67. Iikka
Iikasta tuli hetkessä ilmiö:
11.1. Seuraajia 80
18.1. Seuraajia 1212
Iikan olen toki tiennyt pidempään ja muistin hänet fiksujen viestien kirjoittajana, mutta vähäisemmän viestimäärän takia hän oli jotenkin jäänyt kuitenkin vähän vieraammaksi. No nyt hän on onneksi aktivoitunut viime aikoina enemmänkin Foorumilla sekä alkanut touhuamaan Twitterissä ja on siellä tehnyt erinomaisia tviittiketjuja yhtiöistä.
Iikka on juuri sellainen kirjoittaja, mistä sijoittamisesta kiinnostuneet foorumilaiset tykkäävät; sisältörikasta hyvin jäsenneltyä tekstiä tuottava asiakeskeinen kirjoittelija, joka tuo niin uutta tietoa kuin laajaa näkemystä ja lisäksi hän on vielä sellainen, että omalla positiivisella käytöksellään lisää yhteisöllisyyttä.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Alle kolmikymppinen kaveri, joka yrittää valmistua yliopistosta tänä vuonna kauppatieteiden maisteriksi. Tällä hetkellä pohdin koiran hankkimista ja tykkään syödä hyvää ruokaa.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta.
- Minusta piti tulla insinööri, mutta ebitit ja epsit kiinnostivat enemmän, joten vaihdoin kauppatieteisiin.
- Pelasin lapsena jalkapalloa, mutta taidot eivät oikein siinä riittäneet.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Tykkään seurata kotimaista Veikkausliigaa ja divareita sekä formuloita. Minulla ei ole ikinä ollut selvää suosikkijoukkuetta, mutta tykkään seurata eniten HJK:ta, koska se on Suomessa uniikissa asemassa oleva jalkapalloseura.
Formuloissa lempparikuskini on Lewis Hamilton, jonka toivon saavan hyvän auton ensi kaudelle, jotta pystyisi taas haastamaan nuoren mestarin, Max Verstappenin.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Aloitan työt aamulla ja seurailen foorumia, jos töiltä kerkeän. Aamupalalla silmäilen Kauppalehden tiedotevirtaa ja tarkistan foorumin. Iltaisin koitan ulkoilla ja tehdä perus kotijuttuja - ei mitään erikoista. Käytän ison osan vapaa-ajasta sijoitusmarkkinoiden seuraamiseen.
5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?
Olen osakespekulantti henkeen ja vereen. Sijoitan käytännössä pelkästään suomalaisiin yhtiöihin, koska tunnen ne parhaiten ja niissä on helpompi pysyä kärryillä. Yritän etsiä käänne- ja kriisiyhtiöitä, joissa olisi käänteen merkkejä ilmassa tai jokin merkittävä katalyytti, joka nostaisi osakekurssia. Seuraan Inderesin analyyseja ja mielenkiintoisimmista yhtiöistä teen myös omia mallinnuksia.
Pyrin omistamaan yhtiöitä, jotka pystyisivät tuottamaan pääomille hyvää tuottoa. Tykkään itse enemmän kasvusta ja en juuri välitä osingoista.
6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Olen lukenut Kauppalehteä pikkupojasta lähtien, jonka suurkuluttaja olen edelleen. Aloitin sijoittamisen n. 10 vuotta sitten ja ensimmäisiä omistuksiani tuolloin olivat Outotec ja Outokumpu. En tiennyt yhtiöistä tai sijoittamisesta yhtään mitään ja luulin Outotecin bisneksen koostuvan vesitornien valmistamisesta . Spekulantin urani lähti onnekkaasti käyntiin, kun Outokumpu tuplasi alle vuoden aikana ja olin koukussa.
2019-2021 pörssimaniassa onnistuin voittamaan indeksin, koska minulla oli hyvin teknologiapainoitteinen salkku ja yhtiövalinnat osuivat hyvin. 2022 meni sitten kankkulan kaivoon ja sai pitkästä aikaa ripotella tuhkaa itsensä päälle, kun hävisin indeksille hyvällä marginaalilla. 2023 oli hyvä vuosi, kun onnistuin voittamaan indeksin ja paikkailemaan edellisen vuoden tuhoja.
Olen pitkään sijoittanut suurimmalta osin teknologiayhtiöihin, koska niissä liikevaihdon kasvu on ollut nopeinta viimeisten vuosien aikana. Karhumarkkina on hieman muuttanut omaa lähestymiskulmaa ja olen nykyään kaikkiruokaisempi. Tätä näkee myös muissa foorumilaisissa, kun bumtsibum-sijoittajat ovat alkaneet ostella mm. Fortumia korkean osingon takia
7. Olet ollut Foorumilla vuodesta 2019 lähtien, noin puolet viesteistäsi on tullut tässä talven aikana, mikä saisi sinut aktivoitumaan Foourumilla?
Kirjoittaminen ei ole koskaan ollut minulle kovin luontainen kommunikointitapa ja aikoinaan pääsin ylioppilaskokeista läpi vain rimaa hipomalla äidinkielen takia. Vuosien ajan lähinnä luin toisten ajatuksia ja en kirjoittanut itse juuri mitään oman “sisältömörön” takia, koska ajattelin omien ajatukseni olevan tyhmiä tai muuten hölmöjä. Aktivoiduin kirjoittamisessa varmaan osittain oman sijoitustyylini takia.
Kannustankin kaikkia kirjoittamaan omia ajatuksiaan eri yhtiöistä, koska monilla henkilöillä on asiantuntemusta, joita henkilö itse pitää itsestäänselvänä, mutta niin ei suinkaan ole muille. Itse tykkään lukea muiden mielipiteitä ja näkemyksiä yhtiöistä ja toivoisin, että yhä useammat henkilöt uskaltaisivat lähteä keskusteluun mukaan.
8. Olet tehnyt tviittiketjuja yhtiöistä, miten ja kuinka nopeasti tällainen tviittiketju syntyy? Kai sinä meinaat jatkossakin olla aktiivinen näiden osalta?
Ne yhtiöt, joista olen tehnyt twiittiketjuja ovat aika tuttuja minulle entuudestaan. En osaa sanoa tarkkaa aikaa, kuinka paljon twiittiketjun tekemiseen menee aikaa
Ajattelin jatkaa aktiivista kirjoittelua täällä foorumilla ja Twitterissä, kun olen saanut positiivista palautetta. Olen huomannut, että kirjoittaminen auttaa sijoitusprosesissa myös senkin takia, koska omaa ajatustenjuoksua voi käydä myöhemmin lukemassa.
9. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Julma kysymys, jos sinun pitäisi myydä salkustasi heti kolme osaketta, miksi myisit ja miksi?
Minulla on tällä hetkellä pelkästään osakkeita mm. Nurminen Logistics, Saga Furs ja Tulikivi. Minulla on ollut myös indeksirahastoja, kuten indeksirahastoa Ruotsia, kun halusin kesällä spekuloida Ruotsin kruunulla, joka oli poikkeuksellisen matalalla tasolla. En tunne ruotsalaisia yhtiöitä kovin syvällisesti, joten halusin ottaa tähän tarkoitukseen laajempaa osakerahastoa.
Jos minun pitäisi myydä jotain, olisi se Tulikivi, koska siinä voi joutua odottamaan pidemään ennen kuin talkkikaivoksen arvo purkautuu.
10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
Tutkin yrityksiä, jotka eivät ole Inderesin seurannassa ja koitan puntaroida yhtiöiden nykyarvostusta tulevaisuuden odotuksilla. Nykyiset sijoitukseni ovat kaikki suomalaisia yhtiöitä. Tässä on omat riskinsä, koska oma “maariskini” on hyvin korkea. Keskityn pienyhtiökenttään, joissa koitan etsiä yritystä, jossa olisi jokin katalyytti nousulle. Kun aloitan tutkimusprosessin, avaan yleensä viimeisimmän vuosikertomuksen ja katson johdon kommentit, tuloslaskelman ja rahavirtalaskelman. Katson myös Inderesin materiaalit läpi, jos yhtiö on Inderesillä seurannassa.
Pahin virhe, jonka sijoittaja voi tehdä on ylenkatsoa jotakin firmaa, koska se on jotenkin vastenmielinen tai suoriutunut historiassa huonosti. Näistä yhtiöistä ei kirjoiteta talousmediassa ja omistajalistoilla ei ole rahastoja. Tästä kategoriasta on saanut viimeisen viiden vuoden aikana Helsingin pörssin parhaita tuottoja (mm. Tulikivi, Incap, Tecnotree ja Nurminen Logistics). Korkojen nousun myötä näissä yhtiöissä täytyy olla varovainen, koska rahoitusympäristö on kiristynyt ja Helsingin pörssisäkin roikkuu tällä hetkellä kymmenkunta liian vivutettua tai persaukista firmaa, joille ennustan isoa osakeantia ja ilmoitus yhtiön kokoluokkaan merkittävästä osakeannista yleensä romuttaa osakekurssia lisää (Case: Finnair ja Duell). Nykyään myöskään pörssiyhtiöiden konkurssit eivät ole tavattomia.
Ostin viimeksi Saga Fursin osakkeita. Yhtiö ei toimi kovin hohdokkaalla toimialalla, mutta osake on perinteinen tupakantumppi, jolla on varallisuutta moninkertaisesti nykyiseen markkina-arvoon nähden. Yhtiössä on myös mielenkiintoinen katalyytti, kun suurin kilpailija Kopenhagen Furs lopettaa liiketoimintansa tänä vuonna ja Saga Furssilla olisi mahdollisuus saavuttaa käytännössä monopolia muistuttava asema. Yhtiö on erittäin mielenkiintoisessa tilanteessa tällä hetkellä ja tiedostan, että ESG-syistä moni ei siihen ikinä sijoittaisi. Saga Furssissa on nurinkurinen tilanne, koska yleensä puhutaan, että poliittiset riskit ovat huono juttu osakkeille, mutta Sagan tilanteessa poliittiset riskit ovat optio muille vähemmistöomistajille, koska yhtiö on kuolleena arvokkaampi kuin tällä hetkellä. Yhtiöllä on 48,4M€ rahoitusvarallisuutta ja 55M€ kiinteistöt hankintahinnaltaan, jotka ovat suurimmaksi osaksi poistettu taseesta vuosien aikana, kun ne on hankittu markka-aikana. Yhtiön markkina-arvo on 37M€.
Yritän välttää saman tragedian mitä salkussani tapahtui vuonna 2022. Koitan kaivaa pörssin roskakoria ja minun salkkuyhtiöni varmaan menevät tähän kategoriaan.
11. Mainitse isoin kolme vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös isoin kehityskohteesi sijoittajana.
- Käytän paljon aikaa sijoittamisharrastukseeni, joka mahdollistaa aktiivisen osakepoiminnan
- En rajaa mitään yhtiöitä pois Helsingin pörssistä
- Etsin aktiivisesti uutta tietoa mielenkiintoisista kohteista
Suurin heikkouteni on varmaan liika hätäisyys, myyn osakkeita liian usein ja aikaisin, vaikka ne olisivat hyviä sijoituskohteita omasta mielestäni. Paperikätenä myin Qt:t pois koronapaniikissa
11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 50 sanalla per yhtiö.
- HKScan
Tupakantumppi, jolla on liikaa velkaa. Tanskan liiketoiminnat on edelleen pakko myydä, koska nykyinen tuloskunto ei kata rahoituskuluja. Yhtiö on heikossa jamassa ja Ruotsin sekä varmasti tuleva Tanskan myynti antaa yhtiölle pari vuotta aikaa laittaa kotipesä kuntoon Suomessa tai noutaja odottaa ainakin nykyisiä osakkeenomistajia. Osake voisi helposti tuplaantua nykytasoilta, jos tulos saataisiin edes siedettävälle tasolle. HK:n hajautettu tehdasrypelmä ei näytä olevan nykypäivää, vaan kaikki pitäisi keskittää yhteen yksiköön vähän kuin Atrialla, joka on pärjännyt oikein hyvin vaikealla markkinalla.
- Nurminen Logistics
Minun “darling”, jossa on olemassa kaikki elementit Helsingin pörssin seuraavaksi compaunderiksi. Nurminen on vielä pieni ja sillä on globaali markkina, jossa yhtiöllä on omintakeinen lähestymiskulma. Liiketoimintamalli on myös minusta kilpailuetu, joka perustuu tehokkaaseen organisaatiomalliin. Rautatiet on vanhoillinen toimiala, jota yhtiö uudistaa. Nurmisen liiketoiminta ei sido käyttöpääomaa ja capexin suhde operatiiviseen rahavirtaan on pörssin pienimpiä.
- Reka
Kassa on täynnä rahaa ja mielenkiinnolla seuraan mitä yhtiö aikoo sillä tehdä. Yhtiö saattaa investoida kumiliiketoimintaan, joka onkin yhtiön ainoa toimiala tällä hetkellä. Nykyinen arvostus ei ole mielestäni tarpeeksi houtteleva, koska pörssi on täynnä hyviä keissejä, joita voi lähestyä osien summa -laskelmalla.
12. Mitkä yhtiön omat materiaalit käyt läpi kiinnostavasta sijoituskohteesta? Mitkä ovat sinulle Inderesin tärkeimpiä materiaaleja?
Luen vuosikertomuksia, osareita, tiedotteita ja kuuntelen tulospuheluita. Tykkään kuluttaa kaikkea Inderesin sisältöä analyyseista, videoihin ja podeihin. Lempparini on Heikkilä&Vilen.
13. Mitkä ovat sinulle neljä tärkeintä arvostuskerrointasi ja miksi?
EV/TAM ei kun…
Karhumarkkinassa olen alkanut hullutteluvuosien ja salkun sulamisen ansiosta arvostamaan perinteisiä arvostuskertoimia kuten PE ja EV/EBIT. Käytän myös EV/S ja kassavirtalukuja arvostuksen haarukoimiseen.
14. Esimerkiksi vuosi 2022 oli todella kurja sijoittajille (ainakin itselleni), miten sinä käsittelet ja olet selviytynyt isommista kurssilaskuista tai/ja tappioista sijoittamisessa?
Vuosi 2022 oli minullekkin suuri koettelemuksen vuosi, kun salkku laski 45% monien hyvien vuosien jälkeen ja palautti jalat takaisin maanpinnalle. Huomaan itse kyynistyneeni ja vieroksun nykyään korkeita arvostuskertoimia, koska en halua saada enää kynsilleni kuplaantuneista arvostuskertoimista. Vuonna 2022 sain todellakin kynsilleni kasvuyhtiöistä ja haluan nykyään ostaa yhtiöitä oikeasti halvoilla kertoimilla, jotta en enää jäisi valuaatiojyrän alle. Nykyinen salkkuni noudattaa tätä periaatetta mielestäni oikein hyvin (mm. Nurminen ja Saga Furs).
15. Sinun pitää valita 3 foorumilaista ja 2 indeläistä hoitamaan salkkuasi viisi vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?
@Pohjolan_Eka Kulkee yleistä konsensusta vastavirtaan
@timontti Löytää hyviä yhtiöitä ja tonkii keissejä esimerkillisesti
@JNivala Perustelee mielipiteensä hyvin
@Antti_Siltanen En ymmärrä bioteknologiasta mitään ja tähän tarvittaisiin apuja
@Verneri_Pulkkinen Osaa holdata hyviä yhtiöitä, vaikka myi Efectet pohjilla
16. Mikä Inderesin Foorumilla on sinusta parasta? Mitkä ovat kolme mielestäsi laadukkainta ketjua ja miksi?
Inderesin sijoitusfoorumi on mielestäni paras sijoitusaiheinen keskustelualusta, koska täällä keskustelu on yhtiökohtaista ja kevyemmille aiheille on omat ketjunsa, kuten kahvihuone.
- Efecten ketju on ollut jo vuosien ajan foorumin parhaita
- WithSecuren ketjussa tuodaan myös hyvin karhunäkemyksiä esille
- Nurminen Logistics - put your money where your mouth is
17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?
Minulla ei ole erityisiä tavoitteita sijoittamisessa. Toivon voittavani OMXH25 GI:n, jota käytän vertailuindeksinäni. Osakepoiminta on minulle loputon peli, joka haastaa älyllisesti ja parhaassa skenariossa nostaa myös omaa elintasoa.
18. Mitä sanoisit tuoreelle sijoittajalle, joka on lannistunut ja kovasti tappiolla sijoitusten osalta?
Ei kannata lopettaa. Tappiot kuuluvat sijoitusmaailmaan ja joka toinen päätös on yleensä huono. Kenenkään tuloksia ei kannata tuomita parin vuoden perusteella. Inderesin sijoitusfoorumia lukemalla saa hyviä sijoitusideoita.
19. Onko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, miten tehdä hyviä yhtiökohtaisia tviittiketjuja?
Poimi itsellesi mielenkiintoinen yhtiö tai keissi, jossa on jotain katalyyttejä tulossa. Tuo esille, miksi yhtiö on mielenkiintoinen ja onko se itsestäsi houkutteleva sijoituskohteena.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Kiitos aktiivisille foorumilaisille mielenkiintoisten uutisten ja ajatusten kirjoittamisesta. Itse tykkään lukea muiden ajatuksia yhtiöistä ja foorumi on taatusti paras paikka osakesijoittajalle
Mukavaa viikonloppua!
Kiitos Iikka hyvistä ja selkeistä vastauksista!
Laittakaahan Iikka seurantaan Twitterissä:
https://twitter.com/IikkaNumminen
Iikka ja muut kumppanit, jotka tuottavat paljon hyvää sijoitussisältöä Foorumille ja hyvää mieltä ovat tärkeitä koko yhteisölle. Jos haluatte kannustaa tällaisia ahkeria sijoitusaiheisiin viesteihin panostaneita kavereita niin tykkäys on heille merkki siitä, että tällaisesta sisällöstä tykätään ja tällaista kaivataan lisää.
Jokainen viesti vie Foorumia hitusen johonkin suuntaan; Foorumia voi ohjata positiiviseen suuntaan ja yksi tapa on kirjoittaa parhaansa mukaan hyvässä hengessä esimerkiksi sijoitusaiheisia viestejä. Jos viestiin käyttää kunnolla aikaa ja aidosti panostaa siihen, niin kyllä se tuottaa muille aina jotain lisäarvoa; oli kirjoittelija sitten kokenut konkari tai tuore sijoittaja.
Kiitoksia ja hauskaa perjantaita!