Alokas haastattelee

120. Taloudellinen Ajattelu

“Taloudellinen Ajattelu”-nimimerkin takana kirjoittaa tyyppi, joka on omistautunut henkilökohtaisen talouden hallinnan ja itsensä kehittämisen maailmaan. Hän on tavoitteellinen ja järkevä kaveri, jolla on sopivalla tavalla pitkäjänteisyyttä, eli juuri sitä, mitä yleensä sijoittajilta vaaditaan.

Kirjoituksissaan ja haastatteluissaan hän tuo esille rehellisesti sekä aidosti oman sijoitusmatkansa ja elämänsä opit, virheet ja onnistumiset. Hänen lähestymistapansa yhdistää käytännönläheisyyden ja strategisen näkemyksen – olipa kyse säästämisestä, sijoitusstrategioista tai taloudellisen ajattelun psykologisista ulottuvuuksista.

Innostavalla tavalla hän muistuttaa lukijoille, kuinka oman talouden haltuun ottaminen ei vaadi monimutkaisia systeemeitä, vaan selkeitä tavoitteita ja systemaattisia päätöksiä. Hänen tarinansa on inspiroiva esimerkki siitä, kuinka pitkäjänteisyys ja fokusoituminen voivat muuttaa koko elämän suuntaa ja luoda merkityksen positiivista muutosta. :slight_smile:

image

1. Kerro viidelläkymmenellä sanalla, kuka olet.

Olen mies, 36-vuotias ja koulutukseltani diplomi-insinööri. Olen kiinnostunut itsensä kehittämisestä etenkin taloudellisessa mielessä. Kirjoitan omaan talouteen keskittyvää blogia osoitteessa taloudellinenajattelu.fi, jossa seuraan henkilökohtaista matkaani miljonääriksi ja kaikesta mitä matkan varrella tapahtuu ja oivallan. Tavoitteenani on olla miljonääri ennen kuin täytän 40 vuotta ja olen virittänyt elämäni niin, että tämä tavoite olisi mahdollinen.

2. Kerro kolme asiaa, mitä julkisuudessa harvat sinusta tietävät.

Kirjoitan blogiani nimimerkin takaa, joten luonnollisesti on paljon sellaisia asioita, joita harvat minusta tietävät. Tässä muutama asia, joita avasin kun aikoinaan aloitin blogin kirjoittamisen vuosia sitten. Kun päätin opintoni yliopistossa, olin täysin varaton. Pystyin ostamaan ensimmäisen autoni töitä varten, koska isäni rahoitti sitä tonnilla. Muutama kuukausi tästä eteenpäin olinkin jo avannut sijoitussalkun ja aloitin uuden jännittävän harrastuksen nimeltä osakepoiminta. Ensimmäiset sijoitukseni olivat luonnollisesti Nokia ja Nordea. Ensimmäisten sijoitusvuosieni vuosituotto oli karmaiseva.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on sijoittamisen lisäksi?

Olen aika laiska harrastamaan ja pyrin välttämään sitoutumista ylimääräisiin rutiineihin, jotka eivät jotenkin liity tavoitteeseeni tulla miljonääriksi. Tästä syystä harrastukseni ovat asioita, joita voi tehdä vain satunnaisesti ilman tunnontuskia siitä, jos jossain vaiheessa tulee pitkä tauko tekemiseen. Tällä hetkellä aika menee pitkälti kiireisissä töissä ja 5-kuukautisen lapsen kanssa, ja ne muutamat liikenevät tunnit siellä täällä ovat menneet pleikkarin parissa. Olen pelannut koko elämäni (japanilaisia) roolipelejä eri konsoleilla ja tämä harrastus jatkuu vieläkin virkeänä.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään tunnin tai puolitoista ennen ensimmäistä sitoumusta, joka yleensä on palaveri työasioissa, mutta joskus myös työmatka. Tykkään syödä aamiaisen rauhassa X:ää ja uutisia selaten. Työpäivät menevät normaalisti palavereissa yhdeksästä viiteen ja työpäivät helposti venyvät kuuteen asti. Tämän jälkeen alkaa perhe-elämänä ja arjen askareet mikäli esimerkiksi pitää tehdä ruokaa tai lumityöt. Illalla tilanteesta riippuen saattaa tunti löytyä omille harrastuksille, esimerkiksi kirjan lukemiselle tai pleikkarille. Sitten koittaakin nukkumaanmeno.

5. Millainen olet sijoittajana?

Olin aiemmin aktiivinen osakepoimija, mutta olen todennut olevani aika keskiverto siinä puuhassa ja osakepoimintaan käytettyä aikaa on siksi ollut vaikea perustella. Nyt olen enemmän keskittynyt tienaamaan enemmän ja sijoittamaan pitkäjänteisesti rahastoihin. Käytän osaketutkimukselta vapautuneen ajan perhe-elämään ja muihin harrastuksiin. Luovun tässä potentiaalisesta ylituotosta, mutta samalla sijoittamisen riskitaso on laskenut. En sinänsä karsasta volatiliteettia, mutta olen myös huomannut, että sijoitusten suhteellisen tasainen nousu sopii minulle kovaa heilumista paremmin.

6. Millainen sijoitushistoriasi on?

Aloitin osakepoiminnalla suomalaisiin kansanosakkeisiin ja tietysti uskoin puheen siitä, että osingot ovat tärkeitä. Siispä sijoitin lähinnä suomalaisiin osinkoyhtiöihin. Sijoitusta pidemmälle tutkiessa tajusin kiinnittää entistä enemmän pääoman tuottoon ja pitkän aikavälin kasvunäkymiin. Tästä lähti käyntiin siirtymä laadukkaiden pienyhtiöiden poimintaan. Osakepoimintani ovat vieläkin tätä perua ja ne on valittu ajatuksella, että aika on sijoittajan ystävä, kun omistamani yhtiöt hiljalleen kasvattavat liikevaihtoaan ja sitä myötä tulosta. Viitisen vuotta sitten päätin hajauttaa sijoittamisen riskejä aloittamalla rahastosäästämisen ja nyt olen siirtynyt aika lailla rahastosäästäjäksi uuden pääoma-allokaation suhteen. Olen myös hodlannut bitcoinia vuodesta 2018, jolloin perehdyin siihen tarkemmin. Aikajänne huomioon ottaen bitcoinista saamani tuotot ovat hyvin maltillisia, mutta kuitenkin reilusti plussalla. Paras tulos olisi tullut, kun olisi jättänyt peliliikkeet tekemättä ja vain pitänyt omistuksia.

7. Millainen osake- ja rahastosalkku sinulla on, ja mitkä ovat sen suurimpia omistuksia?

Päivän luku vaihtelee, mutta tällä hetkellä rahastosalkkuni on arvoltaan noin 280 000 euroa, josta 45% on ETF-rahastoja (USA, maailma, Emerging markets, Eurooppa) ja loput suoria osakepoimintoja. Suurin osakeomistus on Harvia ja hyvänä kakkosena tulee Qt. Lisäksi lähdin 50 000 euron painolla mukaan Sifter Fund -rahastoon, joka tekee laatuosakepoimintaa. Innostuin tästä aktiivisesti hoidetusta rahastosta, koska he tekevät juuri sitä mitä minun pitäisi osakepoimijana tehdä, mutta yksinkertaisesti aika, resurssit ja energia eivät riitä.

8. Millainen on sinun osakepoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Viime aikoina olen lähinnä tehnyt rahastosijoittamista, mutta lähtökohtaisesti mikäli teen suoria poimintoja, niin haluan ostaa yhtiöitä, joilla on reilusti kiitorataa kasvaa kannattavasti ja pääoman tuotto on korkealla tasolla. Lisäksi arvostustason pitää olla potentiaaliin nähden houkuttelevalla tasolla ja johdon sekä hallituksen pitää olla vakuuttavia. Omistuspohjaa katson sen verran, ettei siellä ole mitään merkittäviä riskejä, kuten valtio-omistaja. En siis tee mitään monimutkaisia excel-malleja tai massiivisia vertailutaulukoita eri tunnusluvuista. Ehkä tästä myös johtuu miksi tuottoni ovat olleet keskinkertaisia; prosessi ei ole ollut riittävän tiukka.

9. Millainen on sinun rahastopoimintaprosessisi normaalisti askel askeleelta?

Olen automatisoinut koko rahastosijoittamisen. Tililtäni lähtee valittu summa valittuna päivänä sijoitustilille, josta se automaattisesti menee rahastoihin kuun tiettynä päivänä. Rahastoiksi olen valinnut maantieteellisesti laajan peiton, mutta pääfokuksessa on USA. Uskon USA:n voittokulkuun talousalueena myös jatkossa, koska siellä on suurin osa menestyneistä teknologiafirmoista ja poliittinen prosessi on osoittanut uusiutumiskykyä, kuten nyt Trumpin valinta presidentiksi osoittaa. Tämä tuo pitkällä aikavälillä resilienssiä ottamaan vastaan maailman muutoksia.

10. Mistä omaisuutesi koostuu, ja miten se jakaantuu? (esim. asunto 30 prosenttia, osakkeet 20 prosenttia etc.)

Nettovarallisuuteni on jakautunut pörssisijoituksiin, rahastoihin, sijoitusasuntoon, bitcoiniin, omaan kotiin, autoon ja pieneen määrään muuta sälää. Pörssissä on noin 280 000 euroa, rahastoissa 50 000 euroa, sijoitusasunnosta velatonta osaa noin 50 000 euroa, bitcoinissa noin 40 000 euroa, omassa kodissa 50 000 euroa, autossa 45 000 euroa ja muu sälä noin 35 000 euroa. Yhteensä siis yli puoli miljoonaa euroa. Tarkka erittely ja päivän luku löytyvät blogistani, jota päivitän säännöllisesti kerran kuussa.

11. Mitä tällä hetkellä ajattelet Bitcoinista sijoituskohteena?

Bitcoin sopii hyvänä hajauksena sijoitussalkkuun, mutta hurjat päivät ovat takana. Ei siis kannata odottaa historiallisten tuottojen enää palaavan. Riskimielessä näen kyllä skenaarioita, että bitcoin voi hyvinkin mennä nollaan tai romahtaa, mutta en osaa sanoa miten tämä riski käytännössä laukeaisi. Samalla tavalla on hyvin vaikea arvioida kuinka paljon hinnassa on potentiaalia ylöspäin. Historiallisesti romahdukset ovat olleet hyvä paikka ostaa lisää. Ehkä seuraava romahdus on taas hyvä tankkausmahdollisuus.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tietolähteitäsi sijoittamisessa? Mainitse ainakin viisi ja perustele valintasi.

Minulle on oikeastaan vakiintunut muutama lähde, joita lähinnä seuraan. X:ssä seuraan laajasti sijoittajia ja makroekonomisteja ja se on erinomainen lähde uutisille ja analyyseille. YouTubesta Traders’ Club on mahtava katsaus makronäkymiin. Inderes on erinomainen lähde yhtiökohtaisiin uutisiin ja analyyseihin ja sieltä saa myös yhtiöiden omat kvartaalikatsaukset, joita seuraan aktiivisesti. Itsekin talousjohtajana työskennellessä on mielenkiintoista kuunnella miten kollegat asioita käsittelevät webcasteissa. Nautin myös toimitusjohtajan ja talousjohtajan dynamiikan seuraamisesta noissa lähetyksissä ja kuvittelen itseäni talousjohtajan saappaisiin.

13. Miten hallitset tunteitasi sijoittamisessa ja muutenkin oman talouden hallinnassa? Useasti tunnesyistä (esim. fomo) tulee tehtyä taloudellisestikin suuria virhearvioita.

En ole mitenkään immuuni tunteille sijoittamisessa ja oman talouden hallinnassa, mutta olen tietoisesti pyrkinyt työstämään tätä puolta ja sen haltuun saamista. Sijoittamisessa esimerkiksi vuonna 2021 kuplahuumassa ostin Tecnotreetä, joka osoittautui erittäin huonoksi sijoitukseksi. Voisi myös argumentoida, että Tesla-hankintani on ainakin osittain tunteella tehty ja halvemmallakin saisi kelvollisen auton. Lisäksi asumme tarpeisiimme nähden liian suuressa talossa, johon rakastuimme ensikäynnillä. Tunteita on hyvin vaikea kokonaan eristää pois yhtälöstä, kun puhutaan rahasta. Pyrin hallitsemaan kulutustani tekemällä vuosittain budjetin, jonka laatimisen yhteydessä pohdin mitä todella tarvitsen ja mikä on olennaista. Tällä saa karsittua turhia ostoksia pois, mutta huomaan silti joka vuosi ostavani jotain mitä en ole budjetoinut. Sijoittamisessa olen siirtynyt entistä enemmän kuukausisäästämisen puoleen, mikä auttaa merkittävästi tunteiden kanssa, kun tuo säästäminen on täysin automatisoitu. Hieman ironisesti siis mitä vähemmän käytän aikaa ja energiaa rahan ja sijoittamisen pohtimiseen, sitä vähemmän annan mahdollisuuksia tunteilla puuttua pelii

14. Sinulla on tavoitteena miljoonan euron nettovarallisuus ennen kuin täytät 40 vuotta, kertoisitko tästä?

Päätin vuosia sitten, että haluan olla miljonääri. Se kuulosti ja tuntui innostavalta. Kuuntelin tunteitani ja totesin, että tätä minä haluan. Ajattelin että olisi hienoa olla miljonääri ennen kuin täytän 40 vuotta, koska silloin ehtisin vielä nauttimaan varallisuudestani. Aikajänne tuntui myös sopivan haastavalta, mutta sellaiselta, jossa ehtisin omilla teoillani vaikuttaa lopputulokseen. Siitä se sitten lähti. Alun jälkeen totesin, että tilanne ei kehity niin kuin haluaisin ja ajattelin, että ehkä kirjoittamalla ajatuksiani kaikkien luettavaksi, saisin tilanteeseen selkeyttä ja asiat oikeille raiteille. Kirjoittaminen toimi paremmin kuin osasin odottaa. Sain ajatukseni järjestykseen ja fokuksen kirkkaaksi. Tein parempia sijoituksia ja etenkin uralla. Sain kulut pidettyä kurissa. Sain seuraajia ja vertaisia bloggaajia, joiden kanssa keskustella tavoitteesta. Tavoite on muuttanut koko elämäni, koska miljoonan saavuttaminen näin tiukalla aikavälillä on niin haastavaa, että koko elämä pitää virittää sen ympärille. Muutokset ovat olleet vain positiivisia; herään nykyään joka aamu innostuneena ja täynnä energiaa sängystä ja nautin elämästä. Mikäli elämääni tulee haasteita, pyrin nykyään ratkaisemaan ne nopeasti ja lopullisesti, jotta ne eivät häiritse hyvää energiaani.

15. Olet saavuttanut taloudellisen tasapainon ja pystyt nyt sijoittamaan säännöllisesti. Miten opiskeluaikojen niukkuus ja huolimattomuus rahan käytössä ovat muokanneet suhdettasi rahaan ja sijoittamiseen nykyään?

Opiskeluaikoina rahani olivat todella tiukoilla. Jokaisen euron kulutusta piti harkita tarkkaan. Työelämään siirtyessä tästä jäi päälle todella suuri kulutietoisuus. Tulojen noustessa en nostanut kulutustani, vaan sijoitin lisätulot ja ajattelin, että ostan sitten kaiken ylimääräisen kivan sijoitusteni tuotoilla. Tämä mentaliteetti minulla on vieläkin, vaikkakin vähän eri muodossa. Kuluni ovat kyllä kasvaneet vuosien varrella merkittävästi, mutta absoluuttisen kulutason sijaan seuraan säästämisastetta, jota haluan pitää yli 50% tasolla. Nykyään en enää ajattele, että haluaisin elää vain sijoitusteni tuotoilla, koska aidosti nautin työelämästä ja pyrinkin laittamaan fokuksen siihen, että nauttisin siitä myös jatkossa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että työssäni pitää olla riittävästi haastetta ja töissä pitää olla hauskaa. Jos en voi nauraa ja hymyillä töissä, niin todennäköisesti enemmin tai myöhemmin äänestän jaloillani.

16. Blogissasi korostat taloudellisen ajattelun merkitystä. Mikä on mielestäsi suurin este, joka estää ihmisiä kehittämästä omaa taloudellista ajatteluaan, ja miten uskot voivasi vaikuttaa tähän kirjoitustesi kautta?

Mitä enemmän olen pohtinut asiaa, sitä enemmän olen tullut siihen johtopäätökseen, että ainoa este on tottumuksemme. Mikäli on tottunut tekemään asioita jollain tavalla, tämän muuttaminen voi olla todella vaikeaa ja joidenkin kohdalla jopa mahdotonta. Jos on tottunut kuluttamaan koko palkkansa kuukaudesta toiseen, voi säästäminen tuntua mahdottomalta ajatukselta. Jos on tuntunut säästämään, mutta ei sijoittamaan, voi sijoittaminen tuntua mahdottomalta ajatukselta. Jos on tottunut kontrolloimaan kulutusta, säästämään ja sijoittamaan säännöllisesti, voi koko palkan kuluttaminen kuukaudesta toiseen tuntua mahdottomalta ajatukselta. Toivon, että voin kirjoituksillani ohjata lukijoitani säästämään ja sijoittamaan entistä enemmän ja saamaan esimerkin elämäänsä siitä, että näinkin voi elää ja toimia.

17. Miten kertoisit kahteensataan sanaan työssäkäyvälle ihmiselle, että miten aloittaa säästäminen ja oman talouden hallinta, jolla ei tällä hetkellä jää rahaa säästöön, koska raha rahaa menee sinne ja tänne?

Säästäminen ja sijoittaminen ei ole teknisesti vaikeaa tai vaadi mitään erikoisosaamista. Ylivoimaisesti tärkeintä on se, mitä oman pään sisällä tapahtuu. Mikäli päätät, että haluat säästää, haluat sijoittaa, haluat vaurastua, tekeminen kyllä seuraa. Ilman tätä tahtoa ei mitään myöskään tapahdu. Päätä siis haluta ottaa oma talous haltuun ja tehdä asialla jotain. Mitä se jotain on? Lähde siitä liikkeelle, että kartoita omat kuukausittaiset kulusi. Mihin rahat menevät? Tämä tieto on pakollinen, jotta ymmärrät minkälaisia valintoja joudut tekemään säästöjen kartuttamiseksi. Tämä tuo myös mahdollisuuden löytää säästökohteita, jotka eivät esimerkiksi vaikuta elämääsi millään tavalla. Ehkä jokin tilaus on vain unohtunut päälle? Ehkä vakuutukset voi kilpailuttaa? Ehkä voit valita halvemman vaihtoehdon? Kulujen hallinta on tärkeintä. Seuraavaksi tärkeintä on tulojen kasvattaminen niin, että kulutus ei samalla nouse. Kaikki lisäansiot siis menevät säästöön. Tämä on kivuton tapa kasvattaa säästämisastetta, koska mistään ei tarvitse luopua. Riittää kun vain kontrolloi sitä, että ei kasvata kulutasoaan. Yksinkertaisimmillaan tämän monimutkaisempia nämä perusasiat eivät ole. Sen jälkeen mikäli tavoitteena on oikeasti vaurastua, kannattaa opiskella sijoittamista laajemminkin. Tuohon opiskeluun käytetyt tunnit kyllä maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin. Kannattaa pitää sijoittaminen yksinkertaisena, koska sijoittamisessa monimutkaisuus ei lisää tuottoja. Itse suosin kuukausisäästämistä matalakuluisiin rahastoihin, joilla on laaja hajautus.

18. Miten olet jo konkreettisesti nauttinut sijoittamisen tuomasta varallisuudesta?

Nautin siitä joka päivä. Asumme isossa kivitalossa järven äärellä ja ajan käteisellä ostettua Teslaa. Kumpikaan näistä ei olisi tullut kuuloon mikäli meidän olisi pitänyt vivuttaa talous tappiinsa. Lisäksi varallisuuden tuoma mielenrauha ja mahdollisuuksien kirjo ovat sellaisia, joille on vaikeaa asettaa hintalappua. Yksinkertaisuudessaan se vain tuntuu hyvältä ja tekee elämästä valoisampaa. Koen olevani mukavampi ihminen myös ympärilläni oleville, koska pyrin luomaan varauksetonta positiivisuutta. Miksi en tekisi näin? Olen onnekas, hyvässä asemassa ja se ei maksa mitään.

19. Onko sinulla ideaa Alokkaalle, miten lähteä luomaan konkreettinen suunnitelma ja tavoite kohti miljoonaa euroa?

Mieti ensin kuinka nopeasti haluat tuon tavoitteen saavuttaa. Pidemmällä aikavälillä korkoa korolle -efekti pääsee vaikuttamaan pidempään ja voimakkaammin. Lyhyellä aikavälillä joudut panostamaan enemmän kulukontrolliin ja tulojen kasvattamiseen. Mieti mihin olet valmis sitoutumaan ja muokkaamaan elämääsi sen mukaan. Mikäli haluat miljonääriksi nopeasti, niin ole valmis muokkaamaan koko elämäsi tuon tavoitteen ympärille. Mikäli valitset pidemmän aikavälin, niin keskity varmistamaan tiukka rutiini kuukausisäästöohjelman kanssa ja valitse vähäriskiset, mutta hyvän tuotto-odotuksen sijoituskohteet. Tekemällä perusasiat pitkäjänteisesti oikein pääsee todella pitkälle.

20. Mistä haluat kiittää suomalaista sijoitusyhteisöä?

Suomalainen sijoitusyhteisö on mahtava. Sijoittaminen yhdistää eteenpäin katsovat, terävät ja kunnianhimoiset kansalaiset. Tämä on innostavaa ja hyvä viiteryhmä kaikille, jotka haaveilevat vaurastumisesta. Olen itsekin tämän yhteisön tuote. Kun päätin opiskeluni yliopistossa olin varaton ja vailla päämäärää elämässä. Suomalainen sijoitusyhteisö on temmannut minut mukaansa ja saanut minut vaurastumaan. Kiitos kaikille tästä!

Kiitoksia paljon vastauksista! :blush:

Aika koviin lopputuloksiin pääsee usein sillä, että yrittää ahkerasti ja kuten Taloudellinen ajattelu sen sanoi: “Tekemällä perusasiat pitkäjänteisesti oikein pääsee todella pitkälle.”

Suosittelen ottamaan hänet seurantaan Äxässä:
https://x.com/TAjattelu
Suosittelen vähintään yhtä paljon seuraamaan hänen blogiaan ja sivustoaan:
https://taloudellinenajattelu.fi/

Kiitoksia kaikille ja mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

EDIT: Kappas, hän on Foorumillakin: @Taloudellinen_Ajatte

59 tykkäystä