Alokas haastattelee

Ensi viikon perjantaina on haastatelussa samanaikaisesti kaksi tyyppiä, jotka tuottavat kiinnostavaa sijoitusaiheista materiaalia. :thinking:

Sitä seuraavien viikkojen haastatteluista ei ole vielä tarkempaa tietoa ja osin riippuu siitä, missä tahdissa vastaukset tulevat keltäkin, mutta laidasta laitaan on tulossa kaikenlaisten sijoittajien haastatteluja. :slight_smile:

Kuten olen sanonut, niin osa on kieltäynyt ystävällisesti hyvistä syistä ja potentiaalisia haastateltavia on paljon (=loputtomiin), niin jonkun “oma suosikki” voi tulla haastatteluun esimerkiksi parin vuoden päästä, koska tahti on tämä kerran viikossa. :blush:

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

14 tykkäystä

46. Sijoituskästin Kevin ja Teemu

Tällä kertaa julkaisen haastattelun Sijoituskästin duosta Teemu Liilasta ja Kevin van Desselistä. Törmäsin jo aikaisessa vaiheessa tämän duon videoihin ja mielestäni ne olivat jo alussa oikein hyviä, mutta ovat siitä jatkuvasti kehittyneet entistä laadukkaimmiksi. Arvostan tämän parivaljakon toiminnassa sitä, että jatkuvasti ovat kehittäneet itseään ja toimintaansa, mikä mielestäni on vähän pakkokin, jos meinaa kunnolla mennä elämässä eteenpäin.

Mielestäni Kevinin ja Teemun suurimpia vahvuuksia ovat ehdottomasti aito uteliaisuus ja kuuntelijan taidot. Olen törmännyt aika paljon elämäni aikana erilaisiin “haastattelijoihin tai juontajiin”, jotka eivät ole aidosti kovinkaan kiinnostuneita, mitä haaastateltavalla on sanottavaa, vaan ovat enemminkin innokaita kertomaan omia näkemyksiään. Kuuntelutaidot ja uteliasuus auttavat suunnattomasti oppimisessa ja kehittymisessä kaikkialla elämässä. Näiden tyyppien em. ominaisuuksien(kin) avuilla Sijoituskästi onkin varmaan tullut niin kiinnostavaksi, koska haastatteluissa on kivan aidon rento keskustelufiilis, jossa haastateltavalle annetaan aidosti tilaa.

Näiden kaverusten vastauksista saa varmasti hyvää ajateltavaa ja suosittelinkin vahvasti seuraamaan heidän Sijoituskästiään esimerkiksi Spotifyn tai Youtuben kautta. Mutta nyt itse haastatteluun:

Parhaat Teemu Liila Podcastit (2023)

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

K: Moro, olen Kevin - yrittäjä, tuotantotalouden opiskelija ja vaihtelevan aktiivinen osakepoimija. Olen myös Sijoituskästi -nimisen median toinen perustaja ja isäntä. Päivät koostuvatkin Kästin tekemisestä, josta yritämme rakentaa vaikutusvaltaista ja laadukasta mediaa.

T: Teemu Liila. Koko ikäni urheillut ja harrastanut. Eniten panostin jääkiekkoon. Sittemmin kiinnostuin sijoittamisesta, perustettiin Sijoituskästi ja päätin lähteä kauppikseenkin. Olen väsyneenä erittäin kiukkuinen, mutta yleensä ihan mukava kaveri.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

K: Tää on paha, koska jaetaan niin paljon meidän elämää nettiin, mutta kokeillaan. Käyn kissan kanssa kävelylenkeillä, olen pelannut koripalloa “puoliammattilaisena” ja ensimmäinen sijoitusaiheinen sisältö jonka kulutun oli Rahapodin legendaarinen Osakkeet vs rahastot battle.

T: 1. Unirytmini on viimeiset kaksi vuotta ollut kammottava. Nyt vaihdan sen. 2. Rakastan irtokarkkeja ja niitä menee varmaan jos ei kilo viikossa, niin aivan helkkaristi kuitenkin 3. Lempi elokuvani ei ole The Wolf of Wall Street.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

K: Tykkään kokata ja pelata golffia sekä padelia. Tavoitteena olisi myös aloittaa vaeltaminen. Koripallosta pysyn toistaiseksi kaukana.

T: hyvä ruoka, YouTuben katselu, tennis, jääkiekko ja sali. No ne irtokarkit varmaan myös

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

K: Herään 7, keitän kupin kahvia ja alan vastailemaan Kästiin liittyviin sähköposteihin tai kirjoittamaan seuraavan jakson rakennetta. Sitten ahdistelen talousguruja tai julkkiksia vieraspyynnöillä tai yrityksiä yhteistyöviesteillä. Päivisin menee usein aika monta tuntia joihinkin kuvauksiin. Lisäksi suunnittelemme sisältöä Teemun sekä muun tiimin kanssa. Illalla kun henkinen akku alkaa olla loppu teen yleensä kevyempiä hommia eli vastailen kommentteihin ja kommentoin editoreille tuotannossa olevaa sisältöä. Iltaisin jos ehdin pyrin käymään salilla ja saunassa.

T: Oon tosi laiska heräämään. Sit kun herään putkitan töitä putkeen niin kauan, että alkaa kroppa käskeä syömään. Syön, jonka jälkeen lisää töitä (Sijoituskästiä), jonka jälkeen todennäköisesti suuntaan salille ja monesti kavereiden kanssa saunomaan. Sijoituskästin arki on aina hieman erilaista. Se sisältää tyypillisesti suunnittelua muiden tiimiläisten kanssa, jakson nauhoituksia, laskuttamista, laskujen maksamista, sähköposteja, vieraiden hankintaa tai jotain ihan muuta yllättäviä keikkoja.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

K: Pyrin löytämään yhtiöitä, jotka eivät ole massan mieleen syystä tai toisesta. Arvostan kasvua ja kilpailuetuja. Ymmärrän myös oman ymmärtämättömyyteni ja pyrin oppimaan ja haastamaan omia näkemyksiäni sekä kuuntelemaan mielestäni taitavia sijoittajia.

T: Aika hasardi. Koin joskus olevani ”kasvusijoittaja”. Ajattelin löytäväni ylituottoa jo kannattavien, mutta myös kasvavien firmojen joukosta. No se strategia on toiminut ihan hyvin, koska satuin hyppäämään isommin mukaan 2020 kesällä. Pyrin keskittymän pääsääntöisesti Sijoituskästi Media Oy:n omistaja-arvon luomiseen, ja pörssissä tankkailen nykyisin yleisen markkinapaniikin keskellä putoavia puukkoja, ja toivon niiden kääntävän suuntaa. Olen siis melko hyvin riskiäkin sietävä. Kenties tulevaisuudessa ostan indeksejä velkavivulla. Sitä olen harkinnut vahvasti.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

K: Aloitin sijoittamaan 18-vuotiaana indeksirahastojen kautta. Rahastot kävivät nopeasti tylsiksi, jolloin siirryin osakepoimintaan. Alkuun salkkuun tarttui isoja Jenkki-yhtiöitä ja olen myöhemmin siirtynyt seuraamaan vähemmän seurattuja pienempiä yhtiöitä. Oppeja olen kerännyt kirjoista, netistä, Sijoituskästin vierailta sekä ehkä hitusen myös yliopiston penkiltä kun kerran talous-teknistä alaa tulee opiskeltua.

T: Aloitin sijoittamisen vuonna 2019, mutta opiskelin tiukemmin vasta 2020 lähtien, jolloin oppitunteja kertyi melko posketon määrä. Kevin sai minut innostumaan alkujaan sijoittamiseen perehtymisestä. Sittemmin innostin Kevinin podcastin väsäämiseen, joten ollaan kai tasoissa. Tuotto mielessä matka on ollut kelvollinen. Joskus olen veivaillut liikaa. Nykyinen tavoitteeni on pitää vanhoista laadukkaista yhtiöistä kiinni ja tankata lisää, kun kerkee. Indeksit on tullut historiassa voitettua. Viime vuosi oli aivan järkyttävä, kun kasvuosakkeet valuivat alas, mutta tämä vuosi (YTD +25 %) on saanut minut (toistaiseksi) takaisin OMXHGI indeksin ja muutaman muunkin vertailuindeksin yläpuolelle.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi hajautusta?

K: Minulla on hyvin keskitetty salkku, josta löytyy 8 yhtiöitä. Minulla on vahva Suomi-painotus. Koska salkussani on sen verran vähän yhtiöitä, pyrin keskittymään hajauttamisessa yhtiöiden liiketoimintaan eli omistamaan yhtiöitä, jotka pyörivät eri toimialoilla, myyvät hyvin eri tyyppisiä tuotteita ja palveluja ja kohtaavat arjessa erilaisia haasteita.

T: Harvia 13,7%
Remedy 10%
Meta 9,7%
Qt 9,3%
Noho 6,4%
Dropbox 5,8%
Kamux 5,3% Stockman 5,2%
Wulff 5,1%
Verkkokauppa 4,7%
Nordea 3,9%
Tesla 3,7%
Orthex 3,3%
Netflix 3,1%
Disney 2,8%
Fubo tv 1,8%
Rush Factory 1,2%
Inderes 0,8% Käteinen 4,2%

8. Jos sinun olisi pakko pitää salkussasi jotain osaketta kymmenen vuotta, mikä se olisi ja miksi?

K: Sehän olisi tietenkin Sijoituskästin osake. Mutta jos nykyisistä salkkuni pörssiyhtiöistä tulisi valita, Microsoft. Uskon pitkällä aikavälillä ennenkaikkea ihmisiin. Johdon päätökset ja toteutuskyky määrittävät pitkällä aikavälillä yhtiöiden suunnat ja mielestäni Microsoftilla on todella osaava henkilöstö. Lisäksi yhtiöllä on suuret resurssit, jolloin johdolla on tarpeeksi pelimerkkejä toteuttaa pelisuunnitelmaansa.

T: Sijoituskästi olisi melko helppo vastaus, mutta pörssin puolelta ehdottomasti Harvia. Tykkään Harvian tuotteista ja saunominen on parasta. Yhtiö on lisäksi laadukas ja mielenkiintoisella, mutta pienellä markkinalla. Kilpailuetujakin löytyy uskoakseni ja toivoakseni vielä vähintään kymmeneksi vuodeksi :slight_smile:

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

K: Prosessi lähtee inspiraatiosta, jota haetaan seuraamalla kiinnostavia sijoittajia sekä havainnoimalla ympäröivää maailmaa. En käytä screenereitä, koska kiireisen arjen takia integroin tämän prosessin ensimmäisen vaiheen mieluummin peruspäiväni tekemiseen. Pyrin tutustumaan ensisijaisesti itse yhtiöön, eli kun kiinnostava yhtiö löytyy alan lukemaan läpi vuosiraportteja sekä erilaisia analyyseja joita löydän. Jos yhtiö vaikuttaa mielestäni aidosti kiinnostavalta, pyrin haarukoimaan sopivaa arvostustasoa. En tykkää käyttää mitään hienoja kassavirtalaskelmia, vaan haen arvostustasoa verrokkien kautta. Pyrin myös aina pohtimaan ovatko verrokit fiksusti hinnoiteltuja, vai esimerkiksi kallita jonkun ohimenevän sijoitustrendin seurauksena.

T: Tutkiskelen osakkeita sieltä täältä ja kuuntelen videohaastiksia sekä kavereiden pohdintoja. Joskus sitten kiinnostus herää ja suuntaan kohti inderesin sivuja. Jos nopealla silmäyksellä luvut vaikuttavat hyviltä, siirryn tutkimaan osaketta tarkemmin. Seuraan tunnusluvuista aika paljon P/E:tä. Se on helppo, ja tulostuoton suuruutta voi peilata näppärästi kasvulukuihin. Harvoin ostan myöskään yhtiötä, jonka oman pääoman tuotto on alle 10 %. (Usein vähintään 20 %). Tunnuslukujen tarkastelemisen jälkeen toki pureksin yhtiötä vielä tarkemmin. Inderesin laajat raportit on tässä toiminut erinomaisesti yhtiön omien tulosraporttien lisäksi. Musta tuntuu, että oma analyysi on kyllä lähiaikoina lyhentynyt. Tykkään enemmän nautiskella pörssissä ja iskeä kiinni sillon, kun yleinen markkinatunnelma on poikkeuksellisen negatiivinen.

10. Hyzon vai Voxtur?

K: Kuten Jatkoilla Ruoholahdessa -ohjelmassa jossa tämä kysyttiin meiltä, voin edelleen sanoa ettei pienintäkään hajua. Sanotaan tällä kertaa Voxtur koska nimi kuulostaa hauskemmalta.

T: Kuulin yhtiöistä esimmäistä kertaa, kun olimme vieraina jatkoilla Ruoholahdessa. Kevin sanoi tuolloin Hyzon, joten mä otin sit toisen parivaljakosta eli Voxturin.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö (molemmat analysoivat kolme yhtiötä, saatte itse valita, miten jaatte nämä)

K: Tesla - mielestäni Tesla on todella kiinnostava yhtiö. Uskon itse Muskin kykyyn kasvattaa yrityksiä ja innovoida ja mielestäni hän on osoittanut tämän kyvyn vahvasti. Teslan potentiaali on paljon enemmän kuin tavallisella autofirmalla.
OmaSP - OmaSP on selvästi laadukas ja asiat vähän erilailla tekevä pankki. Yhtiössä houkuttelee erityisen paljon kasvunäkymät. Tuntuu että yhtiöllä on tällä hetkellä “baana auki” toteuttaa omaa strategiaansa tehokkaasti ja olen tyytyväinen että lappua löytyy myös omasta salkusta.
Rush Factory - Kyseessä on mielestäni pieni läjä romua. Yhtiö on korkeariskinen ja toiminta vaatii jatkuvia onnistumisia tapahtumilta. Mutta kun se juttu on että pieni räjä romuakin voi olla hyvä sijoitus, jos sen saa tarpeeksi halvalla.

T: Harvia - Mä rakastan saunoa. Harvian hyvä tuote yhdistettynä kilpailuetuihin pienellä markkinalla luo melko hyvää turvaa. Oman salkkuni isoin osake pysyy vielä toistaiseksi visusti salkussa. Dipistä poimin hintaan 14€. Nyt hieman kalliimpi.

Inderes - Yhtiössä kiehtoo etenkin sen kulttuuri ja uniikki liiketoimintamalli. Suuri ja uskollinen yhteisö on mielestäni nykypäivänä suurin saavutettavissa oleva kilpailuetu. Jatkuva palautteen saanti suoraan omilta käyttäjiltä Foorumilla on harvinaisen hyvää herkkua.

Meta -Tää osake oli vielä vuodenvaihteessa oikea arvoyhtiö. Melko nopeasti uhkakuvat kaikkos osakkeen ympäriltä. Nyt yhtiötä hinnoitellaan selllaisilla kertoimilla, että en ole tankkaamassa lisää. Salkusta kuitenkin löytyy. Musk vs Zuckerberg odotellessa

12. Teillä on upea Sijoituskästi -ohjelma ja olette sen myötä käsittääkseni yrittäjiä; tuletteko toimeen siitä tulevilla rahavirroilla ja onko teillä Sijoituskästin suhteen suuria tulevaisuuden suunnitelmia?

K: Kiitos Alokas! Kyllä, ollaan yrittäjiä. Kästi elättää meidät ja meillä on nykyään pieni tiimi Kästin ympärillä. Mielestämme samanhenkisen yleisön kasvattaminen on todella arvokasta - siinä luodaan tavallaan asiakaskunta ennen tuotetta. Aiomme luoda tämän samanhenkisen yleisön kautta ratkaisuja sekä B2B että B2C puolelle.

T: Kiitos kehusta! Joo tulemme toimeen ja olemme yrittäjiä. En ole vielä yhtään varma, mitä Sijoituskästi tulee lopulta olemaan. Meillä on melko uniikki yhteisö kuuntelijoistamme, jonka olemma onnistuneet kasvattamaan. Siihen voi rakentaa ympärille vaikka ja mitä. Ideoita ja intoa on joskus liikaakin.

13. Kertokaa kaksi suurinta oppianne, mitä olette Sijoituskästin tekemisen myötä oppineet sijoittamisesta?

K: Minä olen sisäistänyt pitkäjänteisyyden merkityksen. Uskon, että menestyneet ihmiset eivät tee mitään ihmeellistä, vaan tavallisia asioita epätavallisen kauan. Myös Sijoituskästi on kasvanut ennenkaikkea pitkäjänteisyyden kautta. Uskon että tämä oppi kantaa pitkälle sijoittamisessa. Toinen oppi on se, kuinka suuri merkitys yhtiöiden taustalla olevilla ihmisillä on yhtiöiden kehitykseen. Kun tapaa ihmisiä jotka päättävät yhtiöiden suunnista ja pääsee keskustelemaan heidän kanssaan kunnolla, tajuaa paremmmin että yhtiöt eivät ole vain numeroita Excel-taulukossa.

T: Hyvä, mutta siinä mielessä haastava kysymys koska suurinosa sijoittamiseen liittyvistä opeista on tullut Sijoituskästiä tehdessä. Sijoituskästin jaksoihin valmistautuminen on ollut osakepoiminnan kannalta arvokasta. Toisaalta ehkä sanoisin kuitenkin niin päin, että Sijoittaminen ja äärimmäisen kova kiinnostus siitä on ennen kaikkea auttanut kasvattamaan Sijoituskästiä. Olen analysoinut läjäpäin eri osakeyhtiöitä ja nyt pyrin ottamaan Sijoituskästin pyörittämiseen mukaan kaikki parhaat opit. Toivottavasti omat tekoni edesauttavat Sijoituskästissä luomaan sitä kuuluisaa omistaja-arvoa.

14. Kertokaa foorumilaisille, miksi sijoittajan kannattaa katsoa teidän videoitanne ja miksi? Mitä Sijoituskästi tarjoaa, mitä muut tahot ei?

K: Me tuomme yleisön eteen menestyneitä ja kiinnostuneita henkilöitä ja kysymme asioita joita muut eivät kysy. Emme yritä viedä mitään agendaa eteenpäin, vaan käydä aitoa ja laadukasta keskustelua. Mielestäni tämä on ihan kivaa vaihtelua perinteiseen mediaan verrattuna.

T: Sijoituskästi tarjoaa videoita, joiden avulla kuulija voi aidosti oppia uutta. Pyrimme tuomaan podcasteissämme ja videoissamme esiin hienoja tarinoita Suomen kovimpien vieraiden kanssa. Aika moni on sanonut, että jaksoissamme on parasta helposti lähestyttävyys. Ei me olla esimerkiksi sijoittamisen ammattilaisia, ja ei muistaakseni sellaista kuvaa olla annetukaan. Meitä kannattaa kuunnella siksi että lähestytään jaksoja kiinnostavilla kulmilla ja aiheilla, joista ihmiset haluavat kuulla. Panostetaan myös jaksoihin tosi paljon. Haluan tuntea vieraani hyvin, kun haastattelen häntä. Eniten harmittaa, jos tutkimustyö on jäänyt yhtään heikoksi. Siitäkin ollaan onneksi saatu kiitosta ja aito kiinnostus kaikkia vieraitamme kohtaan on kuulemma välittynyt myös ruutujen toiselle puolelle.

15. Mikä on Inderesin Foorumissa parasta ja miksi? Mitkä ovat suosikkiketjunne, mainitkaa ainakin kaksi?

K: Parasta on foorumin laatu ja sen tarjoama parviäly. Se on täynnä perehtyneitä sijoittajia jotka jakavat omaa tietoa ja tutkimusta, joka on todella siistiä. Suosikkiketjuni ovat Kahvihuone viihdearvon takia. Lisäksi Haarumi on jäänyt jotenkin erityisesti mieleen.

T: Parasta on ehdottomasti asiantuntevuus ja hyvässä hengessä tehdyt keskustelut. En uskonut aluksi silmiäni, kun 2020 aloin käyttämään Foorumia. Siis keskustelualusta osakkeista, mutta siten että melkein jokainen viesti olikin asiallinen ja melko asiantunteva (tai vähintäänkin pohtiva). Usein sijoittamisaiheet keskustelufoorumeilla eivät toimi vaan se menee ihme huuteluksi ja suorastaan epäluotettavaksi. Suosikkiketjuni on ehdottomasti Haarumi, koska siellä olen eniten aikaa viettänyt ja Harvia on aina kiinnostanut eniten. Ihan lähiaikoina olen valitettavasti ollut sen verran epäaktiivinen eli en kaikkia huoneita tiedäkkään. Kahvihuone on kuitenkin omalla rennolla tavallaan toinen suosikkiketju.

16. Inderesiä ja Sijoituskästiä ei saa mainita, mitkä ovat parhaita tietolähteitänne sijoittamisessa ja miksi?

K: Eli 3. ja 4. parhaat lähteet? :slight_smile: Itse nostaisin Twitterin (tai X:n) sekä Quartr:n. Fintwit on täynnä loistavia käyttäjiä jotka jakavat näkemyksiään, ja alustalle tulee uusimmat uutiset todella nopeasti. Quartr ei sinänsä ole lähde, vaan alusta joka kokoaa yhtiöiden tiedotteet samaan paikkaan. Se tekee elämästä vähän kätevämpää, jota arvostan paljon.

T: Yahoo Finance ja Macrotrends, jos haluaa nopeat tunnusluvut ja trendit. Macrotrends on yksi harvoista sivustoista, joka ilmaiseksi näyttää monta vuotta taaksepäin hyvää dataa. Kvartaali tuloksen yhteydessä CNBC kiteyttää aika hyvin Jenkkien isoimpien yhtiöiden tulokset. Toki yhtiöiden sijoittajasivut toimii kaikista laadukkaimpana lähteenä. Vähän jopa aliarvostettuja. Johtuuko sitten ihmisten laiskuudesta lukea 50 sivusia kvartaaliraportteja. Itse käyn webcastien pdf slidet läpi, jos koko rapsa ei kiinnosta.

17. Mainitkaa neljä parasta sijoitusaihetta Twitter-tiliä perusteluineen.

K: hkeskiva - todella laadukkaita ketjuja sijoittamisesta, tähän myös shameless plug eli tehdään Heikin kanssa nykyään Kästi & Keskiväli -nimistä sarjaa osakepoiminnasta
TheTranscript_ - kirjoittaa kiinnostavia sitaatteja Jenkki-yhtiöiden tulospuheluista
alc2022 (Antonia Linares) - tekee syväluotaavia ja oivaltavia analyyseja yrityksistä
InvestmentTraps - Suomen rahoitusmarkkinoiden ylipapin tweettien viihdearvo on huipussa

T: @hkeskiva Heikkiä ei voi olla sanomatta tähän listaan. Jos haluaa aidosti oppia uutta niin Heikiltä löytyy asiallista ja opettavaista matskua pilvin pimein. @vontuchman eli Pekka. Noh aika samat perustelut kuin Heikin kohdalla. Pekka näyttää myös omia tuottojaan Twitterissä säännöllisesti, mikä tuo kivaa lisämaustetta. @mirkohurmerinta En tiedä ketään toista, joka puhuu yhtä intohimoisesti omasta yhtiöstään. En tiedä myöskään ketään kuka muistuttaa muita aloittamaan pitkäjänteisen osakesijoittamisen yhtä useasti kuin Mirko. Muutenkin mahtavaa sisältöä. Ruokatwiitit ja salitwiitit valtava plussa! @sijoittajalokas Twitterissä kehittyminen näkyy tällä tilillä huimalla tavalla. Alokkaasta huokuu vilpitön halu kehittää suomalaista sijoittajayhteisöä. Päivän piristysruiske ja loistavaa sisältöä sijoittamisesta!

(Ping @Heikki_Keskivali ja @Mirko_Sampo_IR tägäsin teiät, jotta huomaatte, että teiät on mainittu. t. Alokas :slight_smile: )

18. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

K: Haluan rakentaa taloudellisen puskurin joka tuo riippumattomuutta elämääni. Epätyypillisempänä tavoitteena haluan tarjota laadukkainta mahdollista sisältöä sijoittamiseen liittyen, joka inspiroi, opettaa ja viihdyttää mahdollisimman monia.

T: Päästä sellaisiin salkkulukemiin, että voin ostaa kaupasta mitä hyvänsä ja voin huvitella juuri niin paljon kuin haluan. Nyt osingot eivät ole päätähtäin, mutta jos vielä joku vuosi saisi osingoilla elätettyä itsensä. Silloin on jo hyvä tilanne. Toki nälkä kasvaa syödessä ja varmasti siinä vaiheessa tavotteet on paljon korkeammalla. Myös indeksit on henkisesti kiva voittaa. Kenties velkavipu auttaa tulevaisuudessa. Tosin sijoittaminen on minulle niin hauska harrastus, että en jaksa liikoja stressata. Jos alituottoon vajoan niin sekin ihan ok. Kunhan mulla oli hauskaa ”treidaillessa” osakkeita. Tähänkin asti sijoittamisen suurimmat hyödyt ovat olleet opeissa yrittämisen suhteen, ei niinkään absoluuttisten voittojen vaikka nekin ovat kivoja.

19. Miten Alokas haastattelee -ketju voisi päästä laadussaan samalle tasolle kuin Sijoituskästi?

K: Joku voisi sanoa että se on jo siellä :slightly_smiling_face: Mutta tekemällä sitä joka viikko kolme vuotta ja kehittämällä jotain jokaisessa haastattelussa. Yksinkertaista, vaikkei helppoa.

T: Eikös se ole jo? Tää oli mun mielestä oikein loistava haastatteluketju. Kysymykset oli mielenkiintoisia, niitä tehdessä oli selkeästi ajateltu. Sen lisäksi, että näihin oli kiva vastailla niin uskon että lukijatkin saavat näistä paljon irti. Kenties tulevaisuudessa alokas haastattelee vielä videonkin kera. Siinä henkilöllisyys voisi toki paljastua. Olis muuten tosi kiva tietää foorumilaisten henkilöllisyyksiä. Muistan, kun Inderesin yhtiökokousjatkoilla ollessani vuonna 2022 jaettiin palkintoja ansioituneille foorumilaisille. Silloin kattelin tarkasti ympärilleni ja tarkkailin, että täällä te kaikki varmaan olette kerroitte sitä tai ette. :slight_smile: Muutamiin tutustuinki, jotka rohkenivat paljastautua. Lähti vähän sivuraiteille, mutta mun paras vinkki on että jatka tätä mitä oot tähän asti tehnyt! Askel askeleelta kohti parempia ja parempia haastatteluja!

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

K: Kiitos siitä että jaatte kovalla työllä hankittua informaatiota ja osaamistanne kaikille. Kiitos myös siitä, että pidätte foorumin sisällön sivistyneenä ja asiallisena. Olen itse oppinut valtavasti foorumilta ja mielestäni on hienoa, että sijoittamisen ympärille on muodostunut näin lämminhenkinen yhteisö!

T: Todella järkevistä keskusteluista! Parempia pointteja, kun mitä itse osaan yleensä foorumille heittää! Olen myös kiitollinen, että foorumilaiset vastailevat kysymyksiin aina jos sellaisia herää. Se on vienyt minua sijoittajana eteenpäin.


Kiitos Kevin ja Teemu kivoista vastauksista!

Olin vähän pettynyt siihen, kun en saanut oikein kunnon vastausta siihen “Hyzon vai Voxtur” -kysymykseen. :frowning:

Olen todella iloinen, että nykyään on saatavilla kaikenlaista erinomaista sijoitusaiheista materiaalia kätevästi netistä esimerkkeinä tietysti Inderes ja Sijoituskästi. Sijoituskästiä kannattaa seurata, koska he ovat valtavasti tehneet erilaisia opettavaisia haastatteluja erilaisten tyyppien kanssa esim. Heikki Keskivälin ja indeläisten kanssa. Laitattehan Sijoituskästin seurantaan… kiitos!

Kiitos ja mukavaa viikonloppua kaikille!

75 tykkäystä

Tästä sitten @Kevin:in ja Teemun kanava tilaukseen, toki näitä voi kuunnella ja katsoa muualtakin. :slight_smile:

Muutamille on mennyt kysymykset, mutta vielä en tiedä, kuka on ensi viikolla haastatteluvuorossa - vaihtoehtoja on useampi. :slight_smile:

Ensi viikolla alkaa taas työt loman jälkeen, saa taas hyvää rutiinia elämään.

Hyvää viikonloppua ja mukavan laadukkaita sisältörikkaita sijoituskeskusteluita kaikille! :slight_smile:

17 tykkäystä

Hesari otti musta mallia ja tässä olisi tuore @Kevin:in ja Teemun haastattelu (ei maksumuuria):

Ensi viikolla olisi vuorossa analyytikko, joka hallitsee suomalaisten yhtiöiden analysoimisen lisäksi mielestäni hyvin myös talouden makrokuvat ja huumorin. :cowboy_hat_face:

Rentoa sunnuntaita kaikille ja hyviä sijoituskeskusteluja!

21 tykkäystä

Iso kiitos vielä haastiksesta Alokas!

22 tykkäystä

47. Olli Koponen

Ollilla on mielestäni Inderesin parhaat läpät, mutta on herra Koposessa muutakin hyvää; hän on tietysti erinomainen analyytikko, mutta myös tyyppi, jonka huomaan ymmärtävän laajemminkin sijoitus- ja talousmaailmaa. Hänessä ja hänen kaimassaan eli Olli Vilpossa on jotain samaa analyytikkoina ja mielestäni se on se tietynlainen realistinen “jalat maassa”-meininki, mikä on yksi syistä, jonka takia heitä arvostetaan.

Ei tarvitse miettiä, mitä Koponen ajattelee, jos kuuntelee häntä tai lukee hänen tekstejään, koska hän mielestäni ilmaisee ajatuksensa hyvin selkeästi ilman, että tarvitsisi lukea jotain rivien välistä. Hänestä huokuu se, että hän tietää laaja-alaisesti sijoitutusmaailman asioista ja lisäksi Olli tuntuu omaavan myös yleissivistystä, joka varmasti auttaa hyvin myös analyytikon työssä ja mielestäni nämä hänen em. ominaisuutensa näkyvät parhaiten laajoissa raporteissa

Ollien fanikerho on tietysti mielissään, koska toisen Ollin haastattelusta ei ole pitkä aika ja nyt julkaisen jo mr Koposen haastiksen, joka on nyt sitten tässä:

Kreate Q4'21 -tuloslive 26.1. noin kello 8.25 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Kainuulaisen mielenmaiseman omaava 34-vuotias nuori mies. Intohimoina kaikenlainen urheilu ja kaiken kattava sijoittaminen sekä talous. Lempiruokia mm. lasagne ja karjalanpiirakat. Koti itäisessä Helsingissä, jossa vaimon kanssa asustelen.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen ollut rakennusalalla monta vuotta töissä, laulan bändissä ja nautin aikaisista aamuista.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Aika paljon harrastukset liittyvät urheiluun. Kesäisin tulee pyöräiltyä, juostua ja uitua sekä käytyä triathlon- ja pyöräilytapahtumissa. Tennistä pelailen suhteellisen aktiivisesti. Talvisin hiihtäminen (pertsa ainoa oikea), samat lajit sisällä ja kuntosalikin tulee tutuksi. Videopelejä voisin pelata enemmänkin, jos olisi aikaa. Urheilua tulee myös katottua aina e-urheilusta pyöräkisoihin. Mökkeily ja eräily mukavaa puuhaa myös.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen pääsääntöisesti aikaisin ja suunnistan kahvin kanssa lukemaan illan tai yön uutisia jenkkimarkkinoilta ja aasiasta. Kattelen käppyröitä ja mietiskelen markkinan menoa. Seurailen yhtiötapahtumia aamusta ja valmistaudun töihin lähtöön tai jään tekemään etätöitä. Aamuisin tykkään tehdä tutkimusta ja kirjoittamista omassa rauhassa, kun häiriötekijät ovat minimissä. Aamun jälkeen saatan käydä tekemässä jotain aktiviteettia kesken päivän ja palata lounaan jälkeen töihin. Iltapäivällä lähden usein töistä kotitoimistolle, mutta usein ilta menee pörssin sekä töiden parissa 7-8 asti. Tuloskaudella päivät alkavat aikaisemmin ja päätyvät välillä pidempään ja välillä uutiset laittavat kalenterin uusiksi, mutta joustavuus on arkityössä yksi parhaista puolista.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Olen omistaja, sijoittaja, veivaaja, treidaaja sekä spekuloija. Fundamentteja ja teknisiä sekä systemaattisia keinoja käyttävä. En pelkää ottaa riskiä, mutta pyrin rajaamaan panoskokoa aina suhteessa sijoituksen riskiin. En sijoita pelkästään osakkeisiin, vaan pidän mieleni avoinna muillekin omaisuusluokille. Suurin osa varallisuudesta on kuitenkin kiinni osakkeissa. Pyrin omistamaan yhtiöitä, jotka pystyvät yli ajan tuottamaan pääomille hyvää tuottoa. Osingoista en välitä ja suosin kasvua. Enemmän myöhemmin tästä aiheesta.

6. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin finanssikriisin jälkeen. Pessimistiset ajat. Oli uuden taantuman pelkoa, tuli eurokriisi. Alkuun minulla oli osakkeissa lyhyet omistusajat ja suosin myös erilaisia rahastoja. Muutama ikimuistoinen hutikin sieltä on jostain jäänyt muistoihin (mm. Kanadan pienet öljy-yhtiöt). Olen varmasti tehnyt kaikki mahdolliset sijoitusvirheet ja sortunut jokaiseen anomaliaan, mikä sijoittamiseen liittyy. Sittemmin aloin kiinnostumaan taloudesta yhä enemmän sijoitusharrastuksen ansiosta ja lopulta päätin ruveta tekemään tätä työkseni. Sijoittamisesta tuli enemmän sääntöperusteisempaa ja muiden tutkimus vaihtui, tai täydentyi, omalla tutkimuksella. Ajattelu on myös muuttunut pitkäjänteisemmäksi. Silti salkussa on eri osia lyhyestä pidosta, pidempään omistamiseen.

7. Miten se on muuttanut sinua sijoittajana, kun sinusta on tullut analyytikko?

Tutkimuksen laatu on parantunut, sijoituspäätökset ovat perustellumpia ja omistukset ovat pitkäjänteisempiä. Lisäksi eri lähteitä pystyy arvioimaan kriittisemmin. Tunnusluku ja arvostusosaaminen on myös kehittynyt. Raporttien lukutaito mennyt eteenpäin ja oleellisten asioiden huomioon ottaminen parantunut.

8. Onko joskus rankkaa seurata yhtiöitä, joilla ei mene niin vahvasti, kuten seurannassasi olevia rakennusalan yhtiöitä esim. Lehto ja SRV? Ja toisaalta, voiko analyytikko helpommin katsoa seuraamiansa yhtiötä vaaleanpunaisten lasien läpi tai ainakin optimistisemmin ja positiivisemmin?

Tottakai sitä aina toivoo, että yhtiölle menee hyvin, sillä se helpottaa myös omaa työtä. Siinä mielessä syklisen rakennusalan seuraaminen on välillä raskasta ja ennustaminen usein haastavaa. En sanoisi, että vaaleanpunaisin lasin katsotaan, ehkä jopa kriittisemmin kuin yleisesti ennemmin.

9. Osaat katsoa asioita laajasti, sitten omaat hyvän yleissivistyksen ja lisäksi sinulla on mielestäni ymmärrystä makrotaloudestakin, oletko päässyt hyvin hyödyntämään näitä “ominaisuuksia” yhtiötä analysoidessakin? Jos olet niin miten?

Kyllähän makrotalouden osaamisesta tai ennen kaikkea kiinnostuksesta on apua markkinan liikkeiden ymmärtämisessä. Lisäksi korko-, inflaatio-, työllisyys- ja talousnäkymät vaikuttavat merkittävästi juuri rakennusalaan, joka on suhdanteille altis toimiala. Enemmän makrotalouden seuraaminen on kuitenkin oman kiinnostuksen kohde kuin että sitä tarvitsisi osakeanalyysissä. Tietyissä tapauksissa liian paljon makroanalyysin painottaminen vie fokuksen pois ytimestä eli yhtiön liiketoiminnan analysoinnista. Enemmän mietin makron kautta yleisen pörssin sekä rahoitusmarkkinan liikkeitä.

10. Haluaisitko kertoa millainen salkku sinulla on, ja mitkä ovat sinun kolme suurinta omistustasi?

Salkku on hyvin suomipainotteinen, sillä näen, että siinä minulla voisi olla kilpailuetua muuhun markkinaan nähden. Ulkomailta kuitenkin löytyy mm. peliyhtiö Neteasea ja Shopifyta kohtuu uutena omistuksena.

Inderes on suurin omistus, kolmen kärkeen mahtuu myös Remedy ja Viafin Service

11. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

- Viafin Service

Hyvin vahvan kasvun omaava ja hyvinkin kassavirtarikkaalla liiketoimintamallilla operoiva teollisuuden kunnossapitäjä. Epäseksikäs toimiala, jossa kasvu sekä konsolidoitumispotentiaalia. Vahva nettokassa huomioiden arvostus alhainen, vaikka riskejä hieman lisää epävarma projektimarkkina.

- Wulff

Työpaikkatuotteiden ja -palveluiden tarjoaja. Tuplannut kokoluokkansa yritysostolla, jonka hedelmiä kerätään lähivuosina. Kannattavuudessa synergioiden ansiosta parannusvaraa, mutta markkinakasvu yleisesti alalla vaimeaa, mikä myös pitänyt arvostusta matalana. Maltillisellakin suorituksella arvostus hyvin alhainen.

- YIT

Suomen pörssin suurin ja lähihistoriassa vakain rakentaja. Kärsii nyt asuntorakentamisen haasteista sekä myymättömien valmiiden asuntojen suuresta varastosta. Potentiaali korkeammalla, mutta taseaseman, rahoitustilanteen sekä asuntomarkkinan epävarmuudet painavat riskipuolella potentiaalia enemmän.

12. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Anteeksi pitkästä vastauksesta, mutta alkuun hieman yleisesti ajatuksistani.

Omat tunteet ja psykologia ajavat usein paikoin huonoihin päätöksiin niin ostojen kuin myyntienkin suhteen. Siksi on hyvin tärkeää, että sijoittajalla on suunnitelma ja strategia, kuinka haluaa varallisuutta ja pesämunaa tulevaisuuteen kerryttää. Siitähän tässä on suurimalla osalla kyse. Kerryttää tarpeeksi varallisuutta, jotta voisi päästä toimimaan omana herrana tulevaisuudessa. Saada tarpeeksi suuri pesämuna, että voi jäädä aikaiselle eläkkeelle.

No ehkä tämä voi olla jonkin unelma. Loikoilla riippumatossa elämän viimeiset 30 vuotta. Itse kuitenkin tykkään seurata markkinoita, ja yrittää voittaa muita ”pelaajia” siellä. Se on maailman kaikista peleistä tai kilpailuista kaikista vaikein. Sinulla on vastassa maailman älykkäimpiä ihmisiä tai ihmisjoukkueita. Rajattomasti resursseja omaavia rahastoja tai vuosia markkinoilla toimineita ihmisiä. Tämä etenkin silloin, jos päätät kilpailla kaikista isoimmissa omaisuusluokissa kaikista suosituimmissa osakkeissa tai hyödykkeissä.

Jos haluaa pärjätä osakepoiminnassa, kilpailuetu markkinoilta tulee löytää. Minulla ei ole, ainakaan vielä, maagisia koodaus- tai datataitoja, joilla voisin ennustaa Applea tai Amazonia muita ihmisiä paremmin. Siksi on keskityttävä siihen, mihin isot pojat eivät viitsi paneutua. Tai löytää hyvä kohde ja omata tarpeeksi pitkä omistusperiodi, jotta osakemarkkinat kerkeävät tekemään tehtävänsä.

Osakkeissa keskityn pitkään aikaväliin ja pyrin painottamaan suurimmaksi osaksi kotimaiseen pörssiin, jossa minulla saattaisi sen osakeanalyytikkona olla kilpailuetua. Omistan kuitenkin myös ulkomaalaisia osakkeita, sillä tosiasia on vain se, että parhaimmat yhtiöt eivät voi olla kaikki Suomesta. Maantieteellistä hajautusta voin hakea ulkomaisilla ETF:llä tai rahastoilla niihin markkinoihin, missä näen hinnoittelun olevan alimitoitettua potentiaaliin (esim. kehittyvät markkinat).

Sijoitan myös muihin omaisuusluokkiin ja niistä esimerkiksi olen sijoittanut kryptovaroihin. Sijoitan voi kuulostaa väärältä, mutta ainakin olen spekuloinut kryptovarojen tulevaisuuden arvolla. Kovinkaan suurta arvoa niiden käytettävyydelle reaalimaailmassa ei voi vielä antaa, mutta näen tulevaisuudessa maailman irtautuvan keskitetyistä palveluista hajautettuihin järjestelmiin, jonka älysopimusalustat mahdollistavat. Internet syntyi erinäisten protokollien päälle, joita kukaan ei oikeastaan voi omistaa. Nykyiseen Internet-aikaan arvo valui Internettiä hyödyntävien yhtiöiden alustoihin ja sovelluksiin, kuten Googleen, Appleen tai Amazoniin. Kaikki hyödyntävät Internetin protokollaa ja keräävät siitä saatavan arvon. Nämä yhtiöt ovat vuosien varrella tulleet ihmisten jokapäiväisen elämän osaksi. Samalla yritykset ovat saaneet haltuunsa merkittävän määrän ihmisten dataa ja pystyneet tekemään tällä rahaa, antamatta siitä datasta meille mitään maksua. He voivat myös päättää kenen tulisi saada käyttää heidän palvelujaan, ja mitä ne maksaa käyttää.

Vastavuoroisesti ajatellaan maailma, missä toimii protokolla, järjestelmä, jonka päälle on rakennettu tuhansia sovelluksia, joita kukaan ei omista. Olet osana isoa verkostoa, jossa hallitset omaa dataasi ja pystyt myymään sitä tarvitseville ja saat käyttää niitä palveluita, mitä kaikki muutkin. Voit katsoa mainoksia, mistä sinulle maksetaan ja mitä halua katsoa. Voit vuokrata kuunnella musiikkia alustalta mikromaksuilla välittämällä maksun suoraan artistille. Voit vuokrata loma-asunnon maksamatta välikädelle isoja korvauksia. Voit omistaa palan kiinteistöä Manhattanilla muutamilla euroilla. Näihin kaikkiin on rakennettu insentiivimekanismi, joka houkuttaa ihmisiä valvomaan oikeaa käytöstä tai rankaisee huonosta käytöksestä. Insentiivimekanismilla hallitaan myös hajautettujen sovellusten rakentamiseen tarvittavaa älysopimusalustaa, joka mahdollistaa kaiken tämän. Ajattele, että voisit tulevaisuudessa omistaa sitä varaa, jolla tulevaisuuden Internet pyörii, jolla sen turvallisuus taataan, jolla sen kulut maksetaan. Et voi omistaa itse tulevaisuuden internettiä, mutta voit omistaa sen pyörittämiseen tarvittavaa varaa. Jos tämän tulevaisuuden Internetin tarve kasvaa ja ihmiset sekä sovelluskehittäjät tulevat sitä käyttämään, nousee varan arvo sen sisäisten insentiivimekanismien myötä. Kyse on lopulta tarjonnasta ja kysynnästä.

No vielä tämä ajatus on utopistinen ja asiat voivat mennä monella eri tavalla. Kuitenkin on hyvä pitää myös mieli avoinna uudenlaisille mahdollisuuksille ja tämmöisen ajatuskuvion kautta olen arvioinut, että näissä voisi jonain päivänä olla jotain muutakin arvoa kuin spekulointiarvoa.

Osakkeet

Osakkeissa keskityn pitkän aikavälin sijoitusperiodiin pääosin. Teen myös lyhyeen salkkuun omistuksia, mutta pyrin keskittymään pitkiin omistuksiin. Ajattelen, että et voi saada 10x-tuottoja muutamien viikkojen tai kuukausien pidoilla tai ainakin se on yhtä todennäköistä kuin veikkauksen pelikoneista tai lotosta rikastuminen. Tämä siis totta ainakin osakkeiden suhteellisen tehokkailla markkinoilla. Elkää ymmärtäkö väärin; markkinat eivät ole tehokkaat minun mielestäni. Muuten minulla ei olisi töitä. Alla on optimaalit sijoituskriteerit osakkeille, joita haluaisin omistaa:

Pitkän aikavälin sijoituskriteerit:

• Yhtiöllä on oltava kilpailuetu

• Yhtiön täytyy toimia houkuttelevalla markkinalla

• Megatrendit tukevat oikeasti tarinaa

• Yhtiöllä tulee olla hyvät tulevaisuuden kasvunäkymät

• Pitkällä aikavälillä riippuvuus yksittäisistä ihmisistä tulee olla minimaalista

• Yhtiö pyörii johdosta riippumatta, mutta laadukas johto iso plussa

• Tuotteen tai palvelun tulee olla laadukas

• Verkostovaikutukset plussaa

• Skaalautuvuus iso plussa, mutta ei pakollinen

• Kiinnostava yhtiö iso plussa

• Max 15 yhtiötä

• Tunnusluvut: kasvu, kannattavuus, pääoman tuotto-%

• Hinnoittelu: houkutteleva

Aina kaikki kriteerit eivät täyty, mutta mitä enemmän sitä parempi. Pitkän aikavälin yhtiöitä kuvaa mielestäni parhaiten kasvuyhtiöiden luokka. En välitä osingosta (vaikka kaikki sitä maksaa), sillä näen siihen kohdistuvan veron syövän osan mahdollisista tuotoista. Korkoa korolle efekti on totta, mutta se toimi paljon paremmin, jos minun ei tarvitse siinä välissä maksaa veroja. Olen siinä vaiheessa tavoitteellista elämänkaarta, että haluan panostaa niihin yhtiöihin, jotka kasvavat ja laittavat rahat poikimaan yhtiöissä. Arvoyhtiöiden (tai ehkä ennemmin deep value -yhtiöiden) aika tulee vielä, mutta näen sen ennemminkin treidinä kuin pitkän aikavälin sijoitusstrategiana omalla kohdallani. Ja uskon myös, että osinko- / arvo-osakkeiden aika tulee itselle vastaan, kun halua saavuttaa tasaista kassavirtaa oman elämän tarpeisiin, mutta vielä ei ole sen aika.

Lyhyellä aikavälillä pääsääntöisesti haen hinnoitteluvirheitä tai kaupankäyntiä johonkin erikoiseen tapahtumaan liittyen. Lyhyen salkun toiminta perustuu tästä hyvin pitkälti sääntöihin ja kriteereihin. Pitkässä salkussa on hieman löysempää ajoituksen ja hinnan suhteen. Väärässä olemista harkitaan enemmän fundamenttien perusteella, kun taas lyhyessä salkussa enemmän sääntöjen puitteissa.

Lyhyen aikavälin kriteerit:

• Osakkeessa on selkeä hinnoitteluvirhe

• Sentimentti pohjalla tai kääntymässä

• Osakkeessa ajuri, joka ajaa hinnoitteluvirheen pois

• Positiokoko ei saa ylittää 10 % koko portfolion koosta

• Ennalta määritelty tappiotaso

• Ennalta määritelty voittotaso, joka harkinnanvarainen

• Kaupankäynnin tulee olla mahdollista oman harkinnan mukaan

• Hinnoittelu: halpa

• Tuotto-odotus: + 20 %

Lyhyempää kauppaa tulee tehtyä vähemmän ihan vain kaupankäyntisäännösten ja aikahaasteiden vuoksi. Tärkeää nimittäin on, että pysty käymään kauppaa osakkeella. Tässä mielessä Suomen pörssi toimii tähän heikommin meidän kaupankäyntisääntöjen vuoksi.

Noudatanko 100 % omaa sijoitusstrategiaa? En. Onko siinä parannettavaa tai stressaanko asiasta? On parannettavaa, mutta en myöskään stressaa asiasta.

13. Mitkä ovat tärkeimpiä lähteitäsi, kun sinä seuraat makrotalouden kuvioita?

Seuraan paljon twitteriä uutiskanava ja siellä tottakai pyrin löytämään itseäni fiksumpia ihmisiä. Bloomberg ja Lombardin makrokatsaukset ovat myös käytössä. Usea sijoittaja/rahastonhoitaja julkaisee myös katsauksiaan, joita luen. Talousdataa saa myös monesta paikasta, ja joitain graafeja seuraan linkityksien kautta omassa excelissä. Pörssikäppyröiden seurantaa löytyy myös monia hyviä ilmaisia paikkoja, kuten investing.com tai Koyfin.

14. Mistä analyytikon työssä nautit eniten? Mistä analyytikon työstä nautit vähiten?

Oivalluksista, markkinan voittamisesta ja markkinan liikkeiden arvioinnista. Vähiten pidän väärässä olemisesta.

15. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi kahdelle inderesiläiselle, jotka eivät ole analyytikkoja ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

On vaikea valinta, mutta käytän koodeja ja valitsen ensiksi Mikael Rautasen, joka on meidän toimitusjohtajamme, mutta ei enää analyytikko. Mikaelia vuosien vierestä seuraten, voisin mielelläni antaa hänelle salkkuni hoidettavaksi.

Toiseksi valitsisin Vernerin ja Ernon sekoituksen. Vernerillä on laaja ymmärrys markkinoista ja hän sijoittaa käsittääkseni myös samankaltaisiin yhtiöihin osaltaan kuin minä ja Ernon kanssa samankaltaisia ajatuksia sijoittamisesta on jo opiskeluajoiltamme Kuopiosta.

Foorumilta on kyllä äärimmäisen vaikea valinta, mutta otetaan tämmöinen sekoitus lyhyempää kaupankäyntiä DaytraderXL:ltä ja PohjolanEkalta hyviä osakepoimintoja.

(ping: @DayTraderXL, @Erno_Hilvenius, @Mikael_Rautanen, @Pohjolan_Eka ja @Verneri_Pulkkinen, tägäsin teidät, jotta huomaatte et teiät o mainittu :slight_smile: t. alokas)

16. Et saa valita seuraamiesi yhtiöiden ketjuja, mitkä ovat suosikkiketjujasi Foorumilla ja miksi?

Pörssien suunta ja meemiketju/kahvihuone

Pörssien suunnassa on hyviä ajatuksia ja uutisia makrotaloudesta ja pörssien suunnasta ja meemit ovat vain hauskoja.

17. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Miten olet konkreettisesti hyötynyt sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Tavoitteita on varmasti oman eläkkeen/taloudellisen tilanteen turvaaminen, kuten tuossa aikaisemmin mainittiin. Kyllähän se on tuonut tiettyä suunnitelmallisuutta ja mielenrauhaa, vaikka vaurastumisesta tässä on vielä vaikea puhua.

18. Mikä on parasta työskennellessäsi Inderesillä?

Mukavat työkaverit, kehittävä ote liiketoiminnassa, haasteiden ja mahdollisuuksien tarjonta, itsenäinen työ sekä joustavuus

19. Miten Alokas oppisi paremmin itsenäisesti analysoimaan yhtiöitä?

Lukemalla analyysia ja tekemällä hyviä osakesijoituksia. Tekemällä näitä haastatteluita.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Erittäin aktiivisesta keskustelusta, hyvistä haastoista sekä mukavasta ilmapiiristä. Te, yhteisö, teette Inderesistä kuitenkin nykypäivänä sen, mitä se on.


Kiitos upeista vastauksista Olli! :pray:

Sijoittamisjuttuja ei tarvitse välttämättä ajatella hirveän monimutkaisesti eikä myös tarvitse hifistellä sijoitusasioissa, mutta laaja-alaisesti asioita kannattaa kuitenkin ainakin tarkastella. Ei Olli tällä tavalla haastatelussa sanonut, mutta tällainen ajatus tuli itselleni lukiessaani hänen vastauksiaan.

Mielestäni Ollin ja muiden haastateltavien vastaukset ovat hirveän hyödyllisiä + kaiken lisäksi ilmaisia, joten siitä vain kerämään opit talteen.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile::sunglasses:

108 tykkäystä

Ollin tulosviikkosummaukset ovat kaiken kiireen keskellä samettia korville. Ihan parasta Inderesiltä :smiling_face_with_three_hearts:

19 tykkäystä

Olet niin oikeassa. :slight_smile:


Ensi viikon perjantaina julkaisen haastattelun kaverista, jolla on mielestäni hyvin mielenkiintoinen ja poikkeava sijoitustarina. Hänen tarinansa on mielestäni erityisen motivoiva!

Monet varmasti tuntevat hänet, mutta katsotaan saanko hänestä jotain uutta irti. :slight_smile:

Kiitoksia foorumilaisille mielenkiintoisen sisältörikkaista sijoituskeskusteluista ja mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille! :slight_smile:

10 tykkäystä

48. VPKe eli Veli-Pekka Kellokumpu

Mielestäni yksi sijoitusmaailman kiehtovimmista ja motivoimmista sijoitustarinoista löytyy Veli-Pekka Kellokummulta. Törmäsin aikanaan hänen tarinaansa ja vaikutuin siitä, koska se on jotenkin niin inhmillinen, kiinnostava ja sellainen, johon jotenkin voin samaistua.

Veli-Pekkaa en todellakaan pyytänyt haastatteluun hänen upean tarinansa takia, vaan hänen ajatuksiensa ja kirjoitustensa perusteella. Mielestäni hän lähestyy asioita ehkä hieman erilaisesta näkökulmasta kuin suuri osa muista sijoittajista, mutta ei kuitenkaan oudosta näkökulmasta, vaan ehkä maanläheisemmästä ja yksinkertaisemmasta lähestymistavasta; ei liikaa hifistelyä vaan hyvää maalaisjärjen käyttöä.

Minusta VPKe on viisas ihminen, joka tuntuu aidosti nauttivan siitä, mitä tekee ja hänen elämässään on selvästi paljon muitakin asioita kuin sijoittaminen. Ei minun mielestäni hänen elämäntapaa tai sijoitusyyliä tarvitse kopsata, mutta ehkä hänen itsenäisestä ajattelusta ja elämästä nauttimisesta voisi ottaa hieman mallia. Monet meistä elää omassa sijoituskuplassaan, mutta mielestäni Veli-Pekka ei - hän osaa mielestäni aidosti ajatella itsenäisesti välttäen ylimääräisen hälyn (ja ne saakelin tavoitehinnat). :smiley:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Kainuuseen syntynyt ETYK-vuoden lapsi.

Hiukan vaille taloushallinnon ammattilainen, ilman merkittävää työkokemusta alalta.

En oikein koskaan keksinyt minkä työuran valitsisin, joten sivutoimisesta sijoittamisesta tuli lopulta ammatti.

Nykyinen olinpaikka: kivitalo, Vantaa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Harkitsin pitkään uraa politiikassa tai teologian opintoja. Laitoin haaveet kuitenkin tauolle, koska olisi pitänyt perustaa oma puolue tai uskonto.

Ensimmäisellä kesätyöpalkalla hankkimani polkupyörä on edelleen päivittäisessä käytössä. Roope Ankalla on onnenlanttinsa, minulla onnenpyörä.

Idolini Ankkalinnasta ei ole Roope vaan Hessu Hopo. Samaistun naiviin kömpelykseen, joka välillä löytää oikean pähkinän ja superhessuilee.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :slight_smile:

Pelaan päätyökseni harrastekiekkoa. En pelaa enää sarjoissa, mutta lähes päivittäin käyn erinäisillä höntsävuoroilla. Pelikaverit vaihtelevat NHL-varausten ja eläkeukkojen väliltä.

Olen intohimoinen musiikin kuuntelija. Olen keskimääräistä kiinnostuneempi säkeistöistä kertosäkeiden välissä. En arvosta pelkästään teknistä osaamista, vaan musiikissa täytyy olla tunnetta ja elämänmakua. Suosikkeja juuri nyt: Tom Waits, Doom-osasto (Saturnus, My Dying Bride, Esoteric, Mournful Congregation). Kotimaisista täytyy mainita Viikate. Kaarle on saman ikäluokan lapsena omien tuntojeni tulkki.

Uuden (kaksi sesonkia asuttu) kodin myötä minusta on kuoriutunut innokas puutarhuri. Kuoputan maata, siemennän ja istuta ja seuraan mitä luonto suostuu antamaan. Valitsen kasveja, jotka vetoavat silmiini; saatanpa kokeilla miten jonkun rikkakasvina mielletyn saa kasvamaan paraatipaikalla. Olin jo ennen omaa pihaa luontoihminen, mutta nyt se nousi ihan uudelle tasolle. Puutarhanhoito ja sijoittaminen eivät oikeastaan eroa mitenkään toisistaan.

Lukemisharrastus tuli elvytettyä koronatalvena ja on lähtenyt käsistä. Luen kaikkea urheilutilastoista itämaisiin uskontoihin. Mitä tahansa mistä voi löytää pysyviä totuuksia ohikiitävien uutisten sijaan.

Sotkamon Jymyä on tullut seurattua vuodesta 1990. Alkuaikojen nousuhuuman kokemuksista on tullut ammennettua oppia työurallekin.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Herään yleensä aikaisin. NHL-kauden aikana herään katsomaan Barkovin pelit, joskus pelkät vaihdot kelaten, jos on kiire aamu.

Herättelen muun perheen lukujärjestyksen mukaan ja huolehdin aamupalat, koulutaipaleet ja koiran ulkoilutukset.

Yleensä aamupäivästä ehdin jäälle kiusaamaan nuorempia tai vanhempia. En ihan joka päivä, mutta lähes.

Puolen päivän kieppeillä vilkaisen pörssikurssit ja uutiset sitä mukaa kun niitä ilmestyy. Pörssin seuraamisen aktiivisuus riippuu ajankohdasta. Tuloskausina täytyy keskittyä enemmän. Yhtään jäätä en jätä pörssin takia väliin.

Loppupäivä on perheen ruokahuollon varmistamista, puutarhassa oleilua, koiran juoksutusta, erinäisiä rakennusprojekteja ja projekteja ylipäänsä. Saatan viettää päiväni vaikka etsimällä kiviä polun reunaan tai vaeltelemalla hylätyillä tonteilla etsien perinneperennoja, milloin mitäkin. Jos naapurin Pertiltä kysytään, touhuan ihan liikaa. Tulee kuulemma rouvalta paineita.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Pyrin löytämään pitkäikäisiä kasvuyhtiöitä, jotka ovat jo alkuvaiheessa kannattavia tai ainakin käänne kohti kannattavuutta on jo nähtävillä. Olen kiinnostunut suhteellisesta arvonnoususta, joten pienissä yrityksissä se on todennäköisintä. Minun ei tarvitse löytää seuraavaa suurinta hittiyritystä vaan niitä, jotka tekevät riittävänkokoisia loikkia nähtävissä olevassa tulevaisuudessa.

Yritän olla ennakkoluuloton etsimieni kohteiden ja toimialojen suhteen. Joitakin suosikkeja tietysti on kuten terveydenhuoltoon liittyvät alat, ympäristön kannalta suotuisi teknologia ja muut joissa voi hahmotella mahdollisia megatrendien vaikutuksia. Parhaat tuotot voi kuitenkin tulla välillä hyvinkin tylsiltä ja trendittömiltä aloilta.

Sijoitushorisontti on yleensä useampia vuosia, vähimmilläänkin vuosi.

Omassa ajattelussa voi olla havaittavissa viitteitä monien alan mestarien tapoihin. En kuitenkaan ole tietoisesti opiskellut jonkun tietyn tyypin sijoitusfilosofiaa, vaan pikemminkin ottanut vaikutteita sieltä täältä ja muovannut ne omaan persoonaan sopiviksi.

Saatan tarkkailla yhtiöitä vuosikausia sijoittamatta, kunnes alan pikkuhiljaa kasvattamaan omistusta.

Välillä uudet salkkuun valikoituneet yhtiöt voivat olla käsittämättömiä ja kuljen markkinaa vastaan, mutta taustalla on yleensä pitkä perehtyminen. Lopulta markkina palkitsee, jos valinta osuu oikeaan.

6. Voisitko kertoa sinun sijoittajatarinasi, se on äärimmäisen mielenkiintoinen.

Ensimmäinen havainto pörssistä on 80-luvun loppupuolen nousukaudelta ja sitä seuranneista laskuista. Vuodet lienevät välillä 87-89. Olin tuolloin 12-14. Omassa lähipiirissä ei ollut valkokaulustyöntekijöitä muutoin kuin yksi ekonomi, kutsuttakoon häntä vaikka Pentiksi. Pentti auttoi vanhempiani veroilmoituksissa, joita tuohon aikaan piti täyttää nykyistä tunnollisemmin. Hän oli tullut maininneeksi osakkeista isälle jossain vaiheessa, mutta isältä puuttui kiinnostusta ja rahaa.

Kuulin myöhemmin sivukorvalla, kun isäni keskusteli veljensä kanssa. ”Se Pentti kertoi osakkeista. Miten voi paperia kädestä toiseen siirtämällä tehdä rahaa? En ymmärrä”. En tuolloin osallistunut keskusteluun, mutta minulla oli jo aavistus vastauksesta. Aihe oli kenties ainut asia maailmassa, johon isällä ei ollut vastausta. Tuona iltana nuotion äärellä Tuntsan korvessa jotain syttyi minussa.

Olin pienenä kiinnostunut politiikasta ja suhdannevaihteluista ja pörssin suhdanteet olivat sille luontaista jatkumoa. Meillä ei varhaislapsuudessa näkynyt televisiosta kuin yksi kanava, eikä sieltä näkynyt kuin uutiset ja sää sekä A-studio. Poliitikot olivat supersankareitani. Pikku Kakkonen näkyi kuulemma naapurissa.

Lukioaikaan törmäsin kirjastossa hyllyyn, jonka aiheena oli RAHA. Ai tästä on kirjojakin kirjoitettu? Luin minkä koin kiinnostavaksi.

En kuitenkaan halunnut opintojen tai työuran puolesta keskittyä rahamarkkinoihin. Koin sen kuitenkin jotenkin tylsäksi, enkä uskonut viihtyväni töissä jossain pankissa tai mitä nyt siihen aikaa alalla oli.

Jouduin armeijan jälkeen jäämään kotiin isän sairauden takia ja puoliväkisin menin AMK:hon lukemaan julkishallintoa ja lopulta valmistuin taloushallinnosta. Sain taloushallinon yleissivistyksen ja niiltä sijoilta lähdin työelämään. Asenteena oli että teen mitä tahansa, jottei tarvitse Kelan kanssa asioida.

97 sain kotitalosta osuuteni 20 000markkaa (3500-4000€). Laitoin rahat Meritan International Equity Fund (Kiinapainotteinen) osakerahastoon ja siitä alkoi oikealla rahalla sijoittajan ura. Summa on euroina pieni, mutta markkoina juuri sopiva. Pesämuna joka kannusti säästämään pottiin lisää.

Aloitin rahastolla, koska usko omiin taitoihin ei ollut vielä riittävä. Aloin opiskella pörssiä ja yksi ensimmäisistä opeista oli ettei pieniin vähävaihtoisiin yrityksiin, eikä varsinkaan senttiosakkeisiin kannata koskea. En tietenkään totellut.

Yksi ensimmäisistä tutkimistani yrityksistä oli kehitysyhtiö Balansor. Kehitysyhtiöille oli tyypillistä, että välillä toiminta oli vilkasta ja välillä ei pitkiin aikoihin tapahdu mitään. Eli volaa riitti. Koin yhtiön talouden riittävän vakaaksi konkurssin välttämiseksi ja odotin sopivaa hetkeä. Sain tuplattua muutamaan kertaan positioni. En toki koko salkkua, mutta merkittävän osuuden. Teknohuuman huippuaikoina yhtiö vaihtoi nimeä A Company Finlandiksi ja julkaisi tiedotteen, jossa mainittiin sana internet. Kurssi ampaisi katosta läpi ja myin. Olin asettanut myyntirajan ja myin liian aikaisin. Myöhemmin (2003) nimi vaihtui Ruukki Groupksi ja palasin omistajaksi. Yhtiön kurssi kehittyi taas suotuisasti ja olin vahingosta viisastuneena määrittänyt myyntirajan korkeammalle. Myin, sain hyvät voitot ja jäin seuraamaan osaketta. Se jatkoi nousuaan kymmenkertaistuen. Kolmatta kertaa en edes minä tekisi samaa virhettä.

2000-luvun alussa valmistuin AMK:sta ja päätin, että opinnot saa olla siinä. Olin koko opiskeluajan ollut kaikki vapaat töissä ja salkku oli 100 000markkaa.

Itsellenikin yllättäen löysin itseni kohta hoitamasta lapsia kotona silloisen naisystävän viimeistellessä opintojaan. Siinä vierähtikin kolme vuotta pois työelämästä vailla rahahuolia. Myin salkun tyhjäksi ja ostin kesämökin rahojen turvaksi. Omistan edelleen puolen hehtaarin metsän jossain päin Suomea. Säästin 50€ kuukaudessa rahastoon, ikään kuin symboolisena eleenä.

2003 palasin töihin ja otin vastaan sitä mitä sattui tarjolla olemaan. Olin neljä vuotta Turun tehokkain varastomies. Samalla aloin kasata uutta salkkua. Säästin niin paljon kuin pystyin. Heräsin välillä aamuyöstä ylitöihin ennen oman vuoron alkua.

2003-08 välillä salkku kasvoi muutamasta tonnista 26t€:oon. Parhaimmillaan käytiin 40:ssä, mutta sitten tuli pankkiriisiä ja muuta hässäkkää. Tuona aikana yhtenä onnistuneimmista omistuksista oli Done Solutions. 2008 alussa perustin osakeyhtiön pääasiassa autellakseni anoppia salmiakkihommissa. Sitä kesti jonkun vuoden, jonka jälkeen yhteistyö kariutui musiikillisiin erimielisyyksiin. Yhtiöön jäi sisään pääomaa ja se muuttui pikkuhiljaa sijoitusyhtiöksi.

Olin jatkanut palkkatöissä koko ajan ja sain muutamassa vuodessa kasattua siviilisalkkuun suunnilleen saman verran kuin sijoitusyhtiössä oli. Yhteensä n. 50 000€ siis. Tästä kului noin viisi vuotta ja syksyllä 2015 työura siviilissä tuli päätökseen. Salkku oli tuolloin 300 000€ eli pari sataa vajaa tavoitteesta, mutta päätin kuitenkin pitää ainakin tauon työelämästä. Tuo tauko on nyt vierähtänyt kahdeksan vuoden mittaiseksi.

Olen pallotellut ajatuksella palata töihin, mutta kun taloudellista pakkoa ei ole, pitää työn itsessään olla mielekästä. Pelkästään vapaa-ajan täytteeksi en töitä tarvitse. Voisin hyvinkin tehdä projektiluontoisesti jotain, jos joku vaikka sattuisi kysymään.

Alunperin olen kertonut sijoituksista edes lähipiirille todella vähän. Päätin merkkipaalun ylittäessä kuitenkin kertoa kaikille, joita kiinnostaa. Opiksi, inspiraatioksi ja varoitukseksi.

7. Pystytkö vielä erikseen avaamaan ne pääkohdat, että miten “taviksesta” voi tulla miljonääri?

Kaikkea ei kannata tehdä kuten minä. On helpompiakin tapoja kerätä miljoona kuin hanttihommia tehden, vaippoja vaihtaen ja älyttömällä riskillä sijoittaen.

Jos kuitenkin haluaa sijoittamalla vaurastua tarvitaan aikaa, tietoa/taitoa ja pääomaa. Kun joistakin on aina puutetta, täytyy niitä hankkia tavalla tai toisella. Sijoittamisen arjesta pitää oppia nauttimaan, ilman että mietti koko ajan lopputulosta. Tekemällä pitkäjänteisesti oikeita asioita peräkkäin, tulos kyllä tulee aikanaan. Olisi hyödyllistä, jos sijoittajalla olisi välillä pitkiäkin aikoja muuta ajateltavaa kuin pörssi. Pääoman ominaisuutena on että sille pitää antaa aikaa tehdä työtä, ennen kuin voi odottaa tulosta. Pitää olla uskallusta ja malttia.

Kaikista taviksista ei voi tulla (ainakaan inflaatiokorjattuna) miljonäärejä, eikä tarvitsekaan. Kannustaisin kaikkia tavoittelemaan mielekästä työuraa ja saamaan myös siviilielämän palikat kohdalleen. Asioiden tekeminen pelkän rahan takia voi ajan myötä syödä sielua. Miljoona osakesalkussa ei paljoa lämmitä, jos muut asiat on sivuutettu.

8. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Miten olet miettinyt salkkusi kokonaisuutta esim. hajautuksen kannalta?

Salkku on kokenut täydellisen rotaation viimeisen kahden vuoden aikana verrattuna siihen tilanteeseen, kun miljoona tuli täyteen. Kaikki omistukset ovat vaihtuneet tuohon ajankohtaan verrattuna. Tykkään edelleen etsiä hyljeksittyjä yhtiöitä, jotka pystyvät kääntämään suuntaansa. Entiset omistukset saattavat jossain vaiheessa palata salkkuun. Pelaan loppujen lopuksi aika kapealla pakalla.

2021 aikana iso osa salkusta realisoitui talon ostona. Ostoa oli ajoitettu kaksi vuotta aikaisemmin ja jälkikäteen ajoitus oli markkinaan nähden täydellinen. Ajattelen oman asunnon osaksi sijoitussalkkua ja hajautusta. Asunnon myötä pystyn ottamaan enemmän riskiä osakkeissa.

En mielelläni avaa koko salkun sisältöä kenellekään. Teen välillä liikkeitä, joita ei kehtaa julkisesti avata. Kasvottomilla markkinoilla kehtaaaminen on helpompaa. Kartan kaikkea hehkutusta ja markkinointia, enkä halua ainakaan omilla jutuillani vaikuttaa omistuksieni kurssikehitykseen. Alkuvaiheen kasvuaihioissa on aina epävarmuutta ja enkä tykkää esitellä keskeneräisiä ajatuksia. Kaikkiin sijoituksiin ei aina pysty edes löytämään tunnuslukupohjaisia perusteita, joilla argumentoida, vaan mennään jossain määrin suolituntumalla.

Keskustelen muutamien aktiivisijoittajien kanssa yksittäisistä osakkeista, mutta he eivät tunne toisiaan, joten koko salkun sisältö jää hieman hämärään.

Välillä salkun liikkeet ilmenevät nimen pilkahduksina pienten yhtiöiden omistajalistalla. Sieltä voi tarkkaavainen hahmotella mikä sisältö mahtaa olla.

En usko, että minua seuraavia sijoittajia auttaa tietää salkun sisältöä, vaan enemmänkin ajatteluprosesseja valintojen taustalla.

9. Millainen on sinun sijoitusstrategiasi?

Etsin kannattavaa kasvua lupaavia yhtiöitä, joista osan kelpuutan salkkuun. Mikäli lupaukset eivät toteudu, hankkiudun heikoista eroon ja panostan vahvimpiin. Vauhtiin päästyä annan osakkeiden nousta niin kauan kuin yhtiön näkymät vaikuttavat hyviltä. Välillä nousu voi kestää useita vuosia, joskus vähemmän aikaa. Jos aavistan kasvutarinassa(tai tuloksessa) hyytymisen merkkejä alan keventämään painoa tai luovun kokonaan. Joskus luopumisvaihe voi kestää kauan.

Välillä salkun kokoonpano voi olla hyvinkin keskittynyt, jos heikkoja on karsittu ja uusia tulijoita ei tunnu löytyvän. En yritä väkisin hajauttaa, jos järkevää ostettavaa ei ole.

Optimitilanne olisi jos vanhojen kypsien tilalle löytyisi aina uusia, mutta lajin luonteesta johtuen ostot ja myynnit tuppaavat pakkautumaan ajallisesti.

Myyntistrategiassa poikkean perinteisistä opeista siinä, että saatan myydä hyvin tuottanutta osaketta ja jättää salkkuun uusia osakkeita jopa tappiolla. Jos osakkeen elinkaari alkaa olla loppuvaiheessa, en epäröi luopua siitä. Ja vastaavasti uusille osakkeille täytyy antaa aikaa todistaa itsensä. Tästä johtuen salkun kurssikehitys voi välillä laahata isostikin muuhun markkinaan verrattuna.

Osingon merkitys sijoituskohteita valitessa ei ole kovin korkealla, muttei merkityksetönkään. Alkuvaiheessa en odota yhtiön maksavan osinkoa, mutta pidän lupaavana jos maksuhalua ja varsinkin maksukykyä on ja siitä viestitään.

Indeksejä seuraan tarkemmin markkinoiden käännekohdissa. Laskujen alussa tavoitteena on olla kokonaan pois markkinasta. Pyrin olemaan puskematta markkinaa vastaan. Joskus markkina vie mukanaan hyvätkin yhtiöt eikä mikään yritys ole immuuni voimakkaille laskuille. Markkinan tasaantuessa indeksin seuraaminen vähenee ja keskityn pääasiassa yrityksistä tulevaan informaatiovirtaan.

Teknisen analyysin opettelin jo ruutupaperiaikaan ja käytän sen työkaluja jonkin verran osto-/myyntikohtien lähettyvillä. Varsinaisiin sijoituspäätöksiin teknisellä analyysillä ei ole merkitystä.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Minulla 52 nimeä sisältävä lista kotimaisista yhtiöistä, joista osaa olen seurannut kymmeniäkin vuosia omistamatta. Listan kokoonpano elää vuosien myötä jonkin verran. Pääasiassa pieniä yhtiöitä itseäni miellyttäviltä toimialoilta. Joitain suuria ikivanhuksiakin listalta löytyy. Koskaan ei voi tietää jos vanha kumisaapasyhtiö saa päähänsä tehdä jotain muuta.

Tutkailen tuloslukuja ja tasetta noin viiden vuoden ajalta ja koetan löytää trendejä. Joskus yhtiöitä joutuu seuraamaan vuosikausia ennen kuin otollinen aika koittaa.

Voin ostaa osaketta lyhyen tähtäimen nousun toivossa, jos koen tunnuslukujen olevan linjassa. Saatan luopua välillä nopeastikin hyvän nousun jälkeen ja palata omistajaksi uudestaan. Tällä tavalla tehty työ tulee hyödynnettyä useampaan kertaan, eikä tarvitse joka kerta aloittaa alusta. Monilla yhtiöillä tuntuu olevan tapana ottaa alkuvaiheessa tulosloikka ja taantua joksikin aikaa ennen kuin lopullinen nousu alkaa.

Tunnusluvuissa tärkeämpää on hahmottaa kehityksen suunta kuin absoluuttinen taso. Kannattavuus saisi mielellään olla kunnossa jo alkuvaiheessa, mutta tärkeintä on että se paranee. Pelkkään kasvuun panostaviin yrityksiin en yleensä lähde mukaan.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

Dovre

Vanha yhtiö, joka on muuttanut muotoaan vuosien varrella. Kasvanut mukavasti viime vuosina ja parantanut kannattavuuttaan. Kausivaihtelu on välillä suurta, mikä tuo jännitystä sijoittajan elämään. Nähtäväksi jää pystyykö hyödyntämään vihersiirtymän täysimääräisesti.

Revenio

Oltiin nuoria ja hiukan sekaisin

Katsoit silmiin, muut unohdit

FDA:n takana sininen meri

Taustalla naruissa eräs Hildeni

Paljon lupasit, aina yllätit

Kunnes koitti pitkät hyvästit

Kiitos kaikesta

Näkemiin!

-Tulikivi

Pitkän korpitaipaleen tehnyt perheyhtiö. Saanut kannattavuutta ja tasetta parannettua useamman vuoden ajan. Aluksi ilman liikevaihdon merkittävää nousua. Energiakriisi tuli bonuksena päälle. Vienti nousee ratkaisevaan rooliin. Vanha maine painaa kurssia. Talkki.

12. Et ole palkkatöissä, elät sijoittamisellaja sinulla on iso salkku; stressattaako sinua, että sinulla on lähes koko omaisuus kiinni sijoitussalkussasi? Jos esimerkiksi “yhtäkkiä” markkinat viekin 30 pinnaa pois salkusta ja suunta tämänkin jälkeen näyttää huonolta.

Onneksi koko omaisuus ei ole osakkeissa, kun tuli tämä asuntokin ostettua. Toki iso salkku aiheuttaa stressiä, mutta paljon vähemmän kuin pieni salkku vastaavassa tilanteessa. Paine pitää myös hereillä ja virkeänä. Oikeasti joutuu vielä näkemään vaivaa, että tuotot riittävät elämiseen. Salkku ei ole liian iso, jotta mukavoituisi. Suomalainen miljonääri on vielä aika persaukinen, kuulemma.

Siviilitöiden aikaan tuli valvottua öitä enemmän. Salkun ollessa 400t€ kuvittelin summan patjan sisään euron seteleinä. Sen jälkeen en ole valvonut.

Laskumarkkinassa koetellaan hermoja ja uskoa tekemiseen. Alamäki ei kestä ikuisesti ja vaikkei indeksi uusia ennätyksiä ihan heti tekisikään, uskon löytäväni riittävästi menestyjiä.

Pyrin pitämään noin vuoden palkan käteisenä, jottei tarvitsi tehdä pakkomyyntejä epäedullisessa markkinassa.

13. Mitkä ovat parhaat puolet siinä itsesi kannalta, että elät sijoittamisella ja koetko siinä olevan jotain erityisen huonoja puolia?

Tavoittelin jo alussa työtä jota voi suorittaa vaikka kannon nokasta omaan tahtiin. Jo siviilitöissä tuo oli jossain määrin mahdollista, vaikka muuten työssä piti mahtua joihinkin raameihin ja käyttäytyä. Nyt voi hullutella omaan laskuun, eikä tekemisistä tarvitse vastata kuin peilille. Harrastaakin ehtii.

Huonona puolena on jonkunasteinen merkityksen puute työssä. En varsinaisesti ylpeile olevani sijoittaja, vaan koetan kysyttäessä kiertää asian jotenkin. Toisaalta eipä siviilityötkään sen merkityksellisempiä olleet ja harvapa meistä maailmaa parantaa työkseen.

14. Mitkä asiat sinua eniten kiehtovat sijoittamisessa? Luuletko, että tulet aina sijoittamaan aktiivisesti vai tuletko joskus ottamaan “rennommin”?

Kiinnostuin sijoittamisesta hyvin varhain. Itse asiassa ihan ensiksi kiinnostuin suhdannevaihteluista, kunnes huomasin että täällä on tuollainen pörssi, jossa osakkeet liikkuvat tekemänsä tuloksen ja ihmisten mielialojen mukaan. Ihmisten mielenliikkeitä tykkäsin seurata lapsesta saakka. Täytyy kiittää lapsuudenkotia ja sukua siitä, että seurattavaa riitti.

Omakin mieleni on hyvin volatiili ja sitä ominaisuutta valjastaessa elämä on kulunutkin. Näin pörssissä mahdollisuuden hyödyntää omaa herkkyyttä. Se, että pääsee toimimaan kasvottomilla markkinoilla mahdollistaa asioita, joita en pystyisi ihmisten kanssa kasvotusten tekemään. Olen ollut jonkin verran myyntityössä mukana ja siihen liittyvä asioiden kultaaminen ei minulta luonnistunut, saatoinpa mainita tuotteidemme puutteistakin. Jotkut asiakkaat toki rakastivat aitouttani, työnantajat eivät aina niinkään.

Olen ollut nyt kahdeksan vuotta vapaaherrana, joten välillä on ehtinyt rentoutuakin. Työ on hyvin kausiluonteista ja hereillä tarvitsee olla erityisesti markkinan käännekohdissa. Viime vuosina käännekohtia on toki riittänyt, mutta eiköhän tässä tylsä arkikin koita.

Sijoittaminen ei ole minulle pelkkää pörssin seuraamista vaan kokonaisvaltainen elämäntapa, jossa raha on vain sivutuote.

15. Mitkä ovat sinulle sijoittamisessa tärkeimpiä tietolähteitä? Millaisina tietolähteinä koet Inderesin materiaalit ja Inderesin Foorumin?

Alussa tietolähteenä oli kirjasto, teksti-tv ja vilkas mielikuvitus. Internetin tuleminen sattui juuri sijoitusuran alkuun ja kirjauduinkin heti Kauppalehden nettilehteen ja keskustelupalstalle. Luin palstaa yli kaksikymmentä vuotta ennen kuin kirjoitin viestiäkään. Minulla oli kuitenkin kaksi silmää millä lukea ja vain yksi sormi millä kirjoittaa. Ja ainakin joillakin kirjoittajilla tuntui olevan minua enemmän asiantuntemusta.

Kauppalehden oma lista toiminto on ollut näihin päiviin asti tärkein työkalu tiedonhankinnassa. Sieltä näkee viisi(kymmenen, jos tarkkaan katsoo) vuotta tilinpäätöstietoja taakse ja kuluvan kauden kvartaaleittain, mikä on riittänyt tarpeisiini. Kurssitietojen merkitys on ollut vähäisempi, vaikka olen oman osani käyriäkin tuijotellut. Nykyään kurssitiedot näkyy iPhonen apista/padista.

Inderesin ilmestymisen myötä exceliin ei ole tarvinnut enää koskea. Luen omien yhtiöiden analyysit ja katson toimarihaastattelut. Suosituksille ja tavoitehinnoille viittaan kintaalla, kuten kaikkien muidenkin pitäisi. Kaikkiaan Inderesin työ tulostietojen kokoamisessa ja esipureskelussa on helpottanut omaa työtä merkittävästi. Hiukan jopa hävettää käyttää noin hyvää palvelua ilmaiseksi. Otin kannatuksen vuoksi maksullisen palvelun vuodeksi, mutta en ehtinyt kahlata kaikkea materiaalia läpi, joten se jäi.

16. Mitkä ovat olleet sijoitusurasi suurimpia onnistumisiasi ja miksi?

Olen onnistunut ennakoimaan markkinoiden käänteet useamman kerran oikein. Sijoitusuralle on sattunut neljä jonkinasteista romahdusta (teknokupla, pankkikriisi, korona ja 2021 alkanut pudotus), joista jokaisessa olen pystynyt joko tyhjentämään salkun kokonaan ennen huippua tai keventämään merkittävästi. Osassa onnistumisia siviilielämän käänteillä on ollut oma osansa, eikä päätöksiä ole tehty pelkästään pörssiä tuijottamalla, mutta silti haluan uskoa ettei onnistumisissa ole kyse pelkästä sattumasta.

Markkinan nousuihin olen päässyt mukaan hyvissä ajoin ja olen uskaltanut pysyä salkun kahvassa kiinni jyrkissäkin kohdissa.

Osakekohtaisista onnistumisista enemmän sijoittajatarinassa.

17. Millaisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Onko jotain prosenttuaalisia ja euromääräisiä tavoitteita?

Alunperin tavoittelin puolen miljoonan salkkua, josta voisi kaikissa olosuhteissa raapia n. 50t€ per vuosi elämiseen. Salkku lipsahti vahingossa yli tavoitteen, mutta ei vara venettä kaada.

Tulevia euromääräisiä tavoitteita ei sinänsä ole. 10 miljoonan kohdalla lupasin Matikaiselle laittaa viestin. Siihen on vielä matkaa.

Prosentuaalisia tavoitteita ei esim vuositasolla ole. Salkku elää markkinoiden mukana ja välillä vuodet ovat huonompia. En vertaa salkun kehitystä indekseihin, enkä aina oikeastaan edes tiedä miten kokonaisuus kehittyy. Keskityn yksittäisten yritysten seurantaan.

Lopullinen tavoite on tulla legendaksi, jota siteerataan vielä sadan vuoden päästäkin.

18. “Sijoita vain sen verran mitä olet valmis häviämään” on ohje, jonka Kellokumpu kehottaa unohtamaan. “Ei se haittaa, jos se menee”, on hänen mielestään väärä lähestymistapa."

Nämä lainaukset on otettu Ylen Pörssipäivästä, haluaisitko avata näitä tarkemmin opetuksena muille sijoittajille?

Pörssiin liittyvistä nyrkkisäännöistä tulisi kirjoittaa ohjekirja, jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Eihän niiltä kokonaan voi välttyä, mutta joku saattaisi oppia.

Yllä oleva sanonta voi joskus pitää paikkansa. Pörssissä 100%:n nousu on kuitenkin moninkertaisesti todennäköisempää kuin vastaava lasku.

Jos haluaa lyödä vetoa, en vastustele, mutta valistunut arvanheitto on tehokkaampi tapa. Vaivaahan siinä joutuu aluksi näkemään, mikä ei kaikille käy.

19. Onko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, joka pyrkii saamaan miljoonavarallisuuden viimeistään viiteenkymmeneen ikävuoteen mennessä?

Opettele tuntemaan itsesi. Tutkiskele miten kestät volatiliteettiä ja suuren sijoitussalkun painetta. Jokainen sijoittaja pelkää romahdusta. Yllättävän moni pelkää myös kurssien nousua. Nousijoista pitää uskaltaa pitää kiinni loppuun asti, mutta niistä pitää myös osata luopua. Osakkeeseen saa rakastua, mutta pitää muistaa että rakkaus voi joskus loppua.

Kun huomaat itsessäsi heikkouksia, koeta tehdä virheiden tekeminen vaikeaksi. Heikkouksia ei kannata kieltää, vaan ne täytyy tunnustaa. Jos esimerkiksi koet tekeväsi liikaa kauppaa, tee kaupankäynti mahdollisimman vaikeaksi. Poista apit, hukkaa tunnukset, pidä aot tyhjänä käteisestä vaikka säästötilillä.

Kuuntele kaikkia, mutta älä usko ketään. Markkinoilla on paljon informaatiota. Kaikki informaatio ei kuitenkaan ole tietoa eikä totta. Pyri löytämään raa’an tiedon lähteille ja arvioimaan sen perusteella pitkääkö keskusteluissa ilmenevät huhut paikkansa. Ilmassa on paljon analyysejä, huhuja, tulkintoja ja ennen kaikkea silkkaa huuhaata. Opettele erottamaan ne toisistaan. Kaikkea ei tarvitse yrittää tietää ja hallita. Kannattaa keskittyä siihen mikä kiinnostaa ja missä kokee voivansa käyttää vahvuuksiaan. Joka päivä markkinoilla ei tapahdu mitään oleellista ja yrityksistäkin tulee tietoa vain harvakseltaan. Ei haittaa vaikka jokin päivä markkinoilla jäisi välistä.

Sanotaan, että tieto on valtaa. Pelkkä tieto ei kuitenkaan riitä. Peliä ei voita se, jolla on eniten tietoa, vaan se joka pystyy olemassaolevilla tiedoilla tekemään parhaat päätökset ja elämään niiden kanssa. Ja vaikka puhunkin pelistä, ei sinulla ole muita vastustajia kuin itsesi. Sinun ei tarvitse yrittää voittaa muita.

Kaikki sijoitustyylit eivät sovi jokaiselle. Tämän takia ei kannata yrittää orjallisesti kopioida menestyneiden sijoittajien menetelmiä, varsinkin ostojen peesaamista kannattaa välttää. Peesatessa on aina askeleen jäljessä. Suuretkin sijoittajat tekevät virheitä valinnoissaan, varsinkin nousukaudella kun rahasta ei ole pulaa.

Päivätyössä käyvän sijoittajan jäljellä olevan työuran palkkasummallekin voi laskea nykyarvon, jonka lisää salkkunsa summaan. Alokas voi ollakin jo miljonääri huomaamattaan.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitokset mielenkiintoisen ja hyödyllisen yhteisön perustamisesta ja ylläpitämisestä. Aktiivinen keskustelu on tärkeää, vaikka se välillä olisi vain viihdettä. Arvostan kaikkia, jotka tuottavat sisältöä yhteisöön. Mielestäni keskustelujen henki on säilynyt hyvänä ja laadukasta sisältöä riittää.

Pahoittelut, etten itse kanna aina korttani kekoon. Nyt sentään tuli sisältöä loppuvuoden tarpeiksi.


Kiitos Veli-Pekka tyylikkäistä vastauksista!

Haluan lainata yhden kappaleen haastattelusta:

“Kuuntele kaikkia, mutta älä usko ketään. Markkinoilla on paljon informaatiota. Kaikki informaatio ei kuitenkaan ole tietoa eikä totta. Pyri löytämään raa’an tiedon lähteille ja arvioimaan sen perusteella pitkääkö keskusteluissa ilmenevät huhut paikkansa. Ilmassa on paljon analyysejä, huhuja, tulkintoja ja ennen kaikkea silkkaa huuhaata. Opettele erottamaan ne toisistaan. Kaikkea ei tarvitse yrittää tietää ja hallita. Kannattaa keskittyä siihen mikä kiinnostaa ja missä kokee voivansa käyttää vahvuuksiaan. Joka päivä markkinoilla ei tapahdu mitään oleellista ja yrityksistäkin tulee tietoa vain harvakseltaan. Ei haittaa vaikka jokin päivä markkinoilla jäisi välistä.”

Olkaa pitkäjänteisiä, älkää luovuttako… mukavaa viikonloppua ihan kaikille! :slight_smile:

158 tykkäystä

Tämä oli todella hyvä ja motivoiva haastattelu! Kiitokset Alokas ja Veli-Pekka sekä mainiota viikonloppua! :slightly_smiling_face: :+1:

29 tykkäystä

Kiitos!

@VPKe:lla on sana hallussa! :slight_smile:

Veli-Pekka oli Mikko Jylhän Pörssipäivässä, kannattaa ehdottomasti kuunnella tuo jakso ja muutenkin noita Pörssipäiviä. :+1:

23 tykkäystä

Kiitokset Alokkaalle haastattelusta. Mukava kertailla tekemisiään ja muistella menneitä.
Jonkin verran tuossa tuli sijoitusfilosofiaa avattua, vaikka aika paljon tuli asioita jälkikäteen mieleen. Kynä ei tahdo pysyä ajatuksen perässä, eikä kirjoittaminen ole minulle luontaisin ilmaisumuoto ja jonkinasteista hyytymistä alkoi olla loppusuoralla.
Toivottavasti mahdollisimman moni löytää tekstistä jotain ajatuksen aihetta.
Tärkeintä on tietysti, että porukka viihtyy.
Ei tämä ole ollenkaan niin vakavaa kuin tuolla profiilikuvan tyypillä.

76 tykkäystä

Kiitos itsellesi, suuri kunnia, kun osallistuit. :slight_smile:

Jos sulle tulee jotain todella tärkeää mieleen, niin saat kirjoittaa toki vielä tähän ketjuun. :+1:

Olet sä kyl erinomainen kirjoittamaan, tullut jo kehut useammilta.

7 tykkäystä

Pitäisi kirjoittaa enemmän, mutta päivänpolttaviin aiheisiin ei yleensä ole lisättävää ja itsestään ei viitsi koko ajan kirjoittaa.

Olen pyöritellyt mielessäni muutamaa aihetta ikuisien sijoitustotuuksien saralta.
Toinen olisi sijoittamisen nyrkkisäännöt, jotka pitäisi purkaa atomeiksi ja selittää.
Ja toiseksi sijoittamisen psykologia.
Näistä saisi paketin jonka kylkeen voisi liimata disclaimerin ”hallitse nämä ja voitat indeksin leikiten (ja saat muutenkin onnellisemman elämän)”.

Tarvitsisin hommaan jonkun vastinparin audioviuaalisen tuotannon suunnalta vai mitä nämä cästääjät onkaan. Saa vapaasti napata kiinni, jos kiinnostaa. Alkuun voisi tehdä jonkun tutustumisjakson ja teaserin ja katsoa tapahtuuko jotain kemiallista reaktioa.

61 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina eli 1.9. olisi vuorossa foorumilainen, joka on tehnyt Foorumin kahvihuoneelle kaksi legendaarista peliteemaista meemiä. :sunglasses:

Tämä meemitaiteilijanakin kunnostautunut tyyppi on taitava kirjoittamaan ja hyvä nostamaan esille erilaisia pointteja… hänen vahvuutensa on sijoittajana mielestäni myös se, että hän osaa keskittyä olennaisiin asioihin välttäen hälyt ja lillukanvarret.

Ensi viikon perjantaina on vuorossa radiostakin tuttu kaveri.

Mukavaa viikon jatkoa! :slight_smile:

11 tykkäystä

49. ITUHIPPINEN

Kerroin tässä jokin aika sitten kamulle, että Ituhippinen on tulossa haastateltavakseni ja reaktio oli "Oo! Ituhippinen on mun lempparityyppi foorumilta". Ituhippinen on luottofoorumilainen, joka kirjoittaa fiksun sisältörikkaasti ja sen lisäksi omalla esimerkillään tuo hyvää mieltä sekä laadukkuutta että yhteishenkeä Foorumille.

Tässä kohtaa on mainittava, että menkää vilkaisemaan Ituhippisen profiilia ja katsokaa sieltä hänen kaksi tykätyintä viestiään. Hän taitaa olla Foorumin lahjakkain meemitaitelija, vaikka harvoin tuokaan taideteoksiaan muiden ihailtavaksi.

Mielestäni hyvä keskustelufoorumi perustuu mm. tällaisiin tyyppeihin; laadukkaisiin sisällöntuottajiin, jotka käyttäytyvät ystävällisesti muita foorumilaisia kohtaan eikä provosoidu vaikka provosoidaan. Luulen hänen pärjäävän sijoittamisessa monestakin eri syystä, mutta esimerkiksi siitä syystä, että hän on monipuolisesti fiksu kaveri, joka ei turhan paljoa tunnekuohuissa sekoile, vaan osaa katsoa asioita laajasti ja järjellä.

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen reilu kolmekymppinen miehen alku Etelä-Suomesta. Minulla on alle 3-vuotias tytär, joka pitää päivät mukavan kiireisinä varsinaisen leipätyön päätyttyä. Työkseni siis paimennan (ja toisinaan jopa opetan) teini-ikäisiä hulivilejä, ammattinimikkeenä erityisopettaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen edustanut Suomea EM- ja MM-tasolla eräässä erittäin kilpaillussa lajissa.

Ensimmäisen (ja ainoan) kerran kun olen päässyt maistamaan todellista high lifeä oli, kun sain viettää kaksi päivää ja yhden yön kartanossa ja tiluksilla, jonka omisti eräs varsin hyvin toimeentuleva juristi. Keissiä seuraaville ihmisille hän tuli tutuksi vuonna 2003, kun McDonald’s rypi hullun lehmän tauti kohussa, ja hän oli yksi firman edustajista. Ilmeisesti tästä kaveri sai ihan kelpo korvauksen, kun kodin pihalta löytyi täysimittaista golf kenttää, koripallohalli sekä tietenkin helipad. Tiluksien sisällä paikasta toiseen liikuttiin tietenkin golfautolla, koska hulluhan sitä kävelee.

Tulen toimeen kaikkien kanssa, mutta erityisesti koen teini-ikäiset hengenheimolaisikseni. Heiltä saatu palaute on varsin suoraa, ja tavalla tai toisella kyllä tuntee nahoissansa, jos on jotain sanonut tai tehnyt väärin. Aikuiset kieroilee liikaa ja tavoittelee omaa etuaan, teinit vain yrittävät pärjätä ja tulla huomatuksi.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Olen todella kiinnostunut ylipäänsä ihmisistä ja heidän keskinäisistä suhteistaan. Koen numerot lähtökohtaisesti hyvin vieraana, enkä niiden avulla hahmota maailmaa kovinkaan tehokkaasti, vaan pyrin lukemaan ihmisiä ja löytämään heidän vahvuuksiansa/heikkouksia ihan perus vuorovaikutustilanteissa. Onpa ahdistava piirre, kun sen noin kirjoittaa, heh. Kai tämä ”harrastus” vertautuu rekisterinumeroiden bongailuun, kun päivittäin yrittää ihmisistä löytää uusia ulottuvuuksia, tai pyrkiä ymmärtämään heistä jotain, jota ei vielä kykene käsittämään. Kokonaisuudessaan siis käyttäytymispsykologia on lähellä sydäntä.

Muita arkisempia harrastuksia on rap-musiikin kova kulutus, ja lyriikoiden fiilistely. Liikuntaa tulee tällä hetkellä aivan liian vähän harrasteltua, ja siinä pitäisi ehdottomasti tsempata. Tähänkin tuli heti liuta tekosyitä mieleen miksi se on jäänyt vähemmälle, mutta mennään sillä, että nyt perkele itseään niskasta kiinni.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aamulla ylös seiskan pintaan, jonka jälkeen muksun aamupuuhat ja pukemiset, jotta vaimon olisi helpompaa viedä pieni päiväkotiin. Yleensä siitä kahdeksaksi töihin, jossa opetusta keskiarvolta 4-5h päivässä. Tämän jälkeen palaverit, yhteydenpidot koteihin/kuraattoreihin/psykologiin tai muille kolmansille osapuolille. Myös mahdollinen paperityö (jota on ihan hitosti liikaa) vie paljon aikaa päivittäin. Työhommat yritän lopettaa 16 pintaan viimeistään, mutta kyllä sitä illalla vielä tulee viesteihin vastailtua, koska en tykkää jättää asioita ”roikkumaan”, jos voin ne ratkaista heti. Sitten lapsi päiväkodista ja yhteistä touhuamista aina yöunille menoon asti, eli noin kello 21. Sitten sen jälkeen ruhtinaallinen vapaa-aika, joka kuluu usein kavereiden kanssa pelaillessa, ja Inderesin foorumia selaillessa.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Pyrin lähtökohtaisesti sijoittamaan aina ”pitkään salkkuun”. Joitain satunnaisia swingejä saattaa tulla, enemmän tai vähemmän paniikissa markkinan laskiessa tai fomon puskiessa päälle. Ymmärrän oman osaamattomuuteni, ja hyväksyn sen. Teen varmaan jotain väärin, koska minua kiinnostaa sijoittamisessa tuottoja enemmän tämän leikin psykologinen vaikutus itseeni.

Osakesijoittajana pyrin voittamaan lähimmät vertailuindeksit, ja siinä olen vielä onnistunut. Pyrin hajauttamaan salkkuni maksimissaan 15 yhtiöön, ja yleensä siellä onkin se noin 10 yhtiötä. Lähtökohtaisesti en käytä vipua, vaan pelaan sillä, mitä saan palkastani revittyä. Mieluiten kahlaan Helsingin pörssissä, mutta on salkkuun eksynyt jotain Ruotsinkin puolelta. En vihaa osinkoja, eikä minua haittaa, jos niitä maksetaan. Se ei ole kuitenkaan koskaan pääperusteluna, minkä takia johonkin firmaan sijoitan, vaan pyrin saamaan salkkuuni yhtiöitä, jotka panostavat kasvuun mahdollisimman tehokkaasti.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoittajana olen vielä täysi raakile ja kokemusta on karttunut vasta reilut viisi vuotta. Toisaalta tuuria on ollut siinä, että olen kokenut jo lyhyen urani aikana kovan nousukauden, yhden todellisen erikoistilanteen (korona), sekä pidemmän laskumarkkinan. Näiden avulla tunteiden koko kirjo on kyllä tullut tutuksi.

Suvussa ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi sijoittanut, eli minkäänlaista mentoria asiassa ei ole koskaan ollut. Vaimon veljen kanssa ideoita pallotellaan, mutta syöhän se miestä, kun hän on näissä jutuissa fiksumpi, niin eipä sitä loputtomiin jaksa kuunnella…

Kun maaliskuussa 2018 aloitin, lähti hommat liikkeelle tutuilla maailman (EUNL) ja kehittyvien maiden (IS3N) ETF:illä. Sitä jatkoin aina koronaan asti, joten pari vuotta ehti kerryttää varallisuutta rahastojen avulla. Ennen kuin mennään osakkeisiin, pakko avata myös lyhyen treidaajan urani vaiheet.

Kuten muillakin kuolemattomilla nuorilla, myös minulla indeksisijoittaminen koitui nopeasti tylsäksi. Nordnet oli haastatellut erästä lapsuuden kaveria, joka oli tehnyt hyvät rahat johdannaisilla. Niinpä vauhtia piti hakea jalometalleista, etenkin hopeasta. Tätä sitten ”treidailtiin”, viputuotteilla tietenkin, ja saatiin salkun tuottograafi näyttämään sydänkäyrältä. Saman päivän aikana tämä ”lomakassaksi” nimetty salkku saattoi käydä -50% ja +50% välillä. Salkun nimi juonsi juurensa siitä, että näin helpolla tavalla sitä sitten tehdään vuosittaiset lomareissurahat koko perheelle. Onneksi alkupanos oli toki pieni (ja vain omia, ei perheen rahoja). Tämä pelailu kesti kenties kuukauden, ja kaikkia oletuksia vastaan, jäinkin siitä vielä voitolle. Tämä perustui vain ja ainoastaan tuuriin markkinalla, eikä oikeasti mitään etua koskaan ollutkaan.

Hieman ennen koronan varsinaista leviämistä löysin sitten Inderesin foorumin ja aloin opiskelemaan sijoittamista ihan uudella innolla. Huomasin, kuinka vähän tiesin, ja kuinka hyvä tuuri minulla oli vain käynyt. Varsin nopeasti tuli sitten ensimmäiset osakepoiminnat (peesaamalla fiksumpia), ja noh, kaikki voi miettiä miltä tuotot näyttivät, kun koronapohjilta ekat ostot tekee. Onneksi vuosi 2022 sulatti viimeisetkin ”hei mä osaan”- meiningin rippeet, ja nyt kerätäänkin sitten uudestaan itseluottamusta seuraavaa nousumarkkinaa odotellessa.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeeseen salkkusi yhtiöistä luotat eniten pitkällä aikavälillä?

Turskainen? No eikai. YTD pyörii siinä +10% molemmin puolin, ja koostumus on varsin Suomi painotteinen. Mitä sinulla on salkussa – ketjussa olen avannut salkkuani, ja pyrin tekemään sitä vähintään puolivuosittain. Suurin omistus on heittämällä Evolution, joka vie noin 18% salkustani. Tämän jälkeen onkin sitten muutamia omistuksia noin 10% tuntumassa, esimerkiksi Qt group ja Efecte.

Pitkällä aikavälillä eniten luotan salkussani Admicomiin, Boreoon ja Goforeen, ja näitä olen pyrkinyt tankkailemaan kun lasku on aina vain jatkunut. Mielestäni jokainen näistä yrityksistä (etenkin Admicom ja Gofore) ovat osoittaneet konseptinsa toimivuuden, ja ne ovat omalla sektorillaan varsin laadukkaita yhtiöitä.

8. Miten mietit hajautusta oman salkkusi osalta? Onko sinulla jotain ajatuksia, minkä kokoisia positiota salkussasi voi olla esim. voi jonkun osakkeen osuus olla 30% tai 0,5 prosenttia?

Pyrin pitämään kokonaisuuden tiiviinä, ja yhtiömäärän noin kymmenessä. En halua osakkeiden painon nousevan yli 20% salkusta, mutta en toisaalta välttämättä heti myy, jos ylityksiä sattuu. Nyrkkisääntönä yritän tehdä siten, että 15% asti voin ostaa jotain yhtiötä, ja 20% tuntumassa alan etsimään kevennyspaikkaa. Myydään voittajat, vai miten se meni? En halua minipositioita, vaan kaikkien rivien on oltava merkityksellisiä, >3% salkusta mielellään.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Oikeastaan kaikkien rivien kohdalla ajatus yhtiöön sijoittamisesta tulee foorumilta. En itse aktiivisesti siis etsi kaikkien kivien alta piilotettuja helmiä, vaan rehellisesti seurailen foorumilla ihmisten toimintaa, ja heidän esiin tuomaa tutkimusta. Matemaattisesti tai muutenkaan numeroiden valossa en koe omaavani mitään etua, jolla voittaisin juuri ketään tällä pelikentällä. Toisaalta koen taas, että kykenen tunnistamaan ja löytämään ne ihmiset, joiden tekeminen on laadukasta, valinnat perusteltuja ja he omaavat tämän minulta puuttuvan puolen lukujen ymmärtämisestä.

Kun nämä seuraamani ”talentit” löytävät jotain kiinnostavaa, silmäilen itse tunnusluvut (liikutaan ihan perus P/E, EV/S, kassavirta), tutustun vuoskareihin ja tilinpäätöksiin sekä muutamiin viimeisiin osavuosikatsauksiin + Inderesin materiaaleihin. Sen perusteella teen sitten lopullisen päätöksen sijoittamisesta, enkä käy jatkuvaa painia excelin kanssa. Osittain siis perstuntuma on isossa roolissa päätöksissäni.

Olen omaan tutkimukseeni luottava peesailija.

10. Mainitse isoin vahvuutesi sijoittajana ja kerro myös isoin kehityskohteesi sijoittajana.

Vahvuus mainittiin ylempänä, eli uskon löytäväni ja tunnistavani itseäni fiksummat ihmiset, jotka tekevät numeronmurskaamisen puolestani. Osittain koen siis vahvuudekseni myös sen, että osaan olla rehellinen omista kyvyistäni.

Kehityskohteena ehdottomasti se tarkempi numeroiden pyörittely olisi kyllä hyvä saada sellaiselle automaation tasolle, ettei kaikkea tarvitsisi aina tupla tai tripla varmistaa. Ärsyttävää kun luvut ei pysy päässä, ja perusasiat pitää aina lukea moneen otteeseen, jos haluaa jotain kyetä työstämään.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 30 sanalla per yhtiö.

-Gofore: Laadukas ja mielestäni hyvin johdettu IT-talo. Kova oman pääoman tuotto, mielenkiintoista nähdä miten nykysuhdanne vaikuttaa tulevaisuuden kasvuun ja kannattavuuteen. Yksinkertaisilla mittareilla, kuten P/E vaikuttaa mukavan edulliselta. Sektorinsa helmi Suomessa.

-Remedy: Lähestytään eri tavalla. Osakkeenomistajana siihen asti, kunnes pelasin Controlia. Peli-iloa riitti ehkä 3 tuntia, ja koin, että peli ei vain maistu yhtään miltään. Osakkeet laitaan ja seuraavaa etsimään.

-Witted: Kasvuraketti vaikeassa markkinassa. Markkina sulaa ympärillä, ja näyttö kannattavasta kasvusta on vielä puheiden tasolla. Kasvun suhteen en ole huolissani, mutta milloin kassakone alkaa kilistä? En usko yhtiön 2025 tavoitteiden toteutumiseen.

12. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa, jos Inderesiä tai tätä Foorumia ei saa mainita?

Twitter ehdottomasti. Sieltä nostona Heikki Keskiväli ja Inden oma poika Verneri. Myös muutamat foorumilaiset ovat siellä aivan mahtavia ketjuineen, sanotaan esimerkkinä Mauri.

13. Mitä yhtiön omia materiaaleja tarkastelet eniten ja miksi? Luetko vuosikertomukset ja tilinpäätökset tarkkaan, miksi tai miksi et?

Vuosikertomukset ja tilinpäätökset tulee kyllä luettua. En oikeastaan siksi, että kokisin siitä etua saavani, vaan silkasta mielenkiinnosta yhtiöitäni kohtaan. Sanottakoon tosin, etten syynää niitä niin tarkasti, että jos jotain en ymmärrä, tuskin jaksan sitä juurta jaksaen selvittääkään. Lukutapana siis ”silmäily” (eng. skimming).

14. Onko opettajan työ tuonut sinulle apuja sijoittamiseen? Oletko työssäsi asiakkaillesi = oppilaillesi puhunut sijoittamisesta?

Sijoittamisen ilosanomaa julistan niin oppilaille kuin kollegoille, ikätason mukaisesti toki, aikataulun niin salliessa!

Varsinaisesti opettajan työn hyöty sijoittamisessa on sinänsä melko vähäinen. Pinna on pitkä, oppilaiden (ja markkinan) vittuilua sietää pitkiäkin aikoja ja iloisista hetkistä osaa myös nauttia.

Kuitenkin se suurin hyöty on se, että työni ja sijoittaminen ovat niin kaukana toisistaan. Kun olen töissä, voin keskittyä täysin eri asioihin, kuin mitä mietin pohtiessani sijoituksia. Nämä kaksi maailma tukee siis toisiaan siten, että pääsen aina toiseen hengähtämään, kun toinen alkaa tulla korvista ulos. Plus täällä ei tarvitse miettiä, että teidän vanhemmat tulee piuhoja pitkin, jos olen käyttänyt jotain väärää sanaa keskustelussa.

15. Analysoi tyypit 30 sanalla per tyyppi

@JHeiskanen
Aivan ehdottomasti omiin suosikkeihini kuuluva kirjoittaja, pitäisikö hänen tehdä jotain kirjoittamiseen liittyvää vaikka työkseen? Osakkeet poimimme yleensä eri osastoilta, mutta todella pätevä ja vaikuttava foorumilainen. Viihtyisin seurassa varmasti myös livenä!

@Marianne_Palmu
Nopeasti oivaltava ja upeita blogeja kirjoittava ekonomisti. Etenkin FED:in ”tuloslivet” foorumeilla on kovassa kulutuksessa, ja ihailen kykyä purkaa vaikeat asiat jopa itselleni ymmärrettävään muotoon. Ulosanti aina selkeä, kirjallisesti ja artikuloiden.

@SijoitusSeppo
Aivan uskomaton tietopankki! Loistava kirjoittaja, onko mitään osa-aluetta josta Seppo ei tietäisi jotain? Seppo muistaakseni jossain todennut sen, ettei katso edes DCF päin sijoituspäätöksiä tehdessä, tämän varmaan oppinut häneltä. (Sori jos menee väärin, muistin varassa!)

@timontti
Foorumin ”ensirakkauteni”. Kyky analysoida ei liian tarkasti, mutta juuri sopivasti, jotta pystyy poimintansa perustelemaan. Jatkuva jano kaivaa tietoa omistuksistaan tarttui, ja on yksi iso tekijä, miksi aloin itse poimimaan osakkeita.

16. Miten käsittelet tunteitasi sijoittamisessa esimerkiksi isot tappiot?

Rahat, joita sijoitan on sellaisia, jotka ei vaikuta mitenkään elintasooni. En laske mitään niiden varaan, mutta toivon toki, että sijoitukset kantaisivat hedelmää pitkän päälle. Tästä syystä (nykyään) suhtaudun melko leppoisasti myrskyihin osakerintamalla, ja yritän ajatella syvät ja pitkät laskut ostopaikkoina. Nyt on koettu salamatappiot koronan puhjetessa, sekä 2022 kusetusmarkkinat, jolloin salkusta hävisi se n. 40%. Tämä on kasvattanut melkoisesti.

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Saada salkusta myöhemmällä iällä kassavirtaa siten, että voi matkustella vähän enemmän, ja muina ajankohtina kuin koulujen syys- ja talvilomat. En kaipaa enempää rahaa, enkä innostu isommasta asunnosta tai hienommasta autosta. Reissaus ja taloudellinen puskuri ovat ne omat tavoitteet. Joskus mietin FIRE:ttämistä, mutta kun tykkään työstäni niin paljon, en minä sitä mihinkään vaihtaisi. Ja nyt lapsen kanssa ei sitä halua tinkiäkkään liikaa arjessa.

Sanotaan nyt vielä edelleen se, että joskus lennetään bisneksessä, eikä polvet suussa sikaosastolla!

18. Miten me selvitään tämän hetken kusetusmarkkinoista ja kriiseistä?

Me selvitään sillä, että vähennetään eripuraa, otetaan asiat asioina ja ihmiset ihmisinä. Asioista väittely on huikeaa, ja ainoa tapa mennä eteenpäin. Pitäisi aina vain muistaa kunnioittaa toistakin osapuolta, vaikka näkemyseroja löytyisi. Kyllä kusetusmarkkinoihin ja kriiseihin saatana aina vähän hattaraakin mahtuu väleihin.

Ai joo. Ja pysykää markkinoilla.

19. Miten Alokas voisi oppia paremmin sijoittamiseen liittyviä perusasioita?

Samaistun monen muun kommentteihin, ja totean, että oppimiskäyräsi on ollut melkoinen. Ehkä vuosi sitten olisin vielä uskaltanut tarjota sinulle erityisopetusta jostain sijoittamiseen liittyvästä, nykyään kisällistä tulisikin itse mestari.

Olet kertonut olevasi neuroepätyypillinen, ja ehkä siihen vinkkinä antaisin, että riippuen ”oireiden” tasosta, keskittymistä voisi yrittää parantaa, kehittää ja saada ylläpidettyä paremmin katkaisemalla työskentelyä välillä ns. mikrotaukojen ajaksi. Myös meditointi on tuonut varsin hyviä tuloksia pitkäjänteisen työskentelyn tueksi ADHD:n kanssa.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Sen erilaisista persoonista, hyväksyvästä asenteesta ja valtavasta tiedon määrästä. Kaikki, jotka auttavat toisia, jakavat tietoa tai hauskuuttavat muita ovat paikkansa ehdottomasti ansainneet suomalaisen sijoitusskenen sydämessä, jonka koen foorumin olevan.

Sijoittajien lisäksi kiitokset myös yhtiöiden edustajille, jotka jaksavat vastailla ja kantavat täten kortensa kekoon sijoittamisen kansallistamisessa. Suuri kiitos myös analyytikoille, ja koko Inderesin väelle tästä mahdollisuudesta, jonka meille tarjoavat Foorumin ja muiden palveluiden muodossa.


Kiitos loistavista vastauksista!

Foorumilla menee hienosti ja jokainen voi omalla toiminnallaan viedä sitä eteenpäin. Jos ei aina tiedä, miten pitäisi käyttäytyä tai olla, että hyvä yhteishenki säilyy, niin suosittelen ottamaan mallia esimerkiksi Kalesta, Maurista ja Ituhippisestä.

Sijoittamisessa voisin ottaa hänestä mallia siinä etten tekisi asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan ja pyrkisin rauhallisesti järkeilemään olennaisimpiin asioihin keskittyen.

Kiitos ja kivaa viikonloppua! :slight_smile:

86 tykkäystä

Olipa todella mukava haastattelu, Ituhipillä oli selkeitä maanläheisiä ajatuksia joita on helppo noudattaa. :slight_smile:

Haastatteluja tulee jatkossa samaan tapaan kuin ennenkin. Muutamat haastattelut tulevat olemaan ehkä vähän erilaisia, vaikka ehkä perusrunko onkin sama, mutta siitä sitten lisää myöhemmin. Kiitos hyvistä privakeskusteluista @KohtiVapautta, sain sulta hyviä ideoita haastatteluja varten!

Joka paikassa huudella ostopaikkaa ja muuta… tässä ja ensi kuussa rauhoitan pörssin spurttaamista, kun rupean taas shoppailemaan omassa mittakaavassani kunnolla. Tosin en varsinaisesti ole mitään pitkää taukoa shoppailusta pitänytkään. :thinking:

Kivaa perjantain jatkoa kaikille! :slight_smile:


18 tykkäystä

Tämä haastattelu siirtyy perjantaille 15.9., mun sähläilyjeni takia, koska minä ymmärsin väärin yhden jutun. Anteeksi siitä! Ei haastateltavan vika, vaan olin itse sählännyt.

Ensi viikolla olisi vuorossa indeläinen, jota on sanottu mm. fiksuksi ja sivistyneeksi. Hänen erilaisia erinomaisia juttuja on kehuttu ja myös hänen esiintymistaitojaan. :slight_smile:

Ensi viikolla lisäilen ehkä paria jo omistamani yhtiön osakkeita salkkuuni…

Rauhallista sunnuntaitaa kaikille! :slight_smile:

19 tykkäystä

50. Antti Järvenpää

Sivistynyt, taitava puhumaan ja kirjoittamaan… nämä seikat tulevat itselleni ensimmäisenä mieleen Antista, eli hänestä puhutaessa puhutaan erinomaisesta esiintyjästä ja sisällöntuottajasta. Pidän erityisesti Antin artikkeleista, koska ne ovat kirjoitettu aina todella kiinnostavasti ja ymmärrettävästi sekä niissä korostuu Antin journalistinen ammattitaito.

Sijoittajana en kovin tarkkaan tiedä millainen Antti on, mutta huomaan Antilla olevan aika laaja ymmärrys ja tietämys asioista, lisäksi hänen kirjoituksiaan lukiessa ja videoita katsoessa tulee hyvin vahvasti olo, että hän on perillä aika hyvin myös talouden makrokuvioista, eli en ollenkaan ihmettele, miksi juuri hän esiintyy sivistyneen ekonomistimme @Marianne_Palmu:n kanssa.

Antti vaikuttaa tyyppinä sellaiselta, että hiljalleen järkevästi fiksuin analyyttisin askelin hoitaa salkkuaan eikä välitä, mitä muut tekevät, vaan hän menee eteenpäin varmasti faktaperustein. Tätä kirjoittaessani en ole vielä saanut Antin vastauksia, joten mielenkiinnolla odotan, että vastaako hänen vastauksensa ajatuksiani. :slight_smile:


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Antti Järvenpää, 30 v, maalaisjärkeen ja nuukailuun taipuva aviomies ja isä Seinäjoelta. Moni kysyy aina, kuinka pitkä olen, niin kerrotaan se nyt tässä: 199 cm.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

1 Pelasin aikoinaan lentopalloa nuorten maajoukkueessa asti. Se oli itselleni kuin puoli elämää, mutta pelit loppuivat toistuviin polvivaivoihin armeija-aikaan, eivätkä koivet edelleenkään terveet ole. Useampi pelikaveri on pelannut sittemmin miesten maajoukkueessa ja ulkomailla ammatikseen.

2 Olen suuri Selviytyjät-fani. Ei taida olla yhtään kautta, mitä en kilpailun jenkkiversiosta ole nähnyt. Olisi hienoa päästä kokemaan itse kilpailu. Luulenpa, että pelaajana olisin kuin Sami Helenius, lempeä ja luotettava jätti, joka vertyy sitä mukaa, kun pelit kovenevat.

3 Tykkään grilliruosta. Onneksi Seinäjoella on tukeva grillikulttuuri. Luulen, että asukaslukuun suhteutettuna kaupungissa on eniten grillejä koko Suomessa. Moni tietää Samburgerin, mutta suosittelen käymään Nopos Grillillä. Seinäjoen paras grilli.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Kulutan podcasteja ja muita audiosisältöjä, kuten äänikirjoja, päivittäin usein vähintään 2 tunnin edestä. Käytännössä aina urheilemisen, kotitöiden ja työmatkojen yhteydessä. Podcasteista mainittakoon vaikkapa Puheenaihe, Futucast ja Tiedetrippi, joista viimeisin on ollut yhtenä innoittajana Antilla on Asiaa -konseptissa. Kaikki näistä käsittelevät tavalla tai toisella yhteiskunnallisia ilmiöitä, historiaa ja politiikkaa, jotka ovat aina kiinnostaneet itseäni. Lisäksi Yle Areenasta viikottain kuulokkeisiin tarttuu yksi tai useampi Uutispodcast, Maailmanpolitiikan arkipäivää ja Ykkösaamu.

Podcasteista haluan mainita vielä erikseen Aki Linnanahde Talk Shown. Aki on täysin suvereeni haastattelija. Käsittämättömän ammattitaitoinen ote tekemiseen ja kyky kuljettaa haastattelua. Häneltä voisin oppia vaikka ja mitä.

Politiikkaa seuraan suhteellisen aktiivisesti, joskin huomattavasti aiempaa vähemmän. Alun alkaen kiinnostukseni taloutta kohtaan heräsi juuri politiikan seuraamisen kautta, ja kun oli aika miettiä opiskelupaikkaa lukiosta eteenpäin, oli selvää, että päädyn lukemaan joko politiikan tutkimusta tai taloustiedettä. Kumpaakin tuli lopulta opiskeltua. Luen ja kuuntelen kirjoja niin paljon kuin mahdollista. Tietokirjat tapaan lukea, Ilkka Remeksen ja muut romaanit kuunnella, kuten useimmat elämänkerratkin. Lukeminen on hyvä tapa rauhoittua ja saada mietteet muualla. Tällä hetkellä kuuntelen Helena Immosen romaania Operaatio Punainen Kettu ja luen Malcolm Gladwellin teosta Leimahduspiste.

Urheilu on edelleen lähellä sydäntä. Kuntoa pidän yllä tyypilliseen tapaan lenkkeilemällä ja punttisalilla, ja kunhan jälkikasvu vielä kasvaa, juniorivalmennus vie aivan varmasti mennessään.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Olen tehokkaimmilani aamuisin ja tykkään herätä aikaisin. Ensimmäiseksi keitän kahvit ja plärään lehdet. Entisenä toimittajana suosin vanhaa kunnon printtilehteä, nykyisin tosin luen printin usein näköislehtenä. Printissä uutisilla on selkeä painoarvo ja tärkeysjärjestys, otsikko ja ingressi avaavat, mistä on jutussa kyse, ja virkkeet ovat terävämpiä, mikä säästää lukijan aikaa. Kirjoittajalta se vaatii enemmän. Arvostan tiiviistä ilmaisua. Jutut ovat nykyään liian pitkiä.

Yleensä kotona muut vielä nukkuvat töihin lähtiessäni. Aloitan työpäivän usein melko varhain, ellen urheile aamulla, ja illat pyrin viettämään läheisteni kanssa ja siksikin lenkki tai puntti sopivat aamuun.

Töissä valtaosa päivästä kuluu usein sisällöntuotannon parissa tai taustatyössä sitä varten. Aivan viime aikoina olen työstänyt uutta minisarjaa nimeltä Suomen ikimuistoisimmat bisnesmokat, joka tullaan julkaisemaan tässä syksyn aikana.

Illat ovat pyhitetty perheelle. Vieraillaan mummolassa, käydään leikkipuistossa, vaunulenkillä tai kirjastossa. Itselleni ei kuusihenkisen perheen lapsena ehditty useinkaan lukea, minkä koen tärkeäksi muuttaa oman jälkikasvuni kanssa. Ilokseni meillä lukuintoa riittää enemmän kuin isä aina jaksaisi.

Kunnioitan unta. 8 tunnin breikki täytyy saada. Olisi tavatonta, että kello 22 jälkeen Järvenpäällä olisi vielä valot päällä.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Lyhyesti kuvattuna 80/20-sijoittaja. Käytännössä yhdistän osakepoimintaa ja indeksisijoittamista, ja näistä osakepoiminnalla on tällä hetkellä suurempi merkitys. Yksin työn vuoksi siihen pitäisi olla hyvät edellytykset, ja tässä elämänvaiheessa osakepoiminta puhuttelee enemmän. Mikään ei estä sitä, että osat vaihtuisivat myöhemmin ja suurempi osa varoista alkaisi ohjautua passiivisemmin indeksien kautta pörssiin.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloin sijoittaa sattumalta noin 10 vuotta sitten lukioiässä kaverini kerrottua sijoituksistaan Seligsonin rahastoihin. Kotona meillä ei sijoittamisesta koskaan oltu puhuttu, säästämisestä kylläkin, eikä se itselleni mitään rakkautta ensisilmäyksellä ollut muutenkaan. Kurssien vahtaaminen ja suunnan arvailu eivät tahtoneet innostaa, ja koska luulin sijoittamisen olevan lähinnä sitä, annoin olla. Olin tietysti täysin väärässä, mitä tuli sijoittamisen oikean laidan ja kurssien arvailun suhteen. Onneksi ymmärsin sen suhteellisen nopeasti.

Yhtä kaikki ensimmäiset vuodet olivat passiivista tekemistä. Kuukausisäästöt indeksi-ETF-pohjalta kyllä tikittivät, mutta suuri osa säästöistä odotti pankkitilillä parempaa hetkeä aktivoitumiseen. Oikeastaan se koitti vasta koronan myötä, jolloin sijoittamisesta oli ehtinyt tulla jo osa arkea Inderesin ja työn myötä.

7. Mitä sellaista teet yhteisötiimissä, joka ei näy ulospäin meille “normifoorumilaisille”?

Valtaosa yhteisön rakentajan työstä on varmasti näkyvää, mutta toki sitä "näkymätöntäkin” tekemistä löytyy, kun aika monessa sisäisessä aihiossa tulee häärättyä osallisena tai eteenpäin viejänä, kuten Premiumin ja palvelun kehityksessä.

8. Miten työsi Inderesillä on vaikuttanut sinuun sijoittajana?

Inderesillä osakepoiminnan merkitys on alkanut selvästi korostua, ja työn myötä olen nykyisin enemmän osakepoimija kuin indeksisijoittaja.

En ole koskaan ollut erityisen innokas kaupankävijä, tai kurssimuutosten perään vahtaaja, ja Inderesillä höntyilyä on sitäkin vähää vähemmän.

9. Miitä salkkusi näyttää? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Kun Inderesiä ei lasketa, suurimmat omistukset ovat Incap, Boreo ja Qt. Yksittäisiä osakkeita salkussa on 14 ja rahastoja/ETF:iä kymmenkunta. Ideaalissa tilanteessa salkusta vajaat 80 % on sijoitettuna yksittäisiin osakkeisiin ja vajaat 20 % kv-rahastoihin/ETF:iin. Käteispainolle en ole asettanut sen tarkempaa tavoitetasoa, vaan se elää ajassa.

Miksi Incap, Boreo ja Qt ovat sitten suurimmat omistukset? Uskon, että jokainen näistä yhtiöistä pystyy allokoimaan pääomia korkeammalla tuotto-odotuksella kuin minä ja kasvamaan kilpailuetujensa turvin. Lisäksi erityisesti Incapissa ja Boreossa pidän yhtiöistä välittyvästä ihmisläheisestä, yritteliäästä ja eteenpäin pyrkivästä kulttuurista.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

1 Ellen ala hölmöillä, sijoitan vain yhtiöihin, joilla on jo näytöt hyvästä pääoman tuotosta ja kasvusta ja mahdollisuudet kasvaa edelleen vielä selvästi. Tällaiset tapaukset Helsingin pörssissä ovat melko harvassa ja “kaikkien tiedossa”.

Edellä ilmi tulleiden suurimpien omistusteni lisäksi katson, että vaatimuksen täyttävät enemmän tai vähemmän esimerkiksi Harvia, Remedy, Talenom, Puuilo, Revenio, Gofore, Admicom…

2 Pyrin seuraamaan edellä valikoituneen yhtiöryhmän kehitystä mahdollisimman laaja-alaisesti ja hyödyntämään tilaisuudet, kun niitä aukeaa.

Koska ainakin toistaiseksi a) keskityn osakepoiminnassa lähinnä Helsingin pörssiin, b) itselleni potentiaalisten yhtiöiden lukumäärä on verrattain pieni ja c) hyviä tilaisuuksia aukeaa harvoin, sijoitustyyli on passiivis-aggressiivinen. Valtaosa ajasta ei tehdä mitään, ja sitten kun tehdään, tehdään.

3 Useimmiten aktiivisinta aikaa ovat juuri nykyisen kaltaiset tilanteet, joissa sentimentti on hapan ja indeksin tasolla katsottuna pörssi historiaan nähden houkuttelevasti hinnoiteltu. Tällöin alan plärätä yhtiöjoukkoa tarkemmin, tehdä screenauksia niillä ja pohtia, mitkä tarjoaisivat parhaimman tuotto-riski-suhteen.

En hirveästi käytä Exceliä, mutta sen verran kuitenkin, että teen oletukset, mitä pääoman tuotto ja tuloskasvu voisivat valistuneen arvauksen ja mutuilun pohjalta olla, ja lyön nämä hyvin yksinkertaiseen malliini, jossa tärkeimmät muuttujat ovat pääoman tuotto ja tuloskasvu.

4 Ennen varsinaista sijoituspäätöstä tapaan vielä pläräilllä yhtiöstä läpi viimeaikaiset analyysit, johdon haastattelut, sijoittajasivut ja Foorumi-ketjun. Lisäksi teen itselleni vielä uudelleen selväksi ja vahvistukseksi yhtiön arvoajurit ja riskitekijät, joista saan suuntaviivat myös omistuksen kehityksen seurantaan ja voin ikään kuin lukea osavuosikatsaukset niiden kautta. Näin teen niissäkin tapauksissa, että omistan yhtiötä valmiiksi entuudestaan.

5 Ostot pyrin hajauttamaan aina ajallisesti. Myynneistä kokemukset ovat niin harvassa, että niissä käytäntöä ei käytännössä vielä syntynyt.

11. Analysoi nämä kolme osaketta 30 sanalla per yhtiö ja analysoi myös PYN Elite 50 sanalla.

- Kesko

Päivittäintavarakaupasta puhutaan paljon, mutta sijoituskeissi rakentuu rakentamisen ja talotekniikan ja siellä ammattimaisen kaupan (B2B) kasvuun. Mikko Helanderin seuraajalla tulee olemaan suuret saappaat täytettäviksi. Voiko parempaa esimerkkiä olla yritysjohdon merkityksestä yhtiön menestyksessä?

- Qt

Huomattava omistus omassa salkussani ja samaan aikaan se, jonka tunnen kaikkein heikoimmin. Nukun silti hyvin. Qt:ssa kaikki on mahdollista.

- Sampo

Vakuuttavan tylsä, tai niin Sammon ainakin nykyisin pitäisi olla. Aina ei niin ole ollut. Ifin tekemiseen sen suurempia kysymysmerkkejä on vaikea liittää. Kun vielä Topdanmark saataisiin 100 % messiin, Sammon taonta olisi valmis. Jos ”maailman parhaalta vakuutussektorilta” haluaa yhtä yhtiötä omistaa, se on Sampo.

+ PYN Elite

Petri Deryng kaiken A ja O. Miten muuten PYNiä voisi analysoida? En sijoita aktiivisesti hallinnoituihin rahastoihin, mutta myönnän kyllä harkinneeni PYNiä.

12. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitäsi makrotalouden seuraamisessa? Mitään Inderesin materiaaleja ei saa mainita. Koetko siitä olevan hyötyä isosti, että hallitset aika hyvin makrotalouteen liittyvät asiat?

Kun Inderes jätetään mainitsematta, niin ehdottomasti Twitteristä tai X:stä tulee eniten havaintoja poimittua. Ehdottomiin suosikkeihin siellä kuuluu MacroAlf, jonka sisällöstä tosin valtaosa on nykyisin maksullista ja sen myötä hänen poiminnat jääneet vähemmälle. X:n lisäksi seuraan tavanomaista tarkemmin Nordean sisältöjä, oli sitten kyse pocasteista tai kirjoituksista. Kommentaattoreista täytyy Suomesta mainita Nordean Jan von Gerich ja OP:n Jari Hännikäinen. Kumpikin tekee erittäin ansiokasta työtä. OP:n Jussi Hyödyn ajatuksenvirtaa tapaan myös kuunnella.

Taloustiede oli tosiaan pääaineeni kauppakorkeassa, mutta en koe saaneeni siitä merkittävästi hyötyä sijoittamiseen, koska opiskelu oli valtaosin hyvin teoreettista. Luulen, että opinnot pikemminkin jarruttivat aikoinaan sijoittamista, kun keskuspankkien tekeminen oli niin ”epätavanomaista” ja sitä vain odotti, että kohta pamahtaa. Keskityn mieluummin siis yhtiöihin enkä ylimieti taloutta.

13. Mitkä sektorit tällä hetkellä kiinnostavat ja mitkä vastaavasti enemmän huolestuttavat?

It-palvelusektoria en tuntenut lähes lainkaan, kun tulin Inderesille, ja männä vuosina meno oli melkeinpä kaikilla alan yhtiöillä sitä luokkaa, että oli vaikea nähdä, mikä hyvästä kehityksestä oli omaa ansiota ja mikä ei. Markkinatilanteen heikentyminen ja -dynamiikan muutos muuttavat nyt tilannetta, ja tässä uskon Goforen olevan vahvoilla. Sijoittajana sitä toivoisi näkevän, että asiakashintoihin pystyttäisiin viemään enemmän hinnankorotuksia, mikä sektorilla on ollut aina vaikeaa, vaikka kysyntää on.

Rakennussektorin tilanteesta kannattaa pelkästään Suomen talouden vuoksi olla kiinnostunut ja huolestunut. Vastaahan se merkittävää osuutta BKT:sta ja työllisten määrästä. Vaikuttaisi vahvasti siltä, että tämä ja ensi vuosi tulevat olemaan tällä suunnalla erittäin synkät ja käänne voitaisiin nähdä 2025. Sijoituskohteena sektori on ollut pahemmista päästä siitä saakka, mitä itse muistan. Hyvissäkin suhdanteissa on sössitty urakalla, eikä työn tuottavuus ole alalla käsittääkseni juurikaan kasvanut vuosikausiin.

Voi hyvin olla, että tässä synkistelyssä olisi hyvä aika lähteä etsimään sektorilta “arvoa”, mutta koska olen itse todistanut useammin kuin kerran mokanneeni käännetapauksissa ja Admicomin kautta joka tapauksessa salkussani on altistusta sektoriin, jätän välistä.

14. Mikä yhteisötiimin aikaansaannoksista ansaitsisi enemmän huomiota ja miksi? (saa mainostaa!)

Kyllähän yhteisötiimi on ollut keskeinen osa Inderesin menestystä ja merkittävä erottava tekijä suhteessa muihin analyysia tuottaviin tahoihin. Välttämättä tätä ei aina huomioida meillä Inderesillä sisäisestikään, ja se, että hommat näyttävät ”helpoilta” tai ”kivoilta”, kuvastaa mielestäni hyvin tekijöiden ammattitaitoa.

Yhteisötiimillä on Inderesillä sisäisestikin tärkeä rooli hyvän yhteishengen ylläpitäjänä, ja monet tiimistä tekevät elintärkeää työtä läpi organisaation, kuten Erno esimerkiksi. Meillä on mainioita työelämän generalisteja.
(@Erno_Hilvenius, sut mainittu muutamaan kertaan täs haastattelus t. Alokas)

15. Pikakysymyksiä:

a. Kuka on Inderesin paras makrotalouden tietäjä Mariannen jälkeen?

Verneri. Vepu pystyy ottamaan järjettömän nopeasti suuria kokonaisuuksia haltuun ja sanoittamaan sen maalaisjärkeen käyväksi.

b. Kuka Inderesillä olisi paras analysoimaan Hyzonin? Entä Bitcoinin?

Antti S. pystyy Inderesillä ainoana hallitsemaan biotekkifirmat, niin miksei myös Hyzonin. Erno taas tunnistaa trendit aina ennen muita ja bitcoinissakin hän on pulssilla. Ernoon voimme luottaa tässäkin.

c. Saat valita kaksi foorumilaista hoitamaan salkkuasi neljäksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?

En usko, että salkullani kovinkaan huonosti menisi, jos Pohjolan Eka suostuisi ottamaan osan siitä hoidettavakseen seuraaviksi vuosiksi ja poimimaan sinne vaikka tulevat multibäggerit rakennussektorilta, mihin en itse kuvittele pystyväni. Pohjolan Ekan tekemisestä huokuu vuosien aikana hioutunut kokemus ja hänellä on kyky haastaa uskottavasti konsensuksen ”faktat”.

Maurin omistukset vaikuttavat risteävän hyvin omieni kanssa, ja koska en halua salkkuani laitettavan täysin uuteen uskoon, Mauri vahtisi nykyisiä omistuksiani ja tietäisi, milloin on aika ostaa lisää.

(bingaan teiät, koska teiät o mainittu @Antti_Siltanen, @Mauri, @Pohjolan_Eka ja @Verneri_Pulkkinen t.Alokas)

d. Foorumin top3 -ketjut?

Alokas haastattelee, Pörssien suunta ja Kahvihuone

16. Mikä on ollut sijoitushistoriasi suurin onnistuminen ja mitä opit siitä?

Suurimpana onnistumisena pidän niinkin yksinkertaistaa seikkaa kuin aloittaminen. Se oli silkkaa sattumaa, kuten aiemmin kerroin, ja sattumalla on elämässä suuri merkitys.

17. Miten sinä olet hyötynyt tai/ja nauttinut sijoittamisen tuomasta vauraudesta?

Toistaiseksi olen lähinnä sijoittanut säästöni ja antanut koron kasvaa korolle. Ja niin on tarkoitus tehdä edessäpäinkin. Mutta sijoittamisen kautta syntynyt pieni vauraus on ehdottomasti antanut henkistä rauhaa rahan suhteen, kun tietää, että huonon päivän varalle löytyy tarvittaessa puskuria.

Olen äärimmäisen pihi, mutta kaikkea ei tarvitse yrittää säästää, ja investoiminen itseensä ja omaan perheeseen on tärkeää. Vuosi sitten syntyneen tyttömme myötä olenkin jonkin verran löysännyt rahanyörejä arjessa.

18. Mikä Inderesillä työskentelyssä on parasta ja miksi?

Olen sanonut usein, että työyhteisö oli suurin syy siihen, miksi halusin töihin Inderesille. Olen aina pitänyt tärkeänä, oli sitten kyse urheilusta, opiskelusta tai työstä, että vierellä olevat ovat sinua tekemisessä edellä. Asetelma antaa valtavasti boostia kehitykseen.

Muistan hyvin urheilusta, kun aloin pelata 1991-syntyneiden eli itseäni 2 vuotta vanhempien kanssa ja olin alussa todella paljon muita jäljessä. Mutta paria vuotta myöhemmin pelasin 1991-syntyneiden nuorten maajoukkueessa. Kehitystä tapahtuu, vaikka sitä ei aina heti itse huomaisikaan.

19. Onko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, miten Alokkaasta voisi tulla parempi sisällöntuottaja?

Mitä enemmän tekee, sitä enemmän oppii. Tubettaja Roni Back kertoi jossain hyvin, miten hän aivan alussa teki kolme videota päivässä ja oppi niin nopeasti, mikä toimii ja mikä ei. Koen, että itsekin pitäisi uskaltaa kokeilla ja tehdä enemmän, mutta usein sitä pysyy lestissään, mitä en suosittele. Sisällöntuotannossa pitää uskaltaa kokeilla.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumi on kehittynyt viime vuosina aivan valtavasti ja on olennainen osa Inderesin menestystä. Kiitos siis kaikille, kirjoittajille, lukijoille, tykkääjille ja liputtajille, jotka olette tehneet Foorumista sellaisen kuin se on.


Kiitos Antti, et pettänyt vastauksillani odotuksiani!

Kuten vastauksista huomasitte, niin Antti on sivistynyt ja laaja-alaisesti asioita seuraava kaveri. Sijoittajien ja muidenkin ihmisten kannattaisi ehkä yleisesti ottaen lukea ja seurata maailmaa laajasti edes jonkin verran, koska hyvä yleissivistys tukee monessa kohtaa elämässä. Harvemmin sivistynyt ihminen on mustavalkoinen ääripää, vaan sivistynyt osaa katsoa asioita laajasta eri näkökulmista ja suhteellisen objetkiivisesti, eli kyllä se sivistys tukee sijoitustoiminnassakin.

Antin ajatuksissa ja tekemisessä tuntuu vaikuttavan se, että hän on pitkäjänteinen. :muscle:Usein minäkin kuvittelen olevani, mutta usein se unohtuu dramaattisissa pörssikäänteissä. :smiley:

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:


EDIT:

Tässä on tältä päivältä tuoretta todistetta Antin ammattitaidosta. :slight_smile:

95 tykkäystä

No niin… Antin vastaukset olivat niin hyviä kuin saattoi odottaa.

Ensi viikolla on vuorossa radiosta tuttu tyyppi. Sitten saan tässä kuussa vastaukset eräältä sijoitusmaailman konkarilta ja tässä syksyllä tulee haastateltavaksi paljon niin indeläisiä kuin foorumilaisiakin.

Taisin parhaimmillani olla indeksiä johdossa tänä vuonna noin 17 pinnaa, mutta nyt eroa on ehkä 8-9 pinnaa ja indeksi näyttää ottavan mua kiinni kovaa tahtia. :grimacing: Tässä kuussa ehkä yks lisäys vielä ja ens kuussa pari, mutta katsotaan.

Kiitoksia lukijoille, tykkääjille, haastattelua jakaneille, palautteenantajille ja haastateltaville + rentoa perjantain jatkoa! :sunglasses:

23 tykkäystä