Alokas haastattelee

72. Pappa-Tunturi

Mitä tietoalähteitä foorumilaisilla on Fortumin seuraamiseen? - No… yhtiön materiaalit, Inderes ja Pappa-Tunturi. :slight_smile:

On eri asia lukea asioista kuin kokea ne itse, esimerkiksi minä olen lukenut taloushistoriasta ja lukenut mitä missäkin kuplassa tapahtui, mutta se on aivan eri asia, jos on itse omien sijoitustensa kanssa kokenut esimerkiksi IT-kuplan kuin lukenut siitä. Loppujen lopuksi 15-20 vuoden sijoitushistoria ei ole kovin pitkä ja siksi on kiva aina kuunnella kokeneempia sijoittajia, joilla on usein paljon omaan kokemukseen pohjautuvaa rauhallista näkemystä. Siksi(kin) on mukavaa, kun Pappa-Tunturi on meidän ilona ja hyötynä kirjoittelemassa viisauksiaan… kyllähän se kokemus ja tietämys huokuu hyvin selvästi hänen Fortum-ketjun viesteistään, joita kaikki lukevat suurella mielenkiinnolla.

Pappa-Tunturilla on nuoren mieli ja tarmo, mutta samalla kokemuksen tuomaa sijoittajan viisautta, joka varmasti hyödyttää niin tuoreempia sijoittajia kuin vaikkapa Fortumin lyytikko Kinnusta. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 60-vuotias nuorehko junan tuoma Helsingissä asuva miesoletettu. Minulla on 4 lasta ja 7 lastenlasta. Asun 70-luvun pientalossa, jossa puuhaa riittää kesät talvet. Työt lopetin n. 1,5 vuotta sitten.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

-koulutukseltani olen tietoliikenneinsinööri

-olen urani aikana ollut neljässä eri pörssiyhtiössä töissä (35 v.)

-en kirjoittele forumin yhtiöketjuissa, joissa olen työskennellyt

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Olen koko ikäni liikkunut paljon ja enimmäkseen keskittynyt pallopeleihin. Nykyisin kun ruumis on raihnainen, niin golfista on tullut jonkin sortin intohimo. Puutarhahommelit ovat nykyisin myös mukavaa puuhaa (en tarkoita edesmenneen I. Kanervat puutarhoja).

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Vaikka töissä en olekaan, niin yleensä herään aikaisin. Pistän kahvin kiehumaan ja luen uutisin liki pari tuntia.

Pyrin tekemään jotain järkevää vähintään yhden asian joka päivä. Se voi olla liikuntaa tai jonkin tekemättömän asian hoitaminen.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

En kutsuisi itseäni sijoittajaksi. Lähinnä voisin olla sioittaja** **:blush:

En ota itseäni kovinkaan vakavasti. Olen toki opiskellut itsenäisesti asioita ja sijoittajana kokeillut kaiken näköistä turbo-daxeista lähtien.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ison perheen isänä ei ylimääräistä sijoituksiin irronnut kuin vasta noin nelikymppisenä. Aloitin pienellä päiväkaupalla ja aloitin osakepoiminnan jo heti alusta. Hätäinen kun olen ja panokset pieniä, niin siirryin harjoittelemaan mielenmalttia kaikenlaisiin pyörittelyihin.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää?

Se ei taida olla salaisuus, että pääosin Fortumia on salkussa.

8. Jos sinun pitäisi pitää kahta salkkusi osaketta kymmenen vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?

Olen siinä vaiheessa, että en ajattele asioita kymmenen vuoden päähän. Nyt on sen aika, että käytän rahaa asioihin, joita olen halunnut tehdä. Osakkeista tulee osinkoja sen verran että kaikki perheen peruslaskut kuittaantuvat niillä.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Kyllä ne niitä perinteisiä suomalaisia osakkeita ovat aiemmin olleet. Yksi periaate minulla kuitenkin on ollut. En ole koskaan ostanut oman työpaikkani osakkeita. Osakesäästöohjelmia on kuitenkin parissa paikassa ollut.

10. Mitkä ovat sinun mielestäsi tärkeimpiä kriteereitä valitessa salkkuun osakkeita hyvin pitkällä tähtäimellä?

Jos olisin vielä nuori niin ostaisin pelkästään ETF:iä. Nuorin poikani on näillä pärjännyt hyvin ja nykymenolla hänen ei tarvitse työskennellä 70-vuotiaaksi.

11. Sinun sijoitusurallesi on osunut monenlaisia eri kriisejä, miten olet selvinnyt niistä ja mitä tällaiset erilaiset kriisit sinulle ovat opettaneet?

En ole lainkaan kriisiherkkä. Sijoituksiin on mennyt väin ”ylimääräiset”, enkä ole ollut kovinkaan säästäväinen. Jos näissä hommissa menee yöunet ja joutuu heräämään aamuyöstä katsomaan futuureita, niin kannattaisi miettiä jotain muuta harrastetta.

12. Mitkä ovat olleet sijoitusurasi kaksi parasta onnistumista ja mitä opit niistä?

Veivailin onnistuneesti Cargoteciä aikoinaan. Myös osto-ohjelmani toimi aikoinaan, kun olin kiinnostunut jostakin osakkeesta. Menetelmäni on salainen :blush:

13. Mitkä kolme asiaa ovat parhaita puolia sijoittamisessa ja mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Massen sijoitusoppaasta poimittu sääntö, eli kiva harrastus josta voi vähän maksaakin. Kun on laittanut omaa rahaa kiinni johonkin, niin talousuutiset kiinnostavat paljon enemmän kuten myös maailman politiikka.

Jos olisin fiksu, niin voisin vieläkin hiukan hajauttaa tuota omistustani.

14. Kerro sadalla sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

- Fortum :

Fortum kiinnostaa, koska opintoni sisälsivät aika paljon sähkötekniikkaa. En ole missään vaiheessa ollut Uniperista tai Venäjän busineksista kiinnostunut, vaan keskittynyt pääosin heidän vesi- ja ydinvoimatuotantoonsa.

Harvasta osakkeesta saa kaivettua näin paljon tietoa kuin Fortumista. Lukemista riittää paljon ja eri lähteiden tietoja kun yhdistää, niin pääsee asioista hyvin jyvälle.

Päivittelen noita omia taulukoitani melko usein palstalle. En tee sitä mitenkään brassailun vuoksi, vaan olen todennut että asiat jäävät hyvin mieleeni, kun ne julkaisee johonkin kirjallisesti. En halua olla lainkaan tosikko, joten yritän viljellä hiukan huumoria mukaan.

15. Jos ei ole Pappa-Tunturi tai Juha Kinnunen, vaan on ihan tavallinen sijoittaja, niin mitä asioita hän voisi seurata Fortumin omistajana, jotta pysyisi kärryillä, miten yhtiöllä menee?

Fortum on karsinut (pakosta) toimintansa puhtaan Pohjoismaisen energian tuottajaksi, joka on pelkästään hyvä asia. Tämä on toki myös riskitekijä, jos energian hinnat jatkavat laskuaan.

Seuraisin futuurihintoja silmä kovana. Nyt ne näyttävät hiukan aneemiselta, mutta voivat hetkessä muuttua. Vuoden 2025 ja 2026 futuureja on kaupattu melko vähän ja Fortum on käsittääkseni yhä enemmän tehnyt kahdenkeskisiä pitkäaikaisia diilejä.

Itselläni on tulossa kohta lämmitysmuodoksi vesi-ilmalämpöpumppu. Jos sähkönhinta on korkea, se on Fortumin ja minun kannaltani loistava asia. Jos hinta on alhainen, niin sekin on minulle hyvä, kun sähkölaskut ovat pieniä. Eli tämähän on täydellinen WIN-WIN tilanne.

16. Mitä konkreettista hyvää sijoittaminen on tuonut elämääsi?

Olen voinut hypätä pois oravanpyörästä 58-vuotiaana. Olen tästä todella onnellinen. Pari vuotta olen melko terveenä saanut tehdä niitä asioita, joita aina nuorempana halusin tehdä.

En ole rikas enkä edes varakas, mutta velaton ja omilla valinnoilla loppujen lopuksi aika pienellä kulutuksella elävä. En kuitenkaan missään nimessä saita. Rahaa pitää osata laittaa kiertoonkin aina välillä.

17. Mitä nykypäivän Pappa-Tunturi sanoisi nuorelle Pappa-Tunturille?

Joitakin asioita olisi voinut tehdä paremmin. Ehkä ruuhkavuosina olisi pitänyt olla vielä enemmän läsnä lapsille ja vaimolle. Aivosumu oli pahimmillaan sellaista, ettei eteensä nähnyt. Yleensä ottaen sanoisin, että tehty on tehty eikä niitä enää takaisin saa.

Antaisin itselleni kuitenkin arvosanan ensimmäisestä 60 vuodesta 8- :blush:

18. Jos saisit napin painalluksella opetettua yhden asian tavalliselle suomalaiselle sijoittajalle, niin mikä se olisi ja miksi?

Unohda indeksiin vertailu ja naapurin kadehtiminen. Ne johtavat vain negatiivisiin asioihin ainakin pidemmällä tähtäimellä.

19. Miten Alokas onnistuisi pärjäämään vuosikymmenten ajan sijoittamisessa?

Olen sinua tietenkin seurannut, kun niin paljon kirjoittelet. Olen varma että sinulla on n. puolen miljoonan osakesalkku minun ikäisenä.

Jatka samaan malliin ja pidän tyylistäsi, joka on sävyltään hauskasti itse-ironiaan taipuvainen.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Olen ennen Inderesin foorumia kirjoitellut KL-palstalla. Tätä on paljon mukavampi lukea, kun on hienosti moderoitu. Myös omia viestejäni :blush:

Kiitos Pappa rennoista ja hyvistä vastauksista!

On mahtavaa, että tällä Foorumilla on kaltaisiasi konkareita, enemmänkin saisi olla. :slight_smile: Ihan huikeaa on myös se, että meillä on @Erkki_Vesola, joka haastatteussani sanoi olevansa dinosaurusanalyytikko. :smiley:

Mennään tällä Papan vinkillä viikonloppuun:

Unohda indeksiin vertailu ja naapurin kadehtiminen. Ne johtavat vain negatiivisiin asioihin ainakin pidemmällä tähtäimellä.

Kiitos ja mukavaa perjantain jatkoa! :partying_face:

147 tykkäystä