Alokas haastattelee

@Porssi-Petteri:llä on hyvät tavoitteet:

Monipuoliset ja sellaiset tavoitteet, jotka varmasti erityisesti tuovat henkistä hyvinvointia ja onnea elämään + sitä konkreettista vaurauttakin. :slight_smile:

Ehkä mun pitäisi ottaa tavoitteiden osalta vähän mallia hänestä, toki huomioiden sen, että jokaiselle sopii hieman omanlaisensa tapa. Sijoittamisen on kai tarkoitus tuoda elämään erilaisia hyviä asioita eikä vain stressiä ja ragetusta YTD:stä. :sweat_smile:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

19 tykkäystä

Ensi viikolla olisi vuorossa foorumilainen, jonka tavasta koostaa ja yhteenvetää asioita pidän kovasti. Hän mielestäni erinomaisesti täydentää analyytikoiden tekemää työtä ja antaa myös oman hyvän näkemyksensä yhtiöistä. :pray:

Itse paljon mutuilen ja menen huomaamattani joskus aika tunnepainoitteisesti, vaikka en sitä aina itse huomaisikaan. Arvostan tämän foorumilaisen analyyttista tapaa tarkastella asioita ja myös sitä, että hän osaa itsenäisesti tehdä hyviä sekä uskottavia päätelmiä perustelujen kera. Itse en kykene kovin hyvin itsenäiseen “analyysiin”, vaikka sitä toki teen… lähes aina tosinepäonnistuneesti, joten olen aika riippuvainen mm. Inderesin materiaaleista. Siksi mainitsenkin usein kirjoitusteni tai toimeksiantojen yhteydessä, mitä olen käyttänyt lähteinä ja samalla korostaen, että jotkut oudot mutupäätelmät olen tehny ihan ite. :slight_smile:

Näen sen tärkeänä sijoitustoiminnassa, että lukee analyyseja ja tutkii eri lähteistä sijoituskohteita. Tosin mielestäni kannattaa myös itse pyrkiä analysoimaan ja tekemään erilaisia laskuharjoituksia, koska sillä tavalla oppii usein todella hyvin, kun “itse tekee ja laskee”.

Mukavan rauhallista sunnuntain jatkoa kaikille! :slight_smile:

11 tykkäystä

67. Iikka

Iikasta tuli hetkessä ilmiö:

11.1. Seuraajia 80

18.1. Seuraajia 1212

image

Iikan olen toki tiennyt pidempään ja muistin hänet fiksujen viestien kirjoittajana, mutta vähäisemmän viestimäärän takia hän oli jotenkin jäänyt kuitenkin vähän vieraammaksi. No nyt hän on onneksi aktivoitunut viime aikoina enemmänkin Foorumilla sekä alkanut touhuamaan Twitterissä ja on siellä tehnyt erinomaisia tviittiketjuja yhtiöistä.

Iikka on juuri sellainen kirjoittaja, mistä sijoittamisesta kiinnostuneet foorumilaiset tykkäävät; sisältörikasta hyvin jäsenneltyä tekstiä tuottava asiakeskeinen kirjoittelija, joka tuo niin uutta tietoa kuin laajaa näkemystä ja lisäksi hän on vielä sellainen, että omalla positiivisella käytöksellään lisää yhteisöllisyyttä. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Alle kolmikymppinen kaveri, joka yrittää valmistua yliopistosta tänä vuonna kauppatieteiden maisteriksi. Tällä hetkellä pohdin koiran hankkimista ja tykkään syödä hyvää ruokaa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta.
  • Minusta piti tulla insinööri, mutta ebitit ja epsit kiinnostivat enemmän, joten vaihdoin kauppatieteisiin.
  • Pelasin lapsena jalkapalloa, mutta taidot eivät oikein siinä riittäneet.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Tykkään seurata kotimaista Veikkausliigaa ja divareita sekä formuloita. Minulla ei ole ikinä ollut selvää suosikkijoukkuetta, mutta tykkään seurata eniten HJK:ta, koska se on Suomessa uniikissa asemassa oleva jalkapalloseura.

Formuloissa lempparikuskini on Lewis Hamilton, jonka toivon saavan hyvän auton ensi kaudelle, jotta pystyisi taas haastamaan nuoren mestarin, Max Verstappenin.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aloitan työt aamulla ja seurailen foorumia, jos töiltä kerkeän. Aamupalalla silmäilen Kauppalehden tiedotevirtaa ja tarkistan foorumin. Iltaisin koitan ulkoilla ja tehdä perus kotijuttuja - ei mitään erikoista. Käytän ison osan vapaa-ajasta sijoitusmarkkinoiden seuraamiseen.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Olen osakespekulantti henkeen ja vereen. Sijoitan käytännössä pelkästään suomalaisiin yhtiöihin, koska tunnen ne parhaiten ja niissä on helpompi pysyä kärryillä. Yritän etsiä käänne- ja kriisiyhtiöitä, joissa olisi käänteen merkkejä ilmassa tai jokin merkittävä katalyytti, joka nostaisi osakekurssia. Seuraan Inderesin analyyseja ja mielenkiintoisimmista yhtiöistä teen myös omia mallinnuksia.

Pyrin omistamaan yhtiöitä, jotka pystyisivät tuottamaan pääomille hyvää tuottoa. Tykkään itse enemmän kasvusta ja en juuri välitä osingoista.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen lukenut Kauppalehteä pikkupojasta lähtien, jonka suurkuluttaja olen edelleen. Aloitin sijoittamisen n. 10 vuotta sitten ja ensimmäisiä omistuksiani tuolloin olivat Outotec ja Outokumpu. En tiennyt yhtiöistä tai sijoittamisesta yhtään mitään ja luulin Outotecin bisneksen koostuvan vesitornien valmistamisesta :smiley: . Spekulantin urani lähti onnekkaasti käyntiin, kun Outokumpu tuplasi alle vuoden aikana ja olin koukussa.

2019-2021 pörssimaniassa onnistuin voittamaan indeksin, koska minulla oli hyvin teknologiapainoitteinen salkku ja yhtiövalinnat osuivat hyvin. 2022 meni sitten kankkulan kaivoon ja sai pitkästä aikaa ripotella tuhkaa itsensä päälle, kun hävisin indeksille hyvällä marginaalilla. 2023 oli hyvä vuosi, kun onnistuin voittamaan indeksin ja paikkailemaan edellisen vuoden tuhoja.

Olen pitkään sijoittanut suurimmalta osin teknologiayhtiöihin, koska niissä liikevaihdon kasvu on ollut nopeinta viimeisten vuosien aikana. Karhumarkkina on hieman muuttanut omaa lähestymiskulmaa ja olen nykyään kaikkiruokaisempi. Tätä näkee myös muissa foorumilaisissa, kun bumtsibum-sijoittajat ovat alkaneet ostella mm. Fortumia korkean osingon takia :smiley:

7. Olet ollut Foorumilla vuodesta 2019 lähtien, noin puolet viesteistäsi on tullut tässä talven aikana, mikä saisi sinut aktivoitumaan Foourumilla?

Kirjoittaminen ei ole koskaan ollut minulle kovin luontainen kommunikointitapa ja aikoinaan pääsin ylioppilaskokeista läpi vain rimaa hipomalla äidinkielen takia. Vuosien ajan lähinnä luin toisten ajatuksia ja en kirjoittanut itse juuri mitään oman “sisältömörön” takia, koska ajattelin omien ajatukseni olevan tyhmiä tai muuten hölmöjä. Aktivoiduin kirjoittamisessa varmaan osittain oman sijoitustyylini takia.

Kannustankin kaikkia kirjoittamaan omia ajatuksiaan eri yhtiöistä, koska monilla henkilöillä on asiantuntemusta, joita henkilö itse pitää itsestäänselvänä, mutta niin ei suinkaan ole muille. Itse tykkään lukea muiden mielipiteitä ja näkemyksiä yhtiöistä ja toivoisin, että yhä useammat henkilöt uskaltaisivat lähteä keskusteluun mukaan.

8. Olet tehnyt tviittiketjuja yhtiöistä, miten ja kuinka nopeasti tällainen tviittiketju syntyy? Kai sinä meinaat jatkossakin olla aktiivinen näiden osalta?

Ne yhtiöt, joista olen tehnyt twiittiketjuja ovat aika tuttuja minulle entuudestaan. En osaa sanoa tarkkaa aikaa, kuinka paljon twiittiketjun tekemiseen menee aikaa :smiley:

Ajattelin jatkaa aktiivista kirjoittelua täällä foorumilla ja Twitterissä, kun olen saanut positiivista palautetta. Olen huomannut, että kirjoittaminen auttaa sijoitusprosesissa myös senkin takia, koska omaa ajatustenjuoksua voi käydä myöhemmin lukemassa.

9. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Julma kysymys, jos sinun pitäisi myydä salkustasi heti kolme osaketta, miksi myisit ja miksi?

Minulla on tällä hetkellä pelkästään osakkeita mm. Nurminen Logistics, Saga Furs ja Tulikivi. Minulla on ollut myös indeksirahastoja, kuten indeksirahastoa Ruotsia, kun halusin kesällä spekuloida Ruotsin kruunulla, joka oli poikkeuksellisen matalalla tasolla. En tunne ruotsalaisia yhtiöitä kovin syvällisesti, joten halusin ottaa tähän tarkoitukseen laajempaa osakerahastoa.

Jos minun pitäisi myydä jotain, olisi se Tulikivi, koska siinä voi joutua odottamaan pidemään ennen kuin talkkikaivoksen arvo purkautuu.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Tutkin yrityksiä, jotka eivät ole Inderesin seurannassa ja koitan puntaroida yhtiöiden nykyarvostusta tulevaisuuden odotuksilla. Nykyiset sijoitukseni ovat kaikki suomalaisia yhtiöitä. Tässä on omat riskinsä, koska oma “maariskini” on hyvin korkea. Keskityn pienyhtiökenttään, joissa koitan etsiä yritystä, jossa olisi jokin katalyytti nousulle. Kun aloitan tutkimusprosessin, avaan yleensä viimeisimmän vuosikertomuksen ja katson johdon kommentit, tuloslaskelman ja rahavirtalaskelman. Katson myös Inderesin materiaalit läpi, jos yhtiö on Inderesillä seurannassa.

Pahin virhe, jonka sijoittaja voi tehdä on ylenkatsoa jotakin firmaa, koska se on jotenkin vastenmielinen tai suoriutunut historiassa huonosti. Näistä yhtiöistä ei kirjoiteta talousmediassa ja omistajalistoilla ei ole rahastoja. Tästä kategoriasta on saanut viimeisen viiden vuoden aikana Helsingin pörssin parhaita tuottoja (mm. Tulikivi, Incap, Tecnotree ja Nurminen Logistics). Korkojen nousun myötä näissä yhtiöissä täytyy olla varovainen, koska rahoitusympäristö on kiristynyt ja Helsingin pörssisäkin roikkuu tällä hetkellä kymmenkunta liian vivutettua tai persaukista firmaa, joille ennustan isoa osakeantia ja ilmoitus yhtiön kokoluokkaan merkittävästä osakeannista yleensä romuttaa osakekurssia lisää (Case: Finnair ja Duell). Nykyään myöskään pörssiyhtiöiden konkurssit eivät ole tavattomia.

Ostin viimeksi Saga Fursin osakkeita. Yhtiö ei toimi kovin hohdokkaalla toimialalla, mutta osake on perinteinen tupakantumppi, jolla on varallisuutta moninkertaisesti nykyiseen markkina-arvoon nähden. Yhtiössä on myös mielenkiintoinen katalyytti, kun suurin kilpailija Kopenhagen Furs lopettaa liiketoimintansa tänä vuonna ja Saga Furssilla olisi mahdollisuus saavuttaa käytännössä monopolia muistuttava asema. Yhtiö on erittäin mielenkiintoisessa tilanteessa tällä hetkellä ja tiedostan, että ESG-syistä moni ei siihen ikinä sijoittaisi. Saga Furssissa on nurinkurinen tilanne, koska yleensä puhutaan, että poliittiset riskit ovat huono juttu osakkeille, mutta Sagan tilanteessa poliittiset riskit ovat optio muille vähemmistöomistajille, koska yhtiö on kuolleena arvokkaampi kuin tällä hetkellä. Yhtiöllä on 48,4M€ rahoitusvarallisuutta ja 55M€ kiinteistöt hankintahinnaltaan, jotka ovat suurimmaksi osaksi poistettu taseesta vuosien aikana, kun ne on hankittu markka-aikana. Yhtiön markkina-arvo on 37M€.

Yritän välttää saman tragedian mitä salkussani tapahtui vuonna 2022. Koitan kaivaa pörssin roskakoria ja minun salkkuyhtiöni varmaan menevät tähän kategoriaan.

11. Mainitse isoin kolme vahvuuttasi sijoittajana ja kerro myös isoin kehityskohteesi sijoittajana.

  • Käytän paljon aikaa sijoittamisharrastukseeni, joka mahdollistaa aktiivisen osakepoiminnan
  • En rajaa mitään yhtiöitä pois Helsingin pörssistä
  • Etsin aktiivisesti uutta tietoa mielenkiintoisista kohteista

Suurin heikkouteni on varmaan liika hätäisyys, myyn osakkeita liian usein ja aikaisin, vaikka ne olisivat hyviä sijoituskohteita omasta mielestäni. Paperikätenä myin Qt:t pois koronapaniikissa :face_with_peeking_eye:

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 50 sanalla per yhtiö.

- HKScan

Tupakantumppi, jolla on liikaa velkaa. Tanskan liiketoiminnat on edelleen pakko myydä, koska nykyinen tuloskunto ei kata rahoituskuluja. Yhtiö on heikossa jamassa ja Ruotsin sekä varmasti tuleva Tanskan myynti antaa yhtiölle pari vuotta aikaa laittaa kotipesä kuntoon Suomessa tai noutaja odottaa ainakin nykyisiä osakkeenomistajia. Osake voisi helposti tuplaantua nykytasoilta, jos tulos saataisiin edes siedettävälle tasolle. HK:n hajautettu tehdasrypelmä ei näytä olevan nykypäivää, vaan kaikki pitäisi keskittää yhteen yksiköön vähän kuin Atrialla, joka on pärjännyt oikein hyvin vaikealla markkinalla.

- Nurminen Logistics

Minun “darling”, jossa on olemassa kaikki elementit Helsingin pörssin seuraavaksi compaunderiksi. Nurminen on vielä pieni ja sillä on globaali markkina, jossa yhtiöllä on omintakeinen lähestymiskulma. Liiketoimintamalli on myös minusta kilpailuetu, joka perustuu tehokkaaseen organisaatiomalliin. Rautatiet on vanhoillinen toimiala, jota yhtiö uudistaa. Nurmisen liiketoiminta ei sido käyttöpääomaa ja capexin suhde operatiiviseen rahavirtaan on pörssin pienimpiä.

- Reka

Kassa on täynnä rahaa ja mielenkiinnolla seuraan mitä yhtiö aikoo sillä tehdä. Yhtiö saattaa investoida kumiliiketoimintaan, joka onkin yhtiön ainoa toimiala tällä hetkellä. Nykyinen arvostus ei ole mielestäni tarpeeksi houtteleva, koska pörssi on täynnä hyviä keissejä, joita voi lähestyä osien summa -laskelmalla.

12. Mitkä yhtiön omat materiaalit käyt läpi kiinnostavasta sijoituskohteesta? Mitkä ovat sinulle Inderesin tärkeimpiä materiaaleja?

Luen vuosikertomuksia, osareita, tiedotteita ja kuuntelen tulospuheluita. Tykkään kuluttaa kaikkea Inderesin sisältöä analyyseista, videoihin ja podeihin. Lempparini on Heikkilä&Vilen.

13. Mitkä ovat sinulle neljä tärkeintä arvostuskerrointasi ja miksi?

EV/TAM ei kun…

Karhumarkkinassa olen alkanut hullutteluvuosien ja salkun sulamisen ansiosta arvostamaan perinteisiä arvostuskertoimia kuten PE ja EV/EBIT. Käytän myös EV/S ja kassavirtalukuja arvostuksen haarukoimiseen.

14. Esimerkiksi vuosi 2022 oli todella kurja sijoittajille (ainakin itselleni), miten sinä käsittelet ja olet selviytynyt isommista kurssilaskuista tai/ja tappioista sijoittamisessa?

Vuosi 2022 oli minullekkin suuri koettelemuksen vuosi, kun salkku laski 45% monien hyvien vuosien jälkeen ja palautti jalat takaisin maanpinnalle. Huomaan itse kyynistyneeni ja vieroksun nykyään korkeita arvostuskertoimia, koska en halua saada enää kynsilleni kuplaantuneista arvostuskertoimista. Vuonna 2022 sain todellakin kynsilleni kasvuyhtiöistä ja haluan nykyään ostaa yhtiöitä oikeasti halvoilla kertoimilla, jotta en enää jäisi valuaatiojyrän alle. Nykyinen salkkuni noudattaa tätä periaatetta mielestäni oikein hyvin (mm. Nurminen ja Saga Furs).

15. Sinun pitää valita 3 foorumilaista ja 2 indeläistä hoitamaan salkkuasi viisi vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?

@Pohjolan_Eka Kulkee yleistä konsensusta vastavirtaan
@timontti Löytää hyviä yhtiöitä ja tonkii keissejä esimerkillisesti
@JNivala Perustelee mielipiteensä hyvin

@Antti_Siltanen En ymmärrä bioteknologiasta mitään ja tähän tarvittaisiin apuja
@Verneri_Pulkkinen Osaa holdata hyviä yhtiöitä, vaikka myi Efectet pohjilla :smiley:

16. Mikä Inderesin Foorumilla on sinusta parasta? Mitkä ovat kolme mielestäsi laadukkainta ketjua ja miksi?

Inderesin sijoitusfoorumi on mielestäni paras sijoitusaiheinen keskustelualusta, koska täällä keskustelu on yhtiökohtaista ja kevyemmille aiheille on omat ketjunsa, kuten kahvihuone.

  • Efecten ketju on ollut jo vuosien ajan foorumin parhaita
  • WithSecuren ketjussa tuodaan myös hyvin karhunäkemyksiä esille
  • Nurminen Logistics - put your money where your mouth is

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Minulla ei ole erityisiä tavoitteita sijoittamisessa. Toivon voittavani OMXH25 GI:n, jota käytän vertailuindeksinäni. Osakepoiminta on minulle loputon peli, joka haastaa älyllisesti ja parhaassa skenariossa nostaa myös omaa elintasoa.

18. Mitä sanoisit tuoreelle sijoittajalle, joka on lannistunut ja kovasti tappiolla sijoitusten osalta?

Ei kannata lopettaa. Tappiot kuuluvat sijoitusmaailmaan ja joka toinen päätös on yleensä huono. Kenenkään tuloksia ei kannata tuomita parin vuoden perusteella. Inderesin sijoitusfoorumia lukemalla saa hyviä sijoitusideoita.

19. Onko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, miten tehdä hyviä yhtiökohtaisia tviittiketjuja?

Poimi itsellesi mielenkiintoinen yhtiö tai keissi, jossa on jotain katalyyttejä tulossa. Tuo esille, miksi yhtiö on mielenkiintoinen ja onko se itsestäsi houkutteleva sijoituskohteena.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos aktiivisille foorumilaisille mielenkiintoisten uutisten ja ajatusten kirjoittamisesta. Itse tykkään lukea muiden ajatuksia yhtiöistä ja foorumi on taatusti paras paikka osakesijoittajalle :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua!


Kiitos Iikka hyvistä ja selkeistä vastauksista! :slight_smile:

Laittakaahan Iikka seurantaan Twitterissä:

https://twitter.com/IikkaNumminen

Iikka ja muut kumppanit, jotka tuottavat paljon hyvää sijoitussisältöä Foorumille ja hyvää mieltä ovat tärkeitä koko yhteisölle. Jos haluatte kannustaa tällaisia ahkeria sijoitusaiheisiin viesteihin panostaneita kavereita niin tykkäys on heille merkki siitä, että tällaisesta sisällöstä tykätään ja tällaista kaivataan lisää.

Jokainen viesti vie Foorumia hitusen johonkin suuntaan; Foorumia voi ohjata positiiviseen suuntaan ja yksi tapa on kirjoittaa parhaansa mukaan hyvässä hengessä esimerkiksi sijoitusaiheisia viestejä. Jos viestiin käyttää kunnolla aikaa ja aidosti panostaa siihen, niin kyllä se tuottaa muille aina jotain lisäarvoa; oli kirjoittelija sitten kokenut konkari tai tuore sijoittaja.

Kiitoksia ja hauskaa perjantaita! :partying_face:

83 tykkäystä

IIkan olette varmaan laittanet seurantaan Äxässä/Twitterissä ja täällä. :slight_smile:

Monilla on kysymykseni hallussa, että lähiaikoijen haastikset julkaistaan sitä tahtia, kun vastaukset tulevat heiltä mulle. Sitten muutamilta tahoilta en ole saanut vastauksia ja sitten muutamat vielä pohtivat.

Henkilökuntaa, foorumilaisia, yhtiöiden edustajia, erilaisia sijoittajia on tulossa… ihan tässä alkuvuodesta. :slight_smile:

Mukavaan viikonloppuun minut saattelee nämä veijarit:

image

No on se viikko huomennakin ja vahva Hesulin bördemme varmasti tuottaa taas positiivisia yllätyksiä. :partying_face:

Mukavaa viikonloppua!

22 tykkäystä

Tällä viikolla on vuorossa foorumilainen, jolta löytyy sopivasti huumoria ja sitten myös kykyä nostaa sekä jakaa yhtiöistä sellaista tietoa, mitä muut eivät huomaa tai osaa nostaa esille. Hän on juuri niitä foorumilaisia, jotka hienosti täydentävät mielestäni analyytikoiden tekemää työtä.

Jos hän on kirjoittanut yhtiöketjuun jotain, niin porukka tulee aina suurella mielenkiinnolla lukemaan hänen viestejään , … erityisesti @NukkeNukuttaja. :slight_smile:

Mukavaa tuoretta tulosviikkoa! :slight_smile:

7 tykkäystä

68. Vanerihands

Ilahdun aina, kun näen Puuilon tai Tokmannin ketjussa Vanerihandsin viestin. Luen sekä katson aina kaikki Inderesin materiaalit ja sitten mielelläni sen jälkeen menen Foorumille hakemaan vähän lisäinfoa yhtiöstä, jota en itse osaisi tai ehtisi hakemaan… no onneksi siellä on tällaisia foorumilaisia, jotka jakavat hyvää tietoa hyvien argumenttien kera.

Vanerihands osaa piristää päivää kirjoittamalla hyviä viestejä yhtiöketjuihin, eli toisin sanoen hän auttaa toisia sijoittajia, mikä on Foorumin yksistä tärkeimmistä syistä olla olemassa. Tämän lisäksi Vanerihands taitaa meemeilyn jalon taidon ja myös hänen erinomaiset heitot + kirjoitukset muissakin ketjuissa saavat hyvälle mielelle.

Näen Vanerihandsin vähän sellaisena käytännönläheisenä sijoittajana, joka osaa tarkastella asioita maanläheisesti ja hänellä on myös taitoa nostaa esille asioita, jotka täydentävät analyytikoiden tekemää työtä. Hän ei vain jaa tietoa tai linkkejä, vaan sen lisäksi hän myös kertoo ja perustelee asiat niin että muut sijoittajat ymmärtävät, mikä merkitys sillä on yhtiölle ja sijoittajille.

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen vajaa nelikymppinen mies Eurajoelta. Luulisin, että kotikuntani on tiedossa, kun olen siitä vihjaillut. Ammatiltani olen maaseutuyrittäjä ja minulla on pieni lypsykarjatila. Pukeudun vapaa-ajallani värikkäisiin vaatteisiin, jotka ovat pitkälti suomalaisvalmisteisia.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. HKScan on suurin pörssiomistus. Omistan sitä lihantuottajien osuuskunnan kautta. On suurin omistus jo nimellisarvollaan, mutta kuten osuuskunnissa on tyypillistä, taustalla on nimellisarvoaan selkeästi enemmän omistusta. Atrian mies kävi tätä sijoitusta taannoin pilkkaamassa. Kertoi, että HKScan on konkurssikypsä yhtiö ja Atrialta saisi paremmat osingotkin.
  2. Seuraan Euroviisuja. Tämän voisi pistää kiinnostuksen kohteisiin, mutta näkisin siinä tapauksessa, että minun pitäisi käydä paikan päällä esimerkiksi UMK-finaaleissa, mutta niin pitkällä en ole. Siis ihan tv-seurantaa, joka on vanhemmilta tarttunut kaikkiin sisaruksiin. Muistini ulottuu näköjään vain vuoteen 1998, jolloin Suomi lähetti kilpailuun Edea-yhtyeen kappaleella Aava. Suomen kehno menestys Euroviisuissa on ollut traumaattinen kokemus. Suomi ei edes saanut osallistua kaikkiin Euroviisuihin huonon menestyksen vuoksi. Lordin vuoden 2006 voitto näytti olevan vain poikkeus, kun Suomi palasi vanhaan kaiken maailman Lukuvei-kappaleineen. Viime vuoden Käärijä-ilmiö oli kyllä poikkeuksellinen tapaus. Ennakkohype oli niin äärimmäinen, että Euroviisu-voitto oli ainoa, mitä Käärijä lähti hakemaan. Pysti jäi saamatta, mutta ilmiön syntyminen on huomattavasti vaikeampaa kuin voitto. Itsekin menin varsin poikkeuksellisesti Käärijän keikalle ja niin sanotulle pyhiinvaellukselle katsomaan muraalia Vantaalle. Löytyy minulta käärijänvihreä vinyylilevykin.

  1. Käsitöiden tekemisen laajuus menneisyydessä. Hienoa olisi, jos tämän voisi pistää harrastusten kohtaan, mutta olisi melko epärehellistä näin väittää, kun on vuosia aikaan sahaillusta tai neulan käsittelystä. Vanerin sahaillusta syntyi nimimerkkinikin, kun rekisteröidyn Hopeanuoli-foorumiin. Nykyään toimin niissä piireissä kuitenkin muulla nimimerkillä, mutta se nimimerkki ei oikeastaan soveltunut sijoitusfoorumille. Siitä olisi voinut saada käsityksen, että olisin omasta mielestä ammattimainen sijoittaja. Oikeastaan ihmettelen, miksi olen sekoillut niin paljon näiden nimimerkkien kanssa. Sen verran innokas olin käsitöissä, että haastateltiin paikallislehteen. Sen jälkeen harrastus lähti hiipumaan. Saa nähdä aiheuttaako tämä haastattelu saman sijoitusharrastukseen.

Susiteoksen tein villalangasta eli kyseessä kanavatyö. Monta vuotta tätä törkin. Vanerinuoli on vanerisahaus. Yksi Vanerinuoli on eksynyt Japaniin.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Audiosisällön kuuntelu:

Kuuntelen laajasti musiikkia, äänikirjoja, kuunnelmia ja podcasteja. Spotifyn kuunteludatan mukaan kuuntelen sitä keskimäärin noin 3 tuntia päivässä. Äänikirjoja tulee kuunneltua useita satoja tunteja vuodessa. Kuunnelmissa kuuntelin hiljattain 1966 version Tuntemattomasta sotilaasta, jota itse pidän parhaimpana sovituksena kirjasta ohi näiden elokuvien. Sinuhe Egyptiläinen palasi Yle Areenaan ja on tarkoitus kuunnella se jälleen uudelleen. Podcastit taitaa pyöriä lähinnä politiikan ympärillä.

Musiikkia kuuntelen klassisesta lähtien vähän joka suuntaan, mutta radiohitit jää varmaan vähemmälle. Kuuluin 0,01 prosentin joukkoon, joka kuunteli eniten turkkilaista maNga-yhtyettä Spotifystä viime vuonna. Tänä vuonna kuuntelulistalle kylminä pakkaspäivinä tuli brasilialainen musiikki. Kehon huijaaminen brasilialaisella musiikilla onnistui oikeastaan melko hyvin ulkotöissä. Sinfonioita kuunnellessa pitää tietysti kuunnella kaikki osat. Itse varmistan tämän kuuntelemalla säveltäjän koko sinfoniatuotannon putkeen. Itse myös harrastelin nuorempana säveltämistä. Aloittelin 80 minuuttia pitkään teokseeni tekemään erittäin kunnianhimoista orkestraatiota, mutta se jäi kesken. Vielä armeijassa päivystäjänä tein jotain sävellyksiä paperille. Nämä teemat oikeastaan kuulostivat melko lupaavilta. Tästäkin melko pitkälle työstin ensimmäistä osaa, mutta taisi tavoitteet tässäkin mennä melko mahdottomaksi.

Musikaalit, teatteri ja konsertit:

Käyn katsomassa yli neljää elävien näyttelijöiden ja artistien esittämää tapahtumaa vuodessa. Musikaalit taitavat olla keskiössä, mutta raja on nykyään häilyvä, koska puhenäytelmissä voi olla musiikkia ja laulua. Viimeksi kävin katsomassa Saiturin joulun Tampereen teatterissa.

Anime ja manga:

Rajoittuu suomennettuun osioon ja mukana on myös hieman oheistuotteiden keräilyjä, mutta en kyllä tavoittele mitään täydellisiä kokoelmia. Nopeasti saisi unohtaa sijoittamisen. Tapahtumissa olen myös käynyt epäsäännöllisesti.

Muut elokuvat ja sarjat:

Tulee katsottua myös muita elokuvia ja sarjoja. Yleensä katson saman teeman ympärillä olevia sarjoja ja elokuvia ja toivon, että teema välillä myös vaihtuu. Nythän olen pyörinyt koripallon ympärillä. Suomennettu koripalloanimepuoli tuli nopeasti katsahdettua, mutta amerikkalaista tuotantoa on melko paljon. Katson siis fiktiota ja dokumentteja, mutta en ole mitenkään kartalla, mitä näissä liigoissa tällä hetkellä tapahtuu.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään kuuden aikoihin. Aamupalan yhteydessä juon teetä tai matea. Tästä alkaa sitten arkipäivä, joka koostuu töistä, sijoitusjutuista ja hengähdystauoista. Tästä kaikesta muodostuu sekava vyyhti, joka johtaa tulipalojen sammuttamisiin. Yritän tehdä kaikkea ja loppujen lopuksi en tee mitään. Tuntuu, että olen menettänyt kaiken organisoimiskyvyn. Kyllä sitä välillä miettii, että miksi elämästä on tullut hektinen kaaos. Vaikuttaa, että elämää helpottavista keksinnöistä esimerkiksi älypuhelimesta on tullut taakka, joka keskeyttää päivän uusilla informaatiosykäyksillä. Minun hyvin hitaan aivotyöskentelyyn kykenevän tyypin pää menee oikosulkuun. Lopulta siis toivomus on, että illalla yhdentoista aikaan olisi iltakaakao juotuna ja nukkumaan menoaika. Sitten tämä alkaa uudelleen ja viikonloput menee samalla kaavalla.

5. Kuvailetko, millainen olet sijoittajana?

Sijoittamisessa olen allokoiva ja pyrin passiivisuuteen. Tuntuu kuitenkin siltä, että salkussa on kokoajan jokin erikoistilanne, joka johtaa aktivisuuteen.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Vuosi taisi olla 2014, kun pankissa tehtiin joku sijoitusprofiili ja minulle ehdotettiin OP-Tuottohakuinen -rahastoa kuukausisäästöön. Minulla ei ole mitään muistikuvaa, miten näille rahastosijoituksille kävi, mutta todennäköisesti lopetin kuukausisäästön ja jouduin lunastamaan rahaston, joka oli muuttanut nimensä OP-Maltilliseksi.

Vuonna 2017 minut houkuteltiin Alexandrian sijoitusneuvontaan. Minulla oli silloin joitakin rahastosijoituksia ja sijoitusneuvoja tuomitsi ne eräänlaiseksi puskuriksi ja kertoi, että minulta puuttuu säästöt kokonaan. Alexandriasta tarjottiin pakkopaita ratkaisua säästämiseen. Sopimus olisi pitänyt allekirjoittaa heti tilaisuuden loputtua ilman, että pystyisin perehtymään asiaan. Siinä oli yksi elämäni painostavin tilanne. Onneksi se johti pakoreaktioon. Pakenin paikalta. Sieltä soiteltiin parin vuoden ajan perään.

Alexandria-kokemuksen jälkeen aloin selvittää säästämiseen liittyviä asioita ja löysin indeksirahastot. Viisaat kuitenkin kertoivat, että pörssit ovat kuplassa ja kohta romahtaa. Sitten löysin jotain aivan muuta bitcoinin. Narratiivi oli ihan toinen. Bitcoinin arvoksi kerrottiin tulevan 100 000 dollaria helmikuussa 2018 ja parin vuoden päästä arvo nousisi miljoonaan dollariin. Rekisteröidyn Coinmotioniin syksyllä 2017 ja hankin kryptoa. Tämähän oli helppoa. Arvo vain paisui ja paisui. Joka liikkeeseen piti myös reagoida, ja ostaa ja myydä jatkuvasti. Kaikki oli hauskaa. Sitten tuli myös Prasos oy:n osakeanti johon osallistuin. Pörssi ei romahtanut. Bitcoinin arvo sen sijaan romahti.

2018 ostin ensimmäiset suorat osakkeet, joka kohdistui yllättävästi Tokmanniin. Ostin myös Sampoa.

2019 tuli yllättävä meno tuolta ammattini puolelta. Myin rahastoni, osakkeeni, viimein niukasti plussalle jääneet bitcoinit, sekä S-junan. Syksyllä tein ensimmäisen sijoituksen, kun ostin Titaniumin osakkeita. Myöhemmin joulukuussa sorruin Myssyfarmin osakeantiin.

2020 kasvatin hiljalleen salkkua palauttamalla Tokmannin ja Sammon salkkuun. OP:n salkussa oli siis kolmikko: Tokmanni, Sampo ja Titanium. Kuvassa on 2020 marraskuun tilanne:

2021 oli IPOjen ja hypen vuosi. Käytännössä täytin salkun IPOilla ja myöhemmin todettuna ylihintaisilla osakkeilla. Lisäksi kryptojen osuus nousi salkussa yli 20 prosenttiin. Olihan tässä mielenkiintoinen pommi rakennettuna vuoteen 2022.

2022 ja 2023 ovat olleet vuosia, jolloin hain tasapainoa salkkuun kasvattamalla indeksirahastojen painoa.

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Foorumin kontekstin huomioituna laitan suurimmat osakeomistukset:

1. Puuilo

Puuilo tuli salkkuun, kun harjoittelin IPOjen ostamista. Olisi ollut kyllä hyvä, jos IPOjen ostaminen olisi jäänyt tähän. Puuilo on erinomaisesti suoriutunut vaikean ajan yli. Harmittaa, etten ole sijoittanut tähän enempää aikaisemmin. Ostin sen nyt suurimmaksi omistukseksi alkuvuonna.

2. Tokmanni

Tokmannin yhtiökokouksista saa mielenkiintoisen yllätysämpärin, josta on iloa koko vuodeksi. Vieläkin nautin D-vitamiineista, jotka sain yhtiökokouksesta maaliskuussa.

3. Titanium

Titanium on erinomainen yhtiö, joka maksaa korkeaa osinkoa. On osingot huomioiden todennäköisesti salkkuni tuottoisin rivi. Titanium suurien kiinteistörahastojen pyörittäjänä tuo myös kiinteistönäkökulmaa salkkuuni. Olen tyytyväinen, että minulla on kiinteistörahastojen sijaan salkussa Titaniumia.

8. Miten olet miettinyt sijoitusvarallisuutesi hajautusta?

Käytän ajallista hajautusta ja maantieteellistä hajautusta. Hajautan eri omaisuusluokkiin, yritysmuotoihin ja palvelujen tarjoajiin. Omistan listaamattomia ja listattuja osakkeita sekä rahastoja ja ETF-osuuksia. Ja tämän jälkeen hajautan vielä kertaalleen, mutta tässä kysyttiin miettimistä. Tiedän, että täällä monia joiden ei tarvitse miettiä kovinkaan paljon hajautusta. Taustalla on pitkät sijoitushorisontit ja tasainen tulovirta.

Itselläni sijoitushorisontti on vuoden 2028 loppu ja tulovirta on epätasainen, ja poliittisen ja byrokraattisen koneiston päätöksenteon takana. Jos oppikirjoja katsoo, osakepaino rahastot mukaan lukien pitäisi olla 10 % kohdalla. Toki tappionsietokyky taitaa olla korkea. Tuntuu ettei mitään muusta olekaan kokemuksia kuin tappioista. Hajautetusta salkusta löytyy mielestäni myös helpommin myytävää kuin keskitetystä. Venäjän aloittaessa sodan Ukrainassa minulla oli hyvin Suomi-keskeinen salkku. Otin tavoitteeksi USA-painon kasvattamisen samalle tasolle kuin Suomi-osakkeet. Eniten tätä pitää miettiä silloin kuin on kasvattamassa tai pienentämässä salkkua. Siinä saa paljon turhia kaupankäyntikuluja, jos salkkua aikoo kokoajan pitää tasapainossa.

Toinen tavoite on 50-50-tavoite rahastojen ja suorien osakkeiden suhteessa. Kyllähän tässä alkaa hahmottumaan, mitkä on omat kyvyt osakepoiminnassa. Lisäksi salkussa on suoja, joka ei ole riskitön, mutta pitäisi käyttäytyä eri lailla kuin osakkeet. Suojassa on osuuskunnat, korkorahastot ja SPAC. SPAC:illa onkin tänä vuonna kohtalon vuosi. Saa nähdä oliko suoja oikea paikka tälle. Uuteen SPAC:iin en ole lähdössä. Ajallinen hajautus on käytössä, koska koko sijoituspääoma ei ollut käytettävissä sijoittamisen alussa. En oikeastaan edes tiedä mikä sijoituspääomani määrä tulee olemaan. Jos en pysty ennustamaan marraskuussa tammikuun tilannetta, niin miten pystyisin ennustamaan pidemmälle tulevaisuuteen.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Lähtökohtaisesti pyrin lisäämään nykyisiä omistuksia painottaen rahastoja.

Päällimmäisenä itselläni on prosessi osakepoiminnan estämiseksi ja jopa osakekarsintaprosessi, joka on nyt valitettavasti käytössä.

Esimerkkinä käytän Nikea ja IRSA:a, jotka poimin viimeksi:

  1. Ensimmäinen vaihe on kiinnostuminen jostain ilmiöstä tai yhtiöstä. Itse useasti kiinnostun brändeistä. Itselleni tuli omituinen kiinnostus koripalloon ja nopeasti se oli tutkittua, ettei joukkueita oli pörssissä. Nike on kuitenkin iso sponsori ja taustatekijä koripallossa.
    Argentiinan matkan jälkeen kiinnostuin argentiinalaisista yrityksistä ja löysin kiinnostavan kiinteistöyhtiön IRSA:n. Salkussani ei ole kiinteistöjä niin tästä voisi tulla hyvää hajautusta.
  2. Seuraavaksi katson taulukko-ohjelmasta, että onko tyhjiä rivejä. Olen äärimmäisen laiska tekemään uusia rivejä, koska taulukostani on tullut valtavan monimutkainen. Tällöin tyhjiä rivejä taisi olla kolme, mutta luovana tyyppinä olen jo pitkään pitänyt yhdessä rivissä montaa eri sijoitusta. Nikelle siis oma rivi, mutta IRSA:n laitoin Kehittyviin markkinoihin sijoittavaan riviin.
  3. Katson, että omistanko jo yhtiötä ja olisiko järkevämpää lisätä instrumenttia, jolla jo yhtiötä omistan. Omistin Nikea indeksirahastojen ja Seligsonin brändirahaston kautta. Jälkein päin ajateltuna olisi järkevämpää ollut lisätä Seligsonin rahastoa, mutta halusin Niken Adidaksen ohi. IRSA:ssa kävi jonkinmoinen lapsus, kun en huomannut, että omistin sitä Tropico LatAm -rahaston omistaman Cresud-yhtiön kautta. Olen ajatellut, ettei rahasto sijoita Argentiinaan ja kyllähän Argentiina puutuu rahaston kuvauksestakin.
  4. Kaupankäyntikulut. Tutkin miten saisin osakkeet mahdollisen edullisesti. Ostin nämä Nordnetin Black Friday -tarjouksesta.
  5. Esittelen itselleni huonosti menneitä osakepoimintoja: Synsam, Modulight ja Inderes. Pohdi nyt vielä.
  6. Pohdin, että olisiko kuitenkin järkevämpää lisätä nykyisiä omistuksia. Tällöin mietinnässä oli Berkshire Hathaway tai Tesla.
  7. Siirretään käteinen palveluun. Yleensä siirrän käteistä niin paljon, että pystyisin toteuttamaan myös vaihtoehtoisia skenaarioita.
  8. Transaktiovaihe. Tässä vaiheessa tulee tilanne, joka toistuu myös verkkokauppaostoksia tehdessäni. Olen nähnyt niin paljon vaivaa ja käyttänyt aikaa vertailuihin ja eri skenaarioihin, että ostos on tehtävä, jotta miettimiseen tuhrautunut aika ei olisi mennyt hukkaan riippumatta ostoksen järkevyydestä.
  9. Aloitan pienillä positioilla suhteessa salkkuni kokoon. USA-osakkeiden positioiden kokoa tarkastelen vain Black Fridayna. Nike ja IRSA olivat molemmat pieniä ostoksia.
  10. Koetan ottaa oppia prosessista. Nike oli oikea tyyppiesimerkki huonosta osakepoiminnasta lyhyellä aika välillä. Ensin kurssi nousi niin, että se oli yksi tuottoisimmista riveistä Nordnetissa, mutta tulosjulkistuksen jälkeen Nike romahti ja on nyt yksi tyypillinen miinusrivi salkussa. Mutta saahan siitä osinkoja ja ensimmäinen tulikin heti tammikuun alussa. IRSA on oikeastaan kehittynyt melko hyvin ja reippaamman puolinen osinkokin yllätti minut. Mutta ovat olleet tosiaan pari kuukautta salkussa, niin ei voi vetää suuria johtopäätöksiä vielä.

Osakekarsintaprosessi lyhykäisyydessä menee siten, että luovun kaikista vähiten suunnitelman mukaisista omistuksista. Kyseessä on siis OP:n salkussa oleva suora Suomi-osake, joka lähtee ensimmäisenä. Jos on vielä lisäksi pieni miinusrivi, kyllä se vaarassa on pudota salkustani tällä hetkellä.

10. Mainitse isoin vahvuutesi sijoittajana ja kerro myös suurin kehityskohteesi sijoittajana.

Vahvuus on se, että olen tunnustanut tosiasiat, ettei minulla ole vahvuuksia sijoittajana. Tähän olisi mukava vastata, että olisin pitkäjänteinen, mutta laput ovat liian uusia tähän. Katsotaan vuosikymmenen lopussa tilannetta uudelleen. Ehkä isoin vahvuus on se, että olen sijoittamisen suhteen optimistinen, mutta tässäkin on se häilyvä raja, että meneekö ylioptimistisuuden puolelle

Kehityskohteena on käteispuskuri, joka on aina liian pieni. Olen myös sijoittanut liikaa ja joudunkin myymään osan osakkeista pois. Osakkeet ei kuitenkaan ole paras mahdollinen varakassa, mutta tilanne voisi olla paljon huonompikin, jos osakkeiden sijaan olisin maksanut lainoja pois, ostanut osuuskuntien tuotto-osuuksia tai vaikkapa koripallokenkäkokoelman.

Osakkeet on helppo myydä, vaikka tietenkin harmittaa. Kun menee hattu kourassa pankkiin, niin ei oikeastaan tiedä mitä he siellä päättävät. Tilanteen parantuessa ajattelin kuitenkin kasvattaa puskuria ja korkorahastoja. Viime vuonna en kuitenkaan lisännyt osakkeita kovinkaan paljon. Ylisijoittaminen tapahtui rahastojen ja ETF:ien kautta. Toisaalta onko tämä nyt suurin kehityskohde vai nyt vain päällimmäisenä mielessä. Ehkä on näin ja suurin kehityskohde onkin liiallinen ajankäyttö.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 50 sanalla per yhtiö.

- Inderes

Inderesin listautuessa Helsingin pörssiin kaikki näytti aurinkoiselta, kun uusia yhtiöitä tuli isossa sumassa. Ukrainan sodan alkaessa listautumiset loppuivat seinään. Lisäksi Helsingin pörssissä alkoi alakulo, jolle ei näy loppua. Koronarajoitusten loputtua vapaa-ajan mahdollisuudet lisääntyivät ja yhteisön määrä lähti laskuun. Inderesin osaava tiimi kuitenkin selättää kaikki ongelmat tehden yhtiöstä Pohjoismaiden johtavan sijoitusviestintätalon.

- Modulight

En lähde analysoimaan Modulightia. Mielestäni kyseessä on luottamuskeissi. Toiset luottaa toiset ei. Inderesin foorumi kuitenkin ansaitsee normaalin Modulight-ketjun, vaikka yhtiö kenties ei. Mielestäni siihen laadukkuuteen kuuluu se, että ensimmäinen joka tulosta haluaa kommentoida linkittää tulokseen. Siksi olen pyrkinyt olemaan aktiivinen, että saan tuloksen näkyviin ennen haukkuja, jotka ovat ihan ansaittuja. Ehkä Modulightin kurssi joskus kääntyy, ja siitä tulee potentiaalinen yritysostokohde.

- Puuilo

Puuilo on pörssimme helmi. Siksi uskonkin, että joku taho ostaa sen. Sitä ennen Puuilolla on mahdollisuus kasvattaa myymäläverkostoaan Suomessa. Tilaa kasvulle on Uudellamaalla, Turun ja Tampereen seuduilla. Vielä ei siis tarvitse etsiä kasvua pienemmiltä paikkakunnilta. Yrityskaupalla hankittiin lisää myymäläpaikkakuntia. Tuotteiden hinnat ovat pysyneet halpoina asiakkaille ja samalla katteet pysyneet hyvinä.

- Tokmanni

Tokmanni on tehnyt onnistuneita yritysjärjestelyjä koko olemassa olon ajan. Joskus osti itseään isompia kauppaketjuja. Siksi en ole kovinkaan huolissani Dollarstoren hankkimisesta. Näkisin, että Tokmanni pyrkii olemaan jatkossakin kuskin paikalla, eikä näin olisi itse yritysostokohde. Tokmannilla on nyt hyvät kasvunäkymät Ruotsissa ja Tanskassa. Europris-yhteistyö tekee mahdollisen tulevan fuusion synergiaedut pieniksi.

12. Pyöritteletkö itse arvostuskertoimia ja tunnuslukuja vai katsotko valmiiksi analyytikoiden “pureskelemia tietoja”? Miksi pyörittelet itse lukuja tai miksi et?

Sijoitustoimintani ei pyöri näiden lukujen ympärillä. Lähinnä olen katsonut, että salkkuun tulee erilaisilla arvostuksilla olevia yhtiöitä. Taulukkolaskennalla olen keskittynyt allokoinnin laskentaan. Sijoittaminen on kuitenkin harrastus. Siksi pyrin välttämään sitä, että se menisi liian ammattimaiseksi. Minulla ei ole myöskään kunnianhimoisia tavoitteita sijoittamisen suhteen.

Ehkä keskeistä minulla on seurata, miten yhtiö pystyy omiin tavoitteisiin ja analyytikoiden odotuksiin. Jos yhtiö alisuoriutuu pitkään, on aika siivota pois salkusta.

Luen myös analyysiä, mutta keskityn enemmän tekstiin kuin taulukoihin. En kovinkaan paljon välitä suosituksista ja tavoitehinnoista. Itselläni on osakkeisiini Pidä-suositus. Välillä ihmetyttää miksi Pidä-suositus puuttuu Inderesiltä, kun se löytyy välitystä harjoittavilta pankeiltakin. Pankeilta löytyy syy laittaa sijoittajat tekemään jatkuvia transaktioita, koska näin euroja tulee kassaan.

13. Erityisesti Tokmannin ketjussa olet kaivanut sellaista kiinnostavaa tietoa esille, mitä muut eivät tuo tai/ja osaa tuoda esille. Tältä pohjalta kysynkin, että onko sinulla antaa jotain vinkkejä kiinnostavan yhtiön tutkimiseen, mitä harvemmat käyttävät?

Itselleni on ollut tosi antoisaa tutustua yhtiöön ihan fyysisesti paikan päällä. Tokmannin yhtiökokous antoi materiaalia Tokmanni-ketjun lisäksi kahvihuoneelle, meemiketjuun ja salkkukatsauksiini. Kun menee paikan päälle tässä tapauksessa keskusvarastoon, yhtiö konkretisoituu aivan eri lailla kuin lukemalla asioita. Osakesäästäjät järjestävät myös yhtiövierailuja.

14. Mitä nykypäivän Vanerihands sanoisi juuri sijoittamista aloittaneelle Vanerihandsille?

Varmaan ihan samaa kuin siskolleni. Maailman laajuinen indeksisijoittaminen on helppoa ja tuottoisaa. Sijoitukset kannattaa tehdä automaattisilla kuukausisäästöillä. Jos on pakko lukea jokin kirja sijoittamisesta, niin se olisi Marko Erolan Paras sijoitus. @Warren_Fyffet tätä kirjaa suositteli aloittelijoille foorumilla. Valitettavasti sisko halusi sijoittaa vastuullisesti ja ehdotin indeksisijoittamista Suomeen ja Ruotsiin, missä on todennäköisesti maailman vastuullisimmat yritykset. Sisko ei kuitenkaan ole pitänyt tuottokehityksestä.

15. Mitä Foorumi antaa sinulle, mitä muut “sijoituslähteet” eivät pysty tarjoamaan? Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä Inderesin tarjoamia materiaaleja?

Foorumi on keskeisin kanava, mistä seuraan sijoituksiini liittyviä uutisia ja arvioita. Minun mielestä tämä on tämmöinen yhden luukun systeemi, kun foorumistit jakavat tietoa laajasti. Tärkeimmät Inderesin tarjoamat materiaalit itselleni ovat yrityskohtaiset videot, joita välillä myös pelkästään kuuntelen.

16. Sinun täytyy valita kaksi foorumilaista, 2 analyytikkoa ja 1 ei-analyytikko indeläinen hoitamaan salkkuasi kymmeneksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?

@CitizenJ jo tietämättään hoitaa indeksisalkkuani niin virallistaisin hänet hoitomaan tätä indeksipuolta. CitizenJ on erittäin ahkera ja asiallinen foorumin indeksikeskusteluissa. Lisäksi hän on valmis kommentoimaan muiden Ostaa/myy-ketjuun tehtyjä ETF-ostoksia. Salkkuni viime vuoden tuottoisin ETF-rivi oli hänen ehdottama.

@Suppilovahvero haistaa nenällään parhaat sienet metsästä ja myös parhaat osakkeet pörssistä.

@NukkeNukuttaja putosi täpärästi salkunhoidostani, koska hän käy liikaa kauppaa. Kaikki varmaan järkyttyivät, etten valinnut salkunhoitoon häntä. Arvostan häntä kuitenkin korkealle sijoittajana ja foorumilaisena.

@Sauli_Vilen pääsi juuri eroon mallisalkun hoitamisesta. Tästä kokemuksesta on nyt hyvä siirtyä kymmeneksi vuodeksi hoitamaan salkkuani.

@Antti_Viljakainen laittoi minut heti kuriin, kun fooruminoviisina laitoin rakettiemojin yhtiöketjuun. Antti huolehtii, ettei salkkuuni eksy olematonta hypeä.

@Yu_Gong toisi salkkuuni huippubrändejä.

17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Miten olet tai miten aiot hyödyntää sijoittamisen tuomaa vaurautta?

Taas tutkitaan kuinka iso osa salkkua on puskuria ja mikä osa on pidemmän ajan säästöjä. Alexandrian neuvoja oli sinänsä oikeassa, mutta ne keinot mitä tarjottiin, oli vääriä. Tavoitteena on siis pidemmän aikavälin säästöt, jota monet kutsuvat vakuutukseksi. Omat säästöt ovat hyvä olla olemassa, kun pankit vaihtavat käytäntöjään. Vauraudet voivat mennä nykyisen traktorin maksamiseen. Hyvässä tapauksessa voin ostaa uuden traktorin. Realiteetit ovat olleet kuitenkin, että olen myynyt traktorin sekä 2022 että 2023 huonosti menneiden sijoitusten vuoksi. Lyhyesti sanottuna vaurauden tehtävä on helpottaa tulevaisuudessa elämistä.

18. Miten pidät tunteesi kurissa sijoittamisessa, jotta et esimerkiksi tee liikaa tunteisiin perustuvia toimeksiantoja?

Sijoitussuunnitelma antaa tukea. Ongelmatilanteissa on hyvä katsoa sijoitussuunnitelmaa. Ajattelin tässä tammikuussa, että olen taas jättänyt noudattamatta suunnitelmaa, mutta kyllä sieltä löytyi keinot, miten tästä noustaan. Metsäomaisuus on myös yksi, mikä vähentää tunteilua laskumarkkinassa.

Kiire ei kuulu sijoittamiseen. Pikavoittojen saaminen on epätodennäköistä. Taustapeiliin ei saa paljonkaan katsoa. Harvemmin myynnit ja ostot osuu lankulle.

Tunteita kannattaa myös kuunnella. Itselleni tuli huono olo yhdestä rivistä. Kevensin sitä reippaasti. Myöhemmin koko siihen sijoitettu jäljellä oleva pääoma katosi. Onneksi edes kevensin. Sijoituskohteita on niin monia, ettei huonoa oloa tuottavia kannata pitää salkussa.

19. Miten Alokas oppisi seuraamaan paremmin suomalaisia halpakauppoja, olisiko antaa kolme vinkkiä?

Pakko ensin opponoida pikkutarkan seuraamisen hyödyllisyydestä. Pihtiputaan Tokmannin laajennus ja Suonenjoen uuden myymälän rakentamisen viivästyminen ovat todella pieniä asioita, jotka ei vaikuta kolmessa maassa operoivalle konserniin mitenkään.

  1. Ensimmäinen tapa seurata halpakauppaa on mennä ostoksille niihin ja pitää silmät auki. Itse käyn myös matkojen yhteydessä eri Tokmanneissa. Buenos Airesissa oli kyllä valtava puute, kun Tokmannia ei ollut. Sitten voi vielä valjastaa tuttavat ja läheiset raportoimaan halpakauppakäynneistä. Jos veljen vaimon ostosreissu ja Tokmannin kurssin päivän korkein lukema osuu samaan hetkeen, niin kysessä on todennäköisesti sattuma. :tokmanni:
  2. Yksinkertainen keino on tilata lehdistötiedotteet sähköpostiin.
  3. Seurata halpakauppayhtiön ja kilpailijoiden sometilejä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilaiset ottavat hyvin huomioon toiset ja näen, että foorumiin on yhä matala liittymiskynnys.


Kiitos Vanerihands kiinnostavista ja ajatuksia herättävistä vastauksista!

Mielestäni Vanerihands on varsin esimerkinomainen foorumilainen, joka herättää hyvää mieltä heitoillaan ja meemeillään, mutta mikä tärkeintä; hän auttaa omalla toiminnallaan muita sijoittajia ja vielä sillä tavalla, että hänen viesteistään saa irti ihan tavalliset sijoittajat kuin myös analyytikotkin. :slight_smile:

Foorumi on todella upea paikka ja varsinkin yhtiöketjut, joista löytyy laajasti kaikenlaista tietoa. Suuri kiitos sijoitusaiheisten ketjujen aktiivisille kirjoittajille, jotka käyttävät runsaasti aikaa jakaessaan hyvää tietoa muille sijoittajille.

Jos näette, että joku on aidosti käyttänyt aikaa ja vaivaa yhtiöketjussa viestiin, joka tuo iloa ja hyötyä toisille sijoittajille, niin suosittelen tykkäämään viestistä kiitokseksi, jotta kirjoittaja tietää hänen viestillään olevan merkitystä ja se varmaan auttaa monia jatkamaan kirjoittelua varsinkin niissä hiljaisemmissa yhtiöketjuissa. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa!

101 tykkäystä

Kiitos haastattelusta! En ajatellut, että olisin päässyt ensimmäiseen sadan haastateltavan joukkoon. Kirjoitusprosessi oli vaikea, koska pelkäsin, että minusta tulee täysin pellen vaikutelma, mutta kuitenkin pitäisi olla rehellinen. Lopuksi kirjoittamani teksti muuttui täysin radioaktiiviseksi. Virheiden korjaaminen tuli mahdottomaksi. Ehkä joskus pystyn lukemaan tämän haastattelun.

62 tykkäystä

Kiitos itsellesi, kun suostuit haastateltavakseni ja sun vastaukset saivatkin jo privanakin kehuja! :slight_smile:

Vastauksesi olivat kiinnostavia, opettavaisia ja viihdyttäviä.

Tällä hetkellä nautin katsomalla kolmen vuoden “tuottojani”, siinä näkyy, että indeksiin ei ole laitettu - on otettu sitä näkemystä… ihan ite, kuten näkyy.

image

Mukavaa viikonloppua!

27 tykkäystä

Tuotapa tuota :laughing: Tulkitsen, että tämä oli hyväntahtoista kettuilua? Mä voisin ite antaa omat hiluni jollekin varainhoitajalle, joka voisi saada ne poikimaan :slightly_smiling_face: Sienet löydän kyllä ja toivottavasti joskus jonkun tuottoisan osakkeenkin.

13 tykkäystä

Veikkaan, että @Vanerihands kuin moni muukin on tykännyt näistä sienestysjutuistasi. :slight_smile:

Luulen myös, että hän arvostaa innokkuuttasi ja tiettyihin yhtiöihin. Arvaan, että hänen heitollaan ei ole mitään tekemistä sillä, oletko mikkomäkinen tai tavallinen sijoittaja, vaan hän tykkää ehkä meiningistäsi mitä tulee sijoittamiseen. Niin tai näin… siitä olen ihan varma, että hyvätahtoinen Vanerhandsin kommentti oli. :muscle:

Kun on tunnetta mukana sijoittamisessa ja elämässä, niin ei tule ainakaan tylsää. :slight_smile:

Tämä Vanerihandsin heitto sopii hyvin myös itseeni:
Tunteita kannattaa myös kuunnella. Itselleni tuli huono olo yhdestä rivistä. Kevensin sitä reippaasti. Myöhemmin koko siihen sijoitettu jäljellä oleva pääoma katosi. Onneksi edes kevensin. Sijoituskohteita on niin monia, ettei huonoa oloa tuottavia kannata pitää salkussa.

Wallstreet GIFs - Get the best gif on GIFER

11 tykkäystä

Tehtävässä pyydettiin valita salkunhoitaja kymmeneksi vuodeksi. Kyllä, kun noin pitkään pitää työskennellä yhdessä niin mielellään valitsen hyvän tyypin kuin huippusijoittajan, josta en tiedä mitään. Nukuttaja olisi jäänyt vielä kesken kaiken elääkkeelle.

Jos ei muuta niin ainakin tein hyvän joululahjapoiminnan jakamasi linkin kautta:

16 tykkäystä

69. Hades

Hades on älykäs ja laadukasta sijoitusaiheista materiaalia tuottava kaveri; nämä asiat tulevat ensimmäiseä mieleen hänestä. Tällaiset kaverit ovat yksi isoimmista syistä, miksi tänne sijoitusaiheiselle Foorumille tullaan… onhan se käsittämättömän upeaa, kun miettii, että Inderesiltä saa laadukkaat sijoitusaiheiset materiaalit, mutta sen lisäksi täällä on Foorumi, jossa hadekset auttavat alokkaita sekä muunlaisiakin sijoittajia kehittymään ja sivistymään.

On mahtavaa lukea hänen viestejään, koska niissä on laadukasta sijoittajalle lisäarvoa tuovaa tietoa sekä hyvää täydentävää pohdintaa. Hänen viestinsä ovat myös hienosti kirjoitettuja ja mukavasti jäsenneltyinä, joten niitä on mukava lukea.

Okei, on hänellä tietoa ja älyä, mutta aika oleellista on myös se, että hän näkee aikaa ja vaivaa viesteihin, mikä on hyvin arvostettavaa. Tällaiset kaverit ovat isossa roolissa Foorumilla, joten kiitos Hadekselle ja muille hadeksille!

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Eteläsuomalainen, nuoremmasta päästä oleva kansankynttilä. Viihtyy elämässä molemmin puolin opettajan pöytää oppimassa ja opettamassa milloin mitäkin aihetta. Itseironian kruunaamaton piirisarjamestari. Haastattelussa etupäässä siksi, ettei Alokas saanut vieläkään houkuteltua Ekaa mukaan.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Voisin asua kirjastossa, jos tarve vaatisi. Ikuisena lukutoukkana viihdyn niissä loistavasti, ja arvostan suuresti sitä kaikkea, mitä kirjastot ovat elämässäni mulle tarjonneet.

Kilpailuhenki ja tahto tehdä asiat entistä/muita paremmin asuu mussa vahvana, melko lailla lajista riippumatta. Kaveripalaute ”höntsäily ei vissiin kuulu Hadeksen sanavarastoon” kertoo oleellisen: kun numerolappu isketään rintaan, niin vain ja ainoastaan voitto merkitsee. :grin:

Jos haluat syystä tai toisesta paeta mun luota, niin etsi korkea paikka tai hyppää lentokoneeseen. Luultavasti keksin jonkin hyvän tekosyyn pysytellä lähempänä maanpintaa, sillä korkeilla paikoilla oleskelu ei nappaa sitten yhtään.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Olen koko pienen ikäni pelaillut videopelejä, ja ne ovat yhä yksi keskeisistä tavoista viettää aikaa. Nykyään sitä ei luonnollisesti liikaa ole, mutta silloin kun sattuu olemaan vapaampi ilta käsissä, niin eri roolipelit astuvat kuvioihin. Olisi hauska verrata, että kummat pelit ovat vieneet useamman vuoden elinajastani: itse pelaamiseen käytetyt tunnit vai Embraceriin sijoittaminen vuonna 2022.

Urheiluharrastus on toinen maininnan arvoinen asia. Ei mitään erityisen hienoa tai tavoitteellista, mutta kunhan pyrin pitämään pään ja ruumiin kunnossa. Liikunnasta on onneksi tullut pelien tavoin jo niin pitkäaikainen tapa, että ajatus siitä luopumisesta tuntuu pahemmalta kuin Nokia-sijoittajan 2000-luku. Ehkä joskus vielä tulee paluu lapsuudessa mukana kulkeneisiin pallopeleihin, mutta tätä ei ainakaan vielä ole näköpiirissä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herätys yleensä ennen seitsemää, josta lähden ripeällä tahdilla töihin. En ole mitenkään tarkkojen aamurutiinien perään, mutta sen verran ajoissa haluan aina olla, että ehdin juomaan kahvit ja juttelemaan asiakaskunnan kanssa rennommat kuulumiset ennen työnteon alkua. Opettajan arkeni ei pahemmin poikkea tavanomaisesta: opettamista, tuntien suunnittelua, viestintää, tehtävien tarkistusta ja palavereja. Pyrin pitämään työpäivät suhteellisen järkevissä mitoissa, mutta vähän turhan usein sitä huomaa sammuttelevansa valoja perästään kotiin lähtiessä.

Istumatyö ei juuri kroppaa palvele, joten kuntosali, uimahalli tai lenkkipolku kutsuu heti töiden perään harva se päivä. Näiden jälkeen sitten ajetaan koneet alas kotona videopelien ja sijoittamissisältöjen avulla silloin, kun ystävien kanssa ei ole sovittuna mitään. Tylsän rauhallista yhden miehen arkea siis pääasiassa, enkä oikein tiedä, että kaipaanko aina edes muuta.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Mitä olen: osakepoimija, joka etsii vielä tarkemmin määriteltävää lokeroa, johon itsensä asettaa. Yritän kehittää ja (etenkin) kasvattaa salkusta keskitettyä, pitkäjänteisiin kassavirtakoneisiin perustuvaa kokonaisuutta. Pidän sijoituksista, joissa saa ottaa mieluummin poikkeuksellisen matalan riskin kuin korkean tuoton. Lisäksi leikin arvosijoittajaa, sillä korkeiden kertoimien maksaminen ei sovi luonteen päälle sitten ollenkaan. Sijoittajana olen valitettavasti vielä liian usein hätäisempi kuin 95 % oppilaistani perjantain viimeisellä tunnilla – tästä yritän oppia pois.

Mitä en ole: osinkohaukka, hypernopeaan kasvuun sijoittaja, tappiollisten yhtiöiden ostaja, indeksisijoittaja. Kaikkia neljää on tullut jossain määrin kokeiltua, ja olen todennut, ettei oma luonne vain mene yksiin noiden tyylien kanssa. Osinkofirmojen ja indeksien tylsyys on usein johtanut tekemään jotain megalomaanisen typerää, kun ns. ”mitään ei tapahdu”. Toisessa ääripäässä taas tappiollisten kasvajien kanssa mennään liian kovaa ja liian isolla riskillä, jota pää ei ole kestänyt. Tähtään siis mielelläni tasaisiin onnistumisiin.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Viisi-kuusi vuotta sitten aloittelin, kun kiinnostus heräsi opintojen aikana. Indekseistä lähdettiin liikkeelle, varovaisia ja tietämättömiä kun oltiin, mutta muutamien kuukausien jälkeen alkoikin sitten kunnon bullerointi osakkeilla. Taiteellinen nimitys tälle olisi luokkaa Cirque d’Etusivu de Kauppalehti, kun kiinnostavia osakkeita pomppi esiin joka puolelta, ja ostaahan niitä sitten piti. Valitettavasti tämä ei rajoittunut pelkästään Nokiaan ja Nordeaan, vaan senttiosakelaarista lähdettiin etsimään… noh, voiko sanoa tietävänsä että mitä, kun koko hommassa ei ollut mitään helvetin järkeä.

Ironista, että tuo ensimmäinen duracellpupu-sijoitusvuosi oli myös kirkkaasti paras tähän asti (+40% vuosi), kun yksi poiminnoista sattui olemaan irrationaalisen isolla painolla ostettu Genovis. Muistutan itseäni edelleen säännöllisesti siitä, että tuo vuosi olisi voinut katkaista siivet sijoitustoiminnalta heti kättelyssä, niin jäätävää riskinottoa siinä kuitenkin oli. Muistelen seuranneeni uteliaana Nordnetissa sellaista juttua kuin Sharpen lukua, joka muilla oli mutta itseltäni yllättäen puuttui. Liekö softa vetänyt itsensä totaaliseen umpisolmuun niitä pakkaslukemia laskiessa.

Koronavuosista jäi käteen isot indeksitappiot, mutta eipä niillä pohjatiedoilla ja -taidoilla muutakaan olisi voinut olettaa. Osakepoimijoina kuitenkin pysyttiin, ja samalla tiellä jatkan edelleen – nyt vain huomattavasti erilaisella tyylillä, vähemmällä uutuudenviehätyksellä, ja ainakin toivottavasti paremmalla suunnitelmalla.

7. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Veikkaa, mitkä kaksi osaketta nousevat eniten tänä vuonna ja miksi.

Päivittelin salkun sisällön joulukuun lopulla foorumille, tuosta näkyy lähes reaaliaikainen tilanne. Mitä sinulla on salkussa? - #3556 käyttäjältä Hades

Olen tuon viestin jälkeen lisännyt IDT:tä, palauttanut salkusta hetkellisesti ulkoilleet Sesat takaisin, sekä lisännyt uuden position Atkorea. Käteistä on siis saatu töihin melko reippaasti. Kuten aikaisemmin sanoin, niin salkkuyhtiöistä suurin osa on taseiltaan vahvoja, vahvaa kassavirtaa tuottavia ja vahvan pääomistajan hallinnoimia. Velattomia ja osakkeitaan takaisinostavia yhtiöitä löytyy – nämä ovat itselleni hyvin sydäntä lähellä, ja näiden varaan haluan salkkuni rakentaa.

Mitkä kaksi osaketta nousevat eniten tänä vuonna? Noh, kerron kohta ne kaksi viimeisintä myyntiäni, eli malta hetki. :wink: Jos tämän hetken salkkufirmoista taas valitaan, niin arvotaan tähän Fairfax ja IDT, lähinnä mahdollisten katalyyttiensä vuoksi. Sinäänsä tilanne lienee hyvä, että luottoa riittää lähes koko salkun hyvään performanssiin – mitään kamalan yliarvostettua veskasta ei löydy, ja pari selkeästi kalliimpaa positiota ovat pienemmästä päästä.

8. Mitkä ovat kaksi viimeisintä osakemyyntiäsi ja mitkä olivat myyntiperusteesi?

Kiva kysymys juuri näin vuodenvaihteen… salkun siivoilun jälkeen. Huijaan sen verran, että jätän pari tapausta väliin ja vastaan Keskon (kokonaan) ja Sammon (siivun).

Kesko lähti menemään siksi, että halusin siivota pienet, salkun ”uuteen tyyliin” sopimattomat positiot pois. Firma on kieltämättä hyvin hoidettu, ja siksi se olikin niin musertavaa kuulla Inderesin haastattelussa, ettei takaisinostoja ole edes harkittu työkalupakkiin. Firmaa kehutaan kovaan ääneen, mutta ei se vissiin niin hyvä ole, että omistajien omistusosuuksia haluttaisiin tarkoituksella kasvattaa.

Sammon kohdalla ei ole ollut samaa tilannetta kuin Keskolla, vaan tein pienen kevennyksen lähinnä valuaatiosyistä. Kun salkussa on iso potti saman toimialan yhtiötä lähes kolme kertaa alemmalla valuaatiolla ja mielestäni vahvemmilla kasvunäkymillä, niin on toisinaan vaikea perustella, miksi Sampo kuuluisi sinne kaveriksi. Koronakuopasta poimittuna sijoitus on ollut varsin hyvä riskeihin nähden, mutta alkaisi näyttää siltä, että sato on isojen tuottojen osalta korjattu.

Yksi keskeinen tavoite tähän vuoteen on se, että myyntien (ja turhien ostojen) määrä saataisiin lähelle nollaa. Sitä kohti, siis.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Vahvasti keskeneräinen, mutta tiettyjä samanlaisuuksia poiminnoista löytyy. Homma lähtee pitkälti sijoituskeskustelujen selaamisesta, jolla yritän haravoida potentiaalisia ideoita kommenteista ja postauksista. Katsastan paljon eri firmoja, mutta lähes kaikki unohdan heti ensimmäisellä lukujen tarkistuksella – tajusin aikanaan hyvin äkkiä, että jos etsii ideoita näin, niin lähes kaikelle pitää kyetä sanomaan ei. Paljon urakassa käyttämäni Twitter on Elon-sedän parhaista yrityksistä huolimatta (/ansiosta?) täynnä sellaista höttöä, että ilman raakaa ja armotonta rajaamista ja ideoiden sivuuttamista ei ole mitään saumaa pärjätä. Käytän taloustietojen tarkasteluun pääasiassa Yahoo Financen tietoja, koska suurin osa perustiedoista löytyy hyvin nopeasti.

Jos jokin potentiaalinen kohde löytyy helpoilla kriteereillä – kiintoisa toimiala, hyvä kasvu, matala arvostus, matala velkaisuus – niin alan tutkia keskustelua ja raportteja tarkemmin. Saatavilla olevat raportit, Substack-kirjoitukset ja muut vastaavat yleensä antavat osviittaa siitä, että mihin on tutustumassa. Jos firma on vähänkään seuratumpi, niin tämä yleensä tuo esiin jo ison kasan tärkeitä pointteja, joihin tutustun sitten myöhemmin firman omaa raportointia tutkiessa. Aina ei tietenkään ole tarjolla analyysiä, jolloin sukellan suoraan firman omille sijoittajasivuille. Lisäksi firmojen pidemmän ajan taloustiedot kiinnostavat – työkalupakkia täydentävät esimerkiksi Börsdata Pohjoismaisten osakkeiden kanssa ja Macrotrends jenkkilässä seikkaillessa.

Firmojen raporttien lukeminen kuuluu luonnollisesti asiaan, ja niitä tutkiessa kiinnostavat erityisesti kassavirta- ja taselaskelmat sekä ns. kootut selitykset -tyylinen sisältö. Tutkin aikanaan opiskellessa yritysjohtajien perusteluja sijoittajaviestinnässään, ja näistä opeista on ollut yllättävän paljon hyötyä tulkitessa, että kenen käsiin uskot rahasi hoidettavaksi. Mitä selkeämmin yhtiö viestii virheet, pettymykset ja surkeat suorittamiset, sitä parempi.

Prosessiin on kuulunut jo pidempään firmojen etsinnän tueksi kriteerit, joiden avulla rajaan omaa sijoitusuniversumia mahdollisimman säälimättömästi pienemmäksi. Foorumilla olen näitä kai maininnutkin, mutta esim. tappiolliset, valtio-omisteiset, ylivelkaiset ja osinkopainotteiset firmat jäävät ilman selityksiä ulos kyydistä. Sama koskee firmoja, jotka eivät raportoi osaamallani kielellä. Ja kun vielä bonuksena käyttää Nordeaa osakevälittäjänä, niin myös se rajaa universumia varsin kiitettävästi. :wink: Voi olla, että joku hyvä sijoitus jää tällä tavoin välistä, mutta sijoitustyylin on sovittava itselle, ja siitä on mun nähdäkseni turha tinkiä vähääkään.

10. Millainen on sinun osakemyyntiprosessisi askel askeleelta?

Hyvä, että kysyit! Alla vaihteeksi kuvamuodossa vastaus:

Oman sijoitustyöni perisynti #1: skippaa ylimääräinen suunnittelu ja etene suoraan toimintaan, vain paetaksesi ennen pitkää häntä koipien välissä myyntinapille. En aio edes esittää, etteikö tämä olisi muuta kuin iso heikkous, jota pitää työstää. Isompi ongelma tässä on toki se ostaminen, vaikeahan se on myydä jossei osta ensin, mutta joka kerta se myyminen tuntuu siitä huolimatta ihan yhtä idioottimaiselta.

Jos unohtaa tuon lyhytjänteisen tempoilun, niin myyn oikeastaan melko vähän. Yleensä myynnit osuvat yhtiöihin, joiden kohdalla tulee jokin iso muutos huonompaan – tällöin myyn kaiken kerralla, enkä jää enempää miettimään asiaa. Yleisesti en usko, että kikkailu pienempien siivujen myynnillä on kovin järkevää, vaikka verotussyistä joskus näin tuleekin tehtyä. Toinen keskeinen syy myydä on se, kun jokin positio on laskenut niin reippaasti, ettei omaan arvioon firman arvosta voi enää luottaa. Silloin on ollut parempi ottaa tappiot sisään suoraan kuin jäädä odottelemaan ihmettä. Vuoden 2022 paskamyrskyn keskellä tämä päätös pelasti ainakin kahdelta ison rivin puolittumiselta sen jälkeen, kun salkussa ollut positio oli jo valmiiksi miinuksella kuin Vihreiden kannatus. Muuten pyrin holdailemaan vain, kun mitään teknisen analyysin osaamistakaan ei ole tähän osoitteeseen jaettu sitten yhtään myyntejä helpottamaan.

Olen miettinyt jonkinlaisten stop lossien käyttöä sijoitusstrategiassa, mutta toistaiseksi ei ole tullut päätettyä tai kokeiltua mitään systemaattista. Onneksi kehittää voi aina.

11. Mikä on suurin onnistumisesi sijoittamisessa ja mitä opit siitä?

Gofore ja Fairfax jakakoot tämän tittelin. Ajattelin tätä vähän sillä tavalla, että voit olla sijoituspäätöksestä joko oikeassa tai väärässä, oikein tai väärin perustein. Kummankin mainitun yhtiön kanssa asiat ovat menneet melko lailla nappiin niillä perusteilla, joilla olen yhtiöitä ostanut. On tullut ostettua laadukasta firmaa edullisin kertoimin tilanteessa, jossa bisnes on parantunut melko merkittävästi oston jälkeen. Firmojen suhteen ei ole tullut esiin mitään ikäviä yllätyksiä, jotka olisivat menneet ohi ostohetkellä (kop kop). Tuotot ovat olleet sen mukaisia.

Mitä näistä on opittu? Sen, että tällaisia on olemassa, ja että ne voivat osua myös omalle kohdalle luojan niin suodessa. Tärkeämpi osa oppia on kuitenkin se, että kun yrittää etsiä samanlaisia kohteita markkinalta, niin vastaavia ei tunnu löytyvän, vaikka miten katsoisi. Jossain vaiheessa sitten kävi mielessä, että ehkä nämä ovat harvinaisia ihan syystä, ja ehkä on myös OK panostaa kunnolla niihin tapauksiin, joita saa tutkalle.

Fairfaxin kohdalla tämä jälkimmäinen oivallus on johtanut oman sijoitusurani kirkkaasti kovimpiin euromääräisiin tuottoihin, kun position paino on ollut suurimman osan ajasta yli 20 prosenttia salkusta. Goforen kohdalla tätä oivallusta ei ollut vielä tapahtunut (ostin sitä jollakin 2 prosentin painolla aikoinaan), joten osakkeen kolminkertaistuminen ei lopulta lihottanut tilipussia ihan niin paljon kuin olisi toivonut. You live and you learn.

12. Mikä on suurin epäonnistumisesi sijoittamisessa ja mitä opit siitä?

Vuosi 2022. Kaikki salkun isot positiot sukelsivat jotakuinkin samaan aikaan koronakuplan huipulta alas, osa puolittuen ja osa vähän enemmänkin. Lopullinen tuomio oli luokkaa -30% vuodessa. Sellainen piristysruiske pandemian jälkimaininkeihin.

Jos lähtisin listaamaan kaikkia oppeja tuosta ajasta, niin olisit ehtinyt ylentyä luutnantiksi ennen kuin tulisi valmista. Mutta jos otan salkun kärkiviisikosta yhden opin per ydinräjähdys, niin päästään vähän helpommalla. Siispä:

Harvia: absoluuttisella laatufirmallakin voi tehdä ihan helvetisti tappiota. Sentään en lisäillyt isommin huipuilta, mutta tämä seikkailu avasi kyllä silmät sen suhteen, mitä nykyään osaa vältellä paremmin etenkin jenkkimarkkinaa tutkiessa: edes laadusta ei voi maksaa mitä vain. Ihan vähän ottaa edelleen päähän myös… noh, näet kohta.

Embracer: tämä teki ihan molekyylitasolla kipeää, sillä sarjayhdistelijät kiinnostavat yhtiöinä, ja tässä kaikki näytti erinomaiselta. Moni kokeneempi sijoittaja näki kuitenkin jo todella kaukaa sen, ettei taloudellinen kehitys ollut firmalla täysin hallussa. Osakkeita printtaamalla saatiin aikaan paljon, mutta melkoisen ongelmavyyhdin tuo nopea laajeneminen jätti taakseen, mikä meni itseltä uusien kimaltavien lelujen ihailun takia ohi. Myin aika lailla heti, kun aloin ymmärtää firman johdon menettäneen hallinnan kasvusta, mutta tuottomielessä tuo tapahtui liian myöhään. Siispä: numerot > tarina.

Tecnotree: tästä opittiin ainakin melkein ajoissa: pääsin lähestulkoon omilleni myymällä ennen, kun karmivimmat ongelmat alkoivat paljastua niin kassan kuin hallintotavan puolella. Tuon jälkeen firma on näyttänyt jatkuvasti halvalta, mutta takaisin ei ole ollut paluuta luottamuksen säryttyä. Heitän nykyään sijoitusideoita tällä perusteella hyvin kevyesti romukoppaan, sillä tällaisia ongelmia en halua sijoituskontekstissa pohtia sekuntiakaan.

Kamux: pitkälti sama kuin Embracer, mutta huonommilla tulosvaroitusten ajankohdilla. Tässä voisi mainita ehkä sen, että kyse on yksi harvoista kerroista, kun olen onnistunut käyttämään makrodataa tuottoisasti. Perustelin irtautumisen globaaleilla automarkkinoiden ongelmilla, toki vasta sitten kun lisäsin parista dipistä matkan varrella. Oppimissisältöihin kuului myös se, että miltä näyttää toimiala, jonka toimijat ovat jotakuinkin kuolemanvaarassa jatkuvasti. Sitä olisi pitänyt kunnioittaa, mutta eihän nyt tehokasta markkinajohtajaa kilpailu haittaa! Juu, eipä haittaa ei.

Inmode: viimeisimpänä se kamalin virhe kaikista. Puolessa vuodessa typ -60% yhtiöllä, josta luulin tietäväni jotakin. Luulin tätä niin vahvasti, että kirjoittelin ihan yhtiöketjunkin. Sellainen suoritus tällä kertaa. Firma tuskin on yhtä huono kuin ne vuoden 2019 salkkuun päätyneet kasinoarvat, mutta kenties karma tarjosi Inmoden kanssa sen lopputuloksen, jonka silloin olisin ansainnut. Pitkään näytti, että firma on erinomaisessa hapessa, mutta sittemmin varoitusmerkkejä on ilmaantunut sieltä sun täältä.

Mikä oppi tarttuu mukaan? Kun kaikki on mennyt enemmän tai vähemmän pieleen, niin on vaikea lähteä purkamaan ajatuksia. Yhtäältä voisi sanoa harviamaisesti, että laadusta ei saa maksaa liikaa. Toisaalta ongelma on myös siinä, että pääoman allokointi tuo sieraimiin tuulahduksen Ilkka-Yhtymää lihataloilla höystettynä. Luottamusta on koeteltu johdon kommentteja lukiessa, ja hieman on se kova kasvukin lähtenyt laantumaan. Turpaan on tullut, ja ehkä joskus tästä voi saada oppia irti. Tällä hetkellä kuitenkin vain ottaa päähän.

Monesti mietin, että mitä jos perustaisi yhtiöketjun jostakin firmasta, joka voisi kiinnostaa. Tämä yksittäinen tapaus on pitänyt huolen siitä, ettei uusia ole näkynyt. Huonommin tuskin voisi mennä, mutta luottamusta omaan itseen rakennetaan vielä uudestaan.

13. Kerro viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

  • Harvia: upea firma, ei siitä pääse mihinkään. Saunominen sekä pörssiyhtiön kestävän korkea kannattavuus ovat kauniita asioita, ja tässä on niitä molempia. Ehkä taas joskus tämän kyytiin, koronakuplailun jälkeen tarvitaan vähän happea selventämään mielipidettä firmasta. Onneksi ison pudotuksen jälkeen oli syksyllä 2022 ostotoimeksianto sisällä vasta 12 eurossa, niin ei tarvitse tänä päivänä vaivata ajatuksia ylimääräisillä tuotoilla.
  • Valmet: Helsingin parhaita suorittajia viimeiseen 10 vuoteen? Kaunis yhdistelmä hyvin kasvavaa myyntiä ja paranevaa tuloksen laatua. Olisi hienoa nähdä virtauksensäätösegmentissä yritysostoja Neleksen bisneksen ympärille, niin sama tarina voisi hyvinkin jatkua myös tulevaisuudessa. Osinkopuolueen onneksi (ja omaksi harmikseni) Solidium häärää edelleen puikoissa, niin voitonjako tehdään perinteisin keinoin.
  • Kemira: sikäli kun ymmärrän yhtiöstä mitään, niin Kemiran vesibisnes voisi olla pidemmällä tähtäimellä kiinnostavimpia kotipörssissä. Vahva ja luotettava pääomistaja on iso plussa. Hyvin harva kotipörssin yhtiö kiinnostaa millään tasolla, mutta tässä olisi kieltämättä vahva kandidaatti.
  • PayPal: siinä vaiheessa kun saan selville, että onko PayPal huikea osakekantaansa kannibalisoiva kassavirtakone vai tuleva arvoansa, olen luultavasti ehtinyt joko menettää satojen prosenttien tuotot tai muuten vain seota täysin. Firmaa seuraa ja tarkkailee niin monta silmäparia, etten pidä mahdollisuuksistani löytää tuottoja ennen heitä.

14. Sinulla on ja on ollut jonkin verran ulkomaalaisia yhtiöitä, mitkä sivustot ovat itsellesi tärkeimpiä esimerkiksi yhdysvaltalaisten ja ruotsalaisten yhtiöiden seuraamiseen?

Vaikea vastata mitään muuta kuin Twitter. Kun sijoitusprosessi lähtee yhtiöideoista liikkeelle, niin ”Fintwitteristä” niitä tulee esiin uskomattomia määriä. Hyviä, erinomaisia, järkyttäviä – kaikenlaisia ideoita on saatavilla, perusteluilla ja ilman. Uutiset räpsähtävät sekunneissa eetteriin, jos niitä tulee. Kriittisiä äänenpainoja kuulee hypetyksen lomassa riittävästi. Esimerkiksi Inden foorumiin verrattuna iso etu on se, että osakeideoita tulee ympäri maailmaa, eivätkä ne hyvätkään todellakaan lopu kesken.

Varjopuolina on sitten suurin osa viesteistä, eli heikkolaatuinen hypetys/pumppaus sekä milloin mitäkin kryptokusetusta mainostava bottien armeija. Monille nuo olisivat täysiä dealbreakereita, mutta kun osaa etsiä – ja jälleen kerran – rajata huonoja puolia pois riittävästi, niin Twitteristä tulee isokin apu. Ja hei, jos Morgan Stanleyn palkkatöitä tekevä analyytikko saa Teslalle arvottua 380 dollarin tavoitehinnan perustuen pääasiassa keijupölyyn ja iltasatuihin, niin eiköhän parhaiden Twitter-kirjoittajien laatu kestä vertailua aivan loistavasti. Alla näistä pari esimerkkiä:

https://twitter.com/DevinLaSarre

https://twitter.com/JRogrow

https://twitter.com/alexeliasson

Muitakin foorumeita varmasti olisi, mutta käytän niitä hyvin, hyvin satunnaisesti (pl. Corner of Berkshire and Fairfax, jota luen melko paljon Fairfax-omistuksen vuoksi). Näitä lukiessa tulee kuitenkin systemaattisesti ikävä Inderesin foorumia, mikä kertoo tämän kioskin korkeasta keskustelun tasosta aika paljon.

15. Miten hyödynnät sijoittamisessa makrotalouden dataa ja uutisia vai vaikuttavatko makrotalouden muutokset ja kuviot toimintaasi?

Seuraan makrotaloutta niin hävettävän vähän, että en voi hyvällä tahdollakaan sanoa sen vaikuttavan sijoittamiseeni. Ei siitä kai sen enempää.

16. Sinun pitää valita neljä foorumilaista hoitamaan salkkuasi, ketkä valitsisit ja miksi?

@Juippi : uskallan väittää, että hän ymmärtää arvosijoittamisen päälle. Elvyttää Grahamin lukua sijoituspäätöksillään. Yksi foorumilaisista, jonka sijoitustyyliä pyrin eräällä tavalla kopioimaan – sen verran vakuuttavia arvopoimintoja on Juippi tehnyt.

@Homeros : viestit eri yhtiöketjuissa ovat täyttä timanttia, ja asiantuntemus paistaa pitkälle. Kun useampi salkkuyhtiöistäni osuu vieläpä niihin ketjuihin, joihin Homeros on kirjoitellut, niin valinta on helppo – yhtiöt eivät vaihdu, mutta salkunhoitaja vaihtuu turistista asiantuntijaksi.

@Zoltan : Mitä sinulla on salkussa -ketjun kenties vaikuttavin raportoija. Koronakuplan nousun ja tuhon, sekä Ukrainan shokkiaaltojen läpi istuminen lähes muuttumattomalla salkulla ja kolmen upean laatuyhtiön hillittömällä ylipainolla on temppu, josta ainakin allekirjoittanut voisi yrittää oppia jotakin.

@Seinakadun_Keisari : henkilö, joka vaatii analyytikkoa lyömään huonoon governanceen ja selittelyyn syyllistynyttä toimaria mikrofonilla kesken haastattelun, on aina tervetullut salkunhoitotiimiin.

[Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä - #8796 käyttäjältä Seinakadun_Keisari]

17. Mitkä kaksi ovat Inderesin materiaaleista tärkeimmät ja miksi?

Isolla marginaalilla foorumi, ja kakkosena laajat raportit. Ilman foorumia ei ole Inderesiä, tämä lienee kaikille selvää. Analyysiä, tiedotteita, raportteja ja oikeastaan lähes mitä tahansa muuta voi saada helposti muualtakin, mutta mahdollisuus sijoituksista keskusteluun kanssasijoittajien ja parhaimmillaan ammattilaisten analyytikkojen kanssa on asia, jolle ei löydy korviketta. En olisi oppinut murto-osaakaan tähänastisesta sijoitusosaamisestani ilman foorumin opponointia. Foorumin menoa täydentävät oivallisesti laajat raportit, joista kotimaan pörssissä kahlaaville on kerran kerrasta iloa tutkimustyössä.

Kunniamaininta Inderespodille, joka oli ensikosketukseni Inderesiin ylipäätään. Sijoitusuran alkuvaiheessa halusin kuunnella jotakin aiheeseen liittyvää ajomatkalla, joten päädyin podin jaksoon 46, jossa Mikael ja Sauli puhuivat kiinnostavasti mututuntumalla sijoittamisesta. Sen verran oli hyvä jakso, että osakepoiminnat menivät mututuntumalta seuraavat kolme vuotta puhtaasta inspiraatiosta. Happy?

18. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa?

Tunnen itseäni ja omia puutteitani sen verran, että pyrin lähinnä välttelemään tilanteita, joissa tunteet johtaisivat ongelmiin. Parhaat sijoitukset ovat itselleni sellaisia, jotka eivät kuormita päätä turhaan. Joskus jokainen sijoitus oli jännittävä kuin mikä, mutta nyt sitä osaa jo arvostaa, ettei joka päivä tule elettyä tunteella pörssin mukana.

Kun on tehnyt omalle päälle sopimattomia sijoituksia, niin yleensä on ongelmien ilmetessä huomannut aika äkkiä sen, miten ajatukset lakkaavat toimimasta ja tunteet tekevät tuhojaan. Ylempänä mainitsin jo, että hyperkasvu ja liika tylsyys johtavat sekoiluun, joten pyrin olemaan sijoittamatta sellaisiin firmoihin, jotka tätä myrkkyä tarjoavat. Vastaavanlaisen ilmiön koin myös v. 2022 karhurallissa, kun jatkuvat miinusmerkkiset päivät tavallaan lamauttivat hetkillä, joilla olisi @ musa_2:n oppien mukaisesti kuulunut heittää tunteet pois ja keskittyä numeroihin. Toinen esimerkki on liika intoilu, jota olen kokenut tappiollisia osakkeita ostaessa aivan liikaa. ”Kun tämä kääntyy voitolliseksi, niin mitä vain voi tapahtua”! Kuulostaako siltä, että tässä tehdään järkeviä sijoituspäätöksiä? No ei.

Näitä fiiliksiä pitäisi sitten vältellä parhaansa mukaan. Onneksi Sijoittaja-Hades tietää jo jotenkuten, miltä kuuma hellanlevy tuntuu sormissa, ja parhaansa mukaan muistaa olla räpelöimättä sitä. Opettaja-Hades katsoo velipoikansa toimintaa ylpeydellä, vaikka tietääkin hyvin, että jossain vaiheessa se ylpeys käy taas kerran lankeemuksen edeltä.

19. Olen ymmärtänyt, että olet viime aikoina saanut kirkastettua omaa sijoitusstrategiaasi… olisiko sinulla antaa vinkkejä Alokkaalle, miten lähteä rakentamaan strategiaa, josta pystyy pitämään kiinni?

Vinkki 1: harkitse tarkemmin, keneltä kysyt apua. :smiley:

Vinkki 2: käytä aikaa oman luonteesi pohtimiseen, ja pyri sen pohjalta asettamaan sijoituksillesi kriteerit. Moni fiksumpi sijoittaja suosittelee sovittamaan sijoitustyylin omaan persoonaan sopivaksi, joten miksei tuo sopisi meidän Alokkaallekin? Siitä voi sitten lähteä muokkaamaan salkun riskipitoisuutta ja yhtiövalintoja niin, että poimintojen kanssa on helpompi nukkua yönsä.

Ja jos nyt ajattelet ”hei, mähän tykkään meemeillä sijoitusaiheista!”, niin unohdat tämän ohjeen välittömästi ja otat sen sormen pois Hyzonin ja Voxturin ostonapeilta.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Siitä, että vielä tänäkin päivänä näen sijoittamisen toimintana, joka tuo iloa ja hyviä oppimisen kokemuksia. Yksin olisi kieltämättä ollut aika karmivaa tarpoa koronaisen korven läpi, kun pitkä oli matka eikä kotia näkynyt. Yhteisö kuitenkin piti huolen siitä, että salkun palaessa poroksi oli myös mahdollista nähdä positiivinen puoli sijoittamisesta, ottaa virheistä opiksi liikaa lannistumatta - ja tietysti nauraa sopivissa määrin kohtalolleen. Toivottavasti tätä energiaa riittää vielä jatkossakin, myös silloin kun jokin päivä aurinko vielä paistaa Hesulin börden risukasaan. :smile_cat:


Kiitoksia laadukkaista vastauksista! :sunglasses:

Jos haluatte arvokasta ja sisältörikasta sijoitusaiheista keskustelua, niin kannattanee tykätä erityisesti sellaisista sijoitusaiheisista viesteistä, jotka tuovat lisäarvoa ja joissa on aidosti nähty vaivaa. Hyvä palaute ja kannustus kertovat hyvälle kirjoittajalle, että tällaista toimintaa kannattaa jatkaa.

Inderesin Foorumin laatua ei voi pitää ainiaan itsestäänselvyytenä, joten Foorumin eteen on tehtävä “töitä” (mikä on mukavaa) ja jokainen meistä voi kehittää sen laatua omalla toiminnallaan. Hyvät sijoitusaiheiset jutut, kohtelias käytös ja muiden huomiointi ovat avainasemassa Foorumin laadun takaamisessa; kinastelu (laadukas väittely on aivan eri asia) ja muu vastaava negatiivinen toiminta voi hetkeksi tuoda kirjoittajalle itselleen tyydytyksen, mutta selvästi suurin osa siitä kärsii enemmän tai vähemmän, joten ajatellaan muitakin, kuten meillä on ollut täällä tapana aina tehdäkin. :slight_smile:

Suurin osa foorumilaisista ovat hiljaisia lukijoita, jotka ovat todella usein mielessäni. Kiitos, kun olette täällä läsnä kanssamme! :blue_heart:

Kiitos ja mukavaa perjantaita! :dove: :slightly_smiling_face:

98 tykkäystä

Mä teen näistä haastateltavieni vinkeistä Alokkaalle omat muistiinpanot. :cowboy_hat_face:

Hadeksen vinkit ovat yksi mieleenpainuvimmista vinkeistä. :smiley:

Mä en ikinä unohda näitä Hyzonin havainnekuvia:

Hydrogen vehicle maker Hyzon links with RACV to establish Melbourne  headquarters & deliver tow trucks – pv magazine Australia

Jos näissä kuvissa ei ole veljeyttä, niin missäs sitten? :cowboy_hat_face:

Hyvää viikonloppua!

15 tykkäystä

@Hades sanoi tuossa vastauksessa sen hienosti:
“Ilman foorumia ei ole Inderesiä”

@Tomi_Valkeajarvi nosti tämän Hadeksen vastauksen tuolla kanavallamme, johon perään Tomi sanoi, että meillä on hieno yhteisö ja Foorumi yhteisöllisyyden mahdollistajana. :blue_heart:


Sitten Alokkaan mukavat kuulumiset:

  1. Sijoitusvarallisuuteni on nyt 126k (tuli mm. takautuvasti verottajalta vähän rahaa (mukava asia, jonka olin unohtanut), joka siirtyy automaattisesti sijoituskäteiseksi)

  2. Noin 68-kiloisena 220 kilon mave on jo lähellä. Tosin noin vajaa vuosi odotin vähän kovempaa tulosta, mutta kyllä tuo 220 kiloa pitäsi tulla. Ihan tällaisiin suorituksiin en kykene :sweat_smile::
    https://www.youtube.com/shorts/B1R19oZTlmE

  3. Keskittymiskyky on parantunut lääkkeiden avulla. Psykiatri ja joku muukin pitävät selvänä, että olisi joku hahmotushäiriö ja testikin viittaa tosi vahvasti siihen. Hyvä vaan, että asia todetaan ja en ollut sitä osannut ajatella; näen tässä vain postiivista, kun asia “kerrottiin”.


Sitten vähän muita pohdintoja:

Tällä hetkellä ei ole mitään erityistä tarvetta lisätä ta ostaa jotain tiettyä osaketta eikä nyt salkussa ole erityisesti mitään osaketta, mitä haluaisin vähentää tai myydä.

Annoin itselleni viisi minuuttia aikaa keksiä osakkeita, joita voisin harkita uutena rivinä salkkuun ja tuli tällainen lista:
Aallon Group, Noho, Nokian Renkaat, Nurminen Logistics Purmo, Relais ja Tamtron

Luulen kuitenkin, että todennäköisemmin lisään jotain vanhoja rivejäni, kun ottaisin uuden rivin salkkuuni.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille! :slightly_smiling_face:


EDIT:

Tämä nousi eilen. :partying_face:

51 tykkäystä

Perjantaina olisi vuorossa analyytikko, joka on suhteellisen tuore indeläinen, mutta on hyvin ollut esillä alussa asti indeläisenä niin Foorumilla kuin videoillakin.

Hän on mielestäni erinomainen kirjoittamaan ja vaikuttaa myös poikkeuksellisen laaja-alaisesti katsovalta analyytikolta. Tämä lyytikko tekee laadukasta työtä ja hänen tekemisessään paistaa aidosti intohimo.

Hän on rohkeasti ollut aktiivinen Foorumille ja on sitenkin tuonut lisäarvoa sijoittajillle. Mielestäni on hyvä tuntea analyytikko, koska siten on jotenkin helpompi lukea heidän analyysejään… eivät ainakaan tietääkseni lyytikot ole tunteettomia robotteja… :thinking:

Hauskaa päivän jatkoa kaikille! :slight_smile:

19 tykkäystä

70. Arttu Heikura

Analyytikko Heikura tuntee erinomaisen hyvin seuraamansa yhtiöt sekä hienosti myös niiden alat, joilla ne toimivat. Hänellä on taito huomata olennaiset asiat, jotka vaikuttavat yhtiöön ja lisäksi hänellä tuntuu olevan jotenkin kyky yhdistää erinomaisesti eri palaset yhteen nähden kokonaisuudet. Kokonaisuuksien näkeminen on yllättävänkin haastavaa ja sen huomaan siitä, kun mietin itseäni ja luen erilaisten sijoittajien ajatuksia: meillä sijoittajilla on tapana keskittyä liiaksi lillukanvarsiin ja/tai vain tiettyihin asioihin.

Analyytikot varmaan yleisesti ottaen ajautuvat seuraamaan enimmäkseen yhtiöitä, jotka “sopivat” heille ja luulen, että Artulle on käynyt vähän samoin. Jonkin sortin lyncheilijänä ja käytännönläheiseltä vaikuttava Arttu sopiikin seuraamiensa kaupan alan yhtiöiden lyytikoksi.

Arttu on kuitenkin aika tuore analyytikko tässä firmassa ja pääosin siksi hän on jäänyt vähän vieraammaksi itselleni, joten oli kiva kysellä häneltä, millainen tyyppi ja sijoittaja hän on.

En olisi voinut valita yhtään pienempää kuvaa. :cowboy_hat_face:

Arttu Heikura portrait

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

29-vuotias, taloustiedettä lukenut ja osakesijoittamisesta kiinnostunut tyyppi. Olen maakunnasta kotoisin ja nykyään asustelen Helsingissä vaimon ja kahden koiran kanssa. Vapaa-ajan vietän jalkapalloa katsoessa, ystävien ja perheen kanssa sekä ylläpitämällä jonkin asteista kuntoa vapaamuotoisella urheilulla.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Rakennutamme parhaillaan omakotitaloa, mikä on lisännyt harmaiden hiusten määrää huomattavasti.
  • Lukioikäisenä työskentelin Citymarketin kalatiskillä puolisentoista vuotta. Tämä avasi hyvin pt-kaupan ruohojuuritason toimintaa.
  • Vuonna 2019 olin vielä sitä mieltä, että minusta tulee taloustieteen tohtori. Tämä asia on kuitenkin unohtunut paljon mukavamman ja konkreettisemman analyytikon työn myötä.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Nuorena harrastin jääkiekkoa ja jalkapalloa. Niiden vaikutus on jatkunut tähän päivään saakka, ja olenkin melko aktiivinen penkkiurheilija. Penkkiurheilun saralla lempijoukkueideni menestyminen on ollut viime vuosina melko mollivoittoista ja usein tuleekin mentyä sunnuntai-iltaisin ”vihaisena” nukkumaan. Näiden lisäksi pyrin kehittämään itseäni lukemalla kirjoja ja pitämään jonkin näköistä kuntoa yllä tenniksen, lenkkeilyn ja satunnaisen saliurheilun avuin. En tykkää arkiruoan teosta, mutta nautin ns. kunnon ruoan valmistamisesta, esim. viikonloppuisin. Näiden lisäksi koirien lenkittäminen ja niiden kanssa touhuaminen vie aina osan päivästä. Pyrin näkemään ystäviäni ja perhettä viikonloppuisin.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aamulla klo 7-8 aikaan. Käytän koirat ulkona ja teen aamuhommat, jonka jälkeen luen yön/aamun aikana tulleet uutiset. Jos seuraamiltani yhtiöiltä on tullut tiedotteita, kirjoitan niistä kommentin aamariin. Tämän jälkeen teen hetken aikaa töitä kotoa, jonka jälkeen suuntaan usein toimistolle. Tämä kaava toistuu päivästä riippumatta.

Normaalit päivät menee kutakuinkin seuraamieni yhtiöiden ylösajossa, mikä käytännössä tarkoittaa laajojen raporttien päivittämistä, johdon tapaamista ja tiedon etsimistä. Laajan raportin tekeminen on itseasiassa erittäin hyvä tapa tutustua uuteen yhtiöön. Suosittelen kaikille sijoittajille joko laajan lukemista tai vastaavan ”raportin” tekemistä (esim. ranskalaisin viivoin).

Tulospäivä pyhitetään usein kommenttien kirjottamiseen ja tuloksen perkaamiseen.

Urheilen usein viikonloppuisin, joten illat täyttää arjen askareet. Saatan ennen nukkumaan menoa tehdä jonkin aikaa töitä, mikäli hommia on jäänyt kesken.

5. Kertoisiko millainen työhistoria sinulla on?

Aloitin työurani 13-vuotiaana maalaten viikon verran aitoja. Sen jälkeen kesätöissä on tullut ajettua nurmikkoa, osallistuttua tapahtumatalkoisiin ja oltua esim. Konecranesin tehtaalla töissä. Lukioikäisenä tein 1,5 vuotta Citymarketin kalatiskillä töitä, joka antoi hyvän kuvan pt-kaupan operatiiviseen arkeen.

Opiskeluiden aikana tein data-analyysiin liittyviä hommia, jotka vaativat esim. koodaamisen ja tilastotieteen osaamista. Siirryin Evlin sisällä osakeanalyysiin kesällä 2021 ja vaihdoin Inderesille 2023 syksyllä. Harvoin olen töissä käyttänyt niitä metodeja mitä minulle valtsikassa opetettiin, mutta taloustieteen opiskelusta on ollut ehdottomasti talouden ison kuvan hahmottamisessa hyötyä.

5. Miten kuvailisit itseäsi sijoittajana?

Opiskeluaikoina hyvin riskihakuinen (tietämätön), nykyään melko laskelmoiva ja hieman konservatiivinen. En tykkää käänneyhtiöistä ja harvoin sijoitan tulosta tekemättömään yhtiöön. Suosin liiketoimintamallinsa todistaneita, tulosta tekeviä ja kasvavia yhtiöitä. Lähestyn yhtiöitä yleensä laatu edellä ja ideaalitilanteessa ajoitan ostoja markkinahäiriöiden ajoille (koska laatua saa harvoin halvalla). Olen viime aikoina ruvennut haravoimaan ulkomaisia yhtiöitä, sillä näihin ei kohdistu meillä toimeksiantorajoituksia.

7. Voisitko kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

Isäni oli aikoinaan ostanut minulle M-realin eli nykyisen Metsä Boardin osakkeita finanssikriisin pohjilta, joiden arvonmuodostumista sain seurata vierestä nuoruuteni ajan. Tämä taisi olla se sytyke osakesijoittamiseen. Opiskeluaikoina opettelin sijoittamista, ja taktiikkana oli sijoittaa puolet säästöistä osakkeisiin ja puolet rahastoihin. Ensimmäinen ostamani yhtiö taisi olla Nokia, F-Secure tai UPM, joista enää yksi on salkussani. Noilla volyymeillä suorien sijoitusten tekeminen oli melko kallista, mutta koen että tekemällä oppii parhaiten. Myöhemmin rupesin opiskelemaan rahoitusmarkkinoita ja osakesijoittamista. Analyytikon työ toi hurjan stepin ymmärrykseen, mutta uskon että tässä riittää vielä opittavaa.

8. Mi tä hyötyä saat analyytikon työstä ajatellen sijoitustoimintaa? Entä onko jotain haittapuolia sijoittamisen kannalta, koska olet analyytikko?

Analyytikon työ on tuonut paljon lisäymmärrystä sijoituskohteen analysointiin. Sen lisäksi meillä on pääsy tietolähteisiin, jotka maksavat kuukaudessa useita tuhansia euroja. Tämä ei sinällään tuo ammattilaiselle informaatioetua, mutta helpottaa esim. sijoitusavaruuden haravoimista. Johdon tapaamisista on aina hyötyä, mutta uskon että suurin hyöty tulee kollegoista ja Inderes yhteisöstä. Kollega tietää seuraamansa yhtiönsä lähtökohtaisesti aina minua paremmin ja häneltä voi tarvittaessa kysyä lisätietoa yhtiön tilanteesta. Yhteisöltä saan hyvää palautetta ja myöskin arvokasta tietoja (esim. uutisista jotka saattavat menevät tutkani ohitse).

Haittapuolena on toimeksiantorajoitukset, sillä joskus ne saattavat lyhyen aikavälin heikkouden takia estää ostamasta laadukasta hyvän pitkän aikavälin potentiaalia omaavaa yhtiötä. Toisaalta, usein tällaista yhtiötä saa sitten halvemmalla tekemällä toimeksiannon silloin kun rajoitukset sen sallii.

9. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeeseesi luotat eniten ja miksi?

Suurimpiin omistuksiin kuuluu: Qt, Harvia, UPM, Musti, Revenio, Admicom ja Evli. Pohjalla on sitten joitakin kokeiluja tai epäonnistuneiksi jääneitä rivejä :blush:

Luotan seuraavista eniten:

  • Qt: todistanut tuotteen toimivuuden ja liiketoimintamallin. Osaava johto ja tuotteelle vaikuttaa olevan jatkossakin kysyntää. Asiakkaina on merkittäviä kansainvälisiä yrityksiä, mikä kertoo teknologian toimivan.
  • Evli: olin Evlissä töissä ja tiedän ydinliiketoimintojen arvon ja siellä päättävien henkilöiden kyvykkyydet. Asiakkaiden eteen Evlissä painetaan rutkasti hommia, mikä näkyykin useina instituutiovarainhoidon ykköspalkintoina. Talossa on yhtiä Helsingin parhaita salkunhoitajia ja varainhoidon asiakkaina hyvin merkittäviä yhteisöjä ja instituutioita. Evli on siinä mittaluokassa, että suurimmat IT-uudistukset on tehty ja niiden kulut skaalautuvat nyt vivulla myynnin kasvaessa.
  • Laitan tähän nyt Mustin (vaikka viimeaikaiset tilanteet ovat horjuttaneetkin uskoani yhtiöön): mielestäni Mustin markkinaosuuden kasvu näyttää kuinka laadukas yhtiö se on. Mustilla on hyvin toimiva konsepti, joka on käytännössä räätälöity lemmikkivanhemman one-stop-shop palveluksi. Palveluiden hinnoittelussa on mielestäni onnistuttu hyvin: esim. koiran kynsienleikkuu maksaa parikymppiä, mutta kynnys sen käyttämiseen on hyvin matala, kun toinen koirista ei anna leikata kynsiä :D. Ruokatuotteet tuo defensiivisyyttä ja ”käyttötavarasta” saadaan erittäin hyvät katteet.

10. Miten mietit salkkusi hajautusta vai mietitkö sitä ollenkaan?

Pakko myöntää, etten hirveästi ole miettinyt vaan taktiikkana on ollut ostaa ja unohtaa. Viime vuosina, kun tiettyjen hyvin arvoaluoneiden yhtiöiden painot ovat nousseet melko korkeaksi, niin salkun päivätuottojen vaihtelu saattaa olla melko voimakasta. Taidan jatkossa miettiä jonkin kaltaista rebalansointia, joka on kuitenkin hankalaa nykyisillä rajoituksilla. Tällä hetkellä kaikki on kiinni osakkeissa ja indeksirahastoissa, mutta haluisin tulevaisuudessa omistaa private equityä, esim. joidenkin rahastojen kautta.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Riippuu hieman yhtiöstä. Usein luen joko toisen tekemän analyysin tai viimeisimmät vuoskarit/osavuosikatsaukset. Jos ostan jotain vakaata, kypsän vaiheen yhtiötä niin harvoin teen tästä mitään mallinnusta vaan katson konsensustasolla laatua kuvaavat tunnusluvut, arvostustason ja koitan hahmottaa miltä tulevaisuus saattaa näyttää. Jos tutustun ihan uuteen, vähän nuorempaan yhtiöön niin silloin pyrin tekemään karvalakkimallin, ottamaan konsensus ennusteet vierelle ja usein tekemään näistä ”bear” eli konservatiivisemman arvion. Karvalakkimallista saan sitten ennustettua joitakin minulle tärkeitä tunnuslukuja ja laadullisia mittareita (pääoman tuotto, hyvä kannattavuus, skaalautumispotentiaali, kasvun jatkuminen, johdon track jne.) ja samalla yhtiön arvostustason. Jos arvostus vaikuttaa maltilliselta ja niin tällöin saatan avata ensimmäisen position ja tutustua yhtiöön tämän jälkeen vielä syvemmin. Salkkuun harvoin päätyy käänneyhtiöitä tai halpoja, mutta laaduttomia yhtiöitä.

12. Kerro viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

  • Kesko: Laadukas, hyvin johdettu yhtiö. Vaikka strategiaan ei ole tulossa muutoksia, aistin Rauhalan aikakaudella fokuksen siirtymistä voimakkaammin RT-kauppaan. PT-kaupan lähitulevaisuus vaikuttaa hankalalta, mutta mikäli yhtiön omia sanoja uskoo niin uusista hypermarketeista tulisi saada huomattavaa apua menetetyn markkinaosuuden kuromiseen. Tämä mielestäni kuitenkin vaatii hintamielikuvan parantamista, sillä tällä trendillä S-ryhmän etumatka tulee kasvamaan.
  • NoHo: Mielenkiintoinen ”holding” yhtiö, joka fokusoituu ravintolamarkkinaan. Johdolla on selkeä osaaminen pääoman allokoinnista ja operatiivisesta kyvykkyydestä (kulut vs. myyntivolyymi). Toimiva resepti on löydetty myös Skandinaviassa. Huomattava kiinnostuksen kohde ja osakkeen arvoajuri piilee BBS:ssä, sillä NoHo tulee tästä jossain vaiheessa irtautumaan. Tämä tiivistyy onnistuneisiin yritysostoihin ja konseptien skaalaamiseen Keski-Euroopassa (+ F&B suomessa).
  • Puuilo: Halpakaupan kasvuraketti ja laadukas yhtiö. Suomessa riittää vielä kasvuvaraa ja optiona näen kansainvälistymisen. Onnistunut kehittämään Suomen kuluttajia houkuttelevan konseptin, joka näyttää peittoavan lähimmät kilpailijat. Kaupanalan kärkeen asettuva kannattavuus on johdon sekä henkilöstön kulutietoisuuden ansiota. Kannattavuudessa jonkin asteista nousupotentiaalia onnistuneen private label valikoiman laajentamisen myötä. Mitä suuremmaksi yhtiö kasvaa, sitä korostuneempaan asemaan kulutietoisuus nousee.
  • Tokmanni: Markkina-alueensa (Suomi + Ruotsi) suurin halpakauppias ja Suomessa edelläkävijä. Rautiaisen aikakautena onnistunut asiakaslojaliteetin nostossa, mikä näkyy kasvun piristymisessä ja kannattavuustason nostossa. Kansainvälistyminen tuo uuden piristyksen Tokmannin tarinaan. Dollarstore vaikuttaa hyvältä palaselta Tokmannin palettiin ja Ruotsissa ja Tanskassa lienee merkittävää kasvupotentiaalia. Olennaisena asiana Tokmannin on onnistuttava synergioiden kotiuttamisessa sekä Dollarstoren kannattavuusprofiilin parantamisessa.

13. Miten olet päätynyt seuraamaan juuri tällaisia “kaupan” alan yhtiöitä (Kesko, Puuilo, Tokmanni, Verkkis)? Muistaakseni olet sanonut lukeneesi ja seuranneesi Peter Lynchiä sekä olet harrastanut “lyncheilyä” sijoitustoiminnassasi, miten olet harjoittanut tällaista analyytikon työssäsi?

Sattumalta Evlissä seurasin Verkkokauppa.comia ja Marimekkoa, joista sain jonkun asteista kosketusta kuluttajasektoriin. Jos oikein käsitin, niin tästä oli jotakin hyötyä Inderesille haettaessa.

Kuluttaja- ja kauppasektori kiinnostaa sen kosketettavuuden takia. Asioita pystyy havainnoimaan ja näkemään silmin. Kaupoissa on mielenkiintoisinta se, että tuotteilla harvoin pääsee erottumaan muista vaan kilpailuedun tekijät tulee hakea muualta, konseptit etukärjessä.

Omassa sijoittamisessa Lynch-lainaus pätee varmaan parhaiten Mustiin :blush: Lisäksi kyselen paljon kuluttajan näkökulmaa vaimolta (kuten Lynch teki), joka auttaa tuomaan perspektiiviä omaan ajatusmaailmaan.

Vaimo asioi useammin esimerkiksi kaupoissa, Marimekon liikkeissä ja on muotimaailmasta enemmän tietoinen (auttoi Evlin aikaan). Tänä päivänä käymme usein halpakaupoissa ja pyrin siellä kiinnittämään huomiota konsepteihin, ja jossakin määrin asiakasaktiviteettiin, joka ei kuitenkaan yksittäisissä myymälöissä anna realistista kuvaa. Usein samasta ryppäästä löytyy Tokmanni, Puuilo ja Rusta vierekkäin, joista saa hyviä lyncheilyn synergiahyötyjä. Koitan myös hyödyntää kavereita/tuttuja, jotka saattavat työskennellä relevanteilla toimialoilla.

14. Olit Evlillä 5 vuotta, joista muutaman vuoden analyytikkona, miten Evlin ja Inderesin analyytikon työt eroavat toisistaan?

Evli on mahtava yhtiö täynnä ammattilaisia. Analyysitoiminnan suurin ero syntyy varmaan koosta. Inderesillä on lähes 200 yhtiötä seurannassa ja Evlissä niitä oli 20-30. Lisäksi osakeanalyysi on Inderesin yksi ydinliiketoiminnoista ja Evlissä analyysitiimi oli osaomistus (tai ei-ydinliiketoiminta). Analyyseissä sinällään ei ole suuria eroja, mutta Inderesillä ollaan enemmän tekemisissä yksityissijoittajien kanssa, kun taas Evlissä se painottui instituutioihin.

15. Joudut luovuttamaan salkkusi viideksi vuodeksi kahdelle inderesiläiselle jotka eivät ole analyytikkoja, kahdelle analyytikolle ja kahdelle foorumilaiselle, ketkä valitsisit ja miksi?

Vernerin kanssa ollaan jonkin verran sijoittamisesta juteltu, lähinnä kauppayhtiöiden muodossa, ja tiedän Vepun olevan hyvin innostunut osakesijoittaja ja talouden tutkija. Toisena mainitsen Miika Purolan, joka saattaisi tuoda jotain ihan out-of-the-box ajattelua sijoittamiseen matikan/AI:n avulla.

Lyytikoista voisin valita jokaisen, mutta nimeän nyt Saulin ja Raulin (rimmaa hyvin). Molemmat ovat kokeneita kavereita ja ymmärtävät isoa kuvaa minua paremmin.

Foorumilla olen törmännyt useaan nimimerkkiin, joista jotkin erottuvat aktiivisuudellaan. Jättäisin osan salkusta JuhaR:n hoidettavaksi ja toisen puolikkaan jätän Alokkaalle. Musta tuntuu, että molemmat tuntee Hesulin firmat hyvin ja käyttää paljon aikaa osakesijoittamisen parissa.

(edit: pingaukset: @JuhaR, @Sauli_Vilen, @Rauli_Juva, @Miika_Purola ja @Verneri_Pulkkinen)

16. Mitä apua ja hyötyä saat Foorumista analyytikon työtäsi ajatellen?

Foorumilta saa hyviä ideoita, uutisia ja joskus tukea toisen kaltaisille näkökulmille. Halpakauppa-ketjuissa Vanerihands ja NukkeNukuttaja ovat olleet hyvin aktiivisia. Muistan Vaisalaa aikoinaan seuranneena lukeneeni foorumilta hyviä teknologiaan liittyviä juttuja, esim. Contrafunilta.

(pingasin teiät että huomaatte: @Contrafun, @Vanerihands ja @NukkeNukuttaja t. alokas)

17. Jos saisit napinpainalluksella opetettua/sisäistettyä foorumilaisille yhden analyyseihin liittyvän sian, mikä se olisi ja miksi?

Analyysit on koitettu tehdä helposti ymmärrettäväksi. Toivottavasti ollaan siinä onnistuttu. Tottakai analyysin lukeminen vaatii jonkin verran yhtiön tuntemista ja tietämystä osakesijoittamisesta.

Mutta siihen vinkkiin: käyttäkää analyysia oman sijoitusprosessin tukena ja peilatkaa sitä omaan sijoitusstrategiaanne.

18. Onko sinulla sijoittamiseen liittyviä konkreettisia tavoitteita esimerkiksi euromääräisiä tai prosenttuaalisia tavoitteita?

Olen joskus tällaista miettinyt, kun jotain vastaavia on twitterissä tullut vastaan. Nyt ei varsinaisia tavoitteita ole, mutta voisin vuoden päästä kokeilla tällaista. Nyt ylimääräisistä ansiotuloista lähes kaikki menee taloprojektiin. Säästän osakkeisiin sen takia, koska se kiehtoo. Samalla pyrin varmistamaan kohtuullisen elintason eläkepäiville.

19. Miten Alokkaasta voisi tulla hyvä lyncheilijä?

Jos Lynchin kirjoja ei ole vielä luettuna niin aloita niistä. Mikäli kiinnostavan yhtiön tuotteita tai palveluita pystyy kokeilemaan, havainnoimaan jne., kokeile sitä. Kysy myös neuvoa yhtiöstä tai niiden tuotteista tietäviltä.

Ehkä ei niin tunnettuina Lynchin oppeina voi esille nostaa myös epäseksikkäiden toimialojen kokeilemisen ja Wall Streetiä (eli Suomessa instituutiosijoittajia) vastaan pelaamisen. Iske pieniin, mutta kasvaviin yhtiöihin kiinni aikaisin ja laskumarkkinan aikaan osta laadukkaita yhtiöitä silloin kun instituutiot niitä myyvät.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Isot kiitokset hyvästä vuorokeskustelusta ja mielipiteiden jakamisesta. Aktiivinen yhteisö pitää myös itse analyysin laatua yllä, sillä kyseenalaisista näkemyksistä saamme kuulla.


Kiitos Arttu erinomaisista vastauksista! :pray:

Arttu on aktiivinen tyyppi Foorumilla ja hän on tuonut myös yhtiöketjuihin asioita, jotka varmasti hyödyttävät sijoittajia. Olen huomannut, miten yhtiöketjun laatu paranee ja aktivoituu hyvällä tavalla, kun lyytikot ovat aktiivisina niissä, lisäksi se tuo Inderesin lähemmäksi yhteisöä.

Ainakin itse tarvitsisin tuollaista järkevää ja kokonaisvaltaista lähestymistapaa yhtiöihin, mitä Artulla on. Hän osaa hyvin jäsennellä keräämänsä tiedot hyvien kommenttien kera ja hänen tuottamistaan materialeista olen huomannut hänen tunnistavan, mikä oikeasti on merkityksellistä ja mikä vähemmän merkityksellistä.

Pitäisi vaan ite osata pitää tunteet kurissa ja tarkastella asioita laajemmin eikä tehdä asioita turhan vaikeaksi jäämällä jumittamaan vanhoihin pikkuteeseihin asioiden muuttuessa.

Ei kai tässä, kivaa viikonloppua! :slight_smile:

86 tykkäystä

Jos analyytikotkin saavat täältä apua työhönsä ja sijoittamiseenkin, niin kuka ei täältä saisi apua.

Tämä Foorumi hieno alusta laadukkaalle sijoitusaiheiselle keskustelulle, jopa @Omavaraisuushaaste viihtyy täällä, kuten hän kertoi tässä tuoreessa podissa, joka on mulla vielä vähän kesken. :slight_smile:

Kannattaa laittaa kuunteluun tämä, olen jo vahvasti loppupuolella kuuntelussa ja on pakkoa, että on todella kiinnostavaa ja viihdyttävää kuunneltavaa.

Rauhallista perjantaita kaikille! :slight_smile:

21 tykkäystä

Kiitos Arttu :muscle:

  1. Miltä salkkusi näyttää tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeeseesi luotat eniten ja miksi?

Luotan seuraavista eniten:

Evli: olin Evlissä töissä ja tiedän ydinliiketoimintojen arvon ja siellä päättävien henkilöiden kyvykkyydet. Asiakkaiden eteen Evlissä painetaan rutkasti hommia, mikä näkyykin useina instituutiovarainhoidon ykköspalkintoina. Talossa on yhtiä Helsingin parhaita salkunhoitajia ja varainhoidon asiakkaina hyvin merkittäviä yhteisöjä ja instituutioita. Evli on siinä mittaluokassa, että suurimmat IT-uudistukset on tehty ja niiden kulut skaalautuvat nyt vivulla myynnin kasvaessa.

Näin Evlin kanssaomistajana hyvä tiivistys :+1:

8 tykkäystä

Tänä perjantaina julkaisen haastattelun foorumilaisesta, joka jakaa usein erinomaista tietoa hyvin jäsenneltynä ja vieläpä hyvien omien ajatusten keran.

Hän on selvästi lukenut ja kaivanut paljon tietoa, lisäksi hän nostaa näistä kaikista erilaisista materiaaleista olennaisimmat pointit ja vielä siten, että ne ovat hyvin muotoiltuina, jotta muut sijoittajat saisivat hyvää tietoa miellyttävässä paketissa.

Tämä foorumilainen ei ehkä kirjoita kaikkein seksikkäimmissä yhtiöketjuissa eikä pumppaa tai muuta vastaavaa. Mielestäni hän täydentää hienosti analyytikoiden tekemää työtä ja on kiinnostavaa nähdä, mitä tämä fiksu sijoittaja nostaa esille esimerkiksi kvartaaliraportista tai jostain yhtiötiedotteesta - on hienoa saada erilaisia näkökulmia erilaisilta fiksuilta tyypeiltä.

Arvostan hänen yhtiöketjuissa tekemää työtä ja sitä, miten hän jaksaa nähdä vaivaa. Jos yhtiöketjuun tulee uusi viesti ja kirjoittajana on tämä kaveri, niin eipä ole tullut turhaan klikattua ketjua auki. Hän taitaa kunnioittaa myös muita sijoittajia, koska hän panostaa jokaiseen viestiinsä eikä vain heitä mutuheittoa ketjuun tai jotain kysymystä, jonka saisi selville alle minuutissa. :slight_smile:

Hän on erinomainen esimerkki sellaisesta hiljaisesta puurtajasta, joka on arvostettu, mutta silti aliarvostettu. Ehkä tämän haastattelun myötä haluan tuoda hänen arvokkaan panoksensa Foorumimme sijoittajille ja “muistuttaa” muista vastaavista tyypeistä, jotka jaksavat nähdä aikaa sekä vaivaa meidän muiden sijoittajien eteen.

Mukavaa tulosviikon jatkoa kaikille! :slight_smile:

14 tykkäystä

Erään pörssiyhtiön toimitusjohtaja suostui haastateltavakseni, en osaa vielä sanoa, koska saan vastaukset, mutta kysymykset lähtivät hänelle hetki sitten. :slight_smile:

Hän on karismaattinen ja viisas ihminen, joka vaikuttaa päämäärätietoiselta hyvältä ihmisjohtajalta. Uskon hänen kykenevän tekemään yhtiössään kestäviä ratkaisuja, jotka nimenomaan pitkällä aikavälillä tuovat tulosta.

Koen hänen olevan johtajana hyvällä tavalla rohkea ja ajattelen hänen kykenevän uskaltatavan tehdä sellaisia oikeita päätöksiä, jotka vaativat kärsivällisyyttä. Varmasti pörssiyhtiöpomot ovat järjestäen kovia tyyppejä, mutta varmaan useimmat heistä eivät ole yhtä monipuolisia kuin hän, joka sai kysymyksiä Alokkaalta tänä iltana.

Yksi iso syy, miksi olen kiinnostunut hänen edustamastaan yhtiöstään on se, että yhtiöllä on mielestäni varsin pätevä CEO, jonka uskon kykenevän nimenomaan pitkällä aikajänteellä saamaan kestävää tulosta aikaiseksi. :slight_smile:

Ja tänä perjantainakin on tulossa hyvä haastis kokeneesta foorumilaisesta, joka on tärkeä kaveri useammassa yhtiöketjussa.

Mukavaa tulosviikon jatkoa! :slight_smile:

28 tykkäystä