Osakesijoittaminen

Aloitteleva sijoittaja

Nyt kyllä todellakin kuumotellaan molempia, voi kyllä olla että sijoittaminen nousun vielä ollessa käynnissä kuumottaa meikämannea enemmän. Voinhan toki myydä, jos näyttää että kuplat ja romahdus tulee. Kiitos vastauksesta ja näkemyksistä!

Tämä oli oikein hyvä tieto! Saa vähän roiskastua sinnekin suuntaan. Kiitos!

Hyviä pointteja, kiitos! Vastauksia on varmasti yhtä monta kuin kertojaa, mutta olen kyllä saanut täältä mahtavia vinkkejä sekä ihan raakaa faktaa.

1 tykkäys

Heippa, mitä pitää tehdä nyt kun liian aikaisin menin vaihtamaan valuuttaa? Miten tuonne siirretään rahaa takaisin? nimim. Tumpelo

Sori huono rajaus kuvassa.

Klikkaa “katso valuuttatilit”. Kohdasta cad paina “vaihda kaikki” ja jää odttamaan vaihdon toteutumista…

1 tykkäys

Screenailin hyviä IT- ja teknologiafirmoja tietyillä kriteereillä ja moni haaviin jäänyt firma oli taiwanilainen. Taiwanilla ei liene verosopimusta Suomen kanssa mutta onko se ongelma jos ei hae osinkotuottoa? Myyntivoitot varmaan toimivat ihan samoin, oli kaupankäynnin kohde Suomesta tai Taiwanista? Entäs Ruotsi ja Norja, onko ongelmia? USAsta olenkin jo lukenut täältä muualta, että homma toimii verojen suhteen hyvin jos ostaa oman pankin tai Nordnetin kautta.

Myyntivoiton verot menevät samalla tavalla mutta ehkä nyt kannattaa vielä harkita Taiwanin pörssiin sijoittamista, kuinka moni noista firmoista tiedottaa edes semisäännöllisesti englannin kielellä näin aluksi?

Ruotsista osingot tulevat nätisti mutta muistelisin että Norjalaisten kanssa saa vääntää osingoista jotta ei joudu maksamaan ylimääräistä, voin muistaa väärin.

1 tykkäys

Kiitos, hyvä huomio tuo ettei firmojen ajankohtaisista asioista ehkä saa riittävästi tietoa elleivät ole alueelta jonka kieltä osaa. Kenties pysyttelen pohjoismaisissa ja jenkkiläisissä firmoissa toistaiseksi :).

1 tykkäys

Terve, olen pari viikkoa sitten sijoittamiseen innostunut nuori, jolla olisi “tyhmiä” kysymyksiä teille viisaille näin alkuun. Tovi tässä on seurailtu esimerkiksi inderesin mallisalkkua.

Minulla itselläni olisi halu alkaa panostamaan suoriin osakkeisiin ja rahastoon. Onko tässä mielestänne järkeä, että satunnaisten osakeostojen lisäksi sijoittaa, vaikka kuukaudessa sen 100 euroa rahastoon. Vai onko teillä parempaa ideaa tälle? Tällä hetkellä sijoittamani summa on vielä pieni, mutta paremman suunnan löydettyä, niin olen valmis laittamaan rahaa liikkeelle enemmän. Tahtoni on pitkäaikaissijoittamisessa, mutta halua olisi myös tienata jonkin pennin suorilla osakkeilla nopeasti, eli 1-5 vuoden sisällä. Eli kysymykseni kuuluu, että onko tässä järkeä ja jos on, niin onko antaa jonkinlaisia ehdotuksia/vinkkejä? Tältä salkkuni ensimmäiset hankinnat näyttävät.
Capture

5 tykkäystä

Pienillä summilla ja arvostusten ollessa korkealla, tuottokohteita on vaikea löytää. Suomen osakkeet tarjoavat pääosin reilusti alle 6% osinkotuoton tämän päivän ostohinnoille. Eli ainakin kuluihin kannattaa kiinnittää todella tarkasti huomiota pienillä summilla pelatessa.

Jos Suomeen haluat sijoittaa, niin Nordnetin indeksirahasto suomi menee 0-kuluilla, minimi kertasijoitus 15e. Näemmä Nordnetin asiakas, kun kaaviotasi katsoo…

Pienet rahastosijoitukset tyydyttävät ostohimot ja samalla keräät pottia tehdä suoria osakesijoituksia, kun ostopaikkoja aukeaa pienissä dipeissä. Nämä minun ajatuksia vain…

Kyllä rahastoillakin voi hyviä tuottoja tehdä, oma kiina rahastoni 160%+ tosin on sijoitettu jo jonkin aikaa ja silloinkin kun ei ole ollut suosikki. Omalle kohdalle sellaista nopeaa rikastumista ole osunut,en niin aktiivinen, mutta aika on kyllä tehnyt tehtävänsä🌸sellainen jemmari tyyli.

1 tykkäys

Moro! Oon aloittanut tuossa loppuvuodesta opiskelemaan osakesijoittamista lukemalla muutamia klassikko kirjoja mm. One Up on Wall Street ja Rule1. Inderesin, Nordnetin ja kaikki muukin aiheesta löytyvä opettavaiseksi kokemani materiaali on ollu kovassa käytössä. Tässä samalla oon myös kastanu varpaani vetee ja tehny ekat osakepoimintani. Erityisesti mua kiinnostaa arvo- ja fundamenttisijoittaminen, koska oon hyvin rationaalinen ihminen niin nää konseptit vaan “käy järkeen” mulle. Ymmärrän tilinpäätöksiä pintapuolisesti mutta haluisin syventää tietoani. Oisko kellään suositella jotain kirjaa tai muuta hyvää tietolähdettä, jossa perehdytään tilinpäätösanalyysiin?

2 tykkäystä

Sijoituskirjallisuus -ketjusta voi löytyä vinkkejä, jos kenelläkään ei ole suoraan suositella sopivaa opusta. :slight_smile: Ketjusta löytyy lukuisia lukusuosituksia!

1 tykkäys