Alokas haastattelee

97. Ville Tolvanen

Heitän tässä muutamat “tittelit” Villestä ja… tässä tulee vain osa, hän on mm. digitalisti, suomalainen yrittäjä, hallitusammattilainen ja sijoittaja. Villestä ja hänen ajatuksistaan kannattaa lukea myös hänen kotisivuiltaan: https://www.villetolvanen.com/.

Villen juttuja on mielenkiintoista lukea, koska hänellä on todella monipuolinen tausta ja kokemus eri rooleista, mitkä kaikki täydentävät toisiaan hienosti. Ainakin mun tulee katsottua sijoitusjuttuja loppujen lopuksi aika kapeasta näkökulmasta eikä tekisi pahitteeksi omata noin monipuolista taustaa kuin Villellä on.

Mielestäni sijoittaminen on aika monipuolinen harrastus yleisesti ottaen ja siksikin säästämissijoittamiseen voi tavallaan liittää luontevasti elämän muita osa-alueita mukaan ja päinvastoin, koska usein esimerkiksi unelmia tavoitellessa on tärkeää, että oma talous hallussa (esim. säästäminen ja sijoittaminen) jne.

Uskon Villen menestystä osin selittävän paljon puhuttu monipuolisuus, jonka avulla hän saavuttanut ja saanut asioita. Menestystä ei varmasti olisi tullut ilman ahkeruutta tai sillä, että olisi vain yhdellä “sektorilla” onnistunut ja suorittanut.

Uskon, että herra Tolvasen esimerkki auttaa ajattelemaan elämää ja tekemisiään laajemmin. :slight_smile:

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen keski-ikäinen yrittäjä, sijoittaja ja teen työtä yritysten hallituksissa. Asun kuudetta vuotta vaimoni kanssa Piemontessa, Italiassa, jossa meillä on 2 airbnb -majoitusta (www.agnesandalbin.com)

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen tehnyt melkein kaikkien sijoittamiini yritysten kanssa joskus töitä konsulttina. Asun maalla vaikka jotkut tuntevat minut digitalistina. Ensimmäinen sijoitukseni oli työantajani Q.P.R. Software vuonna 1996 jonka Suomen myyntiyhtiön perustamiseen sijoitin.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Kulttuuri, ruoka & juoma, matkailu ja jatkuva opiskelu.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aikaisin, tarkistan markkinat, luen ”kaikki” uutiset, juon kahvia ja ryhdyn töihin. Työpäivät ovat varsin erilaisia, tyypillisesti 4-5 teams -palaveria päivässä.

5. Kuvailetko millainen olet sijoittajana?

Jatkuvasti oppiva (Haluan uskoa :wink: ), aktiivinen, nälkäinen ja jollain tavoin määrätietoinen. Muutan myös mieltäni osakkeista eli sijoitussuunnitelma elää ehkä vähän enemmän kuin haluaisin.

6. Voisitko avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen ollut pitkään yrittäjä ja osakas listaamattomissa yrityksissä, joista pääosin pääoma tullut. Olemme myös remontoineet ja myyneet asuntoja ennen kuin sana flippaus oli olemassa. Pääoman kasvaessa olen siirtynyt pääosin listattuihin yrityksiin useasta eri syystä.

7. Millainen salkku sinulla on? Mihin kolmeen osakkeeseen luotat eniten pitkällä aikavälillä ja miksi?

Juuri nyt olen siivonnut elokuussa onnistuneesti suoria osakkeita ja koko salkku nyt on kiinteistöjä 40%, suoria osakkeita 25%, käteistä 25% ja 10% muuta.

8. Minkä sektorien yhtiöiden osakkeissa näet tällä hetkellä eniten nousupotentiaalia?

Vaikea kysymys – itse odottelen nousukautta ja koko Hesulin elpymistä. Eniten taitavat nousta pienet yhtiöt joita omistan vähän.

9. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi askel askeleelta?

Osakepoiminnassa minulle keskeisintä on omistajuuden tunne, halu olla mukana toimialassa, sen tulevaisuudessa ja sopivan yhtiön löytämisessä. Sitten tutustun yhtiön suunnitelmiin ja dataa ja sitten tsekkaan analyytikot, palstat, uutiset ja ehkä pari kaveria. Lopulta osakkeesta tulee ”suosikki” ja sitten sitä ostellaa 3-4 erässä.

10. Olet aito hallitusammattilainen, mitä eväitä hallitusammattilaisuus on tuonut sijoitustoimintaasi yleisellä tasolla? Mitä asioita kannattaa tarkkailla sijoittajana poimiessaan osakkeita, kun tarkastelee yhtiön hallitusta?

Olen ymmärtänyt ettei ”helppoja” pisneksiä ole ja että ”joutsenia” riittää kaikenlaisiin liiketoimintoihin. Vain aktiivisella ja jatkuvalla kehittämisellä syntyy parempia versioita liiketoiminnasta. Katso ymmärrätkö ja uskotko yrityksen ”tarinaa” ja kuinka hyvin yhtiö on aiemmin onnistunut toteuttamaan suunnitelmansa.

11. Sinulla on mielestäni hyvin näkemystä myös siitä, mitä tulee yhtiöiden strategioihin. Sijoittajan näkökulmasta ajatellen, mitä mielestäsi kannattaa pohtia ja tutkia lukiessaan yhtiön strategioista ja tavoitteista?

Strategiat ja suunnitelmat ovat aina optimistisia ja ovat jollain tavalla markkinointia yhtiön sisällä, asiakkaille ja sijoittajille. Pohdi siis tarinan uskottavuutta ja katso mitä muut yhtiöstä sanovat. Erityisesti Hesulin yhtiöt ovat hyvinkin läpinäkyviä ja ymmärrettäviä. Makrotrendit eivät minusta riitä ennustamaan yhtiön menestystä – esimerkkinä Kemppi.

12. Jos puhutaan ihan pörssiyhtiöistä, niin miten sinä sijoittajana pohdit ja tarkastelet yhtiön omistajia/omistusrakenteita

Olen erittäin kiinnostunut siitä ketkä yhtiön omistavat, mitä top100 omistajat tekevät ja onko listoilla isoja muutoksia. Pyrin tarkistamaan tapahtumat joka kuukausi erityisesti kasvuyrityksissä.

13. Helsingin pörssille on naureskeltu viimeiset vuodet; koetko Helsingin pörssin tällä hetkellä aliarvostettuna? Miksi tai miksi et?

Varmasti apatia on totta mutta uskon Hesulin paluuseen! Ennemmin tai myöhemmin mutta tarvitaan 1) talouden käännös 2) nousukausi 3) paremmat tulokset.

14. Kerro ajatuksesi näistä yhtiöistä viiteenkymmeneen sanaan:

Metso – kilpailijoitaan halvempi, kiinnostava toimiala ja trendit, kärsii juuri nyt. Iso sijoitus itselläni.

Neste – Suurin salkussani. Iso kuva ei ole muuttunut, ei varmasti tuplaa arvostustaan, mutta kelpo yhtiö toimialalla, joka näyttää heiluvan yllättävänkin paljon. Pidin ”bondimaisena” on tuonut turha jännitystä viime vuonna. Myös hienoja voittoja vuonna 2022 jatkuvan sahaamisen ansiosta.

Tamtron – Kiinnostava mutta isot odotukset hinnoiteltu jo osakkeeseen. Ostaisin jos saisi helpommin ja 5 Eur alkavalla hinnalla. Yritin pitkään 5,50 tasolla.

UPM – Iso salkussani. Toimialan suosikkini. Pidän monipuolisuudesta ja uskon sektorin paluuseen kunhan talous kasvaa.

15. Mitä apua/hyötyä saat Inderesin Foorumilta, mitä et muualta saa?

Monesti viimeisin tsekkaus ennen osto / myyntipäätöstä on ”tuoreet” puheet. Arvostan myös käyttäjiä, jotka nostavat KV-pankkien ja analyytikoiden näkemyksiä ketjuihin.

16. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitä sijoittamisessa. Mainitse ainakin kolme ja perustele valintasi.

1.Yritykset itse 2. Analyytikot 3. Pankin sparraus 4. Analyytikot 5. Blogaajat 6. Sijoitusryhmät 7. Keskustelupalstat.

17. Mitkä kolme vinkkiä antaisit tuoreelle sijoittajalle, joka haluaa kehittyä osakepoimijana?

Aloita kuvitteellisella salkulla 2. Opiskele omia tunteitasi ja mieti mistä ne syntyvät. 3. Pysy nälkäisenä. Joka päivä oppii jotakin.

18. Mitä konkreettista hyvää sijoittaminen on tuonut elämääsi?

Sijoittamalla olen varmistanut olevani taloudellisesti riippumaton.

19. Olet pärjännyt hyvin elämässäsi, ja olet jatkuvasti kehittänyt itseäsi. Onko sinulla vinkkejä Alokkaalle, miten onnistua optimaalisesti itsensä kehittämisessä?

Optimaalisuus on harha - on vain laaksoja ja kukkuloita. Vain tappiot ja vaikeudet opettavat.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia ja Inderesiä?

Ei taida olla montaa (sijoitus)asiaa maailmassa, joista ei jollakin olisi omasta mielestään selkeä näkemys, tieto ja totuus!

Kiitoksia vastauksista!

Ahkeruus ja monipuolisuus, että oikeanlainen asenne vie elämässä eteenpäin, ja Villen esimerkki varmasti motivoi erilaisia ihmisiä menemään kohti unelmiaan ja tavoitteitaan.

Ja tässä on ajateltavaa erityisesti mulle:

Mukavaa perjantaita kaikille! :slight_smile:

56 tykkäystä