelluksen? Löytyy sijoitus osiosta selkee iso palkki.

Kiitos, se auttoi.

Samalla kysymys OST:n kuluista. Onkohan siellä omistaja-asiakkaille sama 1 % palkkiokatto kuin AOT:lla?

1 tykkäys

Ei ole, sen suuri downside. Mutta ensimmäisen 30pv ei ole toimeksiantokuluja. Joten siis ostat osakkeita etkä maksa tätä väh. 5€ kuluja.

Arvo-osuustileja saa avattua käsittääkseni vaikka kuinka monta?
Saisinko kanssasijoittajilta tarinaanne ja strategiaanne onko AOT yksi vai monta ja mistä syystä?

Itsellä hiukan ajatukset sekaisin, että mitä osakkeita pitäisin missäkin tilillä koska mahdollisesti olisi tarkoitus järjestellä yhdelle AOTille vakaita osingonmaksajia sen takia, että sen tilin voisi mahdollisesti pantata sijoituslainaa varten. Mutta mulla on samoja osinkokoneita OSTilla joka tietty on hyväkin juttu koska siellä kertyy korkoa korolle. Se OST taasen on saatu pelattua pakkaselle joten tekisi mieli lopettaa tili ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Tällä keinolla raha ei toki lisäännyt mihinkään… Ja Nordealla OSTinkin voi antaa lainan pantiksi jos haluaa…