32. SUPERG
Superg on monille tuttu hauskasta kirjoitusasustaan sekä isosta salkustaan. Useampaan kertaan, kun on tullut puhe hänen isosta salkustaan ja varallisuudestaan hän on korostanut ettei ole mikään sen asiantuntevampi sijoittaja, vaan raha on tehty pääosin muuten kuin sijoittamalla - näin varmasti, mutta hänen tuottoprosentinsa ovat oikein mukavat ja hän on varallisuutensa ansainnut.
Sijoitushistoria hänellä ei ole erityisen pitkä ja kuten jo todettua, niin hän on sanonut ettei ole mikään sijoitusguru. Toisaalta hänen jutuistaan päätellen huomaan hänen olevan fiksu, käytännönläheinen ja vaatimaton kaveri, eli uskon hänen pärjäävän sijoittamisessa jatkossakin hyvin, koska hän ei luule itsestään liikoja sekä maalaisjärkensä avulla pystyy ohittamaan pahimmat sijoittajan sudenkuopat. Ajattelen hänen oppimis- ja päättelykykynsäkin olevan erinomaiset, joista on varmasti ollut apua sijoittamisessa.
Olen jutellut erilaisten fiksujen eri alojen menestyjien kanssa ja heissä on usein sellaista tietynlaista ytimekkyyttä sekä loogisuutta mitä Supergeessäkin on ja nämä ominaisuudet varmasti auttavat kaikilla elämän osa-alueilla. Tällaiset henkilöt osaavat keskittyä olennaiseen eivätkä tee asioista sen vaikeimpia kuin ovatkaan - näin kirjoitettuna ehkä kuulostaa yksinkertaiselta, mutta käytännössä eivät ole niin helppoja asioita toteuttaa.
Supergeen juttuja lukiessa niin en yhtään ihmettele, että hän on menestynyt.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen nelikymppinen yrityskaupalla vaurastunut suurperheen isä, joka tähtää taloudelliseen riippumattomuuteen lähivuosien aikana.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Olen asunut kahden eri maanosan top-3 isoimmassa kaupungissa.
Tein tällä viikolla ensimmäisen sijoituksen bisnesenkelin roolissa, vieläpä peliyritykseen
Aion lähitulevaisuudessa perustaa uuden yrityksen ja tehdä toisen exitin
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Perhe vie suuren osa vapaa-ajasta mutta pelaan aina ehtiessäni sulkapalloa ja palkintokaapissa on nelikymppisenä voitettu nelinpelin A-luokan kilpailu. Väittäisin jopa olevani saavutusten perusteella parempi pelaaja kuin @Yu_Gong vaikka ei ollakaan vielä kisoissa kohdattu Lisäksi käyn satunnaisesti kuntosalilla, tämän vuoden tavoite kyykkytulokseksi on 150 kg
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Olen toistaiseksi ihan palkkatöissä, aamuyhdeksästä noin klo 16 saakka istun tietokoneen edessä ja väännän koodia. Seuraan myös sijoituksia sivusilmällä, jos jotain merkittävää tapahtuu pyrin reagoimaan nopeasti. Monesti käyn päiväsaikaan myös urheilemassa koska illat menevät lapsia harrastuksiin kuskatessa. Lasten mentyä nukkumaan iltayhdeksän jälkeen teen rästitöitä ja mahdollisesti ihmettelen jenkkimarkkinan käänteitä.
5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Yhä täysi ummikko joka ei kolme vuotta sitten en edes tiennyt mikä on P/E-luku. Pyrin hyötymään muiden tuottamasta tiedosta - seuraan tarakasti Inderesin suosituksia ja joitakin tunnettuja sijoittajia.
6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Lyhyt mutta niukka. Kymmenen vuoden yrittäjäurani aikana olin ihan virallisenkin tilaston mukaan pienituloinen, elettiin ihan kädestä suuhun. Vuoden 2020 aikana rahaa sitten alkoi tulla ikkunoista ja ovista, bruttona lähemmäs 2 miljoonaa euroa.
Keväällä 2020 kun ensimmäiset sadat tuhannet eurot ilmestyivät tilille aloin miettimään kuinka olla häviämättä rahoja. Aloin ostamaan osakkeita ihan “tikkaa heittävä apina”-menetelmällä. Näin jälkikäteen ajateltuna sillä ajoituksella minkä tahansa osakkeen ostaminen oli loistoidea.
7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Miten olet miettinyt salkkusi kokonaisuuden esimerkiksi hajauttamisen kannalta?
Pörssilistatut näyttävät tältä:
Pörssin ulkopuolisia sijoituksia on reilun 800 000 euron arvosta. Niihin kuuluu PYN-Elite rahasto 125 000 euroa, erilaiset asuntorahastot 380 000 euroa, listaamattomat yrityslainat 115 000 euroa, high yield-korkorahasto 100 000 euroa ja private equity-rahasto 100 000 euroa.
Kokonaisuutta ja hajautusta ei ole sen tarkemmin mietitty, ihan mututuntumalla mennään. Lähivuosina aion kasvattaa listaamattomiin yrityksiin sijoituksia puolen miljoonan euron luokkaan. Niistä on historiallisesti saanut listattua markkinaa parempia tuottoja, lisäksi minusta on mielenkiintoista käydä itse läpi alkuvaiheen yrityksiä.
8. Jos sinun pitäisi pitää kolmea salkkusi osakketa viisi vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?
Nokian Renkaat. Yhtiö on kärsinyt rajusti sodan seurauksista, uskon sen kuitenkin nousevan jaloilleen seuraavan viiden vuoden aikana.
UPM-Kymmene. Uusien investointien hedelmät kerätään lähivuosina ja viiden vuoden päästä uskon että markkinasykli on yritykselle nykytilannetta parempi.
Nordea. Uskon että hinta korjaa lähivuosina reilusti ylöspäin. Sitä odotellessa runsaasti osinkoja tiedossa.
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
Mututuntumalla mennään, ei ole mitään tieteellistä prosessia. Myönnän auliisti peesaavani viisaampia, uskon Inderesin analyyseihin ja alan guruihin. Lisäksi pyrin ajoittamaan ostot isompiin laskuihin. Markkinoiden vaipuessa epätoivoon harkitsen ostavani tylsähköjä vakaita yhtiöitä joiden osakekurssi on vähintään 30% alle Inderesin tavoitehinnan.
Olen huono myymään mitään. Vähät myynnit ovat olleet dipeistä ostettuja osakkeita, jotka on alun perinkin hankittu ajatuksella saada pikavoittoja muutamassa kuukaudessa.
Seuraan myös joidenkin sijoitusgurujen ajatuksia. Jos Kauppalehdessä Jarkko Aho kertoo jotain osaketta ostavansa nykyhinnoilla, laitan saman tien ostohousut jalkaan. Hänellä on niin korkea kynnys ostaa mitään, että osakkeen täytyy olla poikkeuksellisen halpa päätyessään Jarkon salkkuun.
Myös Mikko Mäkisen twitter-tiliä seuraan silmä kovana. Kolmantena guruna mainitsen Aki Pyysingin, etenkin hänen kolumneistaan olen saanut hyviä ideoita.
Yksinkertaisena ihmisenä olen tykästynyt kiinteistöihin, REIT-yhtiöiden ansaintamalli on niin selkeä että minäkin sen ymmärrän. Minulla on käytössä Seeking Alphasta Jussi Askolan maksullinen palvelu jossa suositellaan pääosin USA:n pörssin REIT-lappuja. Toistaiseksi Jussin suositukset ovat peitonneet vertailuindeksin selvästi Arvostan myös REIT-sijoitusten osingonmaksua, näin pystyn lyhentämään Nordnetin Superluottoa säännöllisesti.
10. Millaisia osakkeita et ostaisi salkkuusi?
Salkussani on jo tissibaarin osakkeita joten en voi sanoa olevani 100% ESG-sijoittaja En kuitenkaan halua sijoittaa Kiinalaisiin yrityksiin maan heikon ihmisoikeustilanteen vuoksi, enkä myöskään sijoittaisi esimerkiksi Dubain kiinteistömarkkinoille samoin perustein.
11. Sinulla on muhkea salkku, pelottaako sinua, että yhtäkkiä iskee kusetusmarkkinat ja salkustasi huuhtoutuu 60 pinnaa? Ja vaivalla kerätty iso sijoitusvarallisuus häviää yhtäkkiä… stressattaako sijoittaminen sinua?
Ei pelota vaikka varmaan pitäisi. Olisi tyhmää hävitä peli jonka on jo kerran voittanut. Ehkä yrittäjätaustastani johtuen riskinsietokykyni on kunnossa (tai liian suuri) ja näen kaikki isommat laskut ostopaikkoina. Vaikka salkusta sulaisi 60% olisin silti miljonääri, huonomminkin voisi mennä. Romahduksen sattuessa laittaisin luotot tappiin ja kahmisin halpoja osakkeita kaksin käsin. En stressaa vaikka muutamina päivinä omaisuudestani onkin sulanut lähes 6-numeroinen summa.
12. Onko sijoitustyylisi muuttunut salkun koon kasvaessa? Oletko esimerkiksi tiputtanut salkkusi riskiastetta ja vaihtanut defensiivisempiin osakkeisiin?
Itse asiassa tuottovaatimus ja riskitasokin on vain noussut kun ymmärrys on kasvanut. Pari vuotta sitten olisin ollut hyvin tyytyväinen seitsemän prosentin nimelliseen vuosituottoon, nyt haluan nähdä kaksinumeroisia vuosituottoja. Tähän voi vaikuttaa myös viime vuosien ankara elintasoinflaationi.
13. Onko ison varallisuuden ja ison salkun myötä tullut neuvojia (esim. pankin edustajia), miten rahat pitää sijoittaa? Sijoitatko kaikki rahat itse täysin itsenäisesti omin ajatuksin vai onko sinulla jeesaajaa tai kaveria kenen kanssa pohtia asioita?
Yrityskaupan myötä naamani näkyi jopa valtakunnallisessa mediassa, sen jälkeen kaikki varainhoitajat ja yksityispankkiirit ovat soitelleet herkeämättä. Ilmaisen lounaan ohessa tyrkytetään sitten aktiivisesti hoidettua osakerahastoa joka voittaa indeksin yhdellä prosentilla varainhoidon kulujen ollessa kaksi prosenttia Jotkin varainhoitajat tarjoavat listatun markkinan ulkopuolisia kohteita kuten ammattisijoittajille suunnattuja private equity-rahastoja, yhteen tällaiseen olen jopa rahojani työntänyt.
En kuulu mihinkään massimiesten kerhoon eivätkä tuttavani ole juuri kiinnostuneet sijoittamisesta. Tämän suhteen tavoitteena on aktivoitua ja alkaa käymään sijoittajatapahtumissa.
14. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?
-Nokia
Uskon että Pekka Lundmark saa yhtiön kurssin käännettynä lähivuosina. Omasta salkustani tämä kyllä lähtee heti kun ollaan lähellä Inderesin tavoitehintaa. En näe omistavani tätä vuosikymmeniä.
-Nordea
Hyvä osingonmaksaja. En odota kurssin raketoivan mutta lähemmäs kymmenen prosentin osinkotuotto kelpaa nykyisessä epävarmassa tilanteessa.
-Valmet
Laadukas yritys, mutta en usko nousun jatkuvan lähivuosina. Möin omat osakkeeni viime viikolla pois 20% voitolla puolessa vuodessa. Ostin tätä kun matkaa tavoitehintaan oli ~30%, nykyhinnalla en ostaisi.
15. Minkä takia sinä käyt Inderesin Foorumilla? onko täällä jotain, mitä ei muualta saa?
Foorumilla tuotetaan paljon laadukasta tietoa. Foorumia lukemalla koen saavani selkeää informaatioetua kotimaisiin osakkeisiin sijoitettaessani.
16. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko tavoitteena voittaa indeksi?
Olen jo ylittänyt kaikki aiempina vuosina asetetut tavoitteet mutta valitettavasti nälkä kasvaa syödessä. Seuraava tavoite on kolmen miljoonan sijoitusvarallisuus viiden vuoden aikana - sitten varmaan 5 miljoonaa, 10 miljoonaa jne. En kuitenkaan usko elämänlaatuni paranevan varallisuuden nykytasosta noustessa joten rahan perässä juokseminen tässä vaiheessa on yksinkertaisesti typerää.
Indeksien voittaminen ei ole ollut tavoite, mutta jostain kumman syystä ne on kirkkaasti voitettu. Sharpen lukukin on positiivinen 12 kk ja 3 v ajanjaksoille, eli ei tässä millään lottokupongeilla olla ratsastettu. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa
17. Mitä konkreettista kivaa olet hommannut ja/tai tehnyt varallisuudellasi?
En oikein mitään, koska rahan törsääminen etenkään roinan ostamiseen paranna elämänlaatuani vaan oikeastaan laskee sitä. On ollut tavallaan pettymys huomata ettei miljonäärin elämä ole oikeastaan sen onnellisempaa kuin keskituloisen - tai sitten en vain ole ymmärtänyt jotain mitä rikkaana kuuluisi tehdä Käytän selvästi aiempaa enemmän rahaa elämyksiin, kuten perheen kanssa matkailuun.
Ainoa asia mitä rahalla ei voi suoranaisesti ostaa on aika. Koska en voi elää ikuisesti pyrin käyttämään jäljellä olevan aikani siten ettei kuolinvuoteella tarvitse harmitella tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Varallisuus auttaa aikaa vievien arkisten tehtävien ulkoistamisessa. Olenkin ulkoistanut monia aikaa vieviä töitä kuten ruohonleikkuun (robotille) ja kodin siivouksen (siivouspalvelulle). Näin ollen voin käyttää enemmän aikaa perheen kanssa.
18. Sinulla on viisi minuuttia aikaa miettiä, minkä sijoittamiseen liittyvän yhden asian haluaisit iskostaa foorumilaisten päähän?
Lottolappujen sijasta ihan tylsillä teollisuusyrityksilläkin voin tehdä hyvää tuottoa, etenkin pienellä velkavivulla terästettynä.
19. Miten Alokkaasta voisi tulla varakas? Voisitko antaa kolme vinkkiä?
Luettuani Alokkaan viestejä foorumilla on ilmeistä että alokas on jo minua paljon parempi sijoittaja. Joten en voi antaa vinkkejä asian suhteen. Muista että jos jollakin on paljon rahaa ja sijoituksia, ei se tarkoita että henkilö olisi hyvä sijoittaja. Etenkin jos varallisuus on ansaittu valtaosin muuten kuin sijoittamalla.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Laadukkaan tiedon tuottamisesta ja analyytikkojen ennusteiden rohkeasti haastamisesta.
Kiitos Supergee haastattelusta!
Supergeessä yhdistyy terve järki ja “jalat maan päällä”-asenne. Monilla riittää tietoa ja älyä, mutta sitten taas liian suuret luulot itsestään ja epäolennaisiin asioihin keskittymällä tällaiset henkilöt eivät välttämättä pääse ns. elämässään eteenpäin.
Fokusta siis enemmän oikeisiin asioihin ja tervettä itsekriittisyyttä niin varmasti sitä kehittyy ja onnistuu.
Mä toivotan nyt kaikille mukavaa viikonloppua!