33. KAJ HAGROS
Olin aikas sanaton, kun luin Hagroksen CV:tä läpi - paljon erilaisia todella vaativia tehtäviä, joista toki osa oli tuttuja, mutta monet vähän vieraampia. Hagrosin juttuja lukiessa tai häntä kuunnellessa ei tarvitse ihmetellä, miksi hän on niin menestynyt; häneltä tulee aina hyvin selkeää, loogista ja asiapitoista tekstiä ulos. Vaikea uskoa, että hän jäisi jumittamaan ja kinastelemaan yksityiskohdista, vaan enemmänkin näen hänen menevän eteenpäin kokonaisuuksia katsellen.
Hän on tosiaan monipuolinen kaveri, jolla löytyy rohkeutta ja heittäytymistä, jotka eivät voi olla näkymättä hänen sijoitustoiminnassaan. Tuntuu, että Kajissa yhdistyy samanaikaisesti päämäärätietoinen järki sekä tietynlainen sopivanlainen hulluus (anteeksi sanavalintani), mutta ehkä tuota “hullumpaakin” puolta on tarvittu, että hän on saanut asioita aikaiseksi.
Kun katsoin hänen cv:tä, niin mietin aluksi, että eikö hänellä ole aikaa mihinkään muuhun kuin erilaisiin työjuttuihin sekä sijoitteluhommiin, mutta hänen vastauksiaan lukiessa tajusin hänen elävän elämää tässä hetkessä siten kuin haluaa ja elämään kuuluu niin mielenkiintoisia “työjuttuja” kuin kaikkea muutakin kivaa. Kajin ja monien muiden haastateltavien vastauksia lukiessa niin olen ilokseni pannut merkille, että ainakin nykyään monet pystyvät edistämään uraansa, tekemään erilaisia projekteja, mutta viettämään myös aikaa läheistensä kanssa että tekemään muutakin jännää.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Entinen pörssiyhtiön toimitusjohtaja, nykyinen venture capital -sijoittaja ja siten usean kasvuyhtiön toimitusjohtajan sparraaja hallituksen puheenjohtajana. Pikkaisen vinksahtanut strategisti, joka ei syty prosentin optimoinnista vaan hulluista ideoista, jotka toteutuessaan muuttavat maailmaa.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
Perustin ensimmäisen firmani 15-vuotiaana. Soitin 1998-1999 bassoa Michael Monroe & Bangkok Shockissa. Perheemme maiden keruu on lähtenyt lapasesta, olen käynyt 114 maassa.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.
Veneily ja saaristo, soittimet, juhlien järjestäminen.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Vältän aamukokouksia. Vien usein tyttären kouluun. Sen ympärillä luen lehtiä ja juon useamman kupin kahvia – rauhallinen startti päivälle on luovuutta edistävää luksusta, mikä on mahdollista siksi että kalenteri on useimmiten omissa näpeissä. Sitten saatan tavata jonkun rahoitusta hakevan startup-tiimin. Kiireisenä päivänä saattaa olla 5 tapaamista, rentona hallituksen kokous ja jokin iltariento.
5. Kertoisitko kiehtovasta työurastasi sen alkamisesta tähän päivään asti?
Ensimmäisen oman firmani jälkeen opiskelin Otaniemessä tuotantotaloutta. Siihen aikaan (ennen yrittäjyysbuumia) eetoksena oli pyrkiä liiketoiminnan operatiivisiin johtotehtäviin. Voi sanoa, että rakensin uraa telecom/IT/mediakentässä systemaattisesti, aloitin tuotekehityksessä, jatkoin markkinointiin, sitten myyntiin ja sitten strategiaan – halusin koluta kaikki ”ydinprosessit”. Hienojen Nokia-vuosien jälkeen veri alkoi vetää taas yrittäjähenkisempään ympäristöön ja aloitin juuri VC-sijoituksen saaneen Petteri Koposen perustaman First Hopin Aasian- ja Tyynenmeren aluejohtajana Singaporessa. Nokia ja First Hop olivat minulle ”B2B-liiketoiminnan korkeakoulu”. Yrityskaupan jälkeen yhdysvaltalaisen NewsCorp-mediayhtiön mobiilipalveluiden operatiivisena johtajana ja viimeisenä etappina ”palkkajohtajana” Helsingin pörssiin listatun Tecnotreen toimitusjohtajana. Vaativa ja kasvattava kokemus, mutta totesin että olen luovempi kasvuyritysten strategisena sparraajana kuin graindaavana tehtaanjohtajana, ja jatkoin sen koommin startup-sijoittamisen parissa. Tätä kautta olen 10 vuodessa nähnyt yli 50 startup-sijoitusta ja ollut monessa niistä hallituksen puheenjohtajana (mm. Booxmedia, Hibox, Readpeak, Cabforce, Prodeko Ventures, Fortum Horse Power, Heltti ja tietenkin Inderes). Ammatillisena tavoitteenani on kehittyä yhdeksi Suomen parhaimmaksi puheenjohtajaksi.
6. Olen lukenut paljon siitä, mitä kaikkea olet tehnyt ja vieläpä samanaikaisesti kaikenlaista. Miten olet ehtinyt perheellisenä johtajana toimimaan myös pääomasijoittajana ja vaikuttamaan sen lisäksi eri yrityksissä?
Olen semisti hupsu tyyppi, minulla silloin tällöin välähtää jotain puolikreisiä ja laitan asioita liikkeelle – en välttämättä mitään grandioosia vaan esim. kivoja kaveri- ja harrastusprojekteja. Eli olen innostuja. Startup-toimari on about 5 kertaa kiireisempi kuin minä.
7. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
Jakomielitautinen. Minulla on järkisalkku (long-only, vähän toimeksiantoja) ja rällästelysalkku (hetken mielijohteita firmoista, joita tuntuu kivalta omistaa). Träkki on kadonnut vuosien varrella mutta sanoisin että rällestelystä on jäänyt enemmän omistajuuden tunnetta kuin sijoitustuottoja.
8. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Olen myöhäisherännäinen. Ostin ensimmäisen kerran osakkeita 27-vuotiaana HPY:n IPO:sta. Sitten ehdinkin nähdä terhakkaat nousut ja yhtä nopeat laskut dotcom-huumassa. Pian sen jälkeen aloitin säännöllisen automaattisen kuukausisijoittamisen, joka tasaa keskiostohinnat kuin itsestään. Tämän rinnalla olen lisännyt matkan varrella suoria osakesijoituksia ja muita omaisuusluokkia.
9. Miten sillä on ollut vaikutusta sinuun sijoittana, kun olet ollut paljon Inderesin kanssa tekemisissä esimerkiksi vuodesta 2013 alkaen Inderesin hallituksessa jäsenenä ja vuodesta 2016 alkaen sen puheenjohtajana?
Se on lisännyt aivan älyttömästi Helsingin pörssin yhtiöiden tuntemustani. On itsestään selvää, että kurkkaan analyysin ja targarit ennen kuin teen osto- tai myyntipäätöksiä.
10. Miten varallisuutesi jakaantuu eri omaisuuslajien kesken; listaamattomat yhtiöt, pörssiyhtiöt, asunto/asunnot, kryptot jne.?
Noteeratut osakkeet 50.5%
Osakerahastot 15.1%
Venture 10.5%
Kiinteistö 12.9%
Metsä 3.2%
Bond 3%
Krypto 0.5%
Cash 4.3%
11. Miten teet sijoituspäätöksiä enkelisijoittajana? Miten poimit yhtiöitä? Voisitko kertoa siitä askel askeleelta?
Nyt sijoitan Redstonen rahastojen kautta pääasiassa kotimaisiin startuppeihin ja olen siksi lähes tyystin lopettanut omat uudet enkelikeissit. Sijoituspäätöksen tärkein kriteeri on tiimin toimeenpanokyky ja intohimo, liikeidea usein pivotoituu muutaman kerran ja alkuperäisen idean merkitys ei nouse välttämättä kärkeen.
12.Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.
-Alibaba
Omistin aiemmin. Myin Kiina-riskin vuoksi. Paljon arvoa tuhoutunut valtion toiminnan vuoksi kuten Antin peruuntunut IPO. Alibaba on sijoittanut eri toimialojen kasvuyhtiöihin ja ajattelin, että se olisi ollut Softbankin kaltainen ”rahastosijoitus”.
-Nokia
Pitkässä salkussa (ollut pitkään). Mielestäni aliarvostettu. Vahvaa suorittamista erityisesti mobiiliverkkojen puolella. Fiksu johto kauttaaltaan – kuten Tommi Uitto. Luulenpa, että näitä G-sukupolvia tulee vielä jatkossakin eikä kysyntä tule tyrehtymään.
-Tecnotree
Olen omasta puolestani iloinen, että pitkään mörninyt yhtiö on päässyt jaloilleen. Pitkät asiakassuhteet kehittyvien maiden johtavien operaattorien kanssa. Olisi mukava nähdä johtoryhmässä enemmän suomalaisia.
13. Mitkä ovat sinulle sijoittajana tärkeimpiä Inderesin materiaaleja ja miksi?
Tweetit: Ydinviesti kompaktissa muodossa.
Aamari: Kertoo olennaisimman mitä yhtiöille ja makrolle ja sitä kautta oikeastaan koko talouselämälle kuuluu.
Analyysit: Sijoituspäätöksen tuki.
Podeja kuuntelen ajoittain automatkoilla. En ole oppinut videoiden suurkuluttajaksi poislukien osari-webcastit ja toimarihaastattelut omistamistani yhtiöistä. Olen Loihde Oyj hallituksessa ja aina linjoilla kun Samu Konttinen on äänessä.
14. Mitkä ovat sinun mielestä Inderesin suurimpia vahvuuksia, mainitse kolme ja perustele miksi?
Riippumattomuus, intohimo, yhteisöllisyys. Siellä ei tehdä bisnestä vaan kansankapitalismia suurella sydämellä.
15. Sinun on pakko valita hoitamaan omaisuuttasi kolmeksi vuodeksi 2 foorumilaista, 2 indeläistä (ei analyytikkoa) ja 2 analyytikkoa? Ketkä valitsisit ja miksi?
Foorumilaiset: Olen sen verran boomeri että tulee vähän vahingossa muun pläräilyn lomassa seurattua enemmän Osakesijoittaminen-ryhmää fasessa kuin Inderesin omaa foorumia, poislukien firmat joita seuraan itse aktiivisesti. Käyn muutaman tietyn osarin jälkeen vilkaisemassa mikä fiilis porukalla on lukujen ilmestyttyä. Mutta sanotaan nyt vaikka Johannes_Sippola ja anttirs koska olemme nimitystoimikunnan muodostamisen merkeissä tavanneet IRL.
(@Johannes_Sippola ja @anttirs, tägäsin teidät, jotta huomaatte. t. Sijoittaja-alokas)
Indeläiset: Tietenkin Yu ja Vepu. Yhtä kreisejä.
(@Yu_Gong @Verneri_Pulkkinen tägäsin teidät, jotta huomaatte. t. Sijoittaja-alokas)
Analyytikot: Krööni – seuraan IT-alaa muutenkin. Ja Luiro – lahjakas kuin mikä.
(@Joni_Gronqvist ja @Antti_Luiro tägäsin teidän, jotta huomaatte. t. Sijoitta-alokas)
16. Mitkä ovat sinun mielestäsi Inderesin Foorumin vahvimpia puolia ja miksi?
Toisten sijoittajien auttaminen laadukkaalla keskustelulla – ei sellaista ilkeilyä ja piikittelyä mitä joillakin aiemmilla palstoilla näkyi.
17. Jos saisit yhden asian opetettua jokaiselle suomalaiselle sijoittajalle napinpainalluksella, niin mikä se olisi?
Aloita sijoittaminen heti, vaikka kuinka pienellä summalla ja säästä ja sijoita joka ikinen kuukausi mahdollisimman automaattisesti äläkä veivaa.
18. Onko sinulla jotain konkreettisia tavoitteita sijoittamisessa? Onko sinulla esimerkiksi euromääräisiä tavoitteita?
En tähtää mihinkään numeroon. Ja minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Mutta onhan se kiva ajatus, että siellä se tase tekee töitä kun minä en.
19. Sinulla on huikea ja monipuolinen ura takana, mitä nykypäivän Kaj sanoisi nuorelle Kajille?
Sanoisin uudelleen itselleni: Lue kieliä, mene mukaan järjestöihin, tee töitä kansainvälisessä ympäristössä, hakeudu asiakkaiden ja myynnin pariin, tartu haasteisiin, kapasiteetti venyy vain venyttämällä, auta muita, ole kiltti.
Tätä en tiennyt nuorempana mutta nyt tiedän: Tukkeessa oleva kalenteri tappaa luovuuden eikä ole mikään menestyjän merkki.
20. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?
Olet melko varmasti kurinalaisempi ja taitavampi kuin minä.
21. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Te olette tehneet tämän. Ja mahtavaa, että olette monet nyt myös yhtiökumppaneitani.
Kiitos hauskoista ja oivista vastauksista Kaj!
Hagrosin ja eräiden muiden vastauksia lukiessa mietin, että elämässä pääsee eteenpäin, vaikka ei olisi vuorokaudessa noin viittätoista tuntia näytön (tai töiden) ääressä, kuten minä olen. Tällä hetkellä teen paljon töitä, luen sijoitusjuttuja ja säästän, mitkä tuntuvat nyt tosi kivoilta, mutta mietin sitäkin, että voisihan ehkä joskus elää elämääni toisella tavalla enkä vain paahtaa hautaan saakka tällä tavalla.
Kajin vastauksista saa mielestäni yleisesti paljon hyvää erilaista ajateltavaa, mitä voi ehkä joltain sopivilta osin omaankin elämään soveltaa.
Kiitos ja mukavaa perjantaita!