Alokas haastattelee

3. JNIVALA

Aina, kun näen JNivalan kirjoituksen, niin pysähdyn lukemaan sen huolella, koska ne ovat huolella sekä analyyttisesti kirjoitettuja tekstejä, joissa turha mutuilu loistaa poissaolollaan. Uskon, että hänen kirjoituksensa saavat joskus analyytikot hikoilemaan… tällaiset tyypit ovat, mitä parhaimpia sparraajia analyytikoille.

Minun ollessani tuore tällä Foorumilla, niin taisin luulla häntä analyytikoksi tai joksikin sijoitusalan ammattilaiseksi. En ihmettelisi, vaikka Inderes olisi yrittänyt saada häntä heidän leipiinsä. Muistan, kun joku indeläinen sanoi mulle, että JNivala tuottaa upeaa sisältöä Foorumille ja kyllähän tämä nimi mainitaan usein keskusteluissa, kun puhutaan laatukirjoittajista (tänään aamupäivällä viimeksi!).

Näin kirjoitin huhtikuussa Mikael Rautaselle:
JNivala on esimerkki nuoresta foorumilaisesta, joka kirjoittaa rohkeasti omalla nimellään hyvin analyyttisia viestejä - hän on esimerkki foorumilaisesta, joka varmasti antaa ajatuksia analyytikoille ja kokeneemmillekin sijoittajille…

JNivala on kohtelias ja älykäs kaveri, jolla on kova omaksumiskyky sekä laajakatseisuutta, mutta myös monenlaisia muitakin ominaisuuksia, joita en jaksa lähteä edes luettelemaan. Suosittelen lukemaan alla olevan haastiksen, uskon hyvin vahvasti, että lukija viihtyy sekä oppii.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Nimi on Nivalan Jani, isä (yhden pojan, kohta toisenkin lapsen) ja aviomies. Ammatiltaan pikapuoliin valmistuva lääkäri. Intohimona yleisluontoisesti itsensä kehittäminen, asiassa kuin asiassa. Haluan ymmärtää ilmiöitä ja syitä asioiden takana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

• Olen kysynyt Sijoittaja-Alokasta mukaan osakesäästäjien pikkujouluristeilylle, ei lähtenyt :frowning: (ok, oli sillä ihan hyvä syy olla tulematta)
  • Saan paljon inspiraatiota ja motivaatiota rakkaasta ja edesmenneestä äidistäni, niin sijoittamisessa kuin elämässä muutenkin
  • En tykkää kaupunkiasumisesta ja tähtäin onkin lähiaikoina takaisin maaseudulle!

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Palloilulajit (sekä pelaten, että telkkarista), etenkin jääkiekko, jalkapallo ja futsal. Lenkkeilyä tulee epäsäännöllisesti harrastettua ja maraton pitäisi joku kesä yrittää juosta kohtuuaikaan. Myös retkeilyharrastusta tarkoitus herätellä lähivuosina.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aamu alkaa aina Investing-sovelluksella, tarkistan eilisen päivän jenkkikurssit. Tuon jälkeen Inderesin palsta käydään pintapuolisesti läpi, samoin muut mahdolliset uutiset finanssimaailmasta. Finanssitwitter tulee selattua läpi. Tuon jälkeen sitten lähdetään joko A) opiskelemaan tai B) töihin. Iltapäivällä haen pojan aina päivähoidosta, se on päivän kohokohta :smiling_face_with_three_hearts: Iltapäivällä touhuan sitten pojan ja perheen kanssa.

5. Sinulla on lapsia, vaativa työ ja muutakin elämää… miten ja mistä löydät aikaa sijoitusjutuille?

Käytännössä sen ajan mitä olen sitten yksin, käytän lähes kokonaan sijoittamisharrastuksessani itseni kehittämiseen. Toisena päivänä se on 30-60 minuuttia, toisena päivänä 6h. Kun vapaa-aikaa on vähän, yritän priorisoida ajankäyttöä myös sijoitusharrastuksessani ja esim. kirjojen lukemisessa skippaan usein “turhat osiot”. Tässä elämäntilanteessa on vain hyväksyttävä, että en voi käyttää rajattomasti aikaa sijoittamiseen.

6. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana? Sovitko mihinkään lokeroon (esim. kasvusijoittaja, arvosijoittaja jne.)?

Pidän kategorisointia niin keinotekoisena, että en halua ainakaan itseäni laittaa mihinkään lokeroon. Lähtökohtaisesti minua kiinnostaa kaikki yritykset, joissa näen mahdollisuuden hyville tuotoille. Kyseessä voi olla “arvoyhtiö” tai “kasvuyhtiö”.

Pidän markkinoita suhteellisen tehokkaana siinä mielessä, että minun mielestäni on naiivia olettaa että tietynlainen strategia (arvo vs. kasvu) voisi luoda yli ajan jatkuvasti ylituottoa. Yksi strategia toimii aikansa, kunnes se saa aikaan “sopuli-ilmiön”. Tästä päästäänkin siihen, että mielestäni sijoittamisen osa-alueista on perustietojen jälkeen tärkeintä panostaa markkinapsykologian ymmärtämiseen ja opiskelemiseen.

Ja lopulta vastaus kysymykseen: koen, että olen mukautumiskykyinen, mutta toistaiseksi kokematon sijoittaja, joka uskoo vilpittömästi että joskus omaisin sellaisen kokonaispaketin, että kykenisin ylituottoon yli ajan. Pidän sijoittamista eräänlaisena “älyllisenä, koko elämäni mittaisena haasteena, jossa tuotot ovat loppuviimein toissijaisia - tärkeämpää on itseni haastaminen äärimmäisen haastavaan pitkän aikavälin tehtävään”

7. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoitushistoriani juontuu lapsuuteen :slight_smile: Äitini on kirjoittanut jo 6-vuotiaasta Janista, että tästä pojasta tulee “taatusti joku pankkiiri”, kun raha-asiat olivat hämmästyttävällä tasolla mielessä jo sen ikäisenä ja kannoin fyysistä “sijoitussalkkua” leikeissäni joka paikkaan.

Mutta tosissaan: varsinainen osakesijoittamiseni alkoi vuonna 2016 passiivisilla indeksirahastoilla. Olin siis tuolloin jo 21-vuotias. Paljon hukkaan heitettyjä vuosia nuoruudessa, mutta tuolloin mielessä olivat enemmän ikätasoiset jutut: palloiluharrastukset sekä tytöt tietysti…

Sijoitushistoriani koki kovan kolauksen 2018, kun olin juuri aloittanut perehtymistä osakepoiminnan maailmaan: äitini sairastui täysin yllättäen keväällä sairauteen, joka diagnosoitiin 15.6.2018 glioblastoomaksi, eli yhdeksi pahanlaatuisimmista ja vaikeimmista syövistä mitä ihmiselimistö tuntee. Tämä siis äitini oltua 48-vuotias ja minun 24-vuotias. Tuo vuosi oli lopulta sen verran raskas henkisesti, että sijoitusharrastus pysähtyi 1,5v ajaksi kuin seinään. 2019 loppuvuodesta käynnistelin kertaalleen keskeytynyttä harrastusta uudestaan ja siitä lähtien ollaan oltu tällä tiellä oppimassa koko ajan uutta :slight_smile:

8. Haluatko avata, miten sinulla ovat menneet sijoitusvuodet 2020-2022? Voit mainita prosenttejakin eri ajanjaksoilta, jos haluat. Mikä on suurin oppi näiltä sijoitusvuosilta, jos vain yksi pitää mainita?

Salkkuni on tuottanut aikavälillä 1.1.2020 - 18.10.2022 yhteensä +94,10 %. Tämän vuoden YTD on taas rumasti pakkasella; 1.1.2022 - 18.10.2022 tuotto on -24,11 %.

Tärkein oppi tällä aikavälillä: allokaatioon käteisen ja osakkeiden, sekä eri osakkeiden välisellä painotuksella on valtava merkitys tuotoissa. Olen päiväkirjani ollut oikealla “mielentilalla” niin koronan aikaan kuin viime vuoden hypessä, mutta olen tehnyt liian maltillisia allokaatiopäätöksiä kumpanakin ajankohtana. Tuotot voisivat tässä mielessä olla paljon parempiakin, mutta sijoittamisessa on kyse pitkästä prosessista - joten otetaan opit talteen ja mennään eteenpäin :slight_smile:

9. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Mitkä ovat viimeiset myyntisi ja ostosi?

Salkkuni koostuu tällä hetkellä vähän turhankin monesta yhtiöstä. En nyt ihan koko salkkua viitsi tähän luetella, mutta salkkuni suurimmat sijoitukset ovat (ei järjestyksessä): Kamux, Harvia, EVO, Incap, Stockmann, Neste, Valmet ja Scanfil. Muut enemmän seurantapositioita / treidissä olevia mm. Konecranes ja Boreo…

Viimeisimmät ostot: Harvia, Kamux ja Valmet.
Viimeisimmät myynnit: Sievi Capital ja Witted.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksistasi per yhtiö:

Harvia: Laatuyhtiö vahvoilla kilpailueduilla niche-alalla. Pitkänaikavälin kannattavuutta ja kasvua tukevia asioita: wellness-buumi, väestön vaurastuminen, vapaa-ajan tärkeyden lisääntyminen, osaava johto. Johto omistaa isosti.

Kamux: “Economies of scale” pätee hyvin Kamuxin kohdalla. Kilpailuedut eivät liity niinkään teknologiaan tms, vaan enemmän lineaarisen liiketoimintamallin voittajafirmoille tyypilliseen suuruuden ekonomiaan. Tylsä ja vihattu ala herättää allekirjoittaneen kiinnostuksen.

Nightingale: Näyttöä on sairauksien ja yhtiön veritestin välisen korrelaation löytymisestä, mutta ei ole edelleenkään näyttöä että yhtiön platform toisi asiakkaille lisäarvoa (= lisää terveyttä) tästä huolimatta. Toistaiseksi enemmän wellness-bisness. Asiakkaiden sitouttaminen pitkäaikaisesti vaikeaa.

11. Olet lukenut hyvin paljon sijoitusaiheisia kirjoja, luettele viisi sijoituskirjaa, jotka tavallisen osakepoimijan kannattaisi lukea.

Laitetaan tähän sellainen paketti, että on vähän kaikenlaista materiaalia, jotta tulee kattava kuva eri vaihtoehdoista ja sijoittamisen tärkeistä osa-alueista. Rikon sääntöä ja laitan heti kuusi kirjaa, perään lyhyet perustelut:

• Tähtäimessä osakkeet: Loistava yleisteos kotimaisella kielellä! Jatko-osia odotetaan
    @Heikki_Keskivali
  • A Random Walk Down Wall Street: Realiteettia keskivertosijoittajalle, indeksisijoittaminen on hyvä vaihtoehto :slight_smile:
  • The Outsiders - Eight Unconventional CEOs and Their Radically Rational Blueprint for Success: Erinomainen kirja johtamisesta ja sen tärkeydestä osakesijoittamisessa: mihin kiinnittää huomiota, pääoman allokoinnista jne…
  • The Intelligent Investor: tästä ehkä korostetusti se psykologinen näkökulma markkinoihin.
  • 100 Baggers: Stocks That Return 100-to-1 and How To Find Them: Kasvun merkitys, vipuvaikutus tuottoon, kun saat sekä kasvun, että arvostuskertoimien nousun
  • Dark side of Valuation - kaikki valuaation määrittelystä ja sen ongelmakohdista. Tässä vois olla moni muukin kirja joka käsittelee valuaatiota, Damodaranilta näitä löytyy.

12. Mitkä ovat suurimmat heikkoutesi ja vahvuutesi sijoittajana?

Vahvuus: oman itseni tunteminen, markkinapsykologian ja ylipäätään ihmisten ymmärtäminen. Omassa työssänikin vuorovaikuttaminen ehdoton vahvuus omasta mielestä ja asiakkaiden mielestä.

Heikkous: Paljon on kehitettävää toki jokaisella osa-alueella, mutta haluan mainita tähän heikon kielitaidon. Sitä olen paljon viime aikoina kehittänyt ja kirjojen lukemisen myötä se on paljon kehittynyt, mutta edelleen liian heikko. Heikko kielitaito tuo rasitteita etenkin ulkomaisiin yhtiöihin perehtymisessä (vaatii enemmän aikaa ja keskittymistä).

13. Onko sinulla suositella tiedonlähteitä, joita harvempi tavallinen sijoittaja hyödyntää, mutta kannattaisi hyödyntää?

En usko, että minulla on mitään parempia työkaluja käytössä kuin muilla tavallisilla sijoittajalla. Mielestäni tietolähteitäkin tärkeämpää on tiedon suodattaminen ja oikeantyyppinen käsitteleminen. Tärkeää erotella, että mikä tässä nykyisessä informaatiotulvassa on kohinaa tai turhaa ja mikä taas hyvinkin relevanttia tietoa. Kuitenkin finanssitwitteriä kannattaa kehittää omaan makuun sopivaksi: kun saat sopivan “sijoituskuplan” tuonne, niin twitter on erinomainen tiedonlähde. Toinen tärkeä “tietolähde” on minusta oma sijoituspäiväkirja! Se on paras tietolähde oman itsensä tutkiskeluun :slight_smile:

14. Millä tavalla lähdet kartoittamaan salkkuusi potentiaalisia hankintoja? Miten osakepoimintasi etenee step by step?

Jonkinlainen karsinta on tärkeää ja käytän mekaanista seulontaa alkuun. Tähän olen pohtinut oman mallin kehittämistä, mutta toistaiseksi tarkempaa sellaista ei ole (osittain ajanpuutteenkin vuoksi). Katson kuitenkin usein isolla skaalalla eri firmoilta tiettyjä tunnuslukuja, kuten ROE/ROIC, P/E, P/B ja PEG. Nämä tunnusluvut siksi, että ne ovat usein helposti saatavilla.

Kun yhtiö herättää noiden pohjalta mielenkiinnon, katson seuraavaksi liiketoimintamallia ja ansaintamallia tarkemmin. Katsaus kilpailukenttään ja perehtyminen kilpailuetuihin. Tietolähteenä toimivat yrityksen omat sivut ja niiden materiaali sekä google:n vapaan haun tulokset. Lisämateriaalia luonnollisesti keskusteltupalstoilta ja esim. Inderesin tarjoamista materiaaleista. Tarkemmassa tunnuslukujen ja valuaation määrittleyssä panostan etenkin kassavirtalaskelmaan. En laske DCF-mallilla “fair valueta”, mutta teen usein karkeita malleja “käänteisestä DCF-laskusta” jolla pyrin hahmottelemaan osakkeen sisällä olevia odotuksia.

Ostopäätökseen ei ole tarkkoja kriteereitä, vaan tässä mennään edelleen osittain mutulla, mutta toki perehtymisen jälkeen. Tämä onkin osa-alue, johon pyrin luomaan tulevina kuukausina ja vuosina enemmän johdonmukaisuutta. Tämän viipymistä on rajoittanut yksinkertaisesti ajanpuute.

15. Et saa hoitaa salkkuasi itse kolmeen vuoteen ja sinun pitäisi valita salkunhoitajiksesi kolme foorumilaista, ketkä valitsisit ja miksi?

@Juha_Kinnunen olisi luottovalinta, mutta tällä taidettiin tarkoittaa muita kuin analyytikkoja… Valinta osuu @musa_2, koska uskon että hän osaa suojella pääomiani riittävällä tavalla :slight_smile: Toisaalta jos mieli tekee kovasti ottaa riskiä ja markkinatilanne on suotuisa, niin @Pohjolan_Eka voisi myös olla sopiva valinta maksimoimaan volatiliteetti salkkuun. Kolmas jokerikortti osuu @Thiebault , jonka uskon saavani hyvää tuottoa salkulleni kohtalaisella riskillä myös 3v säteellä. Nimimerkki on vakuuttanut minut kirjoituksillaan! :slight_smile:

16. Mitkä ovat mielestäsi kolme laadukkainta yhtiöketjua ja miksi?

• Incap - ei turhaa lätinää, vaan koko ajan ollaan ytimessä. Ei turhaa hypeä ja epäolennaisuuksia (kuten esim. Harvian ketjussa välillä) eikä toisaalta jatkuvaa huomiota siitä kuinka firma on perseestä (Kamux, vähän kärjistetysti sanottuna).
  • Sampo - pysyy hyvin asiassa ja tuolla on asiantuntevaa sakkia usein kommentoimassa, myös ulkomailta :slight_smile:
  • Witted - tosi mukava kun @Harri_Sieppi (CEO) käy aktiivista vuorovaikutusta sijoittajien kanssa, muutenkin keskustelu asiallista ja pohditaan yhdessä tärkeitä asioita sijoittajan näkökulmasta.

17. Onko sinulla tavoitteita sijoittamiseen suhteen esim. euromääräisiä, prosenttuaalisia tai jonkinlaisia muita tavoitteita esim. taloudelliseen vapauteen liittyviä? Mitkä asiat motivoi sinua sijoittamaan?

Koen osakepoiminnan ennen kaikkea älyllisenä haasteena ja mittaan onnistumistani yksinkertaisesti salkun tuotolla suhteessa indeksiin (SP500 ja OMX25). Haaste on siis äärimmäisen kova. Varsinaisia tarkempia taloudellisia tavoitteita (% tai euroja) ei ole. Palkkatyöni on niin A) suhdannevarmaa työllisyyden näkökulmasta, että B) hyväpalkkaista, että pystyisin täyttämään taloudelliset haaveeni helposti indeksisijoittamisellakin ja ansiotöihin panostamalla.

18. Miten suhtaudut näihin kusetus_markkinoihin ja kriiseihin, onko ottanut henkisesti koville? Onko sinulla jotain näkemystä, että miltä vuosi 2023 voisi näyttää? Miten itse tällä hetkellä toimit tai onko sinulla jotain erityissuunnitelmaa, kun on “tällaiset ajat”?

“Kusetus_markkinat” -meemi/lausahdus ansaitsisi jossain gaalassa palkinnon! :smiley: Noh, itse asiaan. En halua mitenkään vaikuttaa “ylimieliseltä” tai siltä että olisin täysin tunteeton rationaalinen tietokone, mutta rehellisesti sanottuna nykyinen karhumarkkina ei ole päässyt juuri lainkaan ihon alle. Yöni nukun yhtä hyvin, eikä stressitasoissa ole mitään muutosta. Minulla muutenkin elämässä rationalisointi ja tietynlainen asioiden mittasuhteisiin laittaminen helpottaa paljon mahdollista hetkellistä ahdistusta työelämässä/opiskeluissakin - ja se sama on auttanut paljon myös sijoittamisessa. Ei tässä ole mitään hätää kun raha-asiat on hoidettu fiksusti, ei laskumarkkina näy arkielämässäni mitenkään. Eikä tule näkymäänkään, vaikka menisi paljon synkemmäksi :slight_smile:

Luonnontieteiden ystävänä lähestyn elämän jokaista tapahtumaa ja siten myös markkinoita todennäköisyys"pelinä". Meillä on ääretön joukko erilaisia skenaarioita eri todennäköisyyksillä, joihin markkinat voisivat mennä vuonna 2023. Yksinkertaistan malllini 2-4 skenaarioon ja yritän arvioida näille todennäköisyyksiä niillä tiedoilla mitä nyt on saatavissa. Koska tässä vastaustilaa on rajallisesti, niin ilman syvällisempiä perusteluita kuitenkin totean, että mielestäni on todennäköisempää, että markkinoiden pohjia ei ole toistaiseksi nähty. Näitä argumentteja puolesta ja vastaan on käsitelty ansiokkaasti mm. Pörssien suunta -ketjussa.

Salkun allokaatio on vahvasti osakepainotteinen taas tämän pienen laskun jälkeen, olen ollut viime aikoina ostolaidalla. Käteistä on enää 8 % jäljellä. Toisaalta, palkkatuloista saan kohtalaisen hyviä summia tulevian kuukausina sijoituksiin, joten tarvettakaan suuremmalle käteispositiolle en juuri nyt koe tarvitsevan. On myös hyvä huomata, että koska minulla on tulevana talvena harmittavan rajallinen määrä aikaa sijoitusharrastukseni käyttämiseen, minun on turha yrittää liiallista markkinoiden rajoittamista suurella painolla salkusta. Joudun siis “tyytymään” suureen osakepainoon ja menen sillä läpi myrskyt.

Vivun suhteen olen myös tarkkana. Koen, että vivun suhteen paras hetki mennä sisään on se hetki, kun kapitulaatio on nähty. Jos sitä ei nähdä, niin sitten jää velkavipu todennäköisesti käyttämättä - eikä sekään tässä elämäntilanteessa isommin haittaa. Vivulla en kuitenkaan mene markkinoille kuin vasta oikean pessimismin vallatessa - nyt ei sellainen hetki ole ja sen kertoo mielestäni parhaiten sijoittajien osakeallokaatio%, ei mitkään “sentimenttikyselyt”.

19. Miten erityisesti Alokkaasta voisi tulla parempi ja analyyttisempi osakepoimija?

Minun mielestä @Sijoittaja-alokas on hyvällä tiellä! On intoa ja kova halu oppia uutta, se yhdistettynä ajan kanssa tuottaa varmasti kyllä tulosta :slight_smile: Jatkat vaan samalla tiellä kärsivällisesti ja jatkat itsesi kehittämistä ja menetelmien hiomista! Ympäröi itsesi fiksuilla ihmisillä ja lue viisaampien ihmisten kirjoituksia ja kirjoja tai kuuntele heitä podcastien muodossa :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää kaikkia foorumilaisia tästä mahtavasta sijoittajien yhteisöstä mikä meillä on kasassa! Loistavaa tiedon jakamista ja ystävällistä käytöstä. Täällä on sijoittajan hyvä olla :slight_smile:

Jani, kiitos avoimuudestasi ja kiitos siitä, että sait taas mut jälleen kerran ajattelemaan!

Tästäkin haastiksesta moni sai varmaan paljon erilaista ajattelemisen aihetta omaan sijoitustoimintaansa.

Hauskaa viikonjatkoa kaikille! :slight_smile:

264 tykkäystä