Alokas haastattelee

Multa kysyttiin juuri, että tuleeko @viljo haastateltavaksi - hän on ollut jo. :slight_smile:

Ja @jaska7 oli tämän perjantain haastateltava. :muscle:

Tässä on vielä lista haastatelluista. :point_down:

Toivotan kaikille laadukkaan hedelmällisiä sijoituskeskuteluja ja muutenkin mukavaa lauantaita! :slight_smile:

26 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina eli 5.5. on ison salkun omaavan tyypin haastattelu, joka on hauska ja hyvä kirjoittamaan, jonka jokainen suhteellisen harvoin kirjoitettu viesti saa mukavasti huomiota. :blush:

Perjantaina 12.5. on sellaisen kaverin haastattelu, jota sanoisin monipuoliseksi menestyjäksi ja muutenkin monipuoliseksi ihmiseksi. :muscle:

Näistä sitten lisää myöhemmin.

Mä toivotan kaikille mukavaa ja rauhallista sekä stressitöntä vappua! :partying_face:

19 tykkäystä

32. SUPERG

Superg on monille tuttu hauskasta kirjoitusasustaan sekä isosta salkustaan. Useampaan kertaan, kun on tullut puhe hänen isosta salkustaan ja varallisuudestaan hän on korostanut ettei ole mikään sen asiantuntevampi sijoittaja, vaan raha on tehty pääosin muuten kuin sijoittamalla - näin varmasti, mutta hänen tuottoprosentinsa ovat oikein mukavat ja hän on varallisuutensa ansainnut.

Sijoitushistoria hänellä ei ole erityisen pitkä ja kuten jo todettua, niin hän on sanonut ettei ole mikään sijoitusguru. Toisaalta hänen jutuistaan päätellen huomaan hänen olevan fiksu, käytännönläheinen ja vaatimaton kaveri, eli uskon hänen pärjäävän sijoittamisessa jatkossakin hyvin, koska hän ei luule itsestään liikoja sekä maalaisjärkensä avulla pystyy ohittamaan pahimmat sijoittajan sudenkuopat. Ajattelen hänen oppimis- ja päättelykykynsäkin olevan erinomaiset, joista on varmasti ollut apua sijoittamisessa.

Olen jutellut erilaisten fiksujen eri alojen menestyjien kanssa ja heissä on usein sellaista tietynlaista ytimekkyyttä sekä loogisuutta mitä Supergeessäkin on ja nämä ominaisuudet varmasti auttavat kaikilla elämän osa-alueilla. Tällaiset henkilöt osaavat keskittyä olennaiseen eivätkä tee asioista sen vaikeimpia kuin ovatkaan - näin kirjoitettuna ehkä kuulostaa yksinkertaiselta, mutta käytännössä eivät ole niin helppoja asioita toteuttaa.

Supergeen juttuja lukiessa niin en yhtään ihmettele, että hän on menestynyt. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen nelikymppinen yrityskaupalla vaurastunut suurperheen isä, joka tähtää taloudelliseen riippumattomuuteen lähivuosien aikana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen asunut kahden eri maanosan top-3 isoimmassa kaupungissa.

Tein tällä viikolla ensimmäisen sijoituksen bisnesenkelin roolissa, vieläpä peliyritykseen :see_no_evil:

Aion lähitulevaisuudessa perustaa uuden yrityksen ja tehdä toisen exitin :moneybag:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Perhe vie suuren osa vapaa-ajasta mutta pelaan aina ehtiessäni sulkapalloa ja palkintokaapissa on nelikymppisenä voitettu nelinpelin A-luokan kilpailu. Väittäisin jopa olevani saavutusten perusteella parempi pelaaja kuin @Yu_Gong vaikka ei ollakaan vielä kisoissa kohdattu :badminton: Lisäksi käyn satunnaisesti kuntosalilla, tämän vuoden tavoite kyykkytulokseksi on 150 kg :muscle:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Olen toistaiseksi ihan palkkatöissä, aamuyhdeksästä noin klo 16 saakka istun tietokoneen edessä ja väännän koodia. Seuraan myös sijoituksia sivusilmällä, jos jotain merkittävää tapahtuu pyrin reagoimaan nopeasti. Monesti käyn päiväsaikaan myös urheilemassa koska illat menevät lapsia harrastuksiin kuskatessa. Lasten mentyä nukkumaan iltayhdeksän jälkeen teen rästitöitä ja mahdollisesti ihmettelen jenkkimarkkinan käänteitä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Yhä täysi ummikko joka ei kolme vuotta sitten en edes tiennyt mikä on P/E-luku. Pyrin hyötymään muiden tuottamasta tiedosta - seuraan tarakasti Inderesin suosituksia ja joitakin tunnettuja sijoittajia.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Lyhyt mutta niukka. Kymmenen vuoden yrittäjäurani aikana olin ihan virallisenkin tilaston mukaan pienituloinen, elettiin ihan kädestä suuhun. Vuoden 2020 aikana rahaa sitten alkoi tulla ikkunoista ja ovista, bruttona lähemmäs 2 miljoonaa euroa.

Keväällä 2020 kun ensimmäiset sadat tuhannet eurot ilmestyivät tilille aloin miettimään kuinka olla häviämättä rahoja. Aloin ostamaan osakkeita ihan “tikkaa heittävä apina”-menetelmällä. Näin jälkikäteen ajateltuna sillä ajoituksella minkä tahansa osakkeen ostaminen oli loistoidea.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Miten olet miettinyt salkkusi kokonaisuuden esimerkiksi hajauttamisen kannalta?

Pörssilistatut näyttävät tältä:

Pörssin ulkopuolisia sijoituksia on reilun 800 000 euron arvosta. Niihin kuuluu PYN-Elite rahasto 125 000 euroa, erilaiset asuntorahastot 380 000 euroa, listaamattomat yrityslainat 115 000 euroa, high yield-korkorahasto 100 000 euroa ja private equity-rahasto 100 000 euroa.

Kokonaisuutta ja hajautusta ei ole sen tarkemmin mietitty, ihan mututuntumalla mennään. Lähivuosina aion kasvattaa listaamattomiin yrityksiin sijoituksia puolen miljoonan euron luokkaan. Niistä on historiallisesti saanut listattua markkinaa parempia tuottoja, lisäksi minusta on mielenkiintoista käydä itse läpi alkuvaiheen yrityksiä.

8. Jos sinun pitäisi pitää kolmea salkkusi osakketa viisi vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?

Nokian Renkaat. Yhtiö on kärsinyt rajusti sodan seurauksista, uskon sen kuitenkin nousevan jaloilleen seuraavan viiden vuoden aikana.

UPM-Kymmene. Uusien investointien hedelmät kerätään lähivuosina ja viiden vuoden päästä uskon että markkinasykli on yritykselle nykytilannetta parempi.

Nordea. Uskon että hinta korjaa lähivuosina reilusti ylöspäin. Sitä odotellessa runsaasti osinkoja tiedossa.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Mututuntumalla mennään, ei ole mitään tieteellistä prosessia. Myönnän auliisti peesaavani viisaampia, uskon Inderesin analyyseihin ja alan guruihin. Lisäksi pyrin ajoittamaan ostot isompiin laskuihin. Markkinoiden vaipuessa epätoivoon harkitsen ostavani tylsähköjä vakaita yhtiöitä joiden osakekurssi on vähintään 30% alle Inderesin tavoitehinnan.

Olen huono myymään mitään. Vähät myynnit ovat olleet dipeistä ostettuja osakkeita, jotka on alun perinkin hankittu ajatuksella saada pikavoittoja muutamassa kuukaudessa.

Seuraan myös joidenkin sijoitusgurujen ajatuksia. Jos Kauppalehdessä Jarkko Aho kertoo jotain osaketta ostavansa nykyhinnoilla, laitan saman tien ostohousut jalkaan. Hänellä on niin korkea kynnys ostaa mitään, että osakkeen täytyy olla poikkeuksellisen halpa päätyessään Jarkon salkkuun.

Myös Mikko Mäkisen twitter-tiliä seuraan silmä kovana. Kolmantena guruna mainitsen Aki Pyysingin, etenkin hänen kolumneistaan olen saanut hyviä ideoita.

Yksinkertaisena ihmisenä olen tykästynyt kiinteistöihin, REIT-yhtiöiden ansaintamalli on niin selkeä että minäkin sen ymmärrän. Minulla on käytössä Seeking Alphasta Jussi Askolan maksullinen palvelu jossa suositellaan pääosin USA:n pörssin REIT-lappuja. Toistaiseksi Jussin suositukset ovat peitonneet vertailuindeksin selvästi :crossed_fingers: Arvostan myös REIT-sijoitusten osingonmaksua, näin pystyn lyhentämään Nordnetin Superluottoa säännöllisesti.

10. Millaisia osakkeita et ostaisi salkkuusi?

Salkussani on jo tissibaarin osakkeita joten en voi sanoa olevani 100% ESG-sijoittaja :see_no_evil: En kuitenkaan halua sijoittaa Kiinalaisiin yrityksiin maan heikon ihmisoikeustilanteen vuoksi, enkä myöskään sijoittaisi esimerkiksi Dubain kiinteistömarkkinoille samoin perustein.

11. Sinulla on muhkea salkku, pelottaako sinua, että yhtäkkiä iskee kusetusmarkkinat ja salkustasi huuhtoutuu 60 pinnaa? Ja vaivalla kerätty iso sijoitusvarallisuus häviää yhtäkkiä… stressattaako sijoittaminen sinua?

Ei pelota vaikka varmaan pitäisi. Olisi tyhmää hävitä peli jonka on jo kerran voittanut. Ehkä yrittäjätaustastani johtuen riskinsietokykyni on kunnossa (tai liian suuri) ja näen kaikki isommat laskut ostopaikkoina. Vaikka salkusta sulaisi 60% olisin silti miljonääri, huonomminkin voisi mennä. Romahduksen sattuessa laittaisin luotot tappiin ja kahmisin halpoja osakkeita kaksin käsin. En stressaa vaikka muutamina päivinä omaisuudestani onkin sulanut lähes 6-numeroinen summa.

12. Onko sijoitustyylisi muuttunut salkun koon kasvaessa? Oletko esimerkiksi tiputtanut salkkusi riskiastetta ja vaihtanut defensiivisempiin osakkeisiin?

Itse asiassa tuottovaatimus ja riskitasokin on vain noussut kun ymmärrys on kasvanut. Pari vuotta sitten olisin ollut hyvin tyytyväinen seitsemän prosentin nimelliseen vuosituottoon, nyt haluan nähdä kaksinumeroisia vuosituottoja. Tähän voi vaikuttaa myös viime vuosien ankara elintasoinflaationi.

13. Onko ison varallisuuden ja ison salkun myötä tullut neuvojia (esim. pankin edustajia), miten rahat pitää sijoittaa? Sijoitatko kaikki rahat itse täysin itsenäisesti omin ajatuksin vai onko sinulla jeesaajaa tai kaveria kenen kanssa pohtia asioita?

Yrityskaupan myötä naamani näkyi jopa valtakunnallisessa mediassa, sen jälkeen kaikki varainhoitajat ja yksityispankkiirit ovat soitelleet herkeämättä. Ilmaisen lounaan ohessa tyrkytetään sitten aktiivisesti hoidettua osakerahastoa joka voittaa indeksin yhdellä prosentilla varainhoidon kulujen ollessa kaksi prosenttia :man_facepalming: Jotkin varainhoitajat tarjoavat listatun markkinan ulkopuolisia kohteita kuten ammattisijoittajille suunnattuja private equity-rahastoja, yhteen tällaiseen olen jopa rahojani työntänyt.

En kuulu mihinkään massimiesten kerhoon eivätkä tuttavani ole juuri kiinnostuneet sijoittamisesta. Tämän suhteen tavoitteena on aktivoitua ja alkaa käymään sijoittajatapahtumissa.

14. Kerro kolmellakymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

-Nokia

Uskon että Pekka Lundmark saa yhtiön kurssin käännettynä lähivuosina. Omasta salkustani tämä kyllä lähtee heti kun ollaan lähellä Inderesin tavoitehintaa. En näe omistavani tätä vuosikymmeniä.

-Nordea

Hyvä osingonmaksaja. En odota kurssin raketoivan mutta lähemmäs kymmenen prosentin osinkotuotto kelpaa nykyisessä epävarmassa tilanteessa.

-Valmet

Laadukas yritys, mutta en usko nousun jatkuvan lähivuosina. Möin omat osakkeeni viime viikolla pois 20% voitolla puolessa vuodessa. Ostin tätä kun matkaa tavoitehintaan oli ~30%, nykyhinnalla en ostaisi.

15. Minkä takia sinä käyt Inderesin Foorumilla? onko täällä jotain, mitä ei muualta saa?

Foorumilla tuotetaan paljon laadukasta tietoa. Foorumia lukemalla koen saavani selkeää informaatioetua kotimaisiin osakkeisiin sijoitettaessani.

16. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko tavoitteena voittaa indeksi?

Olen jo ylittänyt kaikki aiempina vuosina asetetut tavoitteet mutta valitettavasti nälkä kasvaa syödessä. Seuraava tavoite on kolmen miljoonan sijoitusvarallisuus viiden vuoden aikana - sitten varmaan 5 miljoonaa, 10 miljoonaa jne. En kuitenkaan usko elämänlaatuni paranevan varallisuuden nykytasosta noustessa joten rahan perässä juokseminen tässä vaiheessa on yksinkertaisesti typerää.

Indeksien voittaminen ei ole ollut tavoite, mutta jostain kumman syystä ne on kirkkaasti voitettu. Sharpen lukukin on positiivinen 12 kk ja 3 v ajanjaksoille, eli ei tässä millään lottokupongeilla olla ratsastettu. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa :sunglasses:

17. Mitä konkreettista kivaa olet hommannut ja/tai tehnyt varallisuudellasi?

En oikein mitään, koska rahan törsääminen etenkään roinan ostamiseen paranna elämänlaatuani vaan oikeastaan laskee sitä. On ollut tavallaan pettymys huomata ettei miljonäärin elämä ole oikeastaan sen onnellisempaa kuin keskituloisen - tai sitten en vain ole ymmärtänyt jotain mitä rikkaana kuuluisi tehdä :thinking: Käytän selvästi aiempaa enemmän rahaa elämyksiin, kuten perheen kanssa matkailuun.

Ainoa asia mitä rahalla ei voi suoranaisesti ostaa on aika. Koska en voi elää ikuisesti pyrin käyttämään jäljellä olevan aikani siten ettei kuolinvuoteella tarvitse harmitella tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Varallisuus auttaa aikaa vievien arkisten tehtävien ulkoistamisessa. Olenkin ulkoistanut monia aikaa vieviä töitä kuten ruohonleikkuun (robotille) ja kodin siivouksen (siivouspalvelulle). Näin ollen voin käyttää enemmän aikaa perheen kanssa.

18. Sinulla on viisi minuuttia aikaa miettiä, minkä sijoittamiseen liittyvän yhden asian haluaisit iskostaa foorumilaisten päähän?

Lottolappujen sijasta ihan tylsillä teollisuusyrityksilläkin voin tehdä hyvää tuottoa, etenkin pienellä velkavivulla terästettynä.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla varakas? Voisitko antaa kolme vinkkiä?

Luettuani Alokkaan viestejä foorumilla on ilmeistä että alokas on jo minua paljon parempi sijoittaja. Joten en voi antaa vinkkejä asian suhteen. Muista että jos jollakin on paljon rahaa ja sijoituksia, ei se tarkoita että henkilö olisi hyvä sijoittaja. Etenkin jos varallisuus on ansaittu valtaosin muuten kuin sijoittamalla.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Laadukkaan tiedon tuottamisesta ja analyytikkojen ennusteiden rohkeasti haastamisesta.


Kiitos Supergee haastattelusta!

Supergeessä yhdistyy terve järki ja “jalat maan päällä”-asenne. :+1: Monilla riittää tietoa ja älyä, mutta sitten taas liian suuret luulot itsestään ja epäolennaisiin asioihin keskittymällä tällaiset henkilöt eivät välttämättä pääse ns. elämässään eteenpäin.

Fokusta siis enemmän oikeisiin asioihin ja tervettä itsekriittisyyttä niin varmasti sitä kehittyy ja onnistuu.

Mä toivotan nyt kaikille mukavaa viikonloppua! :partying_face:

197 tykkäystä

Superg:n jutut ovat aina kovin tykättyjä ja ihan syystä.

Erilaiset menestyjät aina tuovat jollain tapaa innostusta ja motivaatiota omaan tekemiseen. Muutenkin tällä Foorumilla on se kiva ettei olla kateellisia toisille, vaan iloitaan toisten onnistumisesta tai onnesta - oli syy, mikä tahansa. Täällä on muutenkin hyvä henki, eli varsinkin käyttäjämäärään nähden erilaisia ongelmia on hyvin hyvin vähän. :slight_smile:

Kiitoksia taas kaikille foorumilaisille tästäkin tuloskausiviikosta - olen saanut teiltä paljon apua tälläkin viikolla omaan sijoitustoimintaani. Eipä tässä kummempia, mukavaa viikonloppua! :sun_with_face:

48 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina on haastattelu kaverista, joka on mukana Inderesin menossa, mutta ei ole työntekijä. Kyseessä on henkilö, jolla on mielestäni upea työura ja muutenkin ihan komeat “näytöt”. :sunglasses:

Hänestä tulee mieleen itselläni myös mm. kasvuyrittäminen ja musiikki.

Lähiaikoina tulossa myös lyytikkoa ja kokeneempaa sijoittajaa.

Mukavaa viikon jatkoa! :slight_smile:

21 tykkäystä

33. KAJ HAGROS

Olin aikas sanaton, kun luin Hagroksen CV:tä läpi - paljon erilaisia todella vaativia tehtäviä, joista toki osa oli tuttuja, mutta monet vähän vieraampia. Hagrosin juttuja lukiessa tai häntä kuunnellessa ei tarvitse ihmetellä, miksi hän on niin menestynyt; häneltä tulee aina hyvin selkeää, loogista ja asiapitoista tekstiä ulos. Vaikea uskoa, että hän jäisi jumittamaan ja kinastelemaan yksityiskohdista, vaan enemmänkin näen hänen menevän eteenpäin kokonaisuuksia katsellen.

Hän on tosiaan monipuolinen kaveri, jolla löytyy rohkeutta ja heittäytymistä, jotka eivät voi olla näkymättä hänen sijoitustoiminnassaan. Tuntuu, että Kajissa yhdistyy samanaikaisesti päämäärätietoinen järki sekä tietynlainen sopivanlainen hulluus (anteeksi sanavalintani), mutta ehkä tuota “hullumpaakin” puolta on tarvittu, että hän on saanut asioita aikaiseksi. :upside_down_face:

Kun katsoin hänen cv:tä, niin mietin aluksi, että eikö hänellä ole aikaa mihinkään muuhun kuin erilaisiin työjuttuihin sekä sijoitteluhommiin, mutta hänen vastauksiaan lukiessa tajusin hänen elävän elämää tässä hetkessä siten kuin haluaa ja elämään kuuluu niin mielenkiintoisia “työjuttuja” kuin kaikkea muutakin kivaa. Kajin ja monien muiden haastateltavien vastauksia lukiessa niin olen ilokseni pannut merkille, että ainakin nykyään monet pystyvät edistämään uraansa, tekemään erilaisia projekteja, mutta viettämään myös aikaa läheistensä kanssa että tekemään muutakin jännää.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Entinen pörssiyhtiön toimitusjohtaja, nykyinen venture capital -sijoittaja ja siten usean kasvuyhtiön toimitusjohtajan sparraaja hallituksen puheenjohtajana. Pikkaisen vinksahtanut strategisti, joka ei syty prosentin optimoinnista vaan hulluista ideoista, jotka toteutuessaan muuttavat maailmaa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Perustin ensimmäisen firmani 15-vuotiaana. Soitin 1998-1999 bassoa Michael Monroe & Bangkok Shockissa. Perheemme maiden keruu on lähtenyt lapasesta, olen käynyt 114 maassa.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Veneily ja saaristo, soittimet, juhlien järjestäminen.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Vältän aamukokouksia. Vien usein tyttären kouluun. Sen ympärillä luen lehtiä ja juon useamman kupin kahvia – rauhallinen startti päivälle on luovuutta edistävää luksusta, mikä on mahdollista siksi että kalenteri on useimmiten omissa näpeissä. Sitten saatan tavata jonkun rahoitusta hakevan startup-tiimin. Kiireisenä päivänä saattaa olla 5 tapaamista, rentona hallituksen kokous ja jokin iltariento.

5. Kertoisitko kiehtovasta työurastasi sen alkamisesta tähän päivään asti?

Ensimmäisen oman firmani jälkeen opiskelin Otaniemessä tuotantotaloutta. Siihen aikaan (ennen yrittäjyysbuumia) eetoksena oli pyrkiä liiketoiminnan operatiivisiin johtotehtäviin. Voi sanoa, että rakensin uraa telecom/IT/mediakentässä systemaattisesti, aloitin tuotekehityksessä, jatkoin markkinointiin, sitten myyntiin ja sitten strategiaan – halusin koluta kaikki ”ydinprosessit”. Hienojen Nokia-vuosien jälkeen veri alkoi vetää taas yrittäjähenkisempään ympäristöön ja aloitin juuri VC-sijoituksen saaneen Petteri Koposen perustaman First Hopin Aasian- ja Tyynenmeren aluejohtajana Singaporessa. Nokia ja First Hop olivat minulle ”B2B-liiketoiminnan korkeakoulu”. Yrityskaupan jälkeen yhdysvaltalaisen NewsCorp-mediayhtiön mobiilipalveluiden operatiivisena johtajana ja viimeisenä etappina ”palkkajohtajana” Helsingin pörssiin listatun Tecnotreen toimitusjohtajana. Vaativa ja kasvattava kokemus, mutta totesin että olen luovempi kasvuyritysten strategisena sparraajana kuin graindaavana tehtaanjohtajana, ja jatkoin sen koommin startup-sijoittamisen parissa. Tätä kautta olen 10 vuodessa nähnyt yli 50 startup-sijoitusta ja ollut monessa niistä hallituksen puheenjohtajana (mm. Booxmedia, Hibox, Readpeak, Cabforce, Prodeko Ventures, Fortum Horse Power, Heltti ja tietenkin Inderes). Ammatillisena tavoitteenani on kehittyä yhdeksi Suomen parhaimmaksi puheenjohtajaksi.

6. Olen lukenut paljon siitä, mitä kaikkea olet tehnyt ja vieläpä samanaikaisesti kaikenlaista. Miten olet ehtinyt perheellisenä johtajana toimimaan myös pääomasijoittajana ja vaikuttamaan sen lisäksi eri yrityksissä?

Olen semisti hupsu tyyppi, minulla silloin tällöin välähtää jotain puolikreisiä ja laitan asioita liikkeelle – en välttämättä mitään grandioosia vaan esim. kivoja kaveri- ja harrastusprojekteja. Eli olen innostuja. Startup-toimari on about 5 kertaa kiireisempi kuin minä.

7. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Jakomielitautinen. Minulla on järkisalkku (long-only, vähän toimeksiantoja) ja rällästelysalkku (hetken mielijohteita firmoista, joita tuntuu kivalta omistaa). Träkki on kadonnut vuosien varrella mutta sanoisin että rällestelystä on jäänyt enemmän omistajuuden tunnetta kuin sijoitustuottoja.

8. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen myöhäisherännäinen. Ostin ensimmäisen kerran osakkeita 27-vuotiaana HPY:n IPO:sta. Sitten ehdinkin nähdä terhakkaat nousut ja yhtä nopeat laskut dotcom-huumassa. Pian sen jälkeen aloitin säännöllisen automaattisen kuukausisijoittamisen, joka tasaa keskiostohinnat kuin itsestään. Tämän rinnalla olen lisännyt matkan varrella suoria osakesijoituksia ja muita omaisuusluokkia.

9. Miten sillä on ollut vaikutusta sinuun sijoittana, kun olet ollut paljon Inderesin kanssa tekemisissä esimerkiksi vuodesta 2013 alkaen Inderesin hallituksessa jäsenenä ja vuodesta 2016 alkaen sen puheenjohtajana?

Se on lisännyt aivan älyttömästi Helsingin pörssin yhtiöiden tuntemustani. On itsestään selvää, että kurkkaan analyysin ja targarit ennen kuin teen osto- tai myyntipäätöksiä.

10. Miten varallisuutesi jakaantuu eri omaisuuslajien kesken; listaamattomat yhtiöt, pörssiyhtiöt, asunto/asunnot, kryptot jne.?

Noteeratut osakkeet 50.5%
Osakerahastot 15.1%
Venture 10.5%
Kiinteistö 12.9%
Metsä 3.2%
Bond 3%
Krypto 0.5%
Cash 4.3%

11. Miten teet sijoituspäätöksiä enkelisijoittajana? Miten poimit yhtiöitä? Voisitko kertoa siitä askel askeleelta?

Nyt sijoitan Redstonen rahastojen kautta pääasiassa kotimaisiin startuppeihin ja olen siksi lähes tyystin lopettanut omat uudet enkelikeissit. Sijoituspäätöksen tärkein kriteeri on tiimin toimeenpanokyky ja intohimo, liikeidea usein pivotoituu muutaman kerran ja alkuperäisen idean merkitys ei nouse välttämättä kärkeen.

12.Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Alibaba

Omistin aiemmin. Myin Kiina-riskin vuoksi. Paljon arvoa tuhoutunut valtion toiminnan vuoksi kuten Antin peruuntunut IPO. Alibaba on sijoittanut eri toimialojen kasvuyhtiöihin ja ajattelin, että se olisi ollut Softbankin kaltainen ”rahastosijoitus”.

-Nokia

Pitkässä salkussa (ollut pitkään). Mielestäni aliarvostettu. Vahvaa suorittamista erityisesti mobiiliverkkojen puolella. Fiksu johto kauttaaltaan – kuten Tommi Uitto. Luulenpa, että näitä G-sukupolvia tulee vielä jatkossakin eikä kysyntä tule tyrehtymään.

-Tecnotree

Olen omasta puolestani iloinen, että pitkään mörninyt yhtiö on päässyt jaloilleen. Pitkät asiakassuhteet kehittyvien maiden johtavien operaattorien kanssa. Olisi mukava nähdä johtoryhmässä enemmän suomalaisia.

13. Mitkä ovat sinulle sijoittajana tärkeimpiä Inderesin materiaaleja ja miksi?

Tweetit: Ydinviesti kompaktissa muodossa.

Aamari: Kertoo olennaisimman mitä yhtiöille ja makrolle ja sitä kautta oikeastaan koko talouselämälle kuuluu.

Analyysit: Sijoituspäätöksen tuki.

Podeja kuuntelen ajoittain automatkoilla. En ole oppinut videoiden suurkuluttajaksi poislukien osari-webcastit ja toimarihaastattelut omistamistani yhtiöistä. Olen Loihde Oyj hallituksessa ja aina linjoilla kun Samu Konttinen on äänessä.

14. Mitkä ovat sinun mielestä Inderesin suurimpia vahvuuksia, mainitse kolme ja perustele miksi?

Riippumattomuus, intohimo, yhteisöllisyys. Siellä ei tehdä bisnestä vaan kansankapitalismia suurella sydämellä.

15. Sinun on pakko valita hoitamaan omaisuuttasi kolmeksi vuodeksi 2 foorumilaista, 2 indeläistä (ei analyytikkoa) ja 2 analyytikkoa? Ketkä valitsisit ja miksi?

Foorumilaiset: Olen sen verran boomeri että tulee vähän vahingossa muun pläräilyn lomassa seurattua enemmän Osakesijoittaminen-ryhmää fasessa kuin Inderesin omaa foorumia, poislukien firmat joita seuraan itse aktiivisesti. Käyn muutaman tietyn osarin jälkeen vilkaisemassa mikä fiilis porukalla on lukujen ilmestyttyä. Mutta sanotaan nyt vaikka Johannes_Sippola ja anttirs koska olemme nimitystoimikunnan muodostamisen merkeissä tavanneet IRL.
(@Johannes_Sippola ja @anttirs, tägäsin teidät, jotta huomaatte. :slight_smile: t. Sijoittaja-alokas)

Indeläiset: Tietenkin Yu ja Vepu. Yhtä kreisejä.
(@Yu_Gong @Verneri_Pulkkinen tägäsin teidät, jotta huomaatte. :slight_smile: t. Sijoittaja-alokas)

Analyytikot: Krööni – seuraan IT-alaa muutenkin. Ja Luiro – lahjakas kuin mikä.
(@Joni_Gronqvist ja @Antti_Luiro tägäsin teidän, jotta huomaatte. :slight_smile: t. Sijoitta-alokas)

16. Mitkä ovat sinun mielestäsi Inderesin Foorumin vahvimpia puolia ja miksi?

Toisten sijoittajien auttaminen laadukkaalla keskustelulla – ei sellaista ilkeilyä ja piikittelyä mitä joillakin aiemmilla palstoilla näkyi.

17. Jos saisit yhden asian opetettua jokaiselle suomalaiselle sijoittajalle napinpainalluksella, niin mikä se olisi?

Aloita sijoittaminen heti, vaikka kuinka pienellä summalla ja säästä ja sijoita joka ikinen kuukausi mahdollisimman automaattisesti äläkä veivaa.

18. Onko sinulla jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa? Onko sinulla esimerkiksi euromääräisiä tavoitteita?

En tähtää mihinkään numeroon. Ja minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Mutta onhan se kiva ajatus, että siellä se tase tekee töitä kun minä en.

19. Sinulla on huikea ja monipuolinen ura takana, mitä nykypäivän Kaj sanoisi nuorelle Kajille?

Sanoisin uudelleen itselleni: Lue kieliä, mene mukaan järjestöihin, tee töitä kansainvälisessä ympäristössä, hakeudu asiakkaiden ja myynnin pariin, tartu haasteisiin, kapasiteetti venyy vain venyttämällä, auta muita, ole kiltti.

Tätä en tiennyt nuorempana mutta nyt tiedän: Tukkeessa oleva kalenteri tappaa luovuuden eikä ole mikään menestyjän merkki.

20. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Olet melko varmasti kurinalaisempi ja taitavampi kuin minä.

21. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Te olette tehneet tämän. Ja mahtavaa, että olette monet nyt myös yhtiökumppaneitani.


Kiitos hauskoista ja oivista vastauksista Kaj!

Hagrosin ja eräiden muiden vastauksia lukiessa mietin, että elämässä pääsee eteenpäin, vaikka ei olisi vuorokaudessa noin viittätoista tuntia näytön (tai töiden) ääressä, kuten minä olen. Tällä hetkellä teen paljon töitä, luen sijoitusjuttuja ja säästän, mitkä tuntuvat nyt tosi kivoilta, mutta mietin sitäkin, että voisihan ehkä joskus elää elämääni toisella tavalla enkä vain paahtaa hautaan saakka tällä tavalla.

Kajin vastauksista saa mielestäni yleisesti paljon hyvää erilaista ajateltavaa, mitä voi ehkä joltain sopivilta osin omaankin elämään soveltaa.

Kiitos ja mukavaa perjantaita! :partying_face:

118 tykkäystä

Kajin vastaukset saivat kehuja enkä ihmettele. :sunglasses:

Tunnen olevani onnekas, kun saan viikosta toiseen haastatella hyvin mielenkiintoisia ihmisiä, joilta voin kysyä sellaisia asioita, mitkä ainakin mua kiinnostavat todella paljon. Nämä haastattelut ovat tärkeä osa mun matkaani tulla edes kohtalaiseksi sijoittajaksi. :slight_smile:

Ensi viikolla haastatteluvuorossa on yksi konkarilyytikko, jolle lähetinkin kysymykset tämän viikon alkupuolella.

Lukekaa analyyseja ja haastatteluja… mukavaa viikonloppua! :partying_face:

31 tykkäystä

Seuraava haastateltavani on arvostettu sekä kokenut analyytikko, jota on kehuttu mm. herrasmiesmäisyydestä ja tyylikkyydestä. Hänellä on paljon kovaa substanssiosaamista ja loistava kyky nähdä kokonaisuuksia. :slight_smile:

Tätä coolimpaa kaveria ei ole. :sunglasses:

Mukavaa alkanutta viikkoa!

27 tykkäystä

34. ERKKI VESOLA

Eki on karismaattinen ja arvostettava analyytikko, jonka ammattitaito on mielestäni harvinaisen kovaa luokkaa. Hänestä huokuu kokemus kaikessa hyvässä ja samalla se, miten hienosti hän on kartalla asioista kokonaisuudessaan esimerkiksi mitä tapahtuu yhtiössä, sen alalla alalla ja ylipäätään taloudessa. Mielestäni erinomainen analyytikko ei tunne vain yhtiöitä, joita seuraa, vaan laajemminkin alaa ja myös makrotaloutta.

Eki ei ole tyylikäs vain ulkoisesti, vaan myös ihmisenä; hänestä huokuu herrasmiesmäisyys ja sivistyneisyys. Erityisesti hänen kokemus ja sivistyneisyys korostuvat pidemmissä podeissa, joissa tulee parhaiten esille se asiantuntemus ja tieto, jota Ekiltä löytyy. Nämä em. asiat ja ominaisuudet näkyvät toki myös hyvin hänen 6/5-analyyseistään.

Erkki on myös siitä itsevarma ja viisas, että osaa myöntää olleensa väärssä tai osaa ilmaista sen, mikäli ei tiedä… kumpa itsekin aina osaisin. Itselleni tulee myös se hänestä mieleen, että hän selkeästi kunnioittaa toisia ihmisiä ja varmaan vastapuolesta se tuntuu erityisen hyvälle, koska kunnioitus tulee kunnioitettavalta ihmiseltä.

Hänen asenteestaan mulla olisi paljon opittavaa… :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 58-vuotias espoolainen dinosaurusanalyytikko, jonka perheeseen kuuluvat vaimo sekä jo hyvän aikaa sitten pesästä lentänyt poika. Koulutukseltani KTM laskentatoimesta, joka nyt kuulostaa jo hyvin arkaaiselta termiltä. Työhistoria kattaa noin 30 vuotta yritys- ja sijoitusanalyysia.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olin joskus 10-12:n ikäisenä aivan varma siitä, että minusta tulee merikapteeni ja kuin kaiken laivoihin ja merenkulkuun liittyvän mitä käsiini sain.

Tapasin tulevan vaimoni ensi kertaa juhlissa, joissa hänen siskonsa kihlautui parhaan kaverini kanssa.

Soitin vuosina 1989-1993 alttosaksofonia Boston Promenadessa, jonka jotkut foorumilaiset tunnistanevat silloisen Helsingin kauppakorkeakoulun big bandina.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Kiinnostuksen kohteita on vaikka kuinka paljon, harrastuksiksi laskettavia vähemmän. Musiikkia eli klarinetin ja saksofonin soittoa harrastin hyvinkin aktiivisesti ja vaihtelevissa kokoonpanoissa 10-vuotiaasta aina perheen perustamiseen saakka, jolloin ajankäyttöön tuli uusia prioriteetteja. Tennistä pelailin aikoinaan kilpaakin, mutta menestyksilläni en voisi rehennellä. Nykyisin aikaa kuluu skimbaillessa ja veneillessä, sillä sekä vuoret että meri ovat minulle jonkinmoisia vapauden symboleja. Luen myös edelleen paljon ja olen kiinnostunut historiasta ja politiikasta.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen aika myöhään eli joskus 7-7:30 maissa. Aamiaisen jälkeen tai vielä aamukahvia hörppiessä katson läpi tärkeimmät edellisen illan ja yön sekä kyseisen aamun tapahtumat makropuolelta ja omalta sektorilta. Pääasiallisia lähteitä ovat KL, DI, FT ja WSJ sekä seuraamieni yhtiöiden ja niiden tärkeimpien verrokkien omat nettisivut. Mahdollisen aamarikommentin kirjoittamisen / yhtiöpäivityksen uploadaamisen sekä suihkun jälkeen joko lähden huristelemaan Inderesin konttorille tai teen etäpäivän. Itse työpäivän rakenne vaihtelee melkoisesti riippuen siitä, onko meneillään laajan raportin kirjoitus (suunnilleen aina on), tuloskausi (jolloin päivät voivat olla epäterveellisen pitkiä) tai muita sovittuja projekteja. Toimiala- ja kilpailijaseuranta sekä omien yhtiömallien parantelu on myös keskeinen osa ajankäyttöä. Työaika on yleensä 8-18 välillä ja sitten vielä tsekkaus markkinoiden sulkeuduttua, ettei mitään oleellista ole mennyt ohi silmien. Työpäivän jälkeen on päivällisen vuoro ja jossakin vaiheessa iltaa tykkäämme vaimon kanssa käydä reilun puolen tunnin kävelylenkillä ja juttelemme samalla mistä milloinkin.

5. Kertoisitko analyytikkourastasi pääpiirteittäin alkuhetkistä tähän päivään?

Aloitin analyysihommat OKO-Venture Capitalilla vuonna 1994. Sieltä siirryin vuoden Opstock-vierailun jälkeen Mandatumiin vuonna 1998, jossa seurasin aluksi konepajoja ja vuodet 2000-2006 Nokiaa ja sen alihankkijoita. Vuosina 2001-2003 olin Mandatumissa myös pääanalyytikkona. Vuonna 2006 sain eQ:sta tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä ja palasin vanhan rakkauteni konepajojen pariin. Islantilaisten hankittua eQ:n vuonna 2009 ja päätettyä ettei osakevälitystoimintaa jatketa, tarjoutui mahdollisuus siirtyä Swedbankin silloin aloitelleeseen Suomen-osakevälitykseen. Swb:n osakevälitys toimi kuitenkin aika ahtaassa raossa eikä saavuttanut riittäviä volyymejä. Putosin joka tapauksessa jaloilleni ja tein vuodet 2014-2016 Swb:ssa bondianalyysiä ja jaoin yhtiöille ja emissioille ns. shadow ratingejä. Vuonna 2017 päädyin sitten Inderesin Mikaelin juttusille ja normaalin rekryprosessin jälkeen sain vastuulleni – yllätys, yllätys – konepajasektorin ja tällä tiellä ollaan. Kokonaisuutena analyytikkoura on ollut aivan älyttömän mielenkiintoista aikaa ja erilaisia nousuja ja laskuja on tullut nähtyä kohtuullinen määrä, alkaen Aasian kriisistä 1998 ja viimeisimpinä korona sekä Venäjän sotasotkut. Lisäksi kaikkea näiden väliltä. Konepajojen ja Nokia-klusterin lisäksi on tullut seurattua myös teräsyhtiöitä, rakennusyhtiöitä, mediaa ja lääketeollisuutta. Viime mainitussa on oman medikaalisektorin osaamistasoni huomioiden jo hieman komiikkaa mukana.

6. Millaista on olla analyytikkona Inderesillä verrattuna muihin entisiin työnantajiin?

Inderesin liiketoimintamalli on erilainen kuin perinteisillä osakevälittäjillä ja eniten tämä näkyy siinä, ettei tarvitse tuottaa analyysiä, jonka primääri tarkoitus on generoida osakevaihtoa ja välityspalkkioita. Analyytikolle tämä tarkoittaa aitoa keskittymismahdollisuutta itse analyysiin. Toisin sanoen aikaa ei tarvitse käyttää siihen, että yrittää joka aamu saada langan tai chatin päähän instituutiosijoittajat x, y ja z ja saada heidät kiinnostumaan tarjoamastasi kuumasta keissistä.

7. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Jos Rauli (Juva) sanoo olevansa tylsä, olen itse sitä toiseen potenssiin. Olen nykyisin osta ja unohda -tyyppiä enkä halua hermoilla viikko- tai kuukausitason kurssiheilunnan tahdissa. Samalla haluan kuitenkin, että pystyn vapaasti disponoimaan mahdollisista osto- ja myyntiliikkeistä. Tästä syystä ja koska Inderesillä mielestäni erittäin perustellusti ei saa käydä kauppaa omia suosituksia vastaan, on omien suorien kotimaisten osakesijoitusteni määrä ja arvo pieni, pois lukien oma Inderes-omistukseni. Rahastoilla on siten salkussani isompi paino kuin varmaan useimmilla kollegoillani. Toinen sijoittamiseeni ainakin alitajuisesti vaikuttava vanha viisaus on, että ”sijoita osakkeisiin korkeintaan prosenttiosuus, joka on sata miinus oma ikäsi”. Tämäkin tuo hieman perspektiiviä.

(@Rauli_Juva, tägäsin sut, jotta huomaat että sut on mainittu. :slight_smile: t. Sijoittaja-alokas)

8. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sain ensimmäiset osakkeeni vuonna 1986 lahjoituksena isovanhemmiltani ja kyse oli SYP:n osakkeista. Hyvällä tuurilla tai lyhytnäköisen ahneena ehdin hankkiutua niistä eroon ennen 1990-luvun alun romahdusta ja lamaa. Sen jälkeen kuluikin vuosia perheen perustamis- ja asunnonhankintapuuhissa, joten kunnolla palasin osakemarkkinoille vasta 1997. Vielä tuohon aikaan analyytikoidenkin kaupankäynti sai olla trading-tyyppistä ja monia pikavoittoja ja -tappioita tuli tehtyä dotcom-huumassa ja kuplan puhjettua. Sen jälkeisessä sijoitushistoriassa ei ole mitään selkeää teemaa vaan olen luottanut kollegoiden näkemyksiin ja toimialakirjo on ollut laaja. Viime vuosina olen ollut rahamääräisesti enemmän myynti- kuin ostolaidalla, ensin jälkikasvuun liittyvän sijoitusasuntohankinnan vuoksi ja viime aikoina velkojen lyhentämiseksi korkojen noustua.

9. Sinusta tulee hyvin vahvasti mielikuva, että olet rauhallinen etkä stressaa. Onko ammattitaito ja kokemus tuonut sinulle sen ettei tarvitse turhia hätäillä? Vai stressaatko sinä sijoittamisesta ja työstäsi?

En voi sanoa, etten stressaa lainkaan, koska se saattaisi kertoa välinpitämättömyydestä. Ja totta kai olen suosituksissa paljon, paljon mieluummin oikeassa kuin väärässä. Vuosien myötä opin hyväksymään sen, että huteja sattuu kaikille, joskus isojakin. Haluan kuitenkin olla oikeassa vähintään 60-70 %:sesti, sillä muuten Inderes joutuisi tosissaan miettimään, mistä Ekille maksetaan. Mutta ehkä vasta iän myötä on oivaltanut, että niin mielenkiintoista ja hauskaa kuin analyysi ja sijoittaminen onkin, se ei ole koko maailma. Eikä edes puolta maailmaa.

10. Mistä olet eniten hyötynyt sijoittamisessa siinä, että olet analyytikko?

Muutama seikka tulee mieleen: 1) Kyky haastaa. Jos johdon tarina on miltei liian hyvää ollakseen totta, se ei juuri koskaan sitä ole. Kyky ”ristikuulustella” eli tarkastella firmaa/trendiä/ilmiötä/uutista monista lähteistä on homman a ja o. 2) Kyky nähdä asioiden syy-seuraussuhteet sekä erottaa oleelliset asiat epäoleellisesta. Nämä tietysti ovat jo logiikan perussääntöjä. 3) Kyky mallintaa ja pukea asioita numeroiksi. Jos yrityksen liiketoiminnan ajurit, strategia ja operatiiviset toiminnot eivät hahmotu kunnolla numeroina ja vieläpä uskottavina sellaisina, on se selvä hälytysmerkki.

11. Haluaisitko kertoa millainen salkku sinulla on ja mitkä ovat sinun kolme suurinta omistustasi?

Jos salkulla tarkoitetaan koko sijoitusomaisuutta, ovat sen kolme suurinta komponenttia Inderes-omistus, sijoitusasunto ja rahasto-omistukset. Yksittäisistä osakkeista, joita salkusta löytyy voi vielä mainita Glastonin, Remedyn ja KH Groupin.

12. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

- Kesla

Puunkorjuun koko arvoketju yhden katon alla ja omissa segmenteissään suurimpien toimijoiden joukossa. Suhdanteet heiluttelevat, mutta Venäjä-menetykset on saatu aika hyvin paikattua muualla. NOSTE-hanke tuo tulostukea ja osake on kohtuuhintainen, joten lisää.

- Konecranes

Sekavien vaiheiden jälkeen tehty strategiapäivitys ja uudet tavoitteet vaikuttavat ryhdikkäiltä. Kunnossapito tuo yli 60 % tuloksesta, joten riskitaso on melko matala. Uudella johdolla on nyt näytön paikka ja tätä on kiinnostavaa seurata. Osakkeessa on edelleen nousuvaraa, joten eikun lisää.

- Wärtsilä

Monessa mielessä vihreän siirtymän sweet spotissa. Osaamistaso on korkea ja markkinapotentiaali massiivinen sekä energianvarastointijärjestelmissä että päästöttömiin polttoaineisiin perustuvassa moottoriteknologiassa. Kuuluu vielä nykyisilläkin arvostustasoilla pitkään salkkuun, joten lisää-suositus tälläkin.

13. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Pääpiirteissään ketju menee näin:

  1. Ymmärränkö yhtiön toimialasta mitään?
  2. Ratkovatko yhtiön tuotteet aidosti jotakin asiakkaalle keskeistä ongelmaa ja ovatko kysyntäajurit selväpiirteisiä?
  3. Saako yhtiön tuotteiden kysyntä tukea megatrendeistä (ilmastonmuutos & vihreä siirtymä, väestön vanheneminen, automaatio & digitalisaatio jne.)?
  4. Onko yhtiöllä pysyviä tai ainakin pitkäkestoisia kilpailuetuja?
  5. Onko yhtiöllä jo nyt tai luvassa kohtuullinen määrä jatkuvaa liiketoimintaa (sopimuspohjaista laskutusta, huoltoa jne.)?
  6. Herättävätkö johdon näytöt ja lupausten toteutumistaso luottamusta?
  7. Ovatko yhtiötä koskevat konsensus- tai muut ennusteet uskottavia ja
  8. Onko osakkeen arvostus kiinnostavalla tasolla?

Näiden kysymysten painotukset vaihtelevat paljon, mutta suunnilleen kaikkiin pitäisi saada kyllä-vastaus, jotta kiinnostukseni heräisi. Kunnossa olevat vastuullisuustiedot ovat itsestään selvä vaatimus. Hyvin spekulatiiviset keissit (jos huhutaan esim. tulossa olevasta jättimenestystuotteesta tai hyvin merkittävästä yritysjärjestelystä) eivät ole minua varten.

14. Mitä analyytikkona haluaisit sanoa analyysisi lukijoille? Onko usein jotain väärinymmärryksiä, esimerkiksi suosituksista? Onko jotain kohtia niissä, joihin mahdollisesti sijoittajat kiinnittävät liian vähän huomiota?

Vaikea kysymys. Vastaan ei ole tullut sellaisia väärinymmärryksiä, joita emme olisi saaneet foorumilla tai muutoin selvitettyä. Kyllähän laadituissa raporteissa aina pitäisi olla jokin suora tai vähintään epäsuora linkki kohdeyhtiön 1) kasvuun; 2) kannattavuuteen; 3) riskeihin tai 4) arvostukseen. Jos analyysissäni on punainen lanka kateissa, kuulen siitä ensimmäiseksi kyllä jo kollegoiltani. Näyttää siltä, että monet analyysini lukijat foorumilla tuntevat hyvin konepajayhtiöt ja niiden liiketoiminnan ajurit, joten keskustelu on itsellenikin usein hyvin antoisaa.

15. Joudut luovuttamaan 3 vuodeksi salkuksi kahdelle analyytikolle, kahdelle inderesiläiselle jotka eivät ole analyytikkoja ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Analyytikoista valitsisin Juha Kinnusen, jonka looginen ajattelu ja argumentaatiotaito on omaa luokkaansa. Toiseksi analyytikoksi ottaisin Atte Riikolan, jolle antaisin mandaatin tehdä (pienellä) osalla salkkua riskipitoisempia valintoja. Atessa on kontrolloitua rämäpäisyyttä.

Muista inderesläisistä valitsisin Kaj Hagrosin, jolla on hoksottimet kohdillaan, pitkä ja monipuolinen sijoittajatausta sekä mittava kontaktiverkosto. Toinen inderesläinen olisi Vepu, jo pelkästään historiantuntemuksensa, terävän huomiokykynsä ja mainion ilmaisunsa takia.

Foorumilaisista valinta on vaikea. Varmaan tarjoilisin salkkua NukkeNukuttajalle ja OldFekille, joilla on ollut hyviä esiintuloja etenkin Wärtsilän tiimoilta. Molemmat vaikuttavat asiantuntevilta ja kriittisiltä sijoittajilta.

(@Juha_Kinnunen, @Atte_Riikola, @Kaj_Hagros_Inderes_h, @Verneri_Pulkkinen, @NukkeNukuttaja ja @OldFeki, tägäsin teidät, jotta huomaatte, että teidät on mainittu :slight_smile: t. Sijoittaja-alokas)

16. Olet sivistynyt ja arvostettu konkarianalyytikko, onko jollain sijoittamisen osa-alueella jotain sellaista, josta haluaisit ymmärtää paremmin?

Konkarius ei tee kenestäkään täysinoppinutta ja sen vuoksi harmaita tai täysin valkoisiakin alueita on vielä niin paljon, ettei niiden luetteloimisesta olisi juuri iloa. Jos yksi asia pitää kuitenkin nostaa tikun nokkaan on se kryptot. Niiden arvonmuodostuksen dynamiikka on jäänyt arvoitukseksi, kun en sitä pelkällä lohkoketjun nerokkuudella kykene itselleni selittämään.

17. Jos saisit napinpainalluksella opettaa foorumilaisille yhden sijoittamiseen liittyvän asian, mikä se olisi ja miksi?

Opettamisen sijaan haluan vain muistuttaa sijoittamisen yhdestä mukavasta perussäännöstä: kannattaa sijoittaa joka kuukausi x euroa osakkeisiin, satoi tai paistoi. Tämä vapauttaa hermot lyhyiden kurssiliikkeiden päivittelemisestä. Vaikka aloittaisi sijoittamisen syklin huipulta, on salkku tällä metodilla mukavasti plussalla jo kauan ennen kuin indeksi on kuopan jälkeen palannut lähtötasoilleen.

18. Mikä on kivointa Inderesillä työskentelyssä?

Kolme asiaa: 1) kollegat, jotka ovat poikkeuksetta sekä fiksuja ihmisiä että myös hyviä tyyppejä; 2) mahdollisuus olla mukana yhtenä rattaana pyörittämässä Inderesin nerokasta flywheeliä, jossa tieto demokratisoidaan ja kaikki osapuolet hyötyvät; 3) työntekijöille osoitettu luottamus, jossa vapauden ja vastuun hyvällä tasapainolla tarjotaan runsaasti joustavuutta verrattuna perinteisiin työnantajiin.

19. Miten Alokkaasta saataisiin sijoittaja, joka päihittäisi jopa indeksin pitkässä juoksussa?

Lukemalla analyysiä ja tekemällä hyviä osakepoimintoja. :blush:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Mielelläni jaan kiitoksia hyvistä kysymyksistä ja haastoista, keskustelunavauksista ja muista postauksista sekä jaetuista linkeistä. Mukava huomata, että foorumilaisten aktiivisuus ja (pääosin) myös keskustelun taso on säilynyt, ellei jopa parantunut. Foorumi todellakin on enemmän kuin jäsentensä summa.


Eki, oli kiva ja kiinnostava lukea vastauksiasi - KIITOS! :pray:

Hän vaikuttaa kokonaisvaltaisesti upealta kaverilta ja hän on todella tärkeä pelaaja Inderesin joukkueessa monessakin mielessä.

Tämä haastattelu antoi paljon ajateltavaa itselleni erityisesti miettiessäni sijoittamista hyvin pitkällä aikajänteellä, mikä on hyvä asia, koska sijoittaminen on nimenomaan maratoonilaji.

Asenne on hyvin tärkeä asia sijoittamisessa ja koetan oppia tuota asennepuoltakin Ekiltä, koska erityisesti se ratkaisee pitkässä juoksussa.

Mukavan leppoisaa perjantaita kaikille! :blush:

177 tykkäystä

Ekin ja monien muiden ketjuissa esiintyneiden ajatukset ovat loppujen lopuksi tavallaan yllättävän yksinkertaisia. Luulen, että useat meistä piensijoittajista keskittyvät liiaksi nyansseihin tai tiettyihin seikkoihin tai luulevat tietävänsä, mutta meiltä unohtuu katsoa kokonaisuutta ja emmekä ehkä aina ymmärretä sitä ettei ymmäretä. Luulemme tietävämme.

Ekin vastauksesta lainattua :point_down::
Inderesin liiketoimintamalli on erilainen kuin perinteisillä osakevälittäjillä ja eniten tämä näkyy siinä, ettei tarvitse tuottaa analyysiä, jonka primääri tarkoitus on generoida osakevaihtoa ja välityspalkkioita. Analyytikolle tämä tarkoittaa aitoa keskittymismahdollisuutta itse analyysiin. Toisin sanoen aikaa ei tarvitse käyttää siihen, että yrittää joka aamu saada langan tai chatin päähän instituutiosijoittajat x, y ja z ja saada heidät kiinnostumaan tarjoamastasi kuumasta keissistä.
Tämänkin takia luotan Inderesiin ja arvosta heidän laadukasta analyysityötä. :point_up_2:

Eipä mulla sen kummempia.

Kivaa viikonloppua! :blush:

29 tykkäystä

No niin:

Perjantaina 26.5. on vuorossa eräs yhteisötiimiläinen.

Perjantaina 2.6. julkaistaan viisaan ja vähän kokeneemman foorumilaisen haastattelu.

Perjantaina 9.6. olis vuorossa iloinen lyytikko.

Perjantaina 16.6. olis vuorossa lyytikko, joka oli livenä tavatessani tosi hupaisa. :smiley:

Näiden jälkeen on vuorossa jossain järjestyksessä foorumilaisia, kokenut lyytikko ja joku yhteisötiimiläinen.

Rentoa sunnuntaita kaikille! :cowboy_hat_face:

34 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina julkaistaan haastattelu yhteisötiimiläisestä. :cowboy_hat_face:

Hänestä tulee mieleen Harvia, Nordnet, Olvi, pannukahvit ja pyöräily. :moneybag: :teapot: :biking_man:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! :slight_smile:

20 tykkäystä

Ehkä tätä jo kysytty aiemmin (?) mutta milloin saadaan @Sijoittaja-alokas haastattelu eetteriin? :sunglasses:

14 tykkäystä

Moikka! :slight_smile:

Kiitos kysymästä!

Pari tyyppiä on luvannut haastatella mua joskus, mutta en tiedä, milloin tarkkaan ottaen haastattelu tehdään, eli kyllä mä uskon, että se haastattelu joskus vielä tehdää… ehkä jopa tänä vuonna. :slight_smile:

Mut nyt mä luukutan @SijoitusSeppo:n biisiä. :sunglasses:

34 tykkäystä

35. JEREMIAS MAKKONEN

Jeremias oli varmasti jo ennen Inderesille tuloaan jo entuudestaan tuttu monille mm. Nordnetin puolelta, mutta itselleni erityisesti Jeremiaksesta on jäänyt mieleen hänen noin kerran kuussa ilmestyvä uutiskirje, joka oli nimeltään #pannukahvit. #pannukahvit oli laadukkaan visuaalisesti ja sisällöllisesti tuotettu hieno sijoittamisen uutiskirje, joka tarjosi vähän erilaista sisältöä kuin muut tahot ja sitä luin aina suurella mielenkiinnolla. :slight_smile:

Jeremias työtaustansa sekä ominaisuuksien puolesta oli osuva valinta Inderesille ja hän varmasti sopii hyvin muutenkin joukkoon huumorintajunsa, rentoudensa sekä monipuolisen osaamisensa puolesta. Olen aina pitänyt hänen tavastaan tuottaa sisältöä, koska asiat on usein esitetty selkeän ytimekkäästi, mutta vielä tietynlaiseen lukijaystävälliseen sävyyn kirjoitettuna. :muscle:

Tiedän hänen siis olevan oikein hyvä erilaisissa asioissa, lisäksi hän on fiksu ja hyvin perehtynyt eri tavoin sijoitusmaailmaan, mutta kuitenkaan loppujen lopuksi en mielestäni kovin hyvin ole tiennyt millainen hän on sijoittajana… varsinkaan nykypäivänä, joten siksikin halusin hänet haastateltavaksi. Ehkä pitää hieman innostaa Jeremiasta Foorumin puolella, sillä hänellä olisi sielläkin paljon annettavaa:
image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Kovaa vauhtia kolmenkympin kriisiä lähestyvä Porvoosta kotoisin oleva espoolainen. Ala on tullut tutuksi Liedon Säästöpankin, Mandatum Lifen, Nordnetin ja Inderesin väreissä työskentelyn kautta. Vapaa-aikaa värittävät lukuisat kiinnostuksen kohteet.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

• Haaveilin nuorempana lentäjän urasta. Asia jäi lopulta vain kaukaisen haaveen tasolle, mutta Microsoft Flight Simulatorin myötä Airbus A320 -kone ja lentokentät ympäri maailmaa ovat tulleet hyvin tutuiksi.

• Saan parhaat ideani (lämpimässä) suihkussa. Vedenkulutuksen kannalta pitkät suihkutuokiot ovat tosin hieman ongelmallisia, joten täytynee jatkossa keksiä ekologisempia vaihtoehtoja luovuuden lähteeksi.

• Olen joissain asioissa turhankin perfektionisti. Saatan hioa yksityiskohtia liiallisuuksiin asti, vaikka tietäisin, että vähempikin riittäisi. Tämän suhteen olen viime aikoina onneksi oppinut ottamaan välillä hieman rennommin.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Innostun helposti uusista asioista, joten kiinnostuksen kohteideni lista on varsin pitkä. Tässä muutama nosto tärkeimmistä:

Kirjat: Opin lukemaan jo 3,5-vuotiaana ja kirjat ovatkin opiskeluvuosia lukuun ottamatta olleet aina tärkeä osa elämääni. Kirjoja tulee ostettua enemmän kuin kerkeän lukemaan, joten kirjahyllyistäni löytyy luettavaa nykyisellä tahdilla yli 15 vuodeksi. Kysymyksenasettelussa kielletyn aiheen lisäksi hyllystä löytyy paljon mm. psykologiaan, historiaan, tekoälyyn ja mielenkiintoisiin henkilöihin liittyviä kirjoja.

Urheilu: Pyrin liikkumaan säännöllisesti ja monipuolisesti. Pidän erityisesti pitkistä kävelylenkeistä ja varsinkin kesäisin tulee usein käppäiltyä yli 20 kilometrin lenkkejä. Muilta osin suosikkien joukosta löytyy klassisia keskiluokkalajeja, kuten pyöräily, padel ja rullaluistelu :smiley:

Ruoanlaitto: Työpäivien jälkeen ruoanlaitto toimii itselleni hyvänä rentoutumistapana. Nuorempana miehenalkuna ruokavalio koostui lähinnä riisistä ja kanasta, joten kokkaustaitojen karttuminen on tuonut aivan uusia ulottuvuuksia ruoanlaittoon. Nykyään omat bravuurini löytyvät mm. italialaisen, thaimaalaisen ja nepalilaisen keittiön klassikkoruokien joukosta.

Valokuvaus: Koen omaavani hyvän visuaalisen silmän, mutta olen jostain syystä äärimmäisen huono piirtämään ja maalaamaan. Siksi olenkin panostanut omat resurssini digitaalisen taiteen ja visuaalisen viestinnän puolelle. Sain viime vuonna viimein aikaiseksi hankkia järjestelmäkameran, ja tavoitteenani onkin nyt kehittää osaamistani sille tasolle, että kuvia kehtaisi aikanaan jossain julkaistakin.

Matkustaminen: Nelilapsisella perheellämme ei koskaan ollut varaa lomamatkoihin ulkomaille, joten maailmaa on tullut nähtyä vasta näin aikuisiällä. Ehdottomat suosikit ovat tähän mennessä olleet Kroatian Dubrovnik ja Pohjois-Norjasta löytyvä Tromssa. Odotan innolla myös parin viikon päässä siintävää kesälomareissua, jonka aikana tulee nähtyä Venetsia, Garda, Como, Zürich, Innsbruck ja München.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aamun aikataulu vaihtelee hieman päivän ohjelmasta riippuen, mutta tyypillisesti herään noin klo 5.50, jonka jälkeen suuntaan suihkun kautta aamupalapöytään. Teen työni pääosin toimistolla, joten aamupalan jälkeen luvassa on noin 45 minuutin työmatka Leppävaarasta Ruoholahteen.

Olen usein ensimmäisenä paikalla, joten pääsen avaamaan työpäivän keittämällä toimiston toiseksi parasta kahvia (löydyn täysin puolueettomasta rankingista heti Suomen parhaan suodatinkahvinkeittäjän @Antti_Jarvenpaa’n perästä). @Emma_Kuusinen ja @Kaisa_Vanha-Perttula ovatkin jo hyvin avanneet yhteisötiimin työtehtäviä aiemmissa haastatteluissa, mutta pähkinänkuoressa tyypillinen työpäivä koostuu aamukatsaussisältöjen jakelusta somekanaviin, analyytikkohaastattelujen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä erilaisista pienemmistä tehtävistä ja projekteista.

Aloitan työpäiväni yleensä klo 7.30–8.00 välillä, joten pyrin lopettelemaan työt neljän maissa, mikäli vain tilanne sen sallii. Vapaa-aika kuluu edellisessä kysymyksessä mainittujen harrastusten parissa ja läheisteni/ystävieni seurasta nauttien. Nukkumaan pyrin pääsemään viimeistään klo 23.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Neljään sanaan tiivistettynä: etsin kannattavaa kasvua kohtuuhintaan.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensimmäiset osakepoimintani tein kesällä 2014, jolloin salkkuuni päätyi Nokian Renkaiden ja Biotien osakkeita. Nokian Renkaat -ostoksen taustalla oli muistaakseni ihan järkeviäkin perusteita, mutta Biotien kohdalla tein klassisen bullerovirheen ja perustelin sijoitusta itselleni Biotien osakkeen alhaisella yksikköhinnalla. Lopulta yhdysvaltalainen Acorda osti Biotien pois pörssistä vuonna 2016, mutta itse olin realisoinut tappiot jo kauan ennen tuota.

Vuosien varrella on tullut hurahdettua niin indeksisijoittamiseen kuin satunnaiseen roiskimiseenkin, mutta nykyisen sijoitusstrategiani keskiössä on osakepoimintojen osalta löytää kannattavaa kasvua kohtuuhintaan. Inderesin kaupankäyntisääntöjen myötä ETF:ien paino salkussani on viimeisen vuoden aikana kasvanut merkittävästi kotimaisten osakesijoitusten kustannuksella.

7. Olet ollut aiemmin Nordnetilla töissä, joka on mm. osake- ja rahastovälittäjä, mitä eväitä ja oppeita työsi Nordnetillä on tuonut sinun sijoitustoimintaasi?

Vipua :smiley: Ei vaan, Nordnetiltä jäi käteen etenkin rahasto- ja ETF-ymmärrystä. Tärkeimmät opit liittyivät kuitenkin sijoitustoiminnan sijaan työhöni sisällöntuotannon ja viestinnän parissa. Parin vuoden matka Nordnetillä kehitti ammatillisia taitojani huimasti ja antoi tukevan osaamispohjan nykyistä työtäni ajatellen.

8. No nyt olet meillä hommissa, mitä työsi Inderesillä on vaikuttanut sinun sijoitustoimintaasi?

Lyhyen Inderes-urani aikana ymmärrys seurannassamme olevista Helsingin pörssin yhtiöistä on kasvanut merkittävästi. Samalla olen oppinut kiinnittämään entistä paremmin huomiota arvonluonnin kannalta olennaisiin asioihin.

Toisaalta ennen Inderesille siirtymistä karsin lähes kaikki kotimaiset osakesijoitukseni salkustani pois, sillä en halua Inderesin kaupankäyntisääntöjen rajoittavan mahdollisuuksia ostaa/myydä osakkeita, joissa näkemykseni eroaa analyytikon kanssa. Tämä peliliike on kuitenkin todennäköisesti kaukana järkevästä, sillä tiedostan oman osaamiseni olevan aivan eri planeetalta huippuosaaviin analyytikoihimme verrattuna.

9. Minkälainen sijoitussalkku sinulla on? Jos sinun tänään täytyisi myydä kolme osaketta salkustasi, niin mitkä myisit ja miksi?

Edellä mainituista syistä johtuen salkkuni osakepuoli alkaa olla hyvin karsittu ja runko muodostuu pitkälti ETF:ien ympärille. Muutamia osakepoimintojakin kuitenkin löytyy, joista tärkeimpiä ovat Microsoft, LVMH, Visa, Zebra Technologies, Sonova, Texas Instruments ja Novo Nordisk.

Järkevintä olisi varmaankin myydä kaikki, sillä en usko olevani keskivertosijoittajaa parempi analysoimaan kotikenttäni ulkopuolisia yhtiöitä. ETF-sijoittaminen on kuitenkin kovin tylsää, joten osakepoiminnat tuovat hieman lisäjännitystä elämään – vaikkakin salkustani löytyy nykyisin lähinnä suuria ja kohtuullisen vakaita laatuyhtiöitä.

Jos olisi pakko myydä kolme osaketta, valitsisin todennäköisesti ne yhtiöt, joiden liiketoimintaa ymmärrän vähiten. Valintani kohdistuisi siten Zebraan, Sonovaan ja Texas Instrumentsiin.

10. Olet muistaakseni kohtalaisen paljon Ruoholahden toimistolla, mitä tietoa ja ajatuksia saat sieltä toimistolta, mitä et muualta saa?

Toimistomme on täynnä intohimoisia huippuosaajia, joten jokainen kahvikupin äärellä käyty keskustelu tai vaikkapa inderesTV:n analyytikkohaastattelu tarjoaa hyvän mahdollisuuden oppia uutta kiinnostavista pörssiyhtiöistä. Myös itseä askarruttavat kysymykset on helppo ja nopea tarkastaa suoraan kyseistä yhtiötä seuraavalta analyytikolta.

11. Osakkeiden myyntiprosesseista puhutaan liian vähän, kerropa millainen on sinun osakkeiden myyntiprosessi askel askeleelta?

Lähtökohtaisesti pyrin sijoittamaan vain yhtiöihin, joita voisin kuvitella hyvillä mielin omistavani, vaikka pörssi olisi kiinni seuraavan kymmenen vuoden ajan. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, joten välillä on syytä myöntää virheensä ja harkita osakkeiden myyntiä. Mielestäni on parempi näyttää hölmöltä lyhyellä aikavälillä kuin kärsiä huonoista sijoituspäätöksistä pitkällä aikavälillä.

Systemaattista myyntiprosessia itselläni ei siis ole, mutta sijoitustoiminnassani yleisimpiä syitä myynneille ovat mm. seuraavat:

Riittämätön ymmärrys yhtiön liiketoiminnasta: Innostun asioista helposti, mikä saattaa välillä johtaa hätiköityihin sijoituspäätöksiin ja saatan myöhemmin tajuta, kuinka vähän kyseessä olevan yhtiön liiketoiminnasta ymmärränkään. Tällöin päädyn myymään osakkeet, mikäli syvällisempi perehtyminen yhtiöön ei johda itseäni tyydyttävään ymmärrystasoon.

Faktat muuttuvat: Ennen sijoituspäätöstä tekemäni oletukset voivat osoittautua virheellisiksi, kilpailuedut kuihtua tai yritysjärjestelyjen myötä sijoitustarina muuttua olennaisesti. Tällaisissa tilanteissa osakkeiden myyminen on hyvin todennäköinen skenaario.

Absurdiksi kohonnut arvostus: Olen yleensä varsin halukas pitämään parhaista hevosistani kiinni korkeillakin arvostustasoilla. Voin kuitenkin harkita myyntiä, mikäli arvostus on niin korkea, etten pysty sitä millään järkevällä skenaariolla perustelemaan.

12. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

Heeros: Nykyisessä asiakaskunnassa pitäisi riittää lisämyyntipotentiaalia entistä laajemmalla tuoteportfoliolla. Uusmyynnin tahmeus ja haastava markkinatilanne kuitenkin huolettavat.

Modulight: Vahvat näytöt kannattavasta kasvusta kiinnostivat vielä listautumisen aikoihin. Sittemmin meno on ollut synkkää katseltavaa, eikä heikko näkyvyys projektien edistymiseen lisää houkuttelevuutta.

Stockmann: Arvo piilee Lindexissä, mutta tappiolliset tavaratalot vaikeuttavat arvon vapauttamista. Lindexin Susanne Ehnbågen nimitys koko konsernin toimitusjohtajaksi tuo mielenkiintoista lisäväriä kuvioon.

13. Suosittele muutamaa yhteisötiimin tekemää materiaalia/tuotantoa perustelujen kera, jotka ansaitsisi ehkä enemmän huomiota?

@Antti_Jarvenpaa’n ja @Marianne_Palmu’n Talouden jäljillä -konsepti on ollut erinomainen keino tutustua itselleni hieman vieraampiin makroaiheisiin. Tuloskausilla tuloslivet puolestaan tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden seurata analyytikoiden ensireaktioita kiinnostavimpiin tuloksiin. Ja jos saa vähän omaakin häntää nostaa, yhdessä @Ville_Kivinen kanssa toteutettu Jatkoilla Ruoholahdessa -sarja on ollut yksi tähänastisen työurani hauskimmista projekteista.

14. Sinun pitää valita 2 foorumilaista, 2 analyytikkoa ja 2 muuta indeläistä, jotka hoitavat salkkuasi seuraavat viisi vuotta, kenet valitsisit ja miksi?

@Mauri: Meitä yhdistää intohimo sijoittamista, kirjoja ja uuden oppimista kohtaan. Myös Maurin sijoitusfilosofia on yhteensopiva omien ajatusteni kanssa, joten voisin luottavaisin mielin luovuttaa salkkuni hänen hoitoonsa seuraavan viiden vuoden ajaksi.

@KuHa: KuHan kohdalla voisin olla varma siitä, että sijoituspäätökset perustuvat laadukkaaseen pitkän kaavan analyysiin, joka ei jätä merkityksellisiä asianhaaroja huomiotta.

@Rauli_Juva: Analyytikoista katseeni kohdistuisi ensimmäisenä Rauliin, jonka realistisia näkemyksiä ja rohkeutta tarkastella asioita kriittisesti arvostan kovasti.

@Antti_Siltanen: Antin kautta salkkuuni voisi päätyä muutamia mielenkiintoisia villejä kortteja, joiden analysointiin omat kykyni eivät riitä.

@Mikael_Rautanen: Hyödynnän tässä pienen porsaanreiän ja valitsen muiden indeläisten osuuteen ex-analyytikon.

@Yu_Gong: Joukkoon tarvitaan myös yksi nopean toiminnan mies, joka ei tee sijoittamisesta liian vaikeaa.

15. Miksi sinä käyt Foorumilla? Mitä tietoa sieltä saat, mitä et muualta saa?

Keskustelun taso on pääosin varsin laadukasta ja esimerkiksi tulostiedotteiden keskeisimmät pointit on usein foorumilla pureksittu hämmästyttävän nopeasti. Käytänkin foorumia hyväksi etenkin silloin, kun tarvitsen valmiiksi pureksittua tietoa nopealla aikataululla.

16. Miten sinä pyrit hallitsemaan tunteesi sijoittamisessa? Olet jotenkin harjoittanut sijoituspsykologiaa?

Tunteiden hallitseminen on valitettavan vaikeaa, vaikka sijoituspsykologiaan olisikin perehtynyt. Olen kuitenkin pyrkinyt tunnistamaan keskeisimpiä ajatusvinoumia ja ymmärtämään muiden sijoittajien käyttäytymistä osakemarkkinoilla psykologiaa opiskelemalla. Mielestäni lukemisen arvoisia kirjoja aihepiirin ympäriltä ovat mm. Daniel Kahnemanin Thinking, Fast and Slow ja Richard H. Thalerin Misbehaving: The Making of Behavioral Economics.

17. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko sinulla jotain euromääräisiä tavoitteita?

Tarkkoja euromääräisiä tavoitteita ei ole, mutta pyrin siihen, että jossain vaiheessa elämää sijoitusvarallisuuteni mahdollistaa aikani käyttämisen niihin asioihin, jotka koen itselleni merkityksellisimmiksi. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että jäisin esimerkiksi pois työelämästä. Tärkeintä on vapaus päättää elämästään ilman rahatilanteen asettamia rajoitteita.

18. Miten olet hyötynyt siitä arkielämässäsi, että olet sijoittanut ja säästänyt?

Sijoitusharrastuksestani huolimatta en ole kovin hyvä säästämään, vaan palkkatuloja tulee käytettyä ahkerasti elämästä nauttimiseen. Massiivista omaisuutta ei ole tästä johtuen päässyt kertymään, mutta sijoitusten muodossa löytyvä puskuri tuo kuitenkin mielenrauhaa, jonka turvin voin nukkua yöni levollisesti ilman huolta yllättävistä menoista.

19. Anna Alokkaalle pari vinkkiä, miten hän onnistuisi tehdä parempia ostoja ja myyntejä

Tämän mahtavan haastattelusarjan ja siihen osallistuvien sijoittajien tarjoamien oppien avulla pääset varmasti jo pitkälle. Jatka samaan malliin ja säilytä utelias asenteesi, niin hyvä tulee! :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Iso kiitos korvaamattomasta panoksesta Inderesin yhteisön eteen! On mahtavaa, että foorumista on vuosien saatossa tullut paikka, joka vetää puoleensa näin ison määrän äärettömän fiksuja ihmisiä, jotka ovat halukkaita jakamaan osaamistaan myös muille.


Kiitos Jeremias mainioista vastauksista! :pray:

Pidän siitä, että Jeremias osaa ajatella asioita monista eri näkökulmista ja jatkuvasti jaksaa monipuolisesti touhuta sekä tutkia kaikenlaista. Mielestäni kaikenlaiset tekemiset ja lukemiset vievät elämän eri osa-alueilla eteenpäin sekä ne avartavat ja monipuolistavat omia näkemyksiään. Minä itse luen monipuolisesti, mutta kaikenlaiset tekemiset ovat jääneet todella vähälle, eli minun pitäisi hieman kunnostautua, jotta tulisi enemmän koettua asioita elämässäni.

Tietynlainen monipuolisuus ajattelussa, elämässä kuin sijoittamisessa vievät eteenpäin, eli ei ehkä kannata olla pessimistinen mustavalkoisesti paahtava vöyhöttäjä, koska sitten vain mörnii paikoillaan tai tippuu jopa alaspäin.

Jeremiakselta varmasti löytyy tietoa ja taitoa, niin tägäilkää kaveria Foorumilla ainakin niiden asioiden ja yhtiöiden osalta, jotka hän haastattelussakin mainitsee. :slight_smile:

Hauskaa perjantaita kaikille! :partying_face:

81 tykkäystä

Jeremiaksenkin “opit” ovat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia eivätkä sinällään sisällä mitään hifistelyä. Itse asiassa tuntuu siltä, että mitä tietäväisempi sijoittaja, niin sitä enemmän he korostavat kirjoituksissaan ja puheissaan tällaisia perusasioita. Tuoreemmat sijoittajat ehkä enemmän syyllistyvät liiaksi yksityiskohtiin ja yrittävät olla nokkeliaampia kuin ovatkaan… esimerkkinä mainittakoon esimerkiksi minä.

Olen kuullut joidenkin katuvan sitä, että on lopettanut sijoittamisen ja yleensä tarina on mennyt jotenkin näin; ostettu huipuilta ja myyty pohjilta. En ole kuullut kenenkään katuneen sitä, miten pitkäjänteisesti ja pitkään on sijoittanut, eli olkaahan kärsivällisiä - aika on ystävä.

Ensi viikolla on siis vuorossa kokenut konkarit, sitten taas hänen jälkeensä on lyytikoita muutama kappale. :slight_smile:

Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua! :slight_smile:

17 tykkäystä

Joka perjantai pyrin tosiaan saamaan haastattelun ulos. :slight_smile:

Haastattelut eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä ja olen saanut paljon hyviä ehdotuksia haastateltavista edelleen, mutta pystyn ottamaan vain yhden haastiksen per viikko, eli voi olla, että haastattelen jotain hyvin mielenkiintoista henkilöä vasta parin vuoden päästä.

Monet ovat kieltäytyneet, mutta aina hyvistä syistä ja kaikki kieltäytyneet ovat tehneet sen aina tosi kivasti.

Moni ehdotettu haastateltava on mulle vähän vieras, mutta olen pyrkinyt sitten seuraamaan niitä tarkemmin, jotta jos joskus sitten voisin haastatella.

Olen saanut todella paljon ideoita, jotka kaikki ovat olleet hyviä, mutta kaikkia en osaa tai pysty toteuttamaan ja osan olen toteuttanut sekä osan toteutan joskus myöhemmin.

Kiitos kaikille haastateltaville, lukijoille ja haastatteluja jakaneille! :slight_smile:

15 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina, eli 2.6. julkaistaan kokeneen herrasmiessijoittajafoorumilaisen haastattelu.

Hänessä yhdistyy hienosti kokemus, freessit ajatukset, sivistyneisyys ja loogisuus - tämän kaverin kirjoituksia kannattaa aina lukea.

Sain hänen vastauksensa tässä pari päivää sitten ja täytyy sanoa, että hänen vastauksissaan on jokaiselle jotakin ja muutenkin vastauksista käy ilmi, että hän on elämässään kokenut kaikenlaista hyvin mielenkiintoista. :slight_smile:

Maltti on valttia sijoittamisessakin, joten toivotan kaikille kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä + tietysti myös mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa! :slight_smile:

EDIT:

OHO! :open_mouth:

Alokas haastattelee -ketjulla on 100 000 katselukertaa! :partying_face:

image

52 tykkäystä

36. NukkeNukuttaja

Jos kirjoittaisin tekstin, että millainen on hyvä sijoitusfoorumin keskustelija, niin se kuvaus sopisi hyvin NukkeNukuttajaan. Hän on erinomainen kirjoittamaan, hyväkäytöksinen, tietää paljon, jakaa ystävällisesti muille tietoa ja omaa sivistyneille hyvin tyypillisiä piirteitä; ei ole tarvetta päteä, ei provosoi eikä provosoidu (= no hän on sivistynyt).

Se on mielestäni hienoa, jos samassa ihmisessä yhdistyy kokemus ja tieto sekä avoimuus että kekseliäisyys… NukkeNukuttajassa yhdistyy nämäkin asiat. Hän selvästi tietää ja ymmärtää paljon, mutta hän silti tai juurikin siksi osaa kertoa asioista hyvin ymmärrettävästi.

On paljon aika fiksuja ja suhteellisen tietäväisiä sijoittajia, mutta silti aika harvat niistä osaavat aidosti nähdä hyvin kokonaisuudet ja kokonaisuuksin vaikuttavat asiat - Nukuttaja tuntuu näkevän nämätkin seikat. Jos aidosti ja oikeasti tietää sekä näkee kokonaisuudet sijoittamisessa, niin silloin uskoisin ettei ole niin ennakkoluuloinen ja tunteiden vietävissä oleva sijoittaja.

Lyhyesti: NukkeNukuttajan juttuja kannattaa lukea. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Junan tuoma helsinkiläinen, kantakaupungissa asustelen, ikää 59 vuotta, humanisti, jonkun mielestä mahdollisesti hieman boheemi. Työhistoria varsin sekalainen, mm. Suomen Pankissa tuli jokunen vuosi vietettyä. Henkilöhistoriaani ei voi oikein edes käsitellä ilman shakkia, siitä myöhemmin lisää.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen kohdannut shakkilaudalla sekä Anatoli Karpovin että Viktor Korchnoin. Jennat ja Jonnet ei välttämättä muista, mutta näiden kahden väliset MM-ottelut hallitsivat otsikoita 1970-luvun lopussa ja 1980-luvun alussa, Karpov uskollisena neuvostojärjestelmän kasvattina ja kultapoikana, kun taas Korchnoi oli tunnettu järjestelmän arvostelija, vuonna 1976 hän loikkasi länteen, eksyttäen KGB:n varjonsa turnauksen aikana Hollannissa. Tämä vastakkainasettelu oli omiaan herättämään muunkin kuin shakkiyleisön mielenkiinnon. Miellyttävät muistot kuitenkin on itselläni molemmista, Karpovin kanssa minulla oli tilaisuus keskustella pidempäänkin. Korchnoi siirtyi manan majoille jo muutama vuosi sitten, mutta Karpov vaikuttaa edelleen Venäjän duuman jäsenenä ja hieman yllättäen toivoi rauhaa Ukrainaan viime syksynä, onhan hänellä paljon ukrainalaisiakin shakkiystäviä. @Kale-possu on kirjoittanut hienoja, yleissivistäviä shakkiyhteenvetoja foorumin kahvihuoneelle, kiitos hänelle lajin tunnetuksi tekemisestä :slightly_smiling_face:.

Sijoitusaiheisena voisi mainita, että Erkki Sinkko oli äidinkielenopettajani lukiossa. Jos muistini minua oikein palvelee, niin vielä silloin hän ei saarnannut kansankapitalismin ilosanomaa oppilailleen, toisaalta voi myös olla, että minulta meni tämä vain toisesta korvasta ulos, sieltä en kuitenkaan kipinää saanut. Erkkiä on kyllä kiittäminen siitä, että kirjoitin laudaturin ylioppilaskirjoituksissa, sen verran vaativa opettaja hän oli. Hänen tyylinsä ei ole muuttunut vuosien varrella miksikään, samankaltaisia, painokkaita lausuntoja hän harrasti jo silloin eri aiheista. Hörähdin ääneen muutama viikko sitten, kun törmäsin Twitterissä jonkun lainaamana tähän kuolemattomaan lausahdukseen: “Meidän perheessä ostetaan aina Nokiaa, kun sitä saa alle 12 euron.” Toimikoon tämän jonkinlaisena lohtuna teille @Lexus , @OldFeki ja muut Nokia-ketjun aktiivit :slightly_smiling_face:.

Opiskeluaikana työskentelin yhden kesän Turun keskusvankilassa eli tuttavallisemmin Kakolassa. Ankea ja surullisten tarinoiden kivitalo, mutta kaikkea siitä kerrottua ei välttämättä kannata uskoa. Kyllähän näiden “venkuloiden” elämää on tullut seurattua myöhemminkin rikosuutisista, tosin aika moni senaikainen suuruus on jo siirtynyt muille metsästysmaille, rikollisten elinajanodote kun pakkaa olemaan keskivertokansalaista lyhyempi. Nykyäänhän Kakolan vankiselleihin pääsee yöpymään, kun osa niistä on muutettu hotellihuoneiksi. Mikäli elämyksiä etsii, niin kannattaa tutkia seuraavan Turun matkan yhteydessä tarjontaa, tylsän ketjuhotellin sijaan :slightly_smiling_face:.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa :slightly_smiling_face:.

Tähän olisi ennen tullut vastattua: Shakki, shakki ja shakki. Käytännössä ikävuoteni 15-40 olivat hyvin shakintäyteisiä, turnauksissa tuli pelattu jatkuvalla syötöllä ja lähes kaikki muut asiat olivat toisarvoisia, jopa häiriötekijöitä. Shakille on tyypillistä sen mukaansa tempaavuus. Rajattomat mahdollisuudet toteuttaa eri siirtovaihtoehtoja vain 64 ruudun kokoisella laudalla, kiehtovat ihmisiä aikakaudesta toiseen, vanha intialainen sanonta kuuluukin “Shakki on kuin valtameri, hyttynen voi siitä juoda ja norsu voi siihen hukkua.” Jälkikäteen olen joskus miettinyt, että vähempikin olisi ehkä riittänyt, mutta toisaalta olen saanut paljon elinikäisiä ystäviä ja tuttavuuksia vuosikymmenten varrelta, mukavia muistoja turnauksista eri maissa ja unohtumattomia kohtaamisia. Vaikka nykyisin olen lajin suhteen lähinnä “jäähdyttelijä”, niin jokunen kisa aina silloin tällöin toki mahtuu ohjelmaani.

Jotta voidaan puhua harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista monikossa, niin lisätään vielä, että nykyään matkustellessani käytän tilaisuuden hyväkseni, tutustuakseni paikallisiin museoihin ja kirkkoihin eli kyllä tämän jo harrastukseksi voi lukea, siinä määrin johdonmukaista toimintaa ollut useamman vuoden ajan. Kirjallisuudessa kiinnostaa ensisijaisesti elämäkerrat ja rikoshistoria, syksyisin vietän neljä päivää tiiviisti Helsingin kirjamessuilla. Pitkiä kävelylenkkejä teen myös, mutta pidän tätä ennemminkin elämäntapana, kunnon ylläpitona ja raittiista ulkoilmasta nauttimisena.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Puhelin soittaa herätyksen 07.30, nautin pitkän aamiaisen ja teen muita aamutoimia, selailen puhelimesta uutisaiheita, toki myös ykkösen aamu-TV pauhaa taustalla. Klo 09.00 avaan tietokoneen ja heti tärkeimmät sijoitussivustot auki, Nordnet, Kauppalehti, Inderes ja Investing, joitakin mainitakseni, mahdolliset shorttipositiot tulee myös tarkastettua esimerkiksi Shortnordic-sivustolta. Puhelimeni muistiinpanoista tarkistan, onko tarpeen tehdä jotakin taktisia hienosäätötoimenpiteitä salkunhoidollisista syistä, strategiset pohdinnat teen aina viikonloppuisin ja ulkoilmassa kävellessä. Aamuisin soitan myös tärkeimmät puhelut. Markkinan avauksen katson ja siinä klo 11 maissa(tämä on hyvinkin liukuva) suljen koneen ja lähden liikkeelle ydinkeskustaan. Sieltä palailen kotiin klo 16-17 välillä ja muiden toimien ohella tsekkaan kotipörssin viimeisen tunnin. Tässä iässä ei niitä iltamenoja enää (onneksi) hirveästi ole, joten usein tulee vielä jonkin verran tehtyä muistiinpanoja ja tietenkin selailtua Inderesin foorumia. Jos oikein haluan repäistä, niin voinpa jopa vielä kuunnella jonkun InderesPodin tai yhtiöhaastattelun🙂 Ennen nukkumaanmenoa pyhitän vielä tunnin televisioruudun palvonnalle.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Hieman innostuja, toisaalta hyvinkin turvallisuushakuinen. Riskinsietokykyni lienee kuitenkin ihan kohdillaan, 95-100% sijoitusasteella mennään, velkavipua en sentään käytä, arvostan hyviä yöunia. Osa sijoituksistani on puhtaasti ideologisia eli aina ei tarvitse mennä tuotto edellä vaan voi vaan nauttia kivan yhtiön omistamisesta. Kohtuullinen osinkotuotto toki kuuluu useimmiten kriteereihini. Makrokuvaan en juurikaan kiinnitä huomiota sijoituksissani, toki sitä on hauska muuten seurailla esimerkiksi @Marianne_Palmu :n katsauksista tai Pörssien suunta-ketjusta.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Lapsuudenkodissani ei sijoittamisesta puhuttu, oikeastaan asuntosäästäminen oli se ainoa järkeväksi katsottu tapa, vaikuttaisi muuten aika monella muullakin foorumilaisella olevan vastaavia kokemuksia ikäluokkaan katsomatta. 1990-luvun vaihteessa työpaikalla tuli usein selailtua Kauppalehteä ja varmaan muuallakin uutisoitiin erilaisista nurkanvaltauksista, joita muun muassa liikepankit harrastivat kilpaillessaan toistensa kanssa. Kuinka ollakaan, ensimmäinen osakkeeni taisi olla SKOP, olikohan joku osakeanti, johon osallistuin. Suurelle yleisölle eivät kyseisen pankin ongelmat vielä olleet tiedossa, vaikka sairauslomalla ollut pääjohtaja Matti Ali-Melkkilä oli ampunut itsensä joulukuussa 1989. Myöhemmin aloin törmäilemään silloisen työpaikkani käytävillä vakavailmeisiin, jopa ahdistuneenoloisiin säästöpankkiherroihin, mutta vähänpä minä tiesin. Ihan muista syistä kuitenkin myin osakkeeni ennen kuin totuus alkoi paljastumaan iltapäivälehtien lööpeistä, kliimaksina SKOP:n haltuunotto Suomen Pankin toimesta 19.9.1991. Kun nyt lukee noista USA:n aluepankkien ongelmista, niin on hyvä muistaa, että yksi SKOP:n ongelmien juurisyistä oli velkaantuneisuus ja vääränlainen korkonäkemys eli eipä näistä paljon opita :slightly_smiling_face:. Yleensäkin liiallinen riskinotto on varmimpia tapoja tuhota yritys. Suosittelen muuten lukemaan Heikki Hiilamon kirjoittaman: “SKOP, Lyhyt historia” sekä Markku Kuisman ja Teemu Keskisarjan: “Erehtymättömät”, mikäli on kiinnostunut siitä, mitä suomalaiset pankit huseerasivat 1980-90-luvuilla. @Sijoittaja-alokas voisi olla kiinnostunut 1990-luvulla pankkeja piinanneesta liikemieskaksikosta “Tiku ja Taku”(ei liity mitenkään Inderesin vastaavaan kaksikkoon, toim.huom.) :slightly_smiling_face:. Harmittaa kyllä, että en säilyttänyt minkäänlaista kirjallista evidenssiä osakekaupoistani, pankkien tiskillähän noita osakekauppoja tuolloin tehtiin. Näitä juhlallisia hetkiä voimme vain kaiholla muistella esim. @Lyly_ja_Immo :n ja muiden kypsempään ikään ehtineiden sijoittajien kanssa. Mutta 1990-luvun sijoitteluni ei kauan kestänyt, tuli kaikkea muuta elämään.

2000-luvun alussa hallinnoin kimppasalkkua, kumppanina muuten eräs nykyinen kansanedustaja. Salkussa oli muun muassa 2-3 euron kappalehintaan ostettuja eQ-onlinen(eQ:n edeltäjä) ja Ponssen osakkeita(kyllä, luitte ihan oikein), kaikki on tietenkin suhteellista, mutta jossakin vaiheessa tämäkin lupaava viritelmä purettiin. Rahastosijoittamista on tullut myös kokeiltua, mutta huomasin hyvin nopeasti, että se ei ole minun juttuni, vähäriskisen rahaston arvo laski laskemistaan ja minä en voinut vaikuttaa asiaan mitenkään, sopii siis osta ja unohda-tyyppiselle sijoittajalle erinomaisesti, mutta selvästi en lukeudu tähän kategoriaan.

Varsinaiseen syvään päätyyn hyppäsin oikeastaan vasta vuoden 2017 lopulla, kun aloin seuraamaan markkinoita päivittäin ja sillä tiellä tässä ollaan. Muistan kyllä silloin tutkineeni indeksikehitystä ja päätyneeni siihen, että missään tapauksessa ei ole paras hetki ostaa osakkeita, onneksi kuitenkaan tämä ei ollut itselleni ylipääsemätön este. Koronakevättä 2020 ja sen aikana tehtyjä, oikeansuuntaisia liikkeitä saan hyvin pitkälti kiittää siitä, että olen pystynyt päihittämään indeksin ja toki myös Inderesin mallisalkun reilulla marginaalilla viime vuosina. Lyhyellä tähtäimellä onnella on siis hyvinkin paljon osuutta tuottoihin, mutta eiköhän se, veden virratessa edelleen Vantaanjoessa, ennen pitkää tasoitu. Siinä vaiheessa tai oikeastaan vähän ennen voisi olla hyvä hetki vaihtaa indeksisijoittamiseen :slightly_smiling_face:.

7. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?

Suurimmat omistukset Tokmanni(30%), Sampo(17%) ja Fortum(7%), kunnon pappaosakkeita siis, mutta ehkä hieman yllättäen myös Inderes(6%). Sitten löytyy 4-6 % osuuksilla esimerkiksi KH Group, Lassila & Tikanoja, Marimekko, Nordea, Nokian Rinkulat ja Spinnova. Kovin pieniä positioita en harrasta, taitaa olla Consti, Fiskars, Lamor, NoHo ja Stockmann tilapäisesti pienimmät vain noin 2 % osuuksilla, näitäkin joko kasvatetaan tai luovutaan kokonaan, mahdollisella salkkuyhtiöni ostotarjouksella pitää olla merkittävä vaikutus tuottoihin. Hyvinhän niitä onkin osunut viiden ja puolen vuoden aikana: Ramirent, Rovio ja Tikkurila. Kaikki kolme salkkuani ovat toki nähtävillä Nordnetin Sharevillessä, en kuitenkaan kehota niitä seuraamaan, siinä määrin paljon kauppoja teen kuukaudessa ja se spämmää uutisvirtaa siellä.

Tässä voikin olla hyvä kohta mainita, että suurimmat turskat olen tehnyt Kamuxilla ja Nokialla, kumpikaan ei ollut salkkuni ydinomistuksia, mutta yritin hyötyä momentumista ja ties mistä, heikoin tuloksin. Isoin turskapositio salkussani on Tokmanni, mutta tästä en osaa olla huolissani, pystyn mieltämään aika hyvin yhtiön käyvän arvon, kunhan inflaatiosta selvitään ja hyvät osingot parantavat muutenkin ajan kuluessa haavat.

Salkkuni hajautuksesta voidaan olla montaa mieltä, kun keskityn vain kotimaisiin osakkeisiin, toisaalta miksi mennä merta edemmäs kalaan, kyllä meillä ihan hyviä pörssiyhtiöitä omasta takaa löytyy, informaatioetu on myös ilmeinen. Silmiinpistävää on varmaan myös yhtiöitteni koti- ja Pohjoismaiden markkinoihin keskittyminen, poikkeuksena ainoastaan Fiskars, Lamor, Rinkulat ja Spinnova. Lisäksi useat toimialat loistavat poissaolollaan, kuluttajasektori taas on huomattavassa ylipainossa, vaikka pahin voi olla edessä vasta syksyllä. Työvoimavaltaisilla aloilla se skaalautuminenkin on vähän niin ja näin. Salkkuyhtiöitteni Venäjä-riskistä onneksi ei enää juurikaan tarvitse välittää :slightly_smiling_face:. Toisaalta tämä on hyvin minun näköiseni salkku, joukossa isoja työllistäjiä kotimaassa ja yhtiöitä, joiden tuotteita sekä palveluita todennäköisesti halutaan jatkossakin. “Keep it Simple” voisi olla tunnuslauseeni.

8. Jos et saisi myydä kolmea osakettasi kymmeneen vuoteen, niin mitkä valitsisit ja miksi?

Lähtökohtaisesti kaikki osakkeet ovat salkussani pitkässä pidossa, mutta toki tarinaan voi tulla säröjä vuosien varrella, joten valitaan idioottivarmat tapaukset :slightly_smiling_face:. Edellisen vastauksen suurista osakekohtaisista painoista voi jo päätellä, että yksi näistä on Sampo, uskoisin, että ihmiset tulevat olemaan jatkossakin siinä määrin turvallisuushakuisia, että vakuutuksia kyllä otetaan ja lisäksi pohjoismainen vakuutusmarkkina on stabiili. Tokmanni, halpakauppa kyllä pärjää suhdanteessa kuin suhdanteessa, aina on hintatietoisia ihmisiä, jotka vertailevat hintoja ihan jo oman ostovoimansa takia ja suosivat halvempia vaihtoehtoja. Lisäksi “Smart shopping”-trendi on voimissaan. Kolmatta pitääkin jo hetki miettiä, laitetaanpa Inderes, eiköhän @Mikael_Rautanen ja kumppanit firman pystyssä pidä ja vieläpä hyvässä iskussa, kymmenen vuotta on pitkä aika ja pidän henkilöstön vaihtuvuutta jonkinasteisena riskinä, ainahan kuitenkin @Verneri_Pulkkinen voi Bahaman luksushuvilaltaankin käsin varttejaan tehdä vai tyytyykö hän hulppeaan kotistudioon Lahdessa :slightly_smiling_face:!?

9. Ikinä ei voi tietää, kuinka kauan osake on lopulta salkussa, mutta osaatko sanoa kuinka pitkällä useimmiten katsot osakkeita, joita otat salkkuusi?

Omistajuudesta lähdetään ja lähtökohtaisesti nykyisillä osakkeilla on tarkoitus nauttia eläkepäivistä, suhdannevaihtelun kestäviä liiketoimintoja siis pääasiassa omistan, toki toisinaan ostan “yön yli”-positioita, koska aamu on usein iltaa viisaampi ja aivot tekevät nukkuessa prosessoinnin. Aika nopeasti siis huomaa, sopiiko heräteostososake ensinkään salkkuni kokonaisuuteen. Teen usein yli 50 kauppaa kuukaudessa, nämä ovat lähinnä keskihinnan laskemista osapositioita veivaamalla, jos mielestäni ohittamaton paikka lyhyeen omistukseen jossakin huonommin tuntemassani yhtiössä tulee, niin voin hypätä mukaan, tätä on tullut harrastettua vaihtelevalla menestyksellä. Toisaalta osakekurssin raju lasku ei saisi koskaan olla ainoa syy ostaa jotakin osaketta.

10. Miten seuraat jo omistuksissasi olevia yhtiöitä, jos ei oteta huomioon Inderesin materiaaleja ja tiedotteita?

Yritysten omat sivut ovat erinomaisia tietolähteitä, kuten myös IR(kyllä, sinne voi olla yhteydessä ihan jokainen, yhteystiedot löytyvät firmojen sivuilta), talouslehdistö, sijoitusaiheiset sivustot sekä sosiaalisesta mediasta Facebook ja Twitter. Yhtiökokouksissa pyrin käymään lähinnä tulkitsemassa yleistä tunnelmaa, johdon esitysten sanavalintoja ja ruumiinkieltä, olen näin toimien jopa välttänyt pari miinaa :slightly_smiling_face:. Kokouksissa on myös mahdollisuus esittää tiukkoja kysymyksiä johdolle. Jarkko “Random Walker” Ahon ja Phoebus-rahaston Anders Oldenburgin tekstit luen aina erittäin tarkkaan, omistanhan paljon samoja osakkeita kuin he.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Tämä on hyödyllinen kysymys, etenkin itselleni :slightly_smiling_face:. Yritetäänpä siis hieman tehdä siitä selkoa. Arkielämä on täynnä virikkeitä, kauppakeskuksen käytävällä voi tulla vastaan siivousrobotti varustettuna Lassila & Tikanojan hauskoilla mainoslauseilla tai televisioruutuun ilmestyy Mr. Tokmanni punaisine rekkoineen, iltakävelyllä korjauskohteen julkisivulla roikkuu Constin pressu, lista on loputon. Kun mielenkiinto on herännyt ja idea hieman kypsynyt päässä, niin siitä sitten selailemaan sijoittajamateriaaleja kyseisen firman sivuilta, hyvässä tapauksessa(lähes kaikissa) yhtiöstä löytyy myös Inderesin analyysia. Liiketoiminnan ajurit ja megatrendit pitää selvittää, tunnuslukuja yrittää tulkita hieman pidemmältä ajalta, vaikka kiusaus tuijottaa vain kuluvan tai seuraavan vuoden p/e-lukua on suuri :slightly_smiling_face:. Firman johdon CV:t, yrityksen markkina-alueet ja omistajalistaus ovat mielellään selvitettäviä asioita, verrokkeja unohtamatta. Riskianalyysia olisi myös hyvä suorittaa, geopolitiikka on nyt pinnalla, riippuvuus yhdestä isosta asiakkaasta, potentiaaliset maineriskit jne. olisi hyvä ottaa huomioon jo ennakolta. Ostopäätös syntyy sitten välillä hyvinkin nopeasti, hieman tulee muistaessa vilkaistua RSI:tä ja muita teknisiä indikaattoreita.

12. Mitkä ovat kolme tärkeintä arvostuskerrointasi ja miksi?

Olisi hienoa vastata, että EV/EBITDA ja muita hienoja yhdistelmiä, mutta täytyy myöntää, että arvosijoittajana ja boomerina(USA:ssa vuonna 1964 syntyneet lasketaan nuorimmaksi baby boomer-ikäluokaksi :slightly_smiling_face:), ensimmäisenä osuvat silmiini p/e ja p/b, sitten tutkitaan hieman pääoman tuottoja(lähinnä ROE) pidemmältä ajanjaksolta. En yksinkertaisesti halua maksaa tulevaisuuden epävarmoista odotuksista liikaa. Tuo oman pääoman tuotto on kätevä, kun sitä vertaa tasearvoon, aika usein alle tasearvonsa treidaavilla yhtiöillä on myös pääoman tuotto heikolla tasolla, kääntäen taas hyvää pääoman tuottoa tekevä matalan p/b:n yritys on herkullinen yhdistelmä. Syklisissä yhtiöissä tämä ei tietenkään ole niin yksinkertaista. Oikeastaan pitäisi yhtiökohtaisesti aina miettiä, mitkä tunnusluvut ovat kulloinkin relevantit, tämähän selviää myös analyytikoilta kysymällä, jos helppoa ratkaisua etsii :slightly_smiling_face:. Mitään mekaanista lajittelua en harrasta, tiedän aika tarkkaan, missä liiketoiminnassa haluan olla mukana. Toki Inderesin osakevertailua tulee jonkin verran käytettyä viihdetarkoituksessa. DCF-malleihin en koske pitkällä tikullakaan, jätän ne minua fiksummille sijoittajille :slightly_smiling_face:.

13. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

  • Marimekko

Hieno suomalainen yritystarina jo vuodesta 1951, tätä nyt vain on mukava omistaa. Tiina Alahuhta-Kasko on tehnyt hyvää työtä ja nyt odotellaan, saadaanko kasvu Aasiassa kunnolla käyntiin. Itse olen osallistunut kotimaassa talkoisiin hankkimalla Marimekko-sukkia :slightly_smiling_face:.

  • NoHo

Yhtiö henkilöityy selväsanaiseen ja selkokieliseen toimitusjohtaja Aku Vikströmiin. Voiko liiketoiminnalle enää tapahtua mitään pahempaa kuin pandemia-aika ja siitäkin selvittiin. Markkinat ovat ehkä viimeinkin saavuttamassa luottamuksen NoHon velkavivulla tapahtuvaa liiketoimintamallia kohtaan ja kesähän on ravintoloiden parasta aikaa.

  • Tokmanni

Halpakauppa pärjää olosuhteissa kuin olosuhteissa, toki hinnoitteluvoima on heiveröistä inflaatioympäristössä, mutta siitä huolimatta tulosta syntyy mukavasti ja osingoista nautitaan. Moni odottaa kuluvasta vuodesta halpakaupan vuotta ja ainakin Tokmannille tärkeä kevätsesonki tuntuisi säiden puolesta lähteneen käyntiin mukavasti.

14. Analysoi analyytikko

Omista yhtiöistäni Aapelilla on seurannassa ainoastaan Lamor, yritys ei mikään helpoin analysoitava ole, paljon on kiinni lähivuosien kilpailutusten satamisesta yhtiön laariin, mutta kyllä Aapeli ammattimiehen elkein analyysia tuottaa ja hoitaa myös haastattelutilanteet mallikkaasti. Uraa Inderesillä muuten näyttää olevan takana kohta jo kolme vuotta, nopeasti aika kuluu. Tulohaastattelussa Tampereelta kotoisin oleva Aapeli ovelasti väisti kysymyksen Ilves vai Tappara, toivottamalla molemmille joukkueille tsemppiä :slightly_smiling_face:.

Inderesille oli lottovoitto saada riveihinsä Antin kaltainen Life science-analyytikko, molekyylibiologi koulutukseltaan, kun katsoo noita hänen seurannassa olevia yhtiöitään: Nexstim, Bioactive Bone Substitutes, Faron Pharmaceuticals jne. niin jo nimen kirjoitusasun muistaminen tekee tiukkaa, meniköhän nuokaan oikein :slightly_smiling_face:, puhumattakaan siitä, että pystyisi maallikkona arvioimaan näiden yhtiöiden kehittämien aihioiden menestymismahdollisuuksia markkinoilla. Pohdin vaan tässä, mahtaako Anttikin omistaa Duellia, hänhän mainitsi Inderesin haastattelussa odottavansa moottoripyöräkautta :slightly_smiling_face:.

Olli tuottaa analyysinsa aikailematta yhtiötapahtumien jälkeen ja lisäksi päivystää sekä jakaa informaatiota vielä yhtiöketjuissakin. Harvoinpa, jos koskaan, on esimerkiksi pitänyt odottaa perjantaille osuneen tulosjulkistuksen johtopäätelmiä maanantai-aamuun vaan uutta analyysia on tarjolla jo viikonloppuna. Mahdollisesti hänellekin on tullut pienenä yllätyksenä kuluttajakäyttäytymisen äkkinäiset muutokset viime vuosien vaihtelevassa talousympäristössä, toki tämä näyttää tulleen yllätyksenä myös kaupan alan toimijoille. Olli varmaan tietää, myydäänkö Tokmannilla joogamattoja :slightly_smiling_face:.

15. Mikä aika on sijoitushistoriassasi ollut stressaavinta aikaa sinulle ja miksi?

Elämässäni on ollut useitakin äärimmäisen stressaavia ajanjaksoja, mutta en oikein pysty liittämään stressiä sijoittamiseen. 1990-luvun pankkikriisin ja laman aikana oli ihan muuta ajateltavaa, teknokuplan ja finanssikriisin aikaan en ollut markkinoilla, Koronapandemia oli mielenkiintoinen ihmiskoe ja jälkiviisaana on helppo sanoa, että rajoitustoimissa taidettiin tehdä tiettyjä ylilyöntejä. Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheutti jossakin määrin lisää harmaita hiuksia, mutta tässäkin on ihan muuta murehdittavaa kuin sijoitukset. Jälkikäteen tuli mieleen, että ehkä vuosi 2021 oli hieman ärsyttävä, selvästi näki, että kurssit lähtivät keulimaan, kuitenkin lähes kaikki markkinatoimijat, analyytikoita myöten, olivat mukana tässä hulluudessa. No, enpä minäkään juuri myyntejä tehnyt Tokmannin huidellessa lähes 27 eurossa :slightly_smiling_face:.

Vastausta kysymykseen miettiessäni, keksin oivan aasinsillan sukupolvikokemuksiin, miten mahtoi esimerkiksi Tukholman pörssi reagoida Olof Palmen murhaan 28.2.1986, kyseessähän oli perjantai-ilta, joten markkinoilla oli aikaa sulatella tietoa maanantaihin asti. Estonian uppoaminen 28.9.1994 aiheutti varmaankin epävarmuutta laivayhtiöissä ja ehkäpä myös vakuutusyhtiöissä. Omiin sukupolvikokemuksiin lisäisin ehdottomasti vielä Berliinin muurin murtumisen 9.11.1989, Viron itsenäisyyden palauttamisen 20.8.1991(minulla oli tilaisuus matkustella siellä jo Neuvostoliiton aikana ja ero henkisessä ilmapiirissä heti itsenäistymisen jälkeen oli valtava) ja hieman yllättäen ehkä prinsessa Dianan kuoleman auto-onnettomuudessa Pariisissa 31.8.1997. Nämä siis ovat tapahtumia, joista edelleen muistan aika tarkasti missä olin ja mitä tein, tiedon saadessani. Mutta stop tähän, en ala kuitenkaan omimaan milleniaalien sukupolvikokemuksia, johan minä ja vanhemmat ikäluokat olemme varastaneet eläkkeet nuoremmilta sukupolvilta :slightly_smiling_face:.

16. Et ole enää ihan nuori poikanen, mitä kokemus on tuonut tullessaan sijoittamiseen?

Ehkä enemmän pitkäjänteisyyttä ja tietää mitä haluaa eikä lähde kaiken maailman Hyzoneiden ja Voxturien kyytiin(anteeksi holdaajille :slightly_smiling_face:). Myös lähdekritiikki on mahdollisesti itselläni nykyään hieman tiukempaa, toisaalta vanhemmiten osaa ottaa hieman rennommin, aika usein tulee katsottua asioita ja ilmiöitä Pahkasika- ja Kummelilasien läpi. Huumori on hyvä keino selvitä tilapäisistä takaiskuista ja mönkään menneistä sijoituksista(tässä välissä onkin hyvä hetki kiittää kaikkia meemi-ketjun ideanikkareita :slightly_smiling_face:). Nuoruuden idealistinen ajattelu on vaihtunut ymmärrykseen siitä, että asiat harvoin ovat musta-valkoisia. Toki vieläkin kartan kuin ruttoa esimerkiksi perintä- ja uhkapelialaa.

17. Minkä asian sijoittamisesta opettaisit yhdellä napin painalluksella foorumilaisille, jos voisit?

En ylipäätään oikein koe olevani asemassa, jossa voisin opettaa fiksuille ihmisille jotakin uutta, mutta ehkä kun katsoo ostin/myin-ketjua, niin mahdollisesti pitkäjänteisyydessä joidenkin foorumilaisten kohdalla olisi parantamisen varaa. Sijoitussuunnitelma kannattaa myös olla jossakin muodossa, itselleni sellaisena toimii puhelimen muistiinpano-osio eli ei vaadi muuta kuin vaikkapa ranskalaisilla viivoilla kirjoittaa muutama pääperiaate ylös, niitähän on helppo sitten muokkailla tilanteen mukaan, jos on muutoksiin tarvetta. Pitkää peliä kannattaa pelata, päiväkaupan nopeat pikavoitot tuovat hetkellistä mielihyvää, mutta yleensä vielä palkitsevampaa on nauttia onnistuneen osakepoiminnan myötä kasvavista osingoista vuosi toisensa perään. Toki markkinat tietyllä tavalla suorastaan kannustavat lyhytjänteisyyteen, kvartaaliraportointi lienee lähes kaikille markkinaosapuolille, etenkin yrityksille itselleen, hyvin rasittavaa. Analyytikoiden tavoitehinnat tähtäävät usein 12 kuukauden päähän, mutta siitä huolimatta näkemys ja hinta voi vaihdella useita kertoja vuodessa. Uutisvirta on loputon, aina tapahtuu jotakin jossakin. Yritä siinä sitten tukevasti istua osakkeen päällä 10 vuotta tai pidempään :slightly_smiling_face:. Elämässä voi jokainen luonteensa mukaisesti olla joko optimisti tai pessimisti, mutta osakesijoittamisessa kannattaa ehdottomasti olla suurimman osan aikaa optimisti, voi olla jopa tuhoisaa tuottojen kannalta nähdä mörköjä joka paikassa ja pysytellä turhan suuressa käteispainossa, Jokainen toki viime kädessä päättää sopivan osakepainon itselleen. Tässä taisikin tulla jo aika monta napin painallusta, itse kysymykseen palatakseni :slightly_smiling_face:.

18. Miksi sinä sijoitat? Pyritkö jotenkin konkreettisesti nauttimaan sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Eiköhän se perinteinen, taloudellinen mielenrauha ole isoin ajuri sijoittamiseen, lisäksi onhan tämä pirun mielenkiintoinen ja yleissivistävä harrastus. Sitä paitsi oli löydettävä ajankulua, kun shakkiurakin on jo kääntynyt auringonlaskun puolelle ja raitistuttuani runsas kuusi vuotta sitten, niin rahaa ja aikaa tuntui jäävän yllin kyllin muuhun käyttöön. Filosofisesti ajatellen, näen sijoittamisessa myös mahdollisuuden toteuttaa itseään, kyllähän onnistunut sijoitus tuottaa paljonkin mielihyvää, en puhu nyt pelkästään tuotosta vaan oikeaan osuneista ajatuksista jonkin yhtiön kohdalla. Niin, ja tietenkin se osuuden omistaminen yrityksestä, onhan se huikea juttu.

Ihan vielä ei ole aika nauttia osinkovirrasta eli rahaliikenne sijoitustileilleni on toistaiseksi yksisuuntainen, toki siinä mielessä olen mukavassa tilanteessa, että kovin tarpeelliseksi en enää koe uusien pääomien lisäämistä vaan osinkojen uudelleensijoittamisella pääsee jo pitkälle. Jo muutaman vuoden kuluttua on tarkoitus kuitenkin viettää ankeimmat talvikuukaudet Portugalissa ja siihen osinkotulot riittävät vallan mainiosti, itse sijoituksia ei välttämättä ole tarkoitus realisoida koskaan, katsokoot sitten jälkeenjäävät niitä testamentissa.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, miten Alokas pystyisi saamaan markkinoilta ainakin indeksituoton?

Sijoittamalla indeksiin :slightly_smiling_face:!? Vakavasti puhuen, Alokkaalla on mielestäni hyvin palaset kohdallaan ja lisäksi äärimmäisen positiivinen asenne tekemiseen takaa ennen pitkää hyvän tuloksen. Kun haluaa hyväksi, jollei jopa parhaaksi jossakin, niin intohimoa täytyy olla, menestys seuraa kyllä sitten perässä. Yleisenä neuvona ihan kaikille, toistan shakistakin tunnetun sanonnan: “muista istua käsiesi päällä”. Tätä neuvoa en itse ole ollut shakkiurallani kovin hyvä noudattamaan, jos siis näkee omasta mielestä hyvin lupaavan mahdollisuuden, niin kannattaa kuitenkin vielä kerran tarkistaa, onko suunnitelmassa jokin aukko tai huono puoli. Välillä voi yksinkertaisesti olla väärä aika ostaa, meillä kaikilla lienee kokemuksia putoavista puukoista. Sijoittamisessa toki on se hyvä puoli, että siirron voi aina ottaa takaisin, myymällä position :slightly_smiling_face:.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Onhan tämä sijoitusfoorumi aikamoinen ajatusten sulattamo, suuri määrä kokeneita ja älykkäitä sijoittajia pohtii yhtiöitä, luulenpa, että analyysissa päästään välillä jopa syvemmälle kuin kyseessä olevan yhtiön oma johto on hahmottanut tulevaisuudennäkymiä. Kirsikkana kakun päällä, Inderesin analyytikot ja vieläpä firmojen edustajat, toisinaan jopa toimitusjohtajatasolla, vastailevat yhtiöketjuissa sijoittajia askarruttaviin kysymyksiin. Koulutus ja ammatillinen kokemus eri aloilta yhdistyvät täällä luovaksi prosessiksi, tuoden kaikille uusia näkökulmia seuraamiinsa yhtiöihin. Keskustelukulttuuri on pystytty säilyttämään varsin hyvin toisia kunnioittavana ja kaikki saavat äänensä kuuluviin. Eipä muuta kuin kiitos kaikille kanssafoorumilaisille ja jatketaan samaan malliin :slightly_smiling_face:. Pari nimeä haluaisin tähän lopuksi nostaa, molemmat tekevät paljon pyyteetöntä työtä foorumin hyväksi, sitkeästi vastailemalla porukkaa askarruttaviin kysymyksiin eli @DayTraderXL teknisen analyysin osalta ja @Jarnis “yleismies Jantusena” vähän kaikkeen maan ja taivaan väliltä. Ei olisi hullumpaa kuulla molemmista vähän lisää tässä haastatteluketjussa :slightly_smiling_face:.

Erityiskiitos myös @Sijoittaja-alokas mainiosta sisällöntuottoideasta tämän haastatteluketjun tiimoilta, itse en ihan omalla mukavuusalueellani ole haastateltavana, kuten Alokas ehkä huomasi pitkästä harkinta-ajastani. Päätöstä suostua tähän tuki kuitenkin perusajatus: Älä mieti, mitä foorumi voi tehdä sinun hyväksesi vaan mitä sinä voit tehdä foorumin hyväksi :slightly_smiling_face:.


Kiitos NukkeNukuttaja äärettömän kiinnostavista vastauksista!

Uskon ihan kaikkien saavan tästä haastattelusta irti jotain oppia että hyvää viihdettäkin. Tämä on sellainen haastattelu, mikä varmasti tulee luettua vielä uudelleen ja uudelleen.

Nukuttajassa ja muissa sivistyneen fiksuissa ihmisissä näkyy usein tietty terve nöyryys, eli ei mitään besserwisserööintiä, vaan kehittymismyönteisyyttä ja aitoa oppimisen halua. On helppo arvostella ja osoitella muita, mutta vaikeampaa on katsoa peiliin; myöntää virheensä ja oppia. Kannattaa siis miettiä, mitä haluaa elämässään ja kannattaa toimia sen mukaikaisesti, että saa haluamansa.

Mukavaa perjantaita! :slight_smile:

157 tykkäystä

Pyörä on seisonnassa, kun aikaa piti löytää “tärkeämmille” asioille :cry:. Elättelen kyllä toiveita, että harrastus jatkuu vielä joskus tauon jälkeen. Ehkäpä tämän tauon takia Duell on jäänyt ostamatta ja olen harrastusosakkeissa vain Rapalan kyydissä…

27 tykkäystä