Osakesijoittaminen

Aloitteleva sijoittaja

Imo autolainat yms kalliit luotot kannattaa maksaa pois mahdollisimman nopeasti. Asuntolainan kohdalla ite ainakin mietin et haluanko pienentää lainan koron nousun vaikutusta kuukausimenoihin.

3 tykkäystä

Eikö tuohon pidä ottaa huomioon myös kämpän arvonnousu?

Lisäksi jos lyhennys+korko on tuloihin nähden suuri, voi korkojen nousu pakottaa myymään osakeomistuksia mikä on vähön nihkeä vaihtoehto.

Kannattaa miettiä laajemmin kuin pelkästään korko vs. Osaketuotto.

1 tykkäys

Totta.
Kommenttini siis sillä olettamuksella, että laskujen jälkeen pystyy vielä säästämään ns. pahanpäivän varalle.

Kyllä näillä koroilla kannattaa pitää lainaa, mikäli sitä tarvitsee ja ehkä muutenkin. Toki jäljellä olevan lainan määrä vaikuttaa myös tuohon riskien hallintaan. Ehkä riskejä voisi minimoida myös ottamalla osaan tai koko lainaan kiinteän koron esim. 10 vuodeksi (jos lainaa siis paljon jäljellä). Tästä oli juttua viime aikoina myös rahapodissa. Kiinteän koron taisi saada tällä hetkellä aika pienellä korotuksella, joka tais olla tuon podin perusteella n. 0,20% lisää marginaaliin. Ei paha hinta siitä, jos tarvitsee lisäturvaa isoon lainaan.

1 tykkäys

Entä jos käy niin, että sinulla on käsissä vain velkaa ja tappiollisia sijoituksia? Sitten lähtee hiukset, terveys, vaimo ja kaikki muu. Olen näitä sivusta nähnyt.
Velat on aina maksettava tavalla tai toisella. Ehkä korkopaperi on vaihtoehto nopeutetulle takaisinmaksulle, mutta itse vihaan velkaa niin paljon, että maksan mahdollisimman pian pois, myös kiitollisuudenvelassa olen mieluummin toiseen suuntaan.
Edit aikaisempaan. Nesteen kurssin kääntelyä on myös hyvä peilata keskusteluun.

3 tykkäystä

Tähän voi jokainen vastata vain omasta puolestaan ja mukavuusalueestaan. Osalle sopii paremmin riskin karttaminen. Mutta omalta kohdalta sanoisin, että ei missään nimessä velkaa pois, jos sijoittamisen aloittaa vasta kun asuntolaina on maksettu niin se vasta tulee kalliiksi.

Minulla oli koronan alussa asuntolaina ja salkku aikalailla 1:1, koronamontussa salkku -40%, mutta yöunet ei menneet. Nyt sijoitusuralla kaksi isoa monttua (finanssikriisi ja koronamonttu) takana niin tietää miltä se tuntuu. Ei se nyt kivalta tunnu, mutta ei se unia vie joten en uskalla olla poiskaan osakemarkkinoilta. Nyt salkku on aikalailla 2x asuntolaina ja maksan lainoja edelleen mahdollisimman hitaasti.

Mutta korostan, että ei välttämättä sovi kaikille. Kaikki 5% luotot maksaisin samantien pois sillä korko-ero tuotto-odotukseen kaventuu liian pieneksi. 0-2% korot vielä ok.

4 tykkäystä

Aiemmissa vastauksissa olleiden pointtien lisäksi kannattaa arvioida omaa riskitasoaan.

Jos velkaa on paljon ja sijoitusten ulkopuolinen tulovirta on epävarma, voi ajautua tilanteeseen jossa on pakotettu realisoimaan sijoituksiaan epäedulliseen hintaan.

Esimerkkinä vaikka äkillinen työttömyys tai vakavat terveyshuolet. Jos tuollainen osuu samaan hetkeen kun kaikki rahat on kiinni sijoituksissa, jotka vielä sattuisi jostain syystä dippaamaan samoihin aikoihin, voi tulos olla hyvinkin epämukava.

Itse pyrin pitämään asian tasapainossa siten, että:

• Asuntolainaa maksan melko rauhalliseen tahtiin parhaillaan takaisin → Enemmän kassavirtaa säästöihin ja sijoituksiin. Toki olen myös arvioinut, että asunnon arvo pysyy tai kasvaa. Tilanne olisi ehkä eri, jos pitäisi pelätä arvon alenemista
  • Noin 6-12 kk elämiseen minimissään (ml. vastikkeet, lainan korot) tarvittavat rahat riskittömästi saatavilla (tileillä tai muuten nolla/matalariskisessä muodossa). Tämä toki toimii paitsi “hätävarana”, myös mahdollistaa mukavan elämisen helpommin. Itselle on myös psykologisesti helpompi istua käsien päällä markkinaturbulenssissa, kun tietää, että elämiseen tarvittavat rahat on turvassa :slight_smile:
  • Loput pääosin sijoituksissa

Tuolla mallilla olen itse arvioinut, että asuntolainan maksu nopeammin ei kannata ja toisaalta pieni henkilökohtainen kassavirtahäiriökään ei pakota myymään sijoituksia hinnalla millä hyvänsä.

5 tykkäystä

Itselleni riskienhallinta sijoituksissa tarkoittaa sitä, että sitä tehdään aina sillä kassalla joka olisi muutenkin vapaana. Siis erillään veloista, talousrahoista, remonttisäästöistä, pahan päivän varoista, matkakassoista, harrastusinvestointeihin varatuista rahoista tai muista vastaavista. Tällöin ei missään tilanteessa pitäisi syntyä kysymystä mitä pitää myydä että pärjään. Kun talous velkoineen on alusta asti laskettu ylijäämäiseksi, tätä on helppo noudattaa.

Jossakin kuussa sijoitettava rahamäärä voi olla vaikka kymmenen euroa, toisena kymmenen tuhatta. Mutta koskaan, ikinä näitä rahoja ei sekoiteta talousrahojen kanssa.

Mitä kalliisiin lainoihin ja niiden pois maksamiseen tulee, niitä ei tulisi koskaan ihmisen joutua ottamaan kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Joka taas tarkoittaisi, että sijoittaminenkin olisi ainakin tauolla. Itsestäänselvästi tuollaiset hätätilannevelat hoidetaan ensin pois, ja sitten vasta aloitetaan sijoittaminen.

Kaikki muu on ainakin itselleni liian riskipitoista.

8 tykkäystä

Minulla on AOT Osuuspankissa mutta seuraan salkkua Investing.comin ilmaisversiossa. Saako Investing.comin salkkuun jotenkin merkattua saadut osingot?

Miten Hki NASDAQ määrittää ns. vertailuhinnat ja niistä poikkeamisen rajat? Tähän voi törmätä ainakin silloin kun tekee ostotoimeksiantoa ja joko epähuomiossa tai tarkoituksella asettaa ostohinnan reippaasti yli vallitsevan kurssitason. Tällöinhän tulee pakit eikä toimeksiantoa hyväksytä. Koetin googlettaa vertailuhintojen rajoja (ne on eri sijoitusinstrumenteille erilaiset) mutta ainoastaan pörssin säännöt löytyvät ja siellä ei em. rajoja käy ilmi.

Asettaako rajat Nasdaq vai välittäjäsi?

Nyt on nähtävästi kohdattu ensimmäinen sijoitusmasennus, pettymys ja vastoinkäyminen noin 2kk sijoittamisen jälkeen.

OSTille on tullut ostettua lappuja lähinnä tämän foorumin keskusteluja suodattamalla sekä “koronatilannetta” miettien. Alussa meni ihan hyvin ja rauhallisesti, ostaen hajautetusti pienillä summilla jotka sitten kokonaisuutena nousivat ihan kivasti. Sen jälkeen osa kursseista nousi ja osa dippasi vähän enemmän. Nousseista tein mielestäni ihan hyvät kaupat kun myin ennen kuin lähti laskemaan ja ostin korvaavaksi laskevista kursseista (ajatuksena: näin noustaan ylöspäin). Ja osan laskeneista myin kun tuntui, että ei vaan tapahdu mitään tai sitten hiljalleen laskee.

Lisäksi foorumia lukemalla uusia ajatuksia tuli lisää. Eli aaaaaiivan liian kärsimättömän lyhytnäköistä touhua, tiedän. Mutta toisaalta minulla oli ja on edelleen (kaupittelematta) riskittömiä ja suosittuja lappuja mitä muillakin täällä: Sampo, Fortum, Kamux, Harvia jne.

Eli tuottoa on palanut turhaan lappujen vaihteluun ja osaltaan huonoihin valintoihin, luultavasti. 2kk jälkeen näyttisi, että tuottoni on puolet siitä mitä se olisi indeksirahastoista ollut. :neutral_face: Ilmeisesti ensimmäiset muutaman 10k euroa kannattanee painaa sokkona indeksiin eikä miettiä osakeostoja.

Summat eivät ole suuria joten rahallisesti se ja sama, harmitus on tekijän tyhmyys ja osaamattomuus. Alustallani indeksin kulu on 0,5%/v ja osakkeiden kulu on 1+1% osto ja myynti. Jos osakkeilla pääsee indeksiin niin neljän vuoden jälkeen käteen otettavissa oleva summa on suurempi kuin rahastossa. Nyt vaan näyttää, että tällainen aloitteleva semisokkoilija häviää 6-1 indeksille.
Aika horisontti saisi tosiaan olla 10-15v, toki huomioiden osakkeen tyypin eli perinteinen rahoitus/teollisuus vs. megatrendi jolla on pikanousu, tai sitten pikakuolema. -10% stoppariajatuksen ostan edelleen, miksi katsella 10 vuotta lappuja jotka laskevat. Ei pitäisi ensinkään ostaa mitään huonoja, sillä siitä selviäisi. :sweat_smile:
Muutamat hyvät nousut viime päivinä on ollut posareiden kautta, liekö näistä joku sisäpiiri kerää massit talteen…

1 tykkäys