Alokas haastattelee

87. Mikael Maijala

Olen tavannut Mikaelin ja huomasin hänen olevan järkevä sekä älykäs että myös reipas. Hän vaikutti myös vähän tarkkailijalta, mutta toisaalta myös päämäärätietoiselta ja kuten monet muutkin indeläiset, niin hän on monipuolinen kaveri.

@Tomi_Valkeajarvi kertoi ajatuksiaan tiiminsä tulokkaasta:
Mikael on ensimmäisestä päivästä lähtien kotiutunut Inderesille todella luontevasti ja on ollut joka päivä hymyssä suin oppimassa uutta. Heitettiinpä hänet jopa suoraan kameran eteenkin viikon jälkeen kuvaamaan Spinnovasta videota, joka luonnistui kuin vanhalta tekijältä

Pakko yhtyä Tomin sanoihin ja tuntui siltä, kun näin hänet joku aika sitten, että Mikael olisi ollut jo kauemmin talossa ja nimenomaan kaikella hyvällä tavalla. Hän on loistava vahvistus erinomaiseen tiimiin!

Mikael Maijala portrait

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen Mikael, 24-vuotias kauppatieteiden opiskelija. Kauppatietieteitä opiskelen kolmatta vuotta EBS:llä Helsingissä. Kaveriporukassani minut tunnetaan sosiaalisena vitsiniekkana. Kiinnostus sijoittamiseen alkoi 18-vuotiaana lukiossa, kun yhteiskuntaopin ja historian tunneilla puhuttiin taloudesta ja yrityksistä.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen pelannut salibandya aktiivisesti nuorempana ja parhaimmillaan A-junnujen SM-tasolla. Olen ollut vaihto-opiskelijana Zagrebissa, Kroatiassa vuonna 2023. Aiemmassa työssäni olen toiminut turvallisuusalalla.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa. :slight_smile:

Urheilu on lähellä sydäntäni, joten kesäisin pelaan golfia ja arkenakin pyrin pitämään itsestäni huolta salilla käynnin ja lenkkeilyn avulla. Penkkiurheilun osalta jalkapalloa ja jääkiekkoa tulee aktiivisesti seurattua ympäri vuoden.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Tavallisena työpäivänä herään aikaisin ja herättääkseni itseni käyn suihkussa. Sen jälkeen syön aamupalaa ja katson hetken urheilua (esim. NHL:n pudotuspelien ottelukoosteita). Matkalla töihin tai luennolle luen uutisia ja viimeisimpiä sijoittamiseen liittyviä artikkeleita puhelimelta. Iltapäivällä käyn salilla tai lenkillä ja illan pyhitän rauhoittumiseen lukemalla, katsomalla viihdyttäviä videoita tai pelaamalla pleikkaria.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana olen riskinottohaluinen, mutta esimerkiksi itselleni liian tuntemattomiin asioihin kuten kryptovaluuttoihin en ole sijoittanut. Suosin hyvää osinkotuottoa (jonka mahdollistaa kannattava ja kasvava liiketoiminta) ja yrityksiä, joiden liiketoimintaa ja alaa ymmärrän selkeästi. Lähtökohtaisesti etsin salkkuuni yhtiöitä, joita pidän siellä vuosia. Treidaamista en harrasta.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoittamisen aloitin 18-vuotiaana kävelemällä pankkiin kädesssäni paperille kirjoittamani lista viidestä suomalaisesta itselleni tutusta yhtiöstä, joihin olin päättänyt sijoittaa ja kysyin asiakaspalvelijalta, vaikuttavatko nämä hyviltä kohteilta. Kesätyö- ja lahjarahojen säästin aina, jotta voisin kasvattaa osakepottiani. Ajatus yhtiöiden omistamisesta kiehtoi minua ja matkan varrella olen oppinut paremmin ymmärtämään arvostuskertoimia ja lukuja osakkeen hinnan takana. Olen suosinut suomalaisia yhtiöitä, koska niiden seuraaminen ja maantieteellinen tunteminen on osoittautunut eduksi. Toki osakkeiden lisäksi pieni osuus salkusta koostuu myös matalakuluisista rahastoista, joiden annan taustalla raksuttaa ilman sen suurempaa huomiota. Matkallani olen oppinut paljon kantapään kautta tekemällä paljon virheitä, joita voi aloittelevalta sijoittajalta odottaakin.

7. Mitä sinä tulit Inderesille tekemään?

Inderesille pääsy oli minulle suuri asia, koska olen usean vuoden ajan kuluttanut itse Inderesin sisältöä ja lukenut analyysejä. Olen osana yhteisötiimiä ja työhöni kuuluu muun muassa sisällön tuottaminen Inderesin someen, haastattelujen kuvaamista ja asiakaspalvelua.

8. Mikä on ollut ennakko-odotuksiin nähden yllättävin asia Inderesillä?

Olin yllättynyt miten hyvin minut otettiin vastaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien ja koko Inderesin tiimi on ollut tukenani. Yhtään ihmistä en ole tavannut ilman hymyä.

9. Miltä salkkusi näyttää? Mitkä kaksi osaketta luulet pitäväsi salkussasi pisimpään ja miksi?

Rahastojen osuus salkustani on neljäsosa ja kolme neljäsosaa koostuu suorista osake sijoituksista. Tällä hetkellä salkkuni suurin paino on finanssi ja tietoturva-alan yhtiöissä. Molempia aloja olen seurannut pitkään ja uskon pitkän aikavälin trendien tukevan niitä. Pisimpään salkussani näen pitäväni Sampoa ja F-Securea. Kyseiset osakkeet ovat olleet salkussani alusta asti ja kehittäneet liiketoimintaa jatkuvasti parempaan suuntaan, maksaen myös hyvää osinkoa. Uskoni yhtiöihin kantaa edelleen.

10. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Pyrin sijoittamaan lähtökohtaisesti vakaisiin ja hyviin osingonmaksajiin, mutta käänne- ja kasvuyhtiöitäkin hyvässä tapauksessa salkkuun voin hankkia. Ison velkataakan tai epämääräisen sijoittajaviestinnän omaavaa yhtiötä pyrin välttämään. Vältän myös yhtiöitä, joiden liiketoiminta on super syklistä, koska arvostan ennustettavuutta ja vakautta. Katson seuraamieni uusien yhtiöiden kurssikehitystä ja historiaa saadakseni paremman kuvan, mitä yhtiössä on tapahtunut ja mitä se pitää sisällään. Katson myös eri analyytikoiden suosituksia ja kommentteja yhtiöstä saadakseni lisää näkemystä yhtiön tulevaisuudesta. Mikäli muun muassa P/E luku on matalalla ja osinkoprosentti korkealla tasolla historiaan nähden eikä yhtiön tulevaisuudessa näy merkkejä huonosta kehityksestä pitkällä aikavälillä, harkitsen yhtiötä salkkuuni. Yleensä tällaisen tilanteen omaavilla yhtiöillä on nykymarkkinassa/lyhyellä aikavälillä haasteita tai epävarmuuksia, mutta silloin pitääkin punnita ovatko haasteet väliaikaisia ja selätettävissä.

11. Analysoi salkkusi kolme suurinta omistusta (en tiedä, mitä omistat ja seuraat, joten siksi tämä muotoilu :slight_smile: )

1. Sampo: Yhtiö löysi tiensä salkkuuni jo kuusi vuotta sitten sijoitusurani alussa. Vakuutus bisnes on ennustettavaa ja tuloksenteko tasaista, joten tätä voi rauhallisin mielin omistaa ja antaa osinkojen kilahtaa tilille. Osana arvonluontia Nordean myynti ja Mandatumin irtautuminen ovat tukeneet Sammon vakautta ja sijoittajan näkökulmasta tuottaneet lisäarvoa.

2. Nordea: Nordean löysin vajaan kymmenen euron pinnasta vuonna 2023 ja osoittautunut hyväksi yhtiöksi omistaa nykyisessä taloustilanteessa. vahvaa osinkoa maksava ja hyvään tuloskuntoon laitettu yhtiö, vaikka korkotaso tuleekin tulevaisuudessa laskemaan.

3. F-Secure: Lähdin kunnolla mukaan F-Secureen silloin, kun F-Secure ja WithSecure jakautuivat. Kilpailuetuina näen yhtiön tunnettavuuden esimerkiksi Suomessa ja Euroopassa, sekä vahvan ja laajan kumppanikanavan. Kannattavuus on hyvällä tasolla ja näen F-Securen tulevaisuuden näkymät positiivisina kasvavalla markkinalla, vaikka ala onkin hyvin kilpailtu.

12. Minkä alan yhtiöt kiinnostavat tällä hetkellä erityisesti Hesulissa ja miksi?

Kiinnostavimpia tällä hetkellä ovat mielestäni pienemmät kasvuyhtiöt ja miksei isommatkin yhtiöt, jotka tekevät bisnestä suoraan kuluttajien kanssa. Mahdollinen korkojen lasku voisi vaikuttaa positiivisesti kuluttajien ostovoimaan ja helpottaa yhtiöiden rahoitusta. Toki täytyy ottaa huomioon, kuinka paljon tätä on jo laskettu osakkeiden hintoihin sisään ja arvioida yhtiöiden kilpailuetuja pidemmällä tähtäimellä.

13. Mikä yhteisötiimin aikaansaannoksista ansaitsisi enemmän huomiota ja miksi? (saa mainostaa!)

Olen ylpeä yhteisötiimin tekemisistä kaiken kaikkiaan ja haluan jakaa tasapuolisesti kiitosta ja respektiä timille.

14. Ruoholahden sankarit

a. Kuka on Inderesin potentiaalisin hyzonisti?

Liian vahvaa hyzonismia en ole vielä toimistolla huomannut, mutta eoköhän sekin kukka puhkea kukkaan pian. mainitaan tässä vaiheessa nyt Verneri, jolta olen useimmin kuullut erilaisista keisseistä.

b. Kuka on yhteisötiimin ilopilleri?

Vepua ei voi kyllä sivuuttaa. Hänen juttujaan on hauska kuunnella ja nauru tarttuu.

c. Kuka viihtyy Ruoholahden keittiössä eniten?

Ehdottomasti Kasper Mellas. Mies näkyy kyllä keittiössä, mikäli on toimistolla paikalla.

d. Kenen analyytikon ääni kuuluu eniten toimistolla?

Parin viikon toimistolla olon aikana Kasperin ääni on kuulunut ehkä selkeimmin keittiön ääreltä ja/tai työpisteeltään.

(ping @Kasper_Mellas ja @Verneri_Pulkkinen, pingasin teiät, jotta huomaatte :slight_smile: t. Alokas)

15. Mikä on Inderesin Foorumissa parasta, ja miksi? Mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä ketjua, ja miksi?

Parasta foorumissa on sen käyttäjät ja aktiivisuus eri ketjuissa. Arvostan sitä, kuinka ihmiset uskaltavat tuoda omia näkemyksiään esiin ja luoda keskustelua.

Itselleni tärkeimmät ketjut ovat yhtiökohtaiset ketjut Sammosta, F-Securesta ja Nordeasta. Syynä yhtiöiden osuus omassa salkussani ja halu kuulla eri ihmisten mielipiteitä kyseisistä yhtiöistä.

16. Jos saisit tavata viisi nimimerkkiä, niin ketkä valitsisit ja miksi?

Minulla ei ole liiaksi tuntemusta foorumin ihmisistä nimimerkkien takana, mutta nimetään seuraavat nyt heidän aktiivisuutensa kautta ja ihan mielenkiinnosta. Uskon, että keskustelu näiden ihmisten kanssa olisi mielekästä ja varmasti löytyisi erilaisia näkökulmia aiheisiin:

• Sijoittaja-alokas, timontti, NukkeNukuttaja, SuomenBuffet ja Divinesia

(ping @timontti, @NukkeNukuttaja, @SuomenBuffet ja @Divinesia tägäsin teiät, jotta huomaatte :slight_smile: t. alokas)

17. Mitkä ovat pääsyitä sille, että sijoitat?

Haluan taata itselleni tulevaisuudessa mahdollisuuden vaikuttaa muun muassa omaan työntekoon ja taloudelliseen hyvinvointiin kasvattamalla omaa varallisuuttani.

18. Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?

Maisterin paperit suoritettuna ja rahoitusalalla / sijoittamiseen liittyvissä tehtävissä. Esimerkiksi analyytikon työ on ollut haaveena ja olisi mahtavaa päästä kehittämään itseäni myös sijoittajana.

19. Mitä Alokkaan pitäisi tehdä, että hän ei olisi enää viiden vuoden päästä turskalla?

Tärkeää on, ettei synnytä liiallista tunnesidettä yhtiöihin vaan pystyy tekemään havaintoja ja päätöksiä myös faktapohjaisesti. Huonoista yhtiöistä kannattaa irtautua mieluummin turskalla kuin odottaa esimerkiksi ikuisesti kurssinousua.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilaisia täytyy ehdottomasti kiittää aktiivisesta ja intohimoisesta keskustelusta, aiheesta kuin aiheesta. On mukava seurata foorumilaisten jakaessa erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä hyvässä hengessä.

Kiitos fiksuista vastauksista Mikael!

En tiedä, mistä Inderes repii tällaisia kavereita, jotka toisaalta vaikuttavat kokeneilta kavereilta, mutta Miksunkin ikää katsoessa, niin työ- ja sijoitusvuosia ei nyt valtavasti voi olla. :open_mouth: Luulen, että Inderes saa häneltä paljon tuoretta ja hyvää erilaista näkemystä asioihin, joka auttaa siinä ettei Inderesistä tule Casa Poporuluin kaltaista gonahtanutta virkamiestaloa.

Tämä on oikein osuva ohje mulle ja monille muille. Faktapohjaisuus on ihan hyvä lähtökohta miettiessään sijoituspäätöksiä… eikä mikään itsestäänselvä juttu tässä fomotusmututuslajissa. :smiley:

Kiitoksia ja mukavaa perjantain jatkoa! :slight_smile:

63 tykkäystä