Alokas haastattelee

93. Katja Hakala, Sales Manager, OP Markets

Katja vaikuttaa mielestäni loogiselta ihmiseltä, joka osaa aidosti katsoa asioita objektiivisesti ja järkevästi. Hän tietää selvästi paljon ja haluaa avoimesti kehittyä sekä oppia että mennä eteenpäin. Hän on vielä oikein mukava ja hänestä huokuu tietty uskomaton reippaus, joka vie hänet sinne, minne hän haluaa.

Katja on tullut tutuksi mm. OP:n tubevideoiden kautta ja muutenkin. Aikaisemmassa kappaleessa oli osasyitä sille, miksi halusin hänet haastateltavakseni, mutta onhan niitä muitakin esimerkiksi pidän hänen varsin energisestä, rohkeasta ja positiivisesta asenteesta.

On mahtavaa, että suomalaiset ovat alkaneet sijoittaa yhä enemmän ja on pakkoa sanoa, että sijoittajat ovat usein ihan fiksua porukkaa. Toki tähän joukkoon mahtuu kaikenlaista porukkaa ja sijoittajaskenessäkin on omat meeminsä, kuten; joka asiassa oikeassa olevat someüber-asiantuntijat, jotka valittavat vähän kaikesta ja uhriutuvat asemastaan täällä maapallolla (heissä itsessään ei ole ikinä vikaa) :slight_smile: . Onneksi tällaisten meemityyppien, lisäksi on aidosti erilaisia positiivisia esimerkkejä kuten Katja, jotka omalla toiminnallaan saavat ihmiset sijoittamaan, mikä johtaa usein oman talouden hallintaan, eli turvaan ja mahdollisuuksin - mitkä tuovat sitä onnea! :slight_smile:

Kannattaa lukea ajatuksella Katjan ajatuksia herättävät vastaukset läpi. :slight_smile:

Kuva

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Asustelen Espoossa avopuolisoni kanssa. Arki koostuu pankissa työskentelystä ja futiksen pelaamisesta. Olen kiitollinen siitä, että minulla on kaksi eri ”ammattia”, joihin molempiin suhtaudun suurella intohimolla. Kaikki urheiluun liittyvä on lähellä sydäntäni.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

• Pelaan futista helsinkiläisen PK-35:n riveissä Kansallisessa Liigassa. Olen urani aikana edustanut myös FC Honkaa ja TPS:sää Suomessa sekä Oxford Unitedia Englannissa. Saan suurimmat adrenaaliryöpyt edelleen futiskentällä, ja toivon että polveni kestäisivät vielä montaa ehjää kautta.
  • Olen asunut Suomen lisäksi kolmessa muussakin maassa elämäni aikana. Olin parin kuukauden ikäinen, kun muutimme perheeni kanssa Luxemburgiin, missä vietimme yli 10 vuotta. Olen lisäksi opiskellut Englannissa Oxfordissa ja Saksassa Münchenissä. Aivan mielettömän hienoja kaupunkeja.
  • Minulla on käynnissä toinen vuosi Jalkapallon pelaajayhdistyksen hallituksessa. Edustamme
    suomalaisia futareita ja ajamme heidän asemaansa. Jäseniä meillä on noin 1500. Suhtaudun intohimoisesti jalkapalloilijoiden arjen ja lajin kehittämiseen. Kirjoitin graduni Suomen Palloliitolle naisten jalkapallon sponsoroinnista, sillä unelmani on että etenkin naisten
    pelaama jalkapallo pystyisi saamaan uusia yhteistyökumppaneita ja sitä kautta laji saisi lisää
    resursseja kasvaa ja kehittyä.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa
sanoa:

Elän ja hengitän jalkapalloa. Sekä itse pelaaminen että pelien katsominen on ihanaa. Olen harrastanut nuorempana myös tennistä (ja balettia hetken mihin äiti pakotti), mutta jalkapallo on pienestä pitäen ollut tärkein laji itselleni. Jalkapallo täyttääkin arjessani lähes kaiken töiden ulkopuolisen ajan, joten aikaa muilleharrastuksille ei hirveästi jää. Jalkapallon kautta olen tutustunut
upeisiin ihmisiin ja laji on kuljettanut minua paikkoihin, mihin en olisi ikinä uskonut muuten päätyväni. Urheilemisen lisäksi rakastan hyvää ruokaa (en sen laittamista) sekä perheen ja ystävien kanssa oleskelua.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Päiväni vaihtelevat paljon; joinakin päivinä jään kotiin tekemään töitä, toisina päivinä matkustan metrolla tai bussilla työpaikalleni OP:lle Vallilaan. Tyypillisenä etäpäivänä herään, syön banaanin ja menen salille. Salitreenin jälkeen käppäilen takaisin kotiin, avaan työkoneen ja syön aamupalaa. Vallila-päivinä en yleensä ehdi tekemään aamusalia. Teen töitä lounaaseen saakka (Vallilassa olen aina ensimmäisenä kyselemässä lounasseuraa koska nälkä yllättää usein jo ennen soveliastalounasaikaa). Jatkan hommia siihen saakka, kun futistreenit Pihlajamäessä alkavat iltapäivällä.Treenien jälkeen saattaa olla valmentajamme johdolla pelipalaveri, missä käymme läpi joukkueen omaa pelaamista ja seuraavaa vastustajaa. Treenien jälkeen tulen kotiin, syön ja käyn suihkussa. Jos työt ovat jääneet kesken, avaan vielä läppärin ennen nukkumaanmenoa. Kiireisestä arjesta ei tulisimitään, ellen söisi riittävästi päivän aikana ja menisi ajoissa nukkumaan (yritän mennä jo noin klo 22
nukkumaan).

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

En osaa lokeroida itseäni tiettyyn sijoitustyyliin, kuten arvo- kasvu- tai osinkosijoittajaksi. Olen kaikkiruokainen osakevalintojeni suhteen – arvostan niin hyviä pitkän aikavälinliiketoimintamahdollisuuksia, kestävää tuloksentekokykyä kuin vakaata osingonmaksukykyäkin. En menetä yöuniani märehtiessäni osakemarkkinoiden seuraavia liikkeitä tai keskuspankkien välittämiä viestejä, vaan koitan keskittyä yhtiöihin, jotka luovat arvoa tilanteessa kuin tilanteessa. Olen huono
myymään omistuksiani – vain jos olen täysin vakuuttunut siitä, ettei kohteella ole enää pidemmän
aikavälin mahdollisuuksia pärjätä tulevaisuudessa.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Meillä kotona on aina puhuttu rahan arvosta ja säästämisen tärkeydestä. Uskon viestin menneen jo
pienenä hyvin perille – jotain kertoo se, että kun karkkipäivänä saatiin sisarusten kanssa karkkia, niin
säästin usein herkut niin pitkäksi aikaa, että ne ehtivät mennä pilalle.

Sijoittamiseen kipinä syttyi kunnolla kauppisopintojen aikana, kun kaveriporukoissa puhuttiin aiheesta ja erilaisissa järjestötapahtumissa oli alan edustajia opettamassa sijoittamiseen liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Olin myös opintojeni aikaan pankin asiakaspalvelussa töissä, joten sijoittamiseen liittyviin kysymyksiin tuli törmättyä usein, ja uusista asioista oli pakko ottaa selvää. Tein ensimmäiset omat osakeostot parikymppisenä, ja alkuun ostin vain kotimaisia ”tuttuja”
osakkeita. Silloin salkkuun tarttui esim. UPM ja Terveystalo, jotka löytyvät edelleen salkusta. Viime
aikoina salkku on täydentynyt ulkomaalaisilla osakkeilla ja erilaisilla ETF:illä.

7. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Mitkä ovat kolme tuoreinta hankintaasi salkkuun ja mitkä
olivat niiden ostokriteerit?

Noin 30% salkustani on USA:ssa, 25 % Euroopassa ja loput kotimaisissa yhtiöissä. Korkoihinkin on tullut hajautettua korko-ETF:ien avulla. Salkusta löytyy tällä hetkellä 15 eri osaketta ja kuutta eri ETF:ää. Salkkuni on sekoitus isoja ja vakaita toimijoita, ja pienempiä kasvuhakuisia yhtiöitä.

Kaupankäyntiaktiivisuuteni vaihtelee paljon. Välillä saatan tehdä toimeksiantoja useamman viikossa,
välillä saattaa taas tulla kuukausienkin tauko. Viimeisimmät hankintani ovat:

• Pfizer: Iso toimija, pitkä historia, huokeasti hinnoiteltu. Kaipasin healthcare-sektorilta edustusta salkkuuni. Maksaa mukavaa osinkoa kvartaaleittain, onnistunut nostamaanosinkoa viime vuosina. Vaikka liikevaihto laskenut koronahuippujen jälkeen, on putkessa paljon uusia lääkeaihioita.
  • Vestas Wind Systems: Lisäsin viimeaikaisen kurssilaskun myötä. Startti vuoteen ei ole ollut paras mahdollinen mutta uskon yhtiön kasvumahdollisuuksiin pitkällä aikavälillä. Maailman suurin tuulivoimalavalmistaja. Hyötyy vihreän siirtymän megatrendistä.
  • Mandatum: Pääomarakenne mahdollistaa avokätisen osingonjaon. Vankka markkina-asema. Yhtiö on linjannut keskittyvänsä tulevaisuudessa vähän pääomaa sitoviin liiketoimintoihin. Tuskin mikään kasvuraketti, mutta tuo sopivaa vakautta salkkuun.

8. Mitä sinä teet tarkkaan ottaen OP:llä? Mitkä ovat olleet tärkeimmät opit sieltä
sijoittamiskuvioihisi?

Päiväni vaihtelevat paljon, minkä koenkin olevani työni paras puoli. Tavoitteenani on, että mahdollisimman moni asiakkaistamme ymmärtäisi (osake)sijoittamisen tärkeyden, saisi näppärästi tietoa osakkeisiin ja analyyseihin liittyen ja että OP:lla työskentelevien sijoitusneuvojien ja varainhoitajien työ olisi mahdollisimman sujuvaa. Tehtäväni pyörivät siis osakevälityksen tuenympärillä, mutta ovat hyvin monipuolisia; suunnittelen esimerkiksi sijoittamiseen liittyvää markkinointia & viestintää, osallistun erilaisiin kehitysprojekteihin ja vastailen sijoitusneuvojien
kinkkisiin kysymyksiin. Toisinaan löydän itseni juontamasta webinaaria tai pitämästä osakesijoittamisen koulutuksia.

En voi sanoin kuvailla, kuinka paljon olen oppinut sijoittamisesta OP:lla työskennellessäni – ja
opittavaa riittää vielä valtavasti. On äärimmäisen inspiroivaa työskennellä fiksujen ja kokeneiden
asiantuntijoiden ympäröimänä ja kuluttaa analyytikoiden tuottamia sisältöjä päivittäin. On haastavaa valita tärkeintä oppia, mutta ehkä se tiivistynee kansainvälisten sijoitusmahdollisuuksien
hyödyntämiseen. Vaikka meillä on monia hienoja yhtiöitä kotipörssissä, moni meistä sijoittajista
keskittyy liiaksi sijoittamaan vain suomalaisiin yhtiöihin, jolloin rajaa valtavasti tuottomahdollisuuksia itseltään pois. Kotimainen pörssi kun taitaa kattaa vain n. 0,2 % globaaleista markkinoista. Toki on hyvä muistaa, että moni kotimainen yhtiö tekee nykyään valtaosan tuloksestaan Suomen rajojenulkopuolella.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Arjessa tulee väkisin törmättyä moniin mielenkiintoisiin yhtiöihin. Välillä bongaan niitä esimerkiksi mediasta, välillä analyytikoiden tuotoksista tai töissä käydyistä lounaskeskusteluista. Jos joku kiinnostava yhtiö osuu kohdalle, tutustun sen tunnuslukuihin ja jos yhtiö löytyy OP:n seurannasta, luen analyytikoiden kirjoittamia raportteja. Inderesin foorumeilta löydän usein mielenkiintoisia näkökulmia ja uutisia moniin yhtiöihin liittyen, ja tykkään hyödyntää niitä ostopäätöksissäni. Jos ymmärrän yhtiön liiketoimintamallin, uskon sen tulevaisuudennäkymiin ja koen sen olevan suhteellisen maltillisesti arvostettu, nappaan yhtiön omalle ostoslistalle.

Väillä osakkeen tutkiminen kestää viikkoja, välillä pari päivää. Jos olen antanut vihreää valoa yhtiölle, koitan olla maksamatta siitä liikaa. Mutta läheskään aina se ei onnistu :smiley:

10. Mitkä ovat sinun kolme tärkeintä arvostuskerrointa, ja miksi?

• P/E: Tämän tunnusluvun opin ensimmäisenä. Vaikka P/E-luvussa on omat haasteensa, on senäppärää tarkistaa aluksi yhtiöön tutustuessa. Siitä voi saada hyvän yleiskäsityksen, missä suuruusluokassa yhtiön nykyarvostus liikkuu. Sen jälkeen voi lähteä selvittämään mistämahdollinen ali- tai yliarvostus voi johtua.
  • EV/EBITDA tai EV/EBIT: Nämä tunnusluvut ottavat huomioon yrityksen velkaisuuden toisin kuin P/E. Riippunee toimialasta kannattaako suosia EBITDA:a vai EBIT:iä.
  • P/B: Käytän vähemmän kuin edeltäviä, mutta esimerkiksi pankkisektorin tarkastelussa oiva
    apuväline.

11. Paljon puhutaan analyysien osalta suosituksista ja tavoitehinnoista, niin miten itse koet niiden
merkityksen? Ja mitkä ovat sinulle tärkeimmät asiat analyyseissä?

Analyysien avulla pääsen sukeltamaan kätevästi itselle tuntemattomiin yhtiöihin. Haen analyyseistä ymmärrystä yhtiön toiminnasta ja sen arvoajureista sekä mahdollisia skenaarioita sen tulevastakehityksestä. Myös tärkeimmät taloustiedot ja tunnusluvut on näppärää tsekata analyyseistä.

Analyytikot tuntevat seuraamansa yhtiöt läpikotaisin, ja raporteista ja videoista on ainakin itselleni paljon hyötyä sijoituspäätöksiä tehdessä. Suositukset ja tavoitehinnat ohjaavat päätöksentekoani, mutta en tuijota niitä sokeasti. On hyvä muistaa, että suositukset ja tavoitehinnat ovat aina arvioita tulevasta, jotka analyytikot ovat parhaan tietonsa mukaan laatineet. Välillä ne osuvat oikeaan, joskus taas eivät. Sama pätee ylipäätään erilaisiin sijoitusideoihin.

12. Olet kova jalkapalloilija, kertoisitko jalkapalloilijan urastasi? Onko jalkapallossa ja
sijoittamisessa jotain toisiaan tukevia elementtejä?

Aloitin pelaamisen Luxemburgissa poikien joukkueessa. Muistan vieläkin elävästi ensimmäiset harjoitukset, joissa joukkueemme eräs portugalilainen poika huusi minulle, kun en osannut jotain temppua pallolla. Menin itku silmässä kotiin ja totesin vanhemmilleni, että en muuten ikinä enää mene jalkapallotreeneihin. Jotenkin kummasti sitten löysin itsestäni taistelutahtoa ja ilmestyinseuraaviinkin treeneihin. Ja onneksi ilmestyin.

Urani jatkui Kirkkonummella, jonne muutimme perheeni kanssa. Liigatasolla olen edustanut FC Honkaa, TPS:ää ja nykyisin PK-35:sta. Olen pelannut myös Oxford Unitedissa Englannin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla, mikä oli upea kokemus. Vaikka jalkapallo on intohimoni ja suhtaudun siihen edelleen erittäin tosissani, olen aina pitänyt koulutusta ja työuraa myös tärkeänä. Koen
olevani erittäin onnekas, kun pystyn yhdistämään jalkapallon ja työn hyvin yhteen, vaikka setarkoittaakin usein tiukkaa aikatauluttamista ja vähäistä vapaa-aikaa.

Jalkapallo on opettanut minulle ihan valtavasti. Päivittäin teemme hommia joukkuekavereidenkanssa yhteisten päämäärien eteen. Urheilu vaatii myös sinnikkyyttä ja kurinalaisuutta, mistä on ehdottomasti ollut hyötyä myös sijoittamisessa. Toivon, että yhä useampi urheilija rohkenisikin aloittaa sijoittamisen, koska uskon monilla olevan hyvät edellytykset varallisuuden pitkäjänteiseen kerryttämiseen luonteensa puolesta. Monilla ammattiurheilijoilla on muutoinkin suht pienet palkkiot Suomessa, joten sijoittamisen aloittaminen ajoissa (pienilläkin summilla) olisi erittäin tärkeää.

13. Mitkä ovat olleet suurimpia onnistumisiasi sijoittajana? Mikä on ollut suurin epäonnistumisesi
sijoittajana, ja mitä opit siitä?

Joitakin satunnaisia onnistuneita sijoituksia on toki tullut tehtyä. Mutta kaikista eniten iloitsen siitä,että olen altistunut sijoittajahenkisille ihmisille nuorena ja sitä kautta oppinut ymmärtämään sijoittamisen aloittamisen tärkeyden. Suurimmat virheeni sijoittamisessa liittyvät usein päätöksenteon hitauteen. Syyllistyn usein harkitsemaan potentiaalisia sijoituskohteita liian pitkään, ja toisaalta minun on myös vaikeaa päästää irti tappiollisista sijoituksista. Minulla on vielä paljon
opittavaa sijoituskohteiden myymisen suhteen.

14. Mitkä alat sinua tällä hetkellä eniten kiinnostavat sijoituskohteena ja miksi?

Tällä hetkellä on paljon erilaisia teemoja mitkä puhuttavat markkinoilla, kuten odotetut korkojenlaskut ja Jenkkien presidentinvaalit. Ympärillä on paljon hälinää, joten koitan parhaani mukaan keskittyä aloihin ja yhtiöihin, joilla uskon olevan mahdollisuuksia pärjätä pitkässä juoksussa erilaisissa markkinaympäristöissä. Koen, että esim. pankki- ja lääkealalla on laadukkaita ja hyvässä kunnossa olevia toimijoita, jotka kestävät erilaisia töyssyjä.

15. Mitkä ovat sinulle X:ssä tärkeimpiä tilejä sijoittamista ajatellen? Mainitse ainakin neljä
perusteluiden kera.

• @JariHnnikinen1: Jartsa on OP:n makroguru ja tekee loistavia ketjuja esimerkiksi keskuspankeista ja korkoliikkeistä. Saa vaikeatkin ja monitahoiset asiat kuulostamaan mielenkiintoisilta. Jartsa on kaiken lisäksi vielä äärimmäisen mukava ja muistaa aina hehkuttaa, jos Tappara on voittanut viimeisimmän pelin :slight_smile:
  • @hkeskiva: Heikin monipuoliset ketjut yksittäisistä yhtiöistä ovat lemppareitani. Hänen Tähtäimessä osakkeet -kirja on ehdottomasti yksi parhaista sijoituskirjoista, jonka olen lukenut. Lisäksi olen kuunnellut (mielestäni) kaikki Kästi & Keskiväli -jaksot. Kerran olen saanut Heikin livenä tavata, ja hän vaikuttaa erittäin fiksulta ja lämpimältä ihmiseltä, joka ontehnyt ison palveluksen sisällöillään suomalaiselle sijoituskansalle.
  • @vontuchman: Oivallisia nostoja esim. yksittäisistä yhtiöistä, kurssiliikkeistä ja omasta salkustaan pilke silmäkulmassa.
  • @Sijoittajalokas: Pidän Alokkaan nöyrästä ja aidosta tyylistä tuottaa sisältöä. Minusta on kivalukea mm. analyysejä hänen salkkunsa sisällöstä höystettynä mieltä piristävillä meemeillä.
  • Bonuksena @OPsijoittaminen :slight_smile: löytyy tietoa esim. kotimaisesta tuloskaudesta, erilaisista markkinanostoista ja OP:n asiantuntijoiden tuottamista blogi- ja videosisällöistä.

16. Jos saisit opettaa yhden asian kaikille suomalaisille sijoittajille, niin mitä opettaisit ja miksi?

Hajauttaminen. On hurjaa nähdä tilastoja, miten vähän esimerkiksi yksittäisiä osakkeita suomalaisillaon ja miten keskittynyttä suomalaisten sijoitusvarallisuus on kotimaahamme. Moni suomalainensijoittaja onkin saanut harmaita hiuksia viime aikoina (minä mukaan lukien), kun kotimaan pörssimme on jäänyt pahasti jälkeen muiden pörssien kehityksestä.

17. Mitä tämän päivän Katja sanoisi juuri sijoittamista aloittavalle Katjalle?

Älä stressaa huonoista sijoitusvalinnoista liikaa. Varsinkin nuorena, kun sijoitussummat ovat pieniä ja
sijoitushorisontti pitkä, voi rohkeasti ottaa riskiä. On tärkeää laittaa ajoissa säästöt poikimaan
kustannustehokkaasti pörssiin ja oppia pikkuhiljaa matkan aikana.

18. Minkä takia sinä sijoitat? Onko sinulla jotain konkreettisia euromääräisiä tavoitteita?

Minulla ei ole konkreettisia euromääräisiä tavoitteita. Tavoittelen sijoittamisella taloudellista mielenrauhaa pitkällä tähtäimellä. Minusta on myös upeaa, miten paljon sijoittamisen kautta onoppinut ymmärtämään niin yksittäisistä yhtiöistä kuin ympäröivästä maailmastakin. Uutta opittavaariittää vielä valtavasti.

19. Onko sinulla antaa vinkkiä, miten Alokas pääsisi vihdoin plussalle kuuden sijoitusvuoden
jälkeen?

Kaipa tärkeintä sijoittamisessa on oppia jatkuvasti ja välttää jo tehtyjä virheitä. Se on tosinhelpommin sanottu kuin tehty… :smiley:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää suomalaista sijoituskansaa?

Miljoonan suomalaisen osakesijoittajan rajapyykki rikkoontui muistaakseni pari vuotta sitten ja kasvu
on senkin jälkeen jatkunut. Mahtavaa! Erityisen hienona pidän sitä, että naiset ovat rohkaistuneet sijoittamaan ja puhumaan rahasta enemmän. Suomalaiset ovat ehdottomasti oikealla tiellä.

Kiitos Katja kerrassaan upeista vastauksista!

Pakkoa sanoa, että asenne ratkaisee todella paljon ja tämä puoli on ainakin Katjalla kunnossa. Hän on aidosti itsevarma ja fiksu; ei tarvetta päteä, vaan enemmän tarvetta kuunnella ja oppia sekä mennä eteenpäin. :slight_smile:

Eipä ihme, että hän pärjää niin futiksessa kuin työuralla ja varmasti myös ihmisten kanssa, mikä on tärkeintä. Olen elämässäni ihan tarpeeksi törmännyt huonosti käyttäytyviin ihmisiin, jotka ikänsä, asemansa ja varallisuutensa puolesta yrittävät tärkeillä (huono itsetunto + tietämättömyys)… eipä sellaista osaa arvostaa, jos empatia ja inhimillisyys puuttuu.

Ainakin omassa asenteessani on korjattavaa esim. mitä tulee kaikkeen uuteen teknologiaan tai uusiin mahdollisuuksiin. Ehkä vähän muokkaan asennettani, koska siihen mä voin vaikuttaa, kun valitettavasti en pysty vaikuttamaan vetyrekkojen vallankumoukseen. :frowning:

Kiitos ja kivaa päivän jatkoa!

69 tykkäystä