88. Osinkoinsinööri Jesse Viljanen
Jos tarvitset motivoivaa tuhkimotarinaa, miten päästä elämässä eteenpäin, niin tässä sulle olisi sellainen, eli kaikille Suomen sijoitusmaailmaa seuraaville tuttu Osinkoinsinööri. Hän on varmasti tullut tutuksi sosiaalisessa mediassa, omasta blogeista, eri sijoitussivustoilta, mediasta jne.
Jesse on monessakin mielessä erinomainen esimerkki, ei vain sijoittajana ja vaurastujana. Hän on mukava ja maanläheinen kaveri, joka asenteellaan ja maanläheisellä viisaudellaan pärjää ja on pärjännyt elämässään. Hän on monille tärkeä esikuva siinä mielessä, että hän kirjoituksillaan ja ajatuksillaan motivoi sekä pystyy antamaan arjen valintoihin apua - ei vain sijoituksiin. Tietysti varsinkin sijoitusjutuissakin hän on harvinaisen fiksu ja tietäväinen.
Jos haluat vaurastua ja hyviä vinkkejä sekä ajatuksia arkielämään, niin suosittelen seuraamaan Jesseä. Hän on nimenomaan hyvällä tavalla tavallinen kaveri, joka tekee hänestä myös hyvin samaistuttavan.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
- Se köyhyydestä vauraaksi noussut jamppa, joka pyrkii kaikella tekemisellään olemaan mahdollisimman hyödyllinen muille ihmisille ja yhteiskunnalle, ja jättämään mahdollisimman positiivisen jäljen maailmaan. Minulle kaikkein tärkeintä on muiden ihmisten auttaminen.
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- Minulle on lapsena annettu kolme päivää elinaikaa, mutta selvisin kyseisestä taudista ainoana lapsena Suomessa sinä vuonna. Olen koko nuoruuteni harrastanut saappaanheittoa ja ollut MM-kisoissa aina parhaan kolmen joukossa. Olen ollut World of Warcraftin pelaaja nuorena, ja olen pelannut kyseistä peliä yli 10 000 tuntia.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.
- Harrastuksia sijoittamisen ja bloggaamisen ulkopuolella on kalastaminen, kuntosalilla käyminen ja tietokonepelien pelaaminen. Aina, jos en tee jotain järkevää, niin pyrin viettämään aikaa näiden kolmen asian parissa.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
- Teen päivätyönä vanhemman projektipäällikön töitä pienessä lääkekehitysyrityksessä, missä teen neljäpäiväistä työviikkoa, mutta 10-tuntisia päiviä. Joten arkipäivät maanantaista torstaihin menevät hyvin pitkälti työn merkeissä. Muuten arkipäivät menevät sitten puolisoni ja kahden koirani kanssa aikaa viettäessä, jos en tee toiminimiyrittäjyyteen liittyviä asioita, kuten kirjoitan blogitekstejä eri sivustoille. Pyrin myös sisällyttämään jokaiseen päivään itseni kehittämistä esimerkiksi Youtube-videoiden, podcastien tai kirjojen muodossa. Jonkin verran myös lähiaikoina aikaa on kulunut hallitustyöhön.
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
- Olen ensisijaisesti osakesijoittaja, vaikka omistan myös sijoitusasuntoja kaksi. Osakesijoittajana olen osakeholdaaja, joka monitoroi aktiivisesti sijoituksiaan, mutta käyn hyvin harvoin kauppaa. Tasapainotan salkkua ostamalla, en myymällä. Annan loistavien yrityksien pysyä salkussa niin kauan kuin ne ovat mielestäni loistavia, vaikka ne näyttelisivät suurta osaa salkusta. Myyn pysyvästi huonoiksi muuttuneet yritykset ja toimialat pois salkusta piittaamatta tappioiden määrästä. Sijoitan sekä kasvu että tasaisen tuloksen tekeviin ja vähemmän kasvaviin yrityksiin, ja en sano ei osingoille vaan enemmänkin kyllä. Pyrin miettimään yritysten sopivuutta salkkuun +20 vuoden näkökulmasta ja yksittäisillä kvartaaleilla ei ole minulle merkitystä. Ensisijaisesti pyrin luomaan ylisukupolvista varallisuutta sijoittamisellani.
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Päädyin sijoittamisen pariin kuin vahingossa, kun tarkistin parhaan ystäväni opinnäytetyötä, joka liittyi johdannaisiin. Satuin mainitsemaan työkaverilleni tästä opinnäytetyön tarkistamisesta kahvitauolla, ja hän samalla kertoi harrastavansa sijoittamista, mutta osakepoimintaa. Kiinnostuin asiasta itselleni tyypilliseen tapaan välittömästi ja pienen ohjauksen jälkeen ahmin kymmenittäin sijoituskirjoja ja aloin lukemaan aiheeseen liittyviä blogeja. Aloitin hyvin nopeasti tästä käänteentekevästä keskustelusta osakesijoittamisen itse säästämälläni 1000 euron pääomalla joulukuussa 2015, kun ostin Oriolaa. Tämän jälkeen olen sitten omin pikkukätösin säästänyt kaiken sijoitetun pääoman palkkatuloistani ja sijoittanut joko suoraan yksittäisiin osakkeisiin tai sijoitusasuntoihin. Tänään sijoitusvarallisuus (osakkeet + asunnot) on hieman reilu 130 000 euroa. En ole siis rahastosijoittanut kuin aivan alkumetreillä parin kuukauden ajan, kun testasin miten se toimii.
7.Jesse, mistä nimimerkkisi Osinkoinsinööri kumpuaa?
- Osinkoinsinööri ei itse asiassa ollut ensimmäinen nimimerkki mitä pohdin vaan se oli Osinkokemisti, mutta jälkimmäinen olisi ollut harhaanjohtava, kun en ole kemisti vaan insinööri kemian alalta. Osinkoinsinööri sopi mielestäni sillä hetkellä parhaiten kuvaamaan omaa tekemistäni, kun aloitin sijoittamisen ja myös omaa pitkän aikavälin tavoitetta. Osingot olivat hyvin tärkeässä asemassa aloittaessani sijoittamisen, koska ajattelin sen olevan tie onneen ja hyviin tuottoihin. Tietysti nykyään se ei ole lähelläkään ainoa sijoituskriteeri, vaikka osingoista edelleen pidänkin. Tämän lisäksi taloudellisen riippumattomuuden tavoittelu on liitettynä sijoitusvarallisuuden kassavirtaan eikä myymiseen, jolloin osingot ovat hyvin tärkeässä asemassa.
8. Tuleeko stressiä siitä, että olet näkyvä ja tunnettu sijoittajavaikuttaja omalla nimellä? Mitkä ovat olleet suurimmat hyvät puolet olla sijoittajavaikuttaja?
- En ole nyt aivan varma aina omasta tunnettavuudestani, vaikka suurin osa minut sijoituspiireissä tietääkin. Todellisuudessahan asia on niin, että ei suurempaa osaa ihmisistä kiinnosta tippaakaan mitä minä touhuan, joten en osaa tästä asiasta sen takia hirveästi stressiä ottaa. Yksi asia, mihin ”näkyvyys” on vaikuttanut, on se, että mietin hyvin tarkkaan mitä sanon missäkin tilanteissa. Se ei ehkä olisi pahitteeksi monelle muullekaan ihmiselle, vaikka ei olisi tunnettu.
- Ehdottomasti parhaimmat puolet sijoitusinfluensserina olemisena on se, että on päässyt auttamaan useita kymmeniä ihmisiä parantamaan omaa taloudellista asemaa ja ystävystyminen/verkostoituminen muiden sijoitusbloggaajien tai alalla olevien ihmisten kanssa.
9. Minkälainen salkku sinulla on tällä hetkellä? Mitkä ovat sen kolme suurinta omistustasi ja miksi?
- Sijoitussalkku löytyy blogista aina euron tarkkuudella, joten varmaan osalle se on jo tuttu. Euromääräisesti eniten rahaa on kiinni kahdessa sijoitusasunnossa, mutta osakesalkun puolella suurimmat positiot ovat Novo Nordiskissa, Medpacessa ja Pandorassa. Novo siksi, että näin Semaglutidin (Ozempic/Wegovy) potentiaalin ennen kuin viimeisen ihmiskokeen tulokset tulivat ja tästä ostosta kurssi on melkein 8-kertaistunut. Medpace toimii toimialalla (kliininen tutkimusorganisaatio, CRO), jossa tiedän työn puolesta olevan massiivisen kannattavia toimijoita. Parhaimmat eivät vaan listaudu, koska eivät tarvitse rahaa, kun printtaavat rahaa kuin FED konsanaan. Medpace oli yksi tunnistamistani pörssilistatuista hyvistä yrityksistä, jota ostin koronapaniikissa kirjaimellisesti alhaisimmasta pörssinoteerauksesta. Osakekurssi on ostostani hieman yli 6-kertaistunut. Pandoraa ostin 2018 aikana, kun se oli Tanskan pörssin yksi shortatuimpia yrityksiä, mutta itse uskoin sen valoisaan tulevaisuuteen (”premium-näköisiä koruja halvalla, joka kestää myös huonotkin talousajat”). Osakekurssi on noin 3-kertaistunut ostohetkestäni. Nämä osakkeet ovat kärjessä siksi, että osakesalkkuni hoitaa konsentroitumisen itse, kun myyn huonot yritykset pois ja jätän koskematta hyviin yrityksiin.
10. Sinun on pakko valita kaksi osaketta, jotka pidät salkussasi viisi vuotta, mitkä ne olisivat ja miksi?
- Lähtökohtaisesti tarkoitus pitää kaikki salkussa olevat yritykset yli viisi vuotta, mutta suurin vakaumus on Novo Nordiskissa ja Nesteessä. Vaikka Novo Nordiskin kurssi on moninkertaistunut, niin uskon semaglutiden myynnin kasvavan vielä massiivisesti seuraavien vuosien aikana, joten olisi typerää myydä vielä nyt, kun patentit suojaavat. Nesteen tulevaisuus on mielestäni valoisa biopohjaisten lentopetrolien puolella, jossa heidän tuotantonsa saa monin kymmenkertaistua ennen kuin tulee mitään rajoja vastaan olettaen, että maailmaa kiinnostaa vielä jossain vaiheessa alkaa vähentää päästöjä.
11. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
- Haluan omistaa yrityksiä ensisijaisesti toimialoilta, joista pidän ja haluan myös parhaimmassa tapauksessa olla ”ylpeä” omistaja. Kun olen tunnistanut minua kiinnostavan toimialan tai yrityksen, siirryn lukemaan yrityksen vuosikatsaukset edelliseltä viideltä vuodelta ja teen kirjauksia ”yritysten arvottaminen” Exceliini. Tällä työkalulla katson useita yrityksen taloudellisia lukuja, niin tuloslaskelman kuin taseen puolelta. Fundamenttianalyysin jälkeen koitan tunnistaa yrityksen mahdollisuudet ja riskit tulevaisuudessa ja kysyn aina itseltäni kysymyksen: Onko tämä yritys todennäköisemmin paremmassa jamassa 20 vuoden päästä vai huonommassa kuin nyt? Jos vastaus on kyllä, niin päätän viimeisenä osakkeelle hankintahinnan millä sitä ostan. Yritys voi olla tällä hankintalistalla pitkääkin, jos se on omasta mielestäni yliarvostettu.
12. Mitä asioita sinä huomioit nimenomaan osinko-osakkeita valitessasi?
- Osinkoyrityksiä koskee käytännössä samat parametrit kuin muitakin yrityksiä, mutta kiinnitän näiden osalta erityisesti huomiota siihen, että miten hyvällä tasolla osingonmaksu on suhteessa tulokseen ja taseeseen. Esimerkiksi jos näen yrityksen olevan velkaantunut ja samaan aikaan jakavan suurimman osan tuloksesta ulos osinkoina pohdin, että onko yrityksen johdolla aivan kaikki muumit laaksossa.
13. Analysoi nämä yhtiöt viidelläkymmenellä sanalla.
a. Kemira
- Ilmastonlämpenemisen edetessä on päivän selvää, että vedenkäsittelytarpeet tulevat lisääntymään maailmassa ja vedestä tulee lopulta hyödyke, mistä kaikki kilpailevat. Vesikemikaalien tärkeys tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa, kun ihmisten määrä kasvaa maapallolla. Ainoa epäselvä asia on se, että onko Kemira voittajien puolella omalla toimialallaan. Itse uskon, että on.
b. Metsä Board
- Ympäristöystävällisten ja kestävien kartonki- ja pakkausmateriaalien kysyntä kasvaa, vaikkakin niiden kysyntä on todella herkkä suhdannevaihteluille. Yritys on vakavarainen ja sillä on normaalitilanteessa erinomainen kannattavuus, ja se on yksi Euroopan johtavista kartonginvalmistajista. Metsä Boardissa on toiminut hyvin se, että ostaa yritystä aina silloin kuin se on kalliimmillaan.
c. Neste
- Koko maailma ei pysty nykyisillä akkuratkaisuilla sähköistymään, joka koskee erityisesti raskasta liikennettä ja lentämistä. Tämän siirtymävaiheen on parasta kulkea biopohjaisilla polttoaineilla, jossa Neste on tähtikaartia. Erityisesti investoinnit biopohjaiseen lentopetroliin ovat mielestäni järkeviä ja tulevat parantamaan yrityksen kannattavuutta. Lyhyen ajan näkymät heikot, mutta pitkän aikavälin näkymät erinomaiset.
d. Novo Nordisk
- GLP-1 analogien (kuten semaglutidi) markkinat tulevat olemaan massiiviset, josta riittää kaikille toimijoille omat siivunsa. Tällä hetkellä ainoa rajoittava tekijä semaglutide-tuotteiden myynnissä on valmistuskapasiteetti, mihin Novo Nordisk reagoi ostamalla Catalentin Fill&Finish-toimitilat. Patentit suojaavat tuotetta vielä pitkään, minkä vuoksi kyydissä voi istua rauhassa.
14. Mitkä ovat Sinulle Inderesin tärkeimmät materiaalit?
- Olen Inderesin Youtube-kanavan suurkuluttaja ja olen melko varmasti nähnyt jokaisen Vernerin vartin tähän päivään asti. Katson myös usein yritysesittelyjä ja muita videoita. Jos olen sijoittamassa johonkin suomalaiseen yritykseen, niin pyrin katsomaan Inderesin analyytikoiden näkemykset lähinnä siksi, että miksi tai mistä he ovat kanssani eri mieltä.
(ping @Verneri_Pulkkinen, pingasin sut, jotta huomaat t. alokas )
15. Miten voisi kehittyä jatkuvasti osakepoimijana? Tuntuu, että useimmat meistä jää tietylle tasolle ja siksi pohdin tätä, että miten ylläpitää jatkuvaa oppimista
- Jatkuvan kehittymisen kulttuuri on itselle hyvin tärkeätä, joten pyrin lukemaan ja katsomaan mahdollisimman monipuolisesti erilaisista asioista, joka laajentaisi osaamistani sijoittamisen saralla. Tämän lisäksi pyrin osallistumaan relevantteihin koulutuksiin kasvattaakseni osaamistani, joista viimeisenä ostin juuri Heikki Keskivälin kurssin. Ainakin itselläni tämä tapa on auttanut huomaamaan, miten hemmetin hataralla sijoituspäätökset ovat olleet sijoitusuran alkumetreillä. Monipuolisesti maailmaa seuraamalla ja omia tekemisiin kriittisellä silmällä seuraamalla oppii huomaamaan erilaisia riippuvaisuussuhteita asioiden välillä ja myös tunnistamaan omat käyttäytymisvinoumat.
16. Sinulla on myös sijoitusasuntoja, kertoisitko enemmän siitä, esimerkiksi miten harjoitat sitä toimintaa ja mikä on sinun strategiasi siinä hommassa?
- Asuntosijoittaminen tuli kuvioihin lähinnä siksi, että halusin hajauttaa riskiä, oppia uutta ja saada pienemmällä riskillä velkarahaa tukemaan nopeampaa vaurastumista. Ostan asuntoja vain Turun alueelta ja ensisijaisesti kaksioita, koska niissä kilpailu ei ole niin massiivista kuin yksiöissä, mutta remontointikustannukset eivät ole vielä niin korkeita kuin kolmioissa tai sitä suuremmissa asunnoissa. Omistan tällä hetkellä puoliksi kaksion kaverini kanssa ja sitten puoliksi kolmion yhdessä puolisoni kanssa, joka oli entinen kotimme. Tarkoituksena on vielä kasvattaa asuntosijoitusportfoliota 2-5 asunnolla, mutta tällä hetkellä olen keskittynyt vain vakuuksien keräämiseen.
17. Miten pystyt yhdistämään elämästä nauttimisen ja säästämisen? Jotkut sanovat, että jos säästää ja sijoittaa paljon, niin ei pääse nauttimaan elämästä.
- Lähden vastaamaan kysymykseen kysymyksellä. Onko elämä elämisen arvoista, jos kaiken tulon käyttää aina kokonaisuudessaan, jolloin elät koko elämäsi veitsi kurkulla ja yksikin yllätys tuhoaa taloutesi? Jos jostain saa itselleen stressin ja huonon olon aikaiseksi, niin se on edellä mainittu. Mielestäni elämästä nauttiminen ja säästäminen ei ole toisiaan poissulkevia asioita, mutta kaikkea on hyvä tehdä kohtuudella. Itsekin pystyisin säästämään tuplasti enemmän kuin nykyään teen, mutta en halua sellaista elämää, jossa esimerkiksi matkustaminen pitäisi jättää kokonaan pois.
18. No niin… mitä konkreettisia tavoitteita sinulla on sijoittamisen suhteen ja miten aiot tulevaisuudessa hyödyntää sijoittamisen tuomaa vaurautta?
- Konkreettisia tavoitteita on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus 50-vuotiaaseen mennessä, mikä omalta osaltani tarkoittaa 600 000 euron osakesalkkua ja kolmea maksettua sijoitusasunnon puoliskoa Turun seudulta. Tämän salkun tuottamalla kassavirralla ja pienimuotoisella työn tekemisellä voin rahoittaa niin puolisoni kuin oman elämäni. Sijoitusvarallisuuden ultimaattinen tarkoitus on antaa minulle enemmän vapauksia valita ja vähentää työn määrää, mutta ei missään tapauksessa lopettaa sitä.
19. Alokas on sijoittanut vuodesta 2018 lähtien ja on edelleen turskalla, pitäisikö hänen vain siirtyä kokonaan matalakuluisiin indeksirahastoihin?
- Luulen niin, että Alokkaalle ja myös allekirjoittaneelle taloudellisesti järkevintä olisi tuupata kaikki eurot indeksirahastoihin suorien osakesijoitusten sijaan, mutta sitten jäisi samalla niin paljon oppeja saamatta, joita käyttää niin työssä kuin elämässä. Ehkä binäärisen ajattelun sijaan voisi pohtia molempia vaihtoehtoja sopivalla painolla, niin että saat molempien maailmojen hyödyt.
20. Mistä haluat kiittää Inderesiä ja Suomen Twitter-yhteisöä?
- Kiitän Inderesiä erityisen paljon siitä, että tarjoavat niin laadukasta sisältöä kaikkien suomalaisten sijoittajien nähtäväksi ja nautittavaksi. Varmasti jokainen suomalainen sijoittaja jakaa näkemyksen kanssani, että laadukkainta analyysiä tuottaa Inderes. Twitterissä kiitän siitä, että miten huipputyyppejä siellä on jakamassa ilmaista ja ainutlaatuista sisältöä sijoittajille. Erityismaininnan ansaitsee Heikki Keskiväli, Pekka, Mirko Hurmerinta ja Jukka Lepikkö.
(ping @Heikki_Keskivali, @Mirko_Sampo_IR + @Jukka_Lepikko, pingasin teidät, jotta huomaatte t. alokas )
Kiitos Jesse mainioista ajatuksista!
Voi olla monia eri syitä sijoittaa, mutta enemmän tai vähemmän aika monet sijoittavat ainakin osittain vaurastumisen takia ja vauraudesta sitten on taas kaikenlaista hyötyä sekä iloa.
Kaikille ei sovi megasäästeliäs elämäntapa, mikä on täysin ymmärrettävää enkä varsinaisesti suosittele omaa tapaa kellekään kuin itselleni. Mutta… mitä kaikkea luenkaan suomalaisten säästämistaidoista , niin järkytyn joka kerta ( vain yleisellä tasolla ja on erilaisia elämäntilanteita sekä yllätyksiä, eli ei kaikki ole syypäitä epäonneensa) - tienasi joku sitten 2000, 4000 tai 8000 euroa, niin ei silti meinaa jäädä käteen sekä ollaan ongelmissa ja stressaantuneita. Normaalissa tapauksessa kohtalainen säästöaste ei oikeasti laske elämäntasoa juurikaan ja pidemmässä juoksussa säästöt tuovat upean turvallisuuden tunteen sekä mahdollisuuksia, jos tuhlaa aina kaiken eikä säästä, niin käytännössä elämäntaso usein säilyy samanlaisena, jos säästää niin saa turvaa sekä parempaa elämisen laatua mukavan kodin tai vaikka kesämökin muodossa.
Jos minä en olisi ollut säästeliäs, niin mulla ei olisi turvaa tai tätä unelmieni kotia, minkä ostin tienatessani alle mediaanitulojen, jollaista monet keskituloiset pariskunnatkaan eivät pysty välttämättä ostamaan. Teen töitä kotona, viihdyn kotona… mun elämiseni laatu on kodissani aika korkealla, tämän arvo on noussut, menot ovat pienet… Asun unelmakodissani, harrastan, mitä haluan ja näen paljon ihmisiä - enpä kauheasti kadu säästämisiäni, jotka ovat mahdollistaneet kaikenlaista + nautin säästeliäisyydestä ja näistä elämäntavoista.
Kiitoksia ja mukavaa viikonloppua!