Alokas haastattelee

Tämä on haastattelu, johon tulen palaamaan useita kertoja. :slight_smile:

Aika paljon tuli erilaista mietittävää haastattelusta ja olen huomannut, että itselläni on sijoittamisessa(kin) erilaisia virheellisiä ajattelumalleja ja tietyiltä osin myös väärää asennetta. Niin ja sijoittamisen psykologia on aliarvostettu keskustelun aihe, vai mitä @Mauri?

Mikolla, kuten muilla fiksuilla ja mukavilla sijoitusmaailman tyypeillä on tapana, että ei anneta ns. “varmoja” vastauksia asioihin, joista ei voi olla varma. Tästäkin voinee päätellä, että mustavalkoinen ajattelu ei selvästi hänen ajattelumaailmansa kuulu, vaikka hän on poikkeuksellisen erinomainen sijoittaja, niin hänellä on suu ja kaksi korvaa tai ehkä juuri siksikin hän on menestynyt, koska kuuntelee muita ja osaa kysellä asioita. Joskus somessa törmää näihin, joilla tuntuu olevan vain suu ja sieltä tulee näitä “ALL IN”-juttuja sekä varmoja tietoja esim. tulevista nousuista (sekä kaikesta muustakin), vaikka ei olisi henkilöllä edes perusasiat ehkä ihan kunnossa… ehkä tällaisten kannattaisi varmojen kommenttiensa sijaan kysyä ja kuunnella(?). :slight_smile:

Ehkä avoin ja aito itsereflektio sekä perusasioiden opetteleminen ja sisäistäminen ovat olennaisessa osassa, jos haluaa kehittyä sijoittajana. Usein se “tylsä perustyö” unohtuu esim. pohdin jotain arvostuskertoimen merkitystä, mutta sitten siirrynkin tutkimaan ja etsimään erilaista tietoa Ranskan inflaatiosta. :smiley:

Mikon ajatuksia lukiessa mietin, että pitääkö asioita ajatella aina niin hankalasti ja kyllä se fomottaminen sekä muiden kopioiminen on usein varsinkin pidemmässä juoksussa vaarallista tuottojen kannalta - minä olen erinomainen esimerkki siitä. Se mikä joskus unohtuu, niin ehkä olisi hyvä perehtyä aiheeseen kunnolla ja löytää erilaisia puolia sekä ymmärtää asiat ennen kuin tulee kertomaan perustelemattomia “varmoja” mielipiteitään. Ennen kuin heitämme toimeksiannon Nordnettiin, niin kuvitelkaamme, että edessä on @Erkki_Vesola ja @Juha_Kinnunen kyselemässä esim. arvostuksesta, taloudellisesta tilanteesta, alan näkymistä, toimialasta, verrokeista, sijoitusprofiilista, riskiskenaarioista… jonka jälkeen he alkavat tekemään niitä haastavampia tarkempia kysymyksiä. :wink: (no jos nyt tietää edes perusasiat firmasta)


Itselläni tuli tässä päivällä ikäviä asioita vastaan (kukaan ei ollut minulle ikävä… ei mitään sellaista) ja ikävä mieli, jotka koetan unohtaa toistaiseksi, koska en pysty tällä hetkellä niihin asioihin vaikuttamaan. Eli unohdan toistaiseksi (=yritän unohtaa), jos en pysty just nyt tekemään asioille mitään niin sittten focus muualle. Ensi viikolla ehkä viisammat osaavat auttaa näissä jutuissa. :slight_smile:

No se, mikä tuo heti paremman mielen mulle on Mikon haastattelu ja Mikon kiitokset niin Inderesille, foorumillaisille kuin mullekin. :slight_smile:

Kiitoksia @Mikko_Makinen ja kiitos Inderes sekä suuret kiitokset teille arvoisat lukijat!

Mukavaa viikonloppua! :blue_heart:

72 tykkäystä

Ei varmaan juuri kukaan olisi varmaan suostunut ennen Mikkoa haastateltavaksi, jos olisin kertonut, että kuka heidän jälkeensä on. :smiley: Tällä viikolla julkaisen haastattelun urheasta kaverista, joka todella tiesi, että on heti Mikon jälkeen. :smiley: No, kyllä tämäkin kaveri on oikeasti kova!

Itse profiloin hänet ennen kaikkea treidaajaksi, mutta kyllä hän tietääkseni pelaa pidempääkin peliä.

Hän omasta mielestäni hallitsee erilaisia osa-alueita hyvin, kuten teknisen analyysin, treidaamisen, fundaboomeroinnin jne. Tuntuu siltä, että hänellä on myös ymmärrystä sijoittamisen psykologiasta ja myös oman talouden hallintaan liittyvistä asioista.

Hän pyörii täällä, mutta hän on enemmän kuitenkin esillä Äxän puolella monipuolisten sijoitustviittiensä kanssa.

Rentoa alkavaa sijoitusviikkoa! :sunglasses:

Stock Market Crash Let Me Fix This GIF - Stock Market Crash Let Me Fix This  Calculating - Discover & Share GIFs

28 tykkäystä

81. Riku Virtanen / @Kulta-Into_Pii

Twitterissä seuraan aika vähän eri tilejä, yleensä tuo sovellus osaa nykyisin tarjota mulle sitä, mitä mä haluan ilman, että seuraan valtavaa joukkoa eri tilejä. Olen kuitenkin ottanut Riku Virtasen seurantaan, koska hänellä on hyvin monipuolisia ja laadukkaita sijoitusaiheisia tviittejä. Tätä kirjoittaessa hänellä on 3 436 seuraajaa, mikä on kovin vähän hänen tilin sisällön laadukkuuteen nähden.

Riku on mielestäni monipuolinen sijoittaja, joka osaa kirjoittaa sijoitusaiheisista jutuista maanläheisen opettavaisesti ja lisäksi hän osaa mielestäni poimia kiinnostavia asioita sijoitus- ja talousmaailmasta, mitä ei itse huomaisi.

En kiellä sitä etteikö hänellä olisi lahjakuutta lajiin, mutta sama kuin Mikolla - taustalla on paljon tuhansia ja tuhansia tunteja sekä innostus että sopiva intohimo. Rikun vahvuuksia sijoittajana uskoisin olevan loogisuus ja sopivan avoin, mutta kriittinen mieli.

Luulen useiden saavan tästä haastattelusta yleisiä ajatuksia omaan sijoitustoimintaan sekä erilaisia “työkaluja” että yksittäisiä juttuja, mitä voi hyödyntää sijoittamisessa.

Kuva

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 36-vuotias perheenisä, työväenluokan duunari ja tavallinen tallaaja.

Intohimoinen sijoittajaharrastaja vuodesta 2011, Twitterissä/äxässä mun hourailuihin on voinut enemmän törmätä.

https://twitter.com/RikuVirtanen_

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Pyöritin kuntosalia töiden sivussa tuttavieni kanssa, kunnes myin osuuteni heille ajanpuutteen vuoksi. Lapsi oli syntymässä ja tein välillä 60-tuntisia työviikkoja.

Olen aika kilpailullinen ihminen, harvoin jaksan tehdä asioita mihin en panosta aikaa ja vaivaa.

Olen tehnyt omasta tahdosta 3-päiväistä työviikkoa noin 7 vuotta ja ollut työelämässä 18-vuotiaasta lähtien.

Ekat 3 vuotta hoidin poikaa kotona ja nyt jäänyt jo aikaa enemmän itsellekin. Vapaa-aikaa ei itsellä voi olla oikein koskaan liikaa, keksin kyllä tekemistä.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Ulkoilu perheen kanssa ja pyöräilyä tulee kesäisin harrastettua.

Olen intohimoinen videopelien pelaaja, jos “ranked” löytyy pelistä niin se vie miehen mukanaan äkkiä.

Jos peli on liian casual, se ei oikein sytytä.

Paheina kesäisin sikarit ja craft beer. :no_mouth:

Scifileffat ja sarjat myös kiinnostaa, tuore Fallout-sarja Amazon primestä oli mahtava. Eli nörtin vikaa selvästi löytyy.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Heräilen 07-09 aikaan, aamupalat itselle ja poitsulle. Sen jälkeen poika kouluun ja takaisin kotio.

Yleensä kone auki siinä vaiheessa, pörssiuutiset/-tiedotteet, twitter/X ja tradingview.

Inden foorumi tulee myös melkein aina tsekattua.

Katselen suurimman osan arkipäivistä pörssin avauksen ainakin auki jos vain kerkeän, toimenpiteitä jos tarve.

Klo 11-14 välissä usein kävelylle/pyöräilemään, kunhan saa keholle liikettä ja olla ulkoilmassa.

Tai pelailua jotain päätä rentouttavaa.

Usein myös kotitöitä ja ruuanlaittoa ennenkuin muu perhe kotiutuu.

Klo 15-16 aikaan hakemaan poika kotiin koulusta, jos työpäivä niin klo 18 sinne.

Jos ei niin ajanviettoa perheen kanssa iltaan asti.

Klo 19-20 iltapuuhat ja nukutukset poitsulle, sen jälkeen jotain rentouttavaa taas aivoille.

Emännän selän hipsutusta ja telkkaa, tai pelailua itekseen jos vaimoke haluaa rauhassa katsoa omia sarjojaan :smile:

Ennen unia usein luen/kuuntelen podeja

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Stressaaja, paperikäsi ja skeptikko (kun possa alkaa menemään punaselle, niin nopeasti hiiri siirtyy myyntinapille)

Toki ne samat luonteenpiirteet on auttanut myös useasti selviämään, kun possat alkanut menemään väärään suuntaan ja niitähän tulee enemmän kuin tarpeeksi, kun käy kauppaa.

Paljon luonnevikoja mitä sijoittajalla ei saisi olla, plussana voisin mainita tietyissä asioissa voin olla aika pitkäjänteinen, jos on jokin tavoite.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Aloitin 2011, kun ystäväni kertoi ostaneensa Nokian osakkeita. (24-vuotiaana)

Lähdin myös itse Nokian osakkeella avaamaan peliä, siinä kohtaa ostettiin laskuun niin kauan kun putoava puukko putosi, viimeiset ostot taisi olla 1,5e kohdilla.

Lainattiin avopuolisolta rahaa ja muistaakseni Visaltakin nostin ostoksiin rahaa 7% korolla. :joy: Sen järkevyyttä voidaan sitten spekuloida.

Myyntiin meni kun Elop sai luurit myytyä Microsoftille, jos tarina olisi mennyt toisin, niin en tiedä miten sijoitusurani olisi alkanut. Olisiko innostus loppunut alkumetreille?

Innostuin oikeastaan touhusta heti ja aloin ottamaan selvää miten siellä osakemarkkinoilla nyt pitäisi yrittää tehdä rahaa. (Sillä matkalla tosiaan ollaan vieläkin.)

Se tuli selväksi heti, että tästä pitää lukea fiksuimmilta, muuten ei tuu mitään. Olenkin lukenut varmaan noin 60 kirjaa aiheen ympäriltä vuosien varrella.

Myös henkilökohtaisen talouden kirjoja luin alkuaikoina aika runsaasti, sitä kun ei ainakaan siihen aikaan opetettu lapsille, kun koulua kävin. Kuitenkin ensimmäiset vuodet on suurimmaksi osaksi pääoman kasaamista, ellet ole luontaisesti todella hyvä tai käy tottakai hyvä tuuri.

Mikä myös näyttelee omaa osaansa sijoittamisessakin.

Itsellä ei ollut mitään kosketuspintaa tähän maailmaan tätä ennen.

Nyt luvussa Momentum masters (haastattelujen muodossa tehty kirja, kovan luokan tekijöitä, (Mark Minervini, David Ryan, Dan Zanger & Mark Ritchie II) ja edellinen oli Morgan Houselin tuorein kirja Same as ever.

Myös suhteellisen nopeasti tulin enemmän nälkäiseksi, myin autoni että saisin alkupääomaa isommaksi.

Ostin puolet halvemman kärryn tilalle. Myös säästöprosentti tuloista oli siihen aikaan aika iso, että pääomaa sai kasvatettua. 50%+ oli aika normikauraa, kun keksi aina jotain ostettavaa pörssistä. Ei sijoittava Riku olisi tuon ylimääräisen 50% laittanut luultavasti autolainan lyhennykseen.

2011-2017 olin jonkinlainen arvo/laatusijoittaja, mutta huomasin että luonteeni ei ehkä sovi parhaiten tälläiseen, kävin silti kauppaa aika runsaasti, joten tartuin sitten kirjoihin missä oli muutakin kun fundamenttipuolen ajatuksia.

Siitä alkoi jonkunlainen transformaatio hybridiksi, käytän nykyään paljon chartteja sijoitusprosessia tukemaan.

7. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen omistukseesi luotat eniten ja miksi?

Sieltä löytyy rahastoja, käteistä (20%) koska Usa painoa ajettu alas, suomi-osakkeita, ruotsalaisia-osakkeita, jenkkipaino on nyt todella alhainen (noin 7%) Suoria osakkeita löytyy nyt 14kpl salkusta.

Enemmän pieniä ja keskisuuria, kuin jättejä.

Sanon heti ensimmäiseksi etten luota oikeastaan mihinkään ikinä tarpeeksi, nähnyt monta kertaa että aina voi tapahtua jotain yllättävää tai ei niin yllättävää. Joten nämäkin keissit ovat tarpeentullen myynnissä. Tämä kirjoitettu 22.4.2024 olevilla tiedoilla.

Orthex

Valuaatio inhimillinen fwd ev/ebit 10~, laadulliset mittarit hyvät roe,roi ja osake siirtynyt nousutrendiin minun kirjoissa kevään aikana.

Ne draiverit mitkä vei tätä alas 2022, niin toivottavasti tuo ylös 2024 ja eteenpäin.

Raaka-aineiden hinnat näen tässä itse isoimpana riskinä, niitä ei välttämättä saada hakattua hintoihin nopeasti jos lähtee taas nousuun.

Tykkään simppeleistä ideoista.

Fodelia

Voittaa markkinaa isoimmilta, Feelian konsepti on kunnossa tekemään sitä myös jatkossa.

Nähnyt myös läheltä miten Feelian konsepti toimii kouluympäristössä ja hienosti nopeuttaa/helpottaa työntekijän arkea.

Tuo myös yritykselle selviä kustannussäästöjä. Korvataan osittain tai kokonaan keskuskeittiön tuotantoa, mikä on aika raskas kuluinen ylläpitää.

Tuotteita kehuttu laadukkaiksi ja toimii isommassakin mittakaavassa.

Valuaatio näyttää halvahkolta kasvuun nähden (ev/ebit), laadulliset mittarit myös kelpaavat.

Bonuksena Tykkään myös heidän Oikia sipseistä, todella hyviä. :stuck_out_tongue:

Osake myös siirtyi vuodenvaihteessa takaisin nousutrendiin.

Riskinä raaka-aineiden liiallinen nousu, mikä rokottaisi kannattavuutta tai ison asiakkaan menetys. Brändi ei tälläisessä bisneksessä myöskään saa saada hirveän montaa kolausta.

Mainitaan vielä Knorr Bremse, kun ei ehkä jokaisen salkusta löydy.

100 vuotta vanha hyötyajoneuvojen jarru- ja ohjausjärjestelmien valmistaja Saksasta

Laadulliset mittarit on keskivertoa paremmat ja tilauskirja on selvinnyt tästä talouden hidastumisesta aika hyvin. Valuaatio ei enää super halpa.

fwd p/e 16

Sisäpiiri myös ollut ostolaidalla useaan otteeseen 18 kuukauden sisään. Chartti ei täydellinen, mutta stage 2 nousutrendiä sielläkin yritetään.

Jos olen näissä väärässä, niin markkinat usein sen minulle kertoo, nuolen haavani ja etiäpäin.

8. Mitkä ovat kolme viimeisintä osakemyyntiäsi ja miksi myit kyseiset osakkeet?

Neste, oli puhdas treidi. Ostin gapin kohdilta mistä odotin pomppua, noh myynti oli aika intuitiota.

En luota vielä tarpeeksi tähän käännökseen, osake ei ole vielä pitkässä nousutrendissä mun kirjoissa. Se saa minut varovaiseksi. Katsotaan palataanko tämän pariin vielä myöhemmin.

Google, repi sen verran lujaa ylös ja alkoi olemaan korjausliikkeen tuntua ilmoilla, niin tipuin kyydistä.

NNN (reit) stop loss, rajattiin tappiot nopeasti. Tappio oli luokkaa 5% kyseisestä positiosta, harvoin annan mennä possan yli 10% miinukselle.

9. Millainen osakepoimintaprosessi sinulla on askel askeleelta?

Katson aina chartit, teen siitä omat johtopäätökseni.

Ainakin viimeisimmät kvartaalirapsat läpi, jos Suomi-firma niin usein tsekkaan Indereksen ennusteet. Foorumit on 2 teräinen miekka, jos antaa muiden mielipiteiden vaikuttaa omiin päätöksiin, mutta kurkkaan myös ketjut läpi.

Ainakin pääsee selville sentimentistä osakkeen ympärillä, pitää koittaa kaivaa kaikki tiedonjyvät.

Myös katson usein onko tulosennusteita nostettu tai laskettu lähihistoriassa ja onko edellisissä raporteissa yllätetty positiivisesti vai negatiivisesti.

Näistä voi sitten miettiä usein jatkumoa tulevaisuudelle.

Usein myös mietin makroteemoja, isoja draivereita sektoreille ja koko pörssille seuraavalle 12 kuukaudelle. Valuutat, raakikset, korot usein ajureina monille osakkeilla tai sektorirotaatiolle.

Myös “tarina” vaikuttaa hirveästi markkinoilla, mihin markkinat sillä hetkellä uskoo ja tuo kysyntää sektorille ja osakkeelle.

En pyöritä exel mallinnuksia tai kassavirtalaskelmia, jos ei sijoituskeissiä pysty itselleen myymään parilla lauseella, niin on syytä miettiä onko se hyvä keissi?

Parhaat onnistumiset tullut kun ostan halvahkoa tai suhteessa kasvuun halpaa yritystä mikä on nousutrendissä tai omaan silmään sinne lähdössä.

Sen jälkeen omasta päästä kiinni monta kertaa ostaa nousuun lisää ja kuinka kauan uskaltaa antaa position juosta.

10. Kuinka suuressa roolissa sijoitustoimintaasi on treidaaminen? Ja miten sinä treidaat? Käytät paljon teknistä analyysia, joten voisitko siitäkin puolesta kertoa?

On se aika isossa roolissa, koen olevani jonkinlainen hybridi sijoittajan ja treidaajan välillä.

En käy ikinä päiväkauppaa, treidit on viikosta kuukausiin. Pisin pitoaika osakkeelle ollut 3 vuotta.

En myöskään shorttaa kuin todella harvoin, yhden käden sormilla voi laskea shortti-positiot viimeisen 3 vuoden aikana. Ei ole ainakaan vielä juurtunut meikän pelikirjoihin.

Tykkään ostaa osakkeita nousuun, sillä tavalla tuntuu tekevän helpommin rahaa kuin laskuun ostamalla. :smile: Tykkään enemmän nousutrendeistä, kuin laskutrendeistä. (Yleensä kun en tätä noudata, ei hyvä heilu.)

Stage analysis usein käytössä (Stan Weinsteinin systeemi) Myös “Canslim” metodeja olen omaksunut William J O´Neililtä. Ei ole päiväkauppiaita vaan enemmän positio treidausta.

Myös kurssigraafin olisi hyvä olla harmoninen ja tuttu silmälle, kuin poukkoileva ja sellainen mistä en itse saa yhtään kiinni mihin olisi menossa.

En käytä itse liiaksi indikaattoreja, jos jotain pitää mainita niin liukuvat keskiarvot (antaa osviittaa trendeistä ja mahdollisista käännöksistä.)

Mitä pidempi liukuva, sitä vähemmän se antaa virhesignaalia. Yleensä osakkeen myös on oltava vahvempi kuin indeksi, kertoo omaa osaansa se myös.

RSI ja macd daily ja weekly kuvalla, näistä voi sitten yrittää hahmottaa trendien käännöksiä tai eroavaisuutta suhteessa charttiin, mutta rehellisesti nämä ovat olleet nykyään harvemmin joka päiväisessä käytössä.

Mutta en käytä mitään yhtä tiettyä ja yritä sillä tehdä liiaksi johtopäätöksiä, mitä vähemmän sen parempi itselle.

Klassinen charttaaminen on tärkein työkalu tässä, pitää silmän olla tottunut chartteihin.

Trendiviivoja myös näkyy twitterissä usein minun charteilla, osa niille naureskelee mutta jotain niissä tuntuu olevan.

Tykkään charteista todella paljon, ne kertoo usein enemmän kuin ihmiset uskookaan.

Isot trendien muutokset kertoo ihmisten käytöksen muutoksesta markkinoilla. On tapahtunut jotain isoa mikä saanut isot massat ja pääomat muuttamaan mieltään.

Sitä ei kannata ignoorata ja naureskella että ompas markkina taas hölmö.

Jos oma fundamentteihin perustuva tarina ja hinta menevät täysin eri suuntiin, on minun mielestä hyvä kyseenalaistaa oma sijoitusteesi.

11. Onko treidaaminen mielestäsi sellainen laji, jota kannattaa tehdä/harrastaa vain, jos siihen on valmis panostamaan paljon ajallisesti pitkällä aikavälillä? Oma mielikuvani joidenkin juttujen mukaan on, että prosentti tai pari aloittaneista treidaajista jatkaa pidemmällä aikavälillä voitollisena treidaajana; suurin osa lopettaa ja pieni osaa jatkaa, joista moni tekee tappiota.

Eihän sitä kenellekkään kehtaa suositella, mutta jos aikoo kauppaa enemmän käydä niin pitäähän siihen panostaa aikaa ja vaivaa. Ei riitä pari kirjaa teoriaa ja olet valmis.

Suosittelen silti että sitä opiskelee myös teorian kautta, pitää tietää markkinoiden lainalaisuudet ja myös oppia paljon itsestään ennen kuin siellä voi operoida “turvallisesti” jos voi käyttää tuota termiä.

Pitää oppia miten reagoit kun markkinoilla tapahtuu paljon sellaista mitä et itse odota. Miten kestät tappioita ja voittoja. Kuinka paljon tunteet tulee esille ja milloin pitää taukoa markkinoista.

Huomaan itsestäni aika hyvin jo onneksi milloin tarvitsen taukoa.

Jos on joku mentori kenen kanssa näistä jutella niin aina parempi, itsellä ei ole ollut kuin kirjat ja internet.

Pitää olla intohimoa ja paloa kehittää myös omaa prosessia, myös chartti-silmää pitää harjoittaa varmasti tuhansia tunteja. En osaa sanoa kuinka paljon itsellä tätä alla. Aika paljon kuitenkin.

Olen palkkatyössä 3 päivää viikossa, tälläinen swing/positio treidaus ei kauheasti vaadi onneksi ruutuaikaa. Omat positiot voi olla auki viikkoja/kuukausia.

Ei vaadi ruudun edessä istumista tuntitolkulla, jos pohjat on tehty hyvin ja stop loss laitettu/hälyt. Toki sellaista hiljaista työtä tulee varmasti tehtyä aika paljon mitä ei edes huomaa, kun selaa X/foorumia tai chartteja.

Tuohon treidaajien voitollisuuteen en osaa sanoa oikein mitään, näin se varmaan on. Netissä usein esillä ne ketkä todella onnistuneita ja tahkoo satoja prosentteja vuodessa.

Mitä pidempi horisontti näissäkin niin nostaa oddseja onnistumiselle ja voitollisuudelle? Pörssi kuitenkin nousee suurimman osan ajasta.

Itse olen kätellyt diilin itseni kanssa, että jos häviän muksun indeksisalkulle tarpeeksi monta vuotta putkeen, niin alan siirtymään enemmän rahastoihin, vielä ainakin saanut jatkaa kaupankäyntiä.

Ehkä jos pääoma on jossain vaiheessa tarpeeksi iso, siirrän suurimman osan indeksirahastoihin ja alan vaan laiskotella.

Sehän on myös melkein kuin momemtum-treidaamista, ostaa nousijoita ja dumppaa laskijat indeksistä. Sopisi siis minulle hyvin!

12. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittämisen kohteesi sijoittajana?

Minun on vaikea ostaa laskuun, ellei ole joku yleinen isompi markkinakorjaus. Pidän sen hyvänä puolena :sweat_smile:

Pyrin parantamaan sijoitusprosessia pitkällä aikavälillä, minulla on listoja “säännöistä” mihin suuntaan pitäisi mennä ja ties mitä treidauspäiväkirjoja.

Kirjoitan ylös aina myös vuodenlopussa munaukset/onnistumiset ja korjaustoimenpiteet niihin.

Varmaan myös pitkäjänteisyys kun vieläkin tätä tekee jonkinlaisella intohimolla.

Kehittämiskohteena sanoisin, että tunteet pitäisi osata sysää täysin sivuun tässä touhussa, eurot on vaan numeroita, mutta usein ne ei sitä minulle ole. Varsinkin jos kerätään tappiota, en jotenkin niihin vaan totu.

13. Mitkä ovat sijoitustoiminnassasi viisi tärkeintä tietolähdettä, ja miksi?

-Chartit, kertoo usein aika paljon näkymistä, odotuksista, innostuksesta tai epätoivosta.

Myös usein on tilanne ettei markkinat osaa vielä tehdä päätöstä tulevaisuuden suunnasta.

-Indereksen ennusteet ja foorumi. Sieltä saa hyvää dataa odotuksista yritykselle, sitten voi muodostaa itse mielipiteen olisiko esim. mahdollista positiiviselle yllätykselle, mikä ei ole kunnolla hinnassa.

Paljon myös hyviä kirjoituksia foorumeilla ja tietoa yrityksistä, mitä en muuten itse löytäisi.

-Marketscreener, tuolta katson muiden kuin suomi-osakkeiden ennusteiden reivauksia, valuaatiota seuraavalle vuodelle jne. Paljon löytyy dataa.

-Twitter/X etsin haulla usein mitä löytyy yrityksen nimellä tai tickerillä. Paljon myös kirjoittelua ja chartteja makrotaloudesta tulee seurattua. Itsekkin välillä heitän lusikkaa soppaan aiheen parista.

Yritysten kotisivuilta rapsat, “suurimmat omistajat” listaus ja niiden muutokset. Hallintarekkareiden muutokset kiinnostavat myös. Valuuko ulkomainen pääoma sisään vai ulos.

14. Mitkä ovat mielestäsi tärkeitä asioita osakepoiminnassa, jotka jäävät usein liian vähälle huomiolle?

Kaikki varmaan arvaa tässä vaiheessa minun vastaukseni tähän, eli ne chartit ja niiden tulkinta.

Ymmärrän kyllä että moni erottelee ne keinotteluksi, uhkapeliksi ja ties miksi sääennusteiksi.

Mutta. Markkinat on usein suhteellisen tehokkaat ja katsoo pitkälle eteenpäin, se näkyy usein myös hinnassa charteilla tietynlaisena käytöksenä. Itselle tärkein on yrittää etsiä trendejä ja niiden muutoksia.

Valuaatio on monesti aina kaksiteräinen miekka, halpa on usein syystä halpa ja kallis on syystä kallis. On myös ihan ok ostaa kallista tietyillä rajaehdoilla.

Halvan ostaminen on usein ihmisten geeneihin hakattu ja kalliin ostaminen tuntuu hölmöltä ja monesti pelätään, että ostat huipulla.

Myös turhan usein moni katsoo peräpeiliin tai tuijottaa liikaa edellistä raporttia, kun markkina kuitenkin katsoo pitkälle eteenpäin.

15. Mitkä ovat kolme sinulle tärkeintä ketjua Foorumilla, ja miksi?

Kaikki yhtiöketjut yrityksistä mitä itse omistan, tulee myös vilkuiltua geopolitiikan ketjua, mutta olen pyrkinyt etten niihin ota juuri kantaa vaikka mielipiteitä olisi.

TA-ketjut, kiva seurata miten muut tulkitsee chartteja. Moni tekee sen hyvin erilailla kun itse. Tosin aikajänteet myös usein lyhyempiä, kuin itsellä.

Foorumilta löytyy hienoja taitajia myös sen parista.

16. Sinun pitää antaa salkkuasi viideksi vuodeksi kahdelle foorumilaiselle, kahdelle indeläiselle ja kahdelle suomalaiselle sijoittajalle, keille antaisit ja miksi?

Foorumilaiset

@Pohjolan_Eka, tekee hyvää haastoa foorumilla ja ymmärtää fundamenttien salat yritysten ympärillä

@DayTraderXL, TA-taitaja.

Nuo tasapainottavat toisiaan.

Indeläiset

Aika vaikea valinta, kun paljon fiksua väkeä talossa.

@Verneri_Pulkkinen, tulisi antamaan näkemystä muille makrokuvaan, mikä itsellekkin tärkeä palikka salkulle.

@Erkki_Vesola, kokenut analyytikko. Ei lähtenyt esim 2020-2021 valuaatio hullutuksiin mukaan, piti päänsä.

Suomalaiset sijoittajat

@Mikko_Makinen, ei varmaan erikseen tarvitse antaa perusteluja. Alokkaan edellinen haastattelu sen taas todisti.

Jyrki Uurasmaa, seurannut X:n puolella hänen kirjoittelujaan jokusen vuoden, kokenut kaveri ja vakuuttanut ainakin minut ajatuksillaan.

17. Miten hallitset tunteesi treidaamisessa?

Välillä paremmin ja välillä huonommin. Laskumarkkinassa usein turhauttaa, kun yritän olla long only ja silloin pitäisi vaan istua käsien päällä ja odottaa tai shortata.

“There is a time to go long, a time to go short and a time to go fishing” -Jesse Livermoore

Ylläoleva quote 100 vuoden takaa Livermoorelta joka oli aikansa kuuluisia treidereitä. Tuota viimeisintä pitäisi itse noudattaa ainakuin lasku on alkamassa.

Hänestä kirjoitettu kirja on btw todella mielenkiintoinen, samoja asioita tapahtui jo silloin markkinoilla, ilman internettiä ja älypuhelimia.

Jonkunlaiset säännöt ja ohjenuorat auttavat tässä itseä, jos indeksit kääntyvät pitkään laskutrendiin niin käteispaino nousee automaattisesti ja vähennän kauppaa. Vähentää itsellä stressiä jos käteispainoa on enemmän.

Nousumarkkinassa tottakai helpompaa myös henkisesti, possat ei aja stoppareihin niin usein, eikä tarvitse kokoajan yrittää mikromanageeraa salkkua.

18. Mitä konkreettista hyvää sijoittaminen on tuonut elämääsi?

-Vapaa-aikaa, kun on pystynyt tekemään töissä lyhennettyä viikkoa monta vuotta jo ja viettämään lapsen/perheen kanssa enemmän aikaa.

-Taloudellisen mielenrauhan.

-Kivan harrastuksen mikä tuo arkeen mukavaa touhuumista ja oppinut paljon myös maailmasta tämän kautta.

-Keskusteluseuraa muiden harrastajien parissa.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, miten Alokkaan kannattaisi tutustua teknisen analyysiin?

Jos tuolle tielle haluaa lähteä, niin suosittelisin lukemaan ainakin nämä 2 kirjaa tai tutustumaan metodeihin. Treidaus-psykologiaa myös hyvä kehittää, näistä löytyy paljon opuksia.

(Löytyy myös varmasti youtubesta vartin videoina, jos laiskottaa eikä jaksa tarttua kirjaan, vaikka sitä silti suosittelenkin.)

CANSLIM, (How to make money in stocks, Willian J. O´Neil)

Stage analysis (Stan Weinstein)

Nämä on nimenomaan minun mielestä fundamenttipohjaiselle sijoittajalle sopivia, EI OLE sopivia liian lyhyeseen kaupankäyntiin.

Itse olisin toivonut, että joku olisi tyrkännyt nämä naamani eteen sijoitusurani alussa

Ja sitä kuuluisaa chartti-silmää pitää kehittää, chartit vaan auki ja teorian jälkeen pohdiskelemaan. Valitsee vaan oman aikajänteen ja antaa muiden pelata sitä peliä mitä he pelaavat.

TA/Charttaamis-keskustelua seuraamalla voi saada aika sekavan kuvan, kun monella ihan eri aikajänteet markkinoilla ja toinen erikoistunut käyttämään tietty indikaattoria ja hyvä siinä, toiset ei käytä mitään.

Siitäkin syystä myös suosittelen opuksia ennen käytäntöä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluaisin kiittää ensiksi sinua että pyysit minut tähän haastatteluun, oli kunnia. Hienoja ja mielenkiintoisia haastatteluja tässä ketjussa.

Hirvitti tulla Mikon jälkeen tähän, rima nyt tippui valitettavasti siitä aika paljon alaspäin, mutta jonkun se nyt oli oltava.

Nyt se osui näköjään minulle. :joy:

Kiitän foorumilaisia kaikesta siitä fundamenttipohjaisesta työstä mitä moni jaksaa tehdä ja tänne raapustaa.

Omasta mielestä foorumilla on paljon hyvähenkistä kirjoittelua ja kunnioitetaan toisia kanssasijoittajia. Sopivaa haastoa on toki, että keskustelu ei ole yksipuolista.

Inderesiä kiitän, että saan lukea ilmaiseksi hyvää analyysia pienyrityksistä, mistä ei oikein muualta tahdo tarkempia lukuja löytyä ja myös siitä ettei meininki ole niin tunkkaista.

Tuoretta menoa, ei istuta puvut päällä pönöttämässä vakavilla naamoilla, se ei ole nykypäivää enää. Enkä usko että houkuttelee meidän sukupolvea ja nuorempaa kansaa.


Kiitos hyvistä ajatuksista Riku! :slight_smile:

Osaavia kavereita taitaa usein yhdistää se, että kuunnellaan muita, luetaan paljon, opiskellaan ja kaikkea muuta, mutta kuitenkaan ketään ei kopioida suoraan, vaan tehdään sijoittamisesta itsensä näköistä. Näin tuntuu tekevän niin Riku kuin Mikkokin.

Riku oli taas omanlaisensa hyvä sijoittaja, jonka haastattelu kannattaa lukea rauhassa läpi, koska varmasti opit jotain uutta. Haastatteluissa on aina myös tietynlaista viihde-elementtiä, mutta sijoittajien suorista sekä avoimista vastauksista myös oppii kaikenlaista uutta, jos on valmis vastaanottamaan. En tarkoita sitä, että Rikun tai muiden toiminnan kannattaisi kopioida, mutta esimerkiksi erilaisia ajatuksia saattaa nousta, joiden avulla sinusta tulee askel askeleelta parempi sijoittaja… luettuamme voimaannuttavan sijoituskirjan tai käytyämme kalliilla hurmioshenkisellä sijoitusluennolla emme ole juurikaan muuttuneet tai valtavasti kehittyneet, kuten ei miljoonat muutkaan - jos haluat menestyä jossain se vaatii usein tuhansia tunteja, mutta siitä matkasta voi onneksi nauttia.

Muistutan, että olen kuullut niistä, jotka ovat lopettaneet sijoitustoimintansa esimerkiksi kriisien pohjilla eivätkä ole jatkaneet ja sitä tällaiset taitavat useimmiten katua, mutta eipä tule mieleeni tapausta, joka olisi sitkeästi vuodesta toiseen kulkenut kriisien läpi säännöllisesti sijoittaen ja katunut sitä. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa viikonloppua!

87 tykkäystä

Kiitos Rikulle tosi hyvistä vastauksista! :slight_smile:

Riku on saanut paljon hyvää palautetta mm. ajatuksista, oivalluksista ja muutenkin. Suosittelen seuraamaan häntä Äxässä, koska häneltä tulee monipuolisia tviittejä sijoittamisesta:

https://twitter.com/RikuVirtanen_

Olen aina korostanut pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä, koska se palkitaan sijoittamisessa.

Muutamassa päivässä salkkuni on tullut alas yli neljä pinnaa.

Ja kolmessa vuodessa:

image

Toisaalta 17.11.2021-11.10.2022 (korkeimmasta alimpaan):

image

Moni lopettaa pohjilla, kun menee surkeasti. Onneksi en lopettanut sijoittamista 11.10.2022.

Aloitin joskus vuonna 2018 ja Nordnetissa olen plussalla 5000 eurolla, eihän se ole paljon huomioiden laittamani rahat ja ajan. Lisäksi kryptot ovat miinuksella, mutta onneksi omistan niitä vähän ja PYN Elite on pari tonnia miinuksella. Olen siis plussalla muutama tonnin verran, jos huomio kaikki sijoitukset - plussalla kuitenkin. :slight_smile:

Onhan vuodesta 2018 tähän hetkeen asti kai tapahtunut aika paljon asioita maailmalla ja onkin kiintoisaa pohtia, kun teen töitä paljon, säästän tuttuun tapaan ja panostan sijoittamiseen, niin miltä näyttää sijoitusvarallisuus 2030 ja millaiset on tuotot. Jos olen miinuksella prosenteissa, niin ollaan ehkä tilanteessa maailmassa ettei sijoitukset mietitytä. :sweat_smile:

Kai tällä meiningillä käy hyvin - suosittelen olemaan sitkeä ja pohtimaan niitä, jotka lopettivat pohjilla sekä miettimään niitä, jotka ovat tasaisesti sijoittaneet vuosikymmeniä. :slight_smile:

Kivaa ja rauhallista viikonloppua kaikille! :slight_smile:

39 tykkäystä

Perjantaina julkaisen haastattelun tyypistä, joka tunnetaan edellisen haastateltavan tapaan ehkä paremmin Twitteristä kuin täältä, mutta kyllä hän tännekin on laittanut erinomaisia viestejään.

Hänen viesteissä korostuu määrän sijaan laatu; hän on niin analyyttinen, että sopisi varmaan analyytikoksi, ellei hän sitten sellainen ole… ehkä hän on joku analyytikoista nimimerkillä. :smiley:

Arvostettu, mutta aliarvostettu… joten oli syytäkin ottaa haastateltavaksi. Olen huomannut Ruoholahdenkin väen arvostavan hänen ajatuksiaan. :slight_smile:

Mukavaa vappua kaikille ja olkaa kiltisti!


P.S.

Pysyn varmaan kotona vapun ajan, koska punaiselta näyttää salkussa ja erityisesti parin isoimman omistuksen osalta. Pitää kompensoida turskat jotenkin:

image

14 tykkäystä

82. Passi, OSA 1/2 (ei mahtunut yhteen viestiin)

Ei se tviittien ja viestien määrä, vaan se laatu - tämä sopii erinomaisesti tähän nimimerkkiin. :slight_smile: Foorumia kiinnostaa aina, mitä Passi kirjoittaa, koska hänen näppäimistöltään lähtee aina laadukasta tekstiä, jossa on aidosti erilaista lisäarvoa tuovaa sisältöä sijoittajille ilman mitään erikoisuuden tavoittelua.

Luulen, että hän tekee paljon perustyötä ja ehkä vielä sellaista, mitä muut eivät niin viitsi ja jaksa. Ja Passillahan vaikuttaa olevan tietoa ja perehtyneisyyttä asioihin, jonka johdosta hän pystyy tekemään huomioita ja päätelmiä, joissa on aidosti hyvää sisältöä ilman perustelemattomia mutuiluja. Hän kykenee tuomaan hyvin ymmärrettäviä uusia ajatuksia ja skenaarioita, jotka täydentävät analyytikoiden tekemää työtä.

Hänessä on myös aidosti sellaista itsenäistä ajattelua ja se yhdistettynä tietäväisyyteen sekä kovaan perustekemiseen tekevät hänestä erinomaisen sijoitussisällön tuottajan. Uudet ajatukset, uusista näkökulmista ja ilman mitään “sijoitustunteilua” tekevät hänestä kaverin, jonka monet näkisivät mielellään enemmänkin kirjoittelevan täällä. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 80-luvulla syntynyt onnellinen kahden pienen tytön isä ja aviomies. Paljon maailmalla pyörinyt, mutta aika ajoin sohjolaa kaipaava normibullero. Ura teknologiafirmoissa, nykyään päätoiminen oman salkun hoitaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Olen asunut viimeiset 10 vuotta vähintään kolmen viikon laivamatkan päässä Suomesta. Käyn kyllä usein kotimaassa, ihan lentokoneella.
  2. En ole koskaan omistanut asuntoa, autoa tai astianpesukonetta.
  3. Yritän nykyään muistaa nauttia hetkestä, pienistäkin asioista. Omien lasten naurusta. Ruoasta ja juomasta hyvässä seurassa. Pohjanpalon maalista Tanskan verkkoon. Panterasta livenä. Savusaunasta ja paljusta perheen kanssa. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, nämä pienet ja yksinkertaiset jutut on usein se elämän suola. Ei murheita eilisestä tai huomisesta.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :slight_smile:

Tykkään vaihdella urheiluharrastusta muutaman vuoden välein. Viimeiset pari vuotta olen joogannut ahkerasti. Sitä ennen oli thaiboxing. Sitä ennen salilla käynti. Ehkä pian jotain uutta.

Junnuna pelasin jalkapalloa mutta innostus lopahti kun olin yksinkertaisesti liian huono. Futista seuraan kyllä: Huuhkajat, arvokisat, Valioliiga. Pelailen myös aktiivisesti Sorarea joka on eräänlainen Fantasy Premier Leaguen, Championship Managerin ja keräilykorttien risteytys (ja ehkä vähän sijoituskin, hups).

Nautin hyvästä ruoasta, katuruoasta kermaperseilyyn. Samoin alkoholipitoisista juomista, viineistä viskeihin. Onneksi juomien laatu on tenbägännyt ja määrä dipannut -90% sitten opiskelija-aikojen. Näitä pyrin harrastamaan lähes viikoittain hyvässä seurassa.

Matkustaminen. Paljon on tullut nähtyä mutta paljon enemmän on näkemättä. Uudet ympäristöt virkistää. Kulttuuri, ruoka, maisemat, ihmiset.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herätys ilman herätyskelloa. Aamupala. Lapset päiväkotiin.

Olen sijoittanut päätoimisesti viimeisen vuoden-pari. ”Työpäivät” menee nopeasti. Heittomerkeissä koska sijoittaminen ei tunnu työltä. Lajissa on niin jäätävän paljon opittavaa ja seurattavaa asiasta innostuneelle. Mielenkiintoisia caseja tulee vastaan kuukausittain. Osarikaudet. Makro. Hypet ja muut ilmiöt. Firmapäivitykset ja pohdinnat foorumilta. Kaikkien alojen osaajat Twitterissä, kirjallisuus, podit, oma analyysi jne. Itsensä kehittämiseen on rajattomat mahdollisuudet. Aika siisti fiilis kun avaat päätteen aamulla ja saat alkaa tutkimaan just sitä firmaa tai muuta asiaa mitä haluat, ja olet innostunut siitä. Tunnit loppuu usein kesken.

Jossain vaiheessa päivää joogatunti tai lyhyt juoksu/kävelylenkki. Iltapäivällä lapset päiväkodista, illallinen, lasten kanssa touhuilua, iltatoimet ja lapset nukkumaan.

Päivän viimeiset pari tuntia kevyempää sijoituslukemista, äänikirjaa (nyt menossa Sinuhe Egyptiläinen, sitä ennen Swallow the Sun), vaimon kanssa jutustelua (minä kuuntelen) tai sarjojen striimausta (nyt Shogun ja Yellowstone). Jos kumppani liittyy seuraan niin katsotaan romanttista komediaa tai Sinkkuelämää-tapaista viihdeteollisuuden ultimaattista kliimaksia.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Realistinen optimisti. Näen paljon mahdollisuuksia mutta tarkastelen niitä kriittisesti ja avoimin mielin.

Keskitetty salkku jonka ydinpositioihin perehdyn syvällisesti ja seuraan niitä tarkasti.

Pyrin löytämään ennustettavaa kasvua halvalla. Näitä caseja on Suomessa valitettavan vähän, joten olen laajentanut reviiriä Pohjoismaihin ja kastanut varpaita myös Jenkkeihin.

Pääosin pienyhtiöitä. En kuitenkaan sekaannu enää liian pienivaihtoisiin. Isot kelpaa myös jos tuotto-odotus kohdillaan.

Usein teknologiaan/softaan liittyviä, koska oma tausta ja mielenkiinnon kohde.

En osta ja unohda vaan myyn kun tuotto-odotus heikentyy hinnannousun tai heikentyvien fundien takia. Tietty firma voi silti pysyä salkussa vuosia.

En pelkää ostaa putoavaa puukkoa (tai kovaan nousuun) jos fundat, kasvukiitorata ja valuaatio kunnossa ja tunnen casen hyvin. Panikoin harvoin. Toisaalta olen oppinut kunnioittamaan markkinan momentumia ajan kanssa enemmän.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

2000-luku: Ensimmäiset, joidenkin tuhansien markkojen arvoiset osakkeeni sain perintönä IT-kuplan jälkipyörteissä 2001. Mm. Nokiaa noin 250 markalla kpl, heh. Pian ostin kesätyörahoilla lisää osakkeita legendaarisen eQ onlinen kautta, lähinnä Kauppalehden foorumin “analyysien” perusteella. Onneksi joukkoon sattui Kone, muuten olisi tullut indeksiltä reilusti turpaan. Menin siis sokea apina ja tikka -taktiikalla. Koitin kyllä imeä oppia ahkerasti ja luin mm. meidän Grahamin Seppo Saarion opuksen ja ymmärsin jo aikaisessa vaiheessa että pienikuluinen Seligsonin OMXH25 indeksirahasto voittaa pankkien tuotteet. Sekaannuin silti teemasijoittamiseen ja rahastoihin, ja ostin mm. Kiina ja Intia -rahastoja “koska niiden taloudet kasvaa kovaa” ja myöhemmin vuosina 2007-08 ydinvoima- ja uraanirahastoja “koska sähköä tullaan tarvitsemaan hitosti ja ydinvoima on ainoa ratkaisu”. No kehittyvät taloudet ja sähköntarve kasvoi mutta ei tullut juuri tuottoja 10 vuodessa. Tämä oli hyvä opetus makro- ja teemasijoittamisen vaikeudesta. Nykyään keskityn pääosin mikrotasoon eli yrityksiin, pl. PYN Vietnam.

Kävin hiljattain läpi vanhoja sijoitusmuistiinpanoja. Tämä pätkä tammikuulta 2009 kertoo minusta sijoittajana ja myös sen aikaisesta sijoitusstrategiasta: “Pörssin suunta jatkui samana mitä alkuvuoden ja vuodessa Helsinki romahti 50%. Mutta ei huolta, odotellaan nousua ja nostellaan osinkoja kun ei mihinkään ole kiire :)” Riittääkö tämä kutsun saamiseksi Vernerin osinkopuolueeseen?

2010-luku: Passiivista holdausta, muu elämä vei mennessään. Sorruin makuuttamaan palkkatuloja pankkitilillä. Poikkeuksena entry kryptoihin (ETH ja BTC) 2016 kun olin edellisvuonna tutustunut lohkoketjuihin.

2020-luku: Innostuin osakepoimminnasta jälleen 2019 lopulla. Oli tajunnanräjäyttävää huomata että Inderes, tuo firma jota oli telkkarissa edustanut lapsenkasvoinen toimitusjohtaja Nokia-analyyseineen, tuottaa pirun tasokasta analyysiä tuulipuvuille - ja ilmaiseksi. Tein itse nuorempana lyhyen aikaa kv markkina-analyysejä suomalaisille pörssiyhtiöille ja tunnistin heti että nyt on tiimiltä hyvää analyysiä. Samoihin aikoihin kaverini laittoivat osakespekulaatioryhmän tulille Whatsappiin. Vanha osakepoiminnan palo syttyi uudelleen. Ajoituksessa oli tietysti onnea matkassa: koronadipistä, kuplasta ja krapulasta sain paljon enemmän oppeja tulevaan kun olin aktiivisesti taas pelissä mukana enkä katsomossa.

Päädyin hiljattain päätoimiseksi oman salkun hoitajaksi puolivahingossa. Työskentelin valmistuttuani jonkin aikaa Suomessa ja sitten lähes vuosikymmenen startupeissa ulkomailla. Konkurssi oli lähellä ainakin puolentusinaa kertaa, kuten alkuvaiheen firmoissa usein on tapana. Ei tullut miljoonaexitejä, mutta mukavaa touhua silti. Jatkuva grindaaminen otti kuitenkin osansa ja muutama vuosi sitten aloin tietoisesti vähentää työtehtäviä pienen burnoutin ja muuttuneen elämäntilanteen saattelemana. Samoihin aikohin uudelleensyttynyt intohimo osakepoimintaa kohtaan on täyttänyt töiden jättämän aukon, ja ainakin toistaiseksi minulle riittää ns. oikeista töistä satunnaisten projektien tekeminen.

Täällä foorumilla on yllättävän vähän keskustelua sijoittamisesta elinkeinona. Jatkan tästä vielä hetken.

Positiivisena puolena olen huomannut että oman tekemisen laatu on mielestäni parantunut selvästi. Toki ei tarvitse kummoista maalaisjärkeä päättelemään että työn laatu paranee kun siihen on käytettävissä moninkertaisesti enemmän aikaa :slight_smile: Kun on aikaa mietiskellä, virheet vähenee. Nykyään käytän huomattavasti enemmän aikaa portfolion rakenteen mietintään, riskienhallintaan, eri skenaarioiden mallintamiseen, osto- ja myyntitasojen määrittämiseen, uuden casen due diligenceen, ja yleisesti markkinan pulssilla pysymiseen. Noheva sijoittaja pystyy toki tekemään nämä päivätyön ja muun elämän ohessa, mutta ei meikäläinen. Nyt on aikaa.

Miellän oman sijoitussalkun hoitamisen yhtälailla yrittämisenä ja täysipäiväisenä työnä kuin minkä muun tahansa bisneksen pyörittämisen. Teet jotain mihin sulla on intohimoa, laitat siihen kiinni sekä aikaa että rahaa, ja tavoitteena on leivän tuominen pöytään, erinomaisesti tehty duuni ja sinulle tärkeän vaikutuksen aikaansaaminen. Riskit on suuret, mutta niin on myös palkinnot: rahallinen, henkinen, kontrolli omasta ajasta esim. perheelle. En näe itseäni työttömänä, joutilaana tai kehityksestä jälkeen jääneenä. Tämä on elinkeino ja itsensä kehittämisen areena siinä missä muutkin työpaikat. Salkkuni ei ole järin suuri ja jos tuotot menee reisille niin sille ei voi sitten mitään. Sitten etsitään muita töitä. Veri vetänee uusiin haasteisiin jossain vaiheessa joka tapauksessa.

Miinuksiakin tietty on: Yksinään tekeminen ja fyysisen työyhteisön puute, pelko oman osaamisen ja työkelpoisuuden rapautumisesta, kuukausittaisen kassavirran puute joka taas ohjaa salkun kanssa hieman pienempään riskinottoon. Toistaiseksi plussat on kuitenkin olleet paljon miinuksia suurempia.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää?

Osakkeet:
Qt 21%
Evolution 10%
PYN Elite 5%
Lifeline Spac 5%
Pienempiä tarkkailupositioita mm. Smart Eye, Gaming Innovation Group, Spire Global ja Incap. Pidemmässä holdissa Inderes jonka yrittäjätarinaa on ollut upeaa seurata. Näistä nostan jonkun ehkä merkittävämpään painoon kunhan julkaisevat osarit.

Kryptot:
Bitcoin 8%
Solana 8%
Ethereum 8%
Lisäksi muutama ns. shitcoin ja pääomaa töissä useassa DeFi-tuotteessa ja farmaamassa airdropeja.

Käteistä ei juuri ole mutta käteisen kaltaisia lappuja on kertynyt nyt noin 15% salkusta. Tykkään vähentää riskiä/sijoitusastetta kun menee hyvin, varsinkin nyt kun ei ole säännöllisiä palkkatuloja. Olen viime kuukausina keventänyt mm. kryptoja.

Moni varmaan ihmettelee tuota suurta kryptopainoa. Tiedostan toki että sitä markkinaa ajaa villi spekulointi. Vajaan 10v kokemuksellani kryptot on kuitenkin enemmän humalaisten kanssa pokerin pelaamista kuin lottoa. Ylituoton tekeminen on härkämarkkinassa moninkertaisesti helpompaa mitä osakkeilla, jos tiedät mitä teet. Vuosien saatossa tietotaitoa on kumuloitunut ja tämän takia minulle tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi olla olematta mukana tällä markkinalla - jos siis ollaan syklin nousuvaiheessa kuten nyt.

En usko että kryptot on uhkapelimuotona katoamassa lähiaikoina. Ja tällöin talo voittaa aina - esimerkiksi Ethereumin käytöstä maksettiin Q1:llä yli miljardi taalaa ja nettotulos oli $370 miljoonaa (tokenin omistajat hyötyvät tästä ns. buybackien kautta). Onkin mielestäni hassua väittää että näillä alustoilla ei ole mitään arvoa - uhkapelit ja viihde on valtava toimiala. Optiona, jos hyvä tuuri käy, alustat mahdollistavat tulevaisuudessa jotain oikeasti ihmiskunnalle hyödyllistä. Toivon tulevaisuutta jossa “internet of value” ja tekoälyassarimme toimii avoimien ja hajautettujen protokollien eikä Metan tai Googlen päällä. I want to believe!

Myönnän myös näin julkisesti, naurunalaiseksi joutumisenkin uhalla, että näen ainakin pienehkön mahdollisuuden sille että bitcoin ohittaa kullan market capin 2030-luvulla. Näen merkittävää arvoa digitaalisella valuutalla ja arvonsiirtoverkolla joka on neutraali eikä minkään valtion kontrolloima. Odotan että Kiina ja sen omassa lohkoketjussa pyörivä keskuspankin digitaalinen Yuan, jonka liikkeet valtio näkee ja jota se voi vapaasti korvamerkitä ja jäädyttää kansalaisten digilompakoissa, on ikkuna tulevaisuuteen monenkin valtion kohdalla. Valtioiden velkaantumisesta ja fiatin printtauksesta puhumattakaan. Bitcoinin ei tarvitse tai pidä syrjäyttää fiatia, mutta se voi täydentää sitä.

Tämä ei ole missään nimessä suositus sijoittaa kryptoihin, kunhan halusin avata ajatteluani. Kryptot on super-spekulaativinen omaisuusluokka, tosielämän use caset edelleen puuttuu, ja niiden arvo aaltoilee voimakkaasti etenkin globaalin likviditeetin mukana 5x voimalla verrattuna osakkeisiin. Nyt ollaan selvästi härkä/hype-vaiheessa sykliä, ja onkin kriittistä pystyä arvioimaan koska siirrytään karhumarkkinaan. Tämä on lyhyellä aikavälillä momentum- ja pitkällä aikavälillä adoption-peli. On tärkeää tiedostaa mitä peliä pelaat ja ketä vastaan.

8. Jos sinun pitäisi pitää kahta salkkusi osaketta viisi vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?

Kaksi isointa eli Qt ja Evolution. Näistä lisää alempana.

9. Millainen on osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

  1. Mielenkiinto syttyy uuteen kohteeseen. Innostun yleensä jos firman myynti kasvaa kovaa, sillä on mielenkiintoinen tarina, tuote ja tiimi, ja/tai se on räikeästi aliarvostettu. Kohteita voi kummuta mistä tahansa. Viime vuosina olen saanut ideoita mm. työn kautta, tuttavapiiriltä, Inderesin foorumilta ja raporteista, Redeyen toimialaraporteista, Twitteristä, screeneristä. Tämän prosessivaiheen ei tarvitse olla kiveen hakattu. Idea voi tulla vaikka lähikaupassa käydessä.
  2. 5-15 minuutin persfiilis firmaan ja sen tuotteisiin. Vilkuilen nettisivut, viimeisimmän osarirapsan, luvut ja ennusteet Tikr:sta. Myös tuotesegmenttikohtaiset luvut jos sellaisia on saatavilla, näistä voi löytyä piiloon jäänyt kasvuraketti. Vastoin fikumpien neuvoja katson myös valuaation jo tässä vaiheessa. Useimpiin mielenkiintoisiin kasvufirmoihin on yksinkertaisesti ladattu jo todella kovat odotukset ja niihin on turha hukata aikaa. Laitan usein muistutukseksi kurssihälytyksen Nordnetiin niille kohdille mistä voisin kuvitella lappua ostavani. Asetettuja hälytyksiä on nyt satoja.
  3. Jos firma edelleen kiinnostaa, syvempi tutkimus. Vuosikertomukset, osarit, toimiala-analyysit ja -insidereiden kommentit, foorum- ja Twitter-kommentit, tiimin tausta ja insentiviit, johdon videohaastattelut, perusluvut nenäliinamallilla Google sheetiin. Fokus firman kilpailuetujen pohdinnassa: miksi asiakkaat valitsevat juuri heidän tuotteen? Saako asiakas merkittävää vastinetta rahoilleen? Onko asiakkaan helppo vaihtaa tuote toiseen?
  4. Simppeli base-bear-bull skenaario-analyysi ja todennäköisyydet 1-2 vuoden päähän. En perusta DCF-malleihin. Jo oman firman tulevaisuutta on tosi vaikeaa ennustaa pari vuotta eteenpäin, saati sitten ulkopuolista yhtiöitä. Toki on oltava perskutina että onko yhtiö edelleen hyvässä asemassa parin vuoden päästä ja mitkä kertoimet markkina sille silloin antaa. Tässä vaiheessa prosessia luotan enemmän omiin kuin analyytikoiden ennusteisiin. Edellisistä muodostan caselle tuotto-odotuksen. Yleensä vaadin vähintään 30% vuosittaisen tuotto-odotuksen että sijoitan uuteen caseen. Ylläreitä tulee aina ja on hyvä olla turvamarginaalia. Tutuissa caseissa vähempikin riittää, vuosien saatossa kumuloitunut tieto yhtiöstä vähentää riskiä.
  5. Jos tuotto-odotus ok, määritän position koon. Monen tekijän summa. Usein skaalaan hitaasti sisään ja tutustun yhtiöön ajan kanssa. Jos bear-skenaariossa on riski menettää valtaosa sijoitetusta pääomasta, se jo osaltaan rajoittaa position kokoa (esim. Smart Eye). Joskus tulee vastaan tilaisuuksia joissa jopa bear-casella on positiivinen tuotto-odotus. Mielessäni on kirkkaana edelleen marraskuinen päivä 2022 kun osarin jälkeen Harvialle asettamani 13.40 euron ostotoimari jäi muutaman sentin päähän ja kurssi on sittemmin noussut 200%+. Tuo oli yksi niistä tilaisuuksista.
  6. Entryn jälkeen casen seuraamista ja skenaarioiden päivittämistä kun uutta tietoa tulee esim. osareista. Määritän hinnat joilla vähennän, myyn ja lisään (ja asetan hintahälytykset), muuten menee arpomiseksi etenkin nopeiden ja isojen kurssiliikkeiden aikaan. Trimmaan myös jos löydän pääomalle selvästi paremman tuotto-odotuksen.

Olen listannut noin 50 mielenkiintoisinta firmaa jotka haluaisin salkkuuni. Näistä pyrin lukemaan osarit ja pitämään kurssihälytykset ajan tasalla. Mitä pidempi lista, sen useammin aukeaa ostopaikkoja laadukkaisiinkin yhtiöihin.

10. Mitkä alat kiinnostavat sinua juuri nyt ja miksi?

Maailmassa on valtavasti mielenkiintoisia tuotteita, teknologioita, tiimejä ja tarinoita. Alojen sijaan lähestyn sijoituskohteita usein firmatasolla. Liittyvät usein softaan ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, mutta esim. energia ja healthcare -puolelta nousee varmasti myös rautaa tekeviä kiinnostavia kasvufirmoja tulevina vuosina. Pakko kai lisätä “alana” myös tekoäly.

11. MItkä ovat olleet sijoitusurasi pahimpia virheitä ja mitä opit niistä?

Turskaakin tehnyt sijoitus on voinut olla ostopäätöksenä oikea, ja päinvastoin. Tässä muutama missä sekä päätöksentekoni että tuotot ovat menneet persiilleen:

Myymättä jättäminen 2021
Qt EV/S 30. Evolution EV/EBIT 50. Tecnotree 1.50€. Kryptokivien kuvista maksettiin miljoonia. Minkälainen idiootti ei tässä vaiheessa myy? Mulla tuli salkku tonttiin 50%. Tuosta on onneksi toivuttu kohtuullisesti, mutta oli kalliit oppirahat. Määritän nykyään aina omistuksille vähennys- ja myyntitasot. Olen kyllä pohtinut että miten tulisi toimia jos ja kun tulee se seuraava kupla. Niissä tehdään isot tuotot. Tietyn rajan yli mentäessä enemmän teknistä analyysiä ja stop lossin käyttöä?

Käteisen makuuttaminen pankkitilillä
Palkkatuloja kerääntyi pankkitilille huomaamatta lähes vuosikymmen. Ei hurjia summia, mutta samassa ajassa MSCI World ETF olisi lähes tuplannut 2010-2019 (ja triplannut tähän päivään).

IT-palvelusektorin osto keväällä 2023
Oletin että markkinan heikentyminen on jo hinnoissa ja että konsulttivetoiset firmat kyllä pystyvät sopeuttamaan headcountin vastaamaan heikompaa kysyntää loppuvuoden aikana. No pian on juhannus 2024 ja kysyntä edelleen sakkaa ja tarjontaa sopeutetaan. Näihin tuli tartuttua aivan liian aikaisin - ei pitäisi ostaa heikkenevään fundaan ennen käänteen merkkejä. Uskon kyllä sektorin tuovan hyviä tuottoja parin vuoden tähtäimellä näiltä arvostustasoilta, mutta vaihtoehtokustannus (muita ostokohteita paljon) on osoittautunut liian suureksi ja olen pikkuhiljaa myynyt sektoria salkusta.

12. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana ja mikä on suurin kehittämisen kohteesi?

Parhaat puolet:

Itseni tunteminen. Sijoitustrategiani pohjaa vahvuuksiini kuten kärsivällisyys, rationaalisuus, analyyttisyys/numeroiden asiayhteyksien ja ajurien ymmärrys ja niiden ennustaminen, omistaja-operaattorin näkökannan ymmärtäminen, mielenkiinto uusia teknologioita kohtaan, riskinsietokyky.

Geneerinen liiketoimintaymmärrys. En oikein osaa mitään syvällisesti, mutta olen huseerannut tuoteomistajana, tuotekehityksessä, tuotannon ja logistiikan parissa, markkinoinnissa, talouspuolella. Voin ainakin huijata itseni uskomaan että tästä on hyötyä yrityksiä arvioidessa.

Terve itseluottamus. Uskon omaan analyysiin ja teesiin jos olen tehnyt taustatyön kunnolla. Mitä parempi conviction (onko tälle suomennosta?) minulla on caseen, sitä paremmin pystyn tekemään rationaalisia päätöksiä vaikka markkina menisi toiseen suuntaan. Toisaalta vääriä päätöksiä tulee jatkuvasti ja niitä pitää pystyä käsittelemään ja niistä oppimaan. Tämä on yksi syistä miksi jaan virheitäni silloin tällöin ja salkkuni sisällön kerran kvartaalissa Twitterissä. Julkinen “accountability” pakottaa omistamaan omat virheet ja luo tervettä painetta suoriutua paremmin.

Suurin kehittämisen kohde:

Kun leikitään tappiollisten kasvutarinoiden kanssa, niin pääoman menettämisen riski on ilmeinen. 2021 astuin muutamaan miinaan, sittemmin en, mutta en tiedä onko tämä ollut tuuria vai taitoa. Haluaisin kehittää kyvykkyyden erottaa vaistomaisesti vähäriskisen mutta erittäin lupaavan yrityksen korkeariskisestä vastaavasta. Pattern recognition-tyylisesti huomata heti ne yksi sadasta caset. Alitajunnassa asettaa parhaiden casejen palapelin palat kohdalleen ja erottaa mikä näitä yhdistää. Johdon puheet ja eleet, tietyt rivit ja kaavamaisuudet tilinpäätöksessä yms.

Makrotasolla haluaisin oppia ymmärtämään globaalin likviditeetin ajurit ja mahdollisuudet ennustaa näitä. Druckenmillerin sanoin “it’s liquidity that moves markets”.

Välillä pitäisi pystyä ottamaan vähän rennommin ja ottaa pieniä positiota yhtiöihin jotka näyttää vartin silmäilyn jälkeen mielenkiintoisilta. Kaikkea ei tarvitse ottaa niin vakavasti ja tutkia sataa tuntia.

13. Kerro viidelläkymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

  • Evolution
    Valtavat vallihaudat. 20%+ kasvua yli syklien ja vahva Q1. Vuolasta kassavirtaa. Hajautunut asiakaskunta. Toimiala kasvaa pitkään. Osinkoa ja omien ostoja. EV/EBIT 15. Mitä muuta sitä tervejärkinen sijoittaja kaipaa? No on riskejäkin. Kasvu tulee jatkossa yhä enemmän Aasiasta joka on aika black box. Huippukatteita vaikea parantaa. Jenkkimarkkinoiden hidas avautuminen. Iso kuva kuitenkin huoleton. Salkussa vuodesta 2020.
  • LeadDesk
    Näyttää enemmän dynaamiselta startupilta kuin homehtuneelta korporaatiolta, tykkään. Kasvu hitaahkoa mutta bisnes defensiivistä ja kannattavuus paranee. Asiakaspalvelutoimialalla edessä iso muutos AI:n myötä. LeadDesk jo kehittänyt AI-ratkaisuja mutta haluan nähdä konkreettisia tuloksia. Saavatko tekoälyn avulla parannettua katteita tai lisättyä myyntiä? Kasvava SaaS-tuotetalo 1 EV/S:llä olisi kovin edullinen (nyt 1.5).
  • Kempower
    Olen negaillut Twitterissä jo kaksi vuotta flattina pysyneestä tilauskertymästä. Haluaisin kuitenkin tätä salkkuuni. Tuote ja kannattavuus kunnossa, pitkän kasvukiitoradan toimiala, johto tekee rohkeita investointeja jotta markkinaa ehditään nurkata ennen kiinalaisia. Jenkkien valloitus kysymysmerkki. Analyytikoilla liian optimistiset kannattavuusennusteet. Ostan mieluummin kalliimmalla käänteen jälkeen kuin nykyhinnalla laskevaan fundaan. Entisenä lahtelaisena toivon Kempistä Hesulin vuosikymmenen rakettia, toivottavasti omistajana kyydissä.
  • Qt
    Salkkuni tukipilari. Tuote ja luvut jatkuvasti väärinymmärrettyjä mikä tarjoaa veivipaikkoja. Olin aikanaan mukana rakentamassa tuotteita missä Qt sisällä; sitä on aika haastavaa alkaa kairata myöhemmin irti. Kasvun hyytymiseen rationaalisia väliaikaisia syitä, itse tuotelisenssimyynti kasvaa hienosti. Lyhyen aikavälin riskeinä mm. taantuma ja yhä lyhentyvät sopparikaudet. Pitkällä aikavälillä mm. tekoäly (miten tulee muuttamaan softakehitysprosessia) ja semi-ahne lisensointimalli (tekeekö esim. autoteollisuus omia forkkeja).

14. Mitkä ovat tärkeimmät tietolähteesi sijoittamisessa? Inderesin Foorumia ja materiaaleja ei saa mainita. :slight_smile:

Perinteisiä: Firmojen sivut ja raportit, toimiala-analyysit, blogit, podcastit, Twitter, etenkin tietyllä alalla työskentelevien tuttujen ja muiden ammattilaisten kommentit firmoista, tuotteista, toimialan tilanteesta.

Muutaman kaverin kanssa tulee myös sparrailtua aktiivisesti mikä piristää kivasti viikoittaista tekemistä.

Vaihtoehtoista dataa kaivan mm. LinkedIn, nettisivutrafiikkia seuraavat palvelut, Google Trends, Glassdoor, G2, Stack Overflow, Github.

Välillä tulee vastaan eksoottisempiakin keinoja, esim. Incapin Intian tehtaasta ja suuresta hollantilaisesta asiakkaasta löytyy tietoa paikallisista yritysrekistereistä.

Kyselen firmojen IR:iltä jos jokin asia askarruttaa, vastaavat yleensä nopeasti.

15. Tuntuu, että olet ersi (=erilainen sijoittaja vrt. ernu), koska tuot erilaisia asioita esille ja eri näkökulmista kuin muut sijoittajat noin yleisesti ottaen, mikä on suurin eroavaisuus sinussa sijoittajana kuin muissa?

Pidän itseäni kyllä aika normibullerona :slight_smile:

Ersi-mäisyys ehkä liittyy edellisiin vastauksiini: startup-taustaan, salkun firmojen syvään tuntemukseen, omaan näkemykseen luottamiseen.

Yrittäjätaustaisena mietin firmojen tilannetta usein yrittäjän silmin. Esimerkiksi jos firmalla menee heikommin, johtuuko tämä firman omista päätöksistä vai toimialan ongelmista? Miten firma voi reagoida ja ratkaista ongelman? Onko tämä ratkaisu ja sen vaikutus esim. kuluihin tai myyntiin hinnoiteltu vielä kurssiin? Onko johdolla historiaa oikeiden päätösten tekemisestä? Markkinalla on tapana ekstrapoloida nykytilannetta ikuisuuteen ja se väheksyy (laadukkaiden) yhtiöiden kyvykkyyttä sopeutua muuttuviin tilanteisiin.

Näen sijoittamisen myös salapoliisityönä. Sinun tulee löytää jotain mitä muut ei ole vielä huomanneet. Näitä harvoin löytyy suoraan esim. vuosikertomuksista tai Inderesin raporteista, vaan pitää kurkkia tarinan ja lukujen taakse ja koittaa löytää trendejä mitkä eivät ole vielä muille selviä. Niiden löytäminen vaatii verta, hikeä, ja välillä oluttakin.

Skannaan esimerkiksi yhtiöitä jotka ovat osoittaneet että niiden tuotteille on kasvavaa kysyntää ja joiden liiketoiminnassa on skaalaamisen elementtejä, mutta jotka ovat vielä seuraavat 6-12kk tappiollisia. Näihin ei moni uskalla koskea tai edes niitä löydä koska yhtiöitä ei voi arvottaa tulosperusteisilla kertoimilla. Esim. SaaS-softatuotteissa hyvästä tuotteesta voi olla merkkeinä korkea NRR-% (sama asiakas ostaa vuosittain yhä enemmän), alhainen churn-% (asiakkaat pysyy asiakkaina), ja korkea gross margin. Plussaa jos pienyhtiön johto kertoo tulostelcoissa jotain mitä ei itse raporteissa; harva jaksaa noita kuunnella. Parhaassa tapauksessa osakkeen kurssia tulee buustaamaan triplaraketti: kasvava liikevaihto, kasvava kannattavuus, ja kasvavat kertoimet.

16. Sinun pitää valita salkkuasi hoitamaan kaksi foorumilaista, 2 twitteristiä ja 2 indeläistä, ketkä valitsisit ja miksi?

Foorumilaiset:

Olisi helpoin valita omaa sijoitustyyliäni lähellä olevia nohevia foorumilaisia kuten Mauri, timontti tai Alhanko. Välillä on kuitenkin jännittävää kokeilla jotain uutta ja valitsenkin

  1. @JNivala . Argumentoi eri toimialojen caseja ansiokkaasti monelta kulmalta. Näkee potentiaalin mutta ei suostu maksamaan liikaa. Voisi löytää salkkuun healthcare-puolen firmoja joista oma osaamiseni on etanan tasolla.
  2. @IsoValas. Suurelle yleisölle tuntematon, tosielämässä hyvä ystäväni. Foorumin Incap-ketjun avaaja. Roskakorien tonkija joka suostuu ostamaan 20% kasvua enintään 5 P/E:llä. Hajauttaa enintään kahteen firmaan ja maksimivivulla, usein onnnistuneesti.

Salkun satumaisilla ylituotoilla palkkaisin vielä P1:sen opponoimaan jokaista myynti- ja ostopäätöstä ja pitchaamaan salkkuun uusia ideoita.

Twitteristit:

  1. @Jukka_Lepikko
  2. @Mikko_Makinen

Twitteristeistä kuuntelen etenkin kokeneempaa kaartia herkällä korvalla, mm. Visukinttu, Uurasmaa, Friman, Kankaanpää, Virtanen, Pyysing, Heikkilä, Kaartinen, Jokinen, Kuusisto ja tietysti Alokas. Lisäksi “opetustilit” Keskiväli, Juntunen, Pekka, ja monet muut.

Indeläiset:

  1. @Antti_Luiro . Löytäisi salkkuun Pohjoismaiden kovimmat kasvajat. On ollut hienoa seurata Antin kasvua ehkä hieman hyväuskoisesta timantinkovaksi analyytikoksi joka miettii caseja omilla aivoillaan ja etsii uusia keinoja tappiota takovien kasvufirmojen oikean arvostustason löytämiseksi. Inderesin pienomistajana on kiva nähdä Antti viemässä organisaatiota eteenpäin muutenkin kuin raporttien voimin.
  2. @Verneri_Pulkkinen. Omien yhtiöideoidensa lisäksi roastaisi Anttia valittujen kasvufirmojen ROIC- ja osinkoprosenteista. Vernerillä on upea ymmärrys yritys- ja makrotason ajureista ja kyky kommunikoida niistä ymmärrettävästi. Tehnyt salkullaan kovaa jälkeä. Lahtelaisuudesta ja röhönaurusta plussaa.

Tähän olisi voinut valita lähes kenet tahansa tiimiläisen. Taso on pysynyt korkeana.

76 tykkäystä

82. Passi , OSA 2/2 (ei mahtunut yhteen viestiin)

17. Mitkä kaksi ovat Inderesin materiaaleista tärkeimmät ja miksi?

  • Foorumin yhtiöketjut. Yhteisöltä hienoa analyysiä ja tiedonhakua. Helpottaa meitä kaikkia tekemään parempia osakepoimintoja.
  • Laajat (ja lyhyemmät) raportit. Yhtiöanalyysin lisäksi auttaa isosti että ammattilainen perkaa läpi tilinpäätösten sudenkuopat joka on yksi omista heikkouksistani.

Olen tietysti myös Vernerin varttien ja muiden videoiden suurkuluttaja.

18. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa?

Rationaalisena eläimenä nojaan usein faktoihin sijoittamisessa ja elämässä muutenkin. Tässä vaiheessa se conviction, skenaario-analyysi ja omien virheiden omistaminen tulee tarpeeseen. Ilman omaa analyysiä ja ajattelua olet lastuna laineilla.

Kryptomarkkinaa ohjaa kassavirtojen sijaan eläimelliset henget ja käytän päätöksenteon tukena ihmisten käyttäytymistä peilaavia työkaluja kuten onchain-indikaattorit, funding ratet, Google trendit ja teknisen analyysin noituudet.

19. Olet nähdäksenii löytänyt oman hyvän tavan poimia osakkeita, miten Alokas löytäisi oman hyvän tavan sijoittaa, jotta ei olisi fomosopuli? :frowning:

Mieti miksi sijoitat, mitkä on vahvuuksiasi ja mitä asioita kohtaan sinulla on intohimoa.

Rakenna strategia noiden päälle, älä maksa liikaa ja lähde rohkeasti kokeilemaan mikä toimii juuri sinulle. ETF:t vai osakkeet? Minkätyyliset yhtiöt ja mistä päin maailmaa? Hajautettu vai keskitetty salkku? Lyhyt vai pitkä peli? Näistä sinulla varmasti jo onkin tuntumaa. Sijoitustyyli on kuin identiteetti, se on omasi eikä sitä voi kopioida muilta tai muut sinulle kertoa.

Osakepoiminta on hiton vaikea laji ja useimmat meistä tulee häviämään pitkässä juoksussa indeksille. Tiedosta onko sinulle tärkeämpää oppiminen, kehittyminen, jännitys ja yhteisöllisyys vai tuotot. Matka vai määränpää?

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Onhan tämä fantastisen hieno yhteisö. Jengi argumentoi todella asiallisesti ja kaivaa tiedonmurusia mitä ihmeellisimmistä paikoista. Analyytikot kädet savessa vastailemassa Keisarin ja Ekan grillauksiin. Padma- ja Hesuli-meemit on next level. Kyllä tämä sijoittaminen olisi paljon tympeämpää ja heikkotuottoisampaa ilman teitä. Iso kiitos kaikille foorumilaisille, Alokkaalle haastattelukutsusta ja työstä yhteisön eteen, ja koko Suomen sijoituskentän uudistaneelle Inderesin väelle.


Kiitoksia erinomaisista ajatuksia herättävistä vastauksista!

Passi tuo “Sijoitustvitteriin” ja Foorumille uutta ajateltavaa sekä uutta tietoa hyvin laadukkaassa muodossa - sitä arvostetaan siellä että täällä. Sitten taas varsinkin netin syöväreissä viihtyvät “kupla-ajattelut” ja “mutuheitot” eivät tuo oikein mitään… paitsi ehkä turskaa. :slight_smile:

Foorumilla arvostetaan erilaisia näkökulmia ja lisäarvoa tuovia viestejä; karhuilua tai erilaisia mielipiteitä ei pelätä. Perustelemattomat ja ylimieliset tunteikkaat heitot eivät usein saa vastakaikua, lisäksi mikäli joku antaa perustellun vasta-argumentin tällaiselle “heittäjälle”, niin sitten “heittelijä” toteaa; eikö saa olla toista mieltä jne. :slight_smile: Joskus jotkut kaipaavat myös paljon “suorempaa” puhetta, mutta ehkä vain omasta suustaan; sillä jos vastapuoli argumentoi takaisin, niin sitten uhriudutaan ja sanotaan eikö mitään enää saa sanoa.

Tuli tästä haastiksesta mieleeni, että toisessa kodissani, eli salilla törmää paljon ihmisiin, jotka haluavat kehittyä, mutta pysyvät aina tietyllä mukavuusalueella, missä muutkin eikä kehitystä ole tapahtunut eikä tapahdu. Ihan hyvä, mutta jos haluaa enemmän, niin pitää tehdä kovaa ja ehkä vähän tylsää perustyötä hieman mukavuusalueen ulkopuolella - sama pätee jokseenkin sijoittamiseenkin. Sinällään sijoittajissa on paljon fiksua ja tietäväistä porukkaa, jotka viettävät sijoitusmaailmassa aikaa, mutta ehkä se kova perustyö puuttuu taustalta ja sitten joskus ehkä vähän vähätellään kovan perustyön merkitystä, kuten esim. numeroiden pyörittämistä tai tilipäätösten lukemista jne.

Eipä sitä sijoittamisen eteen tarvitse paiskia hommia, mutta se on kuitenkin selvä ettei sijoittamisessa pidemmällä aikavälillä menesty erinomaisen hyvin toisiin nähden, jos ei pidä perusasioista kiinni ja tee kovasti töitä, vaikka toki lahjakkuuttakin ja sopivia ominaisuuksia vaaditaan.

Kiitoksia ja kivaa perjantaita! :slight_smile:

87 tykkäystä

@Passi antoi kysymykseen numero kahdeksantoista oivan vastauksen (alla ei ole koko vastaus):

Kannattaa lukea sieltä täältä ja lukea analyysit tarkkaan - jos pääpaino on tavoitehinnoissa ja suosituksissa osakkeita poimiessa, niin se on sitten aika arpapeliä. Kuitenkin… vaikka lukisit monipuolisesti, niin kannattaa harjoittaa myös omaa analyysia ainakin päässään ja pohtia aidon itsenäisesti asioita. :slight_smile:

Huhhei… kaikenlaista stressiä sitä on tällä hetkellä ja harmia, mutta silti ehdin myös synkistelemään niinkin pienellä asialla kuin salkun syöksymisellä - jokin aika sitten olin hieman OMXHGI:tä edellä, mutta nyt olen sitä yli 6 pinnaa jäljessä. :slight_smile:

2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 ja 2024 hyvässä vauhdissa, jonkin aikaa sitä on ehtinyt sijoittelemaan, mutta koko sijoitushistoriani on tällä hetkellä aavistuksen punaisella. Käteistä ei pahemmin ole, joten jos nyt on joku dippidappi, niin sitä en pääse ostamaan tai jos olemmekin kuplassa… :cowboy_hat_face: Tulotaso saattaa tipahtaa tässä nyt ja lähivuosina, mutta onneksi on töitä (kai), eli pystyn korkean säästäasteen ansiosta edelleen laittamaan kohtalaisesti rahaa sijoittamiseen jatkossakin.

Niin tai näin, saan aika paljon sekoilla, jos tasaisella sijoittamisella oikeasti todella pitkässä juoksussa teen turskaa. Jos nyt vain jaksan jatkaa sijoitusjuttujen opiskelua, tasaista sijoittamista, niin kyllä tästä vielä hyvää tulee. :slight_smile:

Niin ja Passi seurantaan Twitterissä. Hänellä on nyt 1971 seuraajaa, liian vähän hänen tviittiensä tasoon nähden:

https://twitter.com/passiowns

Mukavan rauhallista viikonloppua kaikille! :slight_smile:

27 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina julkaisten haastattelun foorumilaisesta, jonka kanssa voisin kuvitella olevan hyvin mukavaa ja hauskaa keskustella sijoittamisesta sekä muustakin.

Hänellä on sellaista älykkyyttä ja oivallusta meemeissä + niissä on välillä mukana vielä jotain syvempää.

Mutjoo… ei hän pelkkä meemeilijä ole; terävä kaveri ja jotenkin mielestäni maalaisjärkinen sijoittaja, joka ei yritä olla liian nokkela tai monimutkainen. :slight_smile:

Hän taitaa olla sellainen fiksu ja hyvä tyyppi - vois kuvitella, että menestyy elämässään eri osa-alueilla. Jotain samaa hänessä on kuin tässä kaverissa:

Runosmäen liimanäppi" Lukas Hradecký sai oman pallokentän Turussa – tältä  näytti riemukkaassa futisjuhlassa | Yle

Mutta… tietääkseni hän ei ole Runosmäen liimanäppi. :thinking:

19 tykkäystä

83. LakeBoodom

LB on foorumilainen, joka on löytänyt mielenkiintoisia yhtiöitä ja jolla on kykyä kirjoittaa sekä kaivaa tietoa yhtiöistä, joista muut eivät ole tai/ja ole osanneet kaivaa tietoa. Myös hänen tuomansa näkökulmat ja pointit ovat hyviä, koska hän osaa nostaa taitavasti yhtiöistä ne olennaisimmat seikat esille, mitkä kertovat hyvin, millaisesta sijoituskohteesta on kyse.

Hänellä on myös fiksu ja mukava tapa kirjoittaa, joten siksikin hänen tekstejään on ilo ja helppo lukea. Teksteistä myös paistaa, että hänellä on kykyä itsereflektioida ja se tuo myös tiettyä luottamusta häneen sekä hänen kirjoituksiinsa.

Hän ei tuo vain Foorumille erinomaista tietoutta yhtiöistä, hän myös tuo hyvää mieltä ja tässä on siitä yksi erinomainen esimerkki:

Näyttökuva 2023-3-17 kello 13.27.54

Tällaisten kaverit tuovat paljon erilaista hyvää Foorumille; hyvää henkeä, huumoria ja ennen kaikkea hyvää tietoa erilaisista yhtiöistä. :slight_smile:

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen pääkaupunkiseudulla asuva reilusti nelikymppinen tavallinen verkkarimies joka elää yhdessä puolisonsa kanssa. Koulutukseni on kaupallinen ja olen tehnyt sen alan töitä koko urani ja nähnyt miten liiketoimintaa kehitetään ja kansainvälistetään.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

-Olen lukenut Tolstoin Karamazovin veljekset kirjan 14 vuotiaana (lukusuositus :slightly_smiling_face:)
-Olen asunut sekä Yhdysvalloissa että Ruotsissa mikä näkynee sijoittamistyylissäni
-Parasta elämässä on kiivetä Lapin tunturille ja juoda huipulla yksi laadukas pienpanimon olut

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :smiling_face:

Käyn kuntosalilla säännöllisesti, ja ihmettelen miten Alokas voi nostaa niin hurjia tuloksia kun omat tulokseni eivät kehity millään, päinvastoin menee kuin salkussa eli tulokset laskee vaan :neutral_face:

Pelailen myös monenlaisia palloilulajeja - koripalloa, golfia ja tennistä. Padelia pidän epäilyttävänä muoti-ilmiönä johon en ole lähtenyt.

Viihdyn entistä paremmin siellä missä ei ole muita ihmisiä tungokseen asti eli luonnossa. Kuuntelen metsässä monesti sijoittamiseen liittyviä sisältöjä, siitä saa hienon kontrastin.

Lisäksi arvostan kovasti kulttuuria, erityisesti teatteritaidetta. Salainen haaveeni oli olla näyttelijä. Arvostan erityisesti harvinaisempaa improvisaatioteatteria. Nyhjää tyhjää esitykset aikanaan kolahtivat kovasti, suosittelen etsimään tämän jostain Yle Areenan kätköistä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Arkipäivät menee aika lailla töiden ja harrastusten parissa. Herään aikaisin ja luen Hesarin, vilkaisen yön NHL otteluiden tulokset, sitten nopea selaus foorumilla ja twitterissä. Töissä en seuraa juurikaan pörssiä, korkeintaan vilkaisen kuinka paljon osakkeet taas laskevat. Töiden jälkeen tulee urheiltua ja vietettyä aikaa puolison kanssa. Illalla tulee myös liikaa notkuttua twitterissä ja foorumilla. Koetan joku päivä päästä sellaiseen warren buffett moodiin jossa ei plärätä kännykkää vaan luetaan sivistävää kirjaa kaikessa rauhassa.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Olen ehdottomasti kasvusijoittaja joka miettii, että löydänkö itsestäni koskaan osinkosijoittajaa. Tähtäimeni on kuitenkin vielä 10-20 vuoden päässä niin koen turskankin uhalla kasvusijoittamisen sellaiseksi joka motivoi minua.

Vahvuuteni ei ole alkuunkaan numeroiden murskaaminen vaan enemmänkin yritysten hahmottaminen strategisesta ja kilpailuetujen näkökulmasta. Olen luonteeltani optimisti joten se myös varmasti heijastuu sijoituksissa, haluan uskoa, että yrityksellä menee hyvin.

Olen mielestäni myös suhteellisen kärsivällinen sijoittajana, tosin viime vuodet eivät olleet tässä suhteessa fiksua vaan olisi pitänyt ymmärtää poistua bileistä vielä ennen valomerkkiä.

Olen myös utelias luonteeltani niin innostun (liiankin) helposti uusista osakkeista. Tykkään kuitenkin tonkia uusia caseja. Tässä olisi parantamiseen varaa; pysy laadukkaiden yritysten kelkassa pidempään äläkä katsele sinne aidan toiselle puolelle että näyttääpä tuolla olevan ruoho vihreämpää.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen ollut osakesijoittaja yli 20 vuotta. Olin kiinnostunut jo opiskeluiässä ja lueskelin silloin aktiivisesti talouslehtiä ja katselin kursseja lehdistä. Mitään strategiaa minulla ei silloin ollut.

Ensimmäiset sijoitukseni tein kun aloitin työelämässä. Silloin elettiin iloista 2000-luvun alun dotcom hypeä joka oli kyllä massiivinen kun ottaa huomioon että ei edes ollut somea heittämässä lisää bensaa liekkeihin. No, tietysti lankesin täysillä ansaan ja ostelin Helsingin pörssin internet-tarinoita kuten Satama Interactivea annista aleksanterinkadulla jonottamalla. Nämähän romahti sitten kaikki. Samaan aikaan hyljeksin sellaisia yrityksiä kuten Kone, koska se tuntui silloin tylsältä mörnijältä. Kone on varmaan 10-20 x noista ajoista…

Finanssikriisin aika kävi jonkin verran tuuri, kun pörssit sukelsivat oikein kunnolla niin onnistuin veren virratessa kadulla ostella salkkuun sieltä muun muassa YIT:tä ja Nokian Renkaita. Näistä tuli oikein hyvät tuotot, mutta olisi pitänyt aiemmin luopua niistä. Silloin ei vaan osakesijoittaminen juuri kiinnostanut niin olin täysin passiivinen salkun kanssa monen monta vuotta.

Aktiivinen vaihe palasi vasta vuonna 2019 ja sitten korona-aikana oli paljon aikaa seurata pörssiä ja kärpänen puri taas kunnolla. Löysin foorumin joka on auttanut valtavasti minua ja ennen kaikkea löytämään oman sijoitustyylini. Koetan löytää yrityksiä joiden voin kuvitella kasvavan vuosikausia. Erityisesti arvostan jos näen osakkeessa optionalisuutta eli mahdollisuuksia laajentua uusiin liiketoimintoihin tai tuotekategorioihin.

Olisi väärin väittää että salkkuni olisi jotenkin puhdasoppinen omalle tyylille, päinvastoin se on melkoinen sillisalaatti, mutta ajattelen, että olen matkalla kohti optimaalista salkkua :grinning:

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää?

Salkku on vahvasti kallellaan kasvuosakkeisiin. Koetan löytää itsestäni Vepun kaltaista osinkohaukkaa, mutta veri vetää kasvuosakkeisiin. En koe, että nykyinen salkkuni olisi mitenkään optimaalinen, mutta tällaisella mennään juuri nyt:

Investor - Wallenbergien kyydissä on suomalaisen kiva istua bussin viimeisellä penkkirivillä. Tätä kautta salkkuun hyvää hajautusta perinteisiin aloihin myös. Sellainen ikisijoitus, jonka kanssa voi nukkua hyvin yönsä.

United Rental (Uri) - Amerikan “Ramirent” eli koneiden ja muun tavaran vuokrauspalvelu rakentamiseen. Yritys on kasvanut sellaista tasaista 10% vuosivauhtia, vahva kannattavuus, velkaa maltillisesti, jakavat suurimman osan tuloksesta itseäni miellyttävästi omien osakkeiden ostoina, toki pieni osinkokin kilahtaa tilille. Tulevaisuuden näkymät ovat mielestäni hyvät - poliittinen paine tuo teollisuutta takaisin Jenkkeihin ja sen lisäksi Bidenin massiiviset tukipaketit (IRA ja Chips Act) stimuloivat rakentamista vielä pitkään. Ala on myöskin vielä hyvin fragmentoitunut, joten URI voi vielä hienosti kasvaa varsinkin yritysostojen avulla. Arvostustaso on noussut jonkin verran, ostelin tätä P/E 10 hujakoilta, nyt 2024 P/E on noin 15 eli ihan kohtuullinen.

Meta - Palasin omistajaksi kun eihän Zuckia mikään pysäytä. Meta tullee olemaan hyvin vahvoilla tekoälyn hyödyntämisessä ja varsinkin sen monetisoinnissa. Lisäksi metaversumi-investoinneista voi vielä tullakin jotain. Paljon optionaalisuutta mistä pidän.

MercadoLibre (Meli) - Lattareiden Amazon. Todella laadukasta tekemistä kvartaalista toiseen. Optionaalisuutta laajentaa liiketoimintoja riittää, lisäksi Latinalaisessa Amerikassa on vielä paljon kirittävää online kaupassa. Arvostustaso on jatkuvasti kireä mutta toisaalta suuret capex investoinnit väärentää tulospohjaisia kertoimia, kuten Amazonilla vuosikausia.

Hims & Hers (Hims) - taisin bongata täältä foorumilta. Foorumin ketjussa on tästä hyvää keskustelua joten kiinnostuneiden kannattaa siellä vierailla. Näen tässä mahdollisuuden erinomaiseksi pitkän aikavälin sijoitukseksi mutta samaan aikaan on vielä herkkä kilpailulle, sääntelylle ja toimarin somekohuille joten pitää olla hereillä tämän kanssa.

Root Insurance (Root) - markkinoiden pitkään hylkimä vakuutusyhtiö, joka tekee käännettä. Tämä oli Twitter bongaus ja hyppäsin pienellä positiolla kyytiin. Kurssi on raketoinut ja myinkin jo puolet pois erittäin hyvällä voitolla. Nyt katsellaan miten jatkuuko positiivinen käänne. En oikein pidä vakuutusyhtiöistä, koska niiden tunnusluvut ovat minulle vieraita.

Lantheus Holding (LNTH) - terveysteknologiaa Amerikasta. Tämä on tuorein tulokas salkussa. Yritys kasvaa mukavasti yli 20% tahdilla, arvostustaso on kuitenkin alhainen, tämän vuoden ennusteilla P/E 10. Uskon, että arvostustaso on liian alhainen tällä hetkellä ja lisäksi yritys on vielä hyvinkin potentiaalinen yritysostokohde.

Carvana (CVNA) - tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka pitkän tarinan. Ostin osaketta vuonna 2019 ensimmäisen kerran. Sitten kovimmassa koronadipissä lisää. Kurssi raketoi 300 taalaan josta se tuli alas 3 taalaan. Muutuin nerosta narriksi alle vuodessa. En kuitenkaan myynyt vaikka olisi pitänyt ymmärtää myydä kun J Powell aloitti koronnostot. Mutta päätin katsoa katkeraan kalkkiin asti ja ostin lisää sitten kun kurssi oli 10 taalassa ja yritykseltä tuli ensimmäisiä signaaleja että ehkä ei menekään konkkaan. Nyt ollaan sieltä hienosti noustu mutta Carvana on edelleen kovan riskin case. Velkaa on tosi paljon eikä voittoa ole koskaan tehty. Silti uskon, että yrityksestä voi tulla alalla merkittävä peluri. Käytettyjen autojen markkina on valtavan kokoinen ja Carvanan markkinaosuus on vain 1% luokkaa. Suurin osa toimijoista toimii perinteisellä kivijalalla. Ironisesti myöskin korkeat korot karkoittavat uusia tulokkaita tekemään ns. carvanoita.

Auto1Group (AG1) - Saksan “Carvana”, tosin ilman velkaa. Olen ollut tässä omistajana pariin kertaan. Tulin takaisin omistajaksi talvella kun kurssi teki kaikkien aikojen pohjia mutta samaan aikaan yritys teki hyvää työtä kannattavuuden parantamiseksi. Nyt sitten saatiin käänne kasvuun Q1 osarissa ja momentum on selvästi kääntymässä. Kurssi on edelleen lähes -80% kaikkien aikojen huipuista.

Uber - kaikille varmasti tuttu palvelu. Erittäin vahva vallihauta joka mielestäni vaan syvenee. Lisäksi vuosikausia jatkunut tappiollisuus suurten investointien vuoksi on kääntynyt ja Uber tekee jo vuolasta positiivista kassavirtaa. Tykkään yrityksistä joilla on runsaasti optionaalisuutta ja sitä Uberilla piisaa. Riskinä on distruptio Teslan suunnalta robotaksien kautta.

Evolution Gaming - tuttua tutumpi foorumilaisille. Todellinen laatuyhtiö, tosin toivoisin että löytäisivät uusia kasvuaihioita.

Puuilo - täytyy Hesulistakin jotain olla ja Puuilo on mielestäni Hesulin aatelia. Todella tasaisen varmaan suorittamista, kasvua sekä uusista myymälöistä että olemassa olevien myyntiä kasvattamalla. Erinomaisesti johdettu yritys kaiken kaikkiaan. Ainut mikä harmittaa on lopulta Suomen markkinan rajallisuus, koska Puuilo voisi olla vaikka kuinka hurja kasvaja isommalla markkinalla.

QT - toinenkin Hesulista. Myin 100 eurossa eli liian aikaisin pois aikanaan ⅔ positiosta, nyt tällä lopulla positiolla mennään niin kauan kuin toimari nukkuu yönsä hyvin.

Tesla - foorumin varmasti polarisoivin osake ja olen härkäleirissä tämän kanssa :grinning: Tosin hieman treidimaisesti tässä nyt mukana, ostin alkuvuoden heikkouteen ja katselen miten kehittyy. Jälleen kerran yritys jolla on runsaasti sitä optionaalisuutta, mutta toki haasteena on saada niitä Muskin puheista tuotantoon asti.

Smart Eye - foorumilaisille tuttu myös. Tätä omistin silloin aikanaan monien muiden tapaan. Hillotolpan siirtyessä kauemmaksi myin pois ja tulin takaisin tänä vuonna omistajaksi. Edelleen hieman vainoharhainen tämän suhteen eli tuleeko se lätkämaila sieltä sitten ollenkaan kun tuntuu aina siirtyvän eteenpäin.

8. Mitkä ovat kaksi viimeisintä osakeostoasi ja mitkä olivat ostoperusteesi?

Lantheus Holding - kuten yllä mainittu, pidän yritystä aliarvostettuna tällä hetkellä. Laadukasta kasvua ja kannattavuutta, joten lähden siitä että arvostustaso korjaantuu.

Tesla - yllä tätäkin perusteltu, treidinä mukana robotaksi julkistustilaisuuteen asti ainakin.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Koska suosin kasvuosakkeita niin aloitan miettimällä markkinan kokoa ja millä tapaa yritys voisi siinä kasvaa ja kuinka pitkään. Siksi suosin USA:n markkinoita, jossa riittää kokoa kasvaa. Tämän perään katson aina tärkeimmät tunnusluvut. Suosin simppeleitä lukuja kuten P/E. Jos tunnusluvut näyttävät kiinnostavilta eikä valuaatio ole pilvissä kuten monesti on, niin luen edelliset osakevuosikatsaukset ja kuuntelen viimeisimmän sijoittapuhelun. Sitä kautta saa myös kuvaa siitä mihin tyyliin johto puhuu. Näiden jälkeen koetan vielä kaivaa netistä josko itseäni viisaammat ovat analysoineet yritystä ja mitä mieltä he ovat. Monesti hylkään osakkeita kun niistä ei löydy oikein mitään tällaista tietoa, joka auttaisi minua jäsentämään sijoituscasea. Ostan yleensä pienen position alkuun mikä myös motivoi seuraamaan yritystä.

10. Mitkä ovat neljä tärkeintä arvostuskerrointasi? Perustele valintasi.

Kuten yllä mainitsin suosin helppoja mittareita:

-P/E - ja myös EV/EBIT

-Nettovelkaantumisaste

-Gross margin %

-Buy back yield tai enemmänkin miltä näyttää trendi eli onko omien osakkeiden määrä ollut tasaisessa laskussa. Toki tämä ei koske monia salkkuni yrityksiä kun tekevät edelleen turskaa.

11. Mitkä ovat tärkeimpiä tietolähteitä poimiessasi osakkeita ulkomailta?

Tämä on yksi vahvuuksistani! Olen mielestäni hyvä kaivamaan tietoa yrityksistä.

Twitter ja Youtube ovat tärkeimmät somekanavat. Kummastakin löytyy aivan mielettömän hyviä tiedonjakajia. Laitan alle joitakin omia suosikkejani.

Käytän myös maksullista Finbox palvelua, josta saa kaikki taloudelliset tiedot, arvostuskertoimet ja erilaiset vertailut nätisti.

Ja kuten jo mainitsin luen yritysten osavuosikatsauksia, kuuntelen puhelut ja muut yritysten esiintymiset.

Omia suosikkejani Twitterissä ja Youtubessa ovat:

@stockmarketnerd - kannattaa myös tilata hänen erinomainen uutiskirje

@JonahLupton - erinomaisia vinkkejä ja trackki on todella vakuuttava

@unrivaledinvesting - samanniminen youtube kanava on erinomainen, hän tekee loistavia no hype analyysejä osakkeista

@value_invest12 - hänen kauttaan löysin Root Insurancen. Lisäksi hänen analyysit Carvanasta auttoi minua pitämään kiinni osakkeesta. Hänellä on myös erinomainen uutiskirje, keskittyy aika paljon osakkeisiin joita ei suuri yleisö seuraa.

@FiredUpWealth - hänen youtube kanavansa on mainio. Hieman junttityyliä mutta hänellä on hyvää näkemystä varsinkin SAAS ja puolijohdeyrityksistä. Mielestäni esimerkki siitä, että älä anna ulkonäön hämätä, tämä nyt varsinkin niille, jos sattuvat katsomaan ensimmäistä kertaa hänen videoitaan.

@BTDenominator - vahvalla ranskalaisella aksentillä youtubessa hyvää pohdintaa kasvuyrityksistä. Hakee todella kovia kasvavia eli niin sanottujen veliosakkeiden ystävä.

12. Mistä yksittäisistä tilanteista/sijoituskeisseistä olet oppinut eniten, ja mitkä olivat suurimmat opit näistä?

Makrotalouden korostuminen!

Tässä olen saanut ottaa hyvinkin kallista oppia kun en ymmärtänyt kuinka rajusti nopea korkojen nousu rokottaa kasvuyhtiöitä - sekä arvostustasoa että liiketoimintaa eli todellinen double whammi :rage:

Makrossa ymmärrykseni on myös parantunut siitä, että korkojen lisäksi pitää seurata markkinoiden likviditeetin kehitystä (QT / QE ja muut muodot). Nämä ovat kuin boolimalja joka pitkälti määrittää ollaanko iloisissa tunnelmissa vai krapulassa. Nyt kun on tullut seurattua enemmän makroa niin se on alkanut kiinnostamaan koko ajan enemmän.

Olen myös onnistunut sössimään myymällä loistavia compoundereita salkusta pois kuten Microsoftin, NVidian, Applen jne. Aina on ollut mukamas joku hyvä syy, mutta todellinen syyt löytyy korvien välistä.

13. Kerro viidelläkymmennellä sanalla per yhtiö, mitä mieltä olet niistä juuri nyt?

  • Carvana - En sanoisi että yritys on vielä turvassa pahimmalta, mutta nyt juuri näyttää paremmalta. Toivoisin, että yritys hyödyntää kurssimomentumin ja osakeannin kautta vähentäisi velkataakkaa. Ja toivon, että joku päivä yritys tekisi voittoa :grinning:

  • Inmode - Käännettä odotellessa. Korkeat korot rokottavat myyntiä ja kasvu on kadonnut. Kannattavuus on kuitenkin huippuluokkaa ja nyt saatiin tietoa omien osakkeiden ostosta. Seuraan tarkkaan koska en näe miksi eivät palaisi kasvupolulle. Arvostustaso on alhainen (P/E 9 ´24), joten markkinat eivät paljoa yritykseltä odota.

  • Upstart - käännettä ei vielä näy valitettavasti. Supersyklinen riskilainoittaja, joka on kärsinyt todella paljon risk off ympäristöstä. Odotan rauhassa käännettä sekä koroissa että itse toiminnassa. Voisin olla kyydissä mukana treidinä mutta en näe riittävästi laatua kovin pitkään pitoon.

14. Sinulla on ja on ollut kiinnostusta erityisesti ulkomaalaisiin yhtiöihin, mitä sinun mielestäsi suomalaisen sijoittajan kannattaisi huomioida erityisesti lukiessaan esimerkiksi jenkkien osakeanalyyseja ja kuunnellessaan jenkkiläisten yhtiöiden edustajien puheita?

Jenkkiläisten yritysten johto on tunnetusti maanmainiota esiintymään, joten heidän puheita tulee ottaa aina suolan kera. Suosittelen etsimään vaikka podcasteja jossa esiintyvät enemmän omana persoonana kuin joku tulosjulkistus. Niitä kautta saa parempaa kuvaa heistä ihmisinä, mikä on itselleni tärkeää. Esimerkiksi Uberin dara khosrowshahin esiintymiset näissä on aina tehnyt minuun vaikutuksen.

15. Meemiesi ja juttujesi perusteella uskon sinun olevan kovin huumorintajuinen, auttaako huumori sinua selviytymään turskista? Mikä on hyvän meemin salaisuus?

Kusetusmarkkinat ovat meemintekijän kulta-aikaa!

Kyllä foorumin meemit ovat auttaneet itseäni paljon, turska ei valitettavasti pienene tai vähene naurulla, mutta nauraminen tekee muuten ihmiselle hyvää, joten vaikeina aikoina kannattaa erityisesti panostaa meemeihin.

Oma meemitekoni lähtee ensin jostain mitä on tapahtunut markkinoilla tai yksittäisessä osakkeessa. Sitten mietin mielessäni että minkälainen kuva sopisi siihen. Sen verran meemejä on tullut tehtyä ja nähtyä että aika nopeasti tulee mieleen mikä voisi olla sopiva “templa”.

Meemien kanssa pitää myös miettiä, että ei kuitenkaan loukkaa ketään yksittäistä henkilöä, joten en tee juurikaan meemejä analyytikoista. Verneri on ollut poikkeus, mutta uskon että Vepu ymmärtää että ne on tehty kunnoituksen kautta luomalla hänella jopa oma puolue :slightly_smiling_face:

Alokkaan kommentti: Herra LB lähetti tällaisen loistavan meemin tänä aamulla ja kysyi, voiko tämän lisätä haastikseen - no tottakai voi:

IMG_2043

16. Sinun pitää valita kuusi foorumilaista hoitamaan salkkuasi 10 vuotta, ketkä valitsisit ja miksi?

@Sauli_Vilen - veikkaan, että tuottoni paranisi selvästi kun olisin arvosijoittajan kyydissä. Lisäksi Saulilla on mukavan positiivinen olemus, joka olisi kyllä plussaa varsinkin matkan varrella tulevissa karhumarkkinoissa kun kertoisi paljonko ollaan turskalla :wink:

@karhulalainen - meillä on selvästi samanlaista kiinnostusta kasvuyrityksiin. Karhulainen omaa itseäni paljon paremman teknologiaymmärryksen, johon voisi luottaa

@Hades - Olen todella otettu miten taitava ja osaava hän on, lisäksi myös tuntuu omaavan erinomaisen taidon pitää kiinni sijoitustyylistään.

@viljo - auttaa löytämään helmiä vähemmän seuratuista markkinoista kuten Puolasta tai jopa Kazakstanista.

@JNivala - hänen hyvin jäsenneltyjä kirjoituksia on aina ilo lukea. Todella terävää artikulointia ja ajattelua mikä taatusti näkyisi myös tuotoissa.

@Johannes_Sippola - yksi treidaaja tarvitaan myös salkkua hoitamaan. Todellinen lahjakkuus ja hänellä tuntuu myös olevan molemmat jalat tukevasti maassa.

17. Mitkä kaksi ovat Inderesin materiaaleista tärkeimmät ja miksi?

Yhtiökohtaiset analyysit joista saa nopeasti hyvän kuvan missä mennään.

Samaan tapaan myös yhtiökohtaiset videot ovat mainio tapa pysyä kärryillä.

Mallisalkkua tykkään myös katsella, viime aikoina se on tarjonnut terapiatukea kun on voinut todeta, että ei ole helppo laji edes parhaille ammattilaisille :disappointed_relieved:

18. Miten sinä olet konkreettisesti hyötynyt sijoittamisesta?

Toivoisin, että voisin sanoa että rahallisesti mutta totuus on kuitenkin se, että vaikka olen rahallisesti hyötynyt niin paljon paremmin olisi voinut mennä.

Sijoittaminen ja varsinkin osakepoiminta on kuitenkin hyvin yleissivistävää. Siinä oppii koko ajan uutta eri aloista ja taloudesta. Näistä taidoista on yllättävän paljon apua vaikka työelämässä. Lisäksi osakkeisiin tutustuminen pitää mieltä virkeänä. Toivottavasti vielä 80-vuotiaana olen innostumassa foorumin uusimmista hype- ja veliosakkeista!

19. Miten Alokas oppisi löytämään itsenäisesti yhtiöitä, jotka eivät ole Inderesin seurannassa?

Lähtisin ensin siitä, että minkälaisia yrityksiä haluaisit löytää salkkuusi. Hesulista löytyy arvo-osakkeita riittävästi joten niitä ei mielestäni kannata muualta kauheasti metsästää.

Ulkomailta voisi olla järkevää katsella ensi alkuun sellaisia yrityksiä, jotka ovat tuttuja arkipäivässä ja omaavat vahvat vallihaudat ja kasvumahdollisuudet. Tällaisista tulee heti mieleen esimerkiksi Mastercard, Visa tai Microsoft. Näiden kanssa ei voi mennä täysin metsään, päinvastoin todennäköisesti vahvoja kompoundereita vielä vuosikausia.

Toisena tutkisin aloja, jotka ovat sinulle läheisiä tai tuttuja. Olen ymmärtänyt, että olet urheiluihmisiä niin ehkä tältä alalta voisi löytyä yrityksiä joita tutkia vaikka Nike tai Lululemon?

En lähtisi hakemaan sitä 100x casea ulkomailta (Hyzon :persevere:).

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Tällainen foorumi on melkoinen ihme maailmassa, joten kiitos siitä kaikille, että ovat mukana sitä tekemässä jokainen omalla tavallaan. Sijoittaminen olisi paljon tylsempää ja vaikeampaa ilman foorumilaisia. Lisäksi terkkuja ruoholahteen Inden porukoille, teette tosi arvokasta työtä hyvällä ilmeellä ja vilpittömästi toivon menestystä. Ja olisipa hienoa, jos pohjoismaiden valloitus onnistuisi, koska todella mielelläni lukisin enemmän inden analyysejä näiden maiden yrityksistä.


Kiitos LB kivoista vastauksista! :slight_smile:

Miksi porukka tulee Foorumille ja miksi porukka viihtyy täällä? No ehkä siksi, että täältä saa erinomaista tietoa yhtiöistä sekä muutenkin pörssimaailmasta että taloudesta. Viihtyisyyttä lisäävät; kohteliaisuus, ystävällisyys, meemit etc. LB tuo kaikkea näitä ja kiitos siitä hänelle!

Foorumilta saa kaikkea mahdollista hyvää esim. yhtiöketjuihin tulee kaikki mahdollinen tieto, mitä netistä löytyy. Jos seuraa yhtiöketjua, niin usein mikään isompi asia ei jää huomaamatta, koska sinne kerätään usein kaikki olennaisin tieto sieltä sekä täältä. Kaiken lisäksi analyytikot ja muu Inderesin henkilökunta on aktiivisena täällä kirjoittelemassa ja lukemassa. :muscle:

Jatketaan samaa rataa, jotta tällainen erinomainen piensijoittajia hyödyttävä areena säilyy sekä kehittyy.

Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa! :slight_smile:

81 tykkäystä

:rage:

Ei laatuarvoyhtiöhyzonissa ollut mitään vikaa, vaan sijoittajissa, jotka eivät ymmärtäneet sitä. :smiley:

Taidan viikonloppuna tutkia siis yhtiötä nimeltään Luluemon, josta en vielä tiedä mitään. :slight_smile: Google ja tekoäly apuna, niin kohta tiedän jotain sentään.

Vajaa kuukausi sitten olin hitusen indeksi edellä ja nyt noin 9 pinnaa jäljessä. No, ei ehkä päiviä, viikkoja, vuotta tai paria pidä murehtia… Tullut kyllä olo, että pitää käydä @Mauri:n kesäkurssi uudelleen sekä lukea läpi Inden koulut: Sijoituskoulu ja Analyysikoulu.

Onneksi mun osalta tuloskausi on takana, joka tarjosi verta, itkua ja kyyneliä, eli kuten normaalistikin. :cowboy_hat_face:

Rentouttavan keväistä viikonloppua kaikille! :slight_smile:

13 tykkäystä

Hyvät nousut tänään, olikohan parasta salkuille sitten 8/2021. Sen kunniaksi hieman availtu sopivia lähijuomia (ei sisällä tuotesijoittelua) :joy:

15 tykkäystä

Mulla menee paljon vettä ja kahvia kohtalaisesti. Treenien jälkeen juon sheikkerissä proteiinikreatiinidrinkin. :cowboy_hat_face:

Tosin nuo sun lähijuomasi maistuisivat paljon paremmalle. Ensimmäisen kerran, kun sijoitusvarallisuus yli 100 000 euroa, niin palkitsin itseni erikoiskahvilla. Ehkä kun sijoitusvarallisuus ylittää 200 000 euroa, niin panostan johonkin parempaan alkoholituotteeseen ja jaan sen jonkun tai joidenkin kanssa. :sunglasses:

Kryptojen YTD on sentään 18% (koko sijoitushistorian ajalta -37%). PYN Eliten YTD on 9%, mutta olen siinä turskalla kai joku noin 15% koko omistushistoriani ajalta. Toivotaan, että Nordnetin salkkuni rulaa koko loppuvuoden. :partying_face:
image

10 tykkäystä

Loistava haastattelu @LakeBoodom ja @Sijoittaja-alokas! :grin: Ollaan vaihdettu Boodomin kanssa sijoitusajatuksia jo hyvän aikaa, ja voin allekirjoittaa tuon kilpailuetujen ja yritysten vahvuuksien ymmärtämisen taidon täysin. Hän on myös hyvin realistinen ja haastaa ideoita hyvinkin suoraan ja avoimesti, jos näkee niissä heikkouksia. Sijoitustyylimme eivät iiiiihan täsmää, mutta silti on tullut opittua paljon Boodomin kautta. :slight_smile:

Loppuun Peter Lynchin sijoitusviisaus: omien tunteiden hallintaa sijoittamisessa ei ole testattu kunnolla ennen, kuin LakeBoodom on pitchannut sulle liikevaihtonsa viikoittain tuplaavaa ruotsalaista teknologia-hyperkasvuyhtiötä. :grin: En tarkkaan tiedä, että mistä LB näitä aina löytää, mutta käsittääkseni taktiikka on toiminut. :slight_smile:

24 tykkäystä

Kiitos! :slight_smile:

Mä näen aika hienona asiana sen, että täällä on paljon erilaisia sijoittajia, jotka antavat omaa hyvää erilaista panosta yhtiöketjuissa tai muissa sijoitusaiheisissa ketjuissa. Arvostan just tuollaisia teidänlaisianne, jotka auttavat täällä omalla toiminnallaan toisia sijoittajia tuoden hyvää tietoa, ajateltavaa ja perustelujen kera. Mutuheitot ilman perusteluja eivät lämmitä, koska sellaiseen itsekin kykenen. :smiley:

Juttelen jatkuvasti erilaisten sijoittajien kanssa ja se on mielestäni juuri loistavaa. Jos on jonkun kanssa jostain todella samaa mieltä, niin helposti sitä etsiii jonkun toisen, jolla on erilainen näkemys… siinähän sitä oppii ja saa uutta tietoa. Joskus toinen sanoo jotain ratkaisevaa jolloin muuttuu mieli nopsaan, mutta joskus toinen antaa jotain pohdittavaa, mitä voi itse sitten vielä tutkiskella ja selvittää, mikä muuten sitten auttaa sijoituskohteesta kokonaiskuvan saamisessa. :slight_smile:

Foorumilla on kyllä, vaikka minkälaista tietoa ja osaamista, mitä tulee sijoittamiseen ja sitä kannataa hyödyntää.

Mukavaa sunnuntaita ja hyvää äitienpäivää! :smiling_face:

10 tykkäystä

Tämän viikon perjantaina olisi haastattelussa foorumilainen, jonka viestejä ja nostoja pysähdyn aina lukemaan. Kyllä täällä Foorumilla on fiksua porukkaa, mutta harvemmat meistä on sijoittamisessa erityisen perehtyneitä tai erityisen valistuneita, joten siten paremmin täällä nousee esille sellaiset ehkä vähän harjaantuneemmat sijoittelevat kirjoittajat, jotka osaavat poimia olennaisia seikkoja yhtiöistä, mitkä vaikuttavat aidosti yhtiöön sijoituskohteena. On todettava heti perään, että kaikentasoisilta sijoittajilta voi tulla varsin mainioita nostoja ja viestejä.

Puhutaan usein hälystä ja kohinasta; mielestäni kaikki aina hälyksi mainittu ei ole turhaa, mutta silti siitä hyödyllisestäkin tiedosta/hälystä on ymmärrettävä tiedot oikein - varsinkin tällaisena kaltaisenani huonomuistisena ja huonosti oppivana, niin olennaisiin perusasioihin mun olis syytä keskittyä erityisellä tarkkuudella. Ehkä siksikin tämän viikon haastateltavan viestit kiinnostavat mua; olennaista asiaa asiallisessa muodossa.

Sitten ehkä haitallista kohinaa ovat “faktamuodossa” tai turhan päättäväisesti kirjoitetut mutuheitot. Aika paljon näkee somessakin erilaisia ennustuksia, mistä ei aina tiedä onko huumorista vai pumppauksesta kyse. Esimerkiksi kirjoittajan viestihistoria kertoo; onko kirjoittajan viestit lyhyitä mutuheittoja joihin Alokaskin kykenee, onko ne vain yltiöpositiivisia, onko niissä vain ontuvia perusteluita ja vähän faktoja, onko kirjoittaja suosituksissa ja tavoitehinnoissa kiinni jne. On se mukava pyöritellä lillukanvarsia sekä mutuilla 100-päkkeröinnistä ja käsitellä riskejä sekä negatiivisia puolia silkkihansikkain näennäisen objektiivisesti. Onneksi on perjantaisen haastatateltavan kaltaisia kavereita, jotka näkevät metsän puilta ja jotka auttaa omalla toiminnallaan toisia sijoittajia. Tietynlainen hälinäkolinapumppaus vaan vie fomoalokkailta rahat. :frowning: (toki Alokas on syyllinen omiin tappiohinsa)

Saliasioissa en ole mikään tietäväinen kaveri, enkä kykene neuvomaan kuin vain aloittelevia treenajia tietyiltä osin ja se on hyvä, että tunnen omat rajani. Olen saliasioissa vuosien myötä oppinut keskittymään perusasioihin ja enemmänkin saisi irti treenaamisesta, kun olisi vähän nopeampi oppimaan ja fiksumpi. Salilla ja sijoittamisessa on turha ainakaan päteä, jos ei ole perusasiat kunnossa - keskustella voi, mutta asiantuntevana ei kannata esiintyä. Salijutuissa uskallan toisella perusasioita, mutta PT:ksi tai vähänkään edistyneempien neuvojaksi ei musta ole. Sama sijoittamisjutuissa; voin lausua perusjuttuja, mutta kirjoittaessani yhtiöistä omia ajatuksiani, niin yritän muistuttaa, että kirjoittajan omat ajatukset ovat aloittelijatason sijoittajan hölinää (onneksi mulla on tämä nimimerkki :smiley: ) .
(@Pohjolan_Eka oppisi mun sali- ja treeniteoriaosaamiseni liioittelematta varmaan viikoissa)

Perusasioilla eteenpäin ja kuulosuojaimet päähän, kun tulee liikaa haitallista kohinaa. Itse en tietenkään näin ole toiminut enkä toimi ja tule toimimaan, vaikka joskus uskottelen itselleni näin.

Kiitoksia ja mukavaa alkanutta viikkoa! :slight_smile:

12 tykkäystä

84. Musti

Minkä takia sijoitusaiheiselle Foorumille tullaan? No tänne tullaan hakemaan oppia ja tietoa sijoittamisesta sekä sijoituskohteista. Näitä asioita jakavat niin foorumilaiset, lyytikot kuin muutkin indeläiset, mutta melkoisen suuressa roolissa ja vetovoimana Foorumilla ovat nimenomaan ne foorumilaiset (esim. Musti), jotka jakavat analyyttisesti tärkeitä asioita yhtiöistä ja vielä omien ajatusten kera ilman mutuheittokiihkoilua. :slight_smile:

Välillä sitä useimmat meistä menee sekaisin, kun sosiaalisessa mediassa härkäilijät urakalla päivästä toiseen kumppanien kera innolla mutulla hyvinkin optimistisena tuo innostavia puolia yhtiöistä esille ja siinä väkisin alkaa varsinkin tuoreemmat sijoittajat uskovan näihin profeettoihin, joilla tuntuu olevan enemmän tietoa kuin mikkomäkisille, lyytikoilla tai alan asiantuntijoilla. Onneksi on Musti ja kumppanit, jotka rauhoittavat pelin objektiivisilla kommenteilla viljelemättä lillukanvarsia, vaan nostamalla sijoituskohteesta niin plussia kuin miinuksia ja vielä laadukkaiden perustelujen kera.

Musti on sellainen foorumilainen, jonka kirjoituksia pysähdyn lukemaan, koska taustalla on loogisen monipuolista ajattelua, jotka pohjautuu faktaan. Tykkään myös hänen tavastaan tuoda esille relevantit seikat, jotka aidosti vaikuttavat yhtiöön sijoituskohteena ja hänessä on sellaista tiettyä viisautta katsoa asioita rauhassa pidemmälle. Mustista kannattaisi ottaa monen kokeneemmankin konkarin mallia. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Hieman yli 40-vuotias Diplomi-insinööri Espoosta ja vieläpä melko stereotyyppinen sellainen. Koulutus IT-alalta Otaniemestä ja työhistoria viimeisen kymmenen vuoden ajalta koostuu teknologialan start-up / scale-up yrityksistä. Perheessä aviopuoliso.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen työurallani ollut hetken myös valtion virkamies
  • Musiikkimakuni on erittäin laaja. Pärjään (ja viihdyn) hyvin niin Tuska-festivaalilla, Ooppera-talossa kuin vanhoissa kunnon reiveissä.
  • Olen hyvin utelias ja tykkään selvittää sellaisiakin ongelmia ja kysymyksiä, jotka eivät ole itselle akuutteja (tai juuri sillä hetkellä hyödyllisiä)

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Perinteiset ulkoilmassa tapahtuvat kestävyysurheilulajit vievät varmaan eniten vapaa-ajasta niin talvella kuin kesällä. Nuorempana myös kilpaurheilin ja nytkin silloin tällöin käyn “veteraanisarjoissa” kisailemassa ja osallistun myös järjestelyihin. Seuraan myös yksilölajeja melko aktiivisesti.

Olen kirjaston suurkuluttaja ja luen paljon sekä tieto- että kaunokirjallisuutta, vuoden aikana tulee luettua karkeasti arvioiden 30-50 kirjaa. Kaunokirjallisuuden puolelta erityisesti dekkarit, agenttitarinat ja teknologiamaailmaan sijoittuvat kirjat vetävät puoleensa. Tietokirjojen puolella luen laajasti erilaisia kirjoja, esimerkiksi elämänkertoja, taloustiedettä, historiaa, liikuntaa ja hyvinvointia, tiedekirjoja jne…

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herätys yleensä noin kello seitsemän, näin kevään ja kesän valoisalla ei tarvitse edes herätyskelloa. Aamupuuro (mikrossa, kärsivällisyys ei riitä aamulla kattilan kanssa puljaamiseen), päivän uutisten lukeminen aamiaisen yhteydessä ja siitä sitten töihin puoli kahdeksalta (joko etätöihin tai konttorille).

Työtehtäväni sallivat pääosin aika itsenäisen työskentelyn erilaisten prosessien parantamisen ja määrittelyjen parissa sekä tiettyjen operatiivisten asioiden pyörittämisessä. Muutama palaveri toki useimpiin päiviin mahtuu. Jos työpäivä ei ole erityisen kiireinen, sivussa ehtii hiukan Inderesin palstaa ja uutisia seuraamaan.

Työpäivä alkaa olla paketissa yleensä neljän aikoihin, jonka jälkeen ohjelmassa on usein jotain liikuntaa, tyypillisimmin lenkkiä (jalan, pyörällä tai talvella suksilla) tai salitreeniä. En toki Alokkaalle salilla pärjäisi, mutta jos otetaan kisaan mukaan vaikka puolimaraton tai cooper, niin kisa saattaisi tasoittua. :wink:

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Nykyhetkessä luonnehtisin itseäni melko rauhalliseksi sijoittajaksi ja sijoittamisen “aktiivi harrastajaksi”. En määrittele itseäni minkään tietyn “kategorian” alle (laatu, osinko, kasvu jne) vaan etsin yhtiöitä, joilla on selkeä tuottopotentiaali, hyvä johto ja uskottava tarina.

Pyrin välttämään nopeita liikkeitä (jotkin poikkeustilanteet pois lukien) ja osakkeiden “keski-ikä” salkussani on varmaan jossain 3-6 vuoden välillä. Kauppoja teen harvakseltaan moneen muuhun verrattuna, ehkä keskimäärin kerran kuussa.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Ensimmäisen kerran olen omia (kesätyö)rahoja sijoittanut muistaakseni joskus 2005-2006 (tjsp), jolloin ostin jonkun “hyvästä vihjeestä” Intian (ja ehkä Venäjän, en muista enää) rahastoja Osuuspankista muutamalla tonnilla. En kuitenkaan sen paremmin ymmärtänyt isoa kuvaa tai pitkäjänteisyyttä ja taisin vaihtaa rahastoja toiseen kuukausien aikajänteellä. Ei siitä mitään käteen kyllä jäänyt.

Sitten seuraavaksi opin ja kiinnostuin muistakin mahdollisuuksista, ja muistaakseni aika samoihin aikoihin avasin asiakkuuden sekä Seligsonilla että avasin “normaalin” AOT-tilin (olikohan alunperin eQ-Onlinessa?). Jälkiviisaana voisi sanoa, että näistä olisi varmasti kannattanut panostaa mieluummin siihen Seligsoniin, mutta toimin juuri päinvastoin ja ostelin osakkeita jotka jollain logiikalle vaikuttivat halvoilta (ja unohdin Seligsonin). Kriteerinä oli varmaankin enemmän laskeneet kurssit kuin mitkään varsinaiset arvostusmenetelmät. Toisaalta osuin vahingossa joihinkin osakkeisiin finanssikriisin dipin pohjilta ja aloin vakuuttumaan osakesijoittamisen loistavuudesta. En varsinaisesti treidannut, mutta en ollut mitenkään pitkäjänteinen sijoittajakaan.

Seuraana kehitysaskel tapahtui sitten ~2015-2016, jolloin aloin systemaattisemmin perehtymään yhtiöihin ja aktivoiduin siinä rinnalla pian myös sjoittamaan kuukausittain indekseihin.

Viimeisin isompi muutos tapahtui 2020 kun osakesäästötilit tulivat käyttöön. Tein laajemman siivouksen ja organisoinnin omistuksissa ja jaoin ne käytönnössä kolmeen kategoriaan:

  1. indeksit (rahasto + ETF) - noin 45 %
  2. OST, joka on käytännössä yhtä kuin suomi-osakkeet - noin 35%
  3. muut, esimerkiksi listaamattomat ja työnantajien osakepalkkio-ohjelmien kautta tulleet osakkeet - noin 20%

Indekseihin menee noin 60-70% uudesta sijoittamiseen menevästä rahasta, joten sen suhteellinen osuus kasvaa. Pidän myös kohtuullista käteispositiota (parhaillaan korkotuottoja tuomassa) joka mahdollistaa panostamisen silloin kun markkina antaa siihen mahdollisuuden (esim koronadippi).

7. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mitkä ovat sen kolme suurinta omistustasi ja miksi?

Kuvasinkin salkun isoa kuvaa jo edellisessä vastauksessa.

Kolme suurinta ovat:

  • OP-Maailma indeksirahasto. Muutaman kymmenyksen voisi päästä halvemmallakin, mutta tämä on ollut vain kätevin ja asiakasomistajalle ihan ok hintainen. Karkeasti n. 30% sijoitusomaisuudesta
  • Nasdaq 100 ETF. Tämä on osin päällekkäinen edellisen kanssa. En ole kuitenkaan uutta rahaa tänne hetkeen lisännyt. Paino vajaa 10%
  • Puuilo. Yllätyin itsekin kun tämän tarkistin, mutta Puuilo oli kasvanut mukavasti. Paino n. 7%. Aika monta muutakin osaketta on hyvin samoilla painoilla joten tämän kolmossijan pitäjä vaihtunee usein

Suomisalkusta löytyy tällä hetkellä myös Kesko, Konecranes, Lifeline SPAC, Lindex, Nokian Renkaat, Ponsse, Valmet. Indekseistä löytyy myös Emerging markets.

Koska tuottohistoria kuitenkin monia kiinnostaa, niin OST:n tuotto 2020 alkaen on 114% ja YTD tällä hetkellä ~10%

8. Sinun on pakko valita kaksi osaketta, mitkä myyt salkustasi, mitkä ne olisivat ja miksi?

  • Lifeline SPAC. Helpohko valinta. Jäi aikanaan aika pieneksi positioksi (~2% salkusta) joten vaikutus on jokatapauksessa aika pieni käy sille sitten miten vain
  • Valmet. Tämä ei ole helppo valinta, mutta arvostus ei tunnu kunnolla paranevan ja toimarin vaihtumiseen liittyy aina riskejä.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

En noudata kovinkaan formaalia prosessia, mutta karkeasti seuraavat vaiheet siitä löytyvät:

  1. Yritys osuu jossain uutisessa / artikkelissa / keskustelussa tms tutkaan ja jokin siinä herättää mielenkiinnon. Yleensä hyvän track-recordin, laadukkaan oloisen johdon tai hyvän kasvutarinan muodossa.
  2. Pintapuolinen tutkiminen. Tämä vaihe sisältää yleensä perusmateriaalien selaamista ja erilaisten juttujen / artikkelien googlettamista ym. Tämä on enemmän positiivisten asioiden etsimistä (“miksi sjoittaisin”).
  3. Hieman tarkempi syynääminen. Tässä kohtaa koetan keskittyä enemmän siihen, että miksi sijoitus ei olisi hyvä ja löytyykö siitä jotain punaisia lippuja. Olen aika nirso osakkeiden suhteen, joten jos jokin jää mietityttämään esimerkiksi johdon puheissa (esim. toistuva tarve selitellä) tai en tajua jotain yrityksen luvuista niin tiputan yhtiön pois.
  4. Jos kaikki muu näytää hyvältä, viimeiseksi mietitään arvostusta. En juurikaan tee itse mitään arvostuslaskelmia tai DCF:ä. Sen sijaan katson eniten johdon track recordia ja selailen saatavilla olevia muiden analyyseja ja mietin, kuinka uskottavina pidän niissä olevia oletuksia. Usein myös teen entryn osakkeeseen ensin maltillisemmin (se kuuluisa seurantapositio) ja seuraan yhtiötä sen jälkeen hieman tarkemmin ennen seuraavia lisäyksiä. En osta yhtiötä nojaten vain “greater fool” teoriaan, vaan tuoton pitää perustua yrityksen omaan kykyyn tuottaa jotain arvokasta.

En yritä löytää sitä yhtä ja parasta yhtiötä, vaan olen tyytyväinen jos pystyn osumaan pääsääntöisesti top10 -yrityksiin. Niiden löytäminen on helpompaa ja varmempaa.

10. Miten ja millä perustein olet normaalisti miettinyt ostaessasi osaketta salkkuun, miten aiot “holdata” sitä esim. kuinka kauan aiot pitää, missä kohdassa saatat myydä tai ostaa lisää jn.?

Yleensä ostan yhtiöitä sillä ajatuksella, että ne tulisivat olemaan salkussa ainakin sen 5+ vuotta, pl. harvat poikkeustilanteet (esim. Caverionin tarjouskilpailuun tartuin aikanaan kiinni kun pidin alkuperäistä tarjousta alihintaisena ja pienen pikavoiton sainkin). Lisää ostan jos yhtiö etenee oikeaan suuntaan ja arvostus ei keuli liikaa. Pyrin siihen, että kaikkien yhtiöiden paino olisi merkittävä, joten senkin takia hyviä yhtiöitä tulee lisäiltyä ettö positiot pysyvät sopusuhtaisina.

Osakkeet menevät myyntiin oikeastaan kahdesta eri syystä: 1) tarina muuttuu ja/tai johdon toiminta alkaa näyttämään omituiselta, 2) arvostus on karannut ja koen, että jostain muualta saisi paremman tuoton. Jälkimmäisessä tapauksessa irtaannun yleensä ajallisesti hajauttaen.

11. Analysoi nämä kolme yhtiötä viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö:

(Tässä kohtaa mietin, ettö miten ihmeessä Alokas tiesi, että vaikka mitään näistä ei ole salkussa niin kaikkia olen joskus seuraillut)

- Kempower

Sektori on jollain tasolla tuttu ja tunnen muutamia Kempowerin työntekijöitä. Tarina on hyvä ja pidän tuotetta myös hyvänä. Ongelmana mielestäni jonkin verran arvostus sekä se, että monessa maassa latausinfraan panostaminen tuntuu olevan poliittista toimintaa. EV-teollisuus varmasti kasvaa, mutta onko Kempower voittaja 90% vai 10% todennäköisyydellä?

- Remedy

Hyvä yhtiö, laadukkaita pelejä, mutta omaan makuun aivan liian pieni niche jossa toimii. Sijoituscasena mielestäni aika tupla tai kuitti - joko tulee megahitti (tai ostotarjous) ja sijoittaja voittaa paljon tai sitten ei tule mitään ja sijoittajana häviää (vähintään vaihtoehtoiskustannuksen kautta).

- Volvo

(Oletan tämän viittaavan henkilöautoihin?). Taas firma jonka tuotteesta pääosin tykkään. Viimeaikainen Polestar kuvio sotkee tämän hetken arvostuksen kokonaiskuvaa ja vahva Kiina kytky pitää riskit koholla ja ainakin rajoittanee jollain tasolla upsidea.

12. Mitkä ovat top4 tärkeimpiä tietolähteitä sijoitustoiminnassasi, jos Inderesiä ei saa mainita?

  • Erilaiset uutislähteet, pääosin laajempia juttuja kirjoittavat tahot (Arvopaperi suomalaisista jne).
  • Yritysten omat materiaalit
  • Alakohtaiset foorumit / uutislähteet
  • Sattumanvaraiset keskustelut, esim. työpaikan kahvipöydässä, entisten kolleegoiden kanssa jne.

Voisin myös erikseen mainita, että en käytännössä katso sijoittamiseen liittyviä videoita ollenkaan, sillä koen ne usein tehottomaksi ajankäytöksi.

13. Mitkä ovat kolme parasta puoltasi sijoittajana? Ja mikä olisi tärkein kehittämisen kohteesi?

  1. Kärsivällisyys ja rauhalliset liikkeet (nykyään, ei nuorempana)
  2. Saan melko nopeasti kiinni asioiden suuruusluokasta ja merkityksestä, pystyn arvioimaan lukuja päässä melko tarkasti ja haistan nopeasti jos jokin ei tunnu täsmäävän
  3. Osaan nykyään kohtuullisen hyvin laittaa asiat isompaan perspektiiviin ja katsoa pidempää aikajännettä

Kehityskohteena olisi tilinpäätöksen nyanssien ymmärtäminen. Pitäisi varmaan ottaa avoimesta yliopistosta muutama kauppatieteen kurssi.

14. Mikä on ollut hankalinta aikaa sijoittajana ja mitä opit siitä?

En tiedä onko mikään aika ollut erityisen hankala tai muita hankalampi, mutta rajummat laskukaudet opettavat aina lisää kärsivällisyyttä. Toisaalta myös kovimmat nousuhetket heiluttavat yhtälailla uskoa omaan strategiaan kun kaikki ympärillä tuntuu raketoivan.

15. Paljon on hälyä sijoittamisessa esim. keskustelupalstat, sijoitussomet, sijoitus- ja talousuutiset jne. Miten sinä hallitset (tai yrität hallita) kaiken sen kohinan, mitä on ympärillä ja miten löydät sieltä relevantit tiedot?

Rajoitan tietoisesti seuraamieni “tietolähteiden” määrää ja sijoittamisfiideille altistumista. En esim seuraa X:ssä mitään talouteen liittyvää, ainoastaan urheilua ja teknologia-alaa. Sen sijaan keskitän seuraamisen tiettyihin hetkiin ja kanaviin (esim Inderesin materiaaleille). Lisäksi välttelen määrätietoisesti kaikkia sivustoja / videofiidejä, joissa “analyysia” tekee joku, jonka pitää kuitenkin tulojensa eteen myydä samalla mainosaikaa/tilaa tai jonka oikea pääbusiness on affliliate linkkien kautta promota treidaus-alustoja jne. Määrä ei korvaa laatua ja ajankäytön hyötysuhde heikkenee äkkiä.

Pyrin myös miettimään asioita laajemmassa kontekstissa. Esimerkkinä tästä en välttämättä reagoi mitenkään jos yrityksen yksittäinen tuote / myymälä / työntekijä on huonossa valossa uutisissa, koska isoihin firmoihin mahtuu kaikenlaista vipeltäjää. Pidemmän aikajakson kehitys kertoo sitten totuuden miten yritys toimii.

16. Mitä sinä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?

Hyvässä suhteessa asiaa ja viihdettä!

17. Nosta esille kolme tyypillistä Inderesin foorumilaisen tyypillistä sijoitusvirhettä, ja kerro miten mielestäsi ne voisi mahdollisesti estää tai hallita paremmin?

Paha kysymys. En tiedä onko nämä nyt mitenkään leimallisesti juuri Inderesin foorumilaisten, mutta yleisiä varmaan ainakin.

  • FOMOtus. Johonkin on pakko päästä mukaan kun hypejuna vetää puoleensa. Ehkä paras tilanne hallita näitä on ainakin tunnistaa, milloin on sortumassa tähän ja jos silti haluaa ehdottomasti mukaan, niin sitten ainakin stop-lossit tiukalle.

  • “Tarve tehdä jotain”, jonka takia veivataan liikaakin. Tämä oli nuorempana omakin helmasynti. Tuntui, että jos vaan antoi salkun olla, niin missasi kokoajan jotain parempaa. Itse olen koettanut pärjätä tämän kanssa miettimällä asian niin, että aktiivinen päätös/teko se on sekin, että päättää olla tekemättä muutoksia. Lisäksi pitkällä aikavälillä pärjää kyllä, vaikkei osuisi aina top3-sijoituksiin, ne top10 sijoituksetkin voittavat usein indeksit.

  • Hyvän yhtiön / tuotteen ja hyvän sijoituksen sekoittaminen. Loistava tuote tai mukava yhtiö ei takaa vielä tuottoa. Vaikka tuotteiden laadun selvittäminen on tärkeää, pitää muistaa erikseen myös arvioida miten kannattavaa se on, mikä on markkinaosuus, markkinan koko (oikea, ei johdon maalaama), hinnoitteluvoima jne.

18. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Sijoittamisen tavoitteet ovat jossain 10-20 vuoden päässä. En varsinaisesti FIREtä, mutta se FI osuus (financial independence) on yksi omista johtoajatuksista. Pyrin sijoittamisella (ja laajemminkin tulojen, menojen ja säästöjen hallinnalla) mahdollistamaan sen, että elämässä voi tehdä sen mitä haluaa, ei sitä mikä on aivan pakko. Laajemminkin yritän tehdä päätökset ja valinnat aina siten, että mieluummin lopputuloksena on enemmän vaihtoehtoja eteenpäin kuin vähemmän. En myöskään maksimoi säästämistä äärimmilleen, sillä eihän sitä tiedä elääkö tarpeeksi pitkään niistä säästöistä nauttimaan.

19. Pitääkö Alokkaan lopettaa osakepoiminta ja vaihtaa indeksisijoittamiseen, kun hän on sijoittanut vuodesta 2018 ja on edelleen tappiolla?

Ei sitä varmasti tarvitse lopettaa, mutta voit harkita indeksien ostamista siihen rinnalle, ne on parhammillaan aika vaivattomia, pyyteettömiä (ja hitaampia) tuoton ja toisaalta vakauden tuottajia. Tässä on sekin etu, että voi optimoida omaa ajankäyttöään paremmin kun osakepoimintojen määrä voi olla vaikka sitten hieman pienempi.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilta löytyy hyvässä suhteessa asiaa ja oivaltavaa huumoria, kiitos erityisesti kaikille sitä tuottaville. Erityinen kiitos asioita kärsivällisesti selittäville, foorumilla viihtyville analyytikoille.


Kiitoksia erinomaisista vastauksista Musti! :slight_smile:

Musti ei ole kovin räiskyvä hahmo ja tässä ketjussa on ollut vähän samanlaisia muitakin; näen hänet ja hänenlaisena ykkösketjun luottopakkeina. Tällaiset tarjoavat luotettavaa tiedonjakamista ja erinomaisesti perusteltua pohdintaa, jonka taustalla on tietoa ja logiikkaa.

Tavalliset ja varsinkin tuoreemmat sijoittajat lähtevät mukaan fomotuksiin ja yleensä fomotteluihin ovat edesauttaneet ehkä vähän tietämättömät että asiaan tarkemmin perehtymättömät (tai tarkoituksellisesti pumppailevat) tahot, jotka voivat kovaan ääneen heitellä asioita ilman kunnon perusteluja hyvin härkämäisesti, jotka herkästi saattavat loukkaantua ja suuttua, jos joku kehtaa esittää perusteltuja karhumaisempia näkemyksiä. (huom. jokainen on kuitenkin vastuussa omista ostoistaan ja myynneistään) Suosittelen edelleen lukemaan laajasti yhtiön omia materiaaleja, lisäksi Inderesin kaikki materiaalit ja seuraamaan laajemminkin yhtiötä sekä erilaisten sijoittajien kommentteja. Varoitan toisaalta korostuneen bullimaisesti somessa kirjoittelevista sijoittajista, joilla perustelut ovat usein hentoja ja ohuita. Jos sijoituskohde on hyvä fiksun sijoittajan mielestä, niin sitä ei kai tarvitsisi pumpata - siitä voi kirjoitella rauhassa hyvin perusteltuja objektiivisia kirjoituksia - kyllä hyvät faktat puhuvat puolestaan ja jos asiat on hyvin, niin se näkyy enemmin tai myöhemmin kurssissa. Fiksu sijoittaja ei pumppaile, vaan lisää ennen kuin kurssi nousee.

Kiitos vielä Mustille ja muille foorumin musteille, jotka aidosti omalla toiminnalla saatte ihmiset sijoittamaan fiksummin perustein ja pitkäjänteisesti! :pray:

Mukavaa perjantaita!

67 tykkäystä

Aika tavallaan perusjuttuja… ja hetken minä sekä joku muu voi kuvitella, että on sijoittamisessa esim. kärsivällinen; mutta onko niin käytännössä? No ei välttämättä, olen nykyään kärsivällisempi sijoittamisessa kuin ennen, mutta aika helposti tunteet sekoittavat pään… sit vedetään taas :smiley: ja ehkä Foorumillakin näkee muillakin jonkin verran kärsimättömyyttä.

Sitten suuruusluokkien ja merkitysten ymmärtäminen; ovat todella tärkeitä asioita - taas ainakin minä kuvittelen, että nämä hallitsen ainakin mutten ehkä kuitenkaan sijoittamisessa ja samaa huomaan myös yhtiöketjuissa ja somessa ettei välttämättä isolla osalla ole aina kokonaiskuvasta ja perusasioista selvyyttä, mitä tulee sijoituskohteeseen. Tässä auttaa usein esim. laajoissa rapsoissa ja yhtiörapsoissa olevien asioiden aito sisäistäminen… eivätkä ne tavoitehinnat. :wink:

Pitäisi osata katsoa asioita kauempaa ja varsinkin taviksena pohtia sijoituskohteita pitkällä aikavälillä - hätäilyssä ja venkslaamisessa lähinnä tavikset vain häviävät. Katsokaapa, vaikka mua. :smiley:

Varmasti tasoittuisi voittaisit mut, jos otettais näistä keskiarvo ja itse en harrasta aerobista kuin reippaan kävelyn muodossa ja vähän korkeammalla sykkeellä vajaan tunnin viikossa teen jotain muuta. :slight_smile: Luontaisesti olen enemmän kestävyysihmisiä kuin voimailija - lihaksia ei mulla ole pahemmin ja sen kertoo peilit sekä lukuisat eri mittaustulokset. Monipuolisuutta mun kroppa kaipas, pitäis käydä pelaamassa sulkkista ja venyttelemässä enemmän.


Voin yhtyä Mustin sanoihin ja kannattaa käyttää hyödyksi Foorumillakin analyytikoiden ja muiden indeläisten ammattitaitoa esim. kysymällä. :slight_smile:


Siellä on vielä joillakin kysymyksiä ja julkaisen haastikset joskus, kun saan vastaukset. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!

21 tykkäystä

Kuumuudesta ja aurinkosta en valita, mutta nyt olen ollut normaalia enemmän sisällä. :cowboy_hat_face: No sen verran olen käynyt ulkona, kun pakko esim. salille ja uimaan mennessä. :smiley:

Ensi viikolla on haastatteluvuorossa useimmille tuttu kaveri, ainakin sellaisille, jotka oikeasti Suomen sijoitusmaailmaa seuraavat. Hän on ollut analyytikko, kirjoittanut sijoituskirjoja ja vaikka mitä.

Hän on ollut ja on edelleen monipuolinen toimija sijoitusmaailmassa, joten oli ilo ja kunnia saada hänet haastateltavakseni.

Nauttikaahan kesästä kukin omilla hyvillä tavoillanne! :sunglasses:

10 tykkäystä

85. Henri Elo

Henri on tuttu monestakin asiasta; sijoituskirjoista, lukuisista artikkeleista (esim. Kauppalehti, Salkunrakentaja etc.), sijoitusblogeista, Twitteristä jne. Lyhyesti voisi sanoa, että hän on erittäin monipuolinen ja luotettava sijoitusalan kaveri.

On olemassa laatukirjoittajia ja sijoittajavaikuttajia, jotka ovat hyvin tärkeitä motivoimaan ihmisiä ja tuomaan tietoa sekä ajateltavaa muille sijoittajille. Henri on myös näitä, mutta ehkä jopa enemmän - hänellä on ollut todella pitkä sekä laaja että monipuolinen ura sijoitusmaailmassa, lisäksi hänellä tuntuu olevan oikea asenne ja sopiva luonne sijoittamiseen.

Hänen kirjoituksistaan tulee ilmi, että hänellä on laajasti aidosti tietoa asioista sekä kykyä että ymmärrystä soveltaa kaikkea sitä tietomäärää, mitä hänellä on. Hänen kärsivällinen ja rauhallinen luonne, että myös analyyttinen tapa ajatella tekee hänestä loistavan kaverin tällä alalla. Monesti sitä fiksu ja tietäväinen kaveri olla turhan tunteellinen suuntaan taikka toiseen, mutta tässäkin suhteessa Henri erottuu positiivisesti joukosta. :slight_smile:

Hänen vastauksensa kannattaa lukea ajatuksella ja rauhassa. Eli tästä vain lukemaan haastista:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 45-vuotias viestintäalan yrittäjä ja kahden yläkoulu-/lukioikäisen lapsen isä. Tykkään luonnosta,liikunnasta ja melko rauhallisesta elämästä. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta Jalasjärveltä muttaasunut jo yli 20 vuotta Keski-Uudellamaalla, vuodesta 2008 lähtien Tuusulassa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen viljellyt mansikkaa pienimuotoisesti Uudenkaupungin saaristossa kesätöinä teini-ikäisenä. Isovanhempani viljelivät eläkepäivillään mansikkaa.

Olen harrastanut ampumahiihtoa ja -juoksua ja kilpaillut lajissa juniorivuosina.

Pelaan shakkia kännykällä, mutta se on niin puhdas ”aivot narikkaan” -harrastus, että en ole jaksanut opetella lajin strategioita. Ranking-pisteet eivät kehity mihinkään maailmanlaajuisia vastustajia vastaan.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Liikunnassa melko aktiivisia lajeja ovat olleet viimeisen vuoden aikana hiihto, frisbeegolf, boulderointi ja iltarastit.

Kiinnostuin 1,5 vuotta sitten vaihteeksi kaunokirjallisuudesta saatuani lahjaksi yhden kirjan. Luin Jenny Baylissin ja Nicolas Barreaun suomennetut teokset. Se oli virkistävää, mutta nyt tämä harrastus on tauolla.

Tv:tä katson jonkin verran.

Kansalaisopistossa olen harrastanut pitkään enkun opiskelua, yleensä eläkeläisten kanssa. Se on hauskaa, sosiaalista, erilaista ja taidot säilyvät edes jollain tasolla, koska en käytä englantia paljon työssäni.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään. Syön aamupalaa. Teen töitä joko kotona tai toimistolla tai sekä että, joskus käyn asiakaskeikalla. Harrastan vaihtelevasti mainittuja juttuja, joista yllä kirjoitin. Liikunta virkistää kehoa tai mieltä.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Olen pitkäjänteinen ja kärsivällinen. Omistan ikään kuin paloja yrityksistä ja yritysten liiketoiminta tekee minulle tuoton. Se voi heijastua osinkona ja/tai arvonnousuna. Vierastan FOMO-ajattelua (fear of missing out) sekä sijoituskohteita, joita en kunnolla ymmärrä, ovatpa ne sitten osakkeita tai jotakin muuta.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoitin jo kouluaikoina pienimuotoisesti. Olin saanut lapsena vanhemmiltani lahjaksi Rauma-Repolan (osa
nykyistä UPM:ää) osakkeita.

Luonteeltani olen analyyttinen ja jonkin verran säästäväinen. Minua kiinnosti, mikä yhteys pörssikursseilla ja yrityksen liiketoiminnalla on. Oikeastaan myös graduni käänteisestä arvonmäärityksestä käsitteli tätä teemaa.

Opiskeluaikoina olin aktiivisempi sijoittaja kuin nykyään. Isoja onnistumisia silloin olivat Soneran ja PMJ automecin (teki Nokialle tuotanto-automaatiota kuten JOT Automation) listautumisanteihin osallistuminen 1998-1999. Osakekursseja katsoin kotona tietokoneelta, teksti-tv:stä tai Vaasan yliopiston tietokoneluokassa.

Jotain oman polun kulkemisesta ja oppirahoista kertoo se, että työuran alussa 2002 salkkuni koostui osakkeista nimeltään Benefon, Evox Rifa, Nokia ja Stromsdal. Tupakantumppistrategia vaihtui onneksi sittemmin laatuyhtiöihin.
Benefon oli teknologisesti kehittynyt mutta resurssit eivät riittäneet GSM-aikana kännykkämarkkinoilla. Se kuten myös kartonkivalmistaja Stromsdal menivät myöhemmin konkurssiin. Evox Rifan kehitys puolijohdeyhtiönä ei ollut mainittava mutta arvotus oli matala. Nokialla parhaat vuodet olivat takana. Myöhemmin salkkuni on koostunut suurimmaksi osaksi terveistä osingonjakokykyisistä yhtiöistä, joilla ei ole kannattavuusongelmaa.

7. Olet tehnyt upeita sijoituskirjoja, jotka ovat olleet suuria "palveluksia" suomalaiselle sijoitusyhteisölle.
Mitkä ovat olleet sinulle suurimmat opit sijoitustoimintaasi ajatellen, mitä olet saanut kirjoittamalla kirjoja?

Kiitos. Kysymys on hieman haastava, koska kirjojen kirjoittaminen on ollut niin laaja osa työelämääni, ei toki tuottoisin. Ensimmäinen kirjani Löydä helmet – vältä kuplat! ilmestyi ensi kerran 2007. Tammikuussa 2007 aloitin Kauppalehdessä blogin, joka koostui alkuvaiheessa osasta kirjan sisältöä.

Luulen, että olen oppinut kurinalaisuutta. Kirjoitusprosessi on asioiden kertausta, tutkimista ja analysointia. Jos tarpeeksi monta kertaa törmäät havaintoon, että kannattavat ja maltillisesti arvostetut yhtiöt antavat vastaisuudessa keskimääräistä parempaa tuottoa, et välttämättä jaksa hakata päätä loputtomasti seinään käänneyhtiöiden kanssa. Sijoittajan dilemma on se, että pitäisi olla kärsivällinen ja pysyä markkinoilla. Toisaalta omista näkemyksistä ei kaikkien yhtiöiden kohdalla kannata pitää loputtomasti kiinni.

8. Olet ollut analyytikkona, pääanalyytikkona, tehnyt lukuisia artikkeleja sekä kaikkea muuta ja nykyään olet
kirjailija + yrittäjä jne. Mikä "rooli" on eniten kehittänyt sinua sijoittajana ja miksi?

Kaikessa oppii, opinnoissa, analyytikon työssä ja sijoituskirjoittajana. Oma kiinnostus on tärkeää sekä käytännön opit kantapään kautta.

Tämäkin kysymys on hieman kinkkinen, koska työni vuoksi en ole halunnut tai voinut olla erityisen aktiivinen sijoittaja. Minua ei niin kiinnosta pörssikurssien tuijottelu, vaan haluan tehdä luovempaa, monipuolisempaa työtä.

Asian voi kääntää toisin. Jos aktiivista sijoittamista haluaa tehdä kunnolla, siihen pitää olla riittävästi aikaa.
Lopputuloksena buy and hold -strategia on toiminut oikein hyvin. Totta kai helmiä on tullut myytyä vuosien varrella salkusta, kuten Marimekkoa, Nestettä, Sampoa, Konecranesia ja Alma Mediaa (listaa voisi jatkaa), mutta onneksi joitakin hyviä olen jättänyt vuosikausiksi, kuten Kesko, Olvi, Kone, Orion, Elisa, Nordea. Tästä on kiittäminen osin verottajaa, sillä kurssinousun jälkeen myynneistä menisi huomattavasti veroa.

Warren Buffettista kirjoitin joskus blogisarjaa Kauppalehteen ja hänen opeista olen oppinut ja saanut
vaikutteita nykyiseen tylsään mutta maanläheiseen strategiaani.

9. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeeseen luotat eniten pitkällä aikavälillä ja
miksi?

Edellä mainittujen isompien yhtiöiden vastapainona olen viime vuosina sijoittanut myös pienempiin kasvuhakuisempiin yhtiöihin, joissa näen potentiaalia. Tällaisia ovat esimerkiksi Puuilo, Ovaro, LapWall ja Fodelia. Tuossa on neljä osaketta, joita en halua myydä vaan katsoa tarinaa eteenpäin. Silti minusta on tärkeä säilyttää salkussa tylsiä isompiakin yhtiöitä.

Vierastan isoja salkun liikkeitä. Mielellään ostan ja myyn osissa, vaikka erät olisivat pieniä. Ajattelen salkkua
myös eläketurvan kannalta.

10. Minkä kolmen yhtiön osakkeita myit viimeksi ja miksi?

Nyt toukokuussa kevensin Orionia, helmikuussa Panostajaa ja joulukuussa Elisaa. Erät ovat positioihin
nähden pieniä ja liittyvät oman elämän rahantarpeisiin.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Bisnes ja asiakastarve ratkaisevat. Jos yhtiö on löytänyt liiketoimintamallin, jolla se erottuu, saa aikaiseksi
kannattavaa liiketoimintaa ja sen liiketoiminta on riittävän ennustettavaa, kiinnostun osakkeesta. Vaikka P/E-luku olisi hieman keskimääräistä yhtiötä korkeampi, sijoitus voi olla muutaman vuoden sihdillä tuottoisa, jos yhtiö pystyy skaalaamaan liiketoimintaansa. Esimerkkejä mainitsin edellä.

12. Mitkä toimialat sinua eniten tällä hetkellä kiinnostavat ja miksi?

Ei ole yhtä suosikkialaa. Sen sijaan toimialoja, joista kaikki kohkaavat, vierastan. Kun jostakin toimialasta tulee sijoituspiireissä trendi, saatat olla jo myöhässä. Toki helmiä löytyy kuumiltakin aloilta, mutta ne ovat harvassa. Viittaan vaikkapa amerikkalaisiin Magnificent 7 -osakkeisiin

13. Mitä pitää pohtia sijoittaessa ulkomaille? Miten kotimaisten osakkeiden poiminta eroaa ulkomaisten
osakkeiden poiminnasta? Miksi sijoittaa ulkomaille, kun jos sijoittaa kotimaisiin osakkeisiin, niin on hyvin
vahva kotikenttäetu? (Alokas suosittelee tässä kohtaa kirjaa: Osakesijoittajan maailmanvalloitus)

Ulkomaille sijoittaessa on hyvä huomioida valuuttariski, inflaatio, poliittinen riski ja verotus, mutta toisaalta voi päästä kiinni toimialoihin, joita Suomessa ei merkittävästi ole. Näitä ovat esimerkiksi autoteollisuus, kaivosteollisuus, lääketeollisuus, isot päivittäistavarabrändit, monet palvelualat ja alustatalouden yhtiöt.

Meillä oli Jari Saarhelon kanssa kiintoisa keskustelu kotikenttäedusta, kun kirjoitimme Osakesijoittajan
maailmanvalloitus -kirjaa. Kun itse näen kotikenttäedun kotimaisissa yhtiöissä, jotka tunnen paremmin, hän puhuu ”home bias” -ilmiöstä. Sillä tarkoitetaan sijoittajan taipumusta sijoittaa lähialueen tai kotimaan osakkeisiin, jolloin iso osa kiintoisista yhtiöistä jää tutkan ulkopuolelle.

14. Keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa on paljon erilaista sijoitusaiheista keskustelua. Mitkä näet
näiden suurimpina haittatekijöinä ja vaarantekijöinä sijoittajille? Mitkä näet näiden suurimpina hyötyinä ja
mahdollisuuksina sijoittajille?

Sijoittamisen sisällöntuottaja Esa Juntunen vieraili keväällä meillä Keski-Uudenmaan Osakesäästäjissä, jonka toiminnassa olen mukana. Hän mainitsi esitelmässään termin vahvistusharha. Sijoittaja pyrkii etsimään omia näkemyksiään vahvistavia signaaleja ja vähättelemään vasta-argumentteja. Tätä jos jotakin näkee keskustelupalstoilla!

Näen asiallisessa keskustelussa enemmän hyötyjä kuin haittoja. Yksi hyöty moneen muuhun kanavaan verrattuna on reaaliaikaisuus. Piensijoittajat pääsevät nettikeskustelun kautta nopeasti uutisten äärelle ja voivat saada uusia näkökulmia kanssakeskustelijoilta.

(bing @Omavaraisuushaaste, bingasin jotta huomaat :slight_smile: t. Alokas)

15. Analysoi nämä yhtiöt viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö

  • Atria
    Atria on laaja-alaisesti Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa toimiva elintarvikeyhtiö, jonka isoin
    tuotantoyksikkö Nurmossa ottaa parhaillaan tuottavuusloikkaa uuden siipikarjatehtaan myötä.
    Atriasta on kehittynyt hyvä osinkopaperi ja yhtiö teki keväällä kiintoisan yritysoston ja etabloitumisen
    Ruotsin valmisruokamarkkinaan. Juuri mainittu siipikarja ja valmisruoka ovat kasvavia segmenttejä
    elintarviketeollisuudessa.

  • LapWall
    LapWall on puuelementtivalmistaja, joka helpottaa rakentamista toimittamalla valmiita seinä- ja
    kattoelementtejä asennuksineen rakennustyömaalle. Näin saavutetaan tehdasvalmistuksen edut
    verrattuna työmaalla tapahtuvaan rakentamiseen ja projekti nopeutuu. Etuja ovat mittatarkkuus,
    henkilöstön saatavuus ja kuivaketju.
    Kattoelementtiliiketoiminnan kautta yhtiö on pärjännyt kohtuullisesti myös heikommassa
    rakennusmarkkinassa, koska kattoelementtejä menee isoihin kohteisiin julkiseen, teolliseen ja
    liikerakentamiseen. Seinäelementtien kysyntä asuinrakentamiseen on laskenut voimakkaasti.

  • Noho
    Ravintola-alan yhtiö NoHo on kyennyt vaikean korona-ajan myötä muokkaamaan toimintaansa
    tehokkaammaksi ja kannattavammaksi. Markkina on kilpailtu ja alalletulokynnys matala, mutta isona
    toimijana yhtiö saa skaalaetua resurssien käytössä, kuten hankinnassa, henkilöstön käytön optimoinnissa ja
    markkinoinnissa.
    Yhtiöllä on kiintoisia kasvualueita kuten Friends & Brgrs -ketju Suomessa ja Holy Cow! Sveitsissä. Molemmat
    edustavat premium-hampurilaismarkkinaa.

16. Miten paljon talouden makrokuviot vaikuttavat sinun sijoitustoimintaasi? Yritätkö ajoittaa markkinoita?

En yritä sijoittamisessa. Asuntolainaehtoja päivittäessä pani kyllä miettimään, ottaisinko vaihtuvan koron vai kiinteän. Kiinteä voi olla siinä tapauksessa hyvä, jos inflaatio jatkuu tavallista sitkeämpänä myös tulevina vuosina.

17. Mainitse Äxästä viisi sijoittajaa, joiden sijoitusaiheisia tviittejä luet erityisen suurella mielenkiinnolla?
Perustele valintasi.

Olen vastarannan kiiski ja nimeän kuusi erilaista tviittaajaa.

Heikki Keskiväli @hkeskiva on analyyttinen kommentoija ja kirjailija. Hän avaa seikkaperäisesti myös
kansainvälisten yhtiöiden tunnuslukuja.

Henri Huovisen @HenriHuovinen2 tviiteissä paistaa akateeminen ja makrotietämys. Hän tarjoilee
konkreettisia havaintoja tutkimuksen maailmasta sijoitustuottojen metsästykseen.

Aili @gagtus2 on monipuolinen tviittaaja, jonka tutkan ulkopuolelle ei jää sen enempää Tohlopin
uimaranta, ChatGPT, Neste, Kone, Nokian Renkaat, Disney kuin Tesla.

@zijoittaja eli Tomi Lahti käy paljon yhtiöiden sijoitustilaisuuksista ja raportoi persoonalliseen tyyliinsä.

InvestResor eli @jpkrceo tviittaa monipuolisesti eri teollisuudenaloilta ja tapahtumista Suomessa.

Timo Rothovius @TRothovius on rahoituksen professori Vaasan yliopistosta, jonka tunneilla opiskelin
diskonttausta ja sisäistä korkoa 25 vuotta sitten. Suomen Osakesäästäjien entinen puheenjohtaja tviittaa
rohkean kriittisesti taloudesta ja yhteiskunnasta.

(PING @Aili ja @Heikki_Keskivali, teidät on mainittu t. Alokas)

18. Mitä konkreettista hyvää sijoittamisesta tuova vauraus on tuonut elämääsi?

Vapautta valita ja painottaa asioita elämässä. Voin siivota aamupäivällä ja mennä toimistolle iltapäivällä. Pystyin siirtymään 2014 yrittäjäksi osin siksi, että oli kertynyt säästöjä puskuriksi. Sittemmin uudet sijoitukset ovat jääneet vähemmälle, mutta salkkuakaan ei ole tarvinnut tyhjentää.

Rahaa pitää myös uskaltaa ja osata käyttää järkevästi. Kesälomakausi on ovella ja varmasti monet suunnittelevat reissuja tai hankintoja. Minusta suhde rahaan on silloin kunnossa, kun se tai siihen liittyvät asiat eivät hallitse elämää – onpa kyse kuluttamisesta, velkaantumisesta, peliriippuvuudesta tai sijoittamisesta.

Talouden teemoja on tärkeä pitää esillä, koska rahaan liittyvät haasteet koskevat niin monia.

19. Alokas katkaisee voitot ja antaa tappioiden juosta, mikä neuvoksi jatkoa ajatellen?

Tuttu tunne. Olisi hyvä, että salkussa olisi joitakin kestomenestyjiä. Täytyy muistaa, että bisneksen merkitys on pitkällä aikavälillä kosolti isompi kuin alkuhetken P/E-luku. On aivan sama ostitko Applea, Googlea tai Konetta P/E-luvulla 20, 30 vai 40 kymmenen vuotta sitten.

Kun myyt voitolla olevia sijoituksia esimerkiksi arvostuksen ja näkymien epäsuhdan vuoksi, voisit ehkä myydä vain osan? Olet silloin tyytyväinen joka tapauksessa, koska jos kurssi ei nouse, olet keventänyt positiota. Jos kurssi nousee, olet edelleen mukana kyydissä.

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoitusX-yhteisöä?

Minusta sijoituskeskustelu netissä on aika sivistynyttä. En ole ainakaan itse törmännyt viime aikoina perusteettomaan kritiikkiin tai ärsyttämiseen.

X eli entinen Twitter on osa keskusteluavaruutta. On hyvä, että kotimaista sisällöntuotantoa on laajasti, esimerkkinä Inderesin panos. Kun luomme kiinnostavia, analyyttisia sijoitussisältöjä ja sijoitamme rahoja elinkeinoelämään, yritystoiminnalle ja kotimaiselle omistajuudelle on hyvät edellytykset. Tämä johtaa hyvinvointivaltioon, jota niin monet haluamme. Bonuksena sijoittaminen on mukava harrastus.

Kiitos myös sinulle avoimuuden edistämisestä ja panoksestasi kiinnostavien sijoitussisältöjen tuottamisessa.
Hienoa, että se on osa työtäsi nykyään. :slight_smile:

Tarjoan haastattelun kunniaksi kaikki kirjavaihtoehdot verkkokaupassani 10.6.2024 saakka -20 % alennuksella koodilla ”alokas”, postikulut 0. Osakesijoittajan maailmanvalloituksesta on ilmestynyt 4. tarkistettu painos 2024.

image


Kiitoksia hyvin laadukkaista vastauksista!

Henri on taas osoitus siitä, että ei ne kovat kaverit ajattele yleensä, niin vaikeasti tai erikoisesti. Ehkä jokaisen meistä tulisi laittaa perusasiat kuntoon sijoitustietämyksen osalta ennen kuin ruvetaan “kikkailemaan”. Myös laaja tietomäärä ja pitkä kokemus tuovat kovan perustan tekemiselle, jos haluat kovaksi sijoittajaksi, niin valitettavasti oikopolkuja ei juuri ole.

Kuten ehkä monet ovat huomanneet, että mikkomäkiset, kinnuset ja elot eivät paljoa fomottele tai korostetusti härkäile. Eivätkä myöskään pahemmin tartu lillukanvarsiin tai mutuheittoihin.

Kuten toisessa rakkaassa harrastuksessani; perusasiat kuntoon ja jos haluaa päästä pitkälle, niin se vaatii kovaa työtä sekä opiskelua. Ei ole oikopolkuja eikä ole mitään yksittäisiä mullistavia asioita kuten kirjoja ja valmennuksia, jotka muuttaisivat hetkessä tai nopeasti sinut kovaksi sijoittajaksi. Eikä kukaan nimimerkki löydä hyvin varmaa tenbäggeriä ja varsinkaan sellaista, jonka tuhannet ja tuhannet tietävät… sehän näkyisi kurssissa, jos sen moninkertaistuminen olisi niin varmaa.

image

Mukavaa perjantaita! :slight_smile:

66 tykkäystä