28. AATOS MANNINEN
Aatos on kova kaveri… olisinpa ollut yhtä fiksu hänen ikäisenään tai edes nyt. Ei voi kuin ihailla; lukiolainen, joka jo tietää hyvin sijoittamisen perusasioista, kuten esimerkiksi arvostuskertoimista, tunnusluvuista, perusperiaatteista jne. Pakko on myös todeta, että hänen yhtiökohtaiset kommenttinsakin ovat hyvää tasoa eikä hän ole vielä edes täysi-ikäinen.
Näen hänellä olevan valoisa tulevaisuus sijoittajana(kin), koska ensinnänkin hän on aloittanut sijoittamisen poikkeuksellisen nuorena ja sijoittamisessahan aika on tunnetusti ystävä. Esteenä ei varmasti tule olemaan ainakaan se, että etteikö innokuutta puuttuisi; Aatos on lukenut kirjoja, tutkinut yhtiöitä ja vielä rohkeasti uskaltanut kysellä kokeneemmilta jeesiä, mikä on hieno juttu, koska me aiemmat sukupolvet olemme yleisesti ottaen ujompia kysymään neuvoa, mikä on huono juttu kehittymisen ja oppimisen kannalta.
Aatoksella on myös tervettä nöyryyttä sijoittamiseen ja ehkä monien sijoittajien esteenä onkin juuri se, että ei olla riittävän nöyriä, vaan luullaan liikoja itsestään eikä myönnetä virheitään ja soppa onkin siten valmis. No niin “kanssaboomerit”, lukekaa ja ottakaapa opiksi Aatokselta.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen 16-vuotias poika Äänekoskelta insinööriperheestä. Käytän aika ison osan vapaa-ajasta harrastuksiin. Oon vähän mansplaineri mut välillä aina aattelen et oon cool. Tykkään tehdä kaikkea uutta kiinnostavaa ja koulu maistuu toisinaan.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Meil on ollut montakin vaihto-oppilasta AFS järjestön kautta.
Soitin pinempänä harmonikkaa 6 vuotta.
Mun toinen nimi on “Myrsky”.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.
Pelaan jalkapalloa melkein kilpailullisesti JJK:ssa. Käyn salilla yleensä talvisin ja sit oon mukana isostoiminnassa. Oon testaillu vähän koodaamista. Pelaan myös shakkia serkun ja kavereiden kanssa.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Herätys aamulla 7.25 ja siitä alkaa sit tärkeysjärjestyksessä aamutoimet mitä kerkeää. Joskus valitettavasti teen kamalan tempun ja jätän aamupalan välistä. Sit 7.55 painan kouluun pyörällä sen mitä kerkeän. Koulussa sit ollaan päivästä seitsemän tuntia josta sit kotiin ja harkkoihin. Illalla pelaan jotain vaikka veljen kanssa ja sit nukkumaan yleensä 23.00.
5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?
Oon aika rohkea sijoittaja ja yritän keskittyä pohjoismaisiin pienyhtiöihin. Kriteeri mulle on ollut, että markkina lyö yli sekä ylös, että alapäin ja siten nyt on salkkuun valikoitunut nykyiset osakkeet. Pitkällä aikavälillä markkina on melko tehokas, lyhyellä ei.
6. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?
Vuonna 2020 syksyllä aukaistiin mulle Nordnet-tili ja ekan rahasto-osuuden ostin omilla käyttörahoilla keväällä 2021. Unohdin kesäksi koko homman mut sit taas jostakin heräs kiinnostus ja luin Saarion kirjan ja ostin ekat suorat osakkeet kesällä kerätyillä rahoilla ja lopulta kaikki meni sinne. Kevään jälkeen minun pikkuyhtiösalkkua ei meinannut enää kehdata katsoa.
7. Olet vielä yläasteella, niin onko vaikea löytää juttukaveria, jonka kanssa jutella sijoittamisesta? Miten hyvin koulussa on otettu esille mielestäni oman talouden hallintaa koskevat asiat ja sijoittamiseen liittyvät asiat?
Ei me niistä puhuta yleensä. Sijoitamme pääasiassa kaupasta herkkujen hakuun ja kalliimmalla koulussa myymiseen. Yleinen mielikuva monella on vähän sellainen, että tämä on niinkuin uhkapelaamista isoilla rahoilla ja vaikeampaa. Sijoittamisesta on meidän luokalla tullut vähän jopa vitsi minun esimerkkini johdosta. “Samoilla rahoilla olisin ostanut itselleni uuden tehoputken mitä kusit viime kuussa”
Itse yhteiskuntaopin tunneilla opetetaan aika hyvin kaikesta ja meille järjestetään kaikenlaista
8. Olet aloittanut sijoittamisen kovin nuorena, niin oletko ikäsi puolestasi uskaltanut sijoittaa jotenkin eri tavalla esimerkiksi ottamalla riskiä ja kokeilemalla? Vanhemmalla iällä sitä ei enää ehkä uskalla riskeerata niin paljoa eläkerahojaan.
Ehkä, kun ei ole kenestäkään vastuussa, ei vielä edes itsestään niin olen ottanut salkkuun kaikenlaista. Sen sanon et oon säästyny melkolailla “chance of you life” jutuilta ku en oo missään sijoitusyhteisössä ennen Inderesiä ollut. Ennen tätä luin vain analyysejä ja osuin mm. Solteqiin, Enersenseen ja Konecranesiin. Tulevaisuudessa aattelin nostaa maksimi opintolainan ja sijoittaa se sitten. Siinähän tarjotaan elämän halvinta lainaa.
9. Kertoisitko millainen sijoitussuunnitelma sinulla on? Mitkä ovat kolme tärkeintä kriteeriäsi joilla poimit osakkeita salkkuun?
- En osaa ottaa yhtiöön näkemystä viiden vuoden päähän, joten tärkeintä mulle on että yhtiön tuote on mennyt ihmisille kaupaksi kasvavissa määrin. Lisäksi yhtiö kehittää uutta ja ei ole yhden tuotteen varassa. Haluan positiivisia yllätyksiä.
- Osake on megatrendin mukainen tai ei ole ainakaan sellaista vastaan esim. öljy-yhtiöt.
- Yhtiö on vakaavarainen eli kassaa löytyy. Velka ei haittaa niin pitkään kun sen kanssa ei ole ongelmia.
10. Miltä salkkusi sisältösi tällä hetkellä näyttää? Mikä on niistä suosikkiosakkeesi ja miksi?
Mulla on Magnora ASA:a, Wittediä ja MGI:tä 90% salkusta ja loput Suomi indeksirahastoa, ja mun suosikki on niistä Magnora, melkein valehtelee tavoitteensa alas ja megatrendin mukana ratsastaa. Juuri passeli mun salkkuun. Kassavirrat tulevaisuudessa ja kassa pullottelee vaikka projektit on pääomakevyitä. Antaa avaimet vaikka mihin mukaviin yllätyksiin.
11. Mitä arvostuskertoimia käytät eniten ja miksi?
EV/EBIT on kai se minkä tsekkaan aina. Lisäksi monesti EBITA:an ja kassavirtaan suhteutan hintaa. En oikein tiedä sellaista parasta. Se miten ne ajattelen on et jos itse en tajua jonkun yhtiön ylhäälle tai alhaalle arvostamista, se johtuu joko ymmärtämättömyydestä tai markkinan epätehokkuudesta. Se ymmärtämättömyys on just se millä ne isoimmat tappiot tehdään ja sit täytyisi ne epätehokkaasti arvostetut löytää ja se on hankalinta.
12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksiasi näistä yhtiöistä:
-Magnora ASA
Kaikkea pientä kivaa löytyy ja vihreän siirtymän kassavirtakone. Projekteihin liittyy riskejä, mutta idea toiminnassa on ottaa se ikävä osuus ja välillä joutua ottamaan yhteen tonttinaapureiden kanssa. Kassaassa rahaa ja osaomistuksia.
-MGI
Yksi ylihakattuja mainossektorilla. Kasvaa edelleen 28% tahtia ja kassa on suht vahva. Ebit% tänä vuonna puolittunut ja siitä ylirankaistu. Yksi mahdollisista yllättäjistä, sillä mainosmarkkina ollut kuulemma suht stabiili vaikeessa markkinassa.
-Witted
Tykkään kasvuträckistä, sekä markkinasta. Yhtiötä ei ole hinnalla pilattu. Kun taloudella menee huonosti niin ekana Saas puolesta otetaan pois. Kasvu tässä markkinassa minulle kertoisi suorituskyvystä. Lisäksi Green flag toimari foorumilla!
13. Mainitse keiden kolmen foorumilaisen pitäisi tulla yläasteelle puhumaan sijoittamisesta ja perustele valintasi.
@Verneri_Pulkkinen, karismaattinen ja osaa asiat selittää yksinkertaisesti. Hymy ja rentous tarttuu muihin ja sitä jos jotain tarvitaan.
@Harri_Sieppi, joku taisi joskus kuvata cool nörtiksi. Samaistuttava ja maanläheinen kaveri.
Itse Alokas, helppo samaistua ja ei pelkää käyttää itseironiaa. Powerpointtiin vain jotain kivaa sijoittamisesta, pari sijoitusmeemiä ja inderesin logo.
Ihmiset aattelee et tää on joidenkin ihmeen älykköjen ja uhkapelureiden juttu.
Tärkein juttu olisi saada sijoittamisesta sellainen sosiaalinen ja mukava juttu ja Indereshän tarjoaa juuri sitä. Eikun vain kouluja kiertelemään.
14. Mitkä ovat Foorumilla sinulle tärkeimmät ketjut sijoittamisen kannalta?
Yhtiöketjut omista omistuksista.
Mitä salkusta löytyy-ketjussa voi vähän perustella itseään.
Yleisesti aina kun yhtiö kiinnostaa niin meen yhtiöketjuun ja sit siitä tiivistysnapista saa yleiskuvan ja foorumin konseksuksen.
15. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä ei saa mainita?
YouTuben, kirjat ja jotkut tutut.
16. Haluaisitko hyvin nuorena sijoittajana sanoa meille vanhemmille sijoittajille, että mistä me gonahtaneet sijoittaboomerit voisimme ehkä ottaa mallia teistä nuorista?
Sijoitusmielessä arvostetaan paljon enemmän koodin arvoa. Me ollaan aina eletty diginä niin tulevaisuudessa varmaan omataan matalampi kynnys kuluttaa digijuttuihin jotka “ei ole olemassa”.
Meiltä voisi oppia sellaista auktoriteetin huomiotta jättämistä. Ollaan kovia kysymään verrattuna aiempiin nuoriin. Kyseenalaistaen kaikkea, voi vain oppia ja ehkä vahingossa ärsyttää muita.
Ollaan rennompia somessa ja ollaan sekä parempia, että huonompia nettikäyttäytyjiä. Omalla nimellä ja kasvoilla nuoret on melko nokkelia ja neutraaleja netissä. Sitten taas ilman omaa naamaa ja nimeä juttu on ihan eri.
Sopeudutaan tosi nopeesti, esimerkiksi chatgpt:n salat on jo ajat sitten opittu ja äidinkielen sekä englannin numero tulee olemaan valtakunnallisesti paremmalla tasolla😂.
17. Mitä sinä haluat saavuttaa sijoittamisella? Onko sinulla jotain konkreettisia euromääräisiä tavoitteita?
Ainut tavoite on joskus olla vapaaherra.
18. Täällä on paljon isejä ja äitejä, miten sinun mielestäsi nuoria voisi parhaiten kannustaa oman talouden hallintaan ja sijoittamisen pariin?
Tärkeintä siitä olis jotenkin saada sosiaalinen mukava juttu.
Toiseksi tärkeintä olis vaan avata salkku mut sit heittää pallo sille itselle ja Saarion kirja käteen
Tosiaan mulle aukesi tili 2020 syksyllä, mutta ei innostanut vasta kun joskus puhuessa sit osakkeista tuttujen kanssa tuli älynväläys oikeesti itekkin opiskella ja tehdä tästä tavallaan tylsän ajan puuhaa.
19. Mitkä ovat omat parhaat vinkkisi, miten Alokkaasta tulisi parempia osakepoimintoja tekevä sijoittaja?
Yksinkertaista asioita. Meille yksinkertaisille yksinkertaisesti .
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Siitä miten paljon aikaa ihmiset käyttää muiden informointiin ja parille tyypille erityiskiitos mun haastosta ja auttamisesta.
Kiitos Aatos vastauksista!
Itse opin nuorilta(kin) paljon niin työelämässä kuin muuallakin. Helposti sitä itse lukittautuu tietynlaiseen ajatuksiin ja tapoihin toisin kuin avoimet nuoret, joilta saa raikkaampia ajatuksia. Nuoret myös kysyvät rohkeasti eivätkä siten hakkaa niin paljon päätä seinää kuin minä.
Aatos on fiksu ja nokkela kaveri, jolla on hieno tulevaisuus edessä.
Mukavaa pääsiäistä!