Aloitteleva sijoittaja: miten aloititte sijoittamisen ja mistä lähteä liikkeelle?

Kiitos, hyvä huomio tuo ettei firmojen ajankohtaisista asioista ehkä saa riittävästi tietoa elleivät ole alueelta jonka kieltä osaa. Kenties pysyttelen pohjoismaisissa ja jenkkiläisissä firmoissa toistaiseksi :).

1 tykkäys

Terve, olen pari viikkoa sitten sijoittamiseen innostunut nuori, jolla olisi “tyhmiä” kysymyksiä teille viisaille näin alkuun. Tovi tässä on seurailtu esimerkiksi inderesin mallisalkkua.

Minulla itselläni olisi halu alkaa panostamaan suoriin osakkeisiin ja rahastoon. Onko tässä mielestänne järkeä, että satunnaisten osakeostojen lisäksi sijoittaa, vaikka kuukaudessa sen 100 euroa rahastoon. Vai onko teillä parempaa ideaa tälle? Tällä hetkellä sijoittamani summa on vielä pieni, mutta paremman suunnan löydettyä, niin olen valmis laittamaan rahaa liikkeelle enemmän. Tahtoni on pitkäaikaissijoittamisessa, mutta halua olisi myös tienata jonkin pennin suorilla osakkeilla nopeasti, eli 1-5 vuoden sisällä. Eli kysymykseni kuuluu, että onko tässä järkeä ja jos on, niin onko antaa jonkinlaisia ehdotuksia/vinkkejä? Tältä salkkuni ensimmäiset hankinnat näyttävät.
Capture

7 tykkäystä

Pienillä summilla ja arvostusten ollessa korkealla, tuottokohteita on vaikea löytää. Suomen osakkeet tarjoavat pääosin reilusti alle 6% osinkotuoton tämän päivän ostohinnoille. Eli ainakin kuluihin kannattaa kiinnittää todella tarkasti huomiota pienillä summilla pelatessa.

Jos Suomeen haluat sijoittaa, niin Nordnetin indeksirahasto suomi menee 0-kuluilla, minimi kertasijoitus 15e. Näemmä Nordnetin asiakas, kun kaaviotasi katsoo…

Pienet rahastosijoitukset tyydyttävät ostohimot ja samalla keräät pottia tehdä suoria osakesijoituksia, kun ostopaikkoja aukeaa pienissä dipeissä. Nämä minun ajatuksia vain…

Kyllä rahastoillakin voi hyviä tuottoja tehdä, oma kiina rahastoni 160%+ tosin on sijoitettu jo jonkin aikaa ja silloinkin kun ei ole ollut suosikki. Omalle kohdalle sellaista nopeaa rikastumista ole osunut,en niin aktiivinen, mutta aika on kyllä tehnyt tehtävänsä🌸sellainen jemmari tyyli.

3 tykkäystä

Moro! Oon aloittanut tuossa loppuvuodesta opiskelemaan osakesijoittamista lukemalla muutamia klassikko kirjoja mm. One Up on Wall Street ja Rule1. Inderesin, Nordnetin ja kaikki muukin aiheesta löytyvä opettavaiseksi kokemani materiaali on ollu kovassa käytössä. Tässä samalla oon myös kastanu varpaani vetee ja tehny ekat osakepoimintani. Erityisesti mua kiinnostaa arvo- ja fundamenttisijoittaminen, koska oon hyvin rationaalinen ihminen niin nää konseptit vaan “käy järkeen” mulle. Ymmärrän tilinpäätöksiä pintapuolisesti mutta haluisin syventää tietoani. Oisko kellään suositella jotain kirjaa tai muuta hyvää tietolähdettä, jossa perehdytään tilinpäätösanalyysiin?

2 tykkäystä

Sijoituskirjallisuus -ketjusta voi löytyä vinkkejä, jos kenelläkään ei ole suoraan suositella sopivaa opusta. :slight_smile: Ketjusta löytyy lukuisia lukusuosituksia!

2 tykkäystä

Etsin Vestas Wind Systemsin tietoja mutta sitä liikkuu sekä Kööpenhaminan pörssissä että OMX-listalla. Kurssikehitys on identtinen mutta target price-analyysejä löytyy melkein pelkästään USA-versiolle. Kuitenkin firma on tanskalainen. Miksi kaksi eri pörssiä ja voinko vaihtaa dollaritavoitehinnat kylmästi dkk:ksi?

Vestas Wind Systems tosiaan on tanskalainen yhtiö, jonka osakkeita pystyt ostamaan Kööpenhaminan pörssistä, joka siis kuuluu OMX pörsseihin. Osakkeen hinta on tällöin Tanskan kruunuissa (DKK).

Osakkeelle löytyy myös rinnakkaislistaus Yhdysvalloista, joka helpottaa osakkeeseen sijoittamista myös tuolla ”rapakon toisella puolella”. Osakkeen hinnat vastaavat melko tarkasti toisiaan, ja kulkevat käsi kädessä. Pieniä eroja hinnan suhteen saattaa ilmetä, mutta tavoitehintaa tarkastellessa voit kyllä muuttaa dollarit ihan suoraan vain Tanskan kruunuiksi. :slightly_smiling_face:

Yhdysvalloista löytyy näemmä myös versio (VWDRY), jossa hyvä huomata, että osakkeen hinta on 1/3 tuosta VWSYF:n hinnasta.

2 tykkäystä

Kiitos! Huomasin tuon toisenkin US-osakkeen ja yhä sekoitti pakkaa :grin:. Jään vahtimaan tanskalaista versiota!

Vielä tähän aloittajan kysymykseen vastatakseni oma polkuni sijoittamiseen menee kuta kuinkin näin: aluksi ammuin haulikolla täyttä ymmärrystä vailla pienen summan suoriin osakkeisiin joku 7 vuotta sitten, taisi olla Nokia ja jenkkiläinen öljyfirma. No myin ne sitten 2020 aikana -80% tappiolla. Oppirahoja makselin myös S-ryhmän rahastojen kautta, aluksi olivat +20% voitollisia ja sitten iski kriisiä päälle ja nekin aloittelijan tapaan tappiolla lihoiksi. Sen jälkeen tekeminen on ollutkin järkevämpää. Moni ei puhu täällä asp-tilistä mutta kerryttelin sinne kaikki säästöni noin viisivuotta ja ostin talon 2019 joulukuussa ja vältin näin koronadropin ja pääsin ostamaan heti maaliskuun pohjilta osakkeita. Lähdin siis liikenteeseen puhtaalta pöydältä, paljoa ei talon hankkimisen jälkeen ollut säästöjä, mutta ainakin näin lyhyessä ajassa on hyvin ponkaissut osakkeiden tuotot vaikka en yhtään hypeosaketta omistanutkaan vuonna 2020.

Mitä olen oppinut vuosien varrella:

-Jokainen maksaa oppirahat ennemmin tai myöhemmin, eri asia on kuka niistä ottaa opikseen.

-Tieto ja välillä kyllä tuurikin on valtteja osakemarkkinoilla. Kukaan ei arvannut miten esim. Korona ravisteli markkinoita ja mahdollisti tiettyjen yrityksien menestymisen.

-Oma tyyli ja strategia. Tykkääkö enemmän rauhallisesta menosta vai yrittääkö jatkuvasti surffata aallon harjalla. Jatkuva oppiminen ja intohimokin auttaa varmasti sijoittamisessa. Nyt kun enimmät nousut on varmaankin nähty hetkeen niin strategia kannattaa terävöittää mieleen.

Omaan silmään näytti valitsemasi osakkeet hyvältä.

9 tykkäystä

Terve vaan kaikille säädyille!

Pidän itseäni aloittelevana sijoittajana, vaikka tuossa vuosien varrella on tullut joitain sijoituksia harrasteltua. Olen vaan ostanut ja unohtanut, koska ei ole ollut aikaa, eikä resursseja seurata tarpeeksi markkinoita.

Alustuksena voin jakaa hieman tietoa nykytilanteesta ja sen hajautuksesta.
Sijoitukset on tehty 2000-luvun aikana.

102k€ laitettu korko-, osake- ja asuntorahastoihin - pankkien kautta. Korkeat kulut ja varovaisuus ovat hieman kostautuneet, tämän hetkinen arvo on vain 119 813,95€

Pari sijoitusasuntoa ja talliosake velattomia, arvo noin 210k€
Tuottavat kuukaudessa ~1150€ vastikkeiden jälkeen.

Omakotitalo, arvo noin 270k€ josta velkaa vielä 108k€

Kesämökki, olisikohan arvo noin 50k€

Suorissa osakkeissa onkin tullut sitten yhtä lukuunottamatta otettua turskaa.
Joskus vuosituhannen taitteessa, nuoruuden intoa piukeana tuli laitettua silloiseen rahatilanteeseen nähden iso summa, oikeasti ei mikään merkittävä.

Nämä ja niiden arvonmuutoksen jokainen varmaan tietää:
Nokia
Sonera (Telia)
Jot automation (Bittium)

Näistä ei mielestäni kannata enää luopua, koska niissä on nykykurssilla niin vähän rahaa kiinni.

Onneksi sain isältäni silloin vinkin, joka hieman kompensoi näitä menetyksiä: osta Väisälää.

Taisi olla parhaimmillaan reilun 100% nousua, nyt ei enää ihan sitä luokkaa.

Näiden lisäksi minulla on vähän toistakymmentä hehtaaria metsää, josta noin puolet päätehakkuuiässä ja loput tulevat siihen seuraavan parinkymmenen vuoden aikana.

Nyt olen päässyt sekä työelämässä, että kotirintamalla siihen pisteeseen että voin pikkuhiljaa käyttää aikaani hieman myös näihin osakkeiden tutkimiseen ja seurantaan.

Aikomuksenani ei ole jatkaa työelämässä eläkeikään saakka ja lapsetkin alkavat toivottavasti jo muutaman vuoden kuluttua pärjäämään omillaan.

Elän melko säästeliäästi, ajan vanhalla 1000€ autolla, eikä enää tarvitse matkustellakkaan, kun lapset eivät kehtaa lähteä meidän vanhusten kanssa reissuun.

Nykyiset rahastot ja osakkeet olen ajatellut pitää, ehkä siirtää sijoituskuoressa olevat jossain vaiheessa säästöhenkivakuutukseksi.

Sijoitusasuntojen ja talliosakkeen myyntikään ei ole ollut ainakaan tällä hetkellä ajankohtaista. Talon myyn joskus, kun toteamme vaimon kanssa että sen ylläpitämiseen kuluva työmäärä ei enää kompensoi omaa rauhaa ja pihaa.

Nyt kun tämä, ehkä pitkähkö - mutta mielestäni kysymystäni selvittävä alustus on saatu valmiiksi voidaankin mennä itse asiaan.

Niinkuin olen yllä maininnut, en pidä itseäni niin pätevänä tällä alalla, että tohtisin lähteä ihan omin nokkineni sijoittamaan rahojani ja kaipaan siis kokeneempien neuvoa.

Käyttämieni pankkien sijoitusneuvojien vinkit taitavat kuitenkin perustua ensisijaisesti heidän omiin provisioihinsa ja pankin tulokseen, eikä minun katalaan suunnitelmaani päästä pois oravapyörästä.

Minulla on ollut joitain vuosia tapana siirrellä Norwegianin säästötilille aina ns “ylimääräistä” rahaa, nyt siellä on noin 50k€. Periaatteessa pystyisin tämän summan lisäksi sijoittamaan kuukausittain noin 500€, siihen asti kun vielä olen työelämässä (toivottavasti ei enää enempää kuin 10 vuotta). Toki voin saada lisäansioita laskuttamalla oman erityisosaamisalani palveluista vielä, vaikka jäisinkin pois varsinaisista palkkatöistä enkä olisi siten sidottuna toisten aikatauluihin työnteon suhteen.

Tiedän, että varsinaista sijoitusneuvontaa ei saa antaa ilman pätevyyttä - kysynkin siis vain mielipiteitänne omiin hahmotelmiini.

500€ kuussa jaettuna kahteen eri ETF:ään, jotka maksavat osingot ulos

50000€ hajautettuna tämän vuoden aikana noin 15 eri osakkeeseen.

Omaa mutuiluani ja varmoja “luottopakkeja” valitessani olen pohtinut että nämä 15 ostettavaa löytyisi tältä listalta:

Sampo
Telia (vähän lisää salkkuun)
Nordea
Citycon
Coca-cola
Orkla
Telenor
Atria
TietoEVRY
Tele 2
Novo Nordisk
Yara International
Ahlström-Munksjö
Tryg A/S
Altia
ABB
Carlsberg
Royal Unibrew
Tomra systems

Onko jokin näistä aivan ehdoton ei ja jos on, niin miksi?

7 tykkäystä

Toteutuuko USAn pörssissä tehty kauppa USAn pörssin vai Helsingissä sijaitsevan pankin aukioloaikojen mukaan? USAssa on nyt päivä ja ostin paria osaketta, mutta jäin miettimään saanko todella ostoksen senhetkiseen hintaan, kun pörssin ja pankin aukioloaika täällä on ohi.

Totta kai USA:n pörssin aukioloaikojen mukaan.

4 tykkäystä

Se menee jenkkien pörssin mukaan, Suomen pörssin tai pankin aukioloajoilla ei ole mitään merkitystä.

Tämä koskee siis osakkeita, vivut yms. on eri asia.

2 tykkäystä

Onneksi mennyt ei ole tae tulevasta; ei hyvässä eikä pahassa. :slightly_smiling_face:

Luovutustappioita saa nykyään vähentää myös vuokratulosta, joten siinä mielessä tuossa voi olla myynnin paikka. Ehkä.

Suunnitelmasi ei ole katala, mutta johtopäätöksesi on toki aivan oikea. Pankkien sijoitusneuvojat ovat lähtökohtaisesti oman pankkinsa tuotteiden myyjiä.

Osingot ulos maksava ETF ei välttämättä ole parempi kuin kasvu-ETF. Yleisesti ottaen verotus vaikuttaa. Martin Paasi avaa blogissaan ammattilaisen tietämyksellä asiaa.

Aika paljon hajautusta, varsinkin jos tarkoituksena on pitää rinnalla myös osinko-ETF:iä. Itse laittaisin tulevaisuuden säännöllisten ja turvallisten rahavirtojen kulmakivet a) osinko-ETF:iin ja b) asuntojen/tallin vuokratuloon. 50 000 euroa jaettuna 15 yritykseen antaa tulokseksi omasta mielestäni turhan pienet panostukset per yhtiö tai kääntäen liian monta yhtiötä.

En ihan kaikki listan yhtiöitä tunne, mutta ne mitkä tunnen ovat enemmän osingonmaksajia kuin kasvuyrityksiä.

Ulkomaisia pörssejä/yhtiöitä katsellessasi osinkoa ajatellen kannattaa huomioida, että kaikki maat eivät kunnioita tekemiään verosopimuksia ja siksi osingot voidaan verottaa tuplasti ja hyvityksen saaminen vaatii työtä ja istumalihaksia. (sekä aikaa)

Viisas Raha -lehden artikkelista maistiaisia siitä mistä on kyse.

Ymmärrän “turvasatama-ajattelun” taustalla (vakaita osingonmaksajia), mutta silti suht pienellä salkulla hajauttaminen toimialojen ja vieläpä osin samojen markkinoiden sisällä toimivien yhtiöiden kesken vaikuttaa tarpeettomalta. Kolme operaattoria, kaksi panimoa ja Altia, kaksi vakuutusyhtiötä… Kannattaisiko perata ainakin nämä ja valita oman kriteeristön pohjalta parhaat?

2 tykkäystä

No niin aikani taas lueskeltua foorumia ym niin ajattelin että indeksi rahastojen lisäksi ostaisin muutamia osakkeitakin.
Eiköhän se jos saisi rahat vähän poikimaan pitkässä juoksussa ettei vaan loju tilillä.
Hankintoja joita tein niin, Wärtsilä, Finnair, Kamux, Evolution gaming ja Neles.
Ja onpahan jotain seurattavaa ja pientä jännitystä :grinning:.

Ja jatkossa jos välillä ylimääräistä niin hankin sit lisää.

5 tykkäystä

Mikä noista lapuista sitten tuottaisi parhaiten?

Jos sen joku tietäisi niin hän ei varmaan sitä täällä kertoisi vaan pistäisi itse vivulla all-in siihen vai mitä?

2 tykkäystä

Sen takia pitää hajauttaa :wink:

1 tykkäys