68. Vanerihands
Ilahdun aina, kun näen Puuilon tai Tokmannin ketjussa Vanerihandsin viestin. Luen sekä katson aina kaikki Inderesin materiaalit ja sitten mielelläni sen jälkeen menen Foorumille hakemaan vähän lisäinfoa yhtiöstä, jota en itse osaisi tai ehtisi hakemaan… no onneksi siellä on tällaisia foorumilaisia, jotka jakavat hyvää tietoa hyvien argumenttien kera.
Vanerihands osaa piristää päivää kirjoittamalla hyviä viestejä yhtiöketjuihin, eli toisin sanoen hän auttaa toisia sijoittajia, mikä on Foorumin yksistä tärkeimmistä syistä olla olemassa. Tämän lisäksi Vanerihands taitaa meemeilyn jalon taidon ja myös hänen erinomaiset heitot + kirjoitukset muissakin ketjuissa saavat hyvälle mielelle.
Näen Vanerihandsin vähän sellaisena käytännönläheisenä sijoittajana, joka osaa tarkastella asioita maanläheisesti ja hänellä on myös taitoa nostaa esille asioita, jotka täydentävät analyytikoiden tekemää työtä. Hän ei vain jaa tietoa tai linkkejä, vaan sen lisäksi hän myös kertoo ja perustelee asiat niin että muut sijoittajat ymmärtävät, mikä merkitys sillä on yhtiölle ja sijoittajille.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen vajaa nelikymppinen mies Eurajoelta. Luulisin, että kotikuntani on tiedossa, kun olen siitä vihjaillut. Ammatiltani olen maaseutuyrittäjä ja minulla on pieni lypsykarjatila. Pukeudun vapaa-ajallani värikkäisiin vaatteisiin, jotka ovat pitkälti suomalaisvalmisteisia.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- HKScan on suurin pörssiomistus. Omistan sitä lihantuottajien osuuskunnan kautta. On suurin omistus jo nimellisarvollaan, mutta kuten osuuskunnissa on tyypillistä, taustalla on nimellisarvoaan selkeästi enemmän omistusta. Atrian mies kävi tätä sijoitusta taannoin pilkkaamassa. Kertoi, että HKScan on konkurssikypsä yhtiö ja Atrialta saisi paremmat osingotkin.
- Seuraan Euroviisuja. Tämän voisi pistää kiinnostuksen kohteisiin, mutta näkisin siinä tapauksessa, että minun pitäisi käydä paikan päällä esimerkiksi UMK-finaaleissa, mutta niin pitkällä en ole. Siis ihan tv-seurantaa, joka on vanhemmilta tarttunut kaikkiin sisaruksiin. Muistini ulottuu näköjään vain vuoteen 1998, jolloin Suomi lähetti kilpailuun Edea-yhtyeen kappaleella Aava. Suomen kehno menestys Euroviisuissa on ollut traumaattinen kokemus. Suomi ei edes saanut osallistua kaikkiin Euroviisuihin huonon menestyksen vuoksi. Lordin vuoden 2006 voitto näytti olevan vain poikkeus, kun Suomi palasi vanhaan kaiken maailman Lukuvei-kappaleineen. Viime vuoden Käärijä-ilmiö oli kyllä poikkeuksellinen tapaus. Ennakkohype oli niin äärimmäinen, että Euroviisu-voitto oli ainoa, mitä Käärijä lähti hakemaan. Pysti jäi saamatta, mutta ilmiön syntyminen on huomattavasti vaikeampaa kuin voitto. Itsekin menin varsin poikkeuksellisesti Käärijän keikalle ja niin sanotulle pyhiinvaellukselle katsomaan muraalia Vantaalle. Löytyy minulta käärijänvihreä vinyylilevykin.
- Käsitöiden tekemisen laajuus menneisyydessä. Hienoa olisi, jos tämän voisi pistää harrastusten kohtaan, mutta olisi melko epärehellistä näin väittää, kun on vuosia aikaan sahaillusta tai neulan käsittelystä. Vanerin sahaillusta syntyi nimimerkkinikin, kun rekisteröidyn Hopeanuoli-foorumiin. Nykyään toimin niissä piireissä kuitenkin muulla nimimerkillä, mutta se nimimerkki ei oikeastaan soveltunut sijoitusfoorumille. Siitä olisi voinut saada käsityksen, että olisin omasta mielestä ammattimainen sijoittaja. Oikeastaan ihmettelen, miksi olen sekoillut niin paljon näiden nimimerkkien kanssa. Sen verran innokas olin käsitöissä, että haastateltiin paikallislehteen. Sen jälkeen harrastus lähti hiipumaan. Saa nähdä aiheuttaako tämä haastattelu saman sijoitusharrastukseen.
Susiteoksen tein villalangasta eli kyseessä kanavatyö. Monta vuotta tätä törkin. Vanerinuoli on vanerisahaus. Yksi Vanerinuoli on eksynyt Japaniin.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.
Audiosisällön kuuntelu:
Kuuntelen laajasti musiikkia, äänikirjoja, kuunnelmia ja podcasteja. Spotifyn kuunteludatan mukaan kuuntelen sitä keskimäärin noin 3 tuntia päivässä. Äänikirjoja tulee kuunneltua useita satoja tunteja vuodessa. Kuunnelmissa kuuntelin hiljattain 1966 version Tuntemattomasta sotilaasta, jota itse pidän parhaimpana sovituksena kirjasta ohi näiden elokuvien. Sinuhe Egyptiläinen palasi Yle Areenaan ja on tarkoitus kuunnella se jälleen uudelleen. Podcastit taitaa pyöriä lähinnä politiikan ympärillä.
Musiikkia kuuntelen klassisesta lähtien vähän joka suuntaan, mutta radiohitit jää varmaan vähemmälle. Kuuluin 0,01 prosentin joukkoon, joka kuunteli eniten turkkilaista maNga-yhtyettä Spotifystä viime vuonna. Tänä vuonna kuuntelulistalle kylminä pakkaspäivinä tuli brasilialainen musiikki. Kehon huijaaminen brasilialaisella musiikilla onnistui oikeastaan melko hyvin ulkotöissä. Sinfonioita kuunnellessa pitää tietysti kuunnella kaikki osat. Itse varmistan tämän kuuntelemalla säveltäjän koko sinfoniatuotannon putkeen. Itse myös harrastelin nuorempana säveltämistä. Aloittelin 80 minuuttia pitkään teokseeni tekemään erittäin kunnianhimoista orkestraatiota, mutta se jäi kesken. Vielä armeijassa päivystäjänä tein jotain sävellyksiä paperille. Nämä teemat oikeastaan kuulostivat melko lupaavilta. Tästäkin melko pitkälle työstin ensimmäistä osaa, mutta taisi tavoitteet tässäkin mennä melko mahdottomaksi.
Musikaalit, teatteri ja konsertit:
Käyn katsomassa yli neljää elävien näyttelijöiden ja artistien esittämää tapahtumaa vuodessa. Musikaalit taitavat olla keskiössä, mutta raja on nykyään häilyvä, koska puhenäytelmissä voi olla musiikkia ja laulua. Viimeksi kävin katsomassa Saiturin joulun Tampereen teatterissa.
Anime ja manga:
Rajoittuu suomennettuun osioon ja mukana on myös hieman oheistuotteiden keräilyjä, mutta en kyllä tavoittele mitään täydellisiä kokoelmia. Nopeasti saisi unohtaa sijoittamisen. Tapahtumissa olen myös käynyt epäsäännöllisesti.
Muut elokuvat ja sarjat:
Tulee katsottua myös muita elokuvia ja sarjoja. Yleensä katson saman teeman ympärillä olevia sarjoja ja elokuvia ja toivon, että teema välillä myös vaihtuu. Nythän olen pyörinyt koripallon ympärillä. Suomennettu koripalloanimepuoli tuli nopeasti katsahdettua, mutta amerikkalaista tuotantoa on melko paljon. Katson siis fiktiota ja dokumentteja, mutta en ole mitenkään kartalla, mitä näissä liigoissa tällä hetkellä tapahtuu.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Herään kuuden aikoihin. Aamupalan yhteydessä juon teetä tai matea. Tästä alkaa sitten arkipäivä, joka koostuu töistä, sijoitusjutuista ja hengähdystauoista. Tästä kaikesta muodostuu sekava vyyhti, joka johtaa tulipalojen sammuttamisiin. Yritän tehdä kaikkea ja loppujen lopuksi en tee mitään. Tuntuu, että olen menettänyt kaiken organisoimiskyvyn. Kyllä sitä välillä miettii, että miksi elämästä on tullut hektinen kaaos. Vaikuttaa, että elämää helpottavista keksinnöistä esimerkiksi älypuhelimesta on tullut taakka, joka keskeyttää päivän uusilla informaatiosykäyksillä. Minun hyvin hitaan aivotyöskentelyyn kykenevän tyypin pää menee oikosulkuun. Lopulta siis toivomus on, että illalla yhdentoista aikaan olisi iltakaakao juotuna ja nukkumaan menoaika. Sitten tämä alkaa uudelleen ja viikonloput menee samalla kaavalla.
5. Kuvailetko, millainen olet sijoittajana?
Sijoittamisessa olen allokoiva ja pyrin passiivisuuteen. Tuntuu kuitenkin siltä, että salkussa on kokoajan jokin erikoistilanne, joka johtaa aktivisuuteen.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Vuosi taisi olla 2014, kun pankissa tehtiin joku sijoitusprofiili ja minulle ehdotettiin OP-Tuottohakuinen -rahastoa kuukausisäästöön. Minulla ei ole mitään muistikuvaa, miten näille rahastosijoituksille kävi, mutta todennäköisesti lopetin kuukausisäästön ja jouduin lunastamaan rahaston, joka oli muuttanut nimensä OP-Maltilliseksi.
Vuonna 2017 minut houkuteltiin Alexandrian sijoitusneuvontaan. Minulla oli silloin joitakin rahastosijoituksia ja sijoitusneuvoja tuomitsi ne eräänlaiseksi puskuriksi ja kertoi, että minulta puuttuu säästöt kokonaan. Alexandriasta tarjottiin pakkopaita ratkaisua säästämiseen. Sopimus olisi pitänyt allekirjoittaa heti tilaisuuden loputtua ilman, että pystyisin perehtymään asiaan. Siinä oli yksi elämäni painostavin tilanne. Onneksi se johti pakoreaktioon. Pakenin paikalta. Sieltä soiteltiin parin vuoden ajan perään.
Alexandria-kokemuksen jälkeen aloin selvittää säästämiseen liittyviä asioita ja löysin indeksirahastot. Viisaat kuitenkin kertoivat, että pörssit ovat kuplassa ja kohta romahtaa. Sitten löysin jotain aivan muuta bitcoinin. Narratiivi oli ihan toinen. Bitcoinin arvoksi kerrottiin tulevan 100 000 dollaria helmikuussa 2018 ja parin vuoden päästä arvo nousisi miljoonaan dollariin. Rekisteröidyn Coinmotioniin syksyllä 2017 ja hankin kryptoa. Tämähän oli helppoa. Arvo vain paisui ja paisui. Joka liikkeeseen piti myös reagoida, ja ostaa ja myydä jatkuvasti. Kaikki oli hauskaa. Sitten tuli myös Prasos oy:n osakeanti johon osallistuin. Pörssi ei romahtanut. Bitcoinin arvo sen sijaan romahti.
2018 ostin ensimmäiset suorat osakkeet, joka kohdistui yllättävästi Tokmanniin. Ostin myös Sampoa.
2019 tuli yllättävä meno tuolta ammattini puolelta. Myin rahastoni, osakkeeni, viimein niukasti plussalle jääneet bitcoinit, sekä S-junan. Syksyllä tein ensimmäisen sijoituksen, kun ostin Titaniumin osakkeita. Myöhemmin joulukuussa sorruin Myssyfarmin osakeantiin.
2020 kasvatin hiljalleen salkkua palauttamalla Tokmannin ja Sammon salkkuun. OP:n salkussa oli siis kolmikko: Tokmanni, Sampo ja Titanium. Kuvassa on 2020 marraskuun tilanne:
2021 oli IPOjen ja hypen vuosi. Käytännössä täytin salkun IPOilla ja myöhemmin todettuna ylihintaisilla osakkeilla. Lisäksi kryptojen osuus nousi salkussa yli 20 prosenttiin. Olihan tässä mielenkiintoinen pommi rakennettuna vuoteen 2022.
2022 ja 2023 ovat olleet vuosia, jolloin hain tasapainoa salkkuun kasvattamalla indeksirahastojen painoa.
7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mitkä ovat kolme suurinta omistustasi ja miksi?
Foorumin kontekstin huomioituna laitan suurimmat osakeomistukset:
1. Puuilo
Puuilo tuli salkkuun, kun harjoittelin IPOjen ostamista. Olisi ollut kyllä hyvä, jos IPOjen ostaminen olisi jäänyt tähän. Puuilo on erinomaisesti suoriutunut vaikean ajan yli. Harmittaa, etten ole sijoittanut tähän enempää aikaisemmin. Ostin sen nyt suurimmaksi omistukseksi alkuvuonna.
2. Tokmanni
Tokmannin yhtiökokouksista saa mielenkiintoisen yllätysämpärin, josta on iloa koko vuodeksi. Vieläkin nautin D-vitamiineista, jotka sain yhtiökokouksesta maaliskuussa.
3. Titanium
Titanium on erinomainen yhtiö, joka maksaa korkeaa osinkoa. On osingot huomioiden todennäköisesti salkkuni tuottoisin rivi. Titanium suurien kiinteistörahastojen pyörittäjänä tuo myös kiinteistönäkökulmaa salkkuuni. Olen tyytyväinen, että minulla on kiinteistörahastojen sijaan salkussa Titaniumia.
8. Miten olet miettinyt sijoitusvarallisuutesi hajautusta?
Käytän ajallista hajautusta ja maantieteellistä hajautusta. Hajautan eri omaisuusluokkiin, yritysmuotoihin ja palvelujen tarjoajiin. Omistan listaamattomia ja listattuja osakkeita sekä rahastoja ja ETF-osuuksia. Ja tämän jälkeen hajautan vielä kertaalleen, mutta tässä kysyttiin miettimistä. Tiedän, että täällä monia joiden ei tarvitse miettiä kovinkaan paljon hajautusta. Taustalla on pitkät sijoitushorisontit ja tasainen tulovirta.
Itselläni sijoitushorisontti on vuoden 2028 loppu ja tulovirta on epätasainen, ja poliittisen ja byrokraattisen koneiston päätöksenteon takana. Jos oppikirjoja katsoo, osakepaino rahastot mukaan lukien pitäisi olla 10 % kohdalla. Toki tappionsietokyky taitaa olla korkea. Tuntuu ettei mitään muusta olekaan kokemuksia kuin tappioista. Hajautetusta salkusta löytyy mielestäni myös helpommin myytävää kuin keskitetystä. Venäjän aloittaessa sodan Ukrainassa minulla oli hyvin Suomi-keskeinen salkku. Otin tavoitteeksi USA-painon kasvattamisen samalle tasolle kuin Suomi-osakkeet. Eniten tätä pitää miettiä silloin kuin on kasvattamassa tai pienentämässä salkkua. Siinä saa paljon turhia kaupankäyntikuluja, jos salkkua aikoo kokoajan pitää tasapainossa.
Toinen tavoite on 50-50-tavoite rahastojen ja suorien osakkeiden suhteessa. Kyllähän tässä alkaa hahmottumaan, mitkä on omat kyvyt osakepoiminnassa. Lisäksi salkussa on suoja, joka ei ole riskitön, mutta pitäisi käyttäytyä eri lailla kuin osakkeet. Suojassa on osuuskunnat, korkorahastot ja SPAC. SPAC:illa onkin tänä vuonna kohtalon vuosi. Saa nähdä oliko suoja oikea paikka tälle. Uuteen SPAC:iin en ole lähdössä. Ajallinen hajautus on käytössä, koska koko sijoituspääoma ei ollut käytettävissä sijoittamisen alussa. En oikeastaan edes tiedä mikä sijoituspääomani määrä tulee olemaan. Jos en pysty ennustamaan marraskuussa tammikuun tilannetta, niin miten pystyisin ennustamaan pidemmälle tulevaisuuteen.
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
Lähtökohtaisesti pyrin lisäämään nykyisiä omistuksia painottaen rahastoja.
Päällimmäisenä itselläni on prosessi osakepoiminnan estämiseksi ja jopa osakekarsintaprosessi, joka on nyt valitettavasti käytössä.
Esimerkkinä käytän Nikea ja IRSA:a, jotka poimin viimeksi:
- Ensimmäinen vaihe on kiinnostuminen jostain ilmiöstä tai yhtiöstä. Itse useasti kiinnostun brändeistä. Itselleni tuli omituinen kiinnostus koripalloon ja nopeasti se oli tutkittua, ettei joukkueita oli pörssissä. Nike on kuitenkin iso sponsori ja taustatekijä koripallossa.
Argentiinan matkan jälkeen kiinnostuin argentiinalaisista yrityksistä ja löysin kiinnostavan kiinteistöyhtiön IRSA:n. Salkussani ei ole kiinteistöjä niin tästä voisi tulla hyvää hajautusta. - Seuraavaksi katson taulukko-ohjelmasta, että onko tyhjiä rivejä. Olen äärimmäisen laiska tekemään uusia rivejä, koska taulukostani on tullut valtavan monimutkainen. Tällöin tyhjiä rivejä taisi olla kolme, mutta luovana tyyppinä olen jo pitkään pitänyt yhdessä rivissä montaa eri sijoitusta. Nikelle siis oma rivi, mutta IRSA:n laitoin Kehittyviin markkinoihin sijoittavaan riviin.
- Katson, että omistanko jo yhtiötä ja olisiko järkevämpää lisätä instrumenttia, jolla jo yhtiötä omistan. Omistin Nikea indeksirahastojen ja Seligsonin brändirahaston kautta. Jälkein päin ajateltuna olisi järkevämpää ollut lisätä Seligsonin rahastoa, mutta halusin Niken Adidaksen ohi. IRSA:ssa kävi jonkinmoinen lapsus, kun en huomannut, että omistin sitä Tropico LatAm -rahaston omistaman Cresud-yhtiön kautta. Olen ajatellut, ettei rahasto sijoita Argentiinaan ja kyllähän Argentiina puutuu rahaston kuvauksestakin.
- Kaupankäyntikulut. Tutkin miten saisin osakkeet mahdollisen edullisesti. Ostin nämä Nordnetin Black Friday -tarjouksesta.
- Esittelen itselleni huonosti menneitä osakepoimintoja: Synsam, Modulight ja Inderes. Pohdi nyt vielä.
- Pohdin, että olisiko kuitenkin järkevämpää lisätä nykyisiä omistuksia. Tällöin mietinnässä oli Berkshire Hathaway tai Tesla.
- Siirretään käteinen palveluun. Yleensä siirrän käteistä niin paljon, että pystyisin toteuttamaan myös vaihtoehtoisia skenaarioita.
- Transaktiovaihe. Tässä vaiheessa tulee tilanne, joka toistuu myös verkkokauppaostoksia tehdessäni. Olen nähnyt niin paljon vaivaa ja käyttänyt aikaa vertailuihin ja eri skenaarioihin, että ostos on tehtävä, jotta miettimiseen tuhrautunut aika ei olisi mennyt hukkaan riippumatta ostoksen järkevyydestä.
- Aloitan pienillä positioilla suhteessa salkkuni kokoon. USA-osakkeiden positioiden kokoa tarkastelen vain Black Fridayna. Nike ja IRSA olivat molemmat pieniä ostoksia.
- Koetan ottaa oppia prosessista. Nike oli oikea tyyppiesimerkki huonosta osakepoiminnasta lyhyellä aika välillä. Ensin kurssi nousi niin, että se oli yksi tuottoisimmista riveistä Nordnetissa, mutta tulosjulkistuksen jälkeen Nike romahti ja on nyt yksi tyypillinen miinusrivi salkussa. Mutta saahan siitä osinkoja ja ensimmäinen tulikin heti tammikuun alussa. IRSA on oikeastaan kehittynyt melko hyvin ja reippaamman puolinen osinkokin yllätti minut. Mutta ovat olleet tosiaan pari kuukautta salkussa, niin ei voi vetää suuria johtopäätöksiä vielä.
Osakekarsintaprosessi lyhykäisyydessä menee siten, että luovun kaikista vähiten suunnitelman mukaisista omistuksista. Kyseessä on siis OP:n salkussa oleva suora Suomi-osake, joka lähtee ensimmäisenä. Jos on vielä lisäksi pieni miinusrivi, kyllä se vaarassa on pudota salkustani tällä hetkellä.
10. Mainitse isoin vahvuutesi sijoittajana ja kerro myös suurin kehityskohteesi sijoittajana.
Vahvuus on se, että olen tunnustanut tosiasiat, ettei minulla ole vahvuuksia sijoittajana. Tähän olisi mukava vastata, että olisin pitkäjänteinen, mutta laput ovat liian uusia tähän. Katsotaan vuosikymmenen lopussa tilannetta uudelleen. Ehkä isoin vahvuus on se, että olen sijoittamisen suhteen optimistinen, mutta tässäkin on se häilyvä raja, että meneekö ylioptimistisuuden puolelle
Kehityskohteena on käteispuskuri, joka on aina liian pieni. Olen myös sijoittanut liikaa ja joudunkin myymään osan osakkeista pois. Osakkeet ei kuitenkaan ole paras mahdollinen varakassa, mutta tilanne voisi olla paljon huonompikin, jos osakkeiden sijaan olisin maksanut lainoja pois, ostanut osuuskuntien tuotto-osuuksia tai vaikkapa koripallokenkäkokoelman.
Osakkeet on helppo myydä, vaikka tietenkin harmittaa. Kun menee hattu kourassa pankkiin, niin ei oikeastaan tiedä mitä he siellä päättävät. Tilanteen parantuessa ajattelin kuitenkin kasvattaa puskuria ja korkorahastoja. Viime vuonna en kuitenkaan lisännyt osakkeita kovinkaan paljon. Ylisijoittaminen tapahtui rahastojen ja ETF:ien kautta. Toisaalta onko tämä nyt suurin kehityskohde vai nyt vain päällimmäisenä mielessä. Ehkä on näin ja suurin kehityskohde onkin liiallinen ajankäyttö.
11. Analysoi nämä kolme yhtiötä 50 sanalla per yhtiö.
- Inderes
Inderesin listautuessa Helsingin pörssiin kaikki näytti aurinkoiselta, kun uusia yhtiöitä tuli isossa sumassa. Ukrainan sodan alkaessa listautumiset loppuivat seinään. Lisäksi Helsingin pörssissä alkoi alakulo, jolle ei näy loppua. Koronarajoitusten loputtua vapaa-ajan mahdollisuudet lisääntyivät ja yhteisön määrä lähti laskuun. Inderesin osaava tiimi kuitenkin selättää kaikki ongelmat tehden yhtiöstä Pohjoismaiden johtavan sijoitusviestintätalon.
- Modulight
En lähde analysoimaan Modulightia. Mielestäni kyseessä on luottamuskeissi. Toiset luottaa toiset ei. Inderesin foorumi kuitenkin ansaitsee normaalin Modulight-ketjun, vaikka yhtiö kenties ei. Mielestäni siihen laadukkuuteen kuuluu se, että ensimmäinen joka tulosta haluaa kommentoida linkittää tulokseen. Siksi olen pyrkinyt olemaan aktiivinen, että saan tuloksen näkyviin ennen haukkuja, jotka ovat ihan ansaittuja. Ehkä Modulightin kurssi joskus kääntyy, ja siitä tulee potentiaalinen yritysostokohde.
- Puuilo
Puuilo on pörssimme helmi. Siksi uskonkin, että joku taho ostaa sen. Sitä ennen Puuilolla on mahdollisuus kasvattaa myymäläverkostoaan Suomessa. Tilaa kasvulle on Uudellamaalla, Turun ja Tampereen seuduilla. Vielä ei siis tarvitse etsiä kasvua pienemmiltä paikkakunnilta. Yrityskaupalla hankittiin lisää myymäläpaikkakuntia. Tuotteiden hinnat ovat pysyneet halpoina asiakkaille ja samalla katteet pysyneet hyvinä.
- Tokmanni
Tokmanni on tehnyt onnistuneita yritysjärjestelyjä koko olemassa olon ajan. Joskus osti itseään isompia kauppaketjuja. Siksi en ole kovinkaan huolissani Dollarstoren hankkimisesta. Näkisin, että Tokmanni pyrkii olemaan jatkossakin kuskin paikalla, eikä näin olisi itse yritysostokohde. Tokmannilla on nyt hyvät kasvunäkymät Ruotsissa ja Tanskassa. Europris-yhteistyö tekee mahdollisen tulevan fuusion synergiaedut pieniksi.
12. Pyöritteletkö itse arvostuskertoimia ja tunnuslukuja vai katsotko valmiiksi analyytikoiden “pureskelemia tietoja”? Miksi pyörittelet itse lukuja tai miksi et?
Sijoitustoimintani ei pyöri näiden lukujen ympärillä. Lähinnä olen katsonut, että salkkuun tulee erilaisilla arvostuksilla olevia yhtiöitä. Taulukkolaskennalla olen keskittynyt allokoinnin laskentaan. Sijoittaminen on kuitenkin harrastus. Siksi pyrin välttämään sitä, että se menisi liian ammattimaiseksi. Minulla ei ole myöskään kunnianhimoisia tavoitteita sijoittamisen suhteen.
Ehkä keskeistä minulla on seurata, miten yhtiö pystyy omiin tavoitteisiin ja analyytikoiden odotuksiin. Jos yhtiö alisuoriutuu pitkään, on aika siivota pois salkusta.
Luen myös analyysiä, mutta keskityn enemmän tekstiin kuin taulukoihin. En kovinkaan paljon välitä suosituksista ja tavoitehinnoista. Itselläni on osakkeisiini Pidä-suositus. Välillä ihmetyttää miksi Pidä-suositus puuttuu Inderesiltä, kun se löytyy välitystä harjoittavilta pankeiltakin. Pankeilta löytyy syy laittaa sijoittajat tekemään jatkuvia transaktioita, koska näin euroja tulee kassaan.
13. Erityisesti Tokmannin ketjussa olet kaivanut sellaista kiinnostavaa tietoa esille, mitä muut eivät tuo tai/ja osaa tuoda esille. Tältä pohjalta kysynkin, että onko sinulla antaa jotain vinkkejä kiinnostavan yhtiön tutkimiseen, mitä harvemmat käyttävät?
Itselleni on ollut tosi antoisaa tutustua yhtiöön ihan fyysisesti paikan päällä. Tokmannin yhtiökokous antoi materiaalia Tokmanni-ketjun lisäksi kahvihuoneelle, meemiketjuun ja salkkukatsauksiini. Kun menee paikan päälle tässä tapauksessa keskusvarastoon, yhtiö konkretisoituu aivan eri lailla kuin lukemalla asioita. Osakesäästäjät järjestävät myös yhtiövierailuja.
14. Mitä nykypäivän Vanerihands sanoisi juuri sijoittamista aloittaneelle Vanerihandsille?
Varmaan ihan samaa kuin siskolleni. Maailman laajuinen indeksisijoittaminen on helppoa ja tuottoisaa. Sijoitukset kannattaa tehdä automaattisilla kuukausisäästöillä. Jos on pakko lukea jokin kirja sijoittamisesta, niin se olisi Marko Erolan Paras sijoitus. @Warren_Fyffet tätä kirjaa suositteli aloittelijoille foorumilla. Valitettavasti sisko halusi sijoittaa vastuullisesti ja ehdotin indeksisijoittamista Suomeen ja Ruotsiin, missä on todennäköisesti maailman vastuullisimmat yritykset. Sisko ei kuitenkaan ole pitänyt tuottokehityksestä.
15. Mitä Foorumi antaa sinulle, mitä muut “sijoituslähteet” eivät pysty tarjoamaan? Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä Inderesin tarjoamia materiaaleja?
Foorumi on keskeisin kanava, mistä seuraan sijoituksiini liittyviä uutisia ja arvioita. Minun mielestä tämä on tämmöinen yhden luukun systeemi, kun foorumistit jakavat tietoa laajasti. Tärkeimmät Inderesin tarjoamat materiaalit itselleni ovat yrityskohtaiset videot, joita välillä myös pelkästään kuuntelen.
16. Sinun täytyy valita kaksi foorumilaista, 2 analyytikkoa ja 1 ei-analyytikko indeläinen hoitamaan salkkuasi kymmeneksi vuodeksi, ketkä valitsisit ja miksi?
@CitizenJ jo tietämättään hoitaa indeksisalkkuani niin virallistaisin hänet hoitomaan tätä indeksipuolta. CitizenJ on erittäin ahkera ja asiallinen foorumin indeksikeskusteluissa. Lisäksi hän on valmis kommentoimaan muiden Ostaa/myy-ketjuun tehtyjä ETF-ostoksia. Salkkuni viime vuoden tuottoisin ETF-rivi oli hänen ehdottama.
@Suppilovahvero haistaa nenällään parhaat sienet metsästä ja myös parhaat osakkeet pörssistä.
@NukkeNukuttaja putosi täpärästi salkunhoidostani, koska hän käy liikaa kauppaa. Kaikki varmaan järkyttyivät, etten valinnut salkunhoitoon häntä. Arvostan häntä kuitenkin korkealle sijoittajana ja foorumilaisena.
@Sauli_Vilen pääsi juuri eroon mallisalkun hoitamisesta. Tästä kokemuksesta on nyt hyvä siirtyä kymmeneksi vuodeksi hoitamaan salkkuani.
@Antti_Viljakainen laittoi minut heti kuriin, kun fooruminoviisina laitoin rakettiemojin yhtiöketjuun. Antti huolehtii, ettei salkkuuni eksy olematonta hypeä.
@Yu_Gong toisi salkkuuni huippubrändejä.
17. Millaisia konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisessa? Miten olet tai miten aiot hyödyntää sijoittamisen tuomaa vaurautta?
Taas tutkitaan kuinka iso osa salkkua on puskuria ja mikä osa on pidemmän ajan säästöjä. Alexandrian neuvoja oli sinänsä oikeassa, mutta ne keinot mitä tarjottiin, oli vääriä. Tavoitteena on siis pidemmän aikavälin säästöt, jota monet kutsuvat vakuutukseksi. Omat säästöt ovat hyvä olla olemassa, kun pankit vaihtavat käytäntöjään. Vauraudet voivat mennä nykyisen traktorin maksamiseen. Hyvässä tapauksessa voin ostaa uuden traktorin. Realiteetit ovat olleet kuitenkin, että olen myynyt traktorin sekä 2022 että 2023 huonosti menneiden sijoitusten vuoksi. Lyhyesti sanottuna vaurauden tehtävä on helpottaa tulevaisuudessa elämistä.
18. Miten pidät tunteesi kurissa sijoittamisessa, jotta et esimerkiksi tee liikaa tunteisiin perustuvia toimeksiantoja?
Sijoitussuunnitelma antaa tukea. Ongelmatilanteissa on hyvä katsoa sijoitussuunnitelmaa. Ajattelin tässä tammikuussa, että olen taas jättänyt noudattamatta suunnitelmaa, mutta kyllä sieltä löytyi keinot, miten tästä noustaan. Metsäomaisuus on myös yksi, mikä vähentää tunteilua laskumarkkinassa.
Kiire ei kuulu sijoittamiseen. Pikavoittojen saaminen on epätodennäköistä. Taustapeiliin ei saa paljonkaan katsoa. Harvemmin myynnit ja ostot osuu lankulle.
Tunteita kannattaa myös kuunnella. Itselleni tuli huono olo yhdestä rivistä. Kevensin sitä reippaasti. Myöhemmin koko siihen sijoitettu jäljellä oleva pääoma katosi. Onneksi edes kevensin. Sijoituskohteita on niin monia, ettei huonoa oloa tuottavia kannata pitää salkussa.
19. Miten Alokas oppisi seuraamaan paremmin suomalaisia halpakauppoja, olisiko antaa kolme vinkkiä?
Pakko ensin opponoida pikkutarkan seuraamisen hyödyllisyydestä. Pihtiputaan Tokmannin laajennus ja Suonenjoen uuden myymälän rakentamisen viivästyminen ovat todella pieniä asioita, jotka ei vaikuta kolmessa maassa operoivalle konserniin mitenkään.
- Ensimmäinen tapa seurata halpakauppaa on mennä ostoksille niihin ja pitää silmät auki. Itse käyn myös matkojen yhteydessä eri Tokmanneissa. Buenos Airesissa oli kyllä valtava puute, kun Tokmannia ei ollut. Sitten voi vielä valjastaa tuttavat ja läheiset raportoimaan halpakauppakäynneistä. Jos veljen vaimon ostosreissu ja Tokmannin kurssin päivän korkein lukema osuu samaan hetkeen, niin kysessä on todennäköisesti sattuma.
- Yksinkertainen keino on tilata lehdistötiedotteet sähköpostiin.
- Seurata halpakauppayhtiön ja kilpailijoiden sometilejä.
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Foorumilaiset ottavat hyvin huomioon toiset ja näen, että foorumiin on yhä matala liittymiskynnys.
Kiitos Vanerihands kiinnostavista ja ajatuksia herättävistä vastauksista!
Mielestäni Vanerihands on varsin esimerkinomainen foorumilainen, joka herättää hyvää mieltä heitoillaan ja meemeillään, mutta mikä tärkeintä; hän auttaa omalla toiminnallaan muita sijoittajia ja vielä sillä tavalla, että hänen viesteistään saa irti ihan tavalliset sijoittajat kuin myös analyytikotkin.
Foorumi on todella upea paikka ja varsinkin yhtiöketjut, joista löytyy laajasti kaikenlaista tietoa. Suuri kiitos sijoitusaiheisten ketjujen aktiivisille kirjoittajille, jotka käyttävät runsaasti aikaa jakaessaan hyvää tietoa muille sijoittajille.
Jos näette, että joku on aidosti käyttänyt aikaa ja vaivaa yhtiöketjussa viestiin, joka tuo iloa ja hyötyä toisille sijoittajille, niin suosittelen tykkäämään viestistä kiitokseksi, jotta kirjoittaja tietää hänen viestillään olevan merkitystä ja se varmaan auttaa monia jatkamaan kirjoittelua varsinkin niissä hiljaisemmissa yhtiöketjuissa.
Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa!