27. AILI
Sijoitus- ja talousmaailmassa on valtavasti liikkeellä kaikenlaista hälinää sekä tärkeää tietoa että myös vähän epäolennaisempaa asiaa ja varsinkin osakepoiminnassa olisi hyvä löytää ne olennaisimmat seikat. Aili on just se sijoittaja, joka löytää kaiken mölyn sekä tietomassojen välistä ne olennaisimmat tiedot ja osaa siten tehdä niistä tiiviin informatiivisen tietopaketin, mistä ovat esimerkkinä Ailin erinomaiset Twitterissä olevat tviittiketjut.
Huomaan Ailin myös lukeneen paljon muistakin asioista kuin vain sijoittamisesta ja väitän, että kattava yleissivistys tukisi hyvin monen sijoitustoimintaa eri tavoin. Ehkä tämä tietty yleissivistyksen puute on yksi suurimpia puutteita monilla ihan terävimmilläkin sijoittajilla, koska maailman ja yhteiskunnan ymmärtäminen auttaa ymmärtämään myös sijoituskohteiden taustalla vaikuttaviin seikkoihin. Lukeminen ja itsensä sivistäminen kehittävät luonnollisesti myös medialukutaitoa, tietysti kirjoitus- & lukutaitoa jne. Ailin ohella Verneri on myös sellainen, josta huokuu se, että sitä on aika laajastikin ja paljon luettu erilaisista asioista.
Edellä mainittujen asioiden lisäksi pidän Ailia terävänä sijoittajana, jonka jutut ovat selkeitä, mutta myös hyvin kirjoitettuja. Mielestäni hänen lähestymiskulmansa asioihin on vähän eri kuin muilla yleisestikin ottaen hyvässä mielessä, niin siksikin suosittelen ottamaan hänet seurantaan täällä sekä Twitterissä.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen 36-vuotias kahden ihanan lapsen äiti, vaimo, tampereleinen insinööri ja Selviytyjät-fani.
Perhe on tärkein. Sitä pidän peruspilarina kaikelle, eikä sen merkitystä itseäni muokkaavana voimana voi sivuuttaa.
Tykkään salmiakista ja rock-musiikista.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Olen aika avoin ihminen niin aika paljon asioita minusta jo moni tietää, mutta kokeillaan, jos jotain uuttakin tulisi esille.
- Join kahvia ensimmäisen kokonaisen kuppini 25-vuotiaana.
- Laskin ala-asteella matikan kirjan äkkiä läpi, jotta pystyin keskittymään runojen kirjoittamiseen matikan tunnilla. Meillä oli parempaa tekemistä parhaan kaverini kanssa. Opettelin jakokulman muiden kanssa. Sitä en ymmärtänyt ilman ohjeistusta.
- Vapaa-ajalla teen kaiken puhelimella. Myös twiittiketjut ja nämä pitkähköt tekstit. Näin erotan työn ja vapaa-ajan toisistaan
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Arkena käyn salilla ja avantouimassa.
Matkustaminen on ylitse muiden.
Tykkään todella paljon olla reissun päällä. Se ei ole pelkästään se eksoottisten paikkojen näkeminen vaan pidän myös siitä itse matkasta: junassa istumisesta, autossa nukkumisesta, lentokoneessa äänikirjojen kuuntelemisesta ja vuoren rinnettä ylös rinkkaselässä kapuamisesta. Tärkeintä ei ole pelkästään päämäärä vaan myös matka.
Reissaamisessa ja kokemuksien kartuttua huonona puolena on, että hetki hetkeltä vaikuttuminen on yhä vaikeampaa. Olin kohtalaisen vanha, kun ensimmäisen kerran olin lentokoneessa. Muistan vieläkin sen, miten upealta pilvien luoma pumpulimassa ja jylhänä kohoavat Alpit näyttiVät. Mitä useammin astut lentokoneeseen, sitä harvemmin tulee katsottua ikkunasta ulos. Kun olet kerran käynyt Roomassa mikään muistomerkki ei vain tunnu enää kummoisemmalta.
Nykypäivänä reissut sisältävätkin paikkojen katselemisen lisäksi jotain eksoottista tekemistä, johon liittyy jotain itsensä ylittämistä. Itsellä on aina joku uusi reissu suunnitelmissa ja aina ei tarvitse lähteä kauas. Seuraavaan kahteen reissuun liittyy jaksamista ja huiputtamista.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Kello herättää 7:20 alkaen, mutta nousen vasta klo 8 aikaan. Olen hidas herääjä. Syön aamupalaa, mikäli jään etätöihin keitän kahvia, selaan pääasiassa Twitteriä ja foorumia. Työt aloitan ennen klo 9.
Muutaman kerran viikossa suuntaan toimistolle. Asun lyhyen kävelyn matkan päässä. Parasta toimistolla on pirun pätevät työkaverit ja herkullinen salaattibaari. Tyypillisesti teen kolmea projektia päivän aikana. Mikäli jokin vaatii sen, saatan syventyä johonkin hommaan tuntikausiksi kunnes homma on valmis. Silloin minulle on turha puhua mitään ja teenkin niitä töitä pääsääntöisesti kotona. Yleensä projektit iteroituvat valmiiksi nykäyksittäin kysymysten pikku hiljaa paljastuttua, joten useamman projektin pyörittäminen yhtäaikaa tuntuu luonnolliselta. Tärkeintä on, että kestää tuntemattomia muuttujia.
Työpäiväni loppuu joskus viiden jälkeen. Tyypillisesti pidän pienen välikuoleman. Vaihdetaan perheen kanssa kuulumisia. Viikolla kaikilla tuppaa olemaan jo omat menonsa ja palautuakseen pitää ottaa rennosti.
Siinä ennen kahdeksaa lähden käymään salilla tai avantouimassa. Harvemmin viikolla molempia samana päivänä. Avantouimaan mennään perheen tai/ja kavereiden kesken. Salilla kuuntelen äänikirjoja, luentoja ja webcasteja. Salilla olen omissa ajatuksissani. Käyn kaupassa. Kotiin tultua hoputtelen lapset omiin huoneisiin. Iltaisella luen, kirjoitan tai katson sarjoja vielä ennen nukkumaan menoa.
5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Herkästi kuvaillessaan itseään sijoittajana tulee vertailtua itseään muihin. Luulen kuitenkin olevan hyvin tavallinen sijoittaja. Pirun utelias tyyppi vain. Sijoittaminen itsessään herättää paljon erilaisia tuntemuksia.
Sijoittaessani tunnen olevani rohkea ja pitkäjänteinen. Olen yleensä sitoutuneempi ja kiinnostuneempi yhtiöistä kuin ulkopuolisesta hälinästä. Lähden juttuihin mukaan helposti. Olen sellainen oikeassakin elämässä. Minulla on aina suunnitelma ja pidän todella paljon suunnitelusta, mutta toisaalta voin heittää alkuperäiset suunnitelmat vauhdikkaastikin romukoppaan, mikäli jokin parempi idea tulee vastaan. En niihin liikaa kiinny.
Usein parhaat askeleet eteenpäin ovat olleet niitä, joiden ottamista olen etukäteen jännittänyt.
6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Tästä saisi pitkän tarinan, mutta tiivistetään pääkohdat
- 2000-luvun alussa miehen asuntosijoittamista harrastavan työkaverin omaisuus nousi miljoonaan, hänestä inspiroituneena jätimme ensiasuntomme vuokralle. Oli kevät 2008. Vaikka aloitimme asuntosijoittamisen tuolloin, finanssikriisillä ei ollut negatiivista vaikutusta asuntosijoitukseemme. Otimme sijoituslainamme euriborin ollessa korkealla, joten marginaali oli varsin matala. Negatiiviset vaikutukset näkyivät ainoastaan talletustileillä ja monilla ikätovereilla ei ollut tuolloin työpaikkaa.
- Laitoin joitain euroja rahastoihin keväällä 2009. Myin ne loppuvuoteen mennessä hieman tappiolla. Jossain vaiheessa kyseiset rahastot nousivat (mm. OP-Kiina), mutta olisivat olleet pitkään samoissa luvuissa. Rahastoihin menee tällä hetkellä vain, jos tästä seuraa positiivisia kuluseurauksia. Ne ovat erikoistilanteita, eivätkä tapahdu pankin tarjoamiin rahastoihin sijoittamalla.
- 2015 ostin ensimmäisenä osakkeena Nestettä. Tarina on monille jo tuttu. Mitäpä sitä kertaamaan
- Sijoittamisen alkutaipaleella tyhjensin usein salkkuani mm. 2016 tyhjensin salkun melkein kokonaan, jotta pääsimme koko perhe Thaimaaseen. Kerrankin oli aikaa. Minulla oli aloittelijan strategia, johon kuului realisoida voitot ja jäädä odottamaan tappiollisten osakkeiden nousua.
- Ostin osakkeita, joista oli hyvä tunne ja tunsin liiketoimintaa. Ihmettelin, miksi ajattelemiani asioita ei tapahdu. Onnistumisia tuli kyllä. Ehdin usein silti myymään osakkeeni ennenkuin asiat todella alkoivat tapahtumaan. Parhaat nousut jäivät joissain kokematta, mutta enpä ollut ainakaan myöhässä. Usein seuratessani osakkeita ja käydessäni sijoituskeskusteluita, huomasin olevani liian ajoissa liikenteessä. Tässä on itsellä tekemistä, miten tasapainottelee asian kanssa.
- Tähän mennessä uskon tuottoisimman sijoituksemme olleen nykyinen asuntomme, jonka ostimme 2017. En usko, etteikö siitä jäisi mukavasti käteen arvonnousun kautta. Asuinalueemme hinnat ovat yleisesti nousseet ja Tampereella on ollut hieno työllisyystilanne.
- Vuodet 2017-2019 kävin lähinnä sijoituskeskusteluita, mutten sijoittanut aktiivisesti. Tänä ajanjaksona tuli keskityttyä muihin juttuihin. Odotin myös pörssikurssien romahtavan ihan just. Sijoituskeskusteluihin liittyi usein politiikkakeskusteluita, joihin sitten kyllästyin. Vasta loppuvuotena 2019 aloin uudelleen lisäämään salkunpääomaa. Tässä vaiheessa innostuin aktiivisemmasta osakekaupasta.
- 2020 myin kaiken koronadipissä ja opettelin teknisen analyysin alkeet. Oli sen verran kuumottavaa olla markkinoilla, ettei osannut sitoutua. Oli hieman turhan selkeinä muistot 2008 vuodesta ja pelkäsin mustaa syksyä ja pitkää taantumaa. Se voi yhä olla edessä.
- Pääsin omilleni hädin tuskin vuodesta 2020, mutta paremmin olisi mennyt ellen olisi laittanut salkkua kesälomalle. Pelkkä markkinoiden seuraaminen porukalla herättää koomisia muistoja esimerkiksi Finnair-annin seurannan. Rahani eivät osallistuneet tuohon lottoon, mutta tilanteiden seuraaminen ja arvaaminen on osa tämän lajin suolaa.
- Syksyllä 2020 päätin, että salkkuun päätynyt pääoma saa jäädä salkkuun, eikä sieltä ammenneta pääomaa muihin menoihin.
- Swingtreidasin onnistuneesti vuoden 2021
- Syksyllä 2021 päätin alkaa taas lähinnä poimimaan osakkeita. Tästähän alkoi myös markkinoiden yleinen alamäki. Katsotaan, jos saadaanko siihen nyt pidemmän aikavälin sivuttaisliikke. Kärsivällistä osakepoimijaa ei haittaisi.
- 2022 tein ihan hyviä poimintoja, vaikka vuosi jäi miinukselle. Se on se lisätyn pääoman ja jo olemassa olevan suhde. Post-korona jää vähemmän säästöön.
- Syksyllä 2022 aloin tekemään yhtiökohtaisia twiittiketjuja. Niistä lisää myöhemmin…
- Kevättalvella 2023 minua pyydettiin bloggaamaan Rahasampoon ja Salkunrakentajiin. Ajattelin kirjoittaa molempiin, mikäli löpöä riittää. Rahasampoon kerran kuussa. Salkunrakentajiin, kun inspiraatio iskee kesken kaiken.
7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja mihin kolmeen osakkeeseesi luotat eniten?
Meinasin kirjoittaa punaiselta, mutta tämä vuosihan on kivasti plussan puolella. Mutta eiköhän tämä vielä suruksi muutu.
Kolme osaketta johon luotan eniten:
Valmet
- Vaikka en tästä paljon juttele, luotan Valmetin tekemiseen eniten. Silloin sanoja ei tarvita.
- Silti joka kerta kun joku kysyy, kannattaako Valmettia ostaa, vastaan, etten tiedä, koska ikinä ei voi tietää, miten osakkeen hinta kehittyy. Viime syksynä oli hieno ostopaikka. Toivottavasti moni muukin hyödynsi sen.
Neste
- Neste on osoittanut kertatoisensa kykyä varautua erilaisiin kriiseihin. Yrityksen toiminta ei makrohuolista huolimatta ota juuri osumaa.
- Samalla, kun moni muu toimii reaktiivisesti, Neste toimii etukenossa pitäen vaihtoehtonsa auki. On helppo luottaa tällaisen yrityksen tekemiseen, enkä koe, että minun tarvitsee muutakuin istua kyydissä ja ihailla menoa
Kolmatta en heti keksi. Salkusta löytyy useampi loistava yhtiö, joiden liiketoimintaa seuraan mielenkiinnolla ja on parempi olla positiivinen kuin pessimistinen. Ehkä on vain vaikea nostaa kolmatta näiden kahden rinnalle.
Luottamus on itselle hyvin tärkeä arvo. Tärkein varmaan kaikista.
8. Miten mietit salkkusi koostumusta kokonaisuutta ajatellen? Miten pohdit hajauttamiseen liittyviä asioita?
Hajauttamista kannattaa tehdä eri sijoitusinstrumentteihin. Osakkeet ovat tavallisin sijoituskohde, mutta on esimerkiksi asuntosijoittaminen, talletukset, taide jne.
Ajattelin joskus osakkeita sijoituksina, joissa raha on töissä kaiken aikaa, mutta voin realisoida ne tarvittaessa nopeasti. En ajattele enää näin, koska tyypillisin aika tällaiselle tarpeelle henkilökohtaisessa elämässä on yleisen talouden voidessa huonosti. Tällöin osakkeetkin tuppaavat olemaan halvimmillaan ja arvonnoususta kasvanut tuotto kehnoimmillaan.
Itse en osakesalkkuni kohdalla ole huolissaan hajauttamisesta, sijoittaminen voi olla muullakin tavoin hajautettua.
Olen kiinnostunut aikamonenlaisista asioista ja siksi salkustani ei löydy pelkkää yhtä nimittäjää. Teollisuutta eri muodoissa aika runsaasti.
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta? Mitä asioita painotat mielestäsi enemmän kuin keskivertosijoittaja?
Luen paljon kaikenlaista tietotulvaa. Luen myös kirjoituksia sijoitusmaailman ulkopuolelta.
Itsellä kypsyy usein jokin ajatus ensin pidemmän aikaa, sitten tulee vastaan jotain tyypillisesti, joka saa minut päättämään nopeastikin ensimmäisestä ostopäätöksestä. Se saattaa näyttää monesta siltä, että ryntään johonkin, mutta kyse on yleensä pikemminkin siitä, että kysyntä ja tarjonta kohtaavat.
10. Mitkä ovat kolme tärkeintä arvostuskertointasi ja miksi?
Omavaraisuusastetta tykkään katsoa. Se kertoo nopeasti, miten velkainen yhtiö on ja millaiset mahdollisuudet saada järkevää lainaa jatkossa. Omavaraisuusaste saisi olla siellä lähempänä 60%. Kun omavaraisuusaste alkaa lähestymään 30%, lainaehdot tiukentuvat tai yhtiö joutuu tienaamaan jonkin aikaa ennenkuin pystyy investoimaan haluamiinsa asioihin esimerkiksi kasvuun. Kuten hybridilainoista opittiin, omavaraisuusastetta voi nostaa keinotekoisesti pääomaan verrattavilla instrumenteilla. Velkoihin tuolloin liittyy usein ehtona myös nettovelka/EBITDA. Omavaraisuusastetta on siis siinäkin mielessä hyvä seurata, että sen heikennyttyä yritys saattaa ajautua tekemään jotain hieman hölmöä.
P/E on mielestäni yksinkertaisuudessaan ensimmäinen ja ehkä kuvaavin arvostuskerroin. Se kertoo yksinkertaistettuna, mitä sijoittajat ajattelevat yhtiöstä. Sellaisenaanhan se ei kerro oikestaan muusta.
Ajattelen P/E luvun vuosina, jona aikana yhtiö on tehnyt tulosta sen verran kuin olet itse siihen sijoittanut eli ns. takaisinmaksuaika, mikäli sen toiminta jatkuisi samanlaisena. Ei kai kukaan laita yritykseen rahaa haluamatta sieltä mitään takaisin?
Kun P/E on suurempi kuin 10, sijoittajat uskovat yrityksen tuloksentekokyvyn nousevan, kun alle 10, yrityksen tuloksen oletetaan laskevan. Kun lukee yhtiöstä pidemmälle, sallittu P/E riippuu yhtiön osinkopolitiikasta ja taloudellisista tavoitteista investoinneille. Investointien taloudellisten tavotteiden uskottavuus riippuu yrityksen historiasta.
Tämä nyt ei ole varsinainen yrityksen arvostuskerroin, mutta itseä kiinnostaa markkinoiden CAGR, compound annual growth rate eli markkinoiden kertyvä vuotuinen kasvukerroin. Luvut yksinään eivät koskaan kerro oikeastaan yhtään mitään. Erityisesti suuria lukuja pitäisi aina verrata johonkin toiseen lukuun. Mikäli yrityksellä on hyvä asema markkinoilla, joiden CAGR on mukavan positiivinen, on kyydissä yleensä helpompi olla. Melkein edellisestä kahdesta ei edes kauheasti kannata stressata. Yrityksen tulos kasvaa herkästi pienestä omasta sähläämisestä huolimatta. Negatiivisen CAGRin kyydissä on todella pelottava istua ja toivottavasti sijoittaja on näiden yhtiöiden kohdalla jatkuvasti hereillä.
11. Twitteriin teet erinomaisia tviittiketjuja esim. yhtiöistä ja olen huomannut, että olet hyvä tekemään tiiviitä muistiinpanoja. Mitä hyötyä itsellesi on ollut näistä muistiinpanoista ja tiivistyksistä? Voisitko suositella tällaista tapaa muille sijoittajille?
Apua! Kiitoksia! Tässähän ihan punastuu. Oli tässä viikon aikana aika kivoja saatetekstejä.
Liityin Twitteriin 2020 koronadipin aikoihin. Ensimmäisenä ajattelin, että haluan lukea Muskin ja Trumpin hullut twiitit tuoreeltaan, joista siihen aikaan puhuttiin paljon. Niihin oli jopa hälärit. Sitten aloin ihmettelemään, mitä muuta kyseisellä sovelluksella tekisin.
Huomasin itse eniten etsiväni tietoa ja hienoja kuvia. Huomasin myös karsastavani politiikkakeskusteluita. Tykkään keskustella ihmisten kanssa, joilla on erilaisia näkemyksiä ja olen itsekin kova väittelemään.
No jaa…
Oikeastaan tykkään katsella asioita monelta eri kannalta. Maailma ei ole mustavalkoinen. Siinä on paljon kauniita erilaisia sävyjä.
Kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä asioista, kunhan se keskustelu on molemminpuolin kunnioittavaa dialogia.
Politiikka…
Noh… Vaihdetaan aihetta…
En ole seinäruusu ikinä. En vain seuraa keskusteluita ja tapahtumia osallistumatta nauttien vain kyydistä. Mietin, mitä itse tykkäisin lukea ja mitä voisin itse tuoda pöydälle, mitä omasta mielestäni puuttuu.
Rupesin tekemään pieniä faktapostauksia ja ketjuja lukemieni kirjojen perusteella. Luen tosi paljon, mutta se tieto jotenkin jää vain muistiinpanoihini ja muistiinpanoni sellaisenaan, ei ole helppoa luettavaa muille. Lisäksi kun käy aktiivista keskustelua muiden kanssa, on helppo napata keskustelua käsittelevä twiitti ilman, että tarvitsee kaivaa kaukaa. Twitterissä saa hyvin haettua asioita, enkä aina muista tarkkaan, mistä jotain olen lukenut.
Nuo yhtiöketjut ovat olleet suosittuja. Nehän leviää tosi laajalle, vaikka eihän mulla mitään kauheaa määrää seuraajia ole. Eikä tarvitse olla. Kaikki eivät hae Twitterissä tietoa vaan esimerkiksi tunteita, viihdettä ja ihmisten kuulumisia. Kukin lukee asioista, jotka kiinnostavat itseään eniten.
Yhtiöketjuista on tullut niin paljon positiivisia kommentteja ihan joidenkin yhtiön toimitusjohtajiltakin, etten siis varmaan osaa olla tekemättä niitä jatkossakin.
Jos joku täällä tykkää niistä, voi myös aina esittää toiveita.
Kannattaako muiden sitten tehdä samalla tavalla…
Työkaveri lukee tosi paljon ihan kaunokirjallisuutta ja ottaa ylös niistä hienosti sanottuja lauseita.
Ihan minimissään itse suosittelen kaikkia tekemään elämässä muistiinpanoja asioista. Jotkut kirjoittavat päiväkirjaa, jotkut luetteloita, jotkut ottavat valokuvia ja jakavat Facebookissa saatetekstin kera. Tyyli ja aihe on vapaa. Kun siihen löytyy itselle sopiva tyyli ja rutiini, se ei juuri vaadi ponnisteluja. Silloin kun asiat on poimittu johonkin, johon osaat helposti palata, niitä ei tarvitse samalla tavalla painaa mieleen. Muisti ihmisellä on petollinen. Suosittelen, ettei sen varaan laske liikaa asioita.
Se on sitten eri asia, haluaako jakaa ajatuksiaan muiden kanssa.
Tässäkin. Tyyli vapaa,
Olen nähnyt vanhojen insinöörien paperille laitettuja muistiinpanoja uransa vaiheilta. Ne ovat pikemminkin kirjastoja. Kukaan ei kerro sinulle, että tieto, jonka tänään kohtaat ja löytyy sinulle kätevästi tänään, ei ole välttämättä saatavissa sinulle vuoden päästä.
Jotenkin kannattaa myös sanoittaa ajatuksiaan. Etsii sen oman tyylinsä, miten työstää tietoa, mikä on käsillä, ettei se vain valu läpi. Lukeminen ei riitä. On rikkautta myös ymmärtää.
Mitä twiittiketjuihin tulee. Toivoisin itsekin, että saisin lukea niitä muidenkin tekemänä. Enhän ehdi tietenkään kaikista yhtiöistä tekemään joka osari ja maailma on pullollaan mielenkiintoisia yhtiöitä, joiden osareita, analyyseja, tilinpäätöksiä, webcasteja ja vuosikertomuksia käydä läpi.
Twiitteihin saa hyvin upotettua kuvia. Foorumihan on myös yksi, missä käydä lukemiaan juttuja läpi.
12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi sijoittamisessa ja miksi?
Vaikea sanoa tärkeimpiä. Kaikenlaista kirjallisuutta ja tietoa kannattaa imeä itseensä. Niin puhuttua kuin kirjoitettua. Niin piensijoittajan kirjoittamaa kuin analyytikon ja yrityksen itsensä julkituomaa. Eikä kannata pelkästään jäädä kiinni sijoituskirjallisuuteen. Ne on herkästi yhden oppikunnan kirjoittamaa kirjallisuutta. Poikkitieteellisyys on nykyaikaa.
Kannattaa lukea monenlaisista asioista laajasti. Sijoittajathan oikeastaan poimivat vain kypsät hedelmät, mitä yhteiskunnassa tapahtuu laajasti. Sijoituskirjallisuuden lisäksi kannattaa lukea mm. historiaa, yritystarinoita, elämänkertoja, yrityksen johtamisesta, toisin ajattelijoiden tekstejä, lainsäädäntöjen valmistelu raportteja ja tutkimuksia erilaisten ilmiöiden vaikutuksista esimerkiksi nyt tapetilla olleesta muovilain edistymisestä. Ymmärtää maailmaa laajemmin.
Algoritmien vuoksi nykypäivänä sijoittajat yhä herkemmin kuplautuvat. Tätä on hyvä varoa.
13. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?
30 sanaa on liian vähän. Jouduin poistamaan pitkät pätkät tekstiä, kun luin kysymyksen uudestaan.
-Nokian Renkaat
Ihanan riskinen yhtiö, joka herättää paljon tunteita ja toiveita sijoittajissa. Siinä missä Nesteellä on kaukaa viisas johtamistyyli, Nokian Renkailla on rautainen ote. Työkaverin kaverilta varastettiin Hakkapelitat autosta parkkihallissa. Kertoo paljon.
-Stockmann
Aika pahasti vetivät hyvän maineensa lokaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ihminen on kuitenkin unohtavainen ja ajan kanssa tällaiset asiat on korjattavissa. Sijoituskeissi on Lindex. Velkasaneerauksen jälkeinen aika kiinnostaa. Uusi alku.
-UPM
Sellunderivaatta, yhteiskunnallinen vastuunkanto toiminnassaan Uruguayssa verrattuna esim. Chilen kaivostoimintaan. Ottanut erilaisen strategian korvata graafisen paperin laskeva liiketoiminta kuin muut suomalaiset metsäjätit. Ammattiliittojen kanssa kinaaminen heikentänyt aikaisemmin sijoittajien mielikuvia.
14. Sinun on pakko antaa salkkusi kolmelle henkilölle vuodeksi hoitoon, keille antaisit ja miksi?
@Lyly_ja_Immo:n haastattelu on ollut tähän mennessä inspiroivin. En oikein aikaisemmin tiennyt, miksi sijoitan. Hänen tekstistään löysin päämäärän. Miehellä sydän ja asenne kohdillaan sekä tekstin perusteella kokemuksen tuoman rintaäänen perusteella osata lisätä salkkuuni pitkäjänteisesti hyvin tuottavia osakkeita, jos hyviä lisäyspaikkoja tulisi.
@Emma_Kuusinen olisi toinen valintani. Hänellä on hyvä mahdollisuus jutella analyytikkojen kanssa. Erityisesti siksi hän valikoitui salkunhoitajien joukkoon, että osaa myös kyseenalaistaa tarpeen tullen analyytikot. Analyytikoilla kuitenkin on analyytikon näkökulma, joka on oikea heille. Vuoden päästä saisin ihailla aika häröä sisältöä, mutta niin kuuluukin. Hyvä saada toisenlaista näkökulmaa.
@Harri_Sieppi saisi kolmantena ottaa salkkuni haltuun. Toivon hänen sijoittavan erityisesti, johonkin pörden ulkopuoliseen ideaansa. Ehkä jonkin uuden tuotteen lanseeraukseen, josta saisin sitten royalteja tai uuteen kasvuyhtiöön. Luulen, että ihan reiluun soppariin päästäisiin.
15. Minkä asian sijoittamisesta opettaisit yhdellä napin painalluksella foorumilaisille, jos voisit?
Välillä pohdituttaa, laskeeko immeiset kaupankäynnistä koituvia kuluja ja verojen vaikutusta, kun seuraan ihmisten veivaamista.
Ei sillä…
Kaikki harrastukset maksaa.
16. Pyritkö jotenkin opiskelemaan sijoittamisen psykologiaa? Miten sinä hallitset ja käsittelet tunteitasi sijoittamisessa?
Olen psykologiaa yleisellä tasolla opiskellut ja jonkin verran kuunnellut jotain elämänhallinta kirjoja ja viestintään liittyvää.
Sen verran psykologiasta, että tykkään tosi paljon voittamisesta. Niinkuin varmaan moni muukin. Olen sitä harrastellut vähän kaikennäköisissä muodoissa. Ihan työkseni tykkään voittamisesta. Monet, jotka ovat harrastaneet fyysisissä lajeissa kilpaurheilua, uskovat hassun usein päättämisen olevan se tärkein osa voittamisessa. Se varmasti liittyy urheilijoiden tarpeeseen elää kurinalaista elämää. Länsimaisessa kulttuurissa on paljon erilaisia houkutuksia ja joskus kroppa haraa vastaan.
Kirjassa ”Voittamisen anatomia” Aki Hintsa kuvaa pitkään maraton ennätyksiä pitäneen Haile Gebreselassien harjoittelun nivoutuneen tiiviiksi osaksi perhe-elämä, elämäntyyliä ja arjessa näkyi selkeä iloisuus ja rentous. Sijoittaminen on pikemminkin maraton maratonien jälkeen kuin yhden päämäärän saavuttamista hinnalla, millä hyvänsä. Ero ykkös- ja kakkospaikan tekemisellä voi olla valtava. Hakekaa hyvä asento ja inspiraatiota Haile Gebreselassiesta.
17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla tarkoituksena päihittää indeksi?
Rakkaudesta lajiin. On vain mielenkiintoista olla mukana.
Jossain kohtaa monet esittelivät satojen prosenttien tuottoja. Silloin otin indeksin päihittämisen tavoitteeksi, ettei turhaan kasaa paineita itselleen. Itse pyrin minimoimaan kilpailuvietin vaikutukset päätöksen tekoon.
18. Olet fiksu ja innokas sijoittaja, mitä uutta sijoittaminen on tuonut elämääsi?
Onkin hyvä kysymys.
Sijoittaminen on jännittävää, mielenkiintoista, siitä löytyy valtava työmaa, mitä opiskella. Tutkin joskus todella tiiviisti historiaa. Varmaan olen vihdoin edennyt tämän päivän asioihin. Jos oikein miettii, niin onhan sijoittaminen ollut taustalla aina joka elämänvaiheessa. Lapsena on harjoiteltu säästämistä, aikuistumiseen kuului vastuunottsminen omasta taloudesta. Ei se ole jotain, minkä olen tuonut ja mistä jossain kohtaa elämää luovun. Talous on sellainen luonnollinen, rutiininomainen osa ihmisen elämää esimerkiksi perheen, koulutuksen, kodin, ystävien tai kunnon tavoin, joka kuuluu jokaisen omaksi hoidettavakseen. Se elää muun elämänhallinnan kanssa omaa symbioosiaan ja jokainen toteuttaa sitä omaan tyyliinsä.
Se, mitä osakekeskustelu on tuonut uudelleen elämääni, on kirjoittamisen. Se on ollut joskus itselle rakas harrastus ja itselle luonnollinen tapa ilmaista itseä.
Tykkään kirjoittaa erilaisista ilmiöistä ja nivoa ajatuksia yhteen. Se on ollut varsinkin nyt lähiaikoina todella antoisaa.
19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?
Alokas on hyvä juuri tuollaisenaan. Utelias, nöyrä, rohkea Alokas-tyyliin, kova tekemään hommia ja säästämään. Pysy tuollaisena ja usko omaan tekemiseen.
Tuolla reseptillähän nämä muutkin miljonäärit on tehty.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Indersin foorumi on sellainen hyvän mielen sijoitusfoorumi, jonka sivuilta löytyy paljon tietoa ja hyviä kirjoittajia. Ihmisten keräämät linkit ovat hyviä ja pidempiä postauksia luen mielelläni. Täältä hieman pääsee kärryille piensijoittajien sielun maailmasta juuri nyt ja koska fiksuja tyyppejä löytyy, oppii asioita sijoitusmaailman viereltäkin.
Rautanen on useamman kerran kuvannut foorumia yhteisönä, jossa piensijoittaja ja yritys kohtaavat. Siinä ollaan jonkin erittäin arvokkaan äärellä.
Uskon yhdessä tekemiseen. Yhdessä vain pääsee pidemmälle.
Kiitos Aili erinomaisista vastauksista!
Aili voisi ehkä joskus kirjoitella meidän muiden iloksi ja hyödyksi, miten tiivistää asioita hienoiksi muistiinpanoiksi ja tällä tavoin ehkä me muutkin oppisimme näkemään metsän puilta. Olen itse asiassa jo vähän ottanutkin mallia hänestä ja tehnyt erilaisia tiiviitä muistiinpanoja eri yhtiöistä.
Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!