Alokas haastattelee

Perjantaina 31.3. on uuden haastattelun vuoro.

Tämän foorumilaisen tviittiketjuja olenkin jo täällä aiemmin hehkuttanut, mutta nyt voisin hehkuttaa, miten taitavasti hän kirjoittaa ja tuo mielipiteitään esille.

Hän osaa hyvin jäsennellä ja tiivistää asiat, joka kertonee kai osin siitä ettei hän liiaksi tartu yksityiskohtiin, vaan näkee hyvin kokonaisuudet. :slight_smile:

Mukavaa ja leppoisaa alkanutta viikkoa!

16 tykkäystä

27. AILI

Sijoitus- ja talousmaailmassa on valtavasti liikkeellä kaikenlaista hälinää sekä tärkeää tietoa että myös vähän epäolennaisempaa asiaa ja varsinkin osakepoiminnassa olisi hyvä löytää ne olennaisimmat seikat. Aili on just se sijoittaja, joka löytää kaiken mölyn sekä tietomassojen välistä ne olennaisimmat tiedot ja osaa siten tehdä niistä tiiviin informatiivisen tietopaketin, mistä ovat esimerkkinä Ailin erinomaiset Twitterissä olevat tviittiketjut.

Huomaan Ailin myös lukeneen paljon muistakin asioista kuin vain sijoittamisesta ja väitän, että kattava yleissivistys tukisi hyvin monen sijoitustoimintaa eri tavoin. Ehkä tämä tietty yleissivistyksen puute on yksi suurimpia puutteita monilla ihan terävimmilläkin sijoittajilla, koska maailman ja yhteiskunnan ymmärtäminen auttaa ymmärtämään myös sijoituskohteiden taustalla vaikuttaviin seikkoihin. Lukeminen ja itsensä sivistäminen kehittävät luonnollisesti myös medialukutaitoa, tietysti kirjoitus- & lukutaitoa jne. Ailin ohella Verneri on myös sellainen, josta huokuu se, että sitä on aika laajastikin ja paljon luettu erilaisista asioista.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi pidän Ailia terävänä sijoittajana, jonka jutut ovat selkeitä, mutta myös hyvin kirjoitettuja. Mielestäni hänen lähestymiskulmansa asioihin on vähän eri kuin muilla yleisestikin ottaen hyvässä mielessä, niin siksikin suosittelen ottamaan hänet seurantaan täällä sekä Twitterissä. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 36-vuotias kahden ihanan lapsen äiti, vaimo, tampereleinen insinööri ja Selviytyjät-fani.

Perhe on tärkein. Sitä pidän peruspilarina kaikelle, eikä sen merkitystä itseäni muokkaavana voimana voi sivuuttaa.

Tykkään salmiakista ja rock-musiikista.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen aika avoin ihminen niin aika paljon asioita minusta jo moni tietää, mutta kokeillaan, jos jotain uuttakin tulisi esille. :sweat_smile:

  1. Join kahvia ensimmäisen kokonaisen kuppini 25-vuotiaana.
  2. Laskin ala-asteella matikan kirjan äkkiä läpi, jotta pystyin keskittymään runojen kirjoittamiseen matikan tunnilla. Meillä oli parempaa tekemistä parhaan kaverini kanssa. Opettelin jakokulman muiden kanssa. Sitä en ymmärtänyt ilman ohjeistusta.
  3. Vapaa-ajalla teen kaiken puhelimella. Myös twiittiketjut ja nämä pitkähköt tekstit. Näin erotan työn ja vapaa-ajan toisistaan

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Arkena käyn salilla ja avantouimassa.
Matkustaminen on ylitse muiden.

Tykkään todella paljon olla reissun päällä. Se ei ole pelkästään se eksoottisten paikkojen näkeminen vaan pidän myös siitä itse matkasta: junassa istumisesta, autossa nukkumisesta, lentokoneessa äänikirjojen kuuntelemisesta ja vuoren rinnettä ylös rinkkaselässä kapuamisesta. Tärkeintä ei ole pelkästään päämäärä vaan myös matka.

Reissaamisessa ja kokemuksien kartuttua huonona puolena on, että hetki hetkeltä vaikuttuminen on yhä vaikeampaa. Olin kohtalaisen vanha, kun ensimmäisen kerran olin lentokoneessa. Muistan vieläkin sen, miten upealta pilvien luoma pumpulimassa ja jylhänä kohoavat Alpit näyttiVät. Mitä useammin astut lentokoneeseen, sitä harvemmin tulee katsottua ikkunasta ulos. Kun olet kerran käynyt Roomassa mikään muistomerkki ei vain tunnu enää kummoisemmalta.

Nykypäivänä reissut sisältävätkin paikkojen katselemisen lisäksi jotain eksoottista tekemistä, johon liittyy jotain itsensä ylittämistä. Itsellä on aina joku uusi reissu suunnitelmissa ja aina ei tarvitse lähteä kauas. Seuraavaan kahteen reissuun liittyy jaksamista ja huiputtamista. :sweat_smile:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Kello herättää 7:20 alkaen, mutta nousen vasta klo 8 aikaan. Olen hidas herääjä. Syön aamupalaa, mikäli jään etätöihin keitän kahvia, selaan pääasiassa Twitteriä ja foorumia. Työt aloitan ennen klo 9.

Muutaman kerran viikossa suuntaan toimistolle. Asun lyhyen kävelyn matkan päässä. Parasta toimistolla on pirun pätevät työkaverit ja herkullinen salaattibaari. Tyypillisesti teen kolmea projektia päivän aikana. Mikäli jokin vaatii sen, saatan syventyä johonkin hommaan tuntikausiksi kunnes homma on valmis. Silloin minulle on turha puhua mitään ja teenkin niitä töitä pääsääntöisesti kotona. Yleensä projektit iteroituvat valmiiksi nykäyksittäin kysymysten pikku hiljaa paljastuttua, joten useamman projektin pyörittäminen yhtäaikaa tuntuu luonnolliselta. Tärkeintä on, että kestää tuntemattomia muuttujia.

Työpäiväni loppuu joskus viiden jälkeen. Tyypillisesti pidän pienen välikuoleman. Vaihdetaan perheen kanssa kuulumisia. Viikolla kaikilla tuppaa olemaan jo omat menonsa ja palautuakseen pitää ottaa rennosti.

Siinä ennen kahdeksaa lähden käymään salilla tai avantouimassa. Harvemmin viikolla molempia samana päivänä. Avantouimaan mennään perheen tai/ja kavereiden kesken. Salilla kuuntelen äänikirjoja, luentoja ja webcasteja. Salilla olen omissa ajatuksissani. Käyn kaupassa. Kotiin tultua hoputtelen lapset omiin huoneisiin. Iltaisella luen, kirjoitan tai katson sarjoja vielä ennen nukkumaan menoa.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Herkästi kuvaillessaan itseään sijoittajana tulee vertailtua itseään muihin. Luulen kuitenkin olevan hyvin tavallinen sijoittaja. Pirun utelias tyyppi vain. Sijoittaminen itsessään herättää paljon erilaisia tuntemuksia.

Sijoittaessani tunnen olevani rohkea ja pitkäjänteinen. Olen yleensä sitoutuneempi ja kiinnostuneempi yhtiöistä kuin ulkopuolisesta hälinästä. Lähden juttuihin mukaan helposti. Olen sellainen oikeassakin elämässä. Minulla on aina suunnitelma ja pidän todella paljon suunnitelusta, mutta toisaalta voin heittää alkuperäiset suunnitelmat vauhdikkaastikin romukoppaan, mikäli jokin parempi idea tulee vastaan. En niihin liikaa kiinny.

Usein parhaat askeleet eteenpäin ovat olleet niitä, joiden ottamista olen etukäteen jännittänyt.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Tästä saisi pitkän tarinan, mutta tiivistetään pääkohdat

  • 2000-luvun alussa miehen asuntosijoittamista harrastavan työkaverin omaisuus nousi miljoonaan, hänestä inspiroituneena jätimme ensiasuntomme vuokralle. Oli kevät 2008. Vaikka aloitimme asuntosijoittamisen tuolloin, finanssikriisillä ei ollut negatiivista vaikutusta asuntosijoitukseemme. Otimme sijoituslainamme euriborin ollessa korkealla, joten marginaali oli varsin matala. Negatiiviset vaikutukset näkyivät ainoastaan talletustileillä ja monilla ikätovereilla ei ollut tuolloin työpaikkaa.
  • Laitoin joitain euroja rahastoihin keväällä 2009. Myin ne loppuvuoteen mennessä hieman tappiolla. Jossain vaiheessa kyseiset rahastot nousivat (mm. OP-Kiina), mutta olisivat olleet pitkään samoissa luvuissa. Rahastoihin menee tällä hetkellä vain, jos tästä seuraa positiivisia kuluseurauksia. Ne ovat erikoistilanteita, eivätkä tapahdu pankin tarjoamiin rahastoihin sijoittamalla.
  • 2015 ostin ensimmäisenä osakkeena Nestettä. Tarina on monille jo tuttu. Mitäpä sitä kertaamaan
  • Sijoittamisen alkutaipaleella tyhjensin usein salkkuani mm. 2016 tyhjensin salkun melkein kokonaan, jotta pääsimme koko perhe Thaimaaseen. Kerrankin oli aikaa. Minulla oli aloittelijan strategia, johon kuului realisoida voitot ja jäädä odottamaan tappiollisten osakkeiden nousua.
  • Ostin osakkeita, joista oli hyvä tunne ja tunsin liiketoimintaa. Ihmettelin, miksi ajattelemiani asioita ei tapahdu. Onnistumisia tuli kyllä. Ehdin usein silti myymään osakkeeni ennenkuin asiat todella alkoivat tapahtumaan. Parhaat nousut jäivät joissain kokematta, mutta enpä ollut ainakaan myöhässä. Usein seuratessani osakkeita ja käydessäni sijoituskeskusteluita, huomasin olevani liian ajoissa liikenteessä. Tässä on itsellä tekemistä, miten tasapainottelee asian kanssa.
  • Tähän mennessä uskon tuottoisimman sijoituksemme olleen nykyinen asuntomme, jonka ostimme 2017. En usko, etteikö siitä jäisi mukavasti käteen arvonnousun kautta. Asuinalueemme hinnat ovat yleisesti nousseet ja Tampereella on ollut hieno työllisyystilanne.
  • Vuodet 2017-2019 kävin lähinnä sijoituskeskusteluita, mutten sijoittanut aktiivisesti. Tänä ajanjaksona tuli keskityttyä muihin juttuihin. :sweat_smile: Odotin myös pörssikurssien romahtavan ihan just. Sijoituskeskusteluihin liittyi usein politiikkakeskusteluita, joihin sitten kyllästyin. Vasta loppuvuotena 2019 aloin uudelleen lisäämään salkunpääomaa. Tässä vaiheessa innostuin aktiivisemmasta osakekaupasta.
  • 2020 myin kaiken koronadipissä ja opettelin teknisen analyysin alkeet. Oli sen verran kuumottavaa olla markkinoilla, ettei osannut sitoutua. Oli hieman turhan selkeinä muistot 2008 vuodesta ja pelkäsin mustaa syksyä ja pitkää taantumaa. Se voi yhä olla edessä.
  • Pääsin omilleni hädin tuskin vuodesta 2020, mutta paremmin olisi mennyt ellen olisi laittanut salkkua kesälomalle. Pelkkä markkinoiden seuraaminen porukalla herättää koomisia muistoja esimerkiksi Finnair-annin seurannan. Rahani eivät osallistuneet tuohon lottoon, mutta tilanteiden seuraaminen ja arvaaminen on osa tämän lajin suolaa.
  • Syksyllä 2020 päätin, että salkkuun päätynyt pääoma saa jäädä salkkuun, eikä sieltä ammenneta pääomaa muihin menoihin.
  • Swingtreidasin onnistuneesti vuoden 2021
  • Syksyllä 2021 päätin alkaa taas lähinnä poimimaan osakkeita. Tästähän alkoi myös markkinoiden yleinen alamäki. Katsotaan, jos saadaanko siihen nyt pidemmän aikavälin sivuttaisliikke. Kärsivällistä osakepoimijaa ei haittaisi.
  • 2022 tein ihan hyviä poimintoja, vaikka vuosi jäi miinukselle. Se on se lisätyn pääoman ja jo olemassa olevan suhde. Post-korona jää vähemmän säästöön.
  • Syksyllä 2022 aloin tekemään yhtiökohtaisia twiittiketjuja. Niistä lisää myöhemmin…
  • Kevättalvella 2023 minua pyydettiin bloggaamaan Rahasampoon ja Salkunrakentajiin. Ajattelin kirjoittaa molempiin, mikäli löpöä riittää. Rahasampoon kerran kuussa. Salkunrakentajiin, kun inspiraatio iskee kesken kaiken.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää ja mihin kolmeen osakkeeseesi luotat eniten?

Meinasin kirjoittaa punaiselta, mutta tämä vuosihan on kivasti plussan puolella. Mutta eiköhän tämä vielä suruksi muutu.

Kolme osaketta johon luotan eniten:

Valmet

  • Vaikka en tästä paljon juttele, luotan Valmetin tekemiseen eniten. Silloin sanoja ei tarvita.
  • Silti joka kerta kun joku kysyy, kannattaako Valmettia ostaa, vastaan, etten tiedä, koska ikinä ei voi tietää, miten osakkeen hinta kehittyy. Viime syksynä oli hieno ostopaikka. Toivottavasti moni muukin hyödynsi sen.

Neste

  • Neste on osoittanut kertatoisensa kykyä varautua erilaisiin kriiseihin. Yrityksen toiminta ei makrohuolista huolimatta ota juuri osumaa.
  • Samalla, kun moni muu toimii reaktiivisesti, Neste toimii etukenossa pitäen vaihtoehtonsa auki. On helppo luottaa tällaisen yrityksen tekemiseen, enkä koe, että minun tarvitsee muutakuin istua kyydissä ja ihailla menoa

Kolmatta en heti keksi. Salkusta löytyy useampi loistava yhtiö, joiden liiketoimintaa seuraan mielenkiinnolla ja on parempi olla positiivinen kuin pessimistinen. Ehkä on vain vaikea nostaa kolmatta näiden kahden rinnalle.

Luottamus on itselle hyvin tärkeä arvo. Tärkein varmaan kaikista.

8. Miten mietit salkkusi koostumusta kokonaisuutta ajatellen? Miten pohdit hajauttamiseen liittyviä asioita?

Hajauttamista kannattaa tehdä eri sijoitusinstrumentteihin. Osakkeet ovat tavallisin sijoituskohde, mutta on esimerkiksi asuntosijoittaminen, talletukset, taide jne.

Ajattelin joskus osakkeita sijoituksina, joissa raha on töissä kaiken aikaa, mutta voin realisoida ne tarvittaessa nopeasti. En ajattele enää näin, koska tyypillisin aika tällaiselle tarpeelle henkilökohtaisessa elämässä on yleisen talouden voidessa huonosti. Tällöin osakkeetkin tuppaavat olemaan halvimmillaan ja arvonnoususta kasvanut tuotto kehnoimmillaan.

Itse en osakesalkkuni kohdalla ole huolissaan hajauttamisesta, sijoittaminen voi olla muullakin tavoin hajautettua.

Olen kiinnostunut aikamonenlaisista asioista ja siksi salkustani ei löydy pelkkää yhtä nimittäjää. Teollisuutta eri muodoissa aika runsaasti.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta? Mitä asioita painotat mielestäsi enemmän kuin keskivertosijoittaja?

Luen paljon kaikenlaista tietotulvaa. Luen myös kirjoituksia sijoitusmaailman ulkopuolelta.

Itsellä kypsyy usein jokin ajatus ensin pidemmän aikaa, sitten tulee vastaan jotain tyypillisesti, joka saa minut päättämään nopeastikin ensimmäisestä ostopäätöksestä. Se saattaa näyttää monesta siltä, että ryntään johonkin, mutta kyse on yleensä pikemminkin siitä, että kysyntä ja tarjonta kohtaavat.

10. Mitkä ovat kolme tärkeintä arvostuskertointasi ja miksi?

Omavaraisuusastetta tykkään katsoa. Se kertoo nopeasti, miten velkainen yhtiö on ja millaiset mahdollisuudet saada järkevää lainaa jatkossa. Omavaraisuusaste saisi olla siellä lähempänä 60%. Kun omavaraisuusaste alkaa lähestymään 30%, lainaehdot tiukentuvat tai yhtiö joutuu tienaamaan jonkin aikaa ennenkuin pystyy investoimaan haluamiinsa asioihin esimerkiksi kasvuun. Kuten hybridilainoista opittiin, omavaraisuusastetta voi nostaa keinotekoisesti pääomaan verrattavilla instrumenteilla. Velkoihin tuolloin liittyy usein ehtona myös nettovelka/EBITDA. Omavaraisuusastetta on siis siinäkin mielessä hyvä seurata, että sen heikennyttyä yritys saattaa ajautua tekemään jotain hieman hölmöä.

P/E on mielestäni yksinkertaisuudessaan ensimmäinen ja ehkä kuvaavin arvostuskerroin. Se kertoo yksinkertaistettuna, mitä sijoittajat ajattelevat yhtiöstä. Sellaisenaanhan se ei kerro oikestaan muusta.

Ajattelen P/E luvun vuosina, jona aikana yhtiö on tehnyt tulosta sen verran kuin olet itse siihen sijoittanut eli ns. takaisinmaksuaika, mikäli sen toiminta jatkuisi samanlaisena. Ei kai kukaan laita yritykseen rahaa haluamatta sieltä mitään takaisin?

Kun P/E on suurempi kuin 10, sijoittajat uskovat yrityksen tuloksentekokyvyn nousevan, kun alle 10, yrityksen tuloksen oletetaan laskevan. Kun lukee yhtiöstä pidemmälle, sallittu P/E riippuu yhtiön osinkopolitiikasta ja taloudellisista tavoitteista investoinneille. Investointien taloudellisten tavotteiden uskottavuus riippuu yrityksen historiasta.

Tämä nyt ei ole varsinainen yrityksen arvostuskerroin, mutta itseä kiinnostaa markkinoiden CAGR, compound annual growth rate eli markkinoiden kertyvä vuotuinen kasvukerroin. Luvut yksinään eivät koskaan kerro oikeastaan yhtään mitään. Erityisesti suuria lukuja pitäisi aina verrata johonkin toiseen lukuun. Mikäli yrityksellä on hyvä asema markkinoilla, joiden CAGR on mukavan positiivinen, on kyydissä yleensä helpompi olla. Melkein edellisestä kahdesta ei edes kauheasti kannata stressata. Yrityksen tulos kasvaa herkästi pienestä omasta sähläämisestä huolimatta. Negatiivisen CAGRin kyydissä on todella pelottava istua ja toivottavasti sijoittaja on näiden yhtiöiden kohdalla jatkuvasti hereillä.

11. Twitteriin teet erinomaisia tviittiketjuja esim. yhtiöistä ja olen huomannut, että olet hyvä tekemään tiiviitä muistiinpanoja. Mitä hyötyä itsellesi on ollut näistä muistiinpanoista ja tiivistyksistä? Voisitko suositella tällaista tapaa muille sijoittajille?

Apua! Kiitoksia! Tässähän ihan punastuu. :blush: Oli tässä viikon aikana aika kivoja saatetekstejä.

Liityin Twitteriin 2020 koronadipin aikoihin. Ensimmäisenä ajattelin, että haluan lukea Muskin ja Trumpin hullut twiitit tuoreeltaan, joista siihen aikaan puhuttiin paljon. Niihin oli jopa hälärit. Sitten aloin ihmettelemään, mitä muuta kyseisellä sovelluksella tekisin.

Huomasin itse eniten etsiväni tietoa ja hienoja kuvia. Huomasin myös karsastavani politiikkakeskusteluita. Tykkään keskustella ihmisten kanssa, joilla on erilaisia näkemyksiä ja olen itsekin kova väittelemään.

No jaa…

Oikeastaan tykkään katsella asioita monelta eri kannalta. Maailma ei ole mustavalkoinen. Siinä on paljon kauniita erilaisia sävyjä.

Kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä asioista, kunhan se keskustelu on molemminpuolin kunnioittavaa dialogia.

Politiikka…

Noh… Vaihdetaan aihetta…

En ole seinäruusu ikinä. En vain seuraa keskusteluita ja tapahtumia osallistumatta nauttien vain kyydistä. Mietin, mitä itse tykkäisin lukea ja mitä voisin itse tuoda pöydälle, mitä omasta mielestäni puuttuu.

Rupesin tekemään pieniä faktapostauksia ja ketjuja lukemieni kirjojen perusteella. Luen tosi paljon, mutta se tieto jotenkin jää vain muistiinpanoihini ja muistiinpanoni sellaisenaan, ei ole helppoa luettavaa muille. Lisäksi kun käy aktiivista keskustelua muiden kanssa, on helppo napata keskustelua käsittelevä twiitti ilman, että tarvitsee kaivaa kaukaa. Twitterissä saa hyvin haettua asioita, enkä aina muista tarkkaan, mistä jotain olen lukenut.

Nuo yhtiöketjut ovat olleet suosittuja. Nehän leviää tosi laajalle, vaikka eihän mulla mitään kauheaa määrää seuraajia ole. Eikä tarvitse olla. Kaikki eivät hae Twitterissä tietoa vaan esimerkiksi tunteita, viihdettä ja ihmisten kuulumisia. Kukin lukee asioista, jotka kiinnostavat itseään eniten.

Yhtiöketjuista on tullut niin paljon positiivisia kommentteja ihan joidenkin yhtiön toimitusjohtajiltakin, etten siis varmaan osaa olla tekemättä niitä jatkossakin. :sweat_smile:

Jos joku täällä tykkää niistä, voi myös aina esittää toiveita.

Kannattaako muiden sitten tehdä samalla tavalla…

Työkaveri lukee tosi paljon ihan kaunokirjallisuutta ja ottaa ylös niistä hienosti sanottuja lauseita.

Ihan minimissään itse suosittelen kaikkia tekemään elämässä muistiinpanoja asioista. Jotkut kirjoittavat päiväkirjaa, jotkut luetteloita, jotkut ottavat valokuvia ja jakavat Facebookissa saatetekstin kera. Tyyli ja aihe on vapaa. Kun siihen löytyy itselle sopiva tyyli ja rutiini, se ei juuri vaadi ponnisteluja. Silloin kun asiat on poimittu johonkin, johon osaat helposti palata, niitä ei tarvitse samalla tavalla painaa mieleen. Muisti ihmisellä on petollinen. Suosittelen, ettei sen varaan laske liikaa asioita.

Se on sitten eri asia, haluaako jakaa ajatuksiaan muiden kanssa.

Tässäkin. Tyyli vapaa,

Olen nähnyt vanhojen insinöörien paperille laitettuja muistiinpanoja uransa vaiheilta. Ne ovat pikemminkin kirjastoja. Kukaan ei kerro sinulle, että tieto, jonka tänään kohtaat ja löytyy sinulle kätevästi tänään, ei ole välttämättä saatavissa sinulle vuoden päästä.

Jotenkin kannattaa myös sanoittaa ajatuksiaan. Etsii sen oman tyylinsä, miten työstää tietoa, mikä on käsillä, ettei se vain valu läpi. Lukeminen ei riitä. On rikkautta myös ymmärtää.

Mitä twiittiketjuihin tulee. Toivoisin itsekin, että saisin lukea niitä muidenkin tekemänä. Enhän ehdi tietenkään kaikista yhtiöistä tekemään joka osari ja maailma on pullollaan mielenkiintoisia yhtiöitä, joiden osareita, analyyseja, tilinpäätöksiä, webcasteja ja vuosikertomuksia käydä läpi.

Twiitteihin saa hyvin upotettua kuvia. Foorumihan on myös yksi, missä käydä lukemiaan juttuja läpi.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä sijoituslähteitäsi sijoittamisessa ja miksi?

Vaikea sanoa tärkeimpiä. Kaikenlaista kirjallisuutta ja tietoa kannattaa imeä itseensä. Niin puhuttua kuin kirjoitettua. Niin piensijoittajan kirjoittamaa kuin analyytikon ja yrityksen itsensä julkituomaa. Eikä kannata pelkästään jäädä kiinni sijoituskirjallisuuteen. Ne on herkästi yhden oppikunnan kirjoittamaa kirjallisuutta. Poikkitieteellisyys on nykyaikaa.

Kannattaa lukea monenlaisista asioista laajasti. Sijoittajathan oikeastaan poimivat vain kypsät hedelmät, mitä yhteiskunnassa tapahtuu laajasti. Sijoituskirjallisuuden lisäksi kannattaa lukea mm. historiaa, yritystarinoita, elämänkertoja, yrityksen johtamisesta, toisin ajattelijoiden tekstejä, lainsäädäntöjen valmistelu raportteja ja tutkimuksia erilaisten ilmiöiden vaikutuksista esimerkiksi nyt tapetilla olleesta muovilain edistymisestä. Ymmärtää maailmaa laajemmin.

Algoritmien vuoksi nykypäivänä sijoittajat yhä herkemmin kuplautuvat. Tätä on hyvä varoa.

13. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

30 sanaa on liian vähän. Jouduin poistamaan pitkät pätkät tekstiä, kun luin kysymyksen uudestaan. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

-Nokian Renkaat

Ihanan riskinen yhtiö, joka herättää paljon tunteita ja toiveita sijoittajissa. Siinä missä Nesteellä on kaukaa viisas johtamistyyli, Nokian Renkailla on rautainen ote. Työkaverin kaverilta varastettiin Hakkapelitat autosta parkkihallissa. Kertoo paljon.

-Stockmann

Aika pahasti vetivät hyvän maineensa lokaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ihminen on kuitenkin unohtavainen ja ajan kanssa tällaiset asiat on korjattavissa. Sijoituskeissi on Lindex. Velkasaneerauksen jälkeinen aika kiinnostaa. Uusi alku.

-UPM

Sellunderivaatta, yhteiskunnallinen vastuunkanto toiminnassaan Uruguayssa verrattuna esim. Chilen kaivostoimintaan. Ottanut erilaisen strategian korvata graafisen paperin laskeva liiketoiminta kuin muut suomalaiset metsäjätit. Ammattiliittojen kanssa kinaaminen heikentänyt aikaisemmin sijoittajien mielikuvia.

14. Sinun on pakko antaa salkkusi kolmelle henkilölle vuodeksi hoitoon, keille antaisit ja miksi?

@Lyly_ja_Immo:n haastattelu on ollut tähän mennessä inspiroivin. En oikein aikaisemmin tiennyt, miksi sijoitan. Hänen tekstistään löysin päämäärän. Miehellä sydän ja asenne kohdillaan sekä tekstin perusteella kokemuksen tuoman rintaäänen perusteella osata lisätä salkkuuni pitkäjänteisesti hyvin tuottavia osakkeita, jos hyviä lisäyspaikkoja tulisi.

@Emma_Kuusinen olisi toinen valintani. Hänellä on hyvä mahdollisuus jutella analyytikkojen kanssa. Erityisesti siksi hän valikoitui salkunhoitajien joukkoon, että osaa myös kyseenalaistaa tarpeen tullen analyytikot. Analyytikoilla kuitenkin on analyytikon näkökulma, joka on oikea heille. Vuoden päästä saisin ihailla aika häröä sisältöä, mutta niin kuuluukin. :sweat_smile: Hyvä saada toisenlaista näkökulmaa.

@Harri_Sieppi saisi kolmantena ottaa salkkuni haltuun. Toivon hänen sijoittavan erityisesti, johonkin pörden ulkopuoliseen ideaansa. Ehkä jonkin uuden tuotteen lanseeraukseen, josta saisin sitten royalteja tai uuteen kasvuyhtiöön. Luulen, että ihan reiluun soppariin päästäisiin.

15. Minkä asian sijoittamisesta opettaisit yhdellä napin painalluksella foorumilaisille, jos voisit?

Välillä pohdituttaa, laskeeko immeiset kaupankäynnistä koituvia kuluja ja verojen vaikutusta, kun seuraan ihmisten veivaamista. :face_with_peeking_eye::hugs:

Ei sillä…

Kaikki harrastukset maksaa.

16. Pyritkö jotenkin opiskelemaan sijoittamisen psykologiaa? Miten sinä hallitset ja käsittelet tunteitasi sijoittamisessa?

Olen psykologiaa yleisellä tasolla opiskellut ja jonkin verran kuunnellut jotain elämänhallinta kirjoja ja viestintään liittyvää.

Sen verran psykologiasta, että tykkään tosi paljon voittamisesta. Niinkuin varmaan moni muukin. Olen sitä harrastellut vähän kaikennäköisissä muodoissa. Ihan työkseni tykkään voittamisesta. Monet, jotka ovat harrastaneet fyysisissä lajeissa kilpaurheilua, uskovat hassun usein päättämisen olevan se tärkein osa voittamisessa. Se varmasti liittyy urheilijoiden tarpeeseen elää kurinalaista elämää. Länsimaisessa kulttuurissa on paljon erilaisia houkutuksia ja joskus kroppa haraa vastaan.

Kirjassa ”Voittamisen anatomia” Aki Hintsa kuvaa pitkään maraton ennätyksiä pitäneen Haile Gebreselassien harjoittelun nivoutuneen tiiviiksi osaksi perhe-elämä, elämäntyyliä ja arjessa näkyi selkeä iloisuus ja rentous. Sijoittaminen on pikemminkin maraton maratonien jälkeen kuin yhden päämäärän saavuttamista hinnalla, millä hyvänsä. Ero ykkös- ja kakkospaikan tekemisellä voi olla valtava. Hakekaa hyvä asento ja inspiraatiota Haile Gebreselassiesta.

17. Mitä pidemmän aikavälin tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla tarkoituksena päihittää indeksi?

Rakkaudesta lajiin. On vain mielenkiintoista olla mukana.

Jossain kohtaa monet esittelivät satojen prosenttien tuottoja. Silloin otin indeksin päihittämisen tavoitteeksi, ettei turhaan kasaa paineita itselleen. Itse pyrin minimoimaan kilpailuvietin vaikutukset päätöksen tekoon.

18. Olet fiksu ja innokas sijoittaja, mitä uutta sijoittaminen on tuonut elämääsi?

Onkin hyvä kysymys.

Sijoittaminen on jännittävää, mielenkiintoista, siitä löytyy valtava työmaa, mitä opiskella. Tutkin joskus todella tiiviisti historiaa. Varmaan olen vihdoin edennyt tämän päivän asioihin. Jos oikein miettii, niin onhan sijoittaminen ollut taustalla aina joka elämänvaiheessa. Lapsena on harjoiteltu säästämistä, aikuistumiseen kuului vastuunottsminen omasta taloudesta. Ei se ole jotain, minkä olen tuonut ja mistä jossain kohtaa elämää luovun. Talous on sellainen luonnollinen, rutiininomainen osa ihmisen elämää esimerkiksi perheen, koulutuksen, kodin, ystävien tai kunnon tavoin, joka kuuluu jokaisen omaksi hoidettavakseen. Se elää muun elämänhallinnan kanssa omaa symbioosiaan ja jokainen toteuttaa sitä omaan tyyliinsä.

Se, mitä osakekeskustelu on tuonut uudelleen elämääni, on kirjoittamisen. Se on ollut joskus itselle rakas harrastus ja itselle luonnollinen tapa ilmaista itseä.

Tykkään kirjoittaa erilaisista ilmiöistä ja nivoa ajatuksia yhteen. Se on ollut varsinkin nyt lähiaikoina todella antoisaa.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Alokas on hyvä juuri tuollaisenaan. Utelias, nöyrä, rohkea Alokas-tyyliin, kova tekemään hommia ja säästämään. Pysy tuollaisena ja usko omaan tekemiseen.

Tuolla reseptillähän nämä muutkin miljonäärit on tehty.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Indersin foorumi on sellainen hyvän mielen sijoitusfoorumi, jonka sivuilta löytyy paljon tietoa ja hyviä kirjoittajia. Ihmisten keräämät linkit ovat hyviä ja pidempiä postauksia luen mielelläni. Täältä hieman pääsee kärryille piensijoittajien sielun maailmasta juuri nyt ja koska fiksuja tyyppejä löytyy, oppii asioita sijoitusmaailman viereltäkin.

Rautanen on useamman kerran kuvannut foorumia yhteisönä, jossa piensijoittaja ja yritys kohtaavat. Siinä ollaan jonkin erittäin arvokkaan äärellä.

Uskon yhdessä tekemiseen. Yhdessä vain pääsee pidemmälle.


Kiitos Aili erinomaisista vastauksista!

Aili voisi ehkä joskus kirjoitella meidän muiden iloksi ja hyödyksi, miten tiivistää asioita hienoiksi muistiinpanoiksi ja tällä tavoin ehkä me muutkin oppisimme näkemään metsän puilta. Olen itse asiassa jo vähän ottanutkin mallia hänestä ja tehnyt erilaisia tiiviitä muistiinpanoja eri yhtiöistä. :slight_smile:

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille!

130 tykkäystä

Twitterissä huomasin, että Ailin vastauksista innostuttiin kovasti - no en ihmettele. :muscle:

Varmaan suurta osaa hyödyttäisi omassa sijoitustoiminnassaan, jos tekisi itsellensä muistiinpanoja tai vaikkapa pitäisi sijoituspäiväkirjaa. Nämä oikeasti pakottaisi enemmän miettimään, mitä on tekemässä ja miksi.

Itseäni varmasti myös helpottaisi se, jos en antaisi tunteiden viedä sijoittamisessa, eli pitäisi ehkä tässäkin suhteessa ottaa mallia asiakeskeisestä Ailista.

Mukavaa perjantaita! :slight_smile:

27 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina, eli 7.4. on vuorossa hyvin nuoren foorumilaisen haastattelu ja sitä seuraavana perjantaina 14.4. olisi vuorossa erään tutun indeläisen haastattelu. Näistä haastateltavista sitten lisää vähän myöhemmin.

Muutama muukin on suostunut esim. yksi lyytikko ja muutamalla on vielä harkinnassa.

Olen tänään pois vähän myöhemmin mahdollisesti pidemmän aikaa Foorumilta, joten toivotan kaikille rauhallisen leppoisaa vaali-iltaa! :slight_smile: :pray:

20 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina eli 7.4. on haastattelussa nuorin haastateltava, mitä minulla on ollut. Hän on fiksu ja tietäväinen lukiolainen, erityisesti jos peilaa siihen ettei sijoitushistoria kovin pitkä voi olla. :slight_smile:

Hänen vastauksensa antoivat ainakin tälle gonahtaneella boomerille lisää hyvää raikasta ajateltavaa.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja hauskaa osinkokautta! :cowboy_hat_face:

13 tykkäystä

28. AATOS MANNINEN

Aatos on kova kaveri… olisinpa ollut yhtä fiksu hänen ikäisenään tai edes nyt. Ei voi kuin ihailla; lukiolainen, joka jo tietää hyvin sijoittamisen perusasioista, kuten esimerkiksi arvostuskertoimista, tunnusluvuista, perusperiaatteista jne. Pakko on myös todeta, että hänen yhtiökohtaiset kommenttinsakin ovat hyvää tasoa eikä hän ole vielä edes täysi-ikäinen. :slight_smile:

Näen hänellä olevan valoisa tulevaisuus sijoittajana(kin), koska ensinnänkin hän on aloittanut sijoittamisen poikkeuksellisen nuorena ja sijoittamisessahan aika on tunnetusti ystävä. Esteenä ei varmasti tule olemaan ainakaan se, että etteikö innokuutta puuttuisi; Aatos on lukenut kirjoja, tutkinut yhtiöitä ja vielä rohkeasti uskaltanut kysellä kokeneemmilta jeesiä, mikä on hieno juttu, koska me aiemmat sukupolvet olemme yleisesti ottaen ujompia kysymään neuvoa, mikä on huono juttu kehittymisen ja oppimisen kannalta.

Aatoksella on myös tervettä nöyryyttä sijoittamiseen ja ehkä monien sijoittajien esteenä onkin juuri se, että ei olla riittävän nöyriä, vaan luullaan liikoja itsestään eikä myönnetä virheitään ja soppa onkin siten valmis. No niin “kanssaboomerit”, lukekaa ja ottakaapa opiksi Aatokselta. :slight_smile:


image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 16-vuotias poika Äänekoskelta insinööriperheestä. Käytän aika ison osan vapaa-ajasta harrastuksiin. Oon vähän mansplaineri mut välillä aina aattelen et oon cool. Tykkään tehdä kaikkea uutta kiinnostavaa ja koulu maistuu toisinaan.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Meil on ollut montakin vaihto-oppilasta AFS järjestön kautta.
Soitin pinempänä harmonikkaa 6 vuotta.
Mun toinen nimi on “Myrsky”.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Pelaan jalkapalloa melkein kilpailullisesti JJK:ssa. Käyn salilla yleensä talvisin ja sit oon mukana isostoiminnassa. Oon testaillu vähän koodaamista. Pelaan myös shakkia serkun ja kavereiden kanssa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herätys aamulla 7.25 ja siitä alkaa sit tärkeysjärjestyksessä aamutoimet mitä kerkeää. Joskus valitettavasti teen kamalan tempun ja jätän aamupalan välistä. Sit 7.55 painan kouluun pyörällä sen mitä kerkeän. Koulussa sit ollaan päivästä seitsemän tuntia josta sit kotiin ja harkkoihin. Illalla pelaan jotain vaikka veljen kanssa ja sit nukkumaan yleensä 23.00.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Oon aika rohkea sijoittaja ja yritän keskittyä pohjoismaisiin pienyhtiöihin. Kriteeri mulle on ollut, että markkina lyö yli sekä ylös, että alapäin ja siten nyt on salkkuun valikoitunut nykyiset osakkeet. Pitkällä aikavälillä markkina on melko tehokas, lyhyellä ei.

6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Vuonna 2020 syksyllä aukaistiin mulle Nordnet-tili ja ekan rahasto-osuuden ostin omilla käyttörahoilla keväällä 2021. Unohdin kesäksi koko homman mut sit taas jostakin heräs kiinnostus ja luin Saarion kirjan ja ostin ekat suorat osakkeet kesällä kerätyillä rahoilla ja lopulta kaikki meni sinne. Kevään jälkeen minun pikkuyhtiösalkkua ei meinannut enää kehdata katsoa.

7. Olet vielä yläasteella, niin onko vaikea löytää juttukaveria, jonka kanssa jutella sijoittamisesta? Miten hyvin koulussa on otettu esille mielestäni oman talouden hallintaa koskevat asiat ja sijoittamiseen liittyvät asiat?

Ei me niistä puhuta yleensä. Sijoitamme pääasiassa kaupasta herkkujen hakuun ja kalliimmalla koulussa myymiseen. Yleinen mielikuva monella on vähän sellainen, että tämä on niinkuin uhkapelaamista isoilla rahoilla ja vaikeampaa. Sijoittamisesta on meidän luokalla tullut vähän jopa vitsi minun esimerkkini johdosta. “Samoilla rahoilla olisin ostanut itselleni uuden tehoputken mitä kusit viime kuussa”
Itse yhteiskuntaopin tunneilla opetetaan aika hyvin kaikesta ja meille järjestetään kaikenlaista

8. Olet aloittanut sijoittamisen kovin nuorena, niin oletko ikäsi puolestasi uskaltanut sijoittaa jotenkin eri tavalla esimerkiksi ottamalla riskiä ja kokeilemalla? Vanhemmalla iällä sitä ei enää ehkä uskalla riskeerata niin paljoa eläkerahojaan. :smiley:

Ehkä, kun ei ole kenestäkään vastuussa, ei vielä edes itsestään niin olen ottanut salkkuun kaikenlaista. Sen sanon et oon säästyny melkolailla “chance of you life” jutuilta ku en oo missään sijoitusyhteisössä ennen Inderesiä ollut. Ennen tätä luin vain analyysejä ja osuin mm. Solteqiin, Enersenseen ja Konecranesiin. Tulevaisuudessa aattelin nostaa maksimi opintolainan ja sijoittaa se sitten. Siinähän tarjotaan elämän halvinta lainaa.

9. Kertoisitko millainen sijoitussuunnitelma sinulla on? Mitkä ovat kolme tärkeintä kriteeriäsi joilla poimit osakkeita salkkuun?

  1. En osaa ottaa yhtiöön näkemystä viiden vuoden päähän, joten tärkeintä mulle on että yhtiön tuote on mennyt ihmisille kaupaksi kasvavissa määrin. Lisäksi yhtiö kehittää uutta ja ei ole yhden tuotteen varassa. Haluan positiivisia yllätyksiä.
  2. Osake on megatrendin mukainen tai ei ole ainakaan sellaista vastaan esim. öljy-yhtiöt.
  3. Yhtiö on vakaavarainen eli kassaa löytyy. Velka ei haittaa niin pitkään kun sen kanssa ei ole ongelmia.

10. Miltä salkkusi sisältösi tällä hetkellä näyttää? Mikä on niistä suosikkiosakkeesi ja miksi?

Mulla on Magnora ASA:a, Wittediä ja MGI:tä 90% salkusta ja loput Suomi indeksirahastoa, ja mun suosikki on niistä Magnora, melkein valehtelee tavoitteensa alas ja megatrendin mukana ratsastaa. Juuri passeli mun salkkuun. Kassavirrat tulevaisuudessa ja kassa pullottelee vaikka projektit on pääomakevyitä. Antaa avaimet vaikka mihin mukaviin yllätyksiin.

11. Mitä arvostuskertoimia käytät eniten ja miksi?

EV/EBIT on kai se minkä tsekkaan aina. Lisäksi monesti EBITA:an ja kassavirtaan suhteutan hintaa. En oikein tiedä sellaista parasta. Se miten ne ajattelen on et jos itse en tajua jonkun yhtiön ylhäälle tai alhaalle arvostamista, se johtuu joko ymmärtämättömyydestä tai markkinan epätehokkuudesta. Se ymmärtämättömyys on just se millä ne isoimmat tappiot tehdään ja sit täytyisi ne epätehokkaasti arvostetut löytää ja se on hankalinta.

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksiasi näistä yhtiöistä:

-Magnora ASA
Kaikkea pientä kivaa löytyy ja vihreän siirtymän kassavirtakone. Projekteihin liittyy riskejä, mutta idea toiminnassa on ottaa se ikävä osuus ja välillä joutua ottamaan yhteen tonttinaapureiden kanssa. Kassaassa rahaa ja osaomistuksia.

-MGI
Yksi ylihakattuja mainossektorilla. Kasvaa edelleen 28% tahtia ja kassa on suht vahva. Ebit% tänä vuonna puolittunut ja siitä ylirankaistu. Yksi mahdollisista yllättäjistä, sillä mainosmarkkina ollut kuulemma suht stabiili vaikeessa markkinassa.
-Witted
Tykkään kasvuträckistä, sekä markkinasta. Yhtiötä ei ole hinnalla pilattu. Kun taloudella menee huonosti niin ekana Saas puolesta otetaan pois. Kasvu tässä markkinassa minulle kertoisi suorituskyvystä. Lisäksi Green flag toimari foorumilla!

13. Mainitse keiden kolmen foorumilaisen pitäisi tulla yläasteelle puhumaan sijoittamisesta ja perustele valintasi.

@Verneri_Pulkkinen, karismaattinen ja osaa asiat selittää yksinkertaisesti. Hymy ja rentous tarttuu muihin ja sitä jos jotain tarvitaan.
@Harri_Sieppi, joku taisi joskus kuvata cool nörtiksi. Samaistuttava ja maanläheinen kaveri.
Itse Alokas, helppo samaistua ja ei pelkää käyttää itseironiaa. Powerpointtiin vain jotain kivaa sijoittamisesta, pari sijoitusmeemiä ja inderesin logo.

Ihmiset aattelee et tää on joidenkin ihmeen älykköjen ja uhkapelureiden juttu.
Tärkein juttu olisi saada sijoittamisesta sellainen sosiaalinen ja mukava juttu ja Indereshän tarjoaa juuri sitä. Eikun vain kouluja kiertelemään. :wink:

14. Mitkä ovat Foorumilla sinulle tärkeimmät ketjut sijoittamisen kannalta?

Yhtiöketjut omista omistuksista.
Mitä salkusta löytyy-ketjussa voi vähän perustella itseään.
Yleisesti aina kun yhtiö kiinnostaa niin meen yhtiöketjuun ja sit siitä tiivistysnapista saa yleiskuvan ja foorumin konseksuksen.

15. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä ei saa mainita?

YouTuben, kirjat ja jotkut tutut.

16. Haluaisitko hyvin nuorena sijoittajana sanoa meille vanhemmille sijoittajille, että mistä me gonahtaneet sijoittaboomerit voisimme ehkä ottaa mallia teistä nuorista?

Sijoitusmielessä arvostetaan paljon enemmän koodin arvoa. Me ollaan aina eletty diginä niin tulevaisuudessa varmaan omataan matalampi kynnys kuluttaa digijuttuihin jotka “ei ole olemassa”.

Meiltä voisi oppia sellaista auktoriteetin huomiotta jättämistä. Ollaan kovia kysymään verrattuna aiempiin nuoriin. Kyseenalaistaen kaikkea, voi vain oppia ja ehkä vahingossa ärsyttää muita. :smiley:

Ollaan rennompia somessa ja ollaan sekä parempia, että huonompia nettikäyttäytyjiä. Omalla nimellä ja kasvoilla nuoret on melko nokkelia ja neutraaleja netissä. Sitten taas ilman omaa naamaa ja nimeä juttu on ihan eri.

Sopeudutaan tosi nopeesti, esimerkiksi chatgpt:n salat on jo ajat sitten opittu ja äidinkielen sekä englannin numero tulee olemaan valtakunnallisesti paremmalla tasolla😂.

17. Mitä sinä haluat saavuttaa sijoittamisella? Onko sinulla jotain konkreettisia euromääräisiä tavoitteita?

Ainut tavoite on joskus olla vapaaherra.

18. Täällä on paljon isejä ja äitejä, miten sinun mielestäsi nuoria voisi parhaiten kannustaa oman talouden hallintaan ja sijoittamisen pariin?

Tärkeintä siitä olis jotenkin saada sosiaalinen mukava juttu.
Toiseksi tärkeintä olis vaan avata salkku mut sit heittää pallo sille itselle ja Saarion kirja käteen

Tosiaan mulle aukesi tili 2020 syksyllä, mutta ei innostanut vasta kun joskus puhuessa sit osakkeista tuttujen kanssa tuli älynväläys oikeesti itekkin opiskella ja tehdä tästä tavallaan tylsän ajan puuhaa.

19. Mitkä ovat omat parhaat vinkkisi, miten Alokkaasta tulisi parempia osakepoimintoja tekevä sijoittaja?

Yksinkertaista asioita. Meille yksinkertaisille yksinkertaisesti :wink:.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Siitä miten paljon aikaa ihmiset käyttää muiden informointiin ja parille tyypille erityiskiitos mun haastosta ja auttamisesta.


Kiitos Aatos vastauksista!

Itse opin nuorilta(kin) paljon niin työelämässä kuin muuallakin. Helposti sitä itse lukittautuu tietynlaiseen ajatuksiin ja tapoihin toisin kuin avoimet nuoret, joilta saa raikkaampia ajatuksia. Nuoret myös kysyvät rohkeasti eivätkä siten hakkaa niin paljon päätä seinää kuin minä.

Aatos on fiksu ja nokkela kaveri, jolla on hieno tulevaisuus edessä. :slight_smile:

Mukavaa pääsiäistä!

116 tykkäystä

Tsemppiä Aatokselle.
Ja toivottavasti mielenkiinto säilyy,
vaikka elämääkin pitää koettaa elää eläissään,
ja antaa tilaa ja aikaa eri vaihtoehdoille.

Onnea matkaan🙂

22 tykkäystä

Aatokselta tuli vähän erilaista hyvää näkökulmaa ja ajateltavaa sijoittamiseen. :+1:

Hän varmaan omalla esimerkillään saa ehkä muitakin ympärillään olevia nuoria aloittamaan sijoittamisen ja toivottavasti myös tämän haastattelun myötä jotkut nuoret saavat lisämotivaatiota sijoittamiseen, koska tämä laji todella vaatii kärsivällisyyttä.

“Yksinkertaista asioita.” Tämä Aatoksen vinkki on oiva ja mielestäni omalla tavallaan Indereskin toteuttaa tätä, joten ehkä itsekin voisi pyrkiä tähän , jotta aidosti ymmärtää sekä sisäistää asioita siten, että myös kykenee noudattamaan oppimiaan asioita omassa sijoitustoiminnassaan. :slight_smile:

Mukavaa lauantaita!

22 tykkäystä

Hyvää 2. pääsiäispäivää!

Tämän viikon perjantaina eli 14.4. olisi haastatteluvuorossa tuttu indeläinen, joka on tunnettu ripeydestään, sitten taas ensi viikon perjantaina 21.4. olisi vuorossa eräs laatufoorumilainen, joka on myös tunnettu nopeudestaan ja tämän kuun lopulla olisi tarjolla vielä erään analyytikon haastattelu. :thinking:

Näistä sitten lisää lähempänä. :slight_smile:

Rentoa alkanutta viikkoa!

13 tykkäystä

Perjantaina 14.4. on haastatteluvuorossa indeläinen, vinkit:
Auttavainen, aina hyvällä tuulella, todella nopea ja Verkkis.

Hyvää bördeviikkoa kaikille! :cowboy_hat_face:

10 tykkäystä

Haastatteletko itseäsi?

12 tykkäystä

Olli Vilppo kenties?

2 tykkäystä

29. YU GONG

Olen kirjoittamassa Yulle usein jo kysymystä, kun vastaus tulee jo ennen kuin olen saanut kirjoitettua kysymystäni loppuun - hän on nopein työkaveri, joka on mulla koskaan ollut. Hän on myös aina tosi auttavainen ja ystävällinen, eli tosi kiva työkaveri. Yu ei ole hirveän tuttu mulle sijoittajana, koska sijoittamisjutuista me ei olla kauheasti juteltu eikä viime vuosina hän ole niin kauheasti Foorumillakaan kirjoitellut sijoitusjutuistaan kuin lyhyesti ostoistaan ja myynneistään.

Sen luulen että Yu on aavistuksen fiilistelijä sijoittajana, ei ehkä sillä tavalla, että tunnekuohun vallassa fomottaisi tai sekoilisi, vaan ehkä enemmän sellainen nautiskelija, joka tykkää omistaa tietynlaisia yhtiöitä. Hän mielestäni ei tee sijoittamisesta liian vaikeaa, vaan keskittyy perusasioihin ja keskustelee vähän Ruohonlahden konttoria lyytikoiden kanssa eri yhtiöistä.

Yu ei tunnu stressaavaan juurikaan sijoittamisesta, vaan tuntuu nauttivan osakepoiminnasta ja se on mielestäni ihan oikein, koska mikä sellainen harrastus on, mistä jatkuvasti stressaa ja mistä tulee koko ajan mielipahaa. Häneltä voisin oppia vähän tuota tietynlaista rentoutta, joka lisää henkistä hyvinvointia, mikä näkyy varmasti kaikilla elämän osa-alueilla. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Aloitin Inderesillä töissä 7 vuotta sitten koodarina, mutta nykyään teen tuotekehitystä enimmäkseen virtuaalisten ja fyysisten yhtiökokouksien parissa! Harrastan vapaa-ajalla sulkapalloa ja pelaan tietokoneella, enimmäkseen dotaa :melting_face:

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Mun parempi puolisko on luterilaisen kirkon pappi :church: oon yrittäny saada hänet siunaamaan mun salkkua, mutta en huomannut merkittävää hyötyä siitä.
  • Me jaetaan Vernerin kanssa sama työpöytä… :two_men_holding_hands:
  • Mua ärysttää että Verneri jättää sen vesilasit aina mulle siivottavaksi :poop:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Pelaan sulkapalloa aktiivisesti ja käyn kisailemassa nelinpeliä ja sekanelinpeliä :badminton: :badminton: (tosin tenniskyynärpää on kiusannu mua lähiaikoina)

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Käyn pörssiyhtiöiden juristien kanssa usein läpi yhtiökokoustarpeita ja miten softa ja palvelu toimivat yhteen. Autan koodareita kehitystyössä yhtiökokouspalveluiden osalta ja nää kevätajat menee usein juostessa yhtiökokouksia läpi auttaen paikalla olevaa tuotantotiimiä :slight_smile:

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Sijoitan hyviin liiketoimintoihin pitkällä aikavälillä, en välitä varsinaisesti onko kallis vai halpa. Ostan mielummin hyviä yhtiöitä kalliilla ja pidän niitä pitkään salkussa, kuin heikompia liiketoimintoja halvalla. Oon usein skeptinen, että voiko hyvä liiketoiminta olla edes halpaa, tuntuu että ne on kroonisesti kalliita :smiling_face_with_tear:

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloin sijoittamaan kun aloitin Inderesillä töissä noin 6-7 vuotta sitten. Mun enismmäiset omistukset tais olla Comptel, joka ostettiin aika nopeasti pois salkusta ja Kotipizza. Sen jälkeen oon seurannut vähän mallisalkkua ja pyrkinyt metsästämään laadukkaita yhtiöitä salkkkuun pitkällä sijoitushorisontilla. Välissä oli monta ansaa ja virhettä, kuten Verkkis ja Martela :frowning:

7. Jos unohdetaan sinun Inderes-omistukset, niin miltä salkkusi näyttää kokonaisuudessaan?

Helpointa on varmana ottaa kuva salkusta ilman inderes osuutta :smiley: Enimmäkseen oon kerännyt sotakasssaa näin kevätsiivouksen jälkeen.

image

8. Mitkä ovat kolme viimeisintä osakepoimintaasi ja miksi ostit niitä?

Microsoftia mä ostin ChatGPT huuman perässä.
Wärtsilää Vernerin perässä
Ja Admicomia analyytikon suosituksesta ja heidän vakuuttavan webcastin katsottuani.

Enimmäkseen oon kyllä myynnyt kevätsiivouksen aikana.

image

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Meen hissillä 9 kerrokseen → Pelaan vähän pöytäfudista analyytikoiden kanssa → Alan huutelemaan, et onko kennelläkään hyvii casejä → Joku pitchaa mulle jotain kivaa, mä katon jonkun videon yhtiöstä ja luen analyysin → mietin sopiiko se mun sijoitustyyliin, eli onko laadukas liiketoiminta, joka kestää aikaa → teen päätöksen

10. Olet Ruoholahden toimistolla, missä on kaikki analyytikot ja muut, mitä ja millaista tietoa saat sijoituskohteista toimistolla, mitä et muualta saa esimerkiksi Inderesin materiaaleista?

Teorias on saan kaiken saman, mutta toki kun voit katsoa henkilöä silmiin ja haastaa vähän caseistä, niin saa vähän enemmän irti analyytikon omasta fiiliksestä. Suosittelen siis tulemaan sijoitusmessuille ja muihin eventteihin roastaamaan heitä :slight_smile:

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Incap
Erittäin kulutietoinen ja tehokas ja yhtiö omalla segmentillä. Megatrendit pelaa tän yhtiön pussiin ja pidän mielellään salkussa vaikka onkin vähän kallis. Meni kevätsiivouksen aikana lihoiksi osittain koska oli kallis, mutta kuten aiemmissa vastauksissa totesin niin pidän hyvistä yhtiöistä jotka voivat olla kallita :slight_smile:

-Microsoft
Yhtiön tuotteet saa hyvää synergia office pilven kautta ja on käytännössä must have sen asiakkaille, kuten Inderesillekin. ChatGPT:n fanina halusin nähdä tän kortin niin pidän mielelläni salkussa pitkään :slight_smile:

-Wärtsilä
Liian monimukainen liiketoiminta mun aivoille, mutta ostin kun Verneri osti xDDD
Käsitykseni mukaan sillä on vahva asema sen omissa segmenteissä, minkä takia se sopii hyvin mun pitkään salkkuun, jossa on yhtiöitä hyvällä liiketoiminnalla. Automaatio merenkulussa ja energian varastointi megatrendien tukemana tekee varmasti hyvää yhtiölle.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kohtia osakeanalyyseissä ja miksi?

Videoanalyysi on tärkein. Oon aika hidas lukija, niin katson mielellään videoita, jotka tiivistää analyysin kivasti kompaktiksi sisällöksi.

13. Inderesin materiaalien ja yhtiöketjujen perkaamisen jälkeen, miten itse tutkit yhtiöitä vielä lisää?

En hirveästi tutki materiaaleja Inderesin ulkopuolelta. Toki luen keskustelupalstoja ja discord-kanavia, mutta en varsinaisesti osakepoimintamielessä :smiley:

14. Sinun pitää valita 2 analyytikkoa ja 2 muuta indeläistä, jotka joudut valtuuttamaan hoitamaan salkkuasi vuoden, kenet valitsisit ja miks?

@Verneri_Pulkkinen ja @Erno_Hilvenius ottaisivat kopin varmasti yhteisötiimistä, heillä on hyvä yleiskuva kaikesta yhtiöistä.
Analyytikoiksi valitsen @Antti_Luiro:n ja @Atte_Riikola:n. Oon ehkä eniten hiedän kanssa pallotellu sijoitusideoita. Teknologiayhtiöt on myös lähellä sydäntä, eli he voivat todennäköisesti mulle metsästää pari hyvää poimintaa siltä segmentiltä.

15. Unohdetaan työsi, miksi sinä käyt Foorumilla ja mitkä ovat suosikkiketjujasi?

Kahvihuone ja meemiketju. Kuka nyt ei tykkää meemeistä… ja Kahvihuoneessa näkee mitä Inderesin yhteisölle kuuluu päivittäin :smiling_face_with_three_hearts: Seuraamalla foorumia kuulee myös mitä ajankohtaista tapahtuu täällä ja maailmalla.

16. Harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa? Miten sinä pyrit hallitsemaan tunteesi sijoittamisessa?

Tätä mä en hirveesti mieti, enkä ajoita mun ostoja ja myyntejä kovin tarkasti. Jos yhtiön liiketoimintaa heikkenee niin myyn sen mielellään salkusta, eli oon aika kylmä joskus :frowning:

17. Onko sinulla jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa? Haluatko päihittää indeksin tai päästä monimiljonääriksi?

Tavoite on kerätä varallisuutta eläkepäiviä varten ja turvata oma eläke. Sijoitan vaan sitä mitä en tarvitse, niin en ikinä menetä yöunia ja uskon että rahaa kannattaa käyttää nuorena, kun elämästä voi nauttia aktiivisemmin :slight_smile:

18. Jos unohdetaan työelämäsi ja vaurastuminen, niin mitä sijoittaminen on antanut sinulle elämääsi?

Sijoittaminen antaa myös hyvän syyn tutustua yhtiöihin ja erilaisiin tapoihin tehdä liiketoimintaa, se auttaa mua omassa työssä kun se sisältää enimmäkseen liiketoiminnan kehitystä.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Tuu roastaamaan meidän analyytikoita ja tuut samalla pelaamaan mun kaa pari pöytäfutismatsia :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos että haastatte meidän analyytikoita foorumilla :slight_smile: Tuomalla lisää näkökulmia ketjuihin rikastatte jo nyt laadukasta sijoituskeskustelua :clap: Kiitos :smiling_face_with_three_hearts:


Kiitos haastattelusta herra Gong!

Itselleni ja varmasti monille muille sijoittaminen tuo stressiä ainakin jonkin verran sekä joskus aika ajoittain pahaa mieltä… tässä asiassa meistä monet voisivat ottaa mallia hänestä. Sijoittamisen tulee pääasiassa olla kivaa ja se voi olla osa elämää, mutta ei koko elämä.

Yu on ollut aina hirveän tärkeä auttavainen tekijä Inderesin väelle, mutta ehdottomasti myös Foorumin porukalle. Tämä ei ole mielipide, vaan faktaa. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua koko yhteisölle! :partying_face:

159 tykkäystä

Yu on tosi kiva tyyppi; ajattelee positiivisesti ja aina auttaa, jos vain suinkin pystyy. Onneksi täällä yhteisössä on muitakin vähän samanlaisia tyyppejä. :slight_smile:

Luulen, että hänen optimistisella ja positiivisella asenteella tekee paremmin pitkässä juoksussa tuottoa kuin negatiivisemmalla ja pessimistisemällä mielellä. Häneltä tulee positiivisuus osin varmasti luonnostaan, mutta ehkä me muutkin voimme pyrkiä ajattelemaan valoisammin?

Seuraavina viikkoina on vuorossa ripeää foorumilaista ja puheliasta lyytikkoa.

Kiitoksia kaikille tykkääjille ja mukavaa perjantaita!

P.S. Mun YTD oli eilen illalla yli 12%! :sunglasses:
P.S. Äsken oli noin 14%!!

42 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina (21.4.) on haastattelussa foorumin nopein tyyppi; tuloslivessä analyytikot odottavat vasta tulosrapsaa, kun tämä tyyppi on jakanut tiedot jo yhtiöketjuun hyvin jäsenneltyinä ja omien kommenttien kera. Tämän lisäksi hän kirjoittaa aina niin laadukkaasti ja tyylikkäästi.

Ensi viikon perjantaina (28.4.) on vuorossa lyytikko.

Hyvää alkanutta tulosviikkoa! :slight_smile:

24 tykkäystä

Moikka!

Analyytikoilla on hirmuisia kiireitä just ny ja arvaatte varmaan siihen syyn, joten ensi viikon perjantaina ei ole analyytikon haastattelua, mutta me vaan siirrettiin haastattelun ajankohtaa, eli se on joskus tuloskauden jälkeen. :slight_smile:

Tilalle tulee foorumilainen ja häneltä saanen vastaukset ajoissa… hän ei luvannut 100 prosenttia varmaksi, että ehtiikö. No mut mä vihjaisin, että tulen itse hakemaan ne vastaukset, jos ne eivät ole tulossa ajoissa! :smiley:

Tämä kaveri vaikuttaa sekä täällä että Discordissa, mutta vihjailen hänestä sitten lisää myöhemmin. Tuleva haastateltava EI saa mainostaa Discordissa(kaan) etukäteen, että hän on joutunut haastateltavakseni. :no_good_man:

Terkut Discordiin ja onnekasta tuloskautta kaikille! :slight_smile:

24 tykkäystä

30. KuHa

Kello on kaksi sekuntia yli aamukahdeksan ja Harvian ketjuun on ilmestynyt kvartaalin tulostiedot hienosti jäsenneltyinä sekä oivien kommenttien kera… kyseessä ei ole mikään robotti, vaan meidän KuHa. Hän ei ole vain nopea ja taitava tiedonkerääjä, vaan laatukirjoittaja, joka osaa aina kirjoittaa tyylikkäästä asiapitoista tekstiä hyvin argumentoiden.

Näen KuHassa ja Contrafunissa paljon samaa, he ovat Foorumin “jerelehtisiä” (Jere Lehtinen – Wikipedia), eli arvostettuja, mutta silti ehkä vähän aliarvostettuja herrasmiespelaajia, jotka ovat todella arvokkaita foorumilaisia kuitenkaan tekemättä itsestään mitään numeroa.

KuHa helpottaa omalla toiminnallaan foorumilaisten arkea, kun hän poimii tiedot nopsaan hienosti koostettuna ja auttaa muita sijoittajia hienoilla sekä analyyttisillä teksteillään. KuHalla on paljon maalaisjärkeä; hän ajattelee loogisesti, ei sekoile tunnekuohuissa, vaan keskittyy olennaiseen.


Alkukirjoitus

Ennen kysymyksiin vastaamisen aloittamista haluan omasta puolestani suorittaa julkisen hatunnoston Sijoittaja-Alokkaalle tästä erinomaisesta ”Alokas haastattelee” -ketjusta. Kyseessä on hieno sijoitusteko, joka ansaitusti saa huomiota osakseen myös Foorumin ulkopuolellakin. Alokkaalle ennätinkin jo saamani haastattelupyynnön yhteydessä mainitsemaan, että itse seuraan tätä ketjua suurella mielenkiinnolla ja usein perjantai- tai lauantai-ilta lasten nukkumaanmenoajan jälkeen kaadan itselleni hyvän oluen ja asetun rauhassa sohvannurkkaan varta vasten uusimman haastattelun lukemista varten. Näiden ruuhkaisten vuosien keskellä seilatessa kyseiset pienet hetket ovat ainakin omasta mielestäni viikon yksittäisiä helmiä. En itse kuvitellut saavani kutsua tähän erinomaiseen haastattelusarjaan kuin aikaisintaan kymmenennen tuotantokauden bloopers-henkisiin jaksoihin, joissa haastattelijana nuorekkaan innokas ystävällisyyden esikuvamainen Sijoittaja-Alokas on korvattu gonahtaneella ja omaisuutensa pyramidihuijauksessa menettäneellä Sijoittaja-Reserviläisellä ja Inderesin Foorumi on sulautettu Suomi24:n keskustelupalstaan 1990-luvulla mainetta niittäneen Kiss FM:n Chat-portaalin kaltaisella käyttöliittymällä. Olin ja olen edelleen haastattelupyynnöstä kovin otettu. Pyrin antamaan parhaani, älkää tuomitko. Kiitos.

20017_2

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen noin nelikymppinen varsinais-suomalainen markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, jonka perheeseen kuuluu kaksi kaunista lasta ja yksi ihastuttava aviopuoliso. Olen sopivan määrätietoisella asenteella ja empaattisella luonteenpiirteellä varustettu oman pienen elämäni arki-analyytikko.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen ammattini puolesta antanut useita haastatteluja valtakuntamme kärkimedioiden tuottamiin tv-, lehti- ja radiouutisjuttuihin. Viimeksi esiinnyin televisiossa parisen kuukautta sitten Ylen uutislähetyksessä.
  • Urheilu ja erityisesti palloilulajit ovat lähellä sydäntäni ja olen mm. pelannut juniorina salibandyä SM-tasolla ja sittemmin parisenkymmentä vuotta alemmissa kilpasarjoissa. Toimin myös paikallisessa seurassa alle 10-vuotiaiden tyttöjen jalkapallojoukkueen valmentajana.
  • Olen menestynyt usein hyvin erinäisissä online-manageripeleissä. Kokonaiskilpailujen rahapottien lisäksi olen voittanut myös mm. matkan NHL-otteluun. Kyseisissä manageripeleissä pärjääminen vaatii lähtökohtaisesti mahdollisimman potentiaalisten suorittajien löytämistä mahdollisimman kilpailukykyiseen hintaan kokonaisuus ja käytössä oleva budjetti huomioiden ja ostot ja myynnit oikeisiin hetkiin ajoittaen. Lopuksi tarvitaan tietysti hitunen onneakin, että asiat menevät arvioitujen todennäköisyyksien mukaan. Joskus joku ystävistäni kysyi, että voisinko hyödyntää tätä taitoa jossain muussakin kuin vain manageripeleissä. Nykyisin keksin ainakin yhden vaihtoehdon.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Edellisen kysymyksen vastauksissa tulikin jo mainittua, että palloilulajit ovat mieleeni - salibandy erityisesti. Jossain vaiheessa tuli myös golfattua hieman enemmänkin, mutta nykyisin kentällä poikkean vain muutaman kerran kesän aikana. Toimin myös tyttöjen jalkapallojoukkueen valmentajana - vanhempi lapsistani pelaa kyseisessä joukkueessa. Nuoremman lapseni kanssa käymme säännöllisesti yhdessä lapsi-aikuinen -vuoroilla salibandyssä, jalkapallossa ja ringetessä - vuodenajasta riippuen. Hän on myös innokas osallistumaan mm. Hippokisoihin pikajuoksun, pallonheiton tai hiihdon muodossa. Olen kyseisissä tapahtumissa mukana henkilökohtaisena koutsina ja kisasuorituksen jälkeen pillimehu ja mokkapala maistuvat hyvältä. Molemmille. Itselläni on vahva side lapsiini ja touhuan mieluusti heidän kanssaan kaikenlaista. Lisäksi yhtenä isona mielenkiinnon kohteena on matkustelu ulkomailla ja nykyisin perheen kanssa tulee käytyä reissussa kerran tai kahdesti vuodessa. Myös kotimaasta löytyy hienoja paikkoja ja mukavia viikonloppukohteita. Kevät-, kesä- ja syyskaudella tulee myös oleskeltua mökillämme Turun saaristossa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Kiitos kysymästä, kerron mielelläni! Herään aamulla noin klo 7:02, kun kahta minuuttia aikaisemmin vaimoni herättämä perheemme nuorimmainen nousee sängystään ja kipittää jatkamaan tuhisemista viereeni samalla vaimolleni mieltään (aikaisesta herätyksestä johtuen) osoittaen. Peuhaamme yhdessä hetken ja keskustelemme yhdessä hänen suosikkipehmolelunsa kanssa. Noin klo 7:15 lapseni saa tarpeekseen ja siirtyy alakertaan aamuisten lastenohjelmien ääreen. Samalla myös oma herätyskelloni soi. Otan puhelimen käteeni ja katson pikaisesti viimeisimmät uutisotsikot ja NHL-tulokset. Tässä vaiheessa poikkean myös Inderesin sivulla lukemassa mahdolliset uudet analyytikoiden kommentit ja poikkean Foorumilla. Katson läpi futuurikurssit. Tämän jälkeen nousen ylös ja reippain askelin ja pirtein mielin siirryn etätyöpisteelleni käynnistämään työkoneeni ja fiiliksestä riippuen joko kahvin- tai vedenkeittimen. Katson läpi sähköpostit ja reagoin, mikäli jotain pikaisesti reagoitavaa tulee vastaan. Otan aamupalaa ja samalla vaimoni ja molemmat lapseni lähtevät töihin, kouluun ja päiväkotiin. Aloitan päivän työaskareet ja puuhastelen noin klo 16 asti. Mikäli työpäivään kuuluu kasvotusten käytäviä palavereja, piipahdan hoitamassa ne toimistolla (keskimäärin kerran viikossa). Työpäivän jälkeen käyn noutamassa nuoremman lapseni päiväkodista - toinen lapsistani puolestaan on jo ennättänyt saapumaan kotiin työpäiväni aikana. Illat täyttyvät ruokailun jälkeen pääsääntöisesti harrastuksista. Joko omista, nuoremman lapsen kanssa yhteisestä tai sitten mainitsemani futisjoukkueen valmennushommista. Pidän siitä, että osaan arkipäivistä on sidottu säännöllistä toimintaa, mutta mitään peruuttamatonta ei pidä tapahtua, jos ei aina kykene, ehdi tai jaksa osallistumaan. Toisinaan on kiva käydä vain kävely- tai fillarilenkillä tai vain löhöillä sohvalla. Lapset suuntaavat iltapesun ja iltapalan jälkeen unille noin klo 21 aikaan, jonka jälkeen loppuilta kuluu pääsääntöisesti vaimon kanssa television ääressä. Nukkumaan suuntaan klo 22:30-23:00 välillä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Analyyttinen loppuun asti. Luonteenpiirre, joka kulkee mukanani niin hyvässä kuin pahassa, sijoittamisessa ja arkielämän eri vaiheissa. Esimerkiksi osakkeisiin liittyvää ostopäätöstä tehdessä pyrin ottamaan kaikki mahdolliset asianhaarat huomioon kaikkine yksityiskohtineen ja painottamaan kokonaiskuvaa erinäisten arvioiden ja näkemysten mukaan ja luomaan niiden perusteella lopullisen henkilökohtaisen arvioni. Tällä pystyn keskimääräistä suuremmalla todennäköisyydellä välttämään pahimmat hätäilyt ja fomottelut, mutta toisinaan hyvän ostopaikan tullen saatan jäädä jahkailemaan tarpeettoman pitkäksi aikaa, jos oma prosessini on vielä kesken. Usein kuitenkin koen pitkän kaavan mukaisen analysoinnin ohjaavan todennäköisemmin oikeampaan kuin väärään ratkaisuun. Seuraan aktiivisesti markkinoiden eri vaiheita ja lisäksi käytän teknistä analyysiä apunani jonkin verran. Välillä tykkään myös piirrellä meemejä omaksi ja toivottavasti hitusen myös muidenkin iloksi.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Oma sijoitushistoriani sisältää muutaman selkeän vaiheen. Olen alun perin toimeentuloltaan perushyvästä suomalaisesta perheestä, mutta rahasta meillä ei juurikaan varsinaisesti puhuttu, vaikka isovanhemmilla ja vanhemmillanikin kevyen riskin sijoituksia olikin.

Ensimmäiset treffit osakemarkkinan kanssa itselläni oli jo pikkupoikana, jolloin kuulin saaneeni isovanhemmiltani pienen erän KOP:n osakkeita. Tuolloin seurasin tasaiseen tahtiin osakekurssin kehittymistä Turun Sanomien talousuutisten sivuilta (fyysinen lehti siis, Internettiä ei tuolloin ollut vielä saatavilla), muistaakseni tiistain lehti piti sisällään tarkimmat tiedot yksittäisistä osakkeista. Valkoisella suosikkitaskulaskimellani laskin, että mikä salkkuni kokonaisarvo milloinkin oli. Myöhemmin KOP muuttui Meritaksi, Meritasta tuli Merita-Nordbanken ja lopulta Merita-Nordbankenista Nordea. Nuo kyseiset osakkeet ovat vieläkin salkussani.

Vasta hieman alta kolmekymppisenä, vuonna 2011, uskalsin lähteä hieman vahvemmin mukaan sijoituspeliin. Tuolloin olin ennättänyt valmistumaan opinnoistani ja saamaan ensimmäisen vakityöpaikkani. Säästäväinen olen ollut aina ja olin aikaisempina vuosina sitonut varojani tasaisesti pankkien määräaikaistileihin (Nordean KorkoExtra -tili ja mitä näitä nyt oli), mutta tuolloin huomasin kyseisen vuosituoton olevan itselleni riittämätön. Varasin ajan pankkini sijoitusneuvojalle, joka tietysti innoissaan myi ajatuksen yhdistelmärahastoista. Olin keltanokka ja ostin kyseisen ajatuksen. Vaikka eihän se väärin ollut - pääsin avaamaan sijoituspelin ja hyppäämään mukaan rahamaailmaan. Pankkien yhdistelmärahastot ovat poikkeuksetta kuluiltaan isot, mutta helppoudestaan johtuen ovat monelle helppo ensimmäinen vaihtoehto, mikäli 100% osakepainon sisältävät indeksirahastot tai aktiiviset rahastot tuntuvat alussa liian hurjilta. Jos kiinnostus kasvaa, niin yhdistelmärahastot on nopeasti myyty ja siirtyminen muihin instrumentteihin on vain itsestään kiinni.

Tuon yksittäisen rahaston kanssa meni parisen vuotta enemmän tai vähemmän intensiivisesti kurssivaihteluita seuraten, samalla kasvattaen pottia pienillä kuukausierillä. Vuonna 2013 kiinnostuin kokonaisuudesta enemmän ja hankin omien analyysieni pohjilta hieman vahvemmalla osakepainolla ollutta yhdistelmärahastoa ja paria muuta rahastoa. Myöhemmin keskitin koko sijoitusvarallisuuteni tähän uuteen yhdistelmärahastoon ja jatkoin kuukausisäästämistä. Näihin aikoihin esikoisemme syntyi, ostimme ensimmäisen asuntomme ja päivitin autoni uudempaan. Kuukausisäästöt juoksivat, mutta fokus oli vahvemmin toisaalla.

Lisäsin osakepainoa rahastojen kautta vuonna 2017, jolloin aloin jälleen keskittymään hieman tarkemmin rahamarkkinan toimintaan. Huomasin, että rahastojen pääoma oli kasvanut ihan mukavasti. Se luonnollisesti lisäsi intoa.

Koronakevät 2020 saapui ja normaali turvallinen arki kääntyi kummalliseksi ja tulevaisuudennäkymät olivat harmaan harson peitossa. Rahastojen arvot sukelsivat. Aloin huolestumaan kurssipohjien aikaan, mutta samalla kiinnostuin ja innostuin markkinoista entistä enemmän ja totesin panikoinnin olevan turhaa ja myymisen hyvin suurella todennäköisyydellä jo kovin myöhäistä. Näihin aikoihin löysin Inderesin, Foorumin, Verneri Pulkkisen, Traders’ Clubin ja @Jukka_Lepikko:n ja samalla kun lapioin pääkoppaani tietoa osakemarkkinoista, makrosta, finanssipuolen historiasta ja kaikesta muusta asiaan kuuluvasta, lapioin samalla osakkeita salkkuuni niin kotimaan pörssistä kuin myös ulkomailta. Suomiosakkeista ensimmäisenä salkkuun löysivät (niiden KOP-osakkeiden rinnalle) mm. Finnair, Harvia, Sampo, Tokmanni, Kamux, Qt ja Fortum. Myös molemmille lapsilleni avasin salkut näihin samoihin aikoihin.

Rekisteröidyin Foorumin jäseneksi vasta hieman tämän jälkeen, elokuussa 2020. Tämän jälkeen olen vieraillut Foorumilla käytännössä päivittäin, enkä päivääkään vaihtaisi pois.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?

Tällä hetkellä osakesalkussani on 24 riviä, joista kukin on Suomi-osakkeita. Se tuntuu hieman liioitetulta ja rivejä saisi olla muutama vähemmänkin ja aikomuksissa onkin karsia muutama pienemmän position kohde pois listalta. Luopuminen on kuitenkin haasteellista, sillä näen jokaisen rivin kohdalla omanlaistaan potentiaalia tulevaisuutta ajatellen. Olen keskittänyt suorat osakkeeni Suomen markkinoille, sillä koen saavani Inderesin ja erityisesti Foorumin kautta merkittävästi etua ja apua kyseisten yhtiöiden seuraamista ajatellen. Suurimmat omistukset tällä hetkellä ovat Harvia, Qt, Tietoevry, Sampo ja Neste. Osakesalkkuni YTD:n osalta olen toistaiseksi pärjännyt paremmin kuin oleellisimmat Suomi-indeksit tai esimerkiksi SP500-indeksi. Viime vuonna sen sijaan tuli rumasti turpaan.

Maantieteellinen hajautus tulee rahastojen kautta, joita tällä hetkellä salkussani on useampia rivejä eri painotuksin. Suurin omistus näistä on matalakuluinen maailman osakemarkkinoita seuraava indeksirahasto, lisäksi haen hajautusta kehittyvien markkinoiden indeksirahastoilla. Painotan rahastojen kautta myös vihreän energian kohteita ja kyseiset rahastot ovatkin pärjänneet mukavasti viime vuonna tutuksi tulleiden kusetusmarkkinoiden keskellä. Rahastojen kautta sijoitan jonkin verran myös riskisempiin kohteisiin, kuten mm. Kiinan A-sarjan osakkeisiin. Venäjä-rahastosta tuli kuonoon, mutta onneksi paino oli pieni. Rahastoihin valuu rahaa tasaisesti kuukausisäästösopimusten kautta.

8. Sinun on pakko valita viisi osaketta, jota pidät viisi vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

En profiloi itseäni kasvu- tai arvosijoittajaksi vaan sijoittajaksi, joka ostaa ja myy silloin kun yksittäisen yhtiön osakkeen hinta on hänen mielestään sopiva ostettavaksi tai myytäväksi. Kuulostaa yksinkertaiselta. On vaikea ajatella, että kuinka tottumukseni tai ajatusmallini seuraavien vuosien aikana ohjautuvat, mutta huomaan viime aikoina painottaneeni erityisesti hyvää osinkoa jakavia yhtiöitä.

  • Ensimmäinen valintani kohdistuu salkkuni uusimpaan tulokkaaseen: Admicom. Analyysityöni lopputulema ohjasi itseni ostoksille ensimmäisen kerran maaliskuun jälkimmäisellä puoliskolla ja tuntuvamman lisäyksen tein yhtiöön pääsiäisviikon torstaina hieman ennen pörssin (börden) sulkeutumista. Kirjoittelinkin ostosta lyhyen perustelun ”Ostin/myin” -ketjuun. Seuraavan viikon alussa Inderesin Mallisalkku ilmoitti peesanneensa ja hankkineen siivun samaista yhtiötä. Olin iloinen ja koin onnistumisen tunteita. Perusteluna voidaankin lainata Atte Riikolaa: “Admicomin sijoitusprofiilissa yhdistyy vahva kasvu, erinomainen kannattavuus ja kassavirta sekä liiketoimintamallin hyvä jatkuvuus, skaalautuvuus ja ennustettavuus. Yhtiöllä on selkeitä kilpailuetuja tiukan toimialafokuksen, ohjelmistotarjooman laaja-alaisuuden, pitkälle viedyn automaation sekä skaalautuvuuden ansiosta. Yhtiön nykyiset kohdemarkkinat Suomessa tarjoavat jo runsaasti kasvupotentiaalia, jonka lisäksi kansainvälisellä laajentumisella markkinapotentiaali on mahdollista moninkertaistaa. Rakennusalan digitalisaation aste on edelleen selvästi muita toimialoja jäljessä ja tulevina vuosikymmeninä toimialan digitalisoituminen tulee tarjoamaan valtavasti kasvumahdollisuuksia tämän parissa työskenteleville yrityksille.”
  • Toinen valitsemani rivi on Harvia. Uskon Harvian tulevaisuudennäkymien olevan valoisat, kunhan vallitsevat haasteet on raivattu pois tieltä. Omalla kasvavalla alallaan maailman hienoin yhtiö, joka on osoittanut potentiaalinsa.
  • Kolmas valintani on Neste. Yhtiö on maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja, joka tuo uusiutuvia ratkaisuja myös muovi- ja kemikaaliteollisuudelle. Uskon yhtiön tarinaan myös jatkossa.
  • Neljäntenä listalleni nousee pienenä yllätyskorttina Gofore. Yhtiö on osoittanut kykenevänsä navigoimaan haasteellisessakin ympäristössä erinomaisesti. Päämarkkina on Suomen IT-palvelumarkkina, minkä lisäksi yhtiö on ottanut askeleita kansainvälistymiseen. Arvostuksessa on pientä kireyttä, mutta näkymät ja suunta ovat hyvät.
  • Viidentenä listalle valitsen Nordean. Koen tämän isovanhemmiltani saadun pienen erän olevan omanlaisensa sytyke kiinnostukselleni osakemarkkinoita kohtaan ja näin tämä rivi saa pysyä salkussani symbolisena kunnianosoituksena edesmenneitä isovanhempiani kohtaan.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Aivan ensinnä tarvitsen jonkun selkeän sytykkeen, että miksi avaisin uuden rivin. Kovin usein tuntuu siltä, että itselleni ”tekisi mieleni ostaa jotain” -tunne on usein huono perustelu hankintojen tekemiselle ja todennäköisesti kyseinen tunne johtuukin siitä, että kurssit ovat viime aikoina olleet poikkeuksellisen vihreitä. Toki kyseisen kaltainen mieliteko ohjaa yhtä lailla uusien sijoitusideoiden etsintään ja toisinaan arvostukseltaankin hyviä kohteita löytyy juuri tuon tahtotilan kautta. Usein saatan saada idean myös jollain tavoin arkielämän askareiden tai vaikkapa suoran positiivisen asiakaskokemuksen kautta. Saatan myös selailla Foorumilla eri ketjuja tai vaikkapa kohdata ”Ostin/myin” -ketjussa jonkun erinomaisen hyvin perustellun toimeksiannon. Ideoita voi tulla myös Inderesin tai pankkien aamuraporteista.

Kun saan sopivan idean, päädyn seuraavaksi miettimään, että onko kyseessä toimiala joka kiinnostaa minua henkilökohtaisesti missään määrin. Haluaisinko omistaa tämän toimialan edustajaa ja juuri tätä yhtiötä pitkään? Jos näytän itselleni vihreää valoa, siirryn tutkimaan Inderesin viimeisintä laajaa raporttia ja viimeisimpiä analyytikon kommentteja. Tässä vaiheessa annan suuresti arvoa analyytikoiden näkemyksille, joiden uskon olevan merkittävästi itseäni pätevämpiä arvonmäärittelijöitä. Käyn läpi Inderesin sivuilta kätevästi esille nostetut arvostuskertoimet ja tunnusluvut. Pyrin kaivamaan näköpiiriini mahdollisimman monen eri pankin tai analyysitalon arviot ja painotan niitä oman näkemykseni mukaisesti. Luen Foorumin yhtiöketjun läpi ja pyrin viimeistään sitä kautta ymmärtämään riskit, tuloskunnon, mahdollisen potentiaalin ja ajurit. Tässä vaiheessa usein ollaan jo melko pitkällä sen suhteen, että osaan jo arvioida, että haluanko olla mukana vai en. Jatkan kuitenkin yksittäisten tiedonjyvästen kaivamista, mutta varon ylianalysointia. Kun olen lopullisen päätökseni tehnyt, niin saatan pyrkiä ajoittamaan ostoa yleisen sijoittajasentimentin tai markkinatilanteen mukaan ja usein kurkkaan myös teknisen analyysin puolelle. Liukuvat keskiarvot, RSI-arvot ja volyymi kiinnostavat. Jos tilanne näyttää kuumalta, niin saatan jäädä odottamaan sopivaa ostopaikkaa.

10. Mainitse kaksi isointa vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös kaksi isointa kehityskohdettasi sijoittajana.

Vahvuudet oikeastaan tulivatkin kokonaisvaltaisesti esille viidennen kysymyksen vastauksessa. Jaksan ja viitsin pyrkiä kaivamaan kaikki tarjolla olevat tiedonjyväset yhtiöstä ennen osto- tai myyntitoimeksiantoa. Kykenen olemaan pitkäpinnainen ja tekemään prosessini loppuun asti, vaikka hinta olisikin jo nousemaan päin. Toisinaan kuitenkin sorrun jahkailuun ja saatan jäädä pyörimään tarpeettoman pienten yksityiskohtien ympärille hinnan jatkaessa nousuaan. Mutta tällöinkin lohduttaudun sillä, että mielummin maksan pienen lisähinnan loppuun asti perustellun ostotoimeksiannon tuomasta mielenrauhasta, kuin siitä, että hätäilisin toimeksiantoni kanssa. Sijoitushorisonttini on kuitenkin lähtökohtaisesti pitkä, enkä tavanomaisesti harrasta lyhyen aikavälin kauppaa. Kehityskohteeksi lisäisin vielä sen, että toisinaan ostopäätöksen luotuani yksittäisen kaupan suuruus saisi usein olla heti alussa suurempi siihen nähden, että kuinka suuren position yksittäisen yhtiön osalta olen aikomuksissani itselleni hankkia. Operoin pienillä välituskuluilla ja se antaa mahdollisuuden tehdä useampia ostoksia vähillä kuluilla ja sen johdosta toisinaan (liian usein) ensimmäiset ostot ovat suuruusluokaltaan ns. seurantaposition kokoisia ja seuraavat ostot teenkin hieman myöhemmin hieman korkeampaa. Toki tässä on myös se etunsa, että jos kurssi lähteekin ensioston jälkeen alas, niin pääsen edukkaampiin hintoihin kiinni. Näiden lisäksi haluaisin vielä kehittää itseäni paremmaksi erinäisten arvonmäärittelyyn liittyvien lukujen kanssa.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

  • Harvia
    Maailman johtava sauna- ja spa-alan toimija. Vahvoja kilpailuetuja, jotka ovat omiaan tukemaan yhtiön kannattavaa kasvua. Oikein luotsattuna edessä on loistava tulevaisuus. Osakkeen kanssa maltti on valttia. Sauna sopii suomalaisille.
  • Tietoevry
    Osinkopankki. Kroonisesti aliarvostettu mörninnän kruunaamaton maailmanmestari. Sektorilla vahvat kysyntäfundamentit. Riskiprofiili matala. Verrokkeihin nähden edullinen. Viime aikojen hyvät näytöt lisäävät uskoa tulevasta. Jotkut tykkää, jotkut vihaa, itse omistan.
  • Tokmanni
    Vahvan markkina-aseman halpatavarakauppaketju. Kilpailu kiristymässä? Yhtiön suorittamisessa pientä epävarmuutta? Koronavuosien hyötyjä, inflatorisen ympäristön kärsijä. Parantuvat talousnäkymät toiminevat positiivisena ajurina osakekurssille. Kansainvälistyminen jokerikorttina. Harvian tavoin maltti on valttia.

12. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä tai tätä Foorumia ei saa mainita?

Painotan Inderesin ja Foorumin kautta saamaani sisältöä merkittävän suurella osuudella erinäisiä päätöksiä tehdessäni ja näkemyksiä hahmotellessani. Tämän lisäksi luen ja kuuntelen mielenkiinnolla pankkien (mm. Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Handelsbanken) markkinanäkemyksiä lähinnä makropuolta ajatellen. Nordnetin Traders’ Clubin jaksot katson kaikki ja annan arvoa Jukka Lepikön näkemyksille. Lisäksi seuraan finanssi-twitteriä.

Kyseessä ei ole varsinainen tietolähde, mutta osakekurssien ja indeksien päivittäisen liikehdinnän seurantaan käytän ”My Stocks Portfolio & Widget” -sovellusta, jonka saa ladattua maksutta. Sovelluksella saa luotua erinomaisia widgettejä, joihin voi luonnollisesti poimia haluamiaan kohteita kätevästi näkyville nopeasti luettavaan muotoon.

13. Yritätkö ajoittaa markkinoita ja miksi tai miksi et ajoitat markkinoita?

Olen profiililtani melko pitkälti holdaaja, sillä en ainakaan vielä omaa riittävää luottoa itseeni esimerkiksi markkinahuippujen tunnistamista ja sitä kautta markkinoilta poistumista ajatellen. Jonkin verran osaan kevennellä mahdollisesti ylipainoihin ajautuneita rivejäni ja tietysti yksittäisten yhtiöiden osalta toimin, mikäli tulevaisuudennäkymät muuttuvat mielestäni sillä tavoin, että osuuden määrää pitää pohtia uudelleen. Pyrin kuitenkin erinäisiä tietolähteitä ja omaa arviointikykyäni hyväksi käyttäen löytämään hyviä ostopaikkoja markkinan yksittäisten ylilyöntien koittaessa. Kusetusmarkkinoiden aikakauden osalta onnistuin tässä mielestäni suhteellisen hyvin oltuani syksyllä ja nyt myös keväällä melko hyvillä ajankohdilla tunkemassa rahaa markkinoille. Emme toki tietenkään voi vielä tietää, että minkälainen tilanne on esimerkiksi puolen vuoden päästä - aika näyttää.

14. KuHa, nyt kerro, miten voit uskomattoman nopeasti tulospäivinä jakaa tiedon Foorumille tuloksesta ja vielä niin kauniisti jäsenneltynä?

Omaan hyvät tietolähteet, nopean verkkoyhteyden ja nopeat sormet. :slight_smile: Jos suinkin mahdollista, niin pyrin olemaan aina paikalla ja nenä kiinni näytössä tulosjulkaisujen aikaan. Olen perehtynyt Inderesin analyytikon tekemään tulosennakkoon ja tehnyt omat johtopäätelmäni siitä, että mitä odottaa. Sijoittaminen on itselleni mielekäs harrastus ja tulospäivät ovat oivallisia hetkiä mitata omien johtopäätelmien lopputulemaa ja luonnollisesti saada konkreettisia lukemia siitä, että kuinka valitsemani yhtiöt ovat pärjänneet. Samalla kun tulos tupsahtaa ruudulleni, niin näen sen osana yhteisöllisyyttä, että jaan tietoni välittömästi eteenpäin. En ole ansioitunut yhtiöiden arvonmäärittelyn suhteen, en tunne kaikkia teknisen analyysin mittareita, en osaa suorilta käsin päätellä erinäisten makrokuvioiden vaikutuksia pörssikursseihin, mutta tuon mieluusti tälle hienolle yhteisölle sen, jossa näen itselläni olevan mahdollisuuden palvella. Olen arkielämän työtehtävissäni paljon tekemisissä tekstien kanssa ja muun muassa kannan päätösvaltaa siitä, että mitä missäkin lukee ja miltä se missäkin muodossa näyttää. Osaan antaa suuresti arvoa sille, jos kokonaisuus on tyylikkäästi laadittu lukijoita ajatellen. Siksi pyrin tarjoamaan raportit foorumin jäsenten nähtäville siistiin ja loogiseen järjestykseen asemoituna ja oleellisimmat pointit esiteltynä. Aivan jokaista tulosraportin riviä ei tarvitse liittää julkaisuun - jos haluat lukea lisää, klikkaa tulosraportin linkkiä. Jos mielesi tekee mennä yhtiön sivulle lukemaan yksityiskohtaisempia tietoja, linkki on julkaisussa tarjolla. Odotatko tuloswebinaaria, linkki löytyy julkaisun alareunasta. Joskus jaksan myös näpytellä toteutuneet lukemat Inderesin ennustetaulukkoon. Koen, että kun tuon tiedot julkaisun muodossa muiden silmille, on tällöin faktojen oltava viimeistä piirtoaan myöten kohdillaan. Tällöin huomaan myös itse keskittyväni oleellisimpaan tulosraportin sisältöön parhaimmalla mahdollisella tavalla. Toisinaan joku julkaisee yhtiöraportin yhtiöketjuun ennen kun itse olen paikalla - hyvä! Tärkeintä on, että yhtiöketjussa on tieto saatavilla heti tuoreimmiltaan. Tieto on sijoittajan perusoikeus! Muutoinkin hääräilen vain niiden yhtiöiden ketjuissa, joiden osakkeita juuri sillä hetkellä omistan.

15. Sinun on pakko luovuttaa salkkusi neljälle analyytikolle vuodeksi hoitoon, kenet valitsisit ja miksi?

Seuraan analyytikoiden arvioita useiden pankkien osalta, mutta koen Inderesin nuorekkaan, tehokkaan ja aidosti innostuneen toiminnan ja lähestymistavan olevan omasta mielestäni kaikkein luotettavinta. Sen johdosta omissa arvioissani painotan Inderesin analyytikoiden näkemyksiä erityisesti. Tämän kysymyksen vastauksen osalta teen analyytikkovalintani pääosin sen mukaan, joiden kanssa olen eniten ”tekemisissä” oman salkkuni yhtiöiden kautta. On jokseenkin vaikeaa eritellä syitä, että miksi päädyin juuri heihin. Arvostan jokaisen analyytikon tekemää työtä suuresti.

  • @Sauli_Vilen - Rahoitussektorin moninkertainen mitalisti. Heikkilä&Vilèn Shown Vilèn. Lupaan toimittaa Nordean julkaisemat Sampo-raportit pyynnöstä myös jatkossa. :slight_smile:
  • @Juha_Kinnunen - Pohjoismaiden ja koko Euroopan kestomenestyjä osakepoiminnassa. Miellyttävä ja uskottava osakestrategi. Mallisalkun mestari.
  • @Atte_Riikola - Salkkuni uusimman tulokkaan isä. Selkeäsanainen kirjoittaja.
  • @Rauli_Juva - Jämpti ja sympaattinen. Salkkuni suurimman position vartija.

16. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa? Miten vältät/hallitset fomoilut ja tunteiden ailahtelut sijoittamisessa?

Olen fomotellut ja pöljäillyt, antanut tunteille valtaa ja ailahdellut. Mutta isossa kuvassa ja pääsääntöisesti olen kykeneväinen toimimaan oman pitkäjänteisen prosessini mukaisesti toimeksiantoa tehdessäni. Pyrin oikeasti ymmärtämään, mihin rahani sijoitan. Olen sopivan epäileväinen, mutta yhtä lailla sopivan luottavainen. Jos oma henkilökohtainen analyysini yksittäisestä yhtiöstä on kesken ja hinta ehtii karkaamaan mielestäni liian korkeaksi, niin silloin totean että tämä yhtiö ei ainakaan tällä kertaa ollut toistaiseksi minua varten. Uusia mahdollisuuksia ja uusia kiinnostavia yhtiöitä tulee vielä. Jos haluan ehdottomasti mukaan, niin tällöin voin ostaa hieman kalliimmallakin.

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Yksinkertaisesti pääoman kasvattaminen ja sitä kautta oman elämän toimeentulon vieminen seuraaville asteille. Taloudellinen mielenrauha.

18. Mikä tuottaa sinulle eniten iloa sijoittamisessa?

Pääoman kasvamisen seuraaminen. :slight_smile: Sen lisäksi olen löytänyt sijoittamisesta rakkaan harrastuksen. Olen huomannut, että mitä enemmän ikää tulee, niin sitä hankalampi on innostua yksittäisistä asioista ihan oikeasti ja tosissaan. Pidän työstäni, pidän harrastuksistani, pidän perheestäni, ystävistäni ja arkielämästäni, mutta olin vailla jotain pysyvää omaa juttua. Sijoittamisesta löysin tämän. Toisinaan on aikaa lukea ja seurata enemmän ja tarkemmin, toisinaan taas muut kiireet vievät aikaa, mutta kunhan on pääpiirteittäin perillä siitä että mitä ympärillä tapahtuu, se lähtökohtaisesti riittää. Voin hypätä sijoitusmaailmaan heti aamulla herättyäni sängyssä vielä maatessani, voin lukea analyytikon viimeisimmät kommentit lounasta syödessäni, voin naureskella sijoitusmeemeille vessassa istuessani, kuunnella uusinta Traders’ Clubin jaksoa autolla ajaessani tai lukea Mariannen makrokommentteja illalla iltapalaa syödessäni. Tämä harrastus ei katso aikaa tai paikkaa tai edes ikää - täydellistä! Olen myös huomannut, että sijoittamisen seuraamisen rinnalla olen alkanut seuraamaan maailmanpoliittisia asioita aivan eri silmällä ja ymmärrän asioiden vaikutuksia toisiinsa aivan uudella tavalla. Sijoittaminen sivistää.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla analyyttisempi sijoittaja?

Uskon, että Alokas on jo erinomaisen analyyttinen sijoittaja ja omaa valtavan määrän tietoa sijoittamiseen liittyvistä yksityiskohdista. Käytät myös tiedon hankkimiseen useita eri tietolähteitä. Analyyttisyys on pohjimmiltaan luonteenpiirre, mutta siihen voi myös itseohjautua. Analyyttinen ajattelu on ajattelun tyyppi, joka sisältää päättelyn ja pohdinnan tietyistä tilanteista tai ongelmista. Kerää tietoa, vertaile, arvioi, pohdi ja perustele itsellesi tekemäsi ratkaisut. Voit halutessasi piirtää esimerkiksi ajatuksiesi mukaisen kartan joko paperille tai mieleesi. Muista painottaa saamasi tiedon sisältöä oman arviointikykysi mukaan. Analyyttinen ajattelu antaa ymmärtää asioiden alkuperän, luonteen, toiminnot, syyt ja seuraukset. Näin voit ymmärtää kokonaisuuden yksityiskohtaisesti. Jos joku menee pieleen, niin pohdi että miksi niin kävi - ehkä annoit liikaa painoarvoa jollekin pienelle yksityiskohdalle tai unohdit jonkun merkittävän seikan. Ei haittaa, kokeile uudelleen! Analyyttinen ajattelutapa auttaa sijoittamisen lisäksi arkisissa asioissa, töissä ja muissa elämän vaiheissa ja tilanteissa. Mutta varo ylianalysointia - silloin lisäät stressiä, pelkoa ratkaisun tekemiseen ja asioiden tai päätösten valmistuminen pitkittyy tai jää kokonaan tekemättä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kaikesta. Ilman näin laadukasta ja erinomaisesti moderoitua Foorumia en luultavasti olisi osakesijoittaja, vaan suurella todennäköisyydellä salkustani löytyisi vain rahastoja ja siinäkin kokonaisuudessa olisi puutteita yleisen ymmärrykseni ollessa todennäköisesti heikommalla tasolla kuin mitä se Foorumin avulla nykyisin on. Foorumin kautta saatava tiedon määrä on valtava ja kyseisellä tiedolla on suora vaikutus mahdollisuuksiini kasvattaa omaa pääomaani. Jos hätäännyn, Foorumi rauhoittelee - jos innostun, Foorumi toppuuttelee. Foorumin avulla tunneside sijoittamista kohtaan pysyy korkealla tasolla ja näin myös maailmalla tapahtuvien myllerrysten seuraaminen on koukuttavampaa. Tunnen tietäväni ja ymmärtäväni kaikesta enemmän. Tieto kuuluu kaikille ja sijoittaminen ihan jokaiselle. Kiitos Inderes, kiitos Foorumi!


Kiitos KuHa, kun suostuit haastateltavaksi!

Hän löytää tiedon ja myös löytää tietopaljoudesta ne olenannaisimmat seikat, mikä osoittaa sen, että hän osaa välttää hälyn toisin kuin minä ja monet muut sijoittajat.

Sijoittaminen olisi paljon helpompaa, jos emme siitä itse tekisi vaikeampaa kuin se onkaan… pitäis vaan ottaa mallia KuHasta. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua! :smiling_face:

118 tykkäystä

Tänään aamulla, kun Inderes julkisti liiketoimintakatsauksensa, niin jo heti tasalta oli KuHa hienosti ja kootusti jakanut katsauksen tiedot. Turha sitä itse on kaivella tiedotetta, kun hän jakaa sen valmiiksi koostettuna yhtiöketjuun.

KuHalla on miellyttävä tapa kirjoittaa ja hänen tekstiään on iloa lukea + toki niissä on ennen kaikkea aina hyvää sisältöä. Tällaiset kaverit tuovat mukavaa yhteisöllisyyttä ja nimenomaan auttavat muita sijoittajia.

Itselläni on vielä haasteita löytää tietomassasta ne olennaisimmat seikat toisin kuin hänellä, mutta ajan kanssa sekin onnistuu… ja muistiinpanojen tekeminen auttaa siinä.

Kiitos ja leppoisaa perjantaita kaikille! :slight_smile:

28 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina, eli 28.4. julkaisen uuden haastattelun. Tällä kertaa vuorossa on täällä ja Discordissa vaikuttava kaveri, jonka on sanottu mm. olevan kova kaivamaan tietoa.

Hän on mielestäni analyyttinen ja rohkea sijoittaja, joka on löytänyt “erikoisia” yhtiöitä ja osannut hienosti niistä löytää erilaista tietoa. :slight_smile:

On kyllä todella siistiä, kun olen päässyt haastattelemaan erilaisia sijoittajia - ei voi muuta sanoa! :fire:

Toivon kaikille pitkäjänteisyyttä, vaikka tuloskausiaika onkin useimmiten hyvin heiluvaista aikaa bördessä! :slight_smile:

18 tykkäystä

Huomenna tulee haastattelu joskus… en osaa sanoa tarkkaa aikaa, koska olen aamupäivällä paljon varattuna. Yritän kuitenkin saada tuttuun tapaan haastattelun ulos ennen kiivainta lounasaikaa, mutta katsotaan onnistunko. :slight_smile:

Samalla ilmoitan, että ensi viikon perjantaina julkaisen haastattelun aika ison salkun omaavasta veijarista, mutta hänestä sitten lisää myöhempänä.

Analyytikkoja voisin ottaa joskus tuloskauden jälkeen vähän enemmänkin putkeen haastateltavaksi - nyt he ovat niin kiireisiä niiden waccidcfesg- ja F3YFCK/EV-juttujensa kanssa. :frowning:

Hauskaa torstaita kaikille! :partying_face:

16 tykkäystä