Alokas haastattelee

Olli Vilppo kenties?

2 tykkäystä

29. YU GONG

Olen kirjoittamassa Yulle usein jo kysymystä, kun vastaus tulee jo ennen kuin olen saanut kirjoitettua kysymystäni loppuun - hän on nopein työkaveri, joka on mulla koskaan ollut. Hän on myös aina tosi auttavainen ja ystävällinen, eli tosi kiva työkaveri. Yu ei ole hirveän tuttu mulle sijoittajana, koska sijoittamisjutuista me ei olla kauheasti juteltu eikä viime vuosina hän ole niin kauheasti Foorumillakaan kirjoitellut sijoitusjutuistaan kuin lyhyesti ostoistaan ja myynneistään.

Sen luulen että Yu on aavistuksen fiilistelijä sijoittajana, ei ehkä sillä tavalla, että tunnekuohun vallassa fomottaisi tai sekoilisi, vaan ehkä enemmän sellainen nautiskelija, joka tykkää omistaa tietynlaisia yhtiöitä. Hän mielestäni ei tee sijoittamisesta liian vaikeaa, vaan keskittyy perusasioihin ja keskustelee vähän Ruohonlahden konttoria lyytikoiden kanssa eri yhtiöistä.

Yu ei tunnu stressaavaan juurikaan sijoittamisesta, vaan tuntuu nauttivan osakepoiminnasta ja se on mielestäni ihan oikein, koska mikä sellainen harrastus on, mistä jatkuvasti stressaa ja mistä tulee koko ajan mielipahaa. Häneltä voisin oppia vähän tuota tietynlaista rentoutta, joka lisää henkistä hyvinvointia, mikä näkyy varmasti kaikilla elämän osa-alueilla. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Aloitin Inderesillä töissä 7 vuotta sitten koodarina, mutta nykyään teen tuotekehitystä enimmäkseen virtuaalisten ja fyysisten yhtiökokouksien parissa! Harrastan vapaa-ajalla sulkapalloa ja pelaan tietokoneella, enimmäkseen dotaa :melting_face:

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Mun parempi puolisko on luterilaisen kirkon pappi :church: oon yrittäny saada hänet siunaamaan mun salkkua, mutta en huomannut merkittävää hyötyä siitä.
  • Me jaetaan Vernerin kanssa sama työpöytä… :two_men_holding_hands:
  • Mua ärysttää että Verneri jättää sen vesilasit aina mulle siivottavaksi :poop:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Pelaan sulkapalloa aktiivisesti ja käyn kisailemassa nelinpeliä ja sekanelinpeliä :badminton: :badminton: (tosin tenniskyynärpää on kiusannu mua lähiaikoina)

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Käyn pörssiyhtiöiden juristien kanssa usein läpi yhtiökokoustarpeita ja miten softa ja palvelu toimivat yhteen. Autan koodareita kehitystyössä yhtiökokouspalveluiden osalta ja nää kevätajat menee usein juostessa yhtiökokouksia läpi auttaen paikalla olevaa tuotantotiimiä :slight_smile:

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Sijoitan hyviin liiketoimintoihin pitkällä aikavälillä, en välitä varsinaisesti onko kallis vai halpa. Ostan mielummin hyviä yhtiöitä kalliilla ja pidän niitä pitkään salkussa, kuin heikompia liiketoimintoja halvalla. Oon usein skeptinen, että voiko hyvä liiketoiminta olla edes halpaa, tuntuu että ne on kroonisesti kalliita :smiling_face_with_tear:

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloin sijoittamaan kun aloitin Inderesillä töissä noin 6-7 vuotta sitten. Mun enismmäiset omistukset tais olla Comptel, joka ostettiin aika nopeasti pois salkusta ja Kotipizza. Sen jälkeen oon seurannut vähän mallisalkkua ja pyrkinyt metsästämään laadukkaita yhtiöitä salkkkuun pitkällä sijoitushorisontilla. Välissä oli monta ansaa ja virhettä, kuten Verkkis ja Martela :frowning:

7. Jos unohdetaan sinun Inderes-omistukset, niin miltä salkkusi näyttää kokonaisuudessaan?

Helpointa on varmana ottaa kuva salkusta ilman inderes osuutta :smiley: Enimmäkseen oon kerännyt sotakasssaa näin kevätsiivouksen jälkeen.

image

8. Mitkä ovat kolme viimeisintä osakepoimintaasi ja miksi ostit niitä?

Microsoftia mä ostin ChatGPT huuman perässä.
Wärtsilää Vernerin perässä
Ja Admicomia analyytikon suosituksesta ja heidän vakuuttavan webcastin katsottuani.

Enimmäkseen oon kyllä myynnyt kevätsiivouksen aikana.

image

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Meen hissillä 9 kerrokseen → Pelaan vähän pöytäfudista analyytikoiden kanssa → Alan huutelemaan, et onko kennelläkään hyvii casejä → Joku pitchaa mulle jotain kivaa, mä katon jonkun videon yhtiöstä ja luen analyysin → mietin sopiiko se mun sijoitustyyliin, eli onko laadukas liiketoiminta, joka kestää aikaa → teen päätöksen

10. Olet Ruoholahden toimistolla, missä on kaikki analyytikot ja muut, mitä ja millaista tietoa saat sijoituskohteista toimistolla, mitä et muualta saa esimerkiksi Inderesin materiaaleista?

Teorias on saan kaiken saman, mutta toki kun voit katsoa henkilöä silmiin ja haastaa vähän caseistä, niin saa vähän enemmän irti analyytikon omasta fiiliksestä. Suosittelen siis tulemaan sijoitusmessuille ja muihin eventteihin roastaamaan heitä :slight_smile:

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Incap
Erittäin kulutietoinen ja tehokas ja yhtiö omalla segmentillä. Megatrendit pelaa tän yhtiön pussiin ja pidän mielellään salkussa vaikka onkin vähän kallis. Meni kevätsiivouksen aikana lihoiksi osittain koska oli kallis, mutta kuten aiemmissa vastauksissa totesin niin pidän hyvistä yhtiöistä jotka voivat olla kallita :slight_smile:

-Microsoft
Yhtiön tuotteet saa hyvää synergia office pilven kautta ja on käytännössä must have sen asiakkaille, kuten Inderesillekin. ChatGPT:n fanina halusin nähdä tän kortin niin pidän mielelläni salkussa pitkään :slight_smile:

-Wärtsilä
Liian monimukainen liiketoiminta mun aivoille, mutta ostin kun Verneri osti xDDD
Käsitykseni mukaan sillä on vahva asema sen omissa segmenteissä, minkä takia se sopii hyvin mun pitkään salkkuun, jossa on yhtiöitä hyvällä liiketoiminnalla. Automaatio merenkulussa ja energian varastointi megatrendien tukemana tekee varmasti hyvää yhtiölle.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kohtia osakeanalyyseissä ja miksi?

Videoanalyysi on tärkein. Oon aika hidas lukija, niin katson mielellään videoita, jotka tiivistää analyysin kivasti kompaktiksi sisällöksi.

13. Inderesin materiaalien ja yhtiöketjujen perkaamisen jälkeen, miten itse tutkit yhtiöitä vielä lisää?

En hirveästi tutki materiaaleja Inderesin ulkopuolelta. Toki luen keskustelupalstoja ja discord-kanavia, mutta en varsinaisesti osakepoimintamielessä :smiley:

14. Sinun pitää valita 2 analyytikkoa ja 2 muuta indeläistä, jotka joudut valtuuttamaan hoitamaan salkkuasi vuoden, kenet valitsisit ja miks?

@Verneri_Pulkkinen ja @Erno_Hilvenius ottaisivat kopin varmasti yhteisötiimistä, heillä on hyvä yleiskuva kaikesta yhtiöistä.
Analyytikoiksi valitsen @Antti_Luiro:n ja @Atte_Riikola:n. Oon ehkä eniten hiedän kanssa pallotellu sijoitusideoita. Teknologiayhtiöt on myös lähellä sydäntä, eli he voivat todennäköisesti mulle metsästää pari hyvää poimintaa siltä segmentiltä.

15. Unohdetaan työsi, miksi sinä käyt Foorumilla ja mitkä ovat suosikkiketjujasi?

Kahvihuone ja meemiketju. Kuka nyt ei tykkää meemeistä… ja Kahvihuoneessa näkee mitä Inderesin yhteisölle kuuluu päivittäin :smiling_face_with_three_hearts: Seuraamalla foorumia kuulee myös mitä ajankohtaista tapahtuu täällä ja maailmalla.

16. Harjoitatko jotenkin sijoituspsykologiaa? Miten sinä pyrit hallitsemaan tunteesi sijoittamisessa?

Tätä mä en hirveesti mieti, enkä ajoita mun ostoja ja myyntejä kovin tarkasti. Jos yhtiön liiketoimintaa heikkenee niin myyn sen mielellään salkusta, eli oon aika kylmä joskus :frowning:

17. Onko sinulla jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa? Haluatko päihittää indeksin tai päästä monimiljonääriksi?

Tavoite on kerätä varallisuutta eläkepäiviä varten ja turvata oma eläke. Sijoitan vaan sitä mitä en tarvitse, niin en ikinä menetä yöunia ja uskon että rahaa kannattaa käyttää nuorena, kun elämästä voi nauttia aktiivisemmin :slight_smile:

18. Jos unohdetaan työelämäsi ja vaurastuminen, niin mitä sijoittaminen on antanut sinulle elämääsi?

Sijoittaminen antaa myös hyvän syyn tutustua yhtiöihin ja erilaisiin tapoihin tehdä liiketoimintaa, se auttaa mua omassa työssä kun se sisältää enimmäkseen liiketoiminnan kehitystä.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Tuu roastaamaan meidän analyytikoita ja tuut samalla pelaamaan mun kaa pari pöytäfutismatsia :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos että haastatte meidän analyytikoita foorumilla :slight_smile: Tuomalla lisää näkökulmia ketjuihin rikastatte jo nyt laadukasta sijoituskeskustelua :clap: Kiitos :smiling_face_with_three_hearts:


Kiitos haastattelusta herra Gong!

Itselleni ja varmasti monille muille sijoittaminen tuo stressiä ainakin jonkin verran sekä joskus aika ajoittain pahaa mieltä… tässä asiassa meistä monet voisivat ottaa mallia hänestä. Sijoittamisen tulee pääasiassa olla kivaa ja se voi olla osa elämää, mutta ei koko elämä.

Yu on ollut aina hirveän tärkeä auttavainen tekijä Inderesin väelle, mutta ehdottomasti myös Foorumin porukalle. Tämä ei ole mielipide, vaan faktaa. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua koko yhteisölle! :partying_face:

159 tykkäystä

Yu on tosi kiva tyyppi; ajattelee positiivisesti ja aina auttaa, jos vain suinkin pystyy. Onneksi täällä yhteisössä on muitakin vähän samanlaisia tyyppejä. :slight_smile:

Luulen, että hänen optimistisella ja positiivisella asenteella tekee paremmin pitkässä juoksussa tuottoa kuin negatiivisemmalla ja pessimistisemällä mielellä. Häneltä tulee positiivisuus osin varmasti luonnostaan, mutta ehkä me muutkin voimme pyrkiä ajattelemaan valoisammin?

Seuraavina viikkoina on vuorossa ripeää foorumilaista ja puheliasta lyytikkoa.

Kiitoksia kaikille tykkääjille ja mukavaa perjantaita!

P.S. Mun YTD oli eilen illalla yli 12%! :sunglasses:
P.S. Äsken oli noin 14%!!

42 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina (21.4.) on haastattelussa foorumin nopein tyyppi; tuloslivessä analyytikot odottavat vasta tulosrapsaa, kun tämä tyyppi on jakanut tiedot jo yhtiöketjuun hyvin jäsenneltyinä ja omien kommenttien kera. Tämän lisäksi hän kirjoittaa aina niin laadukkaasti ja tyylikkäästi.

Ensi viikon perjantaina (28.4.) on vuorossa lyytikko.

Hyvää alkanutta tulosviikkoa! :slight_smile:

24 tykkäystä

Moikka!

Analyytikoilla on hirmuisia kiireitä just ny ja arvaatte varmaan siihen syyn, joten ensi viikon perjantaina ei ole analyytikon haastattelua, mutta me vaan siirrettiin haastattelun ajankohtaa, eli se on joskus tuloskauden jälkeen. :slight_smile:

Tilalle tulee foorumilainen ja häneltä saanen vastaukset ajoissa… hän ei luvannut 100 prosenttia varmaksi, että ehtiikö. No mut mä vihjaisin, että tulen itse hakemaan ne vastaukset, jos ne eivät ole tulossa ajoissa! :smiley:

Tämä kaveri vaikuttaa sekä täällä että Discordissa, mutta vihjailen hänestä sitten lisää myöhemmin. Tuleva haastateltava EI saa mainostaa Discordissa(kaan) etukäteen, että hän on joutunut haastateltavakseni. :no_good_man:

Terkut Discordiin ja onnekasta tuloskautta kaikille! :slight_smile:

24 tykkäystä

30. KuHa

Kello on kaksi sekuntia yli aamukahdeksan ja Harvian ketjuun on ilmestynyt kvartaalin tulostiedot hienosti jäsenneltyinä sekä oivien kommenttien kera… kyseessä ei ole mikään robotti, vaan meidän KuHa. Hän ei ole vain nopea ja taitava tiedonkerääjä, vaan laatukirjoittaja, joka osaa aina kirjoittaa tyylikkäästä asiapitoista tekstiä hyvin argumentoiden.

Näen KuHassa ja Contrafunissa paljon samaa, he ovat Foorumin “jerelehtisiä” (Jere Lehtinen – Wikipedia), eli arvostettuja, mutta silti ehkä vähän aliarvostettuja herrasmiespelaajia, jotka ovat todella arvokkaita foorumilaisia kuitenkaan tekemättä itsestään mitään numeroa.

KuHa helpottaa omalla toiminnallaan foorumilaisten arkea, kun hän poimii tiedot nopsaan hienosti koostettuna ja auttaa muita sijoittajia hienoilla sekä analyyttisillä teksteillään. KuHalla on paljon maalaisjärkeä; hän ajattelee loogisesti, ei sekoile tunnekuohuissa, vaan keskittyy olennaiseen.


Alkukirjoitus

Ennen kysymyksiin vastaamisen aloittamista haluan omasta puolestani suorittaa julkisen hatunnoston Sijoittaja-Alokkaalle tästä erinomaisesta ”Alokas haastattelee” -ketjusta. Kyseessä on hieno sijoitusteko, joka ansaitusti saa huomiota osakseen myös Foorumin ulkopuolellakin. Alokkaalle ennätinkin jo saamani haastattelupyynnön yhteydessä mainitsemaan, että itse seuraan tätä ketjua suurella mielenkiinnolla ja usein perjantai- tai lauantai-ilta lasten nukkumaanmenoajan jälkeen kaadan itselleni hyvän oluen ja asetun rauhassa sohvannurkkaan varta vasten uusimman haastattelun lukemista varten. Näiden ruuhkaisten vuosien keskellä seilatessa kyseiset pienet hetket ovat ainakin omasta mielestäni viikon yksittäisiä helmiä. En itse kuvitellut saavani kutsua tähän erinomaiseen haastattelusarjaan kuin aikaisintaan kymmenennen tuotantokauden bloopers-henkisiin jaksoihin, joissa haastattelijana nuorekkaan innokas ystävällisyyden esikuvamainen Sijoittaja-Alokas on korvattu gonahtaneella ja omaisuutensa pyramidihuijauksessa menettäneellä Sijoittaja-Reserviläisellä ja Inderesin Foorumi on sulautettu Suomi24:n keskustelupalstaan 1990-luvulla mainetta niittäneen Kiss FM:n Chat-portaalin kaltaisella käyttöliittymällä. Olin ja olen edelleen haastattelupyynnöstä kovin otettu. Pyrin antamaan parhaani, älkää tuomitko. Kiitos.

20017_2

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen noin nelikymppinen varsinais-suomalainen markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen, jonka perheeseen kuuluu kaksi kaunista lasta ja yksi ihastuttava aviopuoliso. Olen sopivan määrätietoisella asenteella ja empaattisella luonteenpiirteellä varustettu oman pienen elämäni arki-analyytikko.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen ammattini puolesta antanut useita haastatteluja valtakuntamme kärkimedioiden tuottamiin tv-, lehti- ja radiouutisjuttuihin. Viimeksi esiinnyin televisiossa parisen kuukautta sitten Ylen uutislähetyksessä.
  • Urheilu ja erityisesti palloilulajit ovat lähellä sydäntäni ja olen mm. pelannut juniorina salibandyä SM-tasolla ja sittemmin parisenkymmentä vuotta alemmissa kilpasarjoissa. Toimin myös paikallisessa seurassa alle 10-vuotiaiden tyttöjen jalkapallojoukkueen valmentajana.
  • Olen menestynyt usein hyvin erinäisissä online-manageripeleissä. Kokonaiskilpailujen rahapottien lisäksi olen voittanut myös mm. matkan NHL-otteluun. Kyseisissä manageripeleissä pärjääminen vaatii lähtökohtaisesti mahdollisimman potentiaalisten suorittajien löytämistä mahdollisimman kilpailukykyiseen hintaan kokonaisuus ja käytössä oleva budjetti huomioiden ja ostot ja myynnit oikeisiin hetkiin ajoittaen. Lopuksi tarvitaan tietysti hitunen onneakin, että asiat menevät arvioitujen todennäköisyyksien mukaan. Joskus joku ystävistäni kysyi, että voisinko hyödyntää tätä taitoa jossain muussakin kuin vain manageripeleissä. Nykyisin keksin ainakin yhden vaihtoehdon.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Edellisen kysymyksen vastauksissa tulikin jo mainittua, että palloilulajit ovat mieleeni - salibandy erityisesti. Jossain vaiheessa tuli myös golfattua hieman enemmänkin, mutta nykyisin kentällä poikkean vain muutaman kerran kesän aikana. Toimin myös tyttöjen jalkapallojoukkueen valmentajana - vanhempi lapsistani pelaa kyseisessä joukkueessa. Nuoremman lapseni kanssa käymme säännöllisesti yhdessä lapsi-aikuinen -vuoroilla salibandyssä, jalkapallossa ja ringetessä - vuodenajasta riippuen. Hän on myös innokas osallistumaan mm. Hippokisoihin pikajuoksun, pallonheiton tai hiihdon muodossa. Olen kyseisissä tapahtumissa mukana henkilökohtaisena koutsina ja kisasuorituksen jälkeen pillimehu ja mokkapala maistuvat hyvältä. Molemmille. Itselläni on vahva side lapsiini ja touhuan mieluusti heidän kanssaan kaikenlaista. Lisäksi yhtenä isona mielenkiinnon kohteena on matkustelu ulkomailla ja nykyisin perheen kanssa tulee käytyä reissussa kerran tai kahdesti vuodessa. Myös kotimaasta löytyy hienoja paikkoja ja mukavia viikonloppukohteita. Kevät-, kesä- ja syyskaudella tulee myös oleskeltua mökillämme Turun saaristossa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Kiitos kysymästä, kerron mielelläni! Herään aamulla noin klo 7:02, kun kahta minuuttia aikaisemmin vaimoni herättämä perheemme nuorimmainen nousee sängystään ja kipittää jatkamaan tuhisemista viereeni samalla vaimolleni mieltään (aikaisesta herätyksestä johtuen) osoittaen. Peuhaamme yhdessä hetken ja keskustelemme yhdessä hänen suosikkipehmolelunsa kanssa. Noin klo 7:15 lapseni saa tarpeekseen ja siirtyy alakertaan aamuisten lastenohjelmien ääreen. Samalla myös oma herätyskelloni soi. Otan puhelimen käteeni ja katson pikaisesti viimeisimmät uutisotsikot ja NHL-tulokset. Tässä vaiheessa poikkean myös Inderesin sivulla lukemassa mahdolliset uudet analyytikoiden kommentit ja poikkean Foorumilla. Katson läpi futuurikurssit. Tämän jälkeen nousen ylös ja reippain askelin ja pirtein mielin siirryn etätyöpisteelleni käynnistämään työkoneeni ja fiiliksestä riippuen joko kahvin- tai vedenkeittimen. Katson läpi sähköpostit ja reagoin, mikäli jotain pikaisesti reagoitavaa tulee vastaan. Otan aamupalaa ja samalla vaimoni ja molemmat lapseni lähtevät töihin, kouluun ja päiväkotiin. Aloitan päivän työaskareet ja puuhastelen noin klo 16 asti. Mikäli työpäivään kuuluu kasvotusten käytäviä palavereja, piipahdan hoitamassa ne toimistolla (keskimäärin kerran viikossa). Työpäivän jälkeen käyn noutamassa nuoremman lapseni päiväkodista - toinen lapsistani puolestaan on jo ennättänyt saapumaan kotiin työpäiväni aikana. Illat täyttyvät ruokailun jälkeen pääsääntöisesti harrastuksista. Joko omista, nuoremman lapsen kanssa yhteisestä tai sitten mainitsemani futisjoukkueen valmennushommista. Pidän siitä, että osaan arkipäivistä on sidottu säännöllistä toimintaa, mutta mitään peruuttamatonta ei pidä tapahtua, jos ei aina kykene, ehdi tai jaksa osallistumaan. Toisinaan on kiva käydä vain kävely- tai fillarilenkillä tai vain löhöillä sohvalla. Lapset suuntaavat iltapesun ja iltapalan jälkeen unille noin klo 21 aikaan, jonka jälkeen loppuilta kuluu pääsääntöisesti vaimon kanssa television ääressä. Nukkumaan suuntaan klo 22:30-23:00 välillä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Analyyttinen loppuun asti. Luonteenpiirre, joka kulkee mukanani niin hyvässä kuin pahassa, sijoittamisessa ja arkielämän eri vaiheissa. Esimerkiksi osakkeisiin liittyvää ostopäätöstä tehdessä pyrin ottamaan kaikki mahdolliset asianhaarat huomioon kaikkine yksityiskohtineen ja painottamaan kokonaiskuvaa erinäisten arvioiden ja näkemysten mukaan ja luomaan niiden perusteella lopullisen henkilökohtaisen arvioni. Tällä pystyn keskimääräistä suuremmalla todennäköisyydellä välttämään pahimmat hätäilyt ja fomottelut, mutta toisinaan hyvän ostopaikan tullen saatan jäädä jahkailemaan tarpeettoman pitkäksi aikaa, jos oma prosessini on vielä kesken. Usein kuitenkin koen pitkän kaavan mukaisen analysoinnin ohjaavan todennäköisemmin oikeampaan kuin väärään ratkaisuun. Seuraan aktiivisesti markkinoiden eri vaiheita ja lisäksi käytän teknistä analyysiä apunani jonkin verran. Välillä tykkään myös piirrellä meemejä omaksi ja toivottavasti hitusen myös muidenkin iloksi.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Oma sijoitushistoriani sisältää muutaman selkeän vaiheen. Olen alun perin toimeentuloltaan perushyvästä suomalaisesta perheestä, mutta rahasta meillä ei juurikaan varsinaisesti puhuttu, vaikka isovanhemmilla ja vanhemmillanikin kevyen riskin sijoituksia olikin.

Ensimmäiset treffit osakemarkkinan kanssa itselläni oli jo pikkupoikana, jolloin kuulin saaneeni isovanhemmiltani pienen erän KOP:n osakkeita. Tuolloin seurasin tasaiseen tahtiin osakekurssin kehittymistä Turun Sanomien talousuutisten sivuilta (fyysinen lehti siis, Internettiä ei tuolloin ollut vielä saatavilla), muistaakseni tiistain lehti piti sisällään tarkimmat tiedot yksittäisistä osakkeista. Valkoisella suosikkitaskulaskimellani laskin, että mikä salkkuni kokonaisarvo milloinkin oli. Myöhemmin KOP muuttui Meritaksi, Meritasta tuli Merita-Nordbanken ja lopulta Merita-Nordbankenista Nordea. Nuo kyseiset osakkeet ovat vieläkin salkussani.

Vasta hieman alta kolmekymppisenä, vuonna 2011, uskalsin lähteä hieman vahvemmin mukaan sijoituspeliin. Tuolloin olin ennättänyt valmistumaan opinnoistani ja saamaan ensimmäisen vakityöpaikkani. Säästäväinen olen ollut aina ja olin aikaisempina vuosina sitonut varojani tasaisesti pankkien määräaikaistileihin (Nordean KorkoExtra -tili ja mitä näitä nyt oli), mutta tuolloin huomasin kyseisen vuosituoton olevan itselleni riittämätön. Varasin ajan pankkini sijoitusneuvojalle, joka tietysti innoissaan myi ajatuksen yhdistelmärahastoista. Olin keltanokka ja ostin kyseisen ajatuksen. Vaikka eihän se väärin ollut - pääsin avaamaan sijoituspelin ja hyppäämään mukaan rahamaailmaan. Pankkien yhdistelmärahastot ovat poikkeuksetta kuluiltaan isot, mutta helppoudestaan johtuen ovat monelle helppo ensimmäinen vaihtoehto, mikäli 100% osakepainon sisältävät indeksirahastot tai aktiiviset rahastot tuntuvat alussa liian hurjilta. Jos kiinnostus kasvaa, niin yhdistelmärahastot on nopeasti myyty ja siirtyminen muihin instrumentteihin on vain itsestään kiinni.

Tuon yksittäisen rahaston kanssa meni parisen vuotta enemmän tai vähemmän intensiivisesti kurssivaihteluita seuraten, samalla kasvattaen pottia pienillä kuukausierillä. Vuonna 2013 kiinnostuin kokonaisuudesta enemmän ja hankin omien analyysieni pohjilta hieman vahvemmalla osakepainolla ollutta yhdistelmärahastoa ja paria muuta rahastoa. Myöhemmin keskitin koko sijoitusvarallisuuteni tähän uuteen yhdistelmärahastoon ja jatkoin kuukausisäästämistä. Näihin aikoihin esikoisemme syntyi, ostimme ensimmäisen asuntomme ja päivitin autoni uudempaan. Kuukausisäästöt juoksivat, mutta fokus oli vahvemmin toisaalla.

Lisäsin osakepainoa rahastojen kautta vuonna 2017, jolloin aloin jälleen keskittymään hieman tarkemmin rahamarkkinan toimintaan. Huomasin, että rahastojen pääoma oli kasvanut ihan mukavasti. Se luonnollisesti lisäsi intoa.

Koronakevät 2020 saapui ja normaali turvallinen arki kääntyi kummalliseksi ja tulevaisuudennäkymät olivat harmaan harson peitossa. Rahastojen arvot sukelsivat. Aloin huolestumaan kurssipohjien aikaan, mutta samalla kiinnostuin ja innostuin markkinoista entistä enemmän ja totesin panikoinnin olevan turhaa ja myymisen hyvin suurella todennäköisyydellä jo kovin myöhäistä. Näihin aikoihin löysin Inderesin, Foorumin, Verneri Pulkkisen, Traders’ Clubin ja @Jukka_Lepikko:n ja samalla kun lapioin pääkoppaani tietoa osakemarkkinoista, makrosta, finanssipuolen historiasta ja kaikesta muusta asiaan kuuluvasta, lapioin samalla osakkeita salkkuuni niin kotimaan pörssistä kuin myös ulkomailta. Suomiosakkeista ensimmäisenä salkkuun löysivät (niiden KOP-osakkeiden rinnalle) mm. Finnair, Harvia, Sampo, Tokmanni, Kamux, Qt ja Fortum. Myös molemmille lapsilleni avasin salkut näihin samoihin aikoihin.

Rekisteröidyin Foorumin jäseneksi vasta hieman tämän jälkeen, elokuussa 2020. Tämän jälkeen olen vieraillut Foorumilla käytännössä päivittäin, enkä päivääkään vaihtaisi pois.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?

Tällä hetkellä osakesalkussani on 24 riviä, joista kukin on Suomi-osakkeita. Se tuntuu hieman liioitetulta ja rivejä saisi olla muutama vähemmänkin ja aikomuksissa onkin karsia muutama pienemmän position kohde pois listalta. Luopuminen on kuitenkin haasteellista, sillä näen jokaisen rivin kohdalla omanlaistaan potentiaalia tulevaisuutta ajatellen. Olen keskittänyt suorat osakkeeni Suomen markkinoille, sillä koen saavani Inderesin ja erityisesti Foorumin kautta merkittävästi etua ja apua kyseisten yhtiöiden seuraamista ajatellen. Suurimmat omistukset tällä hetkellä ovat Harvia, Qt, Tietoevry, Sampo ja Neste. Osakesalkkuni YTD:n osalta olen toistaiseksi pärjännyt paremmin kuin oleellisimmat Suomi-indeksit tai esimerkiksi SP500-indeksi. Viime vuonna sen sijaan tuli rumasti turpaan.

Maantieteellinen hajautus tulee rahastojen kautta, joita tällä hetkellä salkussani on useampia rivejä eri painotuksin. Suurin omistus näistä on matalakuluinen maailman osakemarkkinoita seuraava indeksirahasto, lisäksi haen hajautusta kehittyvien markkinoiden indeksirahastoilla. Painotan rahastojen kautta myös vihreän energian kohteita ja kyseiset rahastot ovatkin pärjänneet mukavasti viime vuonna tutuksi tulleiden kusetusmarkkinoiden keskellä. Rahastojen kautta sijoitan jonkin verran myös riskisempiin kohteisiin, kuten mm. Kiinan A-sarjan osakkeisiin. Venäjä-rahastosta tuli kuonoon, mutta onneksi paino oli pieni. Rahastoihin valuu rahaa tasaisesti kuukausisäästösopimusten kautta.

8. Sinun on pakko valita viisi osaketta, jota pidät viisi vuotta, mitkä valitsisit ja miksi?

En profiloi itseäni kasvu- tai arvosijoittajaksi vaan sijoittajaksi, joka ostaa ja myy silloin kun yksittäisen yhtiön osakkeen hinta on hänen mielestään sopiva ostettavaksi tai myytäväksi. Kuulostaa yksinkertaiselta. On vaikea ajatella, että kuinka tottumukseni tai ajatusmallini seuraavien vuosien aikana ohjautuvat, mutta huomaan viime aikoina painottaneeni erityisesti hyvää osinkoa jakavia yhtiöitä.

  • Ensimmäinen valintani kohdistuu salkkuni uusimpaan tulokkaaseen: Admicom. Analyysityöni lopputulema ohjasi itseni ostoksille ensimmäisen kerran maaliskuun jälkimmäisellä puoliskolla ja tuntuvamman lisäyksen tein yhtiöön pääsiäisviikon torstaina hieman ennen pörssin (börden) sulkeutumista. Kirjoittelinkin ostosta lyhyen perustelun ”Ostin/myin” -ketjuun. Seuraavan viikon alussa Inderesin Mallisalkku ilmoitti peesanneensa ja hankkineen siivun samaista yhtiötä. Olin iloinen ja koin onnistumisen tunteita. Perusteluna voidaankin lainata Atte Riikolaa: “Admicomin sijoitusprofiilissa yhdistyy vahva kasvu, erinomainen kannattavuus ja kassavirta sekä liiketoimintamallin hyvä jatkuvuus, skaalautuvuus ja ennustettavuus. Yhtiöllä on selkeitä kilpailuetuja tiukan toimialafokuksen, ohjelmistotarjooman laaja-alaisuuden, pitkälle viedyn automaation sekä skaalautuvuuden ansiosta. Yhtiön nykyiset kohdemarkkinat Suomessa tarjoavat jo runsaasti kasvupotentiaalia, jonka lisäksi kansainvälisellä laajentumisella markkinapotentiaali on mahdollista moninkertaistaa. Rakennusalan digitalisaation aste on edelleen selvästi muita toimialoja jäljessä ja tulevina vuosikymmeninä toimialan digitalisoituminen tulee tarjoamaan valtavasti kasvumahdollisuuksia tämän parissa työskenteleville yrityksille.”
  • Toinen valitsemani rivi on Harvia. Uskon Harvian tulevaisuudennäkymien olevan valoisat, kunhan vallitsevat haasteet on raivattu pois tieltä. Omalla kasvavalla alallaan maailman hienoin yhtiö, joka on osoittanut potentiaalinsa.
  • Kolmas valintani on Neste. Yhtiö on maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen valmistaja, joka tuo uusiutuvia ratkaisuja myös muovi- ja kemikaaliteollisuudelle. Uskon yhtiön tarinaan myös jatkossa.
  • Neljäntenä listalleni nousee pienenä yllätyskorttina Gofore. Yhtiö on osoittanut kykenevänsä navigoimaan haasteellisessakin ympäristössä erinomaisesti. Päämarkkina on Suomen IT-palvelumarkkina, minkä lisäksi yhtiö on ottanut askeleita kansainvälistymiseen. Arvostuksessa on pientä kireyttä, mutta näkymät ja suunta ovat hyvät.
  • Viidentenä listalle valitsen Nordean. Koen tämän isovanhemmiltani saadun pienen erän olevan omanlaisensa sytyke kiinnostukselleni osakemarkkinoita kohtaan ja näin tämä rivi saa pysyä salkussani symbolisena kunnianosoituksena edesmenneitä isovanhempiani kohtaan.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Aivan ensinnä tarvitsen jonkun selkeän sytykkeen, että miksi avaisin uuden rivin. Kovin usein tuntuu siltä, että itselleni ”tekisi mieleni ostaa jotain” -tunne on usein huono perustelu hankintojen tekemiselle ja todennäköisesti kyseinen tunne johtuukin siitä, että kurssit ovat viime aikoina olleet poikkeuksellisen vihreitä. Toki kyseisen kaltainen mieliteko ohjaa yhtä lailla uusien sijoitusideoiden etsintään ja toisinaan arvostukseltaankin hyviä kohteita löytyy juuri tuon tahtotilan kautta. Usein saatan saada idean myös jollain tavoin arkielämän askareiden tai vaikkapa suoran positiivisen asiakaskokemuksen kautta. Saatan myös selailla Foorumilla eri ketjuja tai vaikkapa kohdata ”Ostin/myin” -ketjussa jonkun erinomaisen hyvin perustellun toimeksiannon. Ideoita voi tulla myös Inderesin tai pankkien aamuraporteista.

Kun saan sopivan idean, päädyn seuraavaksi miettimään, että onko kyseessä toimiala joka kiinnostaa minua henkilökohtaisesti missään määrin. Haluaisinko omistaa tämän toimialan edustajaa ja juuri tätä yhtiötä pitkään? Jos näytän itselleni vihreää valoa, siirryn tutkimaan Inderesin viimeisintä laajaa raporttia ja viimeisimpiä analyytikon kommentteja. Tässä vaiheessa annan suuresti arvoa analyytikoiden näkemyksille, joiden uskon olevan merkittävästi itseäni pätevämpiä arvonmäärittelijöitä. Käyn läpi Inderesin sivuilta kätevästi esille nostetut arvostuskertoimet ja tunnusluvut. Pyrin kaivamaan näköpiiriini mahdollisimman monen eri pankin tai analyysitalon arviot ja painotan niitä oman näkemykseni mukaisesti. Luen Foorumin yhtiöketjun läpi ja pyrin viimeistään sitä kautta ymmärtämään riskit, tuloskunnon, mahdollisen potentiaalin ja ajurit. Tässä vaiheessa usein ollaan jo melko pitkällä sen suhteen, että osaan jo arvioida, että haluanko olla mukana vai en. Jatkan kuitenkin yksittäisten tiedonjyvästen kaivamista, mutta varon ylianalysointia. Kun olen lopullisen päätökseni tehnyt, niin saatan pyrkiä ajoittamaan ostoa yleisen sijoittajasentimentin tai markkinatilanteen mukaan ja usein kurkkaan myös teknisen analyysin puolelle. Liukuvat keskiarvot, RSI-arvot ja volyymi kiinnostavat. Jos tilanne näyttää kuumalta, niin saatan jäädä odottamaan sopivaa ostopaikkaa.

10. Mainitse kaksi isointa vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös kaksi isointa kehityskohdettasi sijoittajana.

Vahvuudet oikeastaan tulivatkin kokonaisvaltaisesti esille viidennen kysymyksen vastauksessa. Jaksan ja viitsin pyrkiä kaivamaan kaikki tarjolla olevat tiedonjyväset yhtiöstä ennen osto- tai myyntitoimeksiantoa. Kykenen olemaan pitkäpinnainen ja tekemään prosessini loppuun asti, vaikka hinta olisikin jo nousemaan päin. Toisinaan kuitenkin sorrun jahkailuun ja saatan jäädä pyörimään tarpeettoman pienten yksityiskohtien ympärille hinnan jatkaessa nousuaan. Mutta tällöinkin lohduttaudun sillä, että mielummin maksan pienen lisähinnan loppuun asti perustellun ostotoimeksiannon tuomasta mielenrauhasta, kuin siitä, että hätäilisin toimeksiantoni kanssa. Sijoitushorisonttini on kuitenkin lähtökohtaisesti pitkä, enkä tavanomaisesti harrasta lyhyen aikavälin kauppaa. Kehityskohteeksi lisäisin vielä sen, että toisinaan ostopäätöksen luotuani yksittäisen kaupan suuruus saisi usein olla heti alussa suurempi siihen nähden, että kuinka suuren position yksittäisen yhtiön osalta olen aikomuksissani itselleni hankkia. Operoin pienillä välituskuluilla ja se antaa mahdollisuuden tehdä useampia ostoksia vähillä kuluilla ja sen johdosta toisinaan (liian usein) ensimmäiset ostot ovat suuruusluokaltaan ns. seurantaposition kokoisia ja seuraavat ostot teenkin hieman myöhemmin hieman korkeampaa. Toki tässä on myös se etunsa, että jos kurssi lähteekin ensioston jälkeen alas, niin pääsen edukkaampiin hintoihin kiinni. Näiden lisäksi haluaisin vielä kehittää itseäni paremmaksi erinäisten arvonmäärittelyyn liittyvien lukujen kanssa.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

  • Harvia
    Maailman johtava sauna- ja spa-alan toimija. Vahvoja kilpailuetuja, jotka ovat omiaan tukemaan yhtiön kannattavaa kasvua. Oikein luotsattuna edessä on loistava tulevaisuus. Osakkeen kanssa maltti on valttia. Sauna sopii suomalaisille.
  • Tietoevry
    Osinkopankki. Kroonisesti aliarvostettu mörninnän kruunaamaton maailmanmestari. Sektorilla vahvat kysyntäfundamentit. Riskiprofiili matala. Verrokkeihin nähden edullinen. Viime aikojen hyvät näytöt lisäävät uskoa tulevasta. Jotkut tykkää, jotkut vihaa, itse omistan.
  • Tokmanni
    Vahvan markkina-aseman halpatavarakauppaketju. Kilpailu kiristymässä? Yhtiön suorittamisessa pientä epävarmuutta? Koronavuosien hyötyjä, inflatorisen ympäristön kärsijä. Parantuvat talousnäkymät toiminevat positiivisena ajurina osakekurssille. Kansainvälistyminen jokerikorttina. Harvian tavoin maltti on valttia.

12. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä tai tätä Foorumia ei saa mainita?

Painotan Inderesin ja Foorumin kautta saamaani sisältöä merkittävän suurella osuudella erinäisiä päätöksiä tehdessäni ja näkemyksiä hahmotellessani. Tämän lisäksi luen ja kuuntelen mielenkiinnolla pankkien (mm. Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Handelsbanken) markkinanäkemyksiä lähinnä makropuolta ajatellen. Nordnetin Traders’ Clubin jaksot katson kaikki ja annan arvoa Jukka Lepikön näkemyksille. Lisäksi seuraan finanssi-twitteriä.

Kyseessä ei ole varsinainen tietolähde, mutta osakekurssien ja indeksien päivittäisen liikehdinnän seurantaan käytän ”My Stocks Portfolio & Widget” -sovellusta, jonka saa ladattua maksutta. Sovelluksella saa luotua erinomaisia widgettejä, joihin voi luonnollisesti poimia haluamiaan kohteita kätevästi näkyville nopeasti luettavaan muotoon.

13. Yritätkö ajoittaa markkinoita ja miksi tai miksi et ajoitat markkinoita?

Olen profiililtani melko pitkälti holdaaja, sillä en ainakaan vielä omaa riittävää luottoa itseeni esimerkiksi markkinahuippujen tunnistamista ja sitä kautta markkinoilta poistumista ajatellen. Jonkin verran osaan kevennellä mahdollisesti ylipainoihin ajautuneita rivejäni ja tietysti yksittäisten yhtiöiden osalta toimin, mikäli tulevaisuudennäkymät muuttuvat mielestäni sillä tavoin, että osuuden määrää pitää pohtia uudelleen. Pyrin kuitenkin erinäisiä tietolähteitä ja omaa arviointikykyäni hyväksi käyttäen löytämään hyviä ostopaikkoja markkinan yksittäisten ylilyöntien koittaessa. Kusetusmarkkinoiden aikakauden osalta onnistuin tässä mielestäni suhteellisen hyvin oltuani syksyllä ja nyt myös keväällä melko hyvillä ajankohdilla tunkemassa rahaa markkinoille. Emme toki tietenkään voi vielä tietää, että minkälainen tilanne on esimerkiksi puolen vuoden päästä - aika näyttää.

14. KuHa, nyt kerro, miten voit uskomattoman nopeasti tulospäivinä jakaa tiedon Foorumille tuloksesta ja vielä niin kauniisti jäsenneltynä?

Omaan hyvät tietolähteet, nopean verkkoyhteyden ja nopeat sormet. :slight_smile: Jos suinkin mahdollista, niin pyrin olemaan aina paikalla ja nenä kiinni näytössä tulosjulkaisujen aikaan. Olen perehtynyt Inderesin analyytikon tekemään tulosennakkoon ja tehnyt omat johtopäätelmäni siitä, että mitä odottaa. Sijoittaminen on itselleni mielekäs harrastus ja tulospäivät ovat oivallisia hetkiä mitata omien johtopäätelmien lopputulemaa ja luonnollisesti saada konkreettisia lukemia siitä, että kuinka valitsemani yhtiöt ovat pärjänneet. Samalla kun tulos tupsahtaa ruudulleni, niin näen sen osana yhteisöllisyyttä, että jaan tietoni välittömästi eteenpäin. En ole ansioitunut yhtiöiden arvonmäärittelyn suhteen, en tunne kaikkia teknisen analyysin mittareita, en osaa suorilta käsin päätellä erinäisten makrokuvioiden vaikutuksia pörssikursseihin, mutta tuon mieluusti tälle hienolle yhteisölle sen, jossa näen itselläni olevan mahdollisuuden palvella. Olen arkielämän työtehtävissäni paljon tekemisissä tekstien kanssa ja muun muassa kannan päätösvaltaa siitä, että mitä missäkin lukee ja miltä se missäkin muodossa näyttää. Osaan antaa suuresti arvoa sille, jos kokonaisuus on tyylikkäästi laadittu lukijoita ajatellen. Siksi pyrin tarjoamaan raportit foorumin jäsenten nähtäville siistiin ja loogiseen järjestykseen asemoituna ja oleellisimmat pointit esiteltynä. Aivan jokaista tulosraportin riviä ei tarvitse liittää julkaisuun - jos haluat lukea lisää, klikkaa tulosraportin linkkiä. Jos mielesi tekee mennä yhtiön sivulle lukemaan yksityiskohtaisempia tietoja, linkki on julkaisussa tarjolla. Odotatko tuloswebinaaria, linkki löytyy julkaisun alareunasta. Joskus jaksan myös näpytellä toteutuneet lukemat Inderesin ennustetaulukkoon. Koen, että kun tuon tiedot julkaisun muodossa muiden silmille, on tällöin faktojen oltava viimeistä piirtoaan myöten kohdillaan. Tällöin huomaan myös itse keskittyväni oleellisimpaan tulosraportin sisältöön parhaimmalla mahdollisella tavalla. Toisinaan joku julkaisee yhtiöraportin yhtiöketjuun ennen kun itse olen paikalla - hyvä! Tärkeintä on, että yhtiöketjussa on tieto saatavilla heti tuoreimmiltaan. Tieto on sijoittajan perusoikeus! Muutoinkin hääräilen vain niiden yhtiöiden ketjuissa, joiden osakkeita juuri sillä hetkellä omistan.

15. Sinun on pakko luovuttaa salkkusi neljälle analyytikolle vuodeksi hoitoon, kenet valitsisit ja miksi?

Seuraan analyytikoiden arvioita useiden pankkien osalta, mutta koen Inderesin nuorekkaan, tehokkaan ja aidosti innostuneen toiminnan ja lähestymistavan olevan omasta mielestäni kaikkein luotettavinta. Sen johdosta omissa arvioissani painotan Inderesin analyytikoiden näkemyksiä erityisesti. Tämän kysymyksen vastauksen osalta teen analyytikkovalintani pääosin sen mukaan, joiden kanssa olen eniten ”tekemisissä” oman salkkuni yhtiöiden kautta. On jokseenkin vaikeaa eritellä syitä, että miksi päädyin juuri heihin. Arvostan jokaisen analyytikon tekemää työtä suuresti.

  • @Sauli_Vilen - Rahoitussektorin moninkertainen mitalisti. Heikkilä&Vilèn Shown Vilèn. Lupaan toimittaa Nordean julkaisemat Sampo-raportit pyynnöstä myös jatkossa. :slight_smile:
  • @Juha_Kinnunen - Pohjoismaiden ja koko Euroopan kestomenestyjä osakepoiminnassa. Miellyttävä ja uskottava osakestrategi. Mallisalkun mestari.
  • @Atte_Riikola - Salkkuni uusimman tulokkaan isä. Selkeäsanainen kirjoittaja.
  • @Rauli_Juva - Jämpti ja sympaattinen. Salkkuni suurimman position vartija.

16. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa? Miten vältät/hallitset fomoilut ja tunteiden ailahtelut sijoittamisessa?

Olen fomotellut ja pöljäillyt, antanut tunteille valtaa ja ailahdellut. Mutta isossa kuvassa ja pääsääntöisesti olen kykeneväinen toimimaan oman pitkäjänteisen prosessini mukaisesti toimeksiantoa tehdessäni. Pyrin oikeasti ymmärtämään, mihin rahani sijoitan. Olen sopivan epäileväinen, mutta yhtä lailla sopivan luottavainen. Jos oma henkilökohtainen analyysini yksittäisestä yhtiöstä on kesken ja hinta ehtii karkaamaan mielestäni liian korkeaksi, niin silloin totean että tämä yhtiö ei ainakaan tällä kertaa ollut toistaiseksi minua varten. Uusia mahdollisuuksia ja uusia kiinnostavia yhtiöitä tulee vielä. Jos haluan ehdottomasti mukaan, niin tällöin voin ostaa hieman kalliimmallakin.

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Yksinkertaisesti pääoman kasvattaminen ja sitä kautta oman elämän toimeentulon vieminen seuraaville asteille. Taloudellinen mielenrauha.

18. Mikä tuottaa sinulle eniten iloa sijoittamisessa?

Pääoman kasvamisen seuraaminen. :slight_smile: Sen lisäksi olen löytänyt sijoittamisesta rakkaan harrastuksen. Olen huomannut, että mitä enemmän ikää tulee, niin sitä hankalampi on innostua yksittäisistä asioista ihan oikeasti ja tosissaan. Pidän työstäni, pidän harrastuksistani, pidän perheestäni, ystävistäni ja arkielämästäni, mutta olin vailla jotain pysyvää omaa juttua. Sijoittamisesta löysin tämän. Toisinaan on aikaa lukea ja seurata enemmän ja tarkemmin, toisinaan taas muut kiireet vievät aikaa, mutta kunhan on pääpiirteittäin perillä siitä että mitä ympärillä tapahtuu, se lähtökohtaisesti riittää. Voin hypätä sijoitusmaailmaan heti aamulla herättyäni sängyssä vielä maatessani, voin lukea analyytikon viimeisimmät kommentit lounasta syödessäni, voin naureskella sijoitusmeemeille vessassa istuessani, kuunnella uusinta Traders’ Clubin jaksoa autolla ajaessani tai lukea Mariannen makrokommentteja illalla iltapalaa syödessäni. Tämä harrastus ei katso aikaa tai paikkaa tai edes ikää - täydellistä! Olen myös huomannut, että sijoittamisen seuraamisen rinnalla olen alkanut seuraamaan maailmanpoliittisia asioita aivan eri silmällä ja ymmärrän asioiden vaikutuksia toisiinsa aivan uudella tavalla. Sijoittaminen sivistää.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla analyyttisempi sijoittaja?

Uskon, että Alokas on jo erinomaisen analyyttinen sijoittaja ja omaa valtavan määrän tietoa sijoittamiseen liittyvistä yksityiskohdista. Käytät myös tiedon hankkimiseen useita eri tietolähteitä. Analyyttisyys on pohjimmiltaan luonteenpiirre, mutta siihen voi myös itseohjautua. Analyyttinen ajattelu on ajattelun tyyppi, joka sisältää päättelyn ja pohdinnan tietyistä tilanteista tai ongelmista. Kerää tietoa, vertaile, arvioi, pohdi ja perustele itsellesi tekemäsi ratkaisut. Voit halutessasi piirtää esimerkiksi ajatuksiesi mukaisen kartan joko paperille tai mieleesi. Muista painottaa saamasi tiedon sisältöä oman arviointikykysi mukaan. Analyyttinen ajattelu antaa ymmärtää asioiden alkuperän, luonteen, toiminnot, syyt ja seuraukset. Näin voit ymmärtää kokonaisuuden yksityiskohtaisesti. Jos joku menee pieleen, niin pohdi että miksi niin kävi - ehkä annoit liikaa painoarvoa jollekin pienelle yksityiskohdalle tai unohdit jonkun merkittävän seikan. Ei haittaa, kokeile uudelleen! Analyyttinen ajattelutapa auttaa sijoittamisen lisäksi arkisissa asioissa, töissä ja muissa elämän vaiheissa ja tilanteissa. Mutta varo ylianalysointia - silloin lisäät stressiä, pelkoa ratkaisun tekemiseen ja asioiden tai päätösten valmistuminen pitkittyy tai jää kokonaan tekemättä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kaikesta. Ilman näin laadukasta ja erinomaisesti moderoitua Foorumia en luultavasti olisi osakesijoittaja, vaan suurella todennäköisyydellä salkustani löytyisi vain rahastoja ja siinäkin kokonaisuudessa olisi puutteita yleisen ymmärrykseni ollessa todennäköisesti heikommalla tasolla kuin mitä se Foorumin avulla nykyisin on. Foorumin kautta saatava tiedon määrä on valtava ja kyseisellä tiedolla on suora vaikutus mahdollisuuksiini kasvattaa omaa pääomaani. Jos hätäännyn, Foorumi rauhoittelee - jos innostun, Foorumi toppuuttelee. Foorumin avulla tunneside sijoittamista kohtaan pysyy korkealla tasolla ja näin myös maailmalla tapahtuvien myllerrysten seuraaminen on koukuttavampaa. Tunnen tietäväni ja ymmärtäväni kaikesta enemmän. Tieto kuuluu kaikille ja sijoittaminen ihan jokaiselle. Kiitos Inderes, kiitos Foorumi!


Kiitos KuHa, kun suostuit haastateltavaksi!

Hän löytää tiedon ja myös löytää tietopaljoudesta ne olenannaisimmat seikat, mikä osoittaa sen, että hän osaa välttää hälyn toisin kuin minä ja monet muut sijoittajat.

Sijoittaminen olisi paljon helpompaa, jos emme siitä itse tekisi vaikeampaa kuin se onkaan… pitäis vaan ottaa mallia KuHasta. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua! :smiling_face:

118 tykkäystä

Tänään aamulla, kun Inderes julkisti liiketoimintakatsauksensa, niin jo heti tasalta oli KuHa hienosti ja kootusti jakanut katsauksen tiedot. Turha sitä itse on kaivella tiedotetta, kun hän jakaa sen valmiiksi koostettuna yhtiöketjuun.

KuHalla on miellyttävä tapa kirjoittaa ja hänen tekstiään on iloa lukea + toki niissä on ennen kaikkea aina hyvää sisältöä. Tällaiset kaverit tuovat mukavaa yhteisöllisyyttä ja nimenomaan auttavat muita sijoittajia.

Itselläni on vielä haasteita löytää tietomassasta ne olennaisimmat seikat toisin kuin hänellä, mutta ajan kanssa sekin onnistuu… ja muistiinpanojen tekeminen auttaa siinä.

Kiitos ja leppoisaa perjantaita kaikille! :slight_smile:

28 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina, eli 28.4. julkaisen uuden haastattelun. Tällä kertaa vuorossa on täällä ja Discordissa vaikuttava kaveri, jonka on sanottu mm. olevan kova kaivamaan tietoa.

Hän on mielestäni analyyttinen ja rohkea sijoittaja, joka on löytänyt “erikoisia” yhtiöitä ja osannut hienosti niistä löytää erilaista tietoa. :slight_smile:

On kyllä todella siistiä, kun olen päässyt haastattelemaan erilaisia sijoittajia - ei voi muuta sanoa! :fire:

Toivon kaikille pitkäjänteisyyttä, vaikka tuloskausiaika onkin useimmiten hyvin heiluvaista aikaa bördessä! :slight_smile:

18 tykkäystä

Huomenna tulee haastattelu joskus… en osaa sanoa tarkkaa aikaa, koska olen aamupäivällä paljon varattuna. Yritän kuitenkin saada tuttuun tapaan haastattelun ulos ennen kiivainta lounasaikaa, mutta katsotaan onnistunko. :slight_smile:

Samalla ilmoitan, että ensi viikon perjantaina julkaisen haastattelun aika ison salkun omaavasta veijarista, mutta hänestä sitten lisää myöhempänä.

Analyytikkoja voisin ottaa joskus tuloskauden jälkeen vähän enemmänkin putkeen haastateltavaksi - nyt he ovat niin kiireisiä niiden waccidcfesg- ja F3YFCK/EV-juttujensa kanssa. :frowning:

Hauskaa torstaita kaikille! :partying_face:

16 tykkäystä

31. JASKA10

Ensimmäisenä Jaskasta tulee mieleen kaikenlaiset erilaiset yhtiöt, joista itse ymmärrän hyvin vähän jopa perehtymisen jälkeen. Heti toisena hänestä tulee mieleen muutamat hurjat tuottoprosenttikäppyrät, jotkut muutkin ehkä muistaa:

Mielikuvat ovat aina mielikuvia eivätkä aina vastaa todellisuutta, mutta olen kokenut hänet pääosin sellaisena sijoittajana, joka uskaltaa ottaa isojakin riskejä ja ilmeisesti pääosin riskien ottaminen on kannattanut, vaikka väkisinkin riskejä ottamalla tulee välillä isosti turpiinkin.

Hän ei ole rohkeudestaan huolimatta mikään “fomosekoilija”, vaan fiksu kaveri, joka osaa etsiä sellaista tietoa, mitä useimmat meistä ei kovin helpolla löydä. Yksi isosalkkuinen foorumilainen sanoinkin minulle yksityisviestissä, että Jaska on hyvä kaivamaan tietoa ja totesi sitten perään, että “Jaska on kova!”.

Jaska ilmeisesti pääosin perheellistymisen takia on ollut viime vuodet enemmän pois Foorumilta, joten nyt saatte lukea, mitä hänelle tällä hetkellä kuuluu.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen reilu kolmekymppinen Tampereella asusteleva perheenisä. Perheeseeni kuuluu vaimo ja kaksi lasta. Vapaa-aika kuluu pitkälti lasten, padelin, golfin, sijoittamisen sekä penkkiurheilun parissa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Minunkin “kotikotini” on Varsinais-Suomen pikkukaupunki Loimaa, kuten @Kaisa_Vanha-Perttu:lla
Osaan sirklata vain oikealle puolelle.
Ensimmäiset isommat turskat sain Talvivaaralla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Kaikenlainen urheilu ja liikunta on lähellä sydäntä, erityisesti jalkapallo! Kesäisin minut saattaa bongata Ratinasta Ilveksen pelistä ja vuoden päästä toivottavasti uudella Tammelan stadionilla. Valmennushommiin tuli sotkeuduttua viime viikolla vapaaehtoisesti kun esikoisen futisliiga alkoi. Padelia kokeilin vuonna 2019 ja pelailen yhä noin kerran viikossa. Golfkärpänen puraisi vuoden 2021 kesällä green cardin suorittamisen jälkeen. Kesäisin pelaisin mieluusti enemmän, mutta kieltämättä haastava löytää riittävästi aikaa tälle uudelle harrastukselle. Hiihtämistä harrastin nuorempana ja nyt se on tehnyt paluun harrastuksiini viimeisinä vuosina ja Kaupin hiihtoladut ovat kävelymatkan päässä. Myös laskettelu on mielekästä puuhaa ja lasten kanssa on laskuharjoitukset aloitettu.

Myönnän olevani jonkinasteinen pitsahifistelijä. Roomalaista pitsaahan ei ole olemassa vaan se on leipää!

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään n. klo 7 ja teen aamutoimet lasten kanssa. Tämän jälkeen lapset kyytiin ja kohti päiväkotia. Tykkään pääsääntöisesti työskennellä konttorilla, joten päiväkodista matka jatkuu keskustaan. Työpäivän aikana saatan ehtiä lueskella foorumia /discordia/talousuutisia. Tuloskausien aikaan pyrin lukemaan kiinnostavien firmojen tulokset ainakin pintapuoleisesti tuoreeltaan läpi. Silloin tällöin saatan käydä työpaikan salilla, mikäli arkena on paljon ohjelmaa työpäivän jälkeen. Töistä lähden n. klo 16 ja haen lapset päiväkodista. Kotona sitten päivällistä ja kohti lasten tai omia harrastuksia. Iltapala n. klo 19 ja tästä sitten lasten iltatoimiin. Yhdeksän maissa alkaa ”oma aika”, joka kuluu pitkälti urheilua katsellessa ja/tai sijoituksiin liittyvissä asioissa.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Myönnän olevani ikuinen bullero! Tykkään kannattavasti kasvavista yhtiöistä, joilla on mahdollisesti pitkä kasvunäkymä edessä.Saatan myös sotkeutua kovaa kasvua hakeviin yrityksiin, jotka ei kannattavia ole :blush:. Yritän olla kaikille ajatuksille ja ideoille avoin.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensimmäiset muistikuvat sijoittamisesta tulee yläasteelta, jolloin yhteiskuntaopin tunneilla pidettiin sijoituskilpailua. Varsinaisen sijoittamisen aloitin ennen finanssikriisiä ja 1. ostot taisin tehdä vuonna 2007 luokiossa ollessani, isäni asiasta vinkatessa, vahvalla mutulla. Isäni omisti joitakin osakkeita sekä yksi isoveljistä, mutta näistä ei juurikaan kotona sen syvällisemmin keskusteltu. Tuossa vaiheessa en sijoittamiseen vielä perehtynyt, mutta tein joitakin ostoksia hyvän onnen säestämänä ja salkkuun eksyi Konetta ja Nokian Renkaita. Vastapainona salkusta löytyi myös Rautaruukkia sekä Talvivaaraa. Opiskelujen (2011->) aikaan innostuin hieman enemmän ja yritin tehdä jonkinlaista analyysiä yrityksistä. Näinä aikoina lykästi nykyisen Bittumin, silloisen Elektrobitin kanssa ja tämä toimi isomman innostuksen lähteenä.

Jalkapalloharrastuksen jäätyä taustalle vuoden 2017 jälkeen vapaa-aikaa olikin rutkasti lisää ja huomasin aikaa kuluvan entistä enemmän eri sijoitusfoorumien lukemiseen ja yritysten analysointiin. Inderesiin taisin rohjeta tehdä tunnuksen kesällä 2019 ja tätä ennen olin aktiivisesti foorumia lukenut. Pikkuhiljaa sitä huomasi kirjoittelevansa aktiivisemmin eri ketjuihin, lukevan entistä analyyttisemmin firmojen osavuosiraportteja,vuosiraportteja ym. ja tällä tiellä ollaan edelleen.

Yleisesti olen aina ollut kiinnostunut raha-asioista ja olen melko säästäväinen luonteeltani, joskin tykkään myös nauttia elämästä. Opiskeluaikoina tuli nosteltua opintolainaa ja näistä osa menikin sijoituksiin vaihtelevalla menestyksellä. Tein joskus tarkasti budjetointia palkkatöihin päästessä ja säästöaste oli kohtalainen, mutta 1. lapsen syntmän jälkeen säästöaste on pienentynyt reilusti. Olen edelleen suht tarkka rahankäyttäjä, mutta isoin polte säästämiseen on jäänyt.

7. Sinä et ole ollut tässä lähivuosina ihan niin aktiivinen Foorumilla kuin joskus ennen kiireittesi takia, miten sinulla on mennyt tämä vuosi ja viime vuodet? Kiinnostaako sijoittaminen kuitenkin yhtä paljon kuin ennenkin?

Rakennusala on erittäin syklistä ja viimeiset vuodet on olleet erittäin kiireisiä, syyt varmasti kaikki tietääkin makrotalouden puolelta. Tähän kun lisää lapset ja muut harrastukset, niin aikaa löytyy valitettavan vähän kirjoitteluun. Mikäli sitä löytyy niin sisältö on kieltämättä ollut kevyenpuoleista, sen voi vaikkapa huomata HeidelbergCementin ketjun avausviestistä :D. Vuosi on startannut ihan mukavasti, viime vuodella tuli mojovat turskat eräästä pienestä ruotsalaisfirmasta ja vuoden 2021 hypen olisi voinut hyödyntää vielä paremmin. 5 vuoden tuotto näyttää +371,1% NN salkkuraportin mukaan. Tämä toki ei ota huomioon PYN Eliteä, johon hyppäsin mukaan viime vuoden keväällä se taitaa olla ±0
image

8. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mistä kolmesta osakkeestasi olet eniten innostunut ja miksi?

Salkusta löytyy tällä hetkellä: Adyen, Perion Network, Evolution, ASML, Qt, HeidelbergCement AG, Novo Nordisk sekä Pyn Elite.

Innostunein olen seuraavasta kolmikosta: Adyen, Pyn Elite (mikäli rahasto kelpaa) ja Perion Network.

Adyen: Hollantilainen maksualustayritys, jonka kulttuurista pidän erityisen paljon. Tässä tiivistetysti ”Adyen Formula” The Adyen Formula - Adyen

Perion Network: Adtechiä pidetään isojen leikkikenttänä, mutta tämä pieni yritys on saanut käänteen tehtyä siirtyvän toimitusjohtajan toimesta. Kasvaa kivasti, arvostus maltillinen ja kassaa on mahdollisiin yritysostoihin, joista hieman träkkiä löytyy. Bonuksena tässä on vielä Microsoft/Bing + Chat GPT, josta voi lueskella lisää Perionin ketjussa.

Pyn Elite: PYN Eliten sijoittajailta 2023 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus Tämä pläjäys riittänee aiheesta, ei voi olla innostumatta Pyn Elitestä tuon pätkän jälkeen.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessi askel askeleelta?

Mitään tarkkaa prosessia sen kummemin minulla ei ole. Seurailen eri foorumeita, Twitteriä, Discordin eri ryhmiä ja muita alustoja, joista bongailen eri yrityksiä. Vilkaisen usein yritykset googlen avulla läpi, mikäli perehdyn tarkemmin, katselen jonkun palvelut kautta tunnusluvut.Pohjoismaisten osakkeiden kohdalla se on usein Börsdata jenkkien osalta Seeking Alpha. Mikäli numerot näyttävät mukavilta, perehdyn tämän jälkeen yrityksen omiin talousjulkaisuiin, jonka jälkeen luen yleisesti alasta ja mahdolliset saatavilla olevat analyysit. Jos homma natsaa ja arvostuksen voi mielestäni perustella, ostan osaketta salkkuun. Mikäli suoritukset jatkuu hyvinä, saatan lisäillä omistusta, mikäli homma ei näytä toimivan, lähtee osake pois salkusta melko pienellä kynnyksellä

10. Sinulla oli vuosi 2020 huikea ja myös ainakin vuoden 2021 alku, kertoisitko näistä ajoista meille tarkemmin?

Hah! Ilmastonmuutokseen liittyvät yritykset alkoivat kiinnostaa vuoden 2018 aikana ja enemmissä määrin 2019 ja näitä tulikin salkkuun. Näihin aikoihin lueskelin erilaisia ilmastonmuutokseen liittyviä tutkimuksia, raportteja ja analyysejä, sekä kiinnostuin vetyyn liittyvistä asioista energiamurroksessa. Samalla analysoin alaan liittyviä yrityksiä ja näiden pohjalta sitten salkkuun eksyi liuta greentech lappuja. Vuosi 2020 ja 2021 alku olikin melkoista tykitystä ja hypeä näissä firmoissa, kunnes kuplasta lähti ilmat ja hype laantui. Ei tästä ehkä suuremmin kerrottavaa ole, vaikkakin markkinapsykologian oppimisen kannalta erittäin antoisa ajanjakso :blush:

11. Olen Foorumilta löytänyt sinut hyvin usein erikoisten yritysten parista, olet perustanut Aker Carbon Capturen, Dynacertin, Injeqin, Plugin, Quantafuelin ketjut etc. Miten olet päätynyt tutkimaan näin erilaisia yhtiöitä?

Dynacertin näistä haluaisinkin unohtaa, mutta mitä sitä muutakaan voi odottaa Kanadalaiselta pienyhtiöltä. Nämä on tulleet vastaan aika usein Twitterissä tai jossakin sijotusaiheisella foorumilla. Usein ne tulee vilkaistua läpi ainakin pikaisesti. Perustan melko kevyein perustein uusia ketjuja, koska Inderesin foorumi on erinomainen paikka jakaa ja saada informaatiota erilaisista yrityksistä.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa ja miksi? Inderesiä et saa mainita.

Twitter. Ajantasaista tietoa yrityksestä/makrotaloudesta/sijoituspsykologiasta/mistä vain sijottamiseen liittyvästä, mikäli löytää oikeantyyppisiä seurattavia. Isona vaarana on kuplautua sinne omaan pieneen piiriin samanhenkisten näkemysten kanssa, mikä on vaarallista sijoittamisessa.

Jenkkiyhtiöiden osalta Seeking Alpha on myös aktiivisessa käytössä ja lueskelen palvelun eri kirjoituksia.

13. Mitä sinä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?

Erilaisia näkemyksiä/analyysiä lukuisista eri firmoista. Ajantasaista yrityskohtaista tietoa ja yritysten ketjut (varsinkin niiden tiivistelmät) on hyvä pohja lähteä tutustumaan firmaan, ennen kuin alkaa kahlaamaan läpi yrityksen omia julkaisuja.

14. Analysoi nämä neljä tyyppiä:

Foorumin teknisen analyysin aktiivikirjoittelija, jonka näkemyksiä on aina virkistävä lukea.

Inderesin makromestari, jonka blogeja tulee säännöllisesti luettua. Vaikuttaa erittäin mukavalta tyypiltä, vaikka Turkulainen onkin.

Analyyttinen aktiivisjoittaja, jota arvostan suuresti. Hänen viestit foorumille tulee luettua tarkkaan.

Olohuoneen oraakkeli ja foorumin yksi pidetyimmistä kirjoittajista.

15. Olet sijoitellut erikoisiin yhtiöihin, kerännyt mojovia tuottoja ja välillä ottanut turskaakin, niin miten hallitset ja käsittelet tunteitasi sijoittamisessa?

Lähtökohtaisesti ne numerot ruudulla on vain rahaa. Mielestäni tärkeämpää elämässä on perheen ja läheisten terveys/hyvinvointi. Ne mitä sijotan olen käytännössä valmis myös häviämään, mutta eihän pääoman tuhoaminen tietenkään mikään tarkoitus ole. Mikäli sijoitusasiat pyörii yölläkin mielessä ja stressaa on panoksia liikaa ja silloin on liikaa rahaa kiinni. Isojen tunnetilojen hetkellä on hyvä lähteä tekemään jotain muuta.

Tappiot kuuluu sijoittamiseen, tappioiden saaminen vituttaa, mutta ne pitää vain hyväksiä. Kukaan ei ole aina oikeassa. Nykyään otan huomattavasti kevyemmin tappiot kun aiemmin “kotiin”. Tässä on tapahtunut kehitystä viimeisinä vuosina, vaikka jokin osake saattaakin nousta tappioiden koituttamisen jälkeen, niitä on aivan turha jäädä vatvomaan. Aina tulee uusia mahdollisuuksia.

16. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla euromääräisiä tavoitteita?

Tietynlainen taloudellinen turva/jousto, jos elämässä tapahtuu jotain isomaa taloudellista muutosta huonompaan suuntaa. Mitään euromääräisiä tavoitteita ei ole. Nuorempana yritin säästää ja sijoittaa siten, että saisin moottoripyörän hommattua kun ikää tulee 21v, mutta moottoripyörä on vieläkin ostamatta

17. Olet kahden lapsen isä, miten isäksi tuleminen on vaikuttanut sijoittamiseen? Onko lapsilla jo omat sijoitustilit?

Olen mielestäni nykyään rauhallisempi ja sijoitushorisontti on pidempi. En myöskään ehdi sohlaamaan salkun sisältöä niin aktiivisesti kun arki on sopivan kiireistä!

Lapsille on perustettu sijoitustilit ja indeksisäästöt rullaa tasaisesti :blush:. Tavoitteena on opettaa lapsille sijoitusjuttuja kun ikää tulee lisää

18. Sinulla on viisi minuuttia aikaa miettiä, minkä sijoittamiseen liittyvän asian haluaisit jokaisen sijoittajan ymmärtävän?

Tämän Morgan Houselin tekstin: ” The Seduction of Pessimism”
The Seduction of Pessimism · Collab Fund

19. Osaisitko antaa vinkkiä, miten Alokas voisi itse löytää itsenäisesti uusia sijoituskohteita?

Rohkeasti vain tutkimaan erilaisia yrityksiä, jos näihin törmää eri palveluissa. Mitä enemmän tähän käyttää aikaa, sitä enemmän löytää uusia itselle tuntemattomia yrityksiä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Aktiivisesta yrityskohtaisesta seurannasta ja foorumin parantuneesta laadusta sisällöllisesti.


Kiitoksia kiinnostavista vastauksista!

En välttämättä samaistu sijoittajan valtavasti Jaskaan, koska olemme erilaisia sijoittaja, mutta voin silti ottaa oppia hänestä monessa mielessä ja mielestäni juuri erilaisia sijoittajia kannattaa kuunnella, koska siinä juuri oppiikin uutta.

Jaskalla on oikeaoppisesti prioriteetit muuttuneet perheellistymisen myötä ja esimerkiksi kovimmat riskinottamiset ovat siten jääneet taakse. Toivottavasti muutkin osaavat laittaa asiat oikeisiin tärkeysjärjestyksiin, koska sijoittaminen on vain kuitenkin sijoittamista, vaikka kivaa ja fiksua se onkin.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :partying_face: :sunglasses:

106 tykkäystä

Jaskan haastattelun jälkeen tuli sellainen olo, että pitäisi ehkä jatkossa itsenäisemmin etsiä uusia yhtiöitä ja varsinkin sellaisia, mitä suuremmat massat eivät ole vielä löytäneet. Sitten voisi saada salkkuunsa esimerkiksi aliarvostettuja tulevia kasvajia (tai turskia).

Konecranes, Qt ja Stockmann nousivat ihan kivasti tänään, mikä piristi mukavasti päivää ja lisäksi pian mulla on (ehkä) 6-numeroinen salkku. :partying_face:

Ensi perjantaina olisi vuorossa joku aika ison salkun omaava tyyppi ja sitten joskus tuloskauden jälkeen alan häiriköimään analyytikkoja, jos saisi niitäkin haastatteluihin.

Lukekaahan niitä analyyseja ja ottakaa rennostii! :blush:

24 tykkäystä

Niin, tuo voi olla toimiva strategia. Ihan yhtä hyvin toimiva voi olla keskittyä x määrään yhtiöitä, joiden toimintaa kuvittelee ymmärtävänsä. Heinäsuovan löytäminen neulakasasta on aina upeaa, mutta sijoittamisessa on keskimäärin hyödyllistä olla oikeassa hieman aiemmin kuin muut. Vaikka olisit osakkeen aliarvostuksessa oikeassa, mutta muut eivät ole samaa mieltä, niin voit joutua odottamaan pitkään ennen kuin reaalitalous iskee päin pläaiä.

5 tykkäystä

On muutamia sijoittajia, joiden kohteita mielellään vilkaisen. Jaska 10 on kyllä yksi heistä! Perionia onkin salkussa ollut pitkään.

@jaska7 lähdetko touko-kesä vaihteessa golf kierrokselle töiden jälkeen Tampereella! Oon silloin siellä päin.

Hyvä Jaska!

Ps. Ruotsalainen pienyhtiöt, onko se nyt jo ihan kuopattu?

18 tykkäystä

Multa kysyttiin juuri, että tuleeko @viljo haastateltavaksi - hän on ollut jo. :slight_smile:

Ja @jaska7 oli tämän perjantain haastateltava. :muscle:

Tässä on vielä lista haastatelluista. :point_down:

Toivotan kaikille laadukkaan hedelmällisiä sijoituskeskuteluja ja muutenkin mukavaa lauantaita! :slight_smile:

26 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina eli 5.5. on ison salkun omaavan tyypin haastattelu, joka on hauska ja hyvä kirjoittamaan, jonka jokainen suhteellisen harvoin kirjoitettu viesti saa mukavasti huomiota. :blush:

Perjantaina 12.5. on sellaisen kaverin haastattelu, jota sanoisin monipuoliseksi menestyjäksi ja muutenkin monipuoliseksi ihmiseksi. :muscle:

Näistä sitten lisää myöhemmin.

Mä toivotan kaikille mukavaa ja rauhallista sekä stressitöntä vappua! :partying_face:

19 tykkäystä

32. SUPERG

Superg on monille tuttu hauskasta kirjoitusasustaan sekä isosta salkustaan. Useampaan kertaan, kun on tullut puhe hänen isosta salkustaan ja varallisuudestaan hän on korostanut ettei ole mikään sen asiantuntevampi sijoittaja, vaan raha on tehty pääosin muuten kuin sijoittamalla - näin varmasti, mutta hänen tuottoprosentinsa ovat oikein mukavat ja hän on varallisuutensa ansainnut.

Sijoitushistoria hänellä ei ole erityisen pitkä ja kuten jo todettua, niin hän on sanonut ettei ole mikään sijoitusguru. Toisaalta hänen jutuistaan päätellen huomaan hänen olevan fiksu, käytännönläheinen ja vaatimaton kaveri, eli uskon hänen pärjäävän sijoittamisessa jatkossakin hyvin, koska hän ei luule itsestään liikoja sekä maalaisjärkensä avulla pystyy ohittamaan pahimmat sijoittajan sudenkuopat. Ajattelen hänen oppimis- ja päättelykykynsäkin olevan erinomaiset, joista on varmasti ollut apua sijoittamisessa.

Olen jutellut erilaisten fiksujen eri alojen menestyjien kanssa ja heissä on usein sellaista tietynlaista ytimekkyyttä sekä loogisuutta mitä Supergeessäkin on ja nämä ominaisuudet varmasti auttavat kaikilla elämän osa-alueilla. Tällaiset henkilöt osaavat keskittyä olennaiseen eivätkä tee asioista sen vaikeimpia kuin ovatkaan - näin kirjoitettuna ehkä kuulostaa yksinkertaiselta, mutta käytännössä eivät ole niin helppoja asioita toteuttaa.

Supergeen juttuja lukiessa niin en yhtään ihmettele, että hän on menestynyt. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen nelikymppinen yrityskaupalla vaurastunut suurperheen isä, joka tähtää taloudelliseen riippumattomuuteen lähivuosien aikana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen asunut kahden eri maanosan top-3 isoimmassa kaupungissa.

Tein tällä viikolla ensimmäisen sijoituksen bisnesenkelin roolissa, vieläpä peliyritykseen :see_no_evil:

Aion lähitulevaisuudessa perustaa uuden yrityksen ja tehdä toisen exitin :moneybag:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Perhe vie suuren osa vapaa-ajasta mutta pelaan aina ehtiessäni sulkapalloa ja palkintokaapissa on nelikymppisenä voitettu nelinpelin A-luokan kilpailu. Väittäisin jopa olevani saavutusten perusteella parempi pelaaja kuin @Yu_Gong vaikka ei ollakaan vielä kisoissa kohdattu :badminton: Lisäksi käyn satunnaisesti kuntosalilla, tämän vuoden tavoite kyykkytulokseksi on 150 kg :muscle:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Olen toistaiseksi ihan palkkatöissä, aamuyhdeksästä noin klo 16 saakka istun tietokoneen edessä ja väännän koodia. Seuraan myös sijoituksia sivusilmällä, jos jotain merkittävää tapahtuu pyrin reagoimaan nopeasti. Monesti käyn päiväsaikaan myös urheilemassa koska illat menevät lapsia harrastuksiin kuskatessa. Lasten mentyä nukkumaan iltayhdeksän jälkeen teen rästitöitä ja mahdollisesti ihmettelen jenkkimarkkinan käänteitä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Yhä täysi ummikko joka ei kolme vuotta sitten en edes tiennyt mikä on P/E-luku. Pyrin hyötymään muiden tuottamasta tiedosta - seuraan tarakasti Inderesin suosituksia ja joitakin tunnettuja sijoittajia.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Lyhyt mutta niukka. Kymmenen vuoden yrittäjäurani aikana olin ihan virallisenkin tilaston mukaan pienituloinen, elettiin ihan kädestä suuhun. Vuoden 2020 aikana rahaa sitten alkoi tulla ikkunoista ja ovista, bruttona lähemmäs 2 miljoonaa euroa.

Keväällä 2020 kun ensimmäiset sadat tuhannet eurot ilmestyivät tilille aloin miettimään kuinka olla häviämättä rahoja. Aloin ostamaan osakkeita ihan “tikkaa heittävä apina”-menetelmällä. Näin jälkikäteen ajateltuna sillä ajoituksella minkä tahansa osakkeen ostaminen oli loistoidea.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Miten olet miettinyt salkkusi kokonaisuuden esimerkiksi hajauttamisen kannalta?

Pörssilistatut näyttävät tältä:

Pörssin ulkopuolisia sijoituksia on reilun 800 000 euron arvosta. Niihin kuuluu PYN-Elite rahasto 125 000 euroa, erilaiset asuntorahastot 380 000 euroa, listaamattomat yrityslainat 115 000 euroa, high yield-korkorahasto 100 000 euroa ja private equity-rahasto 100 000 euroa.

Kokonaisuutta ja hajautusta ei ole sen tarkemmin mietitty, ihan mututuntumalla mennään. Lähivuosina aion kasvattaa listaamattomiin yrityksiin sijoituksia puolen miljoonan euron luokkaan. Niistä on historiallisesti saanut listattua markkinaa parempia tuottoja, lisäksi minusta on mielenkiintoista käydä itse läpi alkuvaiheen yrityksiä.

8. Jos sinun pitäisi pitää kolmea salkkusi osakketa viisi vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?

Nokian Renkaat. Yhtiö on kärsinyt rajusti sodan seurauksista, uskon sen kuitenkin nousevan jaloilleen seuraavan viiden vuoden aikana.

UPM-Kymmene. Uusien investointien hedelmät kerätään lähivuosina ja viiden vuoden päästä uskon että markkinasykli on yritykselle nykytilannetta parempi.

Nordea. Uskon että hinta korjaa lähivuosina reilusti ylöspäin. Sitä odotellessa runsaasti osinkoja tiedossa.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Mututuntumalla mennään, ei ole mitään tieteellistä prosessia. Myönnän auliisti peesaavani viisaampia, uskon Inderesin analyyseihin ja alan guruihin. Lisäksi pyrin ajoittamaan ostot isompiin laskuihin. Markkinoiden vaipuessa epätoivoon harkitsen ostavani tylsähköjä vakaita yhtiöitä joiden osakekurssi on vähintään 30% alle Inderesin tavoitehinnan.

Olen huono myymään mitään. Vähät myynnit ovat olleet dipeistä ostettuja osakkeita, jotka on alun perinkin hankittu ajatuksella saada pikavoittoja muutamassa kuukaudessa.

Seuraan myös joidenkin sijoitusgurujen ajatuksia. Jos Kauppalehdessä Jarkko Aho kertoo jotain osaketta ostavansa nykyhinnoilla, laitan saman tien ostohousut jalkaan. Hänellä on niin korkea kynnys ostaa mitään, että osakkeen täytyy olla poikkeuksellisen halpa päätyessään Jarkon salkkuun.

Myös Mikko Mäkisen twitter-tiliä seuraan silmä kovana. Kolmantena guruna mainitsen Aki Pyysingin, etenkin hänen kolumneistaan olen saanut hyviä ideoita.

Yksinkertaisena ihmisenä olen tykästynyt kiinteistöihin, REIT-yhtiöiden ansaintamalli on niin selkeä että minäkin sen ymmärrän. Minulla on käytössä Seeking Alphasta Jussi Askolan maksullinen palvelu jossa suositellaan pääosin USA:n pörssin REIT-lappuja. Toistaiseksi Jussin suositukset ovat peitonneet vertailuindeksin selvästi :crossed_fingers: Arvostan myös REIT-sijoitusten osingonmaksua, näin pystyn lyhentämään Nordnetin Superluottoa säännöllisesti.

10. Millaisia osakkeita et ostaisi salkkuusi?

Salkussani on jo tissibaarin osakkeita joten en voi sanoa olevani 100% ESG-sijoittaja :see_no_evil: En kuitenkaan halua sijoittaa Kiinalaisiin yrityksiin maan heikon ihmisoikeustilanteen vuoksi, enkä myöskään sijoittaisi esimerkiksi Dubain kiinteistömarkkinoille samoin perustein.

11. Sinulla on muhkea salkku, pelottaako sinua, että yhtäkkiä iskee kusetusmarkkinat ja salkustasi huuhtoutuu 60 pinnaa? Ja vaivalla kerätty iso sijoitusvarallisuus häviää yhtäkkiä… stressattaako sijoittaminen sinua?

Ei pelota vaikka varmaan pitäisi. Olisi tyhmää hävitä peli jonka on jo kerran voittanut. Ehkä yrittäjätaustastani johtuen riskinsietokykyni on kunnossa (tai liian suuri) ja näen kaikki isommat laskut ostopaikkoina. Vaikka salkusta sulaisi 60% olisin silti miljonääri, huonomminkin voisi mennä. Romahduksen sattuessa laittaisin luotot tappiin ja kahmisin halpoja osakkeita kaksin käsin. En stressaa vaikka muutamina päivinä omaisuudestani onkin sulanut lähes 6-numeroinen summa.

12. Onko sijoitustyylisi muuttunut salkun koon kasvaessa? Oletko esimerkiksi tiputtanut salkkusi riskiastetta ja vaihtanut defensiivisempiin osakkeisiin?

Itse asiassa tuottovaatimus ja riskitasokin on vain noussut kun ymmärrys on kasvanut. Pari vuotta sitten olisin ollut hyvin tyytyväinen seitsemän prosentin nimelliseen vuosituottoon, nyt haluan nähdä kaksinumeroisia vuosituottoja. Tähän voi vaikuttaa myös viime vuosien ankara elintasoinflaationi.

13. Onko ison varallisuuden ja ison salkun myötä tullut neuvojia (esim. pankin edustajia), miten rahat pitää sijoittaa? Sijoitatko kaikki rahat itse täysin itsenäisesti omin ajatuksin vai onko sinulla jeesaajaa tai kaveria kenen kanssa pohtia asioita?

Yrityskaupan myötä naamani näkyi jopa valtakunnallisessa mediassa, sen jälkeen kaikki varainhoitajat ja yksityispankkiirit ovat soitelleet herkeämättä. Ilmaisen lounaan ohessa tyrkytetään sitten aktiivisesti hoidettua osakerahastoa joka voittaa indeksin yhdellä prosentilla varainhoidon kulujen ollessa kaksi prosenttia :man_facepalming: Jotkin varainhoitajat tarjoavat listatun markkinan ulkopuolisia kohteita kuten ammattisijoittajille suunnattuja private equity-rahastoja, yhteen tällaiseen olen jopa rahojani työntänyt.

En kuulu mihinkään massimiesten kerhoon eivätkä tuttavani ole juuri kiinnostuneet sijoittamisesta. Tämän suhteen tavoitteena on aktivoitua ja alkaa käymään sijoittajatapahtumissa.

14. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Nokia

Uskon että Pekka Lundmark saa yhtiön kurssin käännettynä lähivuosina. Omasta salkustani tämä kyllä lähtee heti kun ollaan lähellä Inderesin tavoitehintaa. En näe omistavani tätä vuosikymmeniä.

-Nordea

Hyvä osingonmaksaja. En odota kurssin raketoivan mutta lähemmäs kymmenen prosentin osinkotuotto kelpaa nykyisessä epävarmassa tilanteessa.

-Valmet

Laadukas yritys, mutta en usko nousun jatkuvan lähivuosina. Möin omat osakkeeni viime viikolla pois 20% voitolla puolessa vuodessa. Ostin tätä kun matkaa tavoitehintaan oli ~30%, nykyhinnalla en ostaisi.

15. Minkä takia sinä käyt Inderesin Foorumilla? onko täällä jotain, mitä ei muualta saa?

Foorumilla tuotetaan paljon laadukasta tietoa. Foorumia lukemalla koen saavani selkeää informaatioetua kotimaisiin osakkeisiin sijoitettaessani.

16. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko tavoitteena voittaa indeksi?

Olen jo ylittänyt kaikki aiempina vuosina asetetut tavoitteet mutta valitettavasti nälkä kasvaa syödessä. Seuraava tavoite on kolmen miljoonan sijoitusvarallisuus viiden vuoden aikana - sitten varmaan 5 miljoonaa, 10 miljoonaa jne. En kuitenkaan usko elämänlaatuni paranevan varallisuuden nykytasosta noustessa joten rahan perässä juokseminen tässä vaiheessa on yksinkertaisesti typerää.

Indeksien voittaminen ei ole ollut tavoite, mutta jostain kumman syystä ne on kirkkaasti voitettu. Sharpen lukukin on positiivinen 12 kk ja 3 v ajanjaksoille, eli ei tässä millään lottokupongeilla olla ratsastettu. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa :sunglasses:

17. Mitä konkreettista kivaa olet hommannut ja/tai tehnyt varallisuudellasi?

En oikein mitään, koska rahan törsääminen etenkään roinan ostamiseen paranna elämänlaatuani vaan oikeastaan laskee sitä. On ollut tavallaan pettymys huomata ettei miljonäärin elämä ole oikeastaan sen onnellisempaa kuin keskituloisen - tai sitten en vain ole ymmärtänyt jotain mitä rikkaana kuuluisi tehdä :thinking: Käytän selvästi aiempaa enemmän rahaa elämyksiin, kuten perheen kanssa matkailuun.

Ainoa asia mitä rahalla ei voi suoranaisesti ostaa on aika. Koska en voi elää ikuisesti pyrin käyttämään jäljellä olevan aikani siten ettei kuolinvuoteella tarvitse harmitella tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Varallisuus auttaa aikaa vievien arkisten tehtävien ulkoistamisessa. Olenkin ulkoistanut monia aikaa vieviä töitä kuten ruohonleikkuun (robotille) ja kodin siivouksen (siivouspalvelulle). Näin ollen voin käyttää enemmän aikaa perheen kanssa.

18. Sinulla on viisi minuuttia aikaa miettiä, minkä sijoittamiseen liittyvän yhden asian haluaisit iskostaa foorumilaisten päähän?

Lottolappujen sijasta ihan tylsillä teollisuusyrityksilläkin voin tehdä hyvää tuottoa, etenkin pienellä velkavivulla terästettynä.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla varakas? Voisitko antaa kolme vinkkiä?

Luettuani Alokkaan viestejä foorumilla on ilmeistä että alokas on jo minua paljon parempi sijoittaja. Joten en voi antaa vinkkejä asian suhteen. Muista että jos jollakin on paljon rahaa ja sijoituksia, ei se tarkoita että henkilö olisi hyvä sijoittaja. Etenkin jos varallisuus on ansaittu valtaosin muuten kuin sijoittamalla.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Laadukkaan tiedon tuottamisesta ja analyytikkojen ennusteiden rohkeasti haastamisesta.


Kiitos Supergee haastattelusta!

Supergeessä yhdistyy terve järki ja “jalat maan päällä”-asenne. :+1: Monilla riittää tietoa ja älyä, mutta sitten taas liian suuret luulot itsestään ja epäolennaisiin asioihin keskittymällä tällaiset henkilöt eivät välttämättä pääse ns. elämässään eteenpäin.

Fokusta siis enemmän oikeisiin asioihin ja tervettä itsekriittisyyttä niin varmasti sitä kehittyy ja onnistuu.

Mä toivotan nyt kaikille mukavaa viikonloppua! :partying_face:

197 tykkäystä

Superg:n jutut ovat aina kovin tykättyjä ja ihan syystä.

Erilaiset menestyjät aina tuovat jollain tapaa innostusta ja motivaatiota omaan tekemiseen. Muutenkin tällä Foorumilla on se kiva ettei olla kateellisia toisille, vaan iloitaan toisten onnistumisesta tai onnesta - oli syy, mikä tahansa. Täällä on muutenkin hyvä henki, eli varsinkin käyttäjämäärään nähden erilaisia ongelmia on hyvin hyvin vähän. :slight_smile:

Kiitoksia taas kaikille foorumilaisille tästäkin tuloskausiviikosta - olen saanut teiltä paljon apua tälläkin viikolla omaan sijoitustoimintaani. Eipä tässä kummempia, mukavaa viikonloppua! :sun_with_face:

48 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina on haastattelu kaverista, joka on mukana Inderesin menossa, mutta ei ole työntekijä. Kyseessä on henkilö, jolla on mielestäni upea työura ja muutenkin ihan komeat “näytöt”. :sunglasses:

Hänestä tulee mieleen itselläni myös mm. kasvuyrittäminen ja musiikki.

Lähiaikoina tulossa myös lyytikkoa ja kokeneempaa sijoittajaa.

Mukavaa viikon jatkoa! :slight_smile:

21 tykkäystä

33. KAJ HAGROS

Olin aikas sanaton, kun luin Hagroksen CV:tä läpi - paljon erilaisia todella vaativia tehtäviä, joista toki osa oli tuttuja, mutta monet vähän vieraampia. Hagrosin juttuja lukiessa tai häntä kuunnellessa ei tarvitse ihmetellä, miksi hän on niin menestynyt; häneltä tulee aina hyvin selkeää, loogista ja asiapitoista tekstiä ulos. Vaikea uskoa, että hän jäisi jumittamaan ja kinastelemaan yksityiskohdista, vaan enemmänkin näen hänen menevän eteenpäin kokonaisuuksia katsellen.

Hän on tosiaan monipuolinen kaveri, jolla löytyy rohkeutta ja heittäytymistä, jotka eivät voi olla näkymättä hänen sijoitustoiminnassaan. Tuntuu, että Kajissa yhdistyy samanaikaisesti päämäärätietoinen järki sekä tietynlainen sopivanlainen hulluus (anteeksi sanavalintani), mutta ehkä tuota “hullumpaakin” puolta on tarvittu, että hän on saanut asioita aikaiseksi. :upside_down_face:

Kun katsoin hänen cv:tä, niin mietin aluksi, että eikö hänellä ole aikaa mihinkään muuhun kuin erilaisiin työjuttuihin sekä sijoitteluhommiin, mutta hänen vastauksiaan lukiessa tajusin hänen elävän elämää tässä hetkessä siten kuin haluaa ja elämään kuuluu niin mielenkiintoisia “työjuttuja” kuin kaikkea muutakin kivaa. Kajin ja monien muiden haastateltavien vastauksia lukiessa niin olen ilokseni pannut merkille, että ainakin nykyään monet pystyvät edistämään uraansa, tekemään erilaisia projekteja, mutta viettämään myös aikaa läheistensä kanssa että tekemään muutakin jännää.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Entinen pörssiyhtiön toimitusjohtaja, nykyinen venture capital -sijoittaja ja siten usean kasvuyhtiön toimitusjohtajan sparraaja hallituksen puheenjohtajana. Pikkaisen vinksahtanut strategisti, joka ei syty prosentin optimoinnista vaan hulluista ideoista, jotka toteutuessaan muuttavat maailmaa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Perustin ensimmäisen firmani 15-vuotiaana. Soitin 1998-1999 bassoa Michael Monroe & Bangkok Shockissa. Perheemme maiden keruu on lähtenyt lapasesta, olen käynyt 114 maassa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Veneily ja saaristo, soittimet, juhlien järjestäminen.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Vältän aamukokouksia. Vien usein tyttären kouluun. Sen ympärillä luen lehtiä ja juon useamman kupin kahvia – rauhallinen startti päivälle on luovuutta edistävää luksusta, mikä on mahdollista siksi että kalenteri on useimmiten omissa näpeissä. Sitten saatan tavata jonkun rahoitusta hakevan startup-tiimin. Kiireisenä päivänä saattaa olla 5 tapaamista, rentona hallituksen kokous ja jokin iltariento.

5. Kertoisitko kiehtovasta työurastasi sen alkamisesta tähän päivään asti?

Ensimmäisen oman firmani jälkeen opiskelin Otaniemessä tuotantotaloutta. Siihen aikaan (ennen yrittäjyysbuumia) eetoksena oli pyrkiä liiketoiminnan operatiivisiin johtotehtäviin. Voi sanoa, että rakensin uraa telecom/IT/mediakentässä systemaattisesti, aloitin tuotekehityksessä, jatkoin markkinointiin, sitten myyntiin ja sitten strategiaan – halusin koluta kaikki ”ydinprosessit”. Hienojen Nokia-vuosien jälkeen veri alkoi vetää taas yrittäjähenkisempään ympäristöön ja aloitin juuri VC-sijoituksen saaneen Petteri Koposen perustaman First Hopin Aasian- ja Tyynenmeren aluejohtajana Singaporessa. Nokia ja First Hop olivat minulle ”B2B-liiketoiminnan korkeakoulu”. Yrityskaupan jälkeen yhdysvaltalaisen NewsCorp-mediayhtiön mobiilipalveluiden operatiivisena johtajana ja viimeisenä etappina ”palkkajohtajana” Helsingin pörssiin listatun Tecnotreen toimitusjohtajana. Vaativa ja kasvattava kokemus, mutta totesin että olen luovempi kasvuyritysten strategisena sparraajana kuin graindaavana tehtaanjohtajana, ja jatkoin sen koommin startup-sijoittamisen parissa. Tätä kautta olen 10 vuodessa nähnyt yli 50 startup-sijoitusta ja ollut monessa niistä hallituksen puheenjohtajana (mm. Booxmedia, Hibox, Readpeak, Cabforce, Prodeko Ventures, Fortum Horse Power, Heltti ja tietenkin Inderes). Ammatillisena tavoitteenani on kehittyä yhdeksi Suomen parhaimmaksi puheenjohtajaksi.

6. Olen lukenut paljon siitä, mitä kaikkea olet tehnyt ja vieläpä samanaikaisesti kaikenlaista. Miten olet ehtinyt perheellisenä johtajana toimimaan myös pääomasijoittajana ja vaikuttamaan sen lisäksi eri yrityksissä?

Olen semisti hupsu tyyppi, minulla silloin tällöin välähtää jotain puolikreisiä ja laitan asioita liikkeelle – en välttämättä mitään grandioosia vaan esim. kivoja kaveri- ja harrastusprojekteja. Eli olen innostuja. Startup-toimari on about 5 kertaa kiireisempi kuin minä.

7. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Jakomielitautinen. Minulla on järkisalkku (long-only, vähän toimeksiantoja) ja rällästelysalkku (hetken mielijohteita firmoista, joita tuntuu kivalta omistaa). Träkki on kadonnut vuosien varrella mutta sanoisin että rällestelystä on jäänyt enemmän omistajuuden tunnetta kuin sijoitustuottoja.

8. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen myöhäisherännäinen. Ostin ensimmäisen kerran osakkeita 27-vuotiaana HPY:n IPO:sta. Sitten ehdinkin nähdä terhakkaat nousut ja yhtä nopeat laskut dotcom-huumassa. Pian sen jälkeen aloitin säännöllisen automaattisen kuukausisijoittamisen, joka tasaa keskiostohinnat kuin itsestään. Tämän rinnalla olen lisännyt matkan varrella suoria osakesijoituksia ja muita omaisuusluokkia.

9. Miten sillä on ollut vaikutusta sinuun sijoittana, kun olet ollut paljon Inderesin kanssa tekemisissä esimerkiksi vuodesta 2013 alkaen Inderesin hallituksessa jäsenenä ja vuodesta 2016 alkaen sen puheenjohtajana?

Se on lisännyt aivan älyttömästi Helsingin pörssin yhtiöiden tuntemustani. On itsestään selvää, että kurkkaan analyysin ja targarit ennen kuin teen osto- tai myyntipäätöksiä.

10. Miten varallisuutesi jakaantuu eri omaisuuslajien kesken; listaamattomat yhtiöt, pörssiyhtiöt, asunto/asunnot, kryptot jne.?

Noteeratut osakkeet 50.5%
Osakerahastot 15.1%
Venture 10.5%
Kiinteistö 12.9%
Metsä 3.2%
Bond 3%
Krypto 0.5%
Cash 4.3%

11. Miten teet sijoituspäätöksiä enkelisijoittajana? Miten poimit yhtiöitä? Voisitko kertoa siitä askel askeleelta?

Nyt sijoitan Redstonen rahastojen kautta pääasiassa kotimaisiin startuppeihin ja olen siksi lähes tyystin lopettanut omat uudet enkelikeissit. Sijoituspäätöksen tärkein kriteeri on tiimin toimeenpanokyky ja intohimo, liikeidea usein pivotoituu muutaman kerran ja alkuperäisen idean merkitys ei nouse välttämättä kärkeen.

12.Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Alibaba

Omistin aiemmin. Myin Kiina-riskin vuoksi. Paljon arvoa tuhoutunut valtion toiminnan vuoksi kuten Antin peruuntunut IPO. Alibaba on sijoittanut eri toimialojen kasvuyhtiöihin ja ajattelin, että se olisi ollut Softbankin kaltainen ”rahastosijoitus”.

-Nokia

Pitkässä salkussa (ollut pitkään). Mielestäni aliarvostettu. Vahvaa suorittamista erityisesti mobiiliverkkojen puolella. Fiksu johto kauttaaltaan – kuten Tommi Uitto. Luulenpa, että näitä G-sukupolvia tulee vielä jatkossakin eikä kysyntä tule tyrehtymään.

-Tecnotree

Olen omasta puolestani iloinen, että pitkään mörninyt yhtiö on päässyt jaloilleen. Pitkät asiakassuhteet kehittyvien maiden johtavien operaattorien kanssa. Olisi mukava nähdä johtoryhmässä enemmän suomalaisia.

13. Mitkä ovat sinulle sijoittajana tärkeimpiä Inderesin materiaaleja ja miksi?

Tweetit: Ydinviesti kompaktissa muodossa.

Aamari: Kertoo olennaisimman mitä yhtiöille ja makrolle ja sitä kautta oikeastaan koko talouselämälle kuuluu.

Analyysit: Sijoituspäätöksen tuki.

Podeja kuuntelen ajoittain automatkoilla. En ole oppinut videoiden suurkuluttajaksi poislukien osari-webcastit ja toimarihaastattelut omistamistani yhtiöistä. Olen Loihde Oyj hallituksessa ja aina linjoilla kun Samu Konttinen on äänessä.

14. Mitkä ovat sinun mielestä Inderesin suurimpia vahvuuksia, mainitse kolme ja perustele miksi?

Riippumattomuus, intohimo, yhteisöllisyys. Siellä ei tehdä bisnestä vaan kansankapitalismia suurella sydämellä.

15. Sinun on pakko valita hoitamaan omaisuuttasi kolmeksi vuodeksi 2 foorumilaista, 2 indeläistä (ei analyytikkoa) ja 2 analyytikkoa? Ketkä valitsisit ja miksi?

Foorumilaiset: Olen sen verran boomeri että tulee vähän vahingossa muun pläräilyn lomassa seurattua enemmän Osakesijoittaminen-ryhmää fasessa kuin Inderesin omaa foorumia, poislukien firmat joita seuraan itse aktiivisesti. Käyn muutaman tietyn osarin jälkeen vilkaisemassa mikä fiilis porukalla on lukujen ilmestyttyä. Mutta sanotaan nyt vaikka Johannes_Sippola ja anttirs koska olemme nimitystoimikunnan muodostamisen merkeissä tavanneet IRL.
(@Johannes_Sippola ja @anttirs, tägäsin teidät, jotta huomaatte. :slight_smile: t. Sijoittaja-alokas)

Indeläiset: Tietenkin Yu ja Vepu. Yhtä kreisejä.
(@Yu_Gong @Verneri_Pulkkinen tägäsin teidät, jotta huomaatte. :slight_smile: t. Sijoittaja-alokas)

Analyytikot: Krööni – seuraan IT-alaa muutenkin. Ja Luiro – lahjakas kuin mikä.
(@Joni_Gronqvist ja @Antti_Luiro tägäsin teidän, jotta huomaatte. :slight_smile: t. Sijoitta-alokas)

16. Mitkä ovat sinun mielestäsi Inderesin Foorumin vahvimpia puolia ja miksi?

Toisten sijoittajien auttaminen laadukkaalla keskustelulla – ei sellaista ilkeilyä ja piikittelyä mitä joillakin aiemmilla palstoilla näkyi.

17. Jos saisit yhden asian opetettua jokaiselle suomalaiselle sijoittajalle napinpainalluksella, niin mikä se olisi?

Aloita sijoittaminen heti, vaikka kuinka pienellä summalla ja säästä ja sijoita joka ikinen kuukausi mahdollisimman automaattisesti äläkä veivaa.

18. Onko sinulla jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa? Onko sinulla esimerkiksi euromääräisiä tavoitteita?

En tähtää mihinkään numeroon. Ja minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Mutta onhan se kiva ajatus, että siellä se tase tekee töitä kun minä en.

19. Sinulla on huikea ja monipuolinen ura takana, mitä nykypäivän Kaj sanoisi nuorelle Kajille?

Sanoisin uudelleen itselleni: Lue kieliä, mene mukaan järjestöihin, tee töitä kansainvälisessä ympäristössä, hakeudu asiakkaiden ja myynnin pariin, tartu haasteisiin, kapasiteetti venyy vain venyttämällä, auta muita, ole kiltti.

Tätä en tiennyt nuorempana mutta nyt tiedän: Tukkeessa oleva kalenteri tappaa luovuuden eikä ole mikään menestyjän merkki.

20. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Olet melko varmasti kurinalaisempi ja taitavampi kuin minä.

21. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Te olette tehneet tämän. Ja mahtavaa, että olette monet nyt myös yhtiökumppaneitani.


Kiitos hauskoista ja oivista vastauksista Kaj!

Hagrosin ja eräiden muiden vastauksia lukiessa mietin, että elämässä pääsee eteenpäin, vaikka ei olisi vuorokaudessa noin viittätoista tuntia näytön (tai töiden) ääressä, kuten minä olen. Tällä hetkellä teen paljon töitä, luen sijoitusjuttuja ja säästän, mitkä tuntuvat nyt tosi kivoilta, mutta mietin sitäkin, että voisihan ehkä joskus elää elämääni toisella tavalla enkä vain paahtaa hautaan saakka tällä tavalla.

Kajin vastauksista saa mielestäni yleisesti paljon hyvää erilaista ajateltavaa, mitä voi ehkä joltain sopivilta osin omaankin elämään soveltaa.

Kiitos ja mukavaa perjantaita! :partying_face:

118 tykkäystä

Kajin vastaukset saivat kehuja enkä ihmettele. :sunglasses:

Tunnen olevani onnekas, kun saan viikosta toiseen haastatella hyvin mielenkiintoisia ihmisiä, joilta voin kysyä sellaisia asioita, mitkä ainakin mua kiinnostavat todella paljon. Nämä haastattelut ovat tärkeä osa mun matkaani tulla edes kohtalaiseksi sijoittajaksi. :slight_smile:

Ensi viikolla haastatteluvuorossa on yksi konkarilyytikko, jolle lähetinkin kysymykset tämän viikon alkupuolella.

Lukekaa analyyseja ja haastatteluja… mukavaa viikonloppua! :partying_face:

31 tykkäystä