Alokas haastattelee

Kuumuudesta ja aurinkosta en valita, mutta nyt olen ollut normaalia enemmän sisällä. :cowboy_hat_face: No sen verran olen käynyt ulkona, kun pakko esim. salille ja uimaan mennessä. :smiley:

Ensi viikolla on haastatteluvuorossa useimmille tuttu kaveri, ainakin sellaisille, jotka oikeasti Suomen sijoitusmaailmaa seuraavat. Hän on ollut analyytikko, kirjoittanut sijoituskirjoja ja vaikka mitä.

Hän on ollut ja on edelleen monipuolinen toimija sijoitusmaailmassa, joten oli ilo ja kunnia saada hänet haastateltavakseni.

Nauttikaahan kesästä kukin omilla hyvillä tavoillanne! :sunglasses:

10 tykkäystä

85. Henri Elo

Henri on tuttu monestakin asiasta; sijoituskirjoista, lukuisista artikkeleista (esim. Kauppalehti, Salkunrakentaja etc.), sijoitusblogeista, Twitteristä jne. Lyhyesti voisi sanoa, että hän on erittäin monipuolinen ja luotettava sijoitusalan kaveri.

On olemassa laatukirjoittajia ja sijoittajavaikuttajia, jotka ovat hyvin tärkeitä motivoimaan ihmisiä ja tuomaan tietoa sekä ajateltavaa muille sijoittajille. Henri on myös näitä, mutta ehkä jopa enemmän - hänellä on ollut todella pitkä sekä laaja että monipuolinen ura sijoitusmaailmassa, lisäksi hänellä tuntuu olevan oikea asenne ja sopiva luonne sijoittamiseen.

Hänen kirjoituksistaan tulee ilmi, että hänellä on laajasti aidosti tietoa asioista sekä kykyä että ymmärrystä soveltaa kaikkea sitä tietomäärää, mitä hänellä on. Hänen kärsivällinen ja rauhallinen luonne, että myös analyyttinen tapa ajatella tekee hänestä loistavan kaverin tällä alalla. Monesti sitä fiksu ja tietäväinen kaveri olla turhan tunteellinen suuntaan taikka toiseen, mutta tässäkin suhteessa Henri erottuu positiivisesti joukosta. :slight_smile:

Hänen vastauksensa kannattaa lukea ajatuksella ja rauhassa. Eli tästä vain lukemaan haastista:

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 45-vuotias viestintäalan yrittäjä ja kahden yläkoulu-/lukioikäisen lapsen isä. Tykkään luonnosta,liikunnasta ja melko rauhallisesta elämästä. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta Jalasjärveltä muttaasunut jo yli 20 vuotta Keski-Uudellamaalla, vuodesta 2008 lähtien Tuusulassa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen viljellyt mansikkaa pienimuotoisesti Uudenkaupungin saaristossa kesätöinä teini-ikäisenä. Isovanhempani viljelivät eläkepäivillään mansikkaa.

Olen harrastanut ampumahiihtoa ja -juoksua ja kilpaillut lajissa juniorivuosina.

Pelaan shakkia kännykällä, mutta se on niin puhdas ”aivot narikkaan” -harrastus, että en ole jaksanut opetella lajin strategioita. Ranking-pisteet eivät kehity mihinkään maailmanlaajuisia vastustajia vastaan.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.

Liikunnassa melko aktiivisia lajeja ovat olleet viimeisen vuoden aikana hiihto, frisbeegolf, boulderointi ja iltarastit.

Kiinnostuin 1,5 vuotta sitten vaihteeksi kaunokirjallisuudesta saatuani lahjaksi yhden kirjan. Luin Jenny Baylissin ja Nicolas Barreaun suomennetut teokset. Se oli virkistävää, mutta nyt tämä harrastus on tauolla.

Tv:tä katson jonkin verran.

Kansalaisopistossa olen harrastanut pitkään enkun opiskelua, yleensä eläkeläisten kanssa. Se on hauskaa, sosiaalista, erilaista ja taidot säilyvät edes jollain tasolla, koska en käytä englantia paljon työssäni.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään. Syön aamupalaa. Teen töitä joko kotona tai toimistolla tai sekä että, joskus käyn asiakaskeikalla. Harrastan vaihtelevasti mainittuja juttuja, joista yllä kirjoitin. Liikunta virkistää kehoa tai mieltä.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Olen pitkäjänteinen ja kärsivällinen. Omistan ikään kuin paloja yrityksistä ja yritysten liiketoiminta tekee minulle tuoton. Se voi heijastua osinkona ja/tai arvonnousuna. Vierastan FOMO-ajattelua (fear of missing out) sekä sijoituskohteita, joita en kunnolla ymmärrä, ovatpa ne sitten osakkeita tai jotakin muuta.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoitin jo kouluaikoina pienimuotoisesti. Olin saanut lapsena vanhemmiltani lahjaksi Rauma-Repolan (osa
nykyistä UPM:ää) osakkeita.

Luonteeltani olen analyyttinen ja jonkin verran säästäväinen. Minua kiinnosti, mikä yhteys pörssikursseilla ja yrityksen liiketoiminnalla on. Oikeastaan myös graduni käänteisestä arvonmäärityksestä käsitteli tätä teemaa.

Opiskeluaikoina olin aktiivisempi sijoittaja kuin nykyään. Isoja onnistumisia silloin olivat Soneran ja PMJ automecin (teki Nokialle tuotanto-automaatiota kuten JOT Automation) listautumisanteihin osallistuminen 1998-1999. Osakekursseja katsoin kotona tietokoneelta, teksti-tv:stä tai Vaasan yliopiston tietokoneluokassa.

Jotain oman polun kulkemisesta ja oppirahoista kertoo se, että työuran alussa 2002 salkkuni koostui osakkeista nimeltään Benefon, Evox Rifa, Nokia ja Stromsdal. Tupakantumppistrategia vaihtui onneksi sittemmin laatuyhtiöihin.
Benefon oli teknologisesti kehittynyt mutta resurssit eivät riittäneet GSM-aikana kännykkämarkkinoilla. Se kuten myös kartonkivalmistaja Stromsdal menivät myöhemmin konkurssiin. Evox Rifan kehitys puolijohdeyhtiönä ei ollut mainittava mutta arvotus oli matala. Nokialla parhaat vuodet olivat takana. Myöhemmin salkkuni on koostunut suurimmaksi osaksi terveistä osingonjakokykyisistä yhtiöistä, joilla ei ole kannattavuusongelmaa.

7. Olet tehnyt upeita sijoituskirjoja, jotka ovat olleet suuria "palveluksia" suomalaiselle sijoitusyhteisölle.
Mitkä ovat olleet sinulle suurimmat opit sijoitustoimintaasi ajatellen, mitä olet saanut kirjoittamalla kirjoja?

Kiitos. Kysymys on hieman haastava, koska kirjojen kirjoittaminen on ollut niin laaja osa työelämääni, ei toki tuottoisin. Ensimmäinen kirjani Löydä helmet – vältä kuplat! ilmestyi ensi kerran 2007. Tammikuussa 2007 aloitin Kauppalehdessä blogin, joka koostui alkuvaiheessa osasta kirjan sisältöä.

Luulen, että olen oppinut kurinalaisuutta. Kirjoitusprosessi on asioiden kertausta, tutkimista ja analysointia. Jos tarpeeksi monta kertaa törmäät havaintoon, että kannattavat ja maltillisesti arvostetut yhtiöt antavat vastaisuudessa keskimääräistä parempaa tuottoa, et välttämättä jaksa hakata päätä loputtomasti seinään käänneyhtiöiden kanssa. Sijoittajan dilemma on se, että pitäisi olla kärsivällinen ja pysyä markkinoilla. Toisaalta omista näkemyksistä ei kaikkien yhtiöiden kohdalla kannata pitää loputtomasti kiinni.

8. Olet ollut analyytikkona, pääanalyytikkona, tehnyt lukuisia artikkeleja sekä kaikkea muuta ja nykyään olet
kirjailija + yrittäjä jne. Mikä "rooli" on eniten kehittänyt sinua sijoittajana ja miksi?

Kaikessa oppii, opinnoissa, analyytikon työssä ja sijoituskirjoittajana. Oma kiinnostus on tärkeää sekä käytännön opit kantapään kautta.

Tämäkin kysymys on hieman kinkkinen, koska työni vuoksi en ole halunnut tai voinut olla erityisen aktiivinen sijoittaja. Minua ei niin kiinnosta pörssikurssien tuijottelu, vaan haluan tehdä luovempaa, monipuolisempaa työtä.

Asian voi kääntää toisin. Jos aktiivista sijoittamista haluaa tehdä kunnolla, siihen pitää olla riittävästi aikaa.
Lopputuloksena buy and hold -strategia on toiminut oikein hyvin. Totta kai helmiä on tullut myytyä vuosien varrella salkusta, kuten Marimekkoa, Nestettä, Sampoa, Konecranesia ja Alma Mediaa (listaa voisi jatkaa), mutta onneksi joitakin hyviä olen jättänyt vuosikausiksi, kuten Kesko, Olvi, Kone, Orion, Elisa, Nordea. Tästä on kiittäminen osin verottajaa, sillä kurssinousun jälkeen myynneistä menisi huomattavasti veroa.

Warren Buffettista kirjoitin joskus blogisarjaa Kauppalehteen ja hänen opeista olen oppinut ja saanut
vaikutteita nykyiseen tylsään mutta maanläheiseen strategiaani.

9. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeeseen luotat eniten pitkällä aikavälillä ja
miksi?

Edellä mainittujen isompien yhtiöiden vastapainona olen viime vuosina sijoittanut myös pienempiin kasvuhakuisempiin yhtiöihin, joissa näen potentiaalia. Tällaisia ovat esimerkiksi Puuilo, Ovaro, LapWall ja Fodelia. Tuossa on neljä osaketta, joita en halua myydä vaan katsoa tarinaa eteenpäin. Silti minusta on tärkeä säilyttää salkussa tylsiä isompiakin yhtiöitä.

Vierastan isoja salkun liikkeitä. Mielellään ostan ja myyn osissa, vaikka erät olisivat pieniä. Ajattelen salkkua
myös eläketurvan kannalta.

10. Minkä kolmen yhtiön osakkeita myit viimeksi ja miksi?

Nyt toukokuussa kevensin Orionia, helmikuussa Panostajaa ja joulukuussa Elisaa. Erät ovat positioihin
nähden pieniä ja liittyvät oman elämän rahantarpeisiin.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Bisnes ja asiakastarve ratkaisevat. Jos yhtiö on löytänyt liiketoimintamallin, jolla se erottuu, saa aikaiseksi
kannattavaa liiketoimintaa ja sen liiketoiminta on riittävän ennustettavaa, kiinnostun osakkeesta. Vaikka P/E-luku olisi hieman keskimääräistä yhtiötä korkeampi, sijoitus voi olla muutaman vuoden sihdillä tuottoisa, jos yhtiö pystyy skaalaamaan liiketoimintaansa. Esimerkkejä mainitsin edellä.

12. Mitkä toimialat sinua eniten tällä hetkellä kiinnostavat ja miksi?

Ei ole yhtä suosikkialaa. Sen sijaan toimialoja, joista kaikki kohkaavat, vierastan. Kun jostakin toimialasta tulee sijoituspiireissä trendi, saatat olla jo myöhässä. Toki helmiä löytyy kuumiltakin aloilta, mutta ne ovat harvassa. Viittaan vaikkapa amerikkalaisiin Magnificent 7 -osakkeisiin

13. Mitä pitää pohtia sijoittaessa ulkomaille? Miten kotimaisten osakkeiden poiminta eroaa ulkomaisten
osakkeiden poiminnasta? Miksi sijoittaa ulkomaille, kun jos sijoittaa kotimaisiin osakkeisiin, niin on hyvin
vahva kotikenttäetu? (Alokas suosittelee tässä kohtaa kirjaa: Osakesijoittajan maailmanvalloitus)

Ulkomaille sijoittaessa on hyvä huomioida valuuttariski, inflaatio, poliittinen riski ja verotus, mutta toisaalta voi päästä kiinni toimialoihin, joita Suomessa ei merkittävästi ole. Näitä ovat esimerkiksi autoteollisuus, kaivosteollisuus, lääketeollisuus, isot päivittäistavarabrändit, monet palvelualat ja alustatalouden yhtiöt.

Meillä oli Jari Saarhelon kanssa kiintoisa keskustelu kotikenttäedusta, kun kirjoitimme Osakesijoittajan
maailmanvalloitus -kirjaa. Kun itse näen kotikenttäedun kotimaisissa yhtiöissä, jotka tunnen paremmin, hän puhuu ”home bias” -ilmiöstä. Sillä tarkoitetaan sijoittajan taipumusta sijoittaa lähialueen tai kotimaan osakkeisiin, jolloin iso osa kiintoisista yhtiöistä jää tutkan ulkopuolelle.

14. Keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa on paljon erilaista sijoitusaiheista keskustelua. Mitkä näet
näiden suurimpina haittatekijöinä ja vaarantekijöinä sijoittajille? Mitkä näet näiden suurimpina hyötyinä ja
mahdollisuuksina sijoittajille?

Sijoittamisen sisällöntuottaja Esa Juntunen vieraili keväällä meillä Keski-Uudenmaan Osakesäästäjissä, jonka toiminnassa olen mukana. Hän mainitsi esitelmässään termin vahvistusharha. Sijoittaja pyrkii etsimään omia näkemyksiään vahvistavia signaaleja ja vähättelemään vasta-argumentteja. Tätä jos jotakin näkee keskustelupalstoilla!

Näen asiallisessa keskustelussa enemmän hyötyjä kuin haittoja. Yksi hyöty moneen muuhun kanavaan verrattuna on reaaliaikaisuus. Piensijoittajat pääsevät nettikeskustelun kautta nopeasti uutisten äärelle ja voivat saada uusia näkökulmia kanssakeskustelijoilta.

(bing @Omavaraisuushaaste, bingasin jotta huomaat :slight_smile: t. Alokas)

15. Analysoi nämä yhtiöt viidelläkymmenellä sanalla per yhtiö

  • Atria
    Atria on laaja-alaisesti Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Virossa toimiva elintarvikeyhtiö, jonka isoin
    tuotantoyksikkö Nurmossa ottaa parhaillaan tuottavuusloikkaa uuden siipikarjatehtaan myötä.
    Atriasta on kehittynyt hyvä osinkopaperi ja yhtiö teki keväällä kiintoisan yritysoston ja etabloitumisen
    Ruotsin valmisruokamarkkinaan. Juuri mainittu siipikarja ja valmisruoka ovat kasvavia segmenttejä
    elintarviketeollisuudessa.

  • LapWall
    LapWall on puuelementtivalmistaja, joka helpottaa rakentamista toimittamalla valmiita seinä- ja
    kattoelementtejä asennuksineen rakennustyömaalle. Näin saavutetaan tehdasvalmistuksen edut
    verrattuna työmaalla tapahtuvaan rakentamiseen ja projekti nopeutuu. Etuja ovat mittatarkkuus,
    henkilöstön saatavuus ja kuivaketju.
    Kattoelementtiliiketoiminnan kautta yhtiö on pärjännyt kohtuullisesti myös heikommassa
    rakennusmarkkinassa, koska kattoelementtejä menee isoihin kohteisiin julkiseen, teolliseen ja
    liikerakentamiseen. Seinäelementtien kysyntä asuinrakentamiseen on laskenut voimakkaasti.

  • Noho
    Ravintola-alan yhtiö NoHo on kyennyt vaikean korona-ajan myötä muokkaamaan toimintaansa
    tehokkaammaksi ja kannattavammaksi. Markkina on kilpailtu ja alalletulokynnys matala, mutta isona
    toimijana yhtiö saa skaalaetua resurssien käytössä, kuten hankinnassa, henkilöstön käytön optimoinnissa ja
    markkinoinnissa.
    Yhtiöllä on kiintoisia kasvualueita kuten Friends & Brgrs -ketju Suomessa ja Holy Cow! Sveitsissä. Molemmat
    edustavat premium-hampurilaismarkkinaa.

16. Miten paljon talouden makrokuviot vaikuttavat sinun sijoitustoimintaasi? Yritätkö ajoittaa markkinoita?

En yritä sijoittamisessa. Asuntolainaehtoja päivittäessä pani kyllä miettimään, ottaisinko vaihtuvan koron vai kiinteän. Kiinteä voi olla siinä tapauksessa hyvä, jos inflaatio jatkuu tavallista sitkeämpänä myös tulevina vuosina.

17. Mainitse Äxästä viisi sijoittajaa, joiden sijoitusaiheisia tviittejä luet erityisen suurella mielenkiinnolla?
Perustele valintasi.

Olen vastarannan kiiski ja nimeän kuusi erilaista tviittaajaa.

Heikki Keskiväli @hkeskiva on analyyttinen kommentoija ja kirjailija. Hän avaa seikkaperäisesti myös
kansainvälisten yhtiöiden tunnuslukuja.

Henri Huovisen @HenriHuovinen2 tviiteissä paistaa akateeminen ja makrotietämys. Hän tarjoilee
konkreettisia havaintoja tutkimuksen maailmasta sijoitustuottojen metsästykseen.

Aili @gagtus2 on monipuolinen tviittaaja, jonka tutkan ulkopuolelle ei jää sen enempää Tohlopin
uimaranta, ChatGPT, Neste, Kone, Nokian Renkaat, Disney kuin Tesla.

@zijoittaja eli Tomi Lahti käy paljon yhtiöiden sijoitustilaisuuksista ja raportoi persoonalliseen tyyliinsä.

InvestResor eli @jpkrceo tviittaa monipuolisesti eri teollisuudenaloilta ja tapahtumista Suomessa.

Timo Rothovius @TRothovius on rahoituksen professori Vaasan yliopistosta, jonka tunneilla opiskelin
diskonttausta ja sisäistä korkoa 25 vuotta sitten. Suomen Osakesäästäjien entinen puheenjohtaja tviittaa
rohkean kriittisesti taloudesta ja yhteiskunnasta.

(PING @Aili ja @Heikki_Keskivali, teidät on mainittu t. Alokas)

18. Mitä konkreettista hyvää sijoittamisesta tuova vauraus on tuonut elämääsi?

Vapautta valita ja painottaa asioita elämässä. Voin siivota aamupäivällä ja mennä toimistolle iltapäivällä. Pystyin siirtymään 2014 yrittäjäksi osin siksi, että oli kertynyt säästöjä puskuriksi. Sittemmin uudet sijoitukset ovat jääneet vähemmälle, mutta salkkuakaan ei ole tarvinnut tyhjentää.

Rahaa pitää myös uskaltaa ja osata käyttää järkevästi. Kesälomakausi on ovella ja varmasti monet suunnittelevat reissuja tai hankintoja. Minusta suhde rahaan on silloin kunnossa, kun se tai siihen liittyvät asiat eivät hallitse elämää – onpa kyse kuluttamisesta, velkaantumisesta, peliriippuvuudesta tai sijoittamisesta.

Talouden teemoja on tärkeä pitää esillä, koska rahaan liittyvät haasteet koskevat niin monia.

19. Alokas katkaisee voitot ja antaa tappioiden juosta, mikä neuvoksi jatkoa ajatellen?

Tuttu tunne. Olisi hyvä, että salkussa olisi joitakin kestomenestyjiä. Täytyy muistaa, että bisneksen merkitys on pitkällä aikavälillä kosolti isompi kuin alkuhetken P/E-luku. On aivan sama ostitko Applea, Googlea tai Konetta P/E-luvulla 20, 30 vai 40 kymmenen vuotta sitten.

Kun myyt voitolla olevia sijoituksia esimerkiksi arvostuksen ja näkymien epäsuhdan vuoksi, voisit ehkä myydä vain osan? Olet silloin tyytyväinen joka tapauksessa, koska jos kurssi ei nouse, olet keventänyt positiota. Jos kurssi nousee, olet edelleen mukana kyydissä.

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoitusX-yhteisöä?

Minusta sijoituskeskustelu netissä on aika sivistynyttä. En ole ainakaan itse törmännyt viime aikoina perusteettomaan kritiikkiin tai ärsyttämiseen.

X eli entinen Twitter on osa keskusteluavaruutta. On hyvä, että kotimaista sisällöntuotantoa on laajasti, esimerkkinä Inderesin panos. Kun luomme kiinnostavia, analyyttisia sijoitussisältöjä ja sijoitamme rahoja elinkeinoelämään, yritystoiminnalle ja kotimaiselle omistajuudelle on hyvät edellytykset. Tämä johtaa hyvinvointivaltioon, jota niin monet haluamme. Bonuksena sijoittaminen on mukava harrastus.

Kiitos myös sinulle avoimuuden edistämisestä ja panoksestasi kiinnostavien sijoitussisältöjen tuottamisessa.
Hienoa, että se on osa työtäsi nykyään. :slight_smile:

Tarjoan haastattelun kunniaksi kaikki kirjavaihtoehdot verkkokaupassani 10.6.2024 saakka -20 % alennuksella koodilla ”alokas”, postikulut 0. Osakesijoittajan maailmanvalloituksesta on ilmestynyt 4. tarkistettu painos 2024.

image


Kiitoksia hyvin laadukkaista vastauksista!

Henri on taas osoitus siitä, että ei ne kovat kaverit ajattele yleensä, niin vaikeasti tai erikoisesti. Ehkä jokaisen meistä tulisi laittaa perusasiat kuntoon sijoitustietämyksen osalta ennen kuin ruvetaan “kikkailemaan”. Myös laaja tietomäärä ja pitkä kokemus tuovat kovan perustan tekemiselle, jos haluat kovaksi sijoittajaksi, niin valitettavasti oikopolkuja ei juuri ole.

Kuten ehkä monet ovat huomanneet, että mikkomäkiset, kinnuset ja elot eivät paljoa fomottele tai korostetusti härkäile. Eivätkä myöskään pahemmin tartu lillukanvarsiin tai mutuheittoihin.

Kuten toisessa rakkaassa harrastuksessani; perusasiat kuntoon ja jos haluaa päästä pitkälle, niin se vaatii kovaa työtä sekä opiskelua. Ei ole oikopolkuja eikä ole mitään yksittäisiä mullistavia asioita kuten kirjoja ja valmennuksia, jotka muuttaisivat hetkessä tai nopeasti sinut kovaksi sijoittajaksi. Eikä kukaan nimimerkki löydä hyvin varmaa tenbäggeriä ja varsinkaan sellaista, jonka tuhannet ja tuhannet tietävät… sehän näkyisi kurssissa, jos sen moninkertaistuminen olisi niin varmaa.

image

Mukavaa perjantaita! :slight_smile:

66 tykkäystä

Olen elämässäni lukenut ehkä noin parikyt sijoituskirjaa (ei paljon) ja on sanottava, että kirjojen lukeminen on yllättävän hyvä rakentaessa pohjaa tietämyksessä, vaikka sijoittamisessa. Aika paljon sitä tulee luettua viestejä, minuutissa luettavia artikkeleita, somea ja muuta, mutta kyllä kirjoista saa enemmän lihaa luiden ympärillä.

Kyllä sen huomaa, jos ihminen seuraa paljon ja laajasti uutisia sekä sivistää itseään että lukee kirjoja. Laaja-alainen sivistys ja ymmärrys asioista auttaa lähes kaikkialla elämässä, kaikki tieto tukee toisiaan. Voi olla menestynyt uraihminen ja muuta tai jonkin alan proffa, mutta jos ei sitä elämässään ole yrittänyt laaja-alaisesti lukea ja ymmärtää maailmaa, niin kyllä sen huomaa - mustavalkoisuudessa. No voisi olla hyvä esim. finassitaloustvitterissä nimekkäiden kavereiden pysyä osaamisalueellaan ennen kuin vakavissaan kommentoivat asiaa väärillä faktoilla ja kapeakatseisuudellaan (sitten 10 000 tykkäystä, vaikka olis perustavanlaatuinen virhe). On ihan hyvä tietää, mitä ei tiedä… ja vierastan muutenkin, että samoja naamoja kuunnellaan eri yhteyksissä tai lainataan.

Ihan vain pelkästään sijoittamisessa ei voi liikaa toistella ja korostaa perusasioiden tärkeyttä. Lukea laajasti ja opetella ihan perusasioita, kannattaa lukea paljon esim. sijoitusaiheisia kirjoja (itse olen tehnyt liian vähän) toki omaa maalaisjärkeä käyttäen. Pohja pitää olla kunnossa, niin on helpompi olla samalla sopivan avoin ja kriittinen, niin on helpompi ymmärtää asioita esim. hälytyskellot soivat oikeassa kohdassa eikä sitten sijoittaja lähde fomottelun tielle , mutta osaa tarvittaessa nähdä kokonaisuuden tai myöntää olevansa väärässä.

Tietoa löytyy netistä ja on erilaisia apukeinoja, kuten AI, mutta olen huomannut, että ihmisillä joilla ei ole laajemmin tietoa ennestään niistä asioista esim. kokemusta ja substanssiosaamista, niin tulkitsevat tietoa väärin, eivät näe ristiriitaisuuksia eivätkä aidosti ymmärrä asiaa ja kokonaisuutta.

Sijoittamisessa minä olen ja olen edelleen tulkinnut väärin asioita, koska ei ole ollut tarpeeksi laaja-alaista tietoa sekä ymmärrystä vielä perusasioistakaan. Lukemisella ja laajalla asioiden tutkimuksella ymmärrys kasvaa ja väärinymmärysten määrä laskee, lisäksi kiukustuminen + uhriutuminen vähenee… avoimmuus lisääntyy ja terve kritiikki kasvaa. Voi tietysti olla kuin Alokas, joka fomottelee, katkaisee voitot ja antaa tappioiden juosta, sitten voi kiukutella ja syyttää analyytikoita - se on vielä niin helppoa!

Suosittelen lukemaan Henrin kirjoja, Mähkän kirjoja, @Heikki_Keskivali:n kirjan, @Karo_Hamalainen:n kirjoja, @Omavaraisuushaaste :n kirjan jne. Lukeminen kannattaa aina. :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua ja kiitos kaikille teille! :slight_smile:

23 tykkäystä

Huomenna eli perjantaina olisi vuorossa indeläinen, joka ei valtavasti ole ollut sillä tavalla esillä esim. kameran edessä kuin jotkut toiset, mutta on monipuolinen tekijä, jolla riittää älyä, huumoria ja taitoa. :slight_smile:

Inderesillä on paljon ihmisiä töissä, jotka eivät ole kameran edessä niin usein tai ei ollenkaan, joka on hyvä muistaa. He mahdollistavat tämän kaiken ja vähän enemmänki - kiitos sekä kunnia kuuluu myös heille. :slight_smile:

Olen kiireiden takia tänään normaalia enemmän pois Foorumilta, mikä tekee ehkä hyvääkin - ainakin muille. :smiley:

Mukavaa päivän jatkoa!

9 tykkäystä

Alokkaan tekstistä vaan tuli heti mieleen Marko Erolan, Aki Pyysingin sanoin Nerolan kirja Paras Sijoitus heti mieleen. Suositteln kirjaa lämpimästi kaikille, löytyy hyvin kirjastosta ja voi kuunnellakin. Mutta miksi se tässä tuli mieleen niin otetta kirjan markkinoinnista:

"Paras sijoitus - Itsepuolustusopas sijoittajille
Tätä sijoituskirjaa salkunhoitajat, meklarit ja sijoitusneuvojat eivät halua sinun lukevan! Paras sijoitus kertoo, miten voitat ammattilaiset osakemarkkinoilla ilman mitään erikoisosaamista, erityistietoa tai edes vaivannäköä. Ensimmäinen askel on se, että sanot salkunhoitajasi irti. Toinen on se, että lakkaat itse poimimasta yksittäisiä osakkeita. Kolmas ja ratkaiseva askel on se, että… "

Kukas se alokkaan salkunhoitaja on?

Hyvää viikonloppua :slight_smile:

Warren Fyffet

11 tykkäystä

Kiitos hyvästä kirjavinkistä! :slight_smile:

Alokkaan salkunhoitaja on Alokas itse ja se näkyy varsinkin pidemmän aikavälin tuotoista. :smiley:

Tunteet kurissa, perusasiat kuntoon ja osaa katsoa peiliin, niin niillä pääsee alkuun. No mä en kyl ite ole vielä päässyt alkuun tässä, että olisin edes kohtalainen oman salkun salkunhoitaja. :sweat_smile:

Hyvää illanjatkoa! :slight_smile:

3 tykkäystä

86. Ville Kivinen

Ville kuuluu Ruoholahden vepulaisiin eli huumorityyppeihin sekä myös Itämerentorin taiteilijoihin (pari taideteosta löytyy alta).

Ville on vähän siellä täällä kaikessa mukana, vaikka ei ehkä niin paljoa pyöri videoilla kuin jotkut muut. Hän on todellinen moniosaaja ja luova taitelija, joka on myös tuotantoexpertti, joka taitaa monipuolisesti kuvaamisen, editoinnin, sosiaalisen median jne. Hänen työpäivänsä taitavat olla hyvinkin monipuolisia ja voisin kuvitella hänen olevan eräänlainen laaduntakaaja.

Inderesin voimavarana on tietynlainen rentous ja ammattimaisuus samassa paketissa, josta hyvänä esimerkkinä on erityisesti Ville. Rentoa ja kevyttä kamaa on some sekä ylipäätään netti täynnä, mutta niistä puuttuu vastaavasti ammattimaisuus ja sitten on taas internetin syövereissä sinällään ammattimaista sisältöä/tekstiä, mutta usein ehkä vähän kuivasti ja turhan hankalassa muodossa. Ilman Villen kaltaisia kavereita Inderes olisi kuivempi ja vähemmän laadukas sijoittajien sivistäjä. :slight_smile:

Ville Kivinen portrait

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Ville, 26-vuotias liian monesta asiasta kiinnostunut/innostunut. Pienenä Helsingistä pois muuttanut, joka on muutama vuosi sitten mutkien kautta Ullanlinnalaistunut. Inderesillä työskentelen monilla eri titteleillä, mutta tuotantospesialisti on ehkä lähimpänä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Aloitin työt Flikillä 16-vuotiaana ja siirryin sieltä muutama vuosi sitten Inderesin puolelle, eli olen ollut (muutama tauko välissä) kolmasosan elämästäni täällä töissä. :smiley:
  2. Teen musiikkia ja musiikkivideoita vapaa-ajallani
  3. En ole ikinä murtanut luitani, mutta olen onnistunut mm. saamaan niskanikamani sijoiltaan, ilmarinnan ja sydänlihastulehduksen.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Harrastuksia tulee jatkuvasti uusia ja samalla vanhoja jää taustalle. Tällä hetkellä aktiivisimpia on keväällä aloitettu treenaaminen lokakuussa juostavaan maratoniin, höntsäfutiksen pelaaminen, musiikki, shakkia aloitin opettelemaan joulun aikoihin. tavoitteena 1000 Elo rating (tällä hetkellä 942 ), josta palkitsen itseni fyysisen laudan ostolla, videopelit, maalaaminen sekä skeittaaminen, joka on pysynyt elämässä 11-vuotiaasta asti. Skeittaamisen kautta olen aikoinaan myös eksynyt valo- ja videokuvauksen pariin. Penkkiurheiluna seuraan hieman skeittausta ja hieman enemmän jalkapalloa, suosikkijoukkueena Liverpool.

Luen/kuuntelen kirjoja jonkin verran myös ja tällä hetkellä sivistän itseäni kirjallisuuden klassikkoteoksilla, jotka ovat pääosin täyttäneet kirjahyllyä viime aikoina. Nostoina näistä Waltarin Sinuhe, Osamu Dazain No Longer human, Ryonosuke Akutagawan novellit (varsinkin Spinning gears) ja Wilden The Picture Of Dorian Gray.

Elokuvat ovat myös kiinnostaneet pienestä asti ja niitä tulee katsottua nykyään reilu 100 vuodessa. Tällä hetkellä top 4 on Lost In Translation, Catch Me If You Can, Donnie Darko ja 12 Angry Men.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Päivä alkaa aamupalalla, jonka jälkeen suuntaan etätoimistolle tai toimistolle. Työpäivien rakenne vaihtelee paljon, mutta tyypillisesti se sisältää kuvaamista, editointia, sosiaalista mediaa, graafista suunnittelua tai muuta sisällön tuottamiseen liittyvää.

Kotiin päästyäni, jokin yllä mainituista harrastuksista/kiinnostuksista täyttää päivän ja koitan jossain vaiheessa myös syödä jotain, kunnes onkin jo aika mennä liian myöhään nukkumaan.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Optimistinen bullero, joka pyrkii olemaan rauhallinen, mutta silloin tällöin riskiä ehkä liikaakin ottava. :smiley: Niin sijoituksissa kuin harrastuksissa pidän lusikat monessa eri sopassa, eli omistuksia on laidasta laitaan. Sattumalta suurin osa omistuksissani olevista yhtiöistä ovat sellaisia, joiden tuotteita/palveluita käytän itse.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Kiinnostuin sijoittamisesta, kun eksyin Youtubessa katsomaan sijoitussisältöä hieman armeijan jälkeen. Niistä inspiroituneena lähdin ostamaan sokkona osakkeita yllättäen huonolla menestyksellä. Samoihin aikoihin pääsin kouluun opiskelemaan finanssi- ja talousasiantuntija tradenomiksi, jonka jälkeen aloin tutustumaan tarkemmin siihen mihin sijoitan. (Nämä opinnot edelleen hieman kesken, mutta kaikki aikanaan :D) Tästä taisi mennä vuosi ja korona iski, mikä motivoi oppimaan lisää. Isoimmat opit olen saanut sen jälkeen Inderesillä työskennellessäni.

7. Inderesillä on paljon reippaita kavereita, mutta kaikki eivät ole kameran edessä tai muuten ole roolin takia niin paljon esillä. Mitä kaikkea sinä hommailet Ruoholahdessa? :slight_smile:

Mä taidan olla ollut esillä vain muutamissa TikTokeissa ja Jatkoilla Ruoholahdessa -ohjelmassa, mitä Jeremias Makkosen kanssa tehtiin. Tulevaisuudessa mahdollisesti enemmän kameran edessä, mutta tällä hetkellä useimmiten minut löytää sen takaa. Minun kuvaamiani/editoimia tuotoksia ovat mm. Heikkilä & Vilén, inderesPodi ja ROAST. Eli jos näissä jokin näyttää huonolta niin tiedätte ketä syyttää. :smiley: Tämän lisäksi työpöydällä somea, muita videoita, kuten osa animaatioista meidän videoilla, osa Out Of Office -videoista sekä brändiin liittyviä hommia. Unohdin varmaan puolet, mutta mennään näillä. :smiley:

Thumbnailien teko on myös hauskaa ja halusin poimia tähän kaksi taideteosta:

8. Millainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mihin kolmeen osakkeesesi luotat eniten ja miksi? Inderesiä ei saa mainita.

Salkussa tällä hetkellä osakkeita 15, rahastoja 7 ja muutamia kryptoja suhteellisen pienellä painolla. Huomasin hetki sitten, että salkkuni on keski-ikäistynyt nopeammin kuin minä ja jännitystä tuovat riskikeissit ovat jääneet vähemmälle. Täytyy alkaa muuttamaan tilannetta seuraavaksi. :smiley:

Valitaan kolme suhteellisen tylsää jättiä tähän: Apple, Microsoft ja Netflix.

Applessa monta syytä omistaa, mutta ehkä itsellä kirkkaimpana on se, miten hyvin ovat onnistuneet valtavirtaistamaan melkein kaiken mitä tekevät.

Microsoftin sovellukset ja pilvipalvelut maustettuna hyvin hypetetyllä AI:lla.

Netflixin onnistuneet password crackdownit, mainos-tier ja tulevaisuudessa urheilun striimaamisen tuomat mahdollisuudet. Netflix myös periaatteessa voittanut striimauspalveluiden välisen sodan ja eihän sillä ole kilpailijoina kuin jotain pieniä putiikkeja niin kuin Amazon, Disney ja Apple.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Korvanappiini tulee tieto jostain yhtiöstä. Yleensä tieto tulee toimistolta, internetin syvyyksistä tai on jo tiedossa, mutta en ole ajatellut sijoituksena. Näitä keräilen myös seurantalistalle, jota en muista katsoa melkein ikinä.

Jos on meidän seurannassa katson videoita, luen analyysin ja kyselen toimistolla yhtiöstä. Jos ei ole niin luen osareita, katson videoita jos niitä löytyy, tutkin internetistä ja välillä toimiston blummalta lisää ja tottakai kyselen toimistolla.

Teen omat huonot analyysit ja päätöksen. :smiley:

10. Millainen on sinun osakemyyntiprosessisi askel askeleelta?

Koitan poimia enimmäkseen osakkeita, joita pidän pidemmän aikaa tai ikuisuuden salkussa huoletta. Eli suoranaista myyntiprosessia ei suoranaisesti ole. Mutta jos tapahtuu jotain ihmeellistä tai yllättävää firmassa niin kyllä ne myyntihousutkin löytyy. Lisäksi välillä huomaan, että joku on ostanut salkkuuni jotain firmaa, jota en ymmärrä ja näitä pyrin karsimaan sitä mukaan, kun tämän huomaan. :smiley:

11. Mitkä ovat sinulle tärkeimmät arvostuskertoimet? Mainitse neljä ja perustele.

P/E, EV/EBIT, ROE ja osinkotuotto-%.

Näillä saa jo jonkinlaisen kuvan yhtiöstä ja osinkotuotto-% on mukana, etten joudu osinkopuolueen huonolle puolelle.

12. Mitkä ovat sellaisia Inderesin materiaaleja, mitkä mielestäsi ansaitsisivat enemmän huomiota ja miksi?

Saran hostaama Inderesin Kirjakerho, mistä saa lukusuosituksia sekä syvempää tietoa kirjoista, jotka ehkä on jo lukenutkin.

Antin ja Mariannen Talouden Jäljillä. Kaksi tietäjää pureskelemassa mielenkiintoisia aiheita.

Olli Koposen tulosviikkosummaukset, mistä saa hyvän kuvan jenkkien meiningeistä tiiviissä paketissa.

(ping @Sara_Antonacci, @Antti_Jarvenpaa, @Marianne_Palmu ja @Olli_Koponen bingasin teiät että huomaatte t. Alokas)

13. Miten eniten hyödyt sijoittamisessa siitä, että olet Ruoholahdessa töissä?

Kaupankäyntisäännöt tekee hyvää mun kaltaiselle säätäjälle, eli sieltä tulee pakostakin ainakin jonkin verran rauhallisuutta.

Järjetön määrä tietoa mitä esimerkiksi lounaalla kuulee.

Kulutan sisältöä väkisinkin enemmän, kun olen kuvaamassa sitä.

14. Kerro kolme suosikkiketjuasi Inderesin Foorumilta. Ja kerro, mitä Foorumilta saat, mitä et muualta saa.

Eniten tulee luettua Kahvihuonetta, mutta jätetään se sanomatta ja sanotaan: Alokas haastattelee, Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt ja Inderesin SIJOITUSmeemiketju (Bonuksena vielä Tomin juuri avaama ”Apple – Kuluttajaelektroniikan innovoija vai taantuva jättiläinen”)

Foorumilta saan tietoa, monipuolisia mielipiteitä sijoituskohteista sekä viihdettä.

15. Sinun pitää valita salkkuasi hoitamaan 20 vuodeksi neljä indeläistä ja neljä foorumilaista. Perustele valintasi.

Hirveä määrä porukkaa mun massiiviselle salkulle :smiley:

Inderesiltä: Otetaan tähän Yu Gong, Verneri Pulkkinen, Frans-Mikael ja Koposen Olli. Vaikka Verneri ja Yu molemmat erittäin päteviä tähän hommaan, niin kombona he ovat tässä tiimissä ehkä enemmän häiritsemässä toisiaan, jotta Franko ja Olli saavat rauhassa hoitaa salkkua.

Foorumilta: Heikki Keskiväli, Esa Juntunen, Pohjolan Eka ja huijataan vähän ja otetaan KvanttiMiika Os. Tet-Miika vielä tähän mielenkiintoiseen porukkaan.

(@Yu_Gong, @Verneri_Pulkkinen, @Olli_Koponen, @Frans-Mikael_Rostedt, @Heikki_Keskivali, @Omavaraisuushaaste, @Pohjolan_Eka ja KvanttiMiika pingasin teidät, jotta huomaatte t. Alokas)

16. Jos saisit opettaa yhden asian napinpainalluksella kaikille suomalaisille sijoittajille, niin mikä se olisi ja miksi?

Ehkä se olisi jotain fomon välttämistä tai sitten tre flip.

17. Mitä tavoitteita sinulla on sijoittamisessa?

Taloudellinen riippumattomuus, kuitenkin muistaen nauttia elämästä samalla.

18. Mikä on Ruoholahdessa työskennellessä mukavinta?

Ehdottomasti ihmiset ja niiden kautta toimiston ilmapiiri.

19. Miten Alokkaan kannattaisi hyödyntää kesä sijoitustoimintaa ajatellen?

Nauttimalla auringosta drinkin kera ja palaamalla kesän jälkeen virkeänä taas kattelemaan tilannetta.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haastamisesta, kehittävistä keskusteluista ja meemeistä!


Kiitos hyvistä ja hauskoista vastauksista Ville! :slight_smile:

Ville on terävä kaveri, jolta lähtee myös laadukasta ja hauskaa läppää. Inderes pärjää laadukalla sisällöllään, mutta myös tietyllä inhimillisyydellä, rentoudella ja laadukkaalla tuotannollaan.

Herra Kivisen asenteesta on hyvä ottaa oppia sijoittamiseen ettei kaiken tarvitse olla niin vakavaa. Se on muuten rankkaa, jos toisten karhuilu kiukustuttaa ja sijoittaminen aiheuttaa vain pahaa mieltä, mitä Hesulin veliosakepörde on aika paljon tuottanut monille.

Kiitos ja mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

71 tykkäystä

Jos sijoittaminen kiinnostaa ja haluat paremmaksi sijoittajaksi, niin täältä löytyy paljon luettavaa.

@Mikko_Makinen:n haastattelu on saanut jo yli 300 tykkäystä, vaikka aika tuore, mutta en ihmettele. :slight_smile:

Kannattaa lukea kaikki haastattelut läpi, mutta jos pitäisi suositella, niin ehdotan lukemaan sellaisten haastatteluja, jotka ovat juuri sinulle vähän vieraampia henkilöitä ja nimimerkkejä. :slight_smile:

Mukavaa viikonlopun jatkoa! :slight_smile:

17 tykkäystä

Perjantaina haastatteluvuorossa on useimmille vieraampi kaveri, joka varmasti tulee kaikille meille tutummaksi tässä ajan myötä kuukausien kuluessa. Omien kokemusteni mukaan hän on reipas ja fiksu kaveri, joka tuntuu sellaiselta elämässään eteenpäin menevältä ihmiseltä. :slight_smile:

Muuten… salkkuni on enää miinuksella vain -2,5 prosenttia. :sunglasses:

Tässä kuussa en näillä näkymin olen shoppailemassa mitään, mutta mieli voi aina muuttuakin, jos tulee tilaisuuksia. Käteistä ei hirveästi ole.

Hauskaa tiistaita kaikille! :cowboy_hat_face:

20 tykkäystä

87. Mikael Maijala

Olen tavannut Mikaelin ja huomasin hänen olevan järkevä sekä älykäs että myös reipas. Hän vaikutti myös vähän tarkkailijalta, mutta toisaalta myös päämäärätietoiselta ja kuten monet muutkin indeläiset, niin hän on monipuolinen kaveri.

@Tomi_Valkeajarvi kertoi ajatuksiaan tiiminsä tulokkaasta:
Mikael on ensimmäisestä päivästä lähtien kotiutunut Inderesille todella luontevasti ja on ollut joka päivä hymyssä suin oppimassa uutta. Heitettiinpä hänet jopa suoraan kameran eteenkin viikon jälkeen kuvaamaan Spinnovasta videota, joka luonnistui kuin vanhalta tekijältä

Pakko yhtyä Tomin sanoihin ja tuntui siltä, kun näin hänet joku aika sitten, että Mikael olisi ollut jo kauemmin talossa ja nimenomaan kaikella hyvällä tavalla. Hän on loistava vahvistus erinomaiseen tiimiin!

Mikael Maijala portrait

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Mikael, 24-vuotias kauppatieteiden opiskelija. Kauppatietieteitä opiskelen kolmatta vuotta EBS:llä Helsingissä. Kaveriporukassani minut tunnetaan sosiaalisena vitsiniekkana. Kiinnostus sijoittamiseen alkoi 18-vuotiaana lukiossa, kun yhteiskuntaopin ja historian tunneilla puhuttiin taloudesta ja yrityksistä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen pelannut salibandya aktiivisesti nuorempana ja parhaimmillaan A-junnujen SM-tasolla. Olen ollut vaihto-opiskelijana Zagrebissa, Kroatiassa vuonna 2023. Aiemmassa työssäni olen toiminut turvallisuusalalla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :slight_smile:

Urheilu on lähellä sydäntäni, joten kesäisin pelaan golfia ja arkenakin pyrin pitämään itsestäni huolta salilla käynnin ja lenkkeilyn avulla. Penkkiurheilun osalta jalkapalloa ja jääkiekkoa tulee aktiivisesti seurattua ympäri vuoden.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tavallisena työpäivänä herään aikaisin ja herättääkseni itseni käyn suihkussa. Sen jälkeen syön aamupalaa ja katson hetken urheilua (esim. NHL:n pudotuspelien ottelukoosteita). Matkalla töihin tai luennolle luen uutisia ja viimeisimpiä sijoittamiseen liittyviä artikkeleita puhelimelta. Iltapäivällä käyn salilla tai lenkillä ja illan pyhitän rauhoittumiseen lukemalla, katsomalla viihdyttäviä videoita tai pelaamalla pleikkaria.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana olen riskinottohaluinen, mutta esimerkiksi itselleni liian tuntemattomiin asioihin kuten kryptovaluuttoihin en ole sijoittanut. Suosin hyvää osinkotuottoa (jonka mahdollistaa kannattava ja kasvava liiketoiminta) ja yrityksiä, joiden liiketoimintaa ja alaa ymmärrän selkeästi. Lähtökohtaisesti etsin salkkuuni yhtiöitä, joita pidän siellä vuosia. Treidaamista en harrasta.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoittamisen aloitin 18-vuotiaana kävelemällä pankkiin kädesssäni paperille kirjoittamani lista viidestä suomalaisesta itselleni tutusta yhtiöstä, joihin olin päättänyt sijoittaa ja kysyin asiakaspalvelijalta, vaikuttavatko nämä hyviltä kohteilta. Kesätyö- ja lahjarahojen säästin aina, jotta voisin kasvattaa osakepottiani. Ajatus yhtiöiden omistamisesta kiehtoi minua ja matkan varrella olen oppinut paremmin ymmärtämään arvostuskertoimia ja lukuja osakkeen hinnan takana. Olen suosinut suomalaisia yhtiöitä, koska niiden seuraaminen ja maantieteellinen tunteminen on osoittautunut eduksi. Toki osakkeiden lisäksi pieni osuus salkusta koostuu myös matalakuluisista rahastoista, joiden annan taustalla raksuttaa ilman sen suurempaa huomiota. Matkallani olen oppinut paljon kantapään kautta tekemällä paljon virheitä, joita voi aloittelevalta sijoittajalta odottaakin.

7. Mitä sinä tulit Inderesille tekemään?

Inderesille pääsy oli minulle suuri asia, koska olen usean vuoden ajan kuluttanut itse Inderesin sisältöä ja lukenut analyysejä. Olen osana yhteisötiimiä ja työhöni kuuluu muun muassa sisällön tuottaminen Inderesin someen, haastattelujen kuvaamista ja asiakaspalvelua.

8. Mikä on ollut ennakko-odotuksiin nähden yllättävin asia Inderesillä?

Olin yllättynyt miten hyvin minut otettiin vastaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien ja koko Inderesin tiimi on ollut tukenani. Yhtään ihmistä en ole tavannut ilman hymyä.

9. Miltä salkkusi näyttää? Mitkä kaksi osaketta luulet pitäväsi salkussasi pisimpään ja miksi?

Rahastojen osuus salkustani on neljäsosa ja kolme neljäsosaa koostuu suorista osake sijoituksista. Tällä hetkellä salkkuni suurin paino on finanssi ja tietoturva-alan yhtiöissä. Molempia aloja olen seurannut pitkään ja uskon pitkän aikavälin trendien tukevan niitä. Pisimpään salkussani näen pitäväni Sampoa ja F-Securea. Kyseiset osakkeet ovat olleet salkussani alusta asti ja kehittäneet liiketoimintaa jatkuvasti parempaan suuntaan, maksaen myös hyvää osinkoa. Uskoni yhtiöihin kantaa edelleen.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Pyrin sijoittamaan lähtökohtaisesti vakaisiin ja hyviin osingonmaksajiin, mutta käänne- ja kasvuyhtiöitäkin hyvässä tapauksessa salkkuun voin hankkia. Ison velkataakan tai epämääräisen sijoittajaviestinnän omaavaa yhtiötä pyrin välttämään. Vältän myös yhtiöitä, joiden liiketoiminta on super syklistä, koska arvostan ennustettavuutta ja vakautta. Katson seuraamieni uusien yhtiöiden kurssikehitystä ja historiaa saadakseni paremman kuvan, mitä yhtiössä on tapahtunut ja mitä se pitää sisällään. Katson myös eri analyytikoiden suosituksia ja kommentteja yhtiöstä saadakseni lisää näkemystä yhtiön tulevaisuudesta. Mikäli muun muassa P/E luku on matalalla ja osinkoprosentti korkealla tasolla historiaan nähden eikä yhtiön tulevaisuudessa näy merkkejä huonosta kehityksestä pitkällä aikavälillä, harkitsen yhtiötä salkkuuni. Yleensä tällaisen tilanteen omaavilla yhtiöillä on nykymarkkinassa/lyhyellä aikavälillä haasteita tai epävarmuuksia, mutta silloin pitääkin punnita ovatko haasteet väliaikaisia ja selätettävissä.

11. Analysoi salkkusi kolme suurinta omistusta (en tiedä, mitä omistat ja seuraat, joten siksi tämä muotoilu :slight_smile: )

  1. Sampo: Yhtiö löysi tiensä salkkuuni jo kuusi vuotta sitten sijoitusurani alussa. Vakuutus bisnes on ennustettavaa ja tuloksenteko tasaista, joten tätä voi rauhallisin mielin omistaa ja antaa osinkojen kilahtaa tilille. Osana arvonluontia Nordean myynti ja Mandatumin irtautuminen ovat tukeneet Sammon vakautta ja sijoittajan näkökulmasta tuottaneet lisäarvoa.

  2. Nordea: Nordean löysin vajaan kymmenen euron pinnasta vuonna 2023 ja osoittautunut hyväksi yhtiöksi omistaa nykyisessä taloustilanteessa. vahvaa osinkoa maksava ja hyvään tuloskuntoon laitettu yhtiö, vaikka korkotaso tuleekin tulevaisuudessa laskemaan.

  3. F-Secure: Lähdin kunnolla mukaan F-Secureen silloin, kun F-Secure ja WithSecure jakautuivat. Kilpailuetuina näen yhtiön tunnettavuuden esimerkiksi Suomessa ja Euroopassa, sekä vahvan ja laajan kumppanikanavan. Kannattavuus on hyvällä tasolla ja näen F-Securen tulevaisuuden näkymät positiivisina kasvavalla markkinalla, vaikka ala onkin hyvin kilpailtu.

12. Minkä alan yhtiöt kiinnostavat tällä hetkellä erityisesti Hesulissa ja miksi?

Kiinnostavimpia tällä hetkellä ovat mielestäni pienemmät kasvuyhtiöt ja miksei isommatkin yhtiöt, jotka tekevät bisnestä suoraan kuluttajien kanssa. Mahdollinen korkojen lasku voisi vaikuttaa positiivisesti kuluttajien ostovoimaan ja helpottaa yhtiöiden rahoitusta. Toki täytyy ottaa huomioon, kuinka paljon tätä on jo laskettu osakkeiden hintoihin sisään ja arvioida yhtiöiden kilpailuetuja pidemmällä tähtäimellä.

13. Mikä yhteisötiimin aikaansaannoksista ansaitsisi enemmän huomiota ja miksi? (saa mainostaa!)

Olen ylpeä yhteisötiimin tekemisistä kaiken kaikkiaan ja haluan jakaa tasapuolisesti kiitosta ja respektiä timille.

14. Ruoholahden sankarit

a. Kuka on Inderesin potentiaalisin hyzonisti?

Liian vahvaa hyzonismia en ole vielä toimistolla huomannut, mutta eoköhän sekin kukka puhkea kukkaan pian. mainitaan tässä vaiheessa nyt Verneri, jolta olen useimmin kuullut erilaisista keisseistä.

b. Kuka on yhteisötiimin ilopilleri?

Vepua ei voi kyllä sivuuttaa. Hänen juttujaan on hauska kuunnella ja nauru tarttuu.

c. Kuka viihtyy Ruoholahden keittiössä eniten?

Ehdottomasti Kasper Mellas. Mies näkyy kyllä keittiössä, mikäli on toimistolla paikalla.

d. Kenen analyytikon ääni kuuluu eniten toimistolla?

Parin viikon toimistolla olon aikana Kasperin ääni on kuulunut ehkä selkeimmin keittiön ääreltä ja/tai työpisteeltään.

(ping @Kasper_Mellas ja @Verneri_Pulkkinen, pingasin teiät, jotta huomaatte :slight_smile: t. Alokas)

15. Mikä on Inderesin Foorumissa parasta, ja miksi? Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä ketjua, ja miksi?

Parasta foorumissa on sen käyttäjät ja aktiivisuus eri ketjuissa. Arvostan sitä, kuinka ihmiset uskaltavat tuoda omia näkemyksiään esiin ja luoda keskustelua.

Itselleni tärkeimmät ketjut ovat yhtiökohtaiset ketjut Sammosta, F-Securesta ja Nordeasta. Syynä yhtiöiden osuus omassa salkussani ja halu kuulla eri ihmisten mielipiteitä kyseisistä yhtiöistä.

16. Jos saisit tavata viisi nimimerkkiä, niin ketkä valitsisit ja miksi?

Minulla ei ole liiaksi tuntemusta foorumin ihmisistä nimimerkkien takana, mutta nimetään seuraavat nyt heidän aktiivisuutensa kautta ja ihan mielenkiinnosta. Uskon, että keskustelu näiden ihmisten kanssa olisi mielekästä ja varmasti löytyisi erilaisia näkökulmia aiheisiin:

  • Sijoittaja-alokas, timontti, NukkeNukuttaja, SuomenBuffet ja Divinesia

(ping @timontti, @NukkeNukuttaja, @SuomenBuffet ja @Divinesia tägäsin teiät, jotta huomaatte :slight_smile: t. alokas)

17. Mitkä ovat pääsyitä sille, että sijoitat?

Haluan taata itselleni tulevaisuudessa mahdollisuuden vaikuttaa muun muassa omaan työntekoon ja taloudelliseen hyvinvointiin kasvattamalla omaa varallisuuttani.

18. Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?

Maisterin paperit suoritettuna ja rahoitusalalla / sijoittamiseen liittyvissä tehtävissä. Esimerkiksi analyytikon työ on ollut haaveena ja olisi mahtavaa päästä kehittämään itseäni myös sijoittajana.

19. Mitä Alokkaan pitäisi tehdä, että hän ei olisi enää viiden vuoden päästä turskalla?

Tärkeää on, ettei synnytä liiallista tunnesidettä yhtiöihin vaan pystyy tekemään havaintoja ja päätöksiä myös faktapohjaisesti. Huonoista yhtiöistä kannattaa irtautua mieluummin turskalla kuin odottaa esimerkiksi ikuisesti kurssinousua.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilaisia täytyy ehdottomasti kiittää aktiivisesta ja intohimoisesta keskustelusta, aiheesta kuin aiheesta. On mukava seurata foorumilaisten jakaessa erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä hyvässä hengessä.


Kiitos fiksuista vastauksista Mikael!

En tiedä, mistä Inderes repii tällaisia kavereita, jotka toisaalta vaikuttavat kokeneilta kavereilta, mutta Miksunkin ikää katsoessa, niin työ- ja sijoitusvuosia ei nyt valtavasti voi olla. :open_mouth: Luulen, että Inderes saa häneltä paljon tuoretta ja hyvää erilaista näkemystä asioihin, joka auttaa siinä ettei Inderesistä tule Casa Poporuluin kaltaista gonahtanutta virkamiestaloa.

Tämä on oikein osuva ohje mulle ja monille muille. Faktapohjaisuus on ihan hyvä lähtökohta miettiessään sijoituspäätöksiä… eikä mikään itsestäänselvä juttu tässä fomotusmututuslajissa. :smiley:

Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa! :slight_smile:

58 tykkäystä

Perjantaina olisi haastatteluvuorossa tyyppi, joka tunnettu mm. blogistaan ja Twitteristä sekä monesta muustakin asiasta - tuttu monesta paikasta. :slight_smile:

Hänellä on mielestäni koskettava, motivoiva ja opettavainen elämäntarina.

Hänen ajatuksiaan lukiessa ja juttuja kuunnellessa saa paljon ajateltavaa yleisesti elämään esimerkiksi arjen asioihin, mutta myös sijoittamiseen jne.

Jos nyt vähänkin Suomen sijoitusmaailmaa seuraat niin kyllä tämäkin kaveri pitäisi olla ainakin sinulle sitten tuttu. :slight_smile:

Haastattelu julkaistaan todennäköisesti jo joskus torstaina, koska loppuviikosta olen vähän kiireinen, joten olen normaalia vähemmän Foorumilla.

Hauskaa pördepäivää kaikille! :slight_smile:

10 tykkäystä

88. Osinkoinsinööri Jesse Viljanen

Jos tarvitset motivoivaa tuhkimotarinaa, miten päästä elämässä eteenpäin, niin tässä sulle olisi sellainen, eli kaikille Suomen sijoitusmaailmaa seuraaville tuttu Osinkoinsinööri. Hän on varmasti tullut tutuksi sosiaalisessa mediassa, omasta blogeista, eri sijoitussivustoilta, mediasta jne.

Jesse on monessakin mielessä erinomainen esimerkki, ei vain sijoittajana ja vaurastujana. Hän on mukava ja maanläheinen kaveri, joka asenteellaan ja maanläheisellä viisaudellaan pärjää ja on pärjännyt elämässään. Hän on monille tärkeä esikuva siinä mielessä, että hän kirjoituksillaan ja ajatuksillaan motivoi sekä pystyy antamaan arjen valintoihin apua - ei vain sijoituksiin. Tietysti varsinkin sijoitusjutuissakin hän on harvinaisen fiksu ja tietäväinen.

Jos haluat vaurastua ja hyviä vinkkejä sekä ajatuksia arkielämään, niin suosittelen seuraamaan Jesseä. Hän on nimenomaan hyvällä tavalla tavallinen kaveri, joka tekee hänestä myös hyvin samaistuttavan.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

  • Se köyhyydestä vauraaksi noussut jamppa, joka pyrkii kaikella tekemisellään olemaan mahdollisimman hyödyllinen muille ihmisille ja yhteiskunnalle, ja jättämään mahdollisimman positiivisen jäljen maailmaan. Minulle kaikkein tärkeintä on muiden ihmisten auttaminen.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Minulle on lapsena annettu kolme päivää elinaikaa, mutta selvisin kyseisestä taudista ainoana lapsena Suomessa sinä vuonna. Olen koko nuoruuteni harrastanut saappaanheittoa ja ollut MM-kisoissa aina parhaan kolmen joukossa. Olen ollut World of Warcraftin pelaaja nuorena, ja olen pelannut kyseistä peliä yli 10 000 tuntia.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

  • Harrastuksia sijoittamisen ja bloggaamisen ulkopuolella on kalastaminen, kuntosalilla käyminen ja tietokonepelien pelaaminen. Aina, jos en tee jotain järkevää, niin pyrin viettämään aikaa näiden kolmen asian parissa.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

  • Teen päivätyönä vanhemman projektipäällikön töitä pienessä lääkekehitysyrityksessä, missä teen neljäpäiväistä työviikkoa, mutta 10-tuntisia päiviä. Joten arkipäivät maanantaista torstaihin menevät hyvin pitkälti työn merkeissä. Muuten arkipäivät menevät sitten puolisoni ja kahden koirani kanssa aikaa viettäessä, jos en tee toiminimiyrittäjyyteen liittyviä asioita, kuten kirjoitan blogitekstejä eri sivustoille. Pyrin myös sisällyttämään jokaiseen päivään itseni kehittämistä esimerkiksi Youtube-videoiden, podcastien tai kirjojen muodossa. Jonkin verran myös lähiaikoina aikaa on kulunut hallitustyöhön.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

  • Olen ensisijaisesti osakesijoittaja, vaikka omistan myös sijoitusasuntoja kaksi. Osakesijoittajana olen osakeholdaaja, joka monitoroi aktiivisesti sijoituksiaan, mutta käyn hyvin harvoin kauppaa. Tasapainotan salkkua ostamalla, en myymällä. Annan loistavien yrityksien pysyä salkussa niin kauan kuin ne ovat mielestäni loistavia, vaikka ne näyttelisivät suurta osaa salkusta. Myyn pysyvästi huonoiksi muuttuneet yritykset ja toimialat pois salkusta piittaamatta tappioiden määrästä. Sijoitan sekä kasvu että tasaisen tuloksen tekeviin ja vähemmän kasvaviin yrityksiin, ja en sano ei osingoille vaan enemmänkin kyllä. Pyrin miettimään yritysten sopivuutta salkkuun +20 vuoden näkökulmasta ja yksittäisillä kvartaaleilla ei ole minulle merkitystä. Ensisijaisesti pyrin luomaan ylisukupolvista varallisuutta sijoittamisellani.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Päädyin sijoittamisen pariin kuin vahingossa, kun tarkistin parhaan ystäväni opinnäytetyötä, joka liittyi johdannaisiin. Satuin mainitsemaan työkaverilleni tästä opinnäytetyön tarkistamisesta kahvitauolla, ja hän samalla kertoi harrastavansa sijoittamista, mutta osakepoimintaa. Kiinnostuin asiasta itselleni tyypilliseen tapaan välittömästi ja pienen ohjauksen jälkeen ahmin kymmenittäin sijoituskirjoja ja aloin lukemaan aiheeseen liittyviä blogeja. Aloitin hyvin nopeasti tästä käänteentekevästä keskustelusta osakesijoittamisen itse säästämälläni 1000 euron pääomalla joulukuussa 2015, kun ostin Oriolaa. Tämän jälkeen olen sitten omin pikkukätösin säästänyt kaiken sijoitetun pääoman palkkatuloistani ja sijoittanut joko suoraan yksittäisiin osakkeisiin tai sijoitusasuntoihin. Tänään sijoitusvarallisuus (osakkeet + asunnot) on hieman reilu 130 000 euroa. En ole siis rahastosijoittanut kuin aivan alkumetreillä parin kuukauden ajan, kun testasin miten se toimii.

7.Jesse, mistä nimimerkkisi Osinkoinsinööri kumpuaa? :slight_smile:

  • Osinkoinsinööri ei itse asiassa ollut ensimmäinen nimimerkki mitä pohdin vaan se oli Osinkokemisti, mutta jälkimmäinen olisi ollut harhaanjohtava, kun en ole kemisti vaan insinööri kemian alalta. Osinkoinsinööri sopi mielestäni sillä hetkellä parhaiten kuvaamaan omaa tekemistäni, kun aloitin sijoittamisen ja myös omaa pitkän aikavälin tavoitetta. Osingot olivat hyvin tärkeässä asemassa aloittaessani sijoittamisen, koska ajattelin sen olevan tie onneen ja hyviin tuottoihin. Tietysti nykyään se ei ole lähelläkään ainoa sijoituskriteeri, vaikka osingoista edelleen pidänkin. Tämän lisäksi taloudellisen riippumattomuuden tavoittelu on liitettynä sijoitusvarallisuuden kassavirtaan eikä myymiseen, jolloin osingot ovat hyvin tärkeässä asemassa.

8. Tuleeko stressiä siitä, että olet näkyvä ja tunnettu sijoittajavaikuttaja omalla nimellä? Mitkä ovat olleet suurimmat hyvät puolet olla sijoittajavaikuttaja?

  • En ole nyt aivan varma aina omasta tunnettavuudestani, vaikka suurin osa minut sijoituspiireissä tietääkin. Todellisuudessahan asia on niin, että ei suurempaa osaa ihmisistä kiinnosta tippaakaan mitä minä touhuan, joten en osaa tästä asiasta sen takia hirveästi stressiä ottaa. Yksi asia, mihin ”näkyvyys” on vaikuttanut, on se, että mietin hyvin tarkkaan mitä sanon missäkin tilanteissa. Se ei ehkä olisi pahitteeksi monelle muullekaan ihmiselle, vaikka ei olisi tunnettu. :blush:
  • Ehdottomasti parhaimmat puolet sijoitusinfluensserina olemisena on se, että on päässyt auttamaan useita kymmeniä ihmisiä parantamaan omaa taloudellista asemaa ja ystävystyminen/verkostoituminen muiden sijoitusbloggaajien tai alalla olevien ihmisten kanssa.

9. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mitkä ovat sen kolme suurinta omistustasi ja miksi?

  • Sijoitussalkku löytyy blogista aina euron tarkkuudella, joten varmaan osalle se on jo tuttu. Euromääräisesti eniten rahaa on kiinni kahdessa sijoitusasunnossa, mutta osakesalkun puolella suurimmat positiot ovat Novo Nordiskissa, Medpacessa ja Pandorassa. Novo siksi, että näin Semaglutidin (Ozempic/Wegovy) potentiaalin ennen kuin viimeisen ihmiskokeen tulokset tulivat ja tästä ostosta kurssi on melkein 8-kertaistunut. Medpace toimii toimialalla (kliininen tutkimusorganisaatio, CRO), jossa tiedän työn puolesta olevan massiivisen kannattavia toimijoita. Parhaimmat eivät vaan listaudu, koska eivät tarvitse rahaa, kun printtaavat rahaa kuin FED konsanaan. Medpace oli yksi tunnistamistani pörssilistatuista hyvistä yrityksistä, jota ostin koronapaniikissa kirjaimellisesti alhaisimmasta pörssinoteerauksesta. Osakekurssi on ostostani hieman yli 6-kertaistunut. Pandoraa ostin 2018 aikana, kun se oli Tanskan pörssin yksi shortatuimpia yrityksiä, mutta itse uskoin sen valoisaan tulevaisuuteen (”premium-näköisiä koruja halvalla, joka kestää myös huonotkin talousajat”). Osakekurssi on noin 3-kertaistunut ostohetkestäni. Nämä osakkeet ovat kärjessä siksi, että osakesalkkuni hoitaa konsentroitumisen itse, kun myyn huonot yritykset pois ja jätän koskematta hyviin yrityksiin.

10. Sinun on pakko valita kaksi osaketta, jotka pidät salkussasi viisi vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?

  • Lähtökohtaisesti tarkoitus pitää kaikki salkussa olevat yritykset yli viisi vuotta, mutta suurin vakaumus on Novo Nordiskissa ja Nesteessä. Vaikka Novo Nordiskin kurssi on moninkertaistunut, niin uskon semaglutiden myynnin kasvavan vielä massiivisesti seuraavien vuosien aikana, joten olisi typerää myydä vielä nyt, kun patentit suojaavat. Nesteen tulevaisuus on mielestäni valoisa biopohjaisten lentopetrolien puolella, jossa heidän tuotantonsa saa monin kymmenkertaistua ennen kuin tulee mitään rajoja vastaan olettaen, että maailmaa kiinnostaa vielä jossain vaiheessa alkaa vähentää päästöjä.

11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

  • Haluan omistaa yrityksiä ensisijaisesti toimialoilta, joista pidän ja haluan myös parhaimmassa tapauksessa olla ”ylpeä” omistaja. Kun olen tunnistanut minua kiinnostavan toimialan tai yrityksen, siirryn lukemaan yrityksen vuosikatsaukset edelliseltä viideltä vuodelta ja teen kirjauksia ”yritysten arvottaminen” Exceliini. Tällä työkalulla katson useita yrityksen taloudellisia lukuja, niin tuloslaskelman kuin taseen puolelta. Fundamenttianalyysin jälkeen koitan tunnistaa yrityksen mahdollisuudet ja riskit tulevaisuudessa ja kysyn aina itseltäni kysymyksen: Onko tämä yritys todennäköisemmin paremmassa jamassa 20 vuoden päästä vai huonommassa kuin nyt? Jos vastaus on kyllä, niin päätän viimeisenä osakkeelle hankintahinnan millä sitä ostan. Yritys voi olla tällä hankintalistalla pitkääkin, jos se on omasta mielestäni yliarvostettu.

12. Mitä asioita sinä huomioit nimenomaan osinko-osakkeita valitessasi?

  • Osinkoyrityksiä koskee käytännössä samat parametrit kuin muitakin yrityksiä, mutta kiinnitän näiden osalta erityisesti huomiota siihen, että miten hyvällä tasolla osingonmaksu on suhteessa tulokseen ja taseeseen. Esimerkiksi jos näen yrityksen olevan velkaantunut ja samaan aikaan jakavan suurimman osan tuloksesta ulos osinkoina pohdin, että onko yrityksen johdolla aivan kaikki muumit laaksossa.

13. Analysoi nämä yhtiöt viidelläkymmenellä sanalla. :slight_smile:

a. Kemira

  • Ilmastonlämpenemisen edetessä on päivän selvää, että vedenkäsittelytarpeet tulevat lisääntymään maailmassa ja vedestä tulee lopulta hyödyke, mistä kaikki kilpailevat. Vesikemikaalien tärkeys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, kun ihmisten määrä kasvaa maapallolla. Ainoa epäselvä asia on se, että onko Kemira voittajien puolella omalla toimialallaan. Itse uskon, että on.

b. Metsä Board

  • Ympäristöystävällisten ja kestävien kartonki- ja pakkausmateriaalien kysyntä kasvaa, vaikkakin niiden kysyntä on todella herkkä suhdannevaihteluille. Yritys on vakavarainen ja sillä on normaalitilanteessa erinomainen kannattavuus, ja se on yksi Euroopan johtavista kartonginvalmistajista. Metsä Boardissa on toiminut hyvin se, että ostaa yritystä aina silloin kuin se on kalliimmillaan.

c. Neste

  • Koko maailma ei pysty nykyisillä akkuratkaisuilla sähköistymään, joka koskee erityisesti raskasta liikennettä ja lentämistä. Tämän siirtymävaiheen on parasta kulkea biopohjaisilla polttoaineilla, jossa Neste on tähtikaartia. Erityisesti investoinnit biopohjaiseen lentopetroliin ovat mielestäni järkeviä ja tulevat parantamaan yrityksen kannattavuutta. Lyhyen ajan näkymät heikot, mutta pitkän aikavälin näkymät erinomaiset.

d. Novo Nordisk

  • GLP-1 analogien (kuten semaglutidi) markkinat tulevat olemaan massiiviset, josta riittää kaikille toimijoille omat siivunsa. Tällä hetkellä ainoa rajoittava tekijä semaglutide-tuotteiden myynnissä on valmistuskapasiteetti, mihin Novo Nordisk reagoi ostamalla Catalentin Fill&Finish-toimitilat. Patentit suojaavat tuotetta vielä pitkään, minkä vuoksi kyydissä voi istua rauhassa.

14. Mitkä ovat Sinulle Inderesin tärkeimmät materiaalit?

  • Olen Inderesin Youtube-kanavan suurkuluttaja ja olen melko varmasti nähnyt jokaisen Vernerin vartin tähän päivään asti. Katson myös usein yritysesittelyjä ja muita videoita. Jos olen sijoittamassa johonkin suomalaiseen yritykseen, niin pyrin katsomaan Inderesin analyytikoiden näkemykset lähinnä siksi, että miksi tai mistä he ovat kanssani eri mieltä.

(ping @Verneri_Pulkkinen, pingasin sut, jotta huomaat t. alokas :slight_smile: )

15. Miten voisi kehittyä jatkuvasti osakepoimijana? Tuntuu, että useimmat meistä jää tietylle tasolle ja siksi pohdin tätä, että miten ylläpitää jatkuvaa oppimista

  • Jatkuvan kehittymisen kulttuuri on itselle hyvin tärkeätä, joten pyrin lukemaan ja katsomaan mahdollisimman monipuolisesti erilaisista asioista, joka laajentaisi osaamistani sijoittamisen saralla. Tämän lisäksi pyrin osallistumaan relevantteihin koulutuksiin kasvattaakseni osaamistani, joista viimeisenä ostin juuri Heikki Keskivälin kurssin. Ainakin itselläni tämä tapa on auttanut huomaamaan, miten hemmetin hataralla sijoituspäätökset ovat olleet sijoitusuran alkumetreillä. Monipuolisesti maailmaa seuraamalla ja omia tekemisiin kriittisellä silmällä seuraamalla oppii huomaamaan erilaisia riippuvaisuussuhteita asioiden välillä ja myös tunnistamaan omat käyttäytymisvinoumat.

16. Sinulla on myös sijoitusasuntoja, kertoisitko enemmän siitä, esimerkiksi miten harjoitat sitä toimintaa ja mikä on sinun strategiasi siinä hommassa?

  • Asuntosijoittaminen tuli kuvioihin lähinnä siksi, että halusin hajauttaa riskiä, oppia uutta ja saada pienemmällä riskillä velkarahaa tukemaan nopeampaa vaurastumista. Ostan asuntoja vain Turun alueelta ja ensisijaisesti kaksioita, koska niissä kilpailu ei ole niin massiivista kuin yksiöissä, mutta remontointikustannukset eivät ole vielä niin korkeita kuin kolmioissa tai sitä suuremmissa asunnoissa. Omistan tällä hetkellä puoliksi kaksion kaverini kanssa ja sitten puoliksi kolmion yhdessä puolisoni kanssa, joka oli entinen kotimme. Tarkoituksena on vielä kasvattaa asuntosijoitusportfoliota 2-5 asunnolla, mutta tällä hetkellä olen keskittynyt vain vakuuksien keräämiseen.

17. Miten pystyt yhdistämään elämästä nauttimisen ja säästämisen? Jotkut sanovat, että jos säästää ja sijoittaa paljon, niin ei pääse nauttimaan elämästä.

  • Lähden vastaamaan kysymykseen kysymyksellä. Onko elämä elämisen arvoista, jos kaiken tulon käyttää aina kokonaisuudessaan, jolloin elät koko elämäsi veitsi kurkulla ja yksikin yllätys tuhoaa taloutesi? Jos jostain saa itselleen stressin ja huonon olon aikaiseksi, niin se on edellä mainittu. Mielestäni elämästä nauttiminen ja säästäminen ei ole toisiaan poissulkevia asioita, mutta kaikkea on hyvä tehdä kohtuudella. Itsekin pystyisin säästämään tuplasti enemmän kuin nykyään teen, mutta en halua sellaista elämää, jossa esimerkiksi matkustaminen pitäisi jättää kokonaan pois.

18. No niin… mitä konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen ja miten aiot tulevaisuudessa hyödyntää sijoittamisen tuomaa vaurautta?

  • Konkreettisia tavoitteita on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus 50-vuotiaaseen mennessä, mikä omalta osaltani tarkoittaa 600 000 euron osakesalkkua ja kolmea maksettua sijoitusasunnon puoliskoa Turun seudulta. Tämän salkun tuottamalla kassavirralla ja pienimuotoisella työn tekemisellä voin rahoittaa niin puolisoni kuin oman elämäni. Sijoitusvarallisuuden ultimaattinen tarkoitus on antaa minulle enemmän vapauksia valita ja vähentää työn määrää, mutta ei missään tapauksessa lopettaa sitä.

19. Alokas on sijoittanut vuodesta 2018 lähtien ja on edelleen turskalla, pitäisikö hänen vain siirtyä kokonaan matalakuluisiin indeksirahastoihin?

  • Luulen niin, että Alokkaalle ja myös allekirjoittaneelle taloudellisesti järkevintä olisi tuupata kaikki eurot indeksirahastoihin suorien osakesijoitusten sijaan, mutta sitten jäisi samalla niin paljon oppeja saamatta, joita käyttää niin työssä kuin elämässä. Ehkä binäärisen ajattelun sijaan voisi pohtia molempia vaihtoehtoja sopivalla painolla, niin että saat molempien maailmojen hyödyt.

20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Suomen Twitter-yhteisöä?

  • Kiitän Inderesiä erityisen paljon siitä, että tarjoavat niin laadukasta sisältöä kaikkien suomalaisten sijoittajien nähtäväksi ja nautittavaksi. Varmasti jokainen suomalainen sijoittaja jakaa näkemyksen kanssani, että laadukkainta analyysiä tuottaa Inderes. Twitterissä kiitän siitä, että miten huipputyyppejä siellä on jakamassa ilmaista ja ainutlaatuista sisältöä sijoittajille. Erityismaininnan ansaitsee Heikki Keskiväli, Pekka, Mirko Hurmerinta ja Jukka Lepikkö.

(ping @Heikki_Keskivali, @Mirko_Sampo_IR + @Jukka_Lepikko, pingasin teidät, jotta huomaatte t. alokas :slight_smile: )


Kiitos Jesse mainioista ajatuksista!

Voi olla monia eri syitä sijoittaa, mutta enemmän tai vähemmän aika monet sijoittavat ainakin osittain vaurastumisen takia ja vauraudesta sitten on taas kaikenlaista hyötyä sekä iloa.

Kaikille ei sovi megasäästeliäs elämäntapa, mikä on täysin ymmärrettävää enkä varsinaisesti suosittele omaa tapaa kellekään kuin itselleni. :wink: Mutta… mitä kaikkea luenkaan suomalaisten säästämistaidoista , niin järkytyn joka kerta ( vain yleisellä tasolla ja on erilaisia elämäntilanteita sekä yllätyksiä, eli ei kaikki ole syypäitä epäonneensa) - tienasi joku sitten 2000, 4000 tai 8000 euroa, niin ei silti meinaa jäädä käteen sekä ollaan ongelmissa ja stressaantuneita. Normaalissa tapauksessa kohtalainen säästöaste ei oikeasti laske elämäntasoa juurikaan ja pidemmässä juoksussa säästöt tuovat upean turvallisuuden tunteen sekä mahdollisuuksia, jos tuhlaa aina kaiken eikä säästä, niin käytännössä elämäntaso usein säilyy samanlaisena, jos säästää niin saa turvaa sekä parempaa elämisen laatua mukavan kodin tai vaikka kesämökin muodossa.

Jos minä en olisi ollut säästeliäs, niin mulla ei olisi turvaa tai tätä unelmieni kotia, minkä ostin tienatessani alle mediaanitulojen, jollaista monet keskituloiset pariskunnatkaan eivät pysty välttämättä ostamaan. Teen töitä kotona, viihdyn kotona… mun elämiseni laatu on kodissani aika korkealla, tämän arvo on noussut, menot ovat pienet… Asun unelmakodissani, harrastan, mitä haluan ja näen paljon ihmisiä - enpä kauheasti kadu säästämisiäni, jotka ovat mahdollistaneet kaikenlaista + nautin säästeliäisyydestä ja näistä elämäntavoista. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

72 tykkäystä




Ladataan: IMG-20240613-WA0055.jpeg…


@Johannes_Sippola, @Mauri @Mikael_Rautanen, @Verneri_Pulkkinen ja @Ville_Kivinen kiitos teille, kiitos erityisesti Mikaelille - upeissa olosuhteissa maailman parasta pizzaa hyvien juomien kera. Seura oli 6/5.

Olisin haastatellut kaikkia pidempään, mutta aikataulut tulivat vastaan…:slightly_smiling_face:

Osinkoinsinöörin kanssa nähdään myös tässä. Ja kiitos hänelle vielä kerran haastattelusta.

Mukavaaa viikonloppua kaikille!:slightly_smiling_face:

P.s. Muitakin herkkuja oli kuin kuvissa olevat😎

67 tykkäystä

Ensi viikon perjantaina julkaisen haastattelun erään yhtiön edustajasta, jonka edustaman yhtiön kaikki tietävät, jos ei tiedä yhtiötä, niin kerropa sitten ensi perjantaina Kahvihuoneelle, miten et voi tietää. :open_mouth: Toki itse haastateltavakin on varmasti tuttu monille.

Tämä haastattelemani henkilö on varsin mukava ja mielestäni hän sekä hänen yhtiönsä tiedottaa hyvin sijoittajille yhtiön asioista.

Tulossa on muitakin haastatteluita tässä kesällä. Joidenkin hallussa kysymykset ovat olleet kuukausia ja jollain yli vuoden, mutta kyllä ne vastaukset sieltä vielä saadaan. :sunglasses:

Kiitos ja mukavaa kesäistä viikonloppua!

11 tykkäystä

Huomenna julkaisen haastattelun, vaikka on juhannusaatto. :slight_smile:

Joten tervetuloa Foorumille ainakin sen. Olen hieman juhannusaikana vähemmän Foorumilla, pyrin käymään täällä säännöllisesti mutta jos olen sosialisoimassa ihmisten kanssa, niin sitten niissä hetkissä ei täällä käydä. :slight_smile:

Edelleen muistutan, että aika moni katuu lopettaneensa sijoittamisen ja usein tämä harrastus on päättynyt pohjiin. Harvempi vuosikymmeniä sijoittanut katuu harrastustaan ja tämä harrastus mahdollistaa paljon erilaisia asioita sekä antaa paljon.

Sivistystäkin tämä harrastus antaa, mutta myös tietysti tietynlaista kupla-ajattelua, jos suurin osa varsinkin lukemastaan on tietyn kuplan sijoitus- ja taloustekstiä. Aiemmin käytin tunteja lukeakseni laajemmin ajankohtaisista asioita ja kaikesta muusta; nyt lukemastani suurin osa liittyy sijoittamiseen ja yleisesti talouteen, mitkä toki myös sivistävät. Toisaalta nykyään ymmärrän tietyiltä osin esim. taloudesta vähemmän, koska tietojen soveltaminen erilaisiin muihin muuttujiin sekä eri “alueisiin” ei ole aina suoraviivaista ja tässäkin kohtaa auttaisi laajempi sivistys. Luen suhteellisesti aktiivisesti sekä monipuolisesti edelleen uutisia sekä luen asioista, mutta paljon vähemmän kuin joskus ennen - tarttisin 30 tunnin vuorokaudet, niin sit olisin tyytyväinen. :cowboy_hat_face:

Harmittaa huono YTD, mutta otin vinkeistä vaarin ja katson pidemmän aikavälin kehitystä:

image

Hyvää juhannuksen aikaa kaikille ja tulkaa lukee huomenna se haastis! :slight_smile:

23 tykkäystä

89. Erkka Salonen

Finnairin sijoittajaviestintä on mielestäni varsin onnistunutta monella tapaa ja siitä on varmasti isoilta osin kiittäminen Erkkaa, joka on täällä Foorumillammekin ollut aktiivisena. :slight_smile: Finnair on selkeästi ollut esillä sijoittajille eri kanavissa, kuten täällä ja muutenkin yhtiö on osannut kertoa kuulumisistaan ja ajankohtaisista aiheista sekä teemoista hyvin kattavasti ja selkeästi.

Erkan toiminnassa arvostan mm. sitä, että hän kiireisenä suuren yhtiön edustajana viihtyy Foorumillamme sekä lukemassa että myös kirjoittamassa. Laadukas sijoitusviestintä tuo luottamusta yhtiöön varsinkin pidemmällä aikavälillä.

Hänen edustamansa yhtiö on kaikille tuttu, mutta tässä vielä lyhyesti siitäkin:
Finnair on vuonna 1923 perustettu lentoyhtiö, joka on luonnollisesti Suomessa markkinajohtaja ja joka tykkää lennellä paljon niin Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan ja Aasiaankin. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen modernit lentokoneet ja sitä kautta mukavuutta että laatua. :slight_smile:

Halusin Erkan haastateltavaksi, koska hän on hyvin edustanut yhtiötään ja vaikuttaa oikein pätevältä kaverilta, joka edustaa kaikille tuttua ikonista yhtiötä. :slight_smile:

Erkka Salonen

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka olet.

Reilu nelikymppinen, espoolaistunut perheenisä alun perin Turun seudulta. Finnairilla erilaisissa tehtävissä vajaat seitsemän vuotta. Uusimpana pestinä vastaan sijoittajasuhteiden lisäksi konsernilaskennasta ja veroista. Aiempi työkokemus verotuksen ja yritysjärjestelyiden parista.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

Innokas hiihtäjä, mieltynyt kaikenlaiseen (turhaankin) triviatietoon, pitää matkustamisesta.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Hiihto, musiikki ja matkustus.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Hieman tylsästi se muodostuu lähinnä lasten kouluun laitosta, varsin monipuolisista työtehtävistä ja aikataulusta riippuen jostain harrasteesta.

5. Millainen olet sijoittajana?

Ostan oikeastaan kaiken pitkään salkkuun. Joskus hieman impulsiivisesti, joskus taas pitkän harkinnan jälkeen.

6. Millainen sijoitushistoriasi on? Onko sijoitustyylisi muuttunut ajan saatossa ja jos on, niin miten?

Sijoitushistoria alkoi jo IT-kuplan aikoihin vuosituhannen vaihteessa, mutta kun siinä yhteydessä aloittelevan sijoittajan näpit paloivat, innostus laantui joksikin aikaa. Tyyli on muuttunut vuosien saatossa harkitsevammaksi. Mukaan mahtuu vuosien varrella muutama FOMO-sijoitus, joka on kaduttanut jälkikäteen, mutta muuten olen pyrkinyt vähentämään impulsiivisuutta ja sijoittamaan laatuun.

7.Oletko sijoitustoiminnassasi saanut hyötyä siitä, että työskentelet IR-johtaja?

Mielestäni aika vähän. Töiden kautta tulee toki seurattua yhtiöitä hieman aiempaa aktiivisemmin, mutta suurta etua siitä ei saa.

8. Millainen salkku sinulla on, ja mitkä ovat sen suurimpia omistuksia?

Edelleen vahvasti Suomi-painotteinen salkku, vaikka ajatuksena on kasvattaa kv-painoa. Mukana on osinkokoneita, mörnijöitä ja kasvuyhtiöitä. QT on edelleen suurin.

9. Millainen on tyypillinen osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Kiinnostu, tutki, harkitse, osta, jos vielä kiinnostaa.

10.Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä kriteereitä poimiessasi osakkeita salkkuusi?

Tämä on muuttunut aikojen saatossa ja toisaalta se vaihtelee riippuen yhtiöstä. Jos haen tasaista osinkotuottoa, katse on luonnollisesti eri mittareissa kuin kasvuyhtiöitä poimiessa.

11. Mitkä ovat parhaita puoliasi sijoittajana, ja mitkä ovat heikkouksiasi sijoittajana?

Jonkinlaisena vahvuutena ajan myötä kasvanut kärsivällisyys ja heikkoutena FOMO-hairahdukset, joista on saanut maksaa. Ja ehkäpä sekin on heikkoudeksi laskettava, etten oikein osaa myydä juuri tuon vahvuuden takia. :slight_smile:

12. Mikä on ollut sijoitusurasi vaikeinta aikaa, ja miten selvisit siitä?

Varmasti mainitsemani näppien poltot IT-kuplassa ja toisaalta väärin ajoitetut ja muiden mielipiteisiin perustuneet FOMO-ostot. Kyse on lopulta ollut pienistä sijoituksista, joten niistä on kyllä päästy yli.

13. Miltä tuntuu olla Finnairilla töissä, ja mitkä ovat yhtiön parhaat puolet työnantajana?

Olen todella ylpeä finnairilainen. Matkailu on monipuolisena toimialana lähellä sydäntäni ja Finnairin kautta pääsen näkemään ja kokemaan sitä lukuisista eri näkökulmista.

14. Onko Finnair aidosti suomalainen yhtiö, ja miten näet yhtiön merkityksen Suomelle?

Vaikka lentoyhtiöiden toiminta on globaalia, Finnair on aidosti suomalainen yhtiö omistuspohjaa myöden. Finnairin merkitys Suomelle ja suomalaisille korostuu erityisesti vallitsevassa maailmanpoliittisessa tilanteessa, jossa Suomi tarvitsee varmat ja monipuoliset yhteydet maailmalle.

15. Miten sijoittajan kannattaisi seurata toimialaa?

Toimiala on tunnetusti suhdanneherkkä ja se reagoi herkästi myös erilaisiin ulkoisiin tekijöihin, joista korona oli ääriesimerkki. Toisaalta vahvat lentoyhtiöt pärjäävät myös vaikeampina aikoina. Kannattaa seurata koko toimialaa kansainvälisestä vinkkelistä, sillä Finnair on globaalisti pieni lentoyhtiö. Lentotoimialasta on saatavilla hyvin dataa esimerkiksi IATA:n ja lentokonevalmistajien raporttien kautta.

16. Millaisena näet Finnairin toimialan vuonna 2035? Vähentääkö ilmastonmuutos ja kohonneet kustannukset lentomatkustamista, vai onko silloin taivaalla sähkölentokoneita?

Sähkölentokoneita on varmaankin taivaalla, mutta ne liikennöivät lyhyitä reittejä ja kuljettavat pientä määrää matkustajia. Sähkölentäminen ei siis ole vastaus isommassa mittakaavassa vielä vuosikymmeniin. Suurin muutos reilussa kymmenessä vuodessa tapahtunee uusiutuvien polttoaineiden (SAF) käytön laajuudessa. Lentomatkustuksen ei ennusteta vähenevän, päinvastoin. Lentoyhtiöiden tulee kuitenkin tehdä merkittäviä investointeja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi jo tulevina vuosina.

17. Jos saisit napinpainalluksella opetettua yhden asian kaikille suomalaisille piensijoittajille, niin mikä se olisi ja miksi?

Hajauta. Valitettavan moni pistää munansa yhteen koriin, mistä seuraa väistämättä pettymyksiä.

18. Miksi sinä sijoitat, ja mitä sijoittaminen on antanut elämääsi?

Sijoitan, koska rahan kannattaa antaa tehdä työtä. Jos en sijoittaisi, en seuraisi taloutta ja erilaisia yhtiöitä niin tiiviisti. Sijoittaminen auttaa siksi myös nykyisissä työtehtävissä. Toki se tuo myös tietynlaista jännitystä elämään.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, jolla Alokkaasta voisi tulla parempi sijoittaja?

Jatka samaan malliin! En voi lakata hämmästelemästä aktiivisuuttasi ja tiedonjanoasi.

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoitusyhteisöä?

Haluan kiittää laadukkaasta ja aktiivisesta keskustelusta. Korona-ajan kovimman hypen laannuttua jyvät ovat keskustelussa erottuneet akanoista, joten keskustelu on entistä analyyttisempaa ja laadukkaampaa.


Kiitoksia Erkka ja kiitos panoksestasi Foorumille! :slight_smile:

Joskus mietin sitä, miten paljon jotkut yhtiöt saattavat käyttää rahaa viestintään tai johonkin yksittäiseen tilaisuuteen sijoittajille, mutta eivät tule Foorumillemme kirjoittelemaan, jossa yhdellä viestillä tavoittaa yhtiöketjusta riippuen sadoista tuhansiin ihmiseen. Se on jo plussaa, jos yhtiö kirjautuu Foorumille ja jakaa tai kertoo uusimmat uutiset + tiedotteensa - kaikki siihen päälle on vain plussaa. Finnair on todella iso yhtiö ja siellä on viestintäpuoli hyvin hanskassa ainakin sijoittajien suuntaan, joka näyttäytyy mm. siinä, että on jalkauduttu tänne Inderesin Foorumille.

Ne joilla tuntuu olevan viestintä hallussa tai/ja yhtiössä hyvä meno, niin kirjautuvat herkemmin Foorumille, jos viestintäpuoli ei ole hallussa eikä yhtiöllä mene hyvin, niin ei ehkä sitä osata tai/ja haluta tänne niin herkästi. :slight_smile:

Vaikka yhtiöllä ei menisi hyvin, niin jos yhtiö taitaa rehellisen ja hyvän viestinnän, niin kirjautumalla Foorumille ei ole kuin voitettavaa… ainakin minä näen asian niin. :slight_smile:

Kiitoksia ja mukavaa juhannuksen aikaa! :slight_smile:

58 tykkäystä

Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa! :slight_smile:

Kysymyksiä on lähetetty ainakin viidelle henkilöllle ja katsotaan, että millä aikataululla vastaukset tulevat. Erilaisia haastateltavia on tiedossa ja olen saanut myös hyviä vinkkejä siitä, että ketä voisin haastatella. Toki joku hyvä ehdotus voi toteutua vasta hyvinkin pitkän aikavälin kuluessa syystä taikka toisesta. :slight_smile:

Tämä vastaus saattaa kiinnostaa esim. Nesteen omistajia, koska tästäkin teemasta on keskusteltu. :slight_smile: Tässä on yksi monista esimerkeistä siitä, miten jokaisesta haastattelusta löytyy varmasti jotain hyödyllistä ajateltavaa.

Hauskaa maanantaita kaikille!

MIes jolla on sininen lippalakki  (lippalakissa keltainen sydän) on tietokoneen ääressä todella väsyneenä aloittamassa työpäiväänsä.

15 tykkäystä

Perjantaina olisi vuorossa Ruohonlahdesta tuttu kaveri, joka on tuttu iloisuudestaan ja reippaudestaan.

Hän osaa myös näyttää tunteensa esim. erään yhtiön haastatteluvideolla kuuluu taustalta hänen surullinen äänensä. Hänellä on useampia eri nimikkeitä ja lisäksi hän on tottunut ottamaan vieraat vastaan hyvällä tuulella.

Mielenkiinnolla odotan häneltä vastauksia siitä, mitä Ruoholahdessa tapahtuu ja millaisia ohjeita sekä ajatuksia hänellä on antaa meille - luulen, että hän erottuu ajatuksillaan selvästi muista haastateltavista.

Kivaa sijoitusviikkoa kaikille! :slight_smile:

9 tykkäystä

90. Torsti

Tämän jätkän, kun tapasin, niin heti pääsin vähän rapsuttamaan ja silittämään, kunnes hän lähti jahtaamaan kollegaansa. Ruoholahden lemminkinä oli pitkään @Verneri_Pulkkinen, mutta nyt sinne on saapunut muita haastajia ja yksi heistä on Torsti.

Torsti on sympaattinen ja suloinen herra, josta ei kukaan voi olla pitämättä. Hänen sosiaaliset taitonsa ovat mahtavat, koska hän saa muut hyvälle tuulelle eikä pahoita toisten mieliä. Toisin kuin stereotypinen suomalaismies, niin hän osaa hienosti ja avoimesti näyttää tunteensa. :slight_smile: Hän on mm. esiintynyt Inderesin videollakin.. (ihan alussa videota kuuluu hänen itkuaankin :frowning: )

Komea mies, eikö? :slight_smile:

Ja tässä sama mies ihmisensä kanssa:

IMG_5655

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka olet.

Oon Torsti, 4v Australian labradoodeli. Oon tehnyt toimistohommia ihan pennusta lähtien, aiemmin IT-alalla ja nyt täällä. Harrastan purjehdusta ja hanhenkakan salaasyömistä. Jazzbändissä olisin triangelin soittaja: mut huomataan, mutta en liidaa.

2. Kerro kuka Ruoholahdella on ihmisesi ja kuvaile häntä 30 sanalla

Tuulikki on 39-vuotias ja työskentelee henkilöstöjohtajana. Vaikkei meillä pomoja olekaan, joskus se yrittää mua käskeä. Useimmiten meillä natsaa ajatukset hyvin yksiin, ja suostun pyyntöihin. Tykätään käydä kävelyillä, lenkillä ja purjehtimassa.

3. Kerro kolme asiaa, mitä Ruoholahden toimistollakaan harvat sinusta tietävät.

    1. Rakastan kahlata ja juosta rantavedessä, mutta en tykkää uida.
    1. Mulla on kummikaverit Joonas ja Veera, jotka myös seuraa Inderesin sisältöjä. He oli mielissään mun uudesta työstä! Terkkuja :slight_smile:
    1. Hesarissakin uutisoitu susi/koira kerran puri mua Ruoholahden metroasemalla. Tuli verta ja kaikkee, mut ei sattunu enkä pelänny. Tuulikki oli hermona.

4. Kertoisitko sinun nelijalkaisista kavereistasi, joita siellä Ruoholahdella kanssasi on?

Mä olen inspiroinut ja saanut olla esikuvana kahdelle muullekin Inderesin työntekijän duudelille, joista toinen, Kasper Mellaksen Viljo, on meillä toisinaan hommissa. Hän on vielä tet-harjoittelija, jolta onnistuu vain lyhyemmät työpäivät.

Elsa on ihana mäyräkoira, jonka kanssa meil on…työystävyys syventynyt. No suoraan sanottuna Elsa nuolee mun ikeniä aina, kun nähdään. Se on aika kivaa.

Sit välillä toimistolla on muitakin koiria, joita en vielä ole päässyt tapaamaan kasvotusten. Mehän ollaan vielä toistaiseksi kolmessa kerroksessa, mutta vuoden vaihteessa päästään yhtenäiseen tilaan toisessa talossa, edelleen Ruoholahdessa.

(ping @Kasper_Mellas t. alokas :slight_smile: )

5. Mitä sinun toimenkuvaasi kuuluu toimistolla?

Aluksi oli suunnitelmissa tulla töihin vain muutamana päivänä viikossa, mutta muu henkilöstö kyseli mun perään niin ahkerasti, että nyt käyn officella lähes joka päivä.

Meille tyypilliseen tyyliin työnkuva ei oo kovin tarkkarajainen, teen sitä mikä vaatii huomiota. Oon ottanut hanskaan sekä tuloslähetyksiä että muita videoita (kuvat). Toi Fortum oli mun ensiesiintyminen, kolmantena työpäivänä. Tuulikki kuuli asiasta kaveriltaan ja siinä sitten käytiin keskustelut, että onks tää tontti, joka vaatii mun läsnäoloa. Yhteisöltä oon saanut esiintymisistäni pelkästään positiivista palautetta! Oon kyllä avoin myös risuille, ne on kans lemppareita.

(ping @Juha_Kinnunen t. alokas :slight_smile: )

Mä oon mukana kokouksissa välillä hereillä ja toisinaan nukkuen. Sit ihmiset tulee juttelee ja rapsuttelee, leikkimään vetoleikkejä ja toisinaan vien niitä kävelylle. Vierailijaryhmät on ihania, ne kaikki rakastaa mua ja usein löydän uusia bestiksiä. Oon aika hyvä lukemaan tilanteita, kuka haluaa mut syliin ja kuka ei niinkään. Ikinä ei voi tietää mitä työpäivä pitää sisällään!

Viime syksynä olin komennuksella Tukholmassa pari kuukautta, se oli uutta ja jännää. Siellä hommat oli samankaltaiset ku täällä ja opin vähän myös ruotsia.

Työpäivääni kuuluu myös metrotyömatkat, jolloin toisinaan valitsen uuden ihmisen, joka kaipaa rentoutumista. Painaudun hänen jalkaa vasten ja oon rapsutettavana, hiljaa lähellä. Tää taitaa olla yhtä tärkeetä mulle, kuin sille ihmisellekin.

6. Mikä toimistolla on kivointa ja mikä ikävintä?

Kivointa on työkaverit. Se fiilis, kun pitkän yön jälkeen pääsee aamulla toimiston ovelle, Tuulikki avaa sen, ja pääsen painaa täysiä käytävää pitkin tsekkaamaan ketkä kaikki on paikalla, hakee rapsutuksia, juomaan toimistolla vettä, heittämään tyynyt lattialle… Ai että. Meillä ihmiset tykkää työstään, mut veikkaan mun juoksevan sisään isoimmalla innolla ja nopeiten!

Ikävintä on lounastauot, joille en pääse mukaan. Silloin painan paniikkinappulaa ja uikutan like no tomorrow. Ja ikävää on joskus myös lähteä töistä, mulla on joskus hommat ikävästi kesken, kun Tuulikki haluis jo lähteä.

7. Sinun on pakko valita neljä ihmistä Ruoholahdelta, kenen näkemistä odotat eniten ja miksi?

Tää on helppo. Mun numero ykkönen on Antti Viljakainen, Viljakaisen Antti. Ei vitsi Antti on paras. Hänen työpöydällä on reaaliosinkopurkki, ja juoksen aina ekana moikkaamaan Anttia, kun pääsen ysikerrokseen käymään. Hänen työt ja puhelut joutais mun puolesta keskeytyä, kun tuun paikalle. Joskus joudun siinä vähän korottamaan ääntäni. No tässä harjoitellaan puolin ja toisin toimistoetikettiä vielä, kyllä se Antti on oppinut hyvin.

Sit seuraavana on Minna Avellan. Minde on antanut mulle mun rakkaimman lelun, jota en raaski edes suolestaa. Ja esitteli mut Elsalle. Ja antaa herkkuja. Minnan kans mulla on semmonen olo, että oon hieno poika.

No kolmosena on Mikael Rautanen. Mikael aina riehuttaa mut toimistolle tullessaan ja monina päivinä haluu ottaa pieniä rapsutteluhetkiä sohvalla <3

Sit Karoliina Loikkanen. Karoliina auttaa mua skarppaamaan, jos oon liian innokas. Mutta lähtee myös leikkeihin mukaan, kun töiltään ehtii.

(ping @Antti_Viljakainen, @Minna_Avellan, @Mikael_Rautanen ja @KaroliinaLoikkanen )

7. Jos saisit napinpainalluksella opetettua yhden asian kaikille Inderesin foorumilaisille, niin mikä se olisi ja miksi?

Älä rapsuta mua päästä, kyljet ja korvantaus ja maha, ne on kivempiä. Et säkään tykkäisi jos joku taputtaisi sua aina päähän heti ekana.

8. Miten sijoittaminen ja säästäminen mielestäsi hyödyttää koiria vai hyödyttääkö mitenkään?

Raha on välinearvo, ja niin kauan ku voittoja kotiutetaan säännöllisesti mun mahaan on sijoittaminen myös koirien etu.

9. Mitä haluaisit vielä kertoa ja toivottaa meidän foorumilaisillemme?

Lähetän rauhaa ja toivoa jokaiselle niitä tarvitseville. :rainbow_flag: Ja lisäksi mua saa moikata! Nähään! Ihanaa kesää!


Kiitoksia Torsti ja kiitoksia Tuulikille! :slight_smile:

Älä ole tylsä kiukutteleva X:n/Twitterin pesserivisseri, vaan ole kaikille hyvää mieltä tuova torstilainen! :slight_smile:

Torsteja tarvitaan enemmän tähän maailmaan, koska kiltteys ja hyväntahtoisuus vievät maailmaa eteenpäin.

Kiitoksia ja hauskaa viikonloppua kaikille! :blush:

77 tykkäystä

Mäkin haluaisin tällaisia työkavereita:

@Mikael_Rautanen:n tviitti kertoo paljon:

https://x.com/mikaelrautanen/status/1623325571252887554

Vähemmän olisi turskainen salkku mielessä, jos olisi Torsti vieressä. :slight_smile:


Sali on myös erinomainen tapa nollata pää, ehkä teen sen. :slight_smile: Motivaatiovideoksi katson, kun Austin Perkins otti 74-kiloisiin 836 kiloa. :open_mouth:


Mukavaa ja rauhallista viikonloppua!

14 tykkäystä