Nyt on esitettävä muutama tyhmä kysymys, koska tämä on jäänyt vaivaamaan minua.
Olen sijoittanut pitkään kvalitatiivisen analyysin avulla ( köhköh siis lukenut analyysiä), mutta toivoisin oppivani paremmin diskonttaamaan ja lukemaan numeroita. En ymmärrä miten kehittyneitä DCF-malleja rakennetaan mutta tavoitteenani on jossain vaiheessa tämä oppia, mutta aloittelen helpommilla malleilla. Otin aluksi oppia Heikki Keskivälin kirjasta Tähtäimessä osakkeet, missä hän oli tehnyt yksinkertaista arvonmääritystä, muistaakseni Monster Beveragestä.
Rakensin samanlaista mallia Harviasta, mutta minun laskelmani taitaa ontua aika monesta kohtaan. Kaipaisin vähän tukea, miten tällaisen yksinkertaisen mallin voisi tehdä oikein, jotta ymmärrän paremmin miten jatkaa.
Tässä kaappaus omasta kyhäelmästäni.
Ensinnäkin mietin, miten lasken Harvian nettovarallisuuden? Luin jostain Alma Median sivuilta että nettovarallisuus lasketaan vähentämällä velat varallisuudesta.
Mutta mitä tässä nyt tarkalleen tulisi huomioida?
Laskenko varallisuudeksi total current assets 62 673k, vai pelkästään Cash and Cash equivalents 27 321k.
Ja entäs sitten velat, otanko huomioon pelkästään current liabilities vai esim. total liabilities? Laskelmassani olen laskenut Cash and Cash Equivalents - Current Liabilities.
Nykytuloksena olen käyttänyt nettotulosta…oletan, että näin se kuuluu tehdä?
Liiketuloksen kasvun olen arvioinut Inderesin arvioiman liikevaihdon kasvun perusteella ja sitten lähtenyt systemaattisesti vähentämään kasvua, niin että kymmenen vuoden jälkeen kasvu olisi enää 3% luokkaa. Tämäkin aika mutkat suoraksi tyylinen ratkaisu, mitä yritän parantaa kunhan perusteet olisi ensiksi kunnossa.
Diskonttaamisessa olen käyttänyt 3% korkoa, oletuksena että korkotaso ei välttämättä pysy tämän päivän tasolla seuraavat 20 vuotta eteenpäin.
Osakkeen arvoon olen päässyt laskelmalla yhteen summan diskontatusta nykytuloksesta, tuloksesta ja nettovarallisuuden (+/-).(Boldatut laskelman alaosassa) Summan näistä olen jakanut nykyisellä osakemäärällä ja näin olen päässyt osakkeen arvoon.
Onko tässä mitään järjensiementä vai olenko ihan tuuliajolla näiden laskujen kanssa?
20 vuotta eteenpäin on varmasti turhan pitkä aika ja lähes mahdoton arvioida, mutta lähdin liikkeelle siitä kun esimerkissä oli käytetty sitä aikajaksoa.
Olen kiitollinen jos joku voisi vähän oikaista tällaista numerosokeaa…ja jos jollain on aiheesta hyvää kirjaa tiedossa niin kuulisin mieluusti suosituksia