4. MARIANNE PALMU
Kuka on lempiekonomistisi ja miksi se on juuri Marianne Palmu? Luen todella paljon uutisia ja sijoitusjuttuja useampia tunteja päivässä, mutta suurelta osin on Mariannen ansiota se, että olen pääpiirteissään perillä siitä, mitä tapahtuu taloudessa isossa kuvassa. On paljon uutisia, huutavia otsikoita, sekavia tviittejä että myös hälinää… olisin heikosti perillä kokonaiskuvasta ilman häntä.
Marianne on ollut hyvin pitkään Inderesin menossa mukana, jossa hän on mm. ekonomistina ja aamukatsauksen tuottajana. Tätä turkulaista arvostetaan esimerkiksi siitä, miten hän osaa koota ja tiivistää isotkin asiat selkeästi ymmärrettäviksi paketeiksi. Hänen kirjoituksistaan saavat irti tuoreet sijoittajat, mutta myös kokeneemmatkin konkarit.
Tämä ekonomisti ei päde tai koeta antaa varmoja totuuksia, vaan hän sivistää lukijakuntaansa sekä antaa erinomaisia työkaluja siihen, miten voi itsenäisestikin oppia ja ymmärtää makrotaloutta. Yleisesti ottaen opettajat ja muutkin asiantuntijat voisivat ottaa mallia hänestä siinä(kin), että miten kerrotaan asiat selkeästi ja siten, että sisältö palvelee useampia erilaisia kuulijakuntia samanaikaisesti.
Ekonomisti Palmu on monille meistä yksi tärkeimmistä sijoitusmaailman tyypeistä ja ihan syystä.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen työskennellyt Inderesin ekonomistina 12 vuoden, eli kolmen talouskriisin (velkakriisi, korona, Ukrainan sota) ajan. Finanssikriisin aikoihin istuin vielä koulun penkillä. Työn ulkopuolella olen kahden menevän pojan äiti ja jonkinasteinen kuntourheilija.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- Rakastan vanhoja taloja. Perheemme asuu yli 100-vuotiaassa puutaloasunnossa Turun Portsassa, ja viihdymme hyvin. Haaveenani on vielä jonakin päivänä omistaa vähintään samanikäinen pitsihuvila jostain päin Suomea.
- Rakastan myös suomen kieltä: kirjoittaminen on minulle ominaisin tapa ilmaista itseäni ja lukeminen oppia uutta. Haluan myös puolustaa suomen kielen olemassaoloa, ja sen takia inhoan finglish-tyyppisiä ilmaisuja.
- Kuuntelen kaikenlaista musiikkia, mutta rap-musiikissa on erityisiä helmiä. Wu-Tang Klanin keikka on paras, jossa olen koskaan ollut.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.
Harrastukseni ovat aina olleet pitkälti urheilupainotteisia. Innostuin kymmenisen vuotta sitten triathlonista, ja ilmoittauduin ilman sen suurempaa kokemusta puolimatkan kilpailuun. Siinä oli puoli vuotta aikaa opetella vapaauinnin perusteet. Kisa tuli ja meni, ja maaliin pääsin. Lajikolmikosta juoksu ja uinti ovat senkin jälkeen olleet rakkaita, ja ne olen pitänyt päivittäisessä ohjelmassani. Juoksin keväällä pitkästä aikaa maratonin ja joihinkin polkujuoksukisoihin on tullut vuosien mittaan osallistuttua, samoin swim run -kisoihin, joista pisimmässä oli yli 5 km uintia ja 30 km juoksua. Tykkään siis pitkistä matkoista
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Työni on opettanut minut aamuvirkuksi, sillä herään klo 5 töihin. Jos energiaa piisaa, käyn n. 5 kilometrin aamulenkillä, jonka aikana mietin valmiiksi makrokatsauksen rungon tai sitten siirryn heti näytön ääreen. Luen ja julkaisen aamukatsaukseen tulevan materiaalin ja päivittäisen makrokommentin ja katson Aasian pörssien tilanteen. Aamaritiimin kanssa huolehdimme aamukatsauksen maailmalle 9.30 mennessä, jonka jälkeen suunnittelen seuraavia makrokatsauksia, luen artikkeleita, teen videoita tai muita sisältöjä. Klo 11 on lounaan aika ja sen jälkeen jatkan vielä hetken töitä. Iltapäivästä teen treenin ja haen nuoremman pojan päiväkodista. Illan pyhitän perheelle ja menen ajoissa nukkumaan. Välillä käyn Helsingissä toimistolla moikkaamassa työkavereita, mutta tyypillisesti työskentelen kotona.
5. Kertoisitko sinun opiskelu- ja työhistoriastasi?
Jos kouluikäisen kesätöitä, kuten mansikanpoimintaa tai ruoholeikkuuta ei lasketa, työhistoriani on ollut kirjoituspainotteinen. Kävin lukion Turun IB-lukiossa ja tuolloin halusin toimittajaksi. Pääsinkin heti lukion jälkeen opiskelemaan viestintää Vaasan yliopistoon. Valmistuin filosofian maisteriksi, mutta kesätöissä (mm. Turun Sanomat, Kauppalehti) huomasin, että talous on “mun juttu” ja halusin syventää siitä tietojani. Niinpä aloitin lomittain Vaasan opintojen kanssa taloustieteen opinnot Turun yliopistossa. Valmistuin maisteriksi 2008 ja kun muuta ei oikein löytynyt, hakeuduin jatko-opiskelijaksi yliopistolle. Siellä pääsin opettamaan taloustieteen peruskursseja ja se oli parasta. Samaan aikaan jatko-opiskelujeni kanssa aloitin Inderesillä osa-aikaisena työntekijänä ja tein pääasiassa aamukatsausta. Ajankohtaisiin asioihin pureutuminen vei mennessään, ja päätin jatko-opintoni lisensiaattityöhön vuonna 2013. Työ käsitteli keskuspankkien viestintää, joista myöhemmin ammensin tietoa kahteen tieteelliseen artikkeliin yhdessä tohtorikoulutettavafrendini kanssa (toinen niistä julkaistiin syyskuussa).
Työhistoriani on siis pitkälti toimittajapohjaista ennen Inderesiä. Lisäksi opiskeluaikana olin yhden kevään Handelsbankenilla töissä ja kävin eri yhtiökokouksissa edustamassa ulkomaisia omistajia. Se oli hauskaa aikaa (reaaliosingot isona plussana) ja työkaverit sielläkin aivan huikeita.
6. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana ja kertoisitko millainen sijoitushistoria sinulla on?
Olen aika konservatiivinen ja pitkäjänteinen sijoittaja. Aloitin sijoittamisen vuonna 2010 aloittaessani työt Inderesillä. Ennen sitä en tiennyt sijoittamisesta juurikaan mitään, koska siitä ei puhuttu kotona tai kaveripiirissä. Työn kautta olenkin sitten saanut roiman annoksen oppeja ja hyvä niin
7. Miten olet pärjännyt pitkässä juoksussa indeksejä vastaan? Ja vertaatko edes oman salkkusi tuottoja indeksiin?
En vertaa tuottoja indeksiin. Osakesäästötilin osalta kävin erikseen katsomassa ja siellä on tullut hävittyä indeksille.
8. Mitkä ovat salkkusi suurimpia omistuksia ja kuinka monta “riviä” salkustasi löytyy?
Vähemmän yllättäen Inderes on salkkuni selvästi suurin omistus. Sen jälkeen suurimpia ovat Neste ja Etteplan sekä omistukset indeksirahastoissa (niihin säästän kuukausittain).
9. Minkä osakkeen ostit viimeksi salkkuun ja miksi?
Ostin viimeksi Wärtsilää, tosin siitä on jo muutama kuukausi aikaa. Uskon yhtiön hyötyvän panostuksista uusiutuvaan energiaan.
10. Minkä verran luet analyyseja ja tutkit firmoja? Luonnistuuko itse ekonomistilta dcf:t ja pyöritteletkö muuten firmojen lukuja exceleissä?
Ekonomistilta eivät kyllä luonnistu dcf:t eikä minulla niihin valitettavasti olisi aikaakaan. Siispä jätän yhtiöanalyysin minua viisaammille eli analyytikoille
11. Miten ja millaisilla perusteilla suoritat osakepoiminnat? Hyödynnätkö poiminnassa “makroasiantuntemustasi”?
Koska teen aamukatsausta, luen myös valtaosan meidän analyyseistämme. Aina välillä niissä nousee esiin mielenkiintoisia yhtiöitä, joihin tartun ja joista etsin/kysyn lisätietoa. Viime aikoina myös vastuullisuus (etenkin ympäristövastuu) on nostanut painoarvoa kriteereissäni. Makroasiantuntemusta hyödynnän ennemmin oman talouden kokonaisbalanssissa eli esimerkiksi pohtimalla sitä, milloin on aika lyhentää enemmän asuntolainaa ja milloin lisätä sijoituksia eli nostaa niihin suuntautuvaa kuukausisäästösummaa.
12. Mitkä ovat omassa työssäsi pääasialliset tiedonlähteet? Onko sinulla vinkkejä, mistä tavallinen foorumilainen voisi itse hakea tietoa markkinoiden ja talouden kokonaiskuvasta?
Työpäivän aloitettuani käyn läpi Reutersin ja Bloombergin uutistarjonnan, ja ne ovat pääasiallisia lähteitäni. Lisäksi seuraan finanssitwitteriä ja tietenkin foorumia sekä joitakin akateemisia julkaisuja, joista haen tietoa. Finanssitwitterissä esimerkiksi nimimerkki MacroAlf on todella hyvä seurattava, muutoin kannattaa lukea laaja-alaisesti eri talousuutisia.
13. Mitä sinä ajattelet loppuvuodesta 2022 ja ensi vuodesta 2023 talouden osalta? Oletko poikkeuksellisen huolestunut vai… toiveikas?
Jos ihan talouteen keskitytään ja etenkin eurotalouteen, kyllä vaakakuppi kääntyy huolestuneen puolelle. Nämä eri kriisit ovat aiheuttaneet sen, että eurojärjestelmä natisee liitoksissaan. Epäilen vahvasti sitä, että rakenteiltaan näin erilaiset taloudet, mitä euroalueella on, pystyisivät pärjäämään yhteisessä valuutassa ja rahapolitiikassa ilman jonkinlaisia jatkuvia pelastustoimia.
14. Jos sijoittaja saisi vain seurata neljää eri käppyrää (indeksit, indikaattorit, valuutat etc.) säännöllisesti ja sinun olisi pakko valita ne, mitä valitsisit ja miksi? Lisään ne selaimeni suosikkeihin, jos ne eivät ole jo ole siellä.
Talouden yllätysindeksi, ostopäällikköindeksit, EUR/USD ja keskuspankkien korko-odotukset ovat indikaattoreita, joilla pääsee pitkälle. Ne antavat suhteellisen laajan ja reaaliaikaisen kuvan taloudesta.
15. Jos saisit napin painalluksella iskostettua kaikille foorumilaisille iskostettua yhden sijoittamistoimintaa hyödyntävän yksittäisen “makro-opin”, niin mikä se olisi?
Ehkä se, että makrotaloudessa suuri osa tiedosta on vaillinaista eli joko myöhemmin täydentyvää tai taaksepäin katsovaa. Siksi yhden luvun perusteella ei kannata tehdä liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä, vaan katsoa kokonaisuutta.
16. Päätät ottaa kolmen kuukauden loman ja sinun pitää valita Foorumilta kolme nimimerkkiä, jotka kirjoittavat puolestasi makroanalyysisi, ketkä valitsisit? Ai niin… joukossa on varmasti yhä_musa_soi, joten valitse 1+3 foorumilaista.
Yhä-musa_soin lisäksi Pohjolan eka, Verneri ja Timontti tekisivät varmasti hyvän, sijoittajille suunnatun makrokatsauksen.
17. Mikä on suurin onnistumisesi sijoitusuralla ja mistä asiasta olet erityisen ylpeä ajatellen työuraasi?
Varmasti suurin onnistumiseni oli se, että ylipäätään aloitin ja siitä kuuluu suuri kiitos työlleni. Yksittäisistä ostoista mieleen on jäänyt Neste, jota aikoinaan vuosia sitten ostin n. 10 euron keskikurssilla. Se oli onnistunut poiminta.
18. Mikä on sinusta parasta Inderes Oyj:ssä? Keiden indeläisten kanssa käyt eniten syvällisiä makrokeskusteluita?
Yhtiössämme on parasta se, että meillä on vapaat kädet toteuttaa itseään ja kokeilla uutta. Lisäksi arvostan suuresti mahdollisuuksia itsenäiseen työhön. Eniten keskusteluja tulee käytyä omien yhteisötiimiläisten kanssa toimistolla, mutta onneksi minulla on Turussakin näköjään kollega, Isa, jonka kanssa tulee puhuttua taloudesta. Myös analyytikoiden kanssa jaetaan ajatuksia, kun pidän heille säännöllisin väliajoin makrokatsauksia.
19. Alokkaalle makrojutut(kin) ovat hankalia, miten Alokas voisi oppia helpoiten oleellisimmat perusasiat tästä osa-alueesta? On Analyysikoulua ja Sijoituskoulua, pitäisikö olla Makrokoulu?
Itse asiassa makrojuttuja on jo mukana Sijoituskoulussa ja niitä on tulossa myös Analyysikouluun, eli materiaalia on tarjolla
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Kuten aikaisemmin mainitsin, foorumi on noussut minulle yhdeksi olennaiseksi tietolähteeksi ja se ei olisi mahdollista ilman teitä foorumilaisia. Suurkiitos monipuolisesta ja laadukkaasta keskustelusta, joka haastaa omaakin ajatteluani!
Kiitos Marianne kiintoisista vastauksista!
Tästäkin haastattelusta tuli ilmi se, miten onnistut kertomaan olennaisimmat seikat asioista lukijaystävälliseen muotoon - valtavassa informaation paljoudessa sekä hälyssä se on erittäin tärkeä taito.
Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa!