94. Akee
Mitä Akeesta tulee mieleen; Remedy, Remedy ja Remedy. Remedyn ketjun 1.osassa on 617 viestiä ja @timontti:lla 1039 viestiä. Akeen tahti on jatkunut 2.osassakin 92 viestiä ketjun 754 viestistä. (nämä tiedot kerätty tätä introtekstiä kirjoittaessa)
Akee on tässä ketjussa varmasti kaikille Remedyn sijoittajille ja yhtiöstä kiinnostuneille sijoittajille ollut todella tärkeä tietolähde. Hän jakaa monipuolisesti erilaista tietoa yhtiöstä hyvin sekä perusteltujen omien ajatusten kera.
Itse en ole koskaan ollut Remedyn perään osin johtuen siitä, että en itse pelaa kovinkaan paljoa, mutta mielenkiinnosta luen toki yhtiöstä ja arvostan hänen hyvin jäsenneltyjä sekä asiallisesti kirjoitettuja viestejään, joista jokainen saa tietoa että myös pohdittavaa. Väitän, että analyytikko @Atte_Riikola:lle tästä foorumilaisesta on ollut paljon iloja ja apua.
Jos kaikki olisivat kuin Akee, niin moderaattoreita ei tarvittaisi. Varmasti useimpien mielestä unelmafoorumilainen, koska tuottaa meille sijoittajille erinomaista lisäarvoa tuovaa materiaalia eikä siitä ole haittaa, että hänestä pidetään myös mukavan käytöksen ja huumorintajun vuoksi.
1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.
Olen kuntoilua, PC-pelaamista ja “sijoittamista” harrastava mies. Olen tavallinen pulliainen, mutta olen aina ollut jonkin verran tarkka siitä mitä kerron itsestäni ja lähipiiristäni verkossa, jota pahoittelen heti alkuun, että jätän mahdolliset tunnistettavat seikat minimiin
2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.
- Koen olevani erittäin onnekas ja etuoikeutettu, koska tästä masentuneesta koulupudokkaasta tuli aikanaan terapian ja lääkityksen avulla vielä kouluttautunut ja ahkera veronmaksaja. Hyvinvointiyhteiskunnan panos-tuotto(säästö)suhde lienee ollut kohdillaan. Olen kuitenkin onnekas, että sairastuin aikaan, jolloin nuorten mielenterveyspalveluiden saatavuus oli nykyistä parempi. Kirjoitan tämän, koska mielenterveyshaasteisiin liittyvä häpeä on todellista ja moni epäröi hakea apua - myös sijoittajissa, joilla usein ulkoisesti asiat ovat hyvin.
- Digitaalisessa Steam-pelikirjastossani on yli 400 peliä, joista vain puolia olen pelannut yli kaksi tuntia. Nykyään pelaamisesta haaveilu vie melkein enemmän aikaa kuin pelaaminen.
- Pääsin kouluaikoina jälki-istuntoon kaadettuani mautonta keittoa kukkamaljakkoon
Bonustieto: Yritin kertaalleen vuonna 2017 ostaa Qt:ta usealla tuhannella eurolla 5.xx hintoihin. Olin sijoittajana noviisi ja yritin ‘pilkkiä’. Toimeksianto jäi muutaman sentin päähän toteutumisesta, kurssi jatkoi nousuaan eikä minusta tullut koskaan Qt:n omistajaa.
3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.
Olen yleisesti ottaen kiinnostunut tieteestä, teknologiasta ja tulevaisuudesta.
Vapaa-ajalla 2-4 kertaa viikossa tulee kuntoilua harrastettua: Kehonpaino-, kuntosali ja kestävyysjuoksuharjoitteita. Urheilun tavoite ylläpitää niin henkistö kuin fyysistä toimintakykyä ja terveyttä.
Aina kun siihen on mahdollisuus ja aikaa, joita on valitettavan harvoin, nautin edelleen PC-peleistä. Konsolia en ole koskaan omistanut. Sydämeni on aina sykkinyt strategiapeleille, mutta olen pelien suhteen yleisesti ottaen kaikkiruokainen, poislukien Battle Royalet, joista en koskaan innostunut.
4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?
Ehkä kliseinen vastaus, mutta minulla harvoin on kahta samanlaista päivää, joten en pysty tähän järkevästi vastaamaan
5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?
Pidän itseäni hyvin tuotto- ja riskihakuisena sijoittajana. En usko pystyväni (edes satunnaisesti) voittamaan indeksiä taidoillani ‘tavallisella’ hajautetulla salkulla. En usko pystyväni seuraamaan yhtiöitä niin tarkasti, että minulla olisi markkinaan nähden jokin etulyöntiasema. Olen pääosin Buy & Hold sijoittaja. Kun otan yhtiön omistukseen pyrin lähtökohtaisesti etsimään jatkossa syitä myydä yhtiötä. Mikäli sellaisia ei tule, jatkan ostelua.
Salkuissani ei ole montaa yhtiöitä, mutta seuraan omistamiani yhtiöitä hyvin tarkasti ja aktiivisesti. On kuitenkin todettava, että vaikka iän myötä vaikka riskinsietokyky on pysynyt samana tasona kuin nuorempana, on oma tuottovaatimus oman elintason noustessa vähentynyt ja sitä kautta tullut avattua OST, jonka tarkoitus olisi hiljalleen pyrkiä vähentämään riskiä. Tämä on sikäli ironista, että olen minimalisti, eikä kukaan ulkopuolinen välttämättä uskoisi, jos väittäisin nauttivani korkeasta elintasosta
Suurin sijoitussaavutukseni on Inderesin vuoden meemiäänestyksen 2. sija täpärästi häviten ylivoimaiselle vastustajalle, Mikael Rautaselle
6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?
Olin erittäin etuoikeutetussa asemassa saadessani täysi-ikäistyessä rahastolahjoituksen, jonka arvo oli nelinumeroinen. Kiinnostuin tämän johdosta jonkin verran tuolloin rahastoista, mutta rahat tuli kuitenkin tuhlattua pääosin nuoruuden typeryyksiin. Tämä toimi kuitenkin hyvänä tutustumisena sijoittamiseen ja vaikka rahat tuli käytettyä typerästi, pakotti rahaston saaminen perehtymään sijoittamiseen ja sisäistämään että sijoittaminen on fiksua touhua.
Kun myöhemmin elämässä tulovirta oli jkv säännöllisempää, aloitin suoran osakesijoittamisen n. 7 vuotta sitten. Lueskelin alkuun muutamia ‘perusteoksia’ mm. Grahamin Intelligent Investor. Sijoituksen alkuaikoina minulla oli muistaakseni perinteisempi salkku: asiallinen hajautus ja yritin etsiä ‘arvoyhtiöitä’, vaikka silloinkin salkkuun kyllä mahtui mukaan myös muutama kasvuyritys.
Huomasin kuitenkin pian, että arvosijoittaminen ei ollut itselleni sopiva lähestyminen. Olin aina ollut kiinnostunut teknologiasta ja tulevaisuuden pohdiskelusta, ja teknologiasektorin arvostukset olivat liian korkeat ‘arvosijoittamiseen’. Ajan kanssa huomasin, ettei aikani, osaamiseni tai mielenkiintoni riitä 10 osaketta seuraamaan, joten tietoisesti aloin kerryttämään lisää riskiä vähentämällä hajautusta pyrkien sijoittamaan ‘asymmetrisiin’ yhtiöihin, joissa mielestäni huomattavan iso upside (multi-tenbagger -tasoa), mutta rajattu downside vrt. esim tasaista ennustettavaa kasvua tekevä yhtiö.
Sen verran pitää ehkä vielä lisätä, että olen (nykyään) ehkä jossain mielessä periaatteellinen sijoittaja. Kun sijoitan, haluan oikeasti ymmärtää yhtiötä, niiden liiketoimintaa ja strategiaa ja arvioida itse blokkerit tai mahdollistajat kasvulle ja strategian realistisuus. Pelkkien menneiden, nykyisten ja analyytikoiden tulevaisuuden arvostuskertoimien katselun perusteella sijoittaminen ei itselleni sovi. Tämä toisaalta tekee varsin korkeaksi kynnykset avata positio uudessa yhtiössä.
On ehkä hyvä myös todeta, että oppirahoja on myös maksettu. Sijoitin alkuvaiheessa myös senttiosakkeisiin, joista onneksi pääsin vain pienin haavoin. Koronakuplan aikana en osannut objektiivisesti tarkastella omistamieni peliyhtiöiden arvostuksia ja fundamentteja ja pidin kiinni omistuksistani ja jopa lisäilin omistusta. Viimeiset 3v osakemarkkinoilla, kun salkun pääpaino peliyhtiöissä, onkin ollut aikamoista via dolorosaa ja huipuista tultu yli 50% alas. Toisaalta koen, että tämä tapahtuma on kehittänyt minua eniten sijoittajana, koska olen siitä alkaen alkanut itse tekemään enemmän töitä sijoitusteni eteen mm. omia analyyseja ja datankeruuta enkä ole vain luottanut muiden, esim. analyytikoiden, näkemyksiin.
7. Millainen salkku sinulla on? Mihin kahteen osakkeeseen luotat eniten pitkällä aikavälillä ja miksi?
Minulla on sekä arvo-osuustili että osakesäästötili. Molemmilla tileilla on tällä 5 tai alle osaketta, mutta OST:lle on pitkällä aikavälillä tavoite saada hajautettua n. 10 yhtiöön. AOT:n pitkän aikavälin tavoite olla keskittynyt pieneen määrään yhtiöitä korkealla tuottovaateella ja riskillä, OST olemaan matalamman tuottovaateen ja riskin tili korkeammalla hajautuksella. Todettakoon myös, että korkean tuottovaateen ja salkun keskittyneisyyden vuoksi olen aidosti sisäistänyt mahdollisuuden, hyvinkin merkittäviin tappioihin. AOT:lla on vain sellaista rahaa, jonka olen valmis häviämään kokonaan, mikä ei vaikuta päivittäiseen elämääni mitenkään. Minimalistiluonne auttaa toki paljon.
Olen keskittynyt teknologia- ja peliyhtiöihin, mutta myös muutama ‘turvallisempikin’ sijoitus on matkan varrella tullut tehtyä.
Olen ollut Remedy-holdari jo 7 vuotta, mikä on myös pitkäikäisin omistukseni. Ei olisi ehkä objektiivisinta sanoa, että luotan osakkeeseen eniten pitkällä aikavälillä, mutta mielestäni kyseessä on (edelleen) riski-tuottoprofiililtaan yksi mielenkiintoisimmista yhtiöistä pitkällä aikavälillä tässä muutoin syklisessä konepajapörssissä. Syy on se, että yhtiöllä on käännekohdassa, jossa kolmen merkittävän kasvu- ja arvoajuri ollaan lähivuosina todistamassa (toimiviksi tai toimimattomiksi). Nykyisessäkin arvostuksessa on downsidea, mutta näen, että yhtiöllä on cappi downsidessa johtuen yritysostokortista, sillä yhtiöllä on arvokkaat IP:t ja todistettu kyky luoda toistuvasti arvostelumenestyksia.
En voi sanoa tuntevani yhtiötä vielä kovin syvällisesti, mutta olen hiljalleen seuraillut Aiforiaa. Viimeaikaiset asiakkuudet ovat olleet positiivisia, ja kertonevat yhtiöin tuotteiden toimivuudesta ja haluttavuudesta. Tekoälyä on terveydenhuollossa toistaiseksi hyödynnetty eniten kuvantamisessa. Uskon, että patologia on seuraava iso ja luonnollinen kohde, jossa tekoälyllä saadaan merkittäviä aikasäästöjä. Yhtiön kanssa lienee järkevää ottaa pitkä sijoitushorisontti (5-10v). En osaa vielä arvioida yhtiön asemaa kilpaileviin yrityksiin tai arvioida IP:n arvoa yritysostomielessä eli en tunne markkinaa vielä riittävän hyvin, että itse uskaltaisin avata position, mutta mielestäni tässä on mielenkiintoinen pitkän aikavälin yhtiö.
8. Minkä alan/alojen yhtiöt kiinnostavat sinua tällä hetkellä erityisesti?
Peli- ja teknologiayhtiöt ovat aina kiinnostaneet eniten, enkä näe että asiaan olisi tulossa muutosta
9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?
En voi sanoa olevani tässä erityisen systemaattinen. En erityisesti ‘etsi’ uusia sijoituskohteita, mutta uutisten, Inderesin tai harrastuneisuuden vuoksi eteen tulee ajoittain mielenkiintoisia yhtiöitä, joiden tekemistä alan seuraamaan. Pyrin panostamaan huolelliseen DD:hen. En ole numerovelho. Katson toki isossa kuvassa arvostuksen tunnuslukuja, mutta minulle tärkempää on pyrkiä ymmärtää yrityksen liiketoiminta, tuotteet/palvelut, strategia ja markkina ja erityisesti tulevaisuudennäkymät ja niihin vaikuttavat tekijät ja kasvun ajurit.
Koska aikaa on rajatusti ja haluan tutustua yhtiöön huolellisesti, on tämä johtanut useasti siihen, että seuraamaani yhtiöön tuleekin positiivinen tapahtuma tai uutinen, kurssi ja arvostus nousee, koen että hyvä sijoitustilaisuus meni ohi suun ja jätän sijoittamatta. Tämä on itselleni vielä iso kuollut kulma, joka vaatii paljon tietoista työstämistä, että osaisin ostaa hyvää yhtiötä hyviin uutisiin
10. Mitkä ovat kolme suurinta vahvuuttasi sijoittajana? Mikä on suurin kehittymisen kohteesi?
Vahvuudet
- Sijoitussuunnitelmassa pysyminen, vaikka oma sijoitussuunnitelma saattaakin poiketa normaalista keskittyneisyyden ja riskinoton puolesta.
- Riskin- ja volatiliteetin sietokyky. Ilman tätä, ei kohta 1. olisi mahdollinen.
- Haen ja haluan feedbackia/kritiikkiä omille ajatuksille, mikä on yksi merkittävä syy kirjoittaa Inderesiin.
Kehittymisen kohteet:
- Erityisesti osto- tai sijoittamatta jättämispäätöksiä teen liian tunnepohjaisesti.
- Haluan kehittää osaamista arvonmäärityksessä mm. DCF.
- Haluan oppia syvällisemmin tulkitsemaan tilinpäätöksiä ja sen kommervenkkejä.
11. Mikä saa sinut lähinnä kirjoittamaan suurimmilta osin “vain” Remedyn ketjuun?
Tähän lienee kaksi syytä.
- ‘Harrastan’ pelialan seuraamista ja ala kiinnostaa henkilökohtaisesesti ja voisin keskustella pelialasta, vaikka ei olisi lainkaan pelialan sijoituksia.
- Olen mielestäni yleisesti ottaen varovaisenpouoleinen kirjoittaja, ja minulla on mentaliteetti että jos kirjoitan niin yritän tuottaa lisäarvoa oli se sitten argumentaation, pohdiskelun tai meemin muodossa. Seuraan kyllä muita yhtiöitä, mutta minulla on korkea kynnys kirjoittaa tai osallistua keskusteluun, jos en ole varma pystynkö tuomaan lisäarvoa keskusteluun.
Remedyssä yhdistyy sitten nämä kaksi asiaa - ymmärrän ja olen kiinnostunut pelialasta ja yhtiöistä sen verran, että olen kohtalaisen varma, että kirjoitukseni voivat tuoda jotain lisäarvoa tai herättää ajatuksia.
12. Kerro ajatuksiasi Remedystä 200:aan sanaan?
Kotimainen peliyhtiö n. €200M yritysarvolla, joka omistaa kaksi tunnettua IP:tä (Alan Wake, Control) julkaisuoikeuksineen sekä oman graafisesti ja teknologisesti vaikuttavan pelimoottorin 'Northlight’in.
Yhtiöllä on mielestäni kolme mielenkiintoista arvo-/kasvuajuria, joita kannattaa seurata.
- Moniprojektimalli, Vuosittain tai lähes vuosittain julkaistavat pelit rajaavat riskiä, parantaa ennustettavuutta ja lisää kassavirtaa.
- Pelinkehjittäjästä pelijulkaisijaksi: Kakusta saadaan isompi pala itselleen.
- 'Remedy Connected Universe’: Yhdistetty pelimaailma tukee muiden pelien ristiinmyyntiä
Remedy ei kuitenkaan ole vielä mielestäni vakuuttavasti todistanut yhdenkään ajurin onnistumista ja lienee sijoituskohteena erittäin korkeariskinen. Mielestäni kuitenkin tuottopotentiaali on huomattava, jos edes kaksi kolmesta arvoajurista toteutuu.
13. Miten sinä seuraat Remedyä? Miten sinä yleisesti seuraat pelialaa?
Remedyn seuranta:
- Tarkistan ja excelöin (lähes) päivittäin Remedyn pelien ja verrokkien myyntisjoituksia eri myyntialustoilla. Voisin tämän automatisoida, mutta olen kokenut mielekkääksi tekemiseksi aamukahvin kanssa.
- Olen tehnyt excel-pohjan, jolla arvioin yrityksen kaikkien projektien nykyistä ja tulevaa kehitysmaksu- ja rojaltivirtaa. Ajan kanssa olen hifistellyt exceliä. Voin helposti muuttaa oletuksia niin peliprojektien ajoitusten, myyntien, julkaisusopimusten ehtojen, live-service tuloutusten yms. muuttujissa. Olen tehnyt omat bear, neutral ja bull skenaariot, joista yritän haarukoida omaa näkemystä tulevaisuuden skenaarioskaalasta ja ‘fair valuesta’. Pystyn tämän avulla nopeasti tekemään omat analyysit ja johtopäätökset uusista uutisista ja tapahtumista yhtiön ympärillä.
- Luen aina Inderesin analyysit, pyrkien ymmärtämään mitä muutoksia ennustuksiin on tehty ja millä perusteilla. Tarkistan omat oletukseni ja excelini tätä vasten ja päätän olenko analyytikon kanssa samaa vai eri mieltä. Erityisesti peliyhtiöissä Inderesin analyysit ovat mielestäni erinomaisia, kun näissä avataan omien ennusteiden perusteluja. Joissain kilpailevissa analyysintarjoajissa saa vain tuijottaa tunnuslukutaulukkoa ilman harmaintakaan hajua mihin oletukset perustuvat. Tällaiset ovat peliyhtiöiden kohdalla lähes arvottomia.
- Perusasiat kuten vuosikertomukset ja tilinpäätökset luen tietenkin läpi. Lisäksi niin julkinen kuin yksityinen keskustelu muiden Remedy-sijoittajien, seuraajien ja karjujen kanssa inderesillä kuin muualla. Näistä on ollut valtava apu oman ajattelun kehittämisessä.
- Kuuntelen Inderesin haastattelut ja webcastit yleensä useaan kertaan (yleensä lenkillä). On useaan otteeseen pystynyt useasta on pienistä asiasta ja yksityiskohdasta pystynyt tekemään mielenkiintoisia johtopäätöksiä. Remedyn kaltaisessa yhtiössä, jossa tietoa tulee harvakseltaan ja vähäsanaisesti, nämä ovat olleet korvaamattomia, koska ilman näitä ei olisi myöskään perinteeksi muodostunutta kieli poskella tehtyjä toimitusjohtajan mimiikka-analyyseja
Pelialan seuranta:
Minulla on exceli tietyistä pelialan yhtiöistä, niiden tunnusluvuista ja analyytikkoennusteista. Osa näistä toimii Remedyn verrokkeina, osa ei. Osaa seuraan ostopaikkaa silmällä pitäen. Olen myös excelöiyt yrityskauppoja ja niiden arvostuksia, eri peliprojektien kehitys- ja markkinointibudjetteja, julkisia julkaisusopimuspohjia jne.
Yleisesti ottaen pelimarkkinan seuranta ei kuitenkaan ole yhtä systemaattista kuin omistamieni peliyhtiön seuranta. Luen pelialan niin pelimedioita kuin pelimarkkinaan keskittyviä medioita ja seuraan sosiaalisisa medioissa pelialan analyytikoita. Käytännössä kuitenkin päivittäin tulee pelialan uutisia ja analyysejä vastaan.
14. Jos ei pelaa ollenkaan, niin onko edes järkevää harkita tätä yhtiötä sijoituskohteena?
Ehkä vastaan tähän siten että, kun itse sijoitin Remedyyn ensimmäisen kerran, en tiennyt pelimarkkinasta juuri mitään. Olin Remedystä kiinnostunut sen kehittämien pelien vuoksi. Inderesin laajan raportin myötä opin pelimarkkinasta, yhtiön asemoitumisesta markkinasta. Vasta tämän jälkeen tein ensimmäisen sijoitukseni ja ajan myötä yritin ymmärtää yhtiöstä ja markkinasta analyytikkoraportteja laajemmin.
Minulla pelaamisharrastus lähinnä toi sen, että tunsin yhtiön nimeltä ennakkoon, mikä ohjasi listautumisen jälkeen tutustumaan yhtiöön.
15. Jos sinun on pakko arvioida sataan sanaan, niin mitä luulet yhtiölle kuuluvan vuonna 2029?
Mutta tässä on yksi härkäinen hypoteettinen skenaario, joka todennäköisesti ei tule lähimainakan pitämään paikkaansa
Yhtiö ei ole täysimääräisesti onnistunut moniprojektimallin kanssa ja joitain synergioita jää siten saavuttamatta. Myös korkea laatuvaatimus viivästyttää joitain pelejä. Yhtiö on kuitenkin ottanut ison harppauksen arvoketjun aseman parantamisessa ja 1-2 kaupallisen hittipelin johdosta yritys tulee itse rahoittamaan ja julkaisemaan 1-2 tulevaa AAA-peliä.
Yhtiö on neuvotellut Quantum Break -oikeudet Microsoftilta itselleen ja reboottaa pelisarjan, joka on seuraavaa uusi IP. Alkuperäinen portataan välissä ulkoistuksen voimin Playstationille.
Yhtiön pääomistajat harkitsevat tai ovat harkinneet yhtiön myymistä tilanteessa, jossa Alan Wake ja Control -pelisarjoista on saatu muutaman lisäosan verran rahastettua, mutta pelialantulevaisuus on epävarma ja uuden IP:n julkaisu tuntuu suurelta riskiltä.
16. Mitä Inderesin Foorumilta saat, mitä et muualta saa? Mitkä ovat sinulle Inderesin tarjoamista materiaaleista ne tärkeimmät?
Inderes-foorumi on aktiivisin, moderoiduin ja korkealaatuisin foorumi, jonka tiedän. Foorumin muut kirjoittajat, yksittäisenä nostona vaikkapa esim. @Pohjolan_Eka. Vaikka karhu on tällä hetkellä talviunilla Remedy-ketjusta, on hänen karhuilut auttanut haastamaan omia ajatuksia niin Remedyn ketjussa kuin yhtiöketjuissa, joihin en itse kirjoita mutta seuraan.
Tärkein muu Inderes-materiaali on varmaankin analyytikoiden yhtiöanalyysit. Kulutan myös Inderesin videomateriaalia erityisesti haastattelut ja roastit, mutta myös ajoittain Vernerin varttia.
17. Minkä takia sinä sijoitat? Mitä konkreettista hyvää sijoittaminen on tuonut elämääsi?
En ehkä voi sanoa, että sijoittaminen olisi (vielä) tuonut konkreettista hyvää tuonut. Mukava harrastus ja ajanviete, joka sopii hyvin omiin kiinnostuksen kohteisiin, ja joka ei toivottottavasiti tule kovin kalliiksi.
Salainen haaveeni on, että salkkuni arvo olisi jokin päivä niin merkittävä, että voisin siirtyä nykyisistä vaikkapa puuhista pelialalle hommiin (:D) tai opiskelemaan jotain muuta mielenkiintoista.
18. Mitä pelejä pelaat tällä hetkellä?
Kolme viimeisintä peliäni ovat
Fallout 4: Amazonin TV-sarjan innoittamana aloittamaan uuden hahmon ja peliyrityksen. En ole tainnut ainoatakaan Bethesdan peliä kuitenkaan pelata loppuun asti p.l. Fallout 3. Näissä aina liikaa tekemistä ja ajauduin aina sivuraiteille, kunnes mielenkiinto loppuu.
Baldur’s Gate 3: Ikuisuusprojetkti En ole vielä pelannut läpi, mutta toivottavasti tänä vuonna saan päätökseen!
Alan Wake 2: Night Springs (DLC) Ihanaa saada kahden kesken olevan edeltäjän jälkeen rajattua 2-3 tunnin tarinaa. Niin sijoittajana kuin pelaajana, tämä oli mielestäni hyvä suoritus. Omanlaatuisella kerronnalla ja huumorilla paikattiin läpitunkevaa assettien uudelleenkäyttöä.
19. Miten Alokkaan kannattaisi lähteä perehtymään pelialan yhtiöihin?
Lukemalla Inderesin analyysit ja laajat raportit seurannassa olevista peliyhtiöistä.
Alokas voi vaihtoehtoisesti aloittaa pelaamaan Big Rigs -peliä ja kuvitella ajavansa vetyrekkaa
Big Rigs Over the Road Racing Gameplay and Commentary
20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?
Erityiskiitos moderaattoreille, jotka auttavat pitämään foorumia korkealaatuisena sekä laadukkaita viestiketjuja ylläpitäville keskustelijoille, jotka saavat minut päivittäin lukemaan Inderes-foorumia
Kiitoksia Akee hyvistä ja hyvin kirjoitetuista vastauksista!
On pakko arvostaa foorumilaista, joka on ollut täällä vuodesta 2018 lähtien aktiivisena eikä ikinä ole aiheuttanut pahaa mieltä toisille ja on sen sijaan ollut mukava meemitaitelijan taidoin varustettu kaveri. Tärkeintä Foorumille on kuitenkin se, että hän on nähnyt paljon vaivaa ja omaa aikaa laadukkaan sisältörikkaan sijoitusaiheisten viestien kirjoittamiseen. Ei provosointia, ei mutuheittoja jne. Omalta osaltani voisin ottaa paljonkin hänestä mallia erityisesti hyvien perustelujen kirjoittamista ajatellen.
Jos aikaa ja vaivaa näkee viestejä kirjoittaessa sekä muistaa tarhaiässä opetetut käyttäytymissäännöt, niin useimmiten kykenee tuottamaan muille sijoittajille hyödyllistä ajateltavaa ja tietoa.
Kiitoksia kaikille haastatteluja jakaville, tykkääjille ja lukijoille!