Alokas haastattelee

No niin… Vernerin haastattelu oli siinä. Kiitoksia tykkäyksistä! :slight_smile:

Seuraava haastateltava on hyvin hyvin tärkeä foorumilainen ja olen todella iloinen sekä ylpeä, että saan haastatella juuri häntä. Teen “vähän” taustatutkimusta sekä pohdin kysymyksiä tarkkaan, sitten lähetän kysymykset hänelle viikonloppuna ja ehkä saan vastaukset häneltä ensi viikolla.

Siitä tulee varmasti hyvin mielenkiintoinen haastis! :fire:

EDIT:

Tavoitteenani on saada 2 haastattelua per kuukausi. En usko, että sen useammin pystyn näitä tekemään ellen ajan myötä saa tätä menemään jotenkin joutuisammin. :slightly_smiling_face:

80 tykkäystä

2.TIMONTTI

Olohuoneen orakkeli ja Foorumin tykätyin mies, tässä vähän statistiikkaa:

Olen todella innoissani siitä, että sain haastatella Timonttia ja tuli heti todella mukava olo, kun hän oli heti todella messissä pyytäessäni häntä haastateltavaksi.

Kirjauduin Foorumille ensimmäistä kertaa 2020 heinäkuussa ja ihmettelin, että kuka tämä kaveri on, josta kaikki puhuvat ja jota kaikki kehuvat. Ei mennyt kauan aikaan, kun tajusin miksi… loistavia osakepoimintoja loistavaan aikaan eikä siinäkään vielä kaikki… useiden ostojen ja myyntien ajoitukset olivat aivan uskomattomia. Timontilla on jokin jännä “tatsi”, ei heti tule mieleen samanlaista tapausta… hänessä on tietyllä tavalla asiantuntevaa analyytikkoa, vähän Pohjolan Ekan kaltaista kapinallista järkeä, mutta myös vähän jotain Viljoa, eli sellaista “haistelukykyä”, että missä voisi olla seuraava “uhri”. Yhden Foorumin laatukirjoittajan kanssa juttelin ja todettiin, että Timontti on kuin jos Eka ja Viljo yhdistettäisiin. :smiley:

Timontti ei ole samalla tavalla tuttu kuin aiemmassa haastattelussa ollut Verneri, koska Timontti on “vain” nimimerkki. No… ehkä tämän haastattelun myötä Timontti tulee teillekin entistä tutummaksi ihmisenä ja saanette myös ehkä ajateltavaakin omaan sijoitustoimintaamme - minä ainakin sain.

Timontti on yksi Foorumin tähdistä, joka oikeasti tuntuu näkevän metsän puilta eikä jää liiaksi kiinni lillukanvarsiin, vaan “tatsinsa” ja ahkeruutensa avulla aina vaan nousee ylöspäin.

1.Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen 35-vuotias perheenisä, siviilisääty naimisissa ja ammatiltani paloinsinööri. Alle kouluikäisiä lapsia kaksi kappaletta.

Vapaalla tykkään touhuta perheen kanssa pihalla ja leikeissä. Silloin tällöin pyrin harrastelemaan lenkkeilyä, uintia tai ulkoilua jne.

2.Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen käynyt inderesillä työhaastattelussa. Päädyin kuitenkin oman alan töihin.

En ole autistinen, ainakaan diagnisoitu, mutta luonteeltani tykkään panostaa energiaani ja ajatuksiani erittäin voimakkaasti 1-2 mielenkiintoisimmaksi kokemaani asiaan (esim. harrastuksissa, kuten sijoittaminen).

Nykyisin lempiohjelmiani televisiossa ovat semi-seniilisti TV-uutiset sekä jotkin dokumentit. Paljoa muuta ei jaksa sieltä katsoa.

3.Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Harrastuksiini on kuulunut mm. metallinetsintää (miinaharavalla). Vanhimmat löytämäni esineet ovat viikinkiajalta (800-1050 jKr). Appelgrenin D-tyypin soljen kappale sekä hevosriipus. Riipuksen hevonen tallaa käärmettä. Symboliikkaa suoraan viikinkiajalta. Nykyisessä asuinpaikassani tämä on jäänyt vähemmälle.

Golfia olen pelannut single-tasoituksella, silloin nuorempana kun pelasin aktiivisemmin.

Olen hiljattain aloittanut sovelletun reserviläisammunnan (SRA). Näinä päivinä minulle pitäisi tulla ensimmäinen oma aseeni, modernisoitu AK-47/AKM.

Lapsena keräsin jääkiekkokortteja. Kaikki 3000+ kpl ovat vielä tallessa ja ihmetellään niitä jälkikasvun kanssa sitten sopivalla hetkellä.

4.Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Meillä herätään klo 6. Aamun rutiinit omalla porukalla tehty noin klo 7.30, jolloin aloitan työpäivän.

Nykyisessä työssäni työskentelen kotoa käsin. Työkone auki, lisäksi toiselle näytölle kotikone ja inderesin foorumi auki :wink: Päivä kuluu tietokoneella hommia näppäillessä, on palavereita, kirjallisia töitä, välillä rauhallistakin. Foorumia selataan silloin, kun kerkeää töiltä. Kahvia kuluu, ilman en pärjää.

Iltapäivällä kotiutan lapset hoidosta ja sitten jatketaan joko omissa harrastuksissa tai yhteisissä ajanvietteissä. Pienet lapset pitävät arjen melko kiireisenä. Nukkumaan mennään kohtalaisen ajoissa… Erittäinkin tavallista lapsiperhearkea siis.

5.Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana? Sovitko mihinkään lokeroon (esim. kasvusijoittaja, arvosijoittaja jne.)?

Kasvusijoittaminen on ollut lähinnä sydäntä. Riskit ovat suurempia, mutta potentiaaliset palkinnotkin. Erityisesti hankalaksikin koetut teknologiayhtiöt / ohjelmistoyhtiöt ovat kiinnostaneet tätä insinööriä luontaisesti. Fokus on ollut pohjoismaisissa yhtiöissä, Suomi ja Ruotsi pääasiassa. Kasvusijoittamisen ohessa olen myös harrastanut satunnaista swing-treidausta, lähinnä silloin kun on ollut eniten aikaa tuijotella pörssiä.

Ohjelmistoyhtiöissä on monesti tarjolla merkittävää skaalautumispotentiaalia varsin kannattavasti. Ideaalitilanteessa salkussa olisi noin kymmenen kappaletta laadukkaita, pääomakevyitä, hyvin skaalautuvaa kasvuyhtiötä….ostettuna ennen kuin suuri yleisö iskee niihin kätensä. Yleensä tämä edellyttää tulosraporttien, analyysiraporttien ym. lukemista sekä omaa aktiivista tutkimusta.

Isoista ja kypsistä arvoyhtiöistä kiinnostun, mikäli niitä tarjotaan poikkeuksellisen matalalla arvostuksella (esim. P/B, P/NAV, EV/EBIT…) ja bisnes on muuten itseäni kiinnostava. Pyrin kuitenkin nuorempana keski-ikäisenä hakemaan kannattavaa, laadukasta kasvua yli ajan. Sijoitusvuosia on vielä toivottavasti jäljellä ja kannattava kasvu yli ajan on avain menestykseen vuosikymmenten tähtäimellä.

Damodaranin kaavio kuvaa hyvin itselle mieluisinta aluetta.

Pyrin olemaan lähtökohtaisesti pitkäjänteinen sijoittaja ja omistaja. Pisimmät omistukset yhtiöissä ovat olleet joitakin vuosia, ehkä 2-3 vuotta. Asia on kuitenkin niin, että pelimerkkejä kannattaa siirtää ja panostaa tuotto-odotuksen sekä risk/reward mielessä heikoimmista yhtiöistä niihin parhaisiin. Tästä syntyy jonkinlaista rotaatiota salkkuun yli ajan. Ideaalitilanteessa kyllä omistusajat olisivat tuosta huomattavasti pidemmät, mutta tämä on monen tekijän summa (markkinatilanne, osakkeen arvostustasot jne).

6.Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen aloittanut sijoittamisen kesällä 2015. Kiitos rouvalle, että hän sitä ehdotti. Nyt on siis menossa kahdeksas vuosi sijoittamista. Aluksi sijoitin mm. indeksirahastoihin ja muutamiin yksittäisiin osakkeisiin. Alkuaikoina hermoilin kovasti pieniäkin euromääräisiä miinuksia salkussa. Mentaalipuoli rahan suhteen ei ollut harjaantunut lajiin alussa lainkaan. Yleisesti ottaen 2015–2017 en pärjännyt kovin hyvin markkinoilla. Jonain vuonna pärjäsin indeksille, välillä taas tein itselleni miinusta nousumarkkinassakin. Hyvin tyypillinen aloitus siis.

Jossain vuosien 2017–2018 aikana löysin indereksen ja sitä myötä aloin kiinnostua ja innostua kunnolla osakepoiminnasta sekä osaketutkimuksesta. Indereksen sijoituskoulu, Indereksen mediatiimin tekemät opetusvideot ym. auttoivat huomattavasti. Lisäksi muutama perusteos tuli luettua sijoittamisesta. Näillä pääsin alkuun ja sain perusymmärrystä yhtiöiden talousraportoinnista, markkinoista, arvostuskertoimista jne. Indeksisijoittamisesta tuli liian tylsää, kipinä ylituoton hakemiseen markkinoilta oli syttynyt.

Paremman paneutumisen seurauksena aloin saada myös merkittäviä tuottoja v. 2019–2021 nousumarkkinan tukemana. Varsinkin vuosina 2018-2021 olen panostanut merkittävästi aikaa osaketutkimukseen. Jälkikäteen katsoen näen selvästi oman tutkimustyön ja vaivannäön merkityksen tuotoissa. Kaiken kaikkiaan poikkeuksellista ajanjaksoa ja tuottoja selittävät: oma tutkimustyö, hyvä tuuri sekä korkokupla (ennen puhkeamistaan). Kaikki kiitos ei siis mene itselle tietenkään.

7.Kuinka paljon salkkusi on laskenut korkeimmista prosenteista? Mikä on YTD:si?

Pääasialliset sijoitussalkut ovat oma ja puolison osakesäästötilit. Osakesäästötilit tulivat Suomeen 1.1.2020 alkaen. Osakesäästötiliä edeltävänä vuonna (2019) sijoitussalkkujen tuotto oli +95%.

Korkeimmillaan osakesäästötilien tuotto aloituksesta on ollut 7.9.2022, puolison salkussa +277% (nyt +153%) sekä omassa salkussa +294% (nyt +174%).

Syksyn 2021 huipuista laskua on tullut siis n. 40–45%. Laskusta tämän vuoden osuus (YTD) on 20-25%.

8.Kuinka monta prosenttia sinulla on tällä hetkellä käteisenä? Miten ja millä perustein palaat markkinoille “täysillä”? Mikä fiilis tämänhetkisestä markkinatilanteesta?

Tällä hetkellä käteisenä on 80%. Osakkeet 20%. Velkavipua en ole käyttänyt sijoittamisessa toistaiseksi. Osakesäästötili mahdollistaa reippaatkin painotusmuutokset tarvittaessa ilman veroseuraamuksia.

Tasaisessa nousumarkkinassa n. 98% makrosta on epärelevanttia tietoa pitkäjänteiselle omistajalle – yhtiökohtainen tieto ja liiketoiminnan ajurit ratkaisevat. Kuitenkin ennen laskumarkkinan alkua marraskuussa 2021 varoitin, että huippukireät arvostustasot eivät todennäköisesti ole kestävällä tasolla, kun rahapolitiikan kiristys alkaa. ”Don’t fight the fed” kuului varoitus ja kireillä arvostustasoilla tämä kuuluu nähdäkseni siihen 2% osuuteen kollektiivisesta tiedosta, jolla on selvää merkitystä osakkeen ”holdaajalle”.

Tämä ennustus osui melko hyvin oikeaan, mutta kasvuosakkeissa nähty laskun syvyys on kyllä paikoitellen yllättänyt. Keväästä lähtien olen muutaman kerran yrittänyt entrytä kasvuosakkeisiin, mutta lähes jokaisella kerralla lasku on jatkunut ja olen kirjannut pientä turskaa salkkuun. Yksi laskumarkkinan tärkeimpiä oppeja minulle on ollut, että on OK käyttää stop lossia. Tätä taas en nousumarkkinan aikana harrastanut kertaakaan. Jos olisin vielä tänä vuonna ”ajanut salkku täynnä kasvulappuja”, olisi osakesäästötileille kirjattuna hyvin erilaisia miinuslukemia. -20…25% on minulle tyydyttävä suoritus tänä vuonna.

Seuraan tällä hetkellä inflaatiolukuja, markkinasentimenttiä sekä US 10yr bondin hinnoittelun kehitystä. Pyrin ajoittamaan osakeostoja tilanteeseen, jossa korkojen nousutrendi olisi ainakin parin viikon trendillä kääntynyt tasaiseksi tai kääntymässä laskuun. Lisäksi toivoisin näkeväni muutaman vahvan nousupäivän indekseissä talouden uutisvirran ollessa kuitenkin vielä negatiivista. Jim Cramer on erittäin hyvä kontrasignaali… no se oli vitsi :blush:

Ajatuksissa on laittaa puolet salkusta nopeasti kiinni ennalta katsottuihin lappuihin ja jälkimmäinen puolisko sitten, mikäli nousu näyttää olevan kestävällä pohjalla. En siis välttämättä pyri löytämään absoluuttisia pohjia, vaan maksan hieman tuotto-odotuksissa siitä hyvästä, että alla olisi merkkejä markkinan rauhoittumisesta. Viimeistään siinä vaiheessa, kun FED ilmoittaa hillitsevänsä ohjauskorkojen nostoa, ovat osakkeet todennäköisesti jo lähteneet vähintään kuukausia kestävään nousuun (uusi härkämarkkina). Pyrin siis olemaan kuitenkin riittävän ajoissa mukana. Ostot on tehtävä pääsääntöisesti ennen tuota.

Tällä hetkellä markkinatilanne on selvästi vaikealukuisin, mitä olen kohdannut. Energiakriisillä voi olla odottamattomia ja nopeasti eskaloituvia vaikutuksia ensi talvena. Analyytikkojen tulosennusteet vaikuttavat paikoitellen optimistisilta, mikäli talous vajoaa taantumaan, ihmiset alkavat vähentää kulutusta ja talouden aktiviteetti hiipuu. Uskon, että alkavalla tuloskaudella nähdään merkittävä määrä tulosvaroituksia. On myös vaikea sanoa millaista tuottoa osakkeet tarjoavat esim. 5 vuoden tähtäimellä. On mahdollista, että indekseissä mörnitään enemmän tai vähemmän paikallaan vuosikausia.

9.Olet titteliltäsi Olohuoneen oraakkeli, olet tunnettu monestakin eri asiasta, mutta olet tosiaan oraakkeli ( Oraakkeli – Wikipedia), kun miettii sinun onnistuneita, rohkeita ja isoja liikkeitä eri tilanteissa. Miten ihmeessä olet osannut useammankin kerran tehdä uskomattomia ajoituksia… ei tuo nyt ihan pelkkää tuuria ole vai onko?

Olohuoneen oraakkeli-titteli viittaa tässä tapauksessa Omahan oraakkelin huomattavasti köykäisempään pikkuserkkuun, jonka analysointikyvyt ovat vähän sitä sun tätä.

Aika paljon takapuolituntumalla on menty. Lisäksi tuuria on ollut reilusti matkassa. Mietin todella paljon ”toisen asteen ajattelun” näkökulmasta sitä, mitä markkinaan on hinnoiteltu ja miten kaikista merkittävimmät makrouutiset (2% osuus) voisi vaikuttaa indeksitasolla… mitä on hinnoiteltu sisään, mitä ei jne.

Tummien pilvien noustessa horisonttiin, yritän löytää fundamentaalisia tekijöitä tai tietoa, jonka avulla voisi edes auttavasti miettiä poikkeustilanteen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Pienetkin ”fundamenttitiedot” ovat parempia kuin ei lainkaan tietoa tai käsitystä.

Esimerkkinä tästä olkoon vaikka koronaviruksen ominaisuuksiin perehtyminen (alustavat R0-luvun arviot, tappavuusarviot) epidemiologien julkaisemien tietojen perusteella ennen kuin virus rantautui Eurooppaan ja USA;n. Twitter auttoi tiedonhankinnassa, sillä muutamat epidemiologit laittoivat näitä tietoja helposti saataville. Tämän perehtymisen ansiosta osasin nähdä, etteivät silloin korkeat USA:n osakeindeksien arvostukset tule kestämään todennäköisesti tulevia yhteiskunnan sulkutoimenpiteitä ja mahdollista sekasortoa. Tämän ansiosta päädyin myymään osakkeet 0% YTD-tuotolla helmikuussa 2020. Operoin tässä vaiheessa hieman yli 100k€ salkulla, joten tämä oli sijoitusurani vaikein päätös siihen asti näin tavallisena duunarina. Näin isolla allokaatioliikkeellä käytännössä löin vetoa sen puolesta, että nähdään merkittävä, vähintään 10-15% suuruinen dippi osakeindekseissä.

En tietenkään etukäteen osannut arvata tälläkään kertaa, että mentäisiin vielä selvästi syvemmälle… ja että palauduttaisiin ennätysnopeasti. Joka tapauksessa päädyin sitten maalis-huhtikuusta 2020 alkaen siirtämään AOT puolelta myydyt osakevarat kahdelle OST-tilille ja ostin salkut täyteen tavaraa. Tämä ostelu epävarmuuden jyllätessä oli sijoitusuran toiseksi vaikein hetki. Jos siis haluaa kokea enemmän jännitystä sijoittamisessa, niin ainakin äärimmäiset allokaatioliikkeet sen tuovat mukanaan. Isot liikkeet voimistavat FOMOn ja PELON äärimmilleen. Tässä tapauksessa tulos oli suosiollinen takapuolituntuman sekä tuurin ansiosta.

10.Mitkä ovat suurimmat heikkoutesi ja vahvuutesi sijoittajana?

Suurimmat heikkoudet liittyvät varmasti joiltain osin numeropuoleen. Olen todennut DCF-mallien rakentelun olevan niin herkkää ja haastavaa puuhaa, että ”lennän mieluummin takapuolituntumalla”. Hyödynnän kuitenkin analyytikkojen tekemiä valmiita malleja hyvänä pohjana oman mielipiteen muodostumisessa. Usein on kannattavaa muodostaa oma mielipide, bear-base-bull skenaariot todennäköisyyksineen…. eikä välttämättä kannata pitää analyytikon. ennustetta ”todennäköisimpänä”. Lisäksi uusien sijoituskohteiden etsinnästä tulisi tehdä aiempaa systemaattisempaa (screenereiden käyttö tms). Lisää myöhemmin alempana.

Yksityissijoittajalla on muutamia etuja, kuten:

  • täysi tulosvastuu vain itselle
  • aika
  • ei asiakkaiden antamaa painetta
  • sijoitusstrategian joustavuus
  • mahdollisuus ostaa pienimpiä firmoja
  • suomessa joskus kielietu, jne.

Olen havainnut, että oma vahvuus on tiedon penkomisessa näissä pohjoismaisissa pienyhtiöissä. Parhaimmillaan olen käyttänyt vähintään satoja, ellei tuhansia tunteja aikaa joidenkin firmojen penkomiseen (vaikkapa Qt 2018-2020, SmartEye, jne). Monenlaista tietoa on tarjolla, kun käyttää mielikuvitusta siinä mitä lähtee hakemaan. Omalla aktiivisuudella pienissä yhtiöissä on mahdollista saavuttaa selkeää informaatioetua. Kaikki Lontoon lasitornien geelitukat eivät ole selvittelemässä tällaisia asioita viikosta toiseen.

Esimerkki: Yksi hyvä vinkki Qt:n osalta oli rekryilmoitusten (linkedin ym.) seuraaminen teknologian mahdollisen levinneisyyden kartoittamisessa. Eli kun firma itse kertoi omat päävertikaalit, niin oli helppo hakea vaikka 10 suurinta medical-laitevalmistajaa netistä ja sitten katsoa linkedin-seurannalla, kuinka monta näistä hakee Qt-osaamista taloon… siitä voi ainakin suuntaa-antavasti haarukoida sitä, onko Qt teknologia oikeasti haluttua markkinoilla. Sama pätee esimerkiksi autovalmistajiin. Tärkeimpiä vertikaaleja tutkimalla vastaavalla tavalla voi saada jonkinlaista kokonaiskäsitystä teknologian markkinaosuudesta.

11.Miten etsit sopivia osakkeita ja miten päädyt tekemään ostopäätöksen? Onko sinulla jonkinlainen tietynlainen tyyli, mikä erottaa sinut suurimmasta osasta muista sijoittajista? Miten perkaat yhtiömassasta ne kiinnostavimmat firmat?

En käytä screenereitä. Seuraan lähinnä twitteriä, pohjoismaisia keskustelupalstoja, inderesin ja RedEyen analyysejä oman kerkeämisen mukaan. Silloin tällöin sieltä tulee vastaan kiinnostavia tapauksia. Eli oma kiinnostuminen, liiketoimintamallin vallihaudat ym. ohjaavat melko paljon yhtiöpoimintoja. Paljon mieluummin omistan vaikka Evolutionin vallihautoja asteittain kasvavilla markkinoilla, kuin Tallink-Siljan paatteja itämerellä.

Ostopäätöksen teen, jos yhtiö vaikuttaa mielenkiintoiselta (liiketoiminta, osakkeen hinta, näkymät, vallihaudat, jne) samalla, kun tuotto-odotus ja risk/reward vaikuttavat riittävän hyvältä.

12.Mitä osakkeita ostit ja myit viimeksi? Ja miksi?

Tänä vuonna olen tehnyt aktiivista tutkimusta selvästi vähemmän. Perhe-elämä on kiireistä ja työpuolella on tapahtunut vaihdoksia niin vapaata aikaa ja jaksamista ei ole ollut viime vuosien malliin.

Pääasiassa olen käynyt kauppaa kesän yli seuraavilla yhtiöillä (ostot ja myynnit): Stockmann, Better Collective, TietoEvry, Elliptic Laboratories, Evolution, Embracer, Qt Group, Efecte, Serviceware. (boldattuja tänään salkussa)

Kaikki näistä eivät mene millään skaalautuvien huippubisnesten laariin, mutta näissä osakkeissa muun muassa on hyviä tuotto-odotuksia tarjolla, mikäli talouden näkymät eivät täysin happane käsiin talven aikana. Kuten edellä todettu, on myös stop-lossit lauenneet tänä vuonna useasti. Lisäksi olen pyrkinyt tekemään yksittäisiä swing-treidejä satunnaisesti.

Salkun vaihtuvuus on siis ollut näissä reipasta, reippaampaa kuin mitä itse toivoisin. Joka tapauksessa mm. näitä yhtiöitä on aikomuksena ainakin seurata ja mahdollisesti omistaa markkinoiden alakulon helpottaessa.

13.Jos saisit nähdä vain kolmen foorumilaisen sijoitusaiheiset viestit, niin keiden viestit valitsisit ja miksi?

Pohjolan Eka kirjoittaa yleensä syvällistä pohdintaa aiheesta kuin aiheesta.

Verneri Pulkkinen koostaa makroasiat sijoittajan näkökulmasta erittäin aktiivisesti. Makro on melko olennaista tällä hetkellä osakesijoittajan kannalta. Lisäksi oma salkku avattu ja skin in the game.

Arimatti Alhanko. Ammattilainen, hyvin perustellut näkemykset. Pääsee yhtiön johdon puheille ja on siten halutessaan kyvykäs tuomaan jopa ei yleisesti tiedossa olevaa asiaa foorumille.

14.Mitkä ovat top3 suosikkiketjuasi Foorumilla ja miksi?

Valitsen tämän nyt ajankohtaisuuden perusteella:

Euroopan turvallisuustilanne ja venäjän aggressiot. Aktiivinen seuranta sotilaallisesta konfliktista, koskettaa meitä kaikkia ainakin välillisesti. TURPO kiinnostaa itseäni aiheena muutenkin.

Inderesin sijoitusmeemiketju. Tämä saa useasti nauramaan. Hyvä ketju ja voimavara turskanpunaisina pörssipäivinä. Mahtava keino pitää positiivista ilmapiiriä yllä vaikeina aikoina.

Yhteisesti kaikki seuraamieni firmojen yhtiöketjut. Ovat oikein hyviä tiedonlähteitä.

15.Olet ollut yhtiöketjuissa melko hiljainen, oletko kuitenkin seurannut samalla tavalla kuin ennenkin sijoitusmaailmaa? Luetko Foorumia kuitenkin aktiivisesti (jos unohdetaan Venäjä-ketju ;)?

Luen foorumia mahdollisimman aktiivisesti. Tosiaan tänä vuonna on tuntunut, että oma panos fundamenttitiedon tuottamisessa on ollut pienempi muiden kiireiden ja elämäntilanteen johdosta. Lisäksi uudet sijoitusideat ovat olleet jotenkin vähissä. IPOja ei juurikaan ole, ja lisäksi vähemmän olen tutkinut uusia avauksia.

Kuitenkin itsestä kiinnostavimmat firmat ovat nämä muutamat ”samat vanhat tutut”, joista moni löytyy mallisalkustakin jne. Niistä saa itselleen oikein hyvän salkun rakennettua. Foorumilla on nykyään kuitenkin (onneksi) erittäin aktiivista ja laadukastakin seurantaa muutenkin. Sota ei yhtä miestä kaipaa. :blush:

16.Mitä sanoisit sellaiselle epätoivoiselle sijoittajalle, jonka YTD on tällä hetkellä -55%?

Älä luovuta. Laadi itsellesi kirjallinen sijoitussuunnitelma. Nyt on paljon turvallisempi aika ostaa, kuin kymmeniä prosentteja ylempänä. Ehdottomasti ostajan markkinat. Osta vaikka pienissä erissä seuraavan vuoden aikana. Pelaa pitkää peliä, laadi suunnitelmasi siltä pohjalta. Opettele kärsivällisyyttä. Sijoita vain rahaa, jota et tarvitse elämiseen.

17.Onko Alokkaalla mahdollisuutta tulla hyväksi sijoittajaksi? Kyllä hän sä mut tiedät. Vuodesta 2018 sijoittanut, silti ulalla perusasioistakin ja kokonaistuotto miinuksella koko sijoitushistoriasta.

On. Sijoittajan hyvyyttä tai huonoutta ei tuomita vielä muutaman vuoden perusteella, koska tämä on laji, jossa hiljalleen opitaan ja kehitytään hamaan tappiin asti. Sama pätee myös minuun ja meihin kaikkiin muihinkin – useimpien kohdalla tuomion julistukset ovat vielä liian aikaisia.

Indereksen foorumilla yksistään roikkuminen takaa sen, että olet monista hyvistä ”risk-reward” keisseistä perillä ihan vain foorumia seuraamallakin. Toki suodatusta pitää olla, koska anonyymissä keskustelussa myös paljon esitetään mielipiteitä ilman vankkoja perustelujakin jne.

18.Mikä on ollut suurin pettymys sijoittamisessa ja miten olet “selvinnyt” siitä?’

Ei varmaan kauhean suuria yksittäisiä pettymyksiä, mutta yleisesti varsinkin alussa oli tapana liikaa ajatella menetettyjä tuottoja ”…jos olisin myynyt silloin olisin XXX korkeammalla”, ”miksi en ostanut silloin 25% alempana kaiken näyttäessä pahalta….” jne.

Yksittäisistä epäonnistumisista on pakko nostaa esille pahin prosentuaalinen turska, Pantaflix AG. En paljoa tutkinut enkä osannut, mutta ostin tätä Saksan seuraavaa Netflix-ihmefirmaa tehden sillä noin -90% turskat. Olisiko silloin tullut nelinumeroinen määrä euroissa tappiota siitä. Opetti hyvin, että älä harrasta osakepoimintaa, jos et ole oikein perillä firmasta tai toimialasta.

19.Mitkä ovat sinulle tärkeimpiä tiedonlähteitä sijoittamisessa ja onko sinulla mielessäsi jotain tiedonlähettä, mitä useimmat eivät käytä, mutta kannattaisi käyttää?

Twitter-kommentaattorit, inderesin analyysit ja videot, RedEye analyysit (varauksella), foorumien kirjoitukset, kaupankäyntitilastot (pienyhtiöissä).

Firmojen johtoa pitäisi selvästi useammin päästä haastamaan, tätä en itsekään hyödynnä riittävästi. Usein rahastojen hoitajilla on esimerkiksi paljon meitä parempi access johtoon, ja siten mahdollisuus saada tietoa, joka ei ole yleisesti markkinoilla.

20.Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kiitos jokaiselle tiedontuottajalle. Teitä on nykyään valtava määrä yhteisön kasvettua viime vuosina voimakkaasti. Jokainen fundamenttitiedon murunen on kuitenkin eteenpäin ja foorumilla tätä tietoa on tarjolla nykyään paljon.

Lisäksi kiitos kaikille yhtiöiden edustajille, jotka jalkautuvat foorumille. Se erottaa osaltaan tämän foorumin kaikista muista. Arvokasta vuorovaikutusta.

Analyytikoille kiitos mahdollisuudesta haastaa ja kommentoida näkemyksiä avoimesta. Tällaista ”framille tuloa” ei nähdä esim. kivijalkapankkien analyytikkojen osalta missään.


Timontin vastauksilta odotin paljon, mutta sain huomattavasti enemmän, mitä ajattelin. Hieno mies antoi timonttisen timanttiset vastauksesta! Kiitos paljon Timontti ja hyvää syntymäpäivää! :smiling_face_with_three_hearts:

Hyvää perjantaita kaikille! :slight_smile:

330 tykkäystä

Kiitos paljon kaikille palautteista ja tykkäyksistä! :slight_smile: :pray:

@timontti sait privaviesteissä paljon hehkutusta ja ihan syystäkin. :partying_face:

Koetan saada seuraavan haastattelun valmiiksi parin viikon sisään. Seuraaville haastateltaville tiedoksi, vaikka Timontti ja Vepu vastasivat pitkästi ja perustellusti, niin voitte vastata omalla tavallanne, eli on ok vastata lyhyemmin etc. Kaikkiin kysymyksiini ei tarvitse vastata ja saa olla, niin avoin kuin haluaa; tästä ei saa ottaa painetta eikä stressiä.

Toivottavasti tästä projektista porukka kokee saavansa tietoa ja viihdettä sekä toivon myös, että tämä yhdistää jo ennestään hyvähenkistä yhteisöämme.

Seuraava haastateltava on taas joku foorumilainen.

Mukavaa ja rauhaisaa viikonloppua ihan kaikille! :blush:

100 tykkäystä

Olen vasta muutamia ehtinyt pyytämään haastateltavaksi eikä tässä kiirettä olekaan. Pyrin, että jonkinlainen laatu säilyy ja toiseksi yritän, että näitä tulisi kuitenkin aika säännöllisesti ulos. :slight_smile:

Jos ihmettelette ajan myötä, miksi joku indeläinen tai foorumilainen ei ole ollut haastateltavana, niin syitä voi olla monia. Varmaan suurin syy on se, että aktiivisia yhteisöläisiä on valtavasti etten vain yksinkertaisesti kerkeä kaikkia haastattelemaan kuin vain hyvin hyvin pientä osaa, joku on myös voinut kieltäytyä ja siihen voi olla lukuisia hyviä syitä.

Seuraava haastateltava on fiksu nuori kaveri, joka on sellainen sijoittaja, jonka analyyttisia sijoituskirjoituksia luen ihailen ja kadehtien. Uskon, että hänellä on edessään hieno pitkä ja tuottoisa “sijoittajan ura”, lisäksi mielestäni hän olisi jo sopiva analyytikoksikin.

Kiitos vielä kaikille, olen tosi innostunut tästä projektista ja monet palautteet ovat antaneet tosi hyvää mieltä sekä itseluottamusta. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille! :blush:

66 tykkäystä

Nyt paljastan, mutta laitoin Foorumin kautta hänelle privaviestiä (en tavoittanut häntä) ja olisin pyytänyt, että hän olisi kirjoittanut sinusta tuon haastattelun alun esittelytekstin. Hän olisi ehdottomasti ollut paras siihen hommaan. :slight_smile:

Valitettavasti en siis tavoittanut häntä, kuten tuossa kirjoitin. :confused: En muuten paljasta etukäteen haastateltavia, mutta jos joku saa @Masse:n tänne, niin lupaan pyytää häntä ehdottomasti haastateltavaksi. Kiitos!

43 tykkäystä

3. JNIVALA

Aina, kun näen JNivalan kirjoituksen, niin pysähdyn lukemaan sen huolella, koska ne ovat huolella sekä analyyttisesti kirjoitettuja tekstejä, joissa turha mutuilu loistaa poissaolollaan. Uskon, että hänen kirjoituksensa saavat joskus analyytikot hikoilemaan… tällaiset tyypit ovat, mitä parhaimpia sparraajia analyytikoille.

Minun ollessani tuore tällä Foorumilla, niin taisin luulla häntä analyytikoksi tai joksikin sijoitusalan ammattilaiseksi. En ihmettelisi, vaikka Inderes olisi yrittänyt saada häntä heidän leipiinsä. Muistan, kun joku indeläinen sanoi mulle, että JNivala tuottaa upeaa sisältöä Foorumille ja kyllähän tämä nimi mainitaan usein keskusteluissa, kun puhutaan laatukirjoittajista (tänään aamupäivällä viimeksi!).

Näin kirjoitin huhtikuussa Mikael Rautaselle:
JNivala on esimerkki nuoresta foorumilaisesta, joka kirjoittaa rohkeasti omalla nimellään hyvin analyyttisia viestejä - hän on esimerkki foorumilaisesta, joka varmasti antaa ajatuksia analyytikoille ja kokeneemmillekin sijoittajille…

JNivala on kohtelias ja älykäs kaveri, jolla on kova omaksumiskyky sekä laajakatseisuutta, mutta myös monenlaisia muitakin ominaisuuksia, joita en jaksa lähteä edes luettelemaan. Suosittelen lukemaan alla olevan haastiksen, uskon hyvin vahvasti, että lukija viihtyy sekä oppii.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Nimi on Nivalan Jani, isä (yhden pojan, kohta toisenkin lapsen) ja aviomies. Ammatiltaan pikapuoliin valmistuva lääkäri. Intohimona yleisluontoisesti itsensä kehittäminen, asiassa kuin asiassa. Haluan ymmärtää ilmiöitä ja syitä asioiden takana.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  • Olen kysynyt Sijoittaja-Alokasta mukaan osakesäästäjien pikkujouluristeilylle, ei lähtenyt :frowning: (ok, oli sillä ihan hyvä syy olla tulematta)
  • Saan paljon inspiraatiota ja motivaatiota rakkaasta ja edesmenneestä äidistäni, niin sijoittamisessa kuin elämässä muutenkin
  • En tykkää kaupunkiasumisesta ja tähtäin onkin lähiaikoina takaisin maaseudulle!

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Palloilulajit (sekä pelaten, että telkkarista), etenkin jääkiekko, jalkapallo ja futsal. Lenkkeilyä tulee epäsäännöllisesti harrastettua ja maraton pitäisi joku kesä yrittää juosta kohtuuaikaan. Myös retkeilyharrastusta tarkoitus herätellä lähivuosina.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Aamu alkaa aina Investing-sovelluksella, tarkistan eilisen päivän jenkkikurssit. Tuon jälkeen Inderesin palsta käydään pintapuolisesti läpi, samoin muut mahdolliset uutiset finanssimaailmasta. Finanssitwitter tulee selattua läpi. Tuon jälkeen sitten lähdetään joko A) opiskelemaan tai B) töihin. Iltapäivällä haen pojan aina päivähoidosta, se on päivän kohokohta :smiling_face_with_three_hearts: Iltapäivällä touhuan sitten pojan ja perheen kanssa.

5. Sinulla on lapsia, vaativa työ ja muutakin elämää… miten ja mistä löydät aikaa sijoitusjutuille?

Käytännössä sen ajan mitä olen sitten yksin, käytän lähes kokonaan sijoittamisharrastuksessani itseni kehittämiseen. Toisena päivänä se on 30-60 minuuttia, toisena päivänä 6h. Kun vapaa-aikaa on vähän, yritän priorisoida ajankäyttöä myös sijoitusharrastuksessani ja esim. kirjojen lukemisessa skippaan usein “turhat osiot”. Tässä elämäntilanteessa on vain hyväksyttävä, että en voi käyttää rajattomasti aikaa sijoittamiseen.

6. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana? Sovitko mihinkään lokeroon (esim. kasvusijoittaja, arvosijoittaja jne.)?

Pidän kategorisointia niin keinotekoisena, että en halua ainakaan itseäni laittaa mihinkään lokeroon. Lähtökohtaisesti minua kiinnostaa kaikki yritykset, joissa näen mahdollisuuden hyville tuotoille. Kyseessä voi olla “arvoyhtiö” tai “kasvuyhtiö”.

Pidän markkinoita suhteellisen tehokkaana siinä mielessä, että minun mielestäni on naiivia olettaa että tietynlainen strategia (arvo vs. kasvu) voisi luoda yli ajan jatkuvasti ylituottoa. Yksi strategia toimii aikansa, kunnes se saa aikaan “sopuli-ilmiön”. Tästä päästäänkin siihen, että mielestäni sijoittamisen osa-alueista on perustietojen jälkeen tärkeintä panostaa markkinapsykologian ymmärtämiseen ja opiskelemiseen.

Ja lopulta vastaus kysymykseen: koen, että olen mukautumiskykyinen, mutta toistaiseksi kokematon sijoittaja, joka uskoo vilpittömästi että joskus omaisin sellaisen kokonaispaketin, että kykenisin ylituottoon yli ajan. Pidän sijoittamista eräänlaisena “älyllisenä, koko elämäni mittaisena haasteena, jossa tuotot ovat loppuviimein toissijaisia - tärkeämpää on itseni haastaminen äärimmäisen haastavaan pitkän aikavälin tehtävään”

7. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Sijoitushistoriani juontuu lapsuuteen :slight_smile: Äitini on kirjoittanut jo 6-vuotiaasta Janista, että tästä pojasta tulee “taatusti joku pankkiiri”, kun raha-asiat olivat hämmästyttävällä tasolla mielessä jo sen ikäisenä ja kannoin fyysistä “sijoitussalkkua” leikeissäni joka paikkaan.

Mutta tosissaan: varsinainen osakesijoittamiseni alkoi vuonna 2016 passiivisilla indeksirahastoilla. Olin siis tuolloin jo 21-vuotias. Paljon hukkaan heitettyjä vuosia nuoruudessa, mutta tuolloin mielessä olivat enemmän ikätasoiset jutut: palloiluharrastukset sekä tytöt tietysti…

Sijoitushistoriani koki kovan kolauksen 2018, kun olin juuri aloittanut perehtymistä osakepoiminnan maailmaan: äitini sairastui täysin yllättäen keväällä sairauteen, joka diagnosoitiin 15.6.2018 glioblastoomaksi, eli yhdeksi pahanlaatuisimmista ja vaikeimmista syövistä mitä ihmiselimistö tuntee. Tämä siis äitini oltua 48-vuotias ja minun 24-vuotias. Tuo vuosi oli lopulta sen verran raskas henkisesti, että sijoitusharrastus pysähtyi 1,5v ajaksi kuin seinään. 2019 loppuvuodesta käynnistelin kertaalleen keskeytynyttä harrastusta uudestaan ja siitä lähtien ollaan oltu tällä tiellä oppimassa koko ajan uutta :slight_smile:

8. Haluatko avata, miten sinulla ovat menneet sijoitusvuodet 2020-2022? Voit mainita prosenttejakin eri ajanjaksoilta, jos haluat. Mikä on suurin oppi näiltä sijoitusvuosilta, jos vain yksi pitää mainita?

Salkkuni on tuottanut aikavälillä 1.1.2020 - 18.10.2022 yhteensä +94,10 %. Tämän vuoden YTD on taas rumasti pakkasella; 1.1.2022 - 18.10.2022 tuotto on -24,11 %.

Tärkein oppi tällä aikavälillä: allokaatioon käteisen ja osakkeiden, sekä eri osakkeiden välisellä painotuksella on valtava merkitys tuotoissa. Olen päiväkirjani ollut oikealla “mielentilalla” niin koronan aikaan kuin viime vuoden hypessä, mutta olen tehnyt liian maltillisia allokaatiopäätöksiä kumpanakin ajankohtana. Tuotot voisivat tässä mielessä olla paljon parempiakin, mutta sijoittamisessa on kyse pitkästä prosessista - joten otetaan opit talteen ja mennään eteenpäin :slight_smile:

9. Miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Mitkä ovat viimeiset myyntisi ja ostosi?

Salkkuni koostuu tällä hetkellä vähän turhankin monesta yhtiöstä. En nyt ihan koko salkkua viitsi tähän luetella, mutta salkkuni suurimmat sijoitukset ovat (ei järjestyksessä): Kamux, Harvia, EVO, Incap, Stockmann, Neste, Valmet ja Scanfil. Muut enemmän seurantapositioita / treidissä olevia mm. Konecranes ja Boreo…

Viimeisimmät ostot: Harvia, Kamux ja Valmet.
Viimeisimmät myynnit: Sievi Capital ja Witted.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla ajatuksistasi per yhtiö:

Harvia: Laatuyhtiö vahvoilla kilpailueduilla niche-alalla. Pitkänaikavälin kannattavuutta ja kasvua tukevia asioita: wellness-buumi, väestön vaurastuminen, vapaa-ajan tärkeyden lisääntyminen, osaava johto. Johto omistaa isosti.

Kamux: “Economies of scale” pätee hyvin Kamuxin kohdalla. Kilpailuedut eivät liity niinkään teknologiaan tms, vaan enemmän lineaarisen liiketoimintamallin voittajafirmoille tyypilliseen suuruuden ekonomiaan. Tylsä ja vihattu ala herättää allekirjoittaneen kiinnostuksen.

Nightingale: Näyttöä on sairauksien ja yhtiön veritestin välisen korrelaation löytymisestä, mutta ei ole edelleenkään näyttöä että yhtiön platform toisi asiakkaille lisäarvoa (= lisää terveyttä) tästä huolimatta. Toistaiseksi enemmän wellness-bisness. Asiakkaiden sitouttaminen pitkäaikaisesti vaikeaa.

11. Olet lukenut hyvin paljon sijoitusaiheisia kirjoja, luettele viisi sijoituskirjaa, jotka tavallisen osakepoimijan kannattaisi lukea.

Laitetaan tähän sellainen paketti, että on vähän kaikenlaista materiaalia, jotta tulee kattava kuva eri vaihtoehdoista ja sijoittamisen tärkeistä osa-alueista. Rikon sääntöä ja laitan heti kuusi kirjaa, perään lyhyet perustelut:

  • Tähtäimessä osakkeet: Loistava yleisteos kotimaisella kielellä! Jatko-osia odotetaan
    @Heikki_Keskivali
  • A Random Walk Down Wall Street: Realiteettia keskivertosijoittajalle, indeksisijoittaminen on hyvä vaihtoehto :slight_smile:
  • The Outsiders - Eight Unconventional CEOs and Their Radically Rational Blueprint for Success: Erinomainen kirja johtamisesta ja sen tärkeydestä osakesijoittamisessa: mihin kiinnittää huomiota, pääoman allokoinnista jne…
  • The Intelligent Investor: tästä ehkä korostetusti se psykologinen näkökulma markkinoihin.
  • 100 Baggers: Stocks That Return 100-to-1 and How To Find Them: Kasvun merkitys, vipuvaikutus tuottoon, kun saat sekä kasvun, että arvostuskertoimien nousun
  • Dark side of Valuation - kaikki valuaation määrittelystä ja sen ongelmakohdista. Tässä vois olla moni muukin kirja joka käsittelee valuaatiota, Damodaranilta näitä löytyy.

12. Mitkä ovat suurimmat heikkoutesi ja vahvuutesi sijoittajana?

Vahvuus: oman itseni tunteminen, markkinapsykologian ja ylipäätään ihmisten ymmärtäminen. Omassa työssänikin vuorovaikuttaminen ehdoton vahvuus omasta mielestä ja asiakkaiden mielestä.

Heikkous: Paljon on kehitettävää toki jokaisella osa-alueella, mutta haluan mainita tähän heikon kielitaidon. Sitä olen paljon viime aikoina kehittänyt ja kirjojen lukemisen myötä se on paljon kehittynyt, mutta edelleen liian heikko. Heikko kielitaito tuo rasitteita etenkin ulkomaisiin yhtiöihin perehtymisessä (vaatii enemmän aikaa ja keskittymistä).

13. Onko sinulla suositella tiedonlähteitä, joita harvempi tavallinen sijoittaja hyödyntää, mutta kannattaisi hyödyntää?

En usko, että minulla on mitään parempia työkaluja käytössä kuin muilla tavallisilla sijoittajalla. Mielestäni tietolähteitäkin tärkeämpää on tiedon suodattaminen ja oikeantyyppinen käsitteleminen. Tärkeää erotella, että mikä tässä nykyisessä informaatiotulvassa on kohinaa tai turhaa ja mikä taas hyvinkin relevanttia tietoa. Kuitenkin finanssitwitteriä kannattaa kehittää omaan makuun sopivaksi: kun saat sopivan “sijoituskuplan” tuonne, niin twitter on erinomainen tiedonlähde. Toinen tärkeä “tietolähde” on minusta oma sijoituspäiväkirja! Se on paras tietolähde oman itsensä tutkiskeluun :slight_smile:

14. Millä tavalla lähdet kartoittamaan salkkuusi potentiaalisia hankintoja? Miten osakepoimintasi etenee step by step?

Jonkinlainen karsinta on tärkeää ja käytän mekaanista seulontaa alkuun. Tähän olen pohtinut oman mallin kehittämistä, mutta toistaiseksi tarkempaa sellaista ei ole (osittain ajanpuutteenkin vuoksi). Katson kuitenkin usein isolla skaalalla eri firmoilta tiettyjä tunnuslukuja, kuten ROE/ROIC, P/E, P/B ja PEG. Nämä tunnusluvut siksi, että ne ovat usein helposti saatavilla.

Kun yhtiö herättää noiden pohjalta mielenkiinnon, katson seuraavaksi liiketoimintamallia ja ansaintamallia tarkemmin. Katsaus kilpailukenttään ja perehtyminen kilpailuetuihin. Tietolähteenä toimivat yrityksen omat sivut ja niiden materiaali sekä google:n vapaan haun tulokset. Lisämateriaalia luonnollisesti keskusteltupalstoilta ja esim. Inderesin tarjoamista materiaaleista. Tarkemmassa tunnuslukujen ja valuaation määrittleyssä panostan etenkin kassavirtalaskelmaan. En laske DCF-mallilla “fair valueta”, mutta teen usein karkeita malleja “käänteisestä DCF-laskusta” jolla pyrin hahmottelemaan osakkeen sisällä olevia odotuksia.

Ostopäätökseen ei ole tarkkoja kriteereitä, vaan tässä mennään edelleen osittain mutulla, mutta toki perehtymisen jälkeen. Tämä onkin osa-alue, johon pyrin luomaan tulevina kuukausina ja vuosina enemmän johdonmukaisuutta. Tämän viipymistä on rajoittanut yksinkertaisesti ajanpuute.

15. Et saa hoitaa salkkuasi itse kolmeen vuoteen ja sinun pitäisi valita salkunhoitajiksesi kolme foorumilaista, ketkä valitsisit ja miksi?

@Juha_Kinnunen olisi luottovalinta, mutta tällä taidettiin tarkoittaa muita kuin analyytikkoja… Valinta osuu @musa_2, koska uskon että hän osaa suojella pääomiani riittävällä tavalla :slight_smile: Toisaalta jos mieli tekee kovasti ottaa riskiä ja markkinatilanne on suotuisa, niin @Pohjolan_Eka voisi myös olla sopiva valinta maksimoimaan volatiliteetti salkkuun. Kolmas jokerikortti osuu @Thiebault , jonka uskon saavani hyvää tuottoa salkulleni kohtalaisella riskillä myös 3v säteellä. Nimimerkki on vakuuttanut minut kirjoituksillaan! :slight_smile:

16. Mitkä ovat mielestäsi kolme laadukkainta yhtiöketjua ja miksi?

  • Incap - ei turhaa lätinää, vaan koko ajan ollaan ytimessä. Ei turhaa hypeä ja epäolennaisuuksia (kuten esim. Harvian ketjussa välillä) eikä toisaalta jatkuvaa huomiota siitä kuinka firma on perseestä (Kamux, vähän kärjistetysti sanottuna).
  • Sampo - pysyy hyvin asiassa ja tuolla on asiantuntevaa sakkia usein kommentoimassa, myös ulkomailta :slight_smile:
  • Witted - tosi mukava kun @Harri_Sieppi (CEO) käy aktiivista vuorovaikutusta sijoittajien kanssa, muutenkin keskustelu asiallista ja pohditaan yhdessä tärkeitä asioita sijoittajan näkökulmasta.

17. Onko sinulla tavoitteita sijoittamiseen suhteen esim. euromääräisiä, prosenttuaalisia tai jonkinlaisia muita tavoitteita esim. taloudelliseen vapauteen liittyviä? Mitkä asiat motivoi sinua sijoittamaan?

Koen osakepoiminnan ennen kaikkea älyllisenä haasteena ja mittaan onnistumistani yksinkertaisesti salkun tuotolla suhteessa indeksiin (SP500 ja OMX25). Haaste on siis äärimmäisen kova. Varsinaisia tarkempia taloudellisia tavoitteita (% tai euroja) ei ole. Palkkatyöni on niin A) suhdannevarmaa työllisyyden näkökulmasta, että B) hyväpalkkaista, että pystyisin täyttämään taloudelliset haaveeni helposti indeksisijoittamisellakin ja ansiotöihin panostamalla.

18. Miten suhtaudut näihin kusetus_markkinoihin ja kriiseihin, onko ottanut henkisesti koville? Onko sinulla jotain näkemystä, että miltä vuosi 2023 voisi näyttää? Miten itse tällä hetkellä toimit tai onko sinulla jotain erityissuunnitelmaa, kun on “tällaiset ajat”?

“Kusetus_markkinat” -meemi/lausahdus ansaitsisi jossain gaalassa palkinnon! :smiley: Noh, itse asiaan. En halua mitenkään vaikuttaa “ylimieliseltä” tai siltä että olisin täysin tunteeton rationaalinen tietokone, mutta rehellisesti sanottuna nykyinen karhumarkkina ei ole päässyt juuri lainkaan ihon alle. Yöni nukun yhtä hyvin, eikä stressitasoissa ole mitään muutosta. Minulla muutenkin elämässä rationalisointi ja tietynlainen asioiden mittasuhteisiin laittaminen helpottaa paljon mahdollista hetkellistä ahdistusta työelämässä/opiskeluissakin - ja se sama on auttanut paljon myös sijoittamisessa. Ei tässä ole mitään hätää kun raha-asiat on hoidettu fiksusti, ei laskumarkkina näy arkielämässäni mitenkään. Eikä tule näkymäänkään, vaikka menisi paljon synkemmäksi :slight_smile:

Luonnontieteiden ystävänä lähestyn elämän jokaista tapahtumaa ja siten myös markkinoita todennäköisyys"pelinä". Meillä on ääretön joukko erilaisia skenaarioita eri todennäköisyyksillä, joihin markkinat voisivat mennä vuonna 2023. Yksinkertaistan malllini 2-4 skenaarioon ja yritän arvioida näille todennäköisyyksiä niillä tiedoilla mitä nyt on saatavissa. Koska tässä vastaustilaa on rajallisesti, niin ilman syvällisempiä perusteluita kuitenkin totean, että mielestäni on todennäköisempää, että markkinoiden pohjia ei ole toistaiseksi nähty. Näitä argumentteja puolesta ja vastaan on käsitelty ansiokkaasti mm. Pörssien suunta -ketjussa.

Salkun allokaatio on vahvasti osakepainotteinen taas tämän pienen laskun jälkeen, olen ollut viime aikoina ostolaidalla. Käteistä on enää 8 % jäljellä. Toisaalta, palkkatuloista saan kohtalaisen hyviä summia tulevian kuukausina sijoituksiin, joten tarvettakaan suuremmalle käteispositiolle en juuri nyt koe tarvitsevan. On myös hyvä huomata, että koska minulla on tulevana talvena harmittavan rajallinen määrä aikaa sijoitusharrastukseni käyttämiseen, minun on turha yrittää liiallista markkinoiden rajoittamista suurella painolla salkusta. Joudun siis “tyytymään” suureen osakepainoon ja menen sillä läpi myrskyt.

Vivun suhteen olen myös tarkkana. Koen, että vivun suhteen paras hetki mennä sisään on se hetki, kun kapitulaatio on nähty. Jos sitä ei nähdä, niin sitten jää velkavipu todennäköisesti käyttämättä - eikä sekään tässä elämäntilanteessa isommin haittaa. Vivulla en kuitenkaan mene markkinoille kuin vasta oikean pessimismin vallatessa - nyt ei sellainen hetki ole ja sen kertoo mielestäni parhaiten sijoittajien osakeallokaatio%, ei mitkään “sentimenttikyselyt”.

19. Miten erityisesti Alokkaasta voisi tulla parempi ja analyyttisempi osakepoimija?

Minun mielestä @Sijoittaja-alokas on hyvällä tiellä! On intoa ja kova halu oppia uutta, se yhdistettynä ajan kanssa tuottaa varmasti kyllä tulosta :slight_smile: Jatkat vaan samalla tiellä kärsivällisesti ja jatkat itsesi kehittämistä ja menetelmien hiomista! Ympäröi itsesi fiksuilla ihmisillä ja lue viisaampien ihmisten kirjoituksia ja kirjoja tai kuuntele heitä podcastien muodossa :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Haluan kiittää kaikkia foorumilaisia tästä mahtavasta sijoittajien yhteisöstä mikä meillä on kasassa! Loistavaa tiedon jakamista ja ystävällistä käytöstä. Täällä on sijoittajan hyvä olla :slight_smile:


Jani, kiitos avoimuudestasi ja kiitos siitä, että sait taas mut jälleen kerran ajattelemaan!

Tästäkin haastiksesta moni sai varmaan paljon erilaista ajattelemisen aihetta omaan sijoitustoimintaansa.

Hauskaa viikonjatkoa kaikille! :slight_smile:

264 tykkäystä

Kiitos taas paljon kaikille! :pray:

JNivala edellisten tapaan kirjoitti kiinnostavasti, pitkästi ja perustellusti, mutta seuraaville haastateltaville tiedoksi, että vastatakaa rauhassa omalla tavallanne eikä tarvitse ottaa haastattelusta mitään paineita.

On ollut tosi mukavaa, että haastateltavat ovat lähteneet mielellään tähän mukaan ja missään tapauksessa en haluakaan ketään väkisin tähän suostutella. Jos haastateltavasta on ollut kivaa vastailla kysymyksiin, niin haastattelua on lukijoiden entistä mukavampi lukea.

Seuraava haastateltava on Indeltä ja haastattelu tulee ulos todennäköisesti ensi viikolla.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slightly_smiling_face: :sun_with_face:

75 tykkäystä

Olen lähettänyt nyt kysymykset seuraavalle haastateltavalle. Hän vastannee kysymyksiin ensi viikolla, joten todennäköisesti seuraavalla viikolla julkaisen haastattelunkin hänestä. :slightly_smiling_face:

Olen saanut paljon hyviä ehdotuksia, keitä voisin haastatella. Jos mietin, niin näillä ehdotuksilla pärjäisin jo hyvin ensi vuodenkin ennen kuin tarvitsisi keksiä uusia nimiä haastateltaviksi. Useimmiten ehdotuksissa toistuu ne nimet, joita olin jo itsekin ajatellut, mutta tuli muutamia ehdotuksia, mitä en itse ollut tajunnutkaan ajatella, mutta keitä olisi hyvin jännittävä saada haastateltavaksi. Kiitos ehdotuksista! :pray:

Seuraava haastateltava on indeläinen, jonkalaisia keskustelijoita kaipaisin olevan enemmän esillä mediassa (varsinkin Twitterissä! :smiley:), kun puhutaan yleisesti pörsseistä ja taloudesta. Hän taitaa olla useimmille meille hyvin tärkeä tietolähde, jos näin voi sanoa.

Mukavaa ja rentoa sunnuntain jatkoa! :sun_with_face:

50 tykkäystä

4. MARIANNE PALMU

Kuka on lempiekonomistisi ja miksi se on juuri Marianne Palmu? Luen todella paljon uutisia ja sijoitusjuttuja useampia tunteja päivässä, mutta suurelta osin on Mariannen ansiota se, että olen pääpiirteissään perillä siitä, mitä tapahtuu taloudessa isossa kuvassa. On paljon uutisia, huutavia otsikoita, sekavia tviittejä että myös hälinää… olisin heikosti perillä kokonaiskuvasta ilman häntä.

Marianne on ollut hyvin pitkään Inderesin menossa mukana, jossa hän on mm. ekonomistina ja aamukatsauksen tuottajana. Tätä turkulaista arvostetaan esimerkiksi siitä, miten hän osaa koota ja tiivistää isotkin asiat selkeästi ymmärrettäviksi paketeiksi. Hänen kirjoituksistaan saavat irti tuoreet sijoittajat, mutta myös kokeneemmatkin konkarit.

Tämä ekonomisti ei päde tai koeta antaa varmoja totuuksia, vaan hän sivistää lukijakuntaansa sekä antaa erinomaisia työkaluja siihen, miten voi itsenäisestikin oppia ja ymmärtää makrotaloutta. Yleisesti ottaen opettajat ja muutkin asiantuntijat voisivat ottaa mallia hänestä siinä(kin), että miten kerrotaan asiat selkeästi ja siten, että sisältö palvelee useampia erilaisia kuulijakuntia samanaikaisesti.

Ekonomisti Palmu on monille meistä yksi tärkeimmistä sijoitusmaailman tyypeistä ja ihan syystä.

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen työskennellyt Inderesin ekonomistina 12 vuoden, eli kolmen talouskriisin (velkakriisi, korona, Ukrainan sota) ajan. Finanssikriisin aikoihin istuin vielä koulun penkillä. Työn ulkopuolella olen kahden menevän pojan äiti ja jonkinasteinen kuntourheilija.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Rakastan vanhoja taloja. Perheemme asuu yli 100-vuotiaassa puutaloasunnossa Turun Portsassa, ja viihdymme hyvin. Haaveenani on vielä jonakin päivänä omistaa vähintään samanikäinen pitsihuvila jostain päin Suomea.
  2. Rakastan myös suomen kieltä: kirjoittaminen on minulle ominaisin tapa ilmaista itseäni ja lukeminen oppia uutta. Haluan myös puolustaa suomen kielen olemassaoloa, ja sen takia inhoan finglish-tyyppisiä ilmaisuja.
  3. Kuuntelen kaikenlaista musiikkia, mutta rap-musiikissa on erityisiä helmiä. Wu-Tang Klanin keikka on paras, jossa olen koskaan ollut.

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

Harrastukseni ovat aina olleet pitkälti urheilupainotteisia. Innostuin kymmenisen vuotta sitten triathlonista, ja ilmoittauduin ilman sen suurempaa kokemusta puolimatkan kilpailuun. Siinä oli puoli vuotta aikaa opetella vapaauinnin perusteet. Kisa tuli ja meni, ja maaliin pääsin. Lajikolmikosta juoksu ja uinti ovat senkin jälkeen olleet rakkaita, ja ne olen pitänyt päivittäisessä ohjelmassani. Juoksin keväällä pitkästä aikaa maratonin ja joihinkin polkujuoksukisoihin on tullut vuosien mittaan osallistuttua, samoin swim run -kisoihin, joista pisimmässä oli yli 5 km uintia ja 30 km juoksua. Tykkään siis pitkistä matkoista :slight_smile:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Työni on opettanut minut aamuvirkuksi, sillä herään klo 5 töihin. Jos energiaa piisaa, käyn n. 5 kilometrin aamulenkillä, jonka aikana mietin valmiiksi makrokatsauksen rungon tai sitten siirryn heti näytön ääreen. Luen ja julkaisen aamukatsaukseen tulevan materiaalin ja päivittäisen makrokommentin ja katson Aasian pörssien tilanteen. Aamaritiimin kanssa huolehdimme aamukatsauksen maailmalle 9.30 mennessä, jonka jälkeen suunnittelen seuraavia makrokatsauksia, luen artikkeleita, teen videoita tai muita sisältöjä. Klo 11 on lounaan aika ja sen jälkeen jatkan vielä hetken töitä. Iltapäivästä teen treenin ja haen nuoremman pojan päiväkodista. Illan pyhitän perheelle ja menen ajoissa nukkumaan. Välillä käyn Helsingissä toimistolla moikkaamassa työkavereita, mutta tyypillisesti työskentelen kotona.

5. Kertoisitko sinun opiskelu- ja työhistoriastasi?

Jos kouluikäisen kesätöitä, kuten mansikanpoimintaa tai ruoholeikkuuta ei lasketa, työhistoriani on ollut kirjoituspainotteinen. Kävin lukion Turun IB-lukiossa ja tuolloin halusin toimittajaksi. Pääsinkin heti lukion jälkeen opiskelemaan viestintää Vaasan yliopistoon. Valmistuin filosofian maisteriksi, mutta kesätöissä (mm. Turun Sanomat, Kauppalehti) huomasin, että talous on “mun juttu” ja halusin syventää siitä tietojani. Niinpä aloitin lomittain Vaasan opintojen kanssa taloustieteen opinnot Turun yliopistossa. Valmistuin maisteriksi 2008 ja kun muuta ei oikein löytynyt, hakeuduin jatko-opiskelijaksi yliopistolle. Siellä pääsin opettamaan taloustieteen peruskursseja ja se oli parasta. Samaan aikaan jatko-opiskelujeni kanssa aloitin Inderesillä osa-aikaisena työntekijänä ja tein pääasiassa aamukatsausta. Ajankohtaisiin asioihin pureutuminen vei mennessään, ja päätin jatko-opintoni lisensiaattityöhön vuonna 2013. Työ käsitteli keskuspankkien viestintää, joista myöhemmin ammensin tietoa kahteen tieteelliseen artikkeliin yhdessä tohtorikoulutettavafrendini kanssa (toinen niistä julkaistiin syyskuussa).
Työhistoriani on siis pitkälti toimittajapohjaista ennen Inderesiä. Lisäksi opiskeluaikana olin yhden kevään Handelsbankenilla töissä ja kävin eri yhtiökokouksissa edustamassa ulkomaisia omistajia. Se oli hauskaa aikaa (reaaliosingot isona plussana) ja työkaverit sielläkin aivan huikeita.

6. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana ja kertoisitko millainen sijoitushistoria sinulla on?

Olen aika konservatiivinen ja pitkäjänteinen sijoittaja. Aloitin sijoittamisen vuonna 2010 aloittaessani työt Inderesillä. Ennen sitä en tiennyt sijoittamisesta juurikaan mitään, koska siitä ei puhuttu kotona tai kaveripiirissä. Työn kautta olenkin sitten saanut roiman annoksen oppeja ja hyvä niin :slight_smile:

7. Miten olet pärjännyt pitkässä juoksussa indeksejä vastaan? Ja vertaatko edes oman salkkusi tuottoja indeksiin?

En vertaa tuottoja indeksiin. Osakesäästötilin osalta kävin erikseen katsomassa ja siellä on tullut hävittyä indeksille.

8. Mitkä ovat salkkusi suurimpia omistuksia ja kuinka monta “riviä” salkustasi löytyy?

Vähemmän yllättäen Inderes on salkkuni selvästi suurin omistus. Sen jälkeen suurimpia ovat Neste ja Etteplan sekä omistukset indeksirahastoissa (niihin säästän kuukausittain).

9. Minkä osakkeen ostit viimeksi salkkuun ja miksi?

Ostin viimeksi Wärtsilää, tosin siitä on jo muutama kuukausi aikaa. Uskon yhtiön hyötyvän panostuksista uusiutuvaan energiaan.

10. Minkä verran luet analyyseja ja tutkit firmoja? Luonnistuuko itse ekonomistilta dcf:t ja pyöritteletkö muuten firmojen lukuja exceleissä?

Ekonomistilta eivät kyllä luonnistu dcf:t eikä minulla niihin valitettavasti olisi aikaakaan. Siispä jätän yhtiöanalyysin minua viisaammille eli analyytikoille :slight_smile:

11. Miten ja millaisilla perusteilla suoritat osakepoiminnat? Hyödynnätkö poiminnassa “makroasiantuntemustasi”?

Koska teen aamukatsausta, luen myös valtaosan meidän analyyseistämme. Aina välillä niissä nousee esiin mielenkiintoisia yhtiöitä, joihin tartun ja joista etsin/kysyn lisätietoa. Viime aikoina myös vastuullisuus (etenkin ympäristövastuu) on nostanut painoarvoa kriteereissäni. Makroasiantuntemusta hyödynnän ennemmin oman talouden kokonaisbalanssissa eli esimerkiksi pohtimalla sitä, milloin on aika lyhentää enemmän asuntolainaa ja milloin lisätä sijoituksia eli nostaa niihin suuntautuvaa kuukausisäästösummaa.

12. Mitkä ovat omassa työssäsi pääasialliset tiedonlähteet? Onko sinulla vinkkejä, mistä tavallinen foorumilainen voisi itse hakea tietoa markkinoiden ja talouden kokonaiskuvasta?

Työpäivän aloitettuani käyn läpi Reutersin ja Bloombergin uutistarjonnan, ja ne ovat pääasiallisia lähteitäni. Lisäksi seuraan finanssitwitteriä ja tietenkin foorumia sekä joitakin akateemisia julkaisuja, joista haen tietoa. Finanssitwitterissä esimerkiksi nimimerkki MacroAlf on todella hyvä seurattava, muutoin kannattaa lukea laaja-alaisesti eri talousuutisia.

13. Mitä sinä ajattelet loppuvuodesta 2022 ja ensi vuodesta 2023 talouden osalta? Oletko poikkeuksellisen huolestunut vai… toiveikas?

Jos ihan talouteen keskitytään ja etenkin eurotalouteen, kyllä vaakakuppi kääntyy huolestuneen puolelle. Nämä eri kriisit ovat aiheuttaneet sen, että eurojärjestelmä natisee liitoksissaan. Epäilen vahvasti sitä, että rakenteiltaan näin erilaiset taloudet, mitä euroalueella on, pystyisivät pärjäämään yhteisessä valuutassa ja rahapolitiikassa ilman jonkinlaisia jatkuvia pelastustoimia.

14. Jos sijoittaja saisi vain seurata neljää eri käppyrää (indeksit, indikaattorit, valuutat etc.) säännöllisesti ja sinun olisi pakko valita ne, mitä valitsisit ja miksi? Lisään ne selaimeni suosikkeihin, jos ne eivät ole jo ole siellä.

Talouden yllätysindeksi, ostopäällikköindeksit, EUR/USD ja keskuspankkien korko-odotukset ovat indikaattoreita, joilla pääsee pitkälle. Ne antavat suhteellisen laajan ja reaaliaikaisen kuvan taloudesta.

15. Jos saisit napin painalluksella iskostettua kaikille foorumilaisille iskostettua yhden sijoittamistoimintaa hyödyntävän yksittäisen “makro-opin”, niin mikä se olisi?

Ehkä se, että makrotaloudessa suuri osa tiedosta on vaillinaista eli joko myöhemmin täydentyvää tai taaksepäin katsovaa. Siksi yhden luvun perusteella ei kannata tehdä liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä, vaan katsoa kokonaisuutta.

16. Päätät ottaa kolmen kuukauden loman ja sinun pitää valita Foorumilta kolme nimimerkkiä, jotka kirjoittavat puolestasi makroanalyysisi, ketkä valitsisit? Ai niin… joukossa on varmasti yhä_musa_soi, joten valitse 1+3 foorumilaista.

Yhä-musa_soin lisäksi Pohjolan eka, Verneri ja Timontti tekisivät varmasti hyvän, sijoittajille suunnatun makrokatsauksen.

17. Mikä on suurin onnistumisesi sijoitusuralla ja mistä asiasta olet erityisen ylpeä ajatellen työuraasi?

Varmasti suurin onnistumiseni oli se, että ylipäätään aloitin ja siitä kuuluu suuri kiitos työlleni. Yksittäisistä ostoista mieleen on jäänyt Neste, jota aikoinaan vuosia sitten ostin n. 10 euron keskikurssilla. Se oli onnistunut poiminta.

18. Mikä on sinusta parasta Inderes Oyj:ssä? Keiden indeläisten kanssa käyt eniten syvällisiä makrokeskusteluita?

Yhtiössämme on parasta se, että meillä on vapaat kädet toteuttaa itseään ja kokeilla uutta. Lisäksi arvostan suuresti mahdollisuuksia itsenäiseen työhön. Eniten keskusteluja tulee käytyä omien yhteisötiimiläisten kanssa toimistolla, mutta onneksi minulla on Turussakin näköjään kollega, Isa, jonka kanssa tulee puhuttua taloudesta. Myös analyytikoiden kanssa jaetaan ajatuksia, kun pidän heille säännöllisin väliajoin makrokatsauksia.

19. Alokkaalle makrojutut(kin) ovat hankalia, miten Alokas voisi oppia helpoiten oleellisimmat perusasiat tästä osa-alueesta? On Analyysikoulua ja Sijoituskoulua, pitäisikö olla Makrokoulu?

Itse asiassa makrojuttuja on jo mukana Sijoituskoulussa ja niitä on tulossa myös Analyysikouluun, eli materiaalia on tarjolla :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Kuten aikaisemmin mainitsin, foorumi on noussut minulle yhdeksi olennaiseksi tietolähteeksi ja se ei olisi mahdollista ilman teitä foorumilaisia. Suurkiitos monipuolisesta ja laadukkaasta keskustelusta, joka haastaa omaakin ajatteluani!


Kiitos Marianne kiintoisista vastauksista! :slightly_smiling_face:

Tästäkin haastattelusta tuli ilmi se, miten onnistut kertomaan olennaisimmat seikat asioista lukijaystävälliseen muotoon - valtavassa informaation paljoudessa sekä hälyssä se on erittäin tärkeä taito.

Mukavaa alkanutta sijoitusviikkoa! :sunglasses: :sun_with_face:

230 tykkäystä

Kiitoksia taas! :slight_smile:

Oli mukavaa saada Marianne haastateltavaksi, sain ainakin itse vähän hyvää muistutusta tutuista tärkeistä asioista sekä uutta pohdittavaakin.

Seuraavat 2-3 haastateltavaa ovat foorumilaisia ja jos hyvin käy, niin tällä viikolla voin jo saada seuraavan haastattelun ulos. Sen tiedän, että jokaiselta näiltä ainakin minä tulen saamaan hyvää ajateltavaa ihan omaakin sijoitustoimintaa ajatellen, lisäksi on mukavaa, että ihmiset tulevat muutenkin tutuimmiksi. :smiling_face:

Voimia näihin tulosjulkistusaikoihin! :grimacing:

46 tykkäystä

No niin… olen tässä taas lähetellyt kysymyksiä jo eteenpäin muutamille haastateltaville ja sen lisäksi yksi suostui juuri haastateltavaksi. Loppujen lopuksi olen vasta hyvin vähän pyytänyt porukkaa haastateltaviksi, mutta pikkuhiljaa, kunhan nyt saan nämäkin haastattelut tehtyä. :slight_smile:

Seuraavan haastateltavan vastauksia lukiessa sain jopa nauraa, mutta sain vastauksista myös hyödyllistä pohdittavaakin. Tältä haastateltavalta löytyy huumorintajua, kirjoitustaitoa ja sellaista tiettyä maalaisjärkeä, jollaista joskus puuttuu ihan terävimmiltäkin sijoittajilta.

Tämä seuraava haastattelu tulee ulos heti huomenna torstaina - hyvää tuloskausiviikkoa kaikille! :rocket:

44 tykkäystä

5. JHEISKANEN

Luulin pitkään, että JHeiskanen on ainakin parikymmentä vuotta sijoittanut intohimoinen sijoittaja, kunnes selvisi Heiskasen sijoittaneen vain muutamia vuosia. Tästä(kin) olen päätellyt hänellä olevan erinomainen omaksumiskyky sekä kova halu oppia uutta.

Mielestäni Heiskanen on hyvin käytännönläheinen ja maalaisjärkeinen sijoittaja; hän ei tee asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan eikä siten tartu lillukanvarsinkaan. Hän kulkee mielestäni vähän omia polkujaan nimenomaan hyvällä tavalla, eli hän ajattelee itsenäisesti eikä lähde esimerkiksi fomottamisen tielle, kuten keskivertosijoittaja.

Heiskanen on hyvin taitava kirjoittaja ja jotenkaan en yhtään yllättynyt, kun kuulin hänen olevan ammatiltaan toimittaja. Tämä nimimerkki saa arvostusta Foorumin laatukirjoittajilta, mutta myös analyytikoilta… se kertoo hänestä jo aika paljon.

Jos haluatte ehkä vähän erilaista ja maanläheistä näkökulmaa sijoittamiseen niin kannattaa ottaa hänet seurantaan niin Twitterissä kuin täällä Foorumillakin.

image

1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen JaakkoHeiskanen tai JHeiskanen ja vietin kesällä kolmekymppisiä. Katselen työkseni jääkiekkoa, eikä minulla täten ole minkäänlaista roolia tämän hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämisessä. Asustelen Helsingissä kahdestaan vaimon kanssa.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

  1. Kannatan Pelicansia ja Dallas Starsia. Kumpikaan seura ei ole viime vuosikymmeninä menestynyt, mutta roikkuu aina mestaruudessa tasaisin väliajoin sen verran kiinni, että toivoa on, mutta ikuisesti saa pettyä.
  2. Tykkään pelailla video- tai lautapelejä. Sain viimein metsästettyä yksisarvistakin harvinaisemman PS5-konsolin, joten sitä tulee varmaan vapaa-ajalla nyt räklättyä. Lautapelivalikoimakin kaipaisi päivitystä.
  3. Olen elämässä aivan kädetön. En osaa huoltaa, korjata tai valmistaa mitään. Jos eläisin kivikaudella, minusta olisi hyötyä vain työkaluina (olen aika pitkä ja minulla on isot luut).

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.

Leffat, TV-sarjat ja kirjat. Olen kaikkien kolmen suhteen hirveä snobi.

Epätavanomainen kiinnostuksen kohteeni on magia ja entisajan loitsut. Esimerkiksi eräässä loitsussa neuvotaan, että kermasta saa oikein kuohkeaa, kun sitä vatkataan venäläissotilaan ruumiista irti leikatulla peniksellä.

Olenkin miettinyt, kuinka suuressa arvossa kuohkeaa kermaa onkaan ennen pidetty? :thinking:

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Todella tylsä ja tavanomainen.

Herään ennen kuutta töihin, kävelen kotitoimistolle ja viihdyn siinä iltapäivään asti. Sitten teen ruokaa, ennen kuin vaimo tulee töistä kotiin ja vietän illan harrastusten parissa. Joko sosiaalista elämää, uimista, pelailua tai sijoittamiseen liittyvää toimintaa.

5. Miten päädyit urheilutoimittajaksi? Onko toimittajan työstäsi ollut apua sijoittamisessa?

Innostuin teininä lätkän MM-kisoista. Lukiossa aloin seuraamaan kiekkoa laajemmin.

Uralla olen aloittanut pienestä ja siirtynyt aina yksi paikka kerrallaan isompiin ympyröihin. Jokaisessa työssä olen oppinut jotain uutta ja tärkeää, joka on auttanut elämässä eteenpäin.

En kyllä näe, että tästä urasta olisi sijoittamiseen mitään hyötyä. Ehkä siinä mielessä, että uskallan ottaa puhelimen käteen ja soittaa yhtiöön, jos jokin asia askarruttaa.

6. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Sijoittajana haluan aina saada jotain halvalla, eli jonkun komponentin pitää olla aliarvostettu. Joko se on yhtiön nykyinen liiketoiminta, liiketoiminnan laatu (arvostuskertoimet suhteessa tunnuslukuihin) tai liiketoiminnan tulevaisuus (kasvu).

Olen todella varovainen, joten painotan paljon alhaista hintaa suhteessa nykyiseen tai ensi vuoden tulokseen. Heti, kun mennään yli 20 P/E:n, alan ahdistua.

7. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

2018 sijoitin indeksirahastoihin. Tein joitain osakepoimintojakin ihan lonkalta, joista 2/3 osui mukavasti.

2019 luin alan kirjallisuutta, seurasin Inderesiä ja ihastuin osakepoimintaan. Säästin vuoden ajan rahaa, jotta voisin tehdä ensimmäiset kunnon osakepoiminnat sitten osakesäästötilille.

2020 avasin osakesäästötilin ja ensimmäiset ostot olivat Incap, Sievi Capital, Scanfil, Wulff Group ja Nokian Renkaat (koska pelkkiin pienyhtiöihin sijoittaminen on riskistä :smiley: ). Näistä Nokian Renkaat myin vuoden loppuun mennessä, Scanfilin loppuvuodesta 2021 ja muut ovat edelleen salkussa.

2021 tein sijoitusurani parhaat tuotot (102,74%).

2022 tein sijoitusurani pahimmat tappiot (-33,15% ytd).

8. Olet sijoittanut vasta joitakin vuosia, mutta olet kuitenkin pirun etevä siinä. Miten olet onnistunut oppimaan niin paljon niin lyhyessä ajassa? Oletko esimerkiksi tutkinut paljon sijoitushistoriaa kompensoidaksesi lyhyttä historiaasi sijoittamisen parissa?

En sanoisi olevani pirun etevä tai edes etevä. Foorumi on täynnä sijoittajia, joiden ajattelen olevan minua paljon etevämpiä.

Sijoitusmenestykseni taustalla on kaksi tekijää:

  • hyvä tuuri 80%
  • sopiva tempperamentti 20%

Olen rauhallinen kaveri, joka ei tykkää metelistä ja väkijoukoista. Kun kaikki ryntäävät ostamaan jotain yhtiötä, menen vaistomaisesti toiseen suuntaan. Temperamenttini vuoksi minulle ei tule tarvetta sijoittaa jokaiseen juttuun, joka on nyt pinnalla. Näin automaattisesti säästyy monilta virheiltä.

Kun tiedän olevani hölmö, niin on parempi jättää kaupankäynti vähiin, että tulee hölmöiltyä vähemmän. Jos on tosi fiksu, niin siitä vaan veivaamaan.

9. Miltä salkkusi sisältö näyttää tällä hetkellä? Mistä omistuksesta olet varmin ja mistä epävarmin?

Tältä näyttää:
image

Salkussa on nyt ikävän paljon epävarmuutta. Muutaman ison omistuksen kohdalla (Tecnotree, Rush Factory ja Qlean Air) liiketoiminta on mennyt yllättävänkin huonoon suuntaan. Olen lisäillyt dipeistä ja näin nostanut riskin osuutta salkussani. Paha virhe. Tässä oli tämän laskumarkkinan suurin oppitunti, ja uskon, ettei tätä tarvitse kerrata.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per osake, mitä niistä ajattelet?

Incap on salkkuni tukijalka ja suurin yksittäinen onnistuminen. Omistus on 661,74% plussalla ja tulevaisuuskin näyttää oikein hyvältä. Kevensin tätä kahteen kertaan, kun arvostus oli hieman kireä ja paino salkussa iso.

Rush Factory on salkkuni potentiaalisin osake: potentiaalisin nousija ja potentiaalisin katastrofi. Positio on 45,01% miinuksella. Ensi vuoden UNF-tapahtumakonsepti tulee olemaan kriittinen sijoituksen onnistumiselle.

Sievi on salkkuni puhtain arvosijoitus, jossa aikanaan sai euron 80 sentillä. Nyt tulevaa sarjayhdistelijää saa sijoitusyhtiön kertoimilla. Mahdolliseen tulevaan menestystarinaan pääsisi halvalla sisään, mutta en ole silti uskaltanut lisäillä.

11. Mitkä ovat tärkeimmät kriteerisi osakepoiminnassa? Miten haarukoit “osakepaljoudesta” tutkittavat kohdeyhtiöt? Mitä asioita teet eri tavalla kuin suurin osa muista sijoittajista tutkiessasi osakkeita?

Tykkään hakea innostusta katsomalla ihan vaan halpoja P/E-lukuja ja kovaa pääoman tuottoa. Joskus saan kipinän ja tutustun johonkin yhtiöön tarkemmin.

Minulle tärkeintä on hahmottaa, miten euro kilahtaa yhtiön kassaan. Jos liiketoimintamalli tuntuu loogiselta, hahmotan jonkun kilpailuedun, toimitusjohtaja osaa hommansa ja pidän yhtiötä halpana, alan vertailemaan sitä muihin sijoituskohteisiin ja selvitän, mikä niistä on mielestäni suhteessa edullisin.

Minusta tuntuu, että suurin osa sijoittajista päätyy suoraan ostamaan yhtiötä heti ensimmäisen kipinän saatuaan :smiley:

12. Mikä on suurin vahvuutesi sijoittajana? Mitä osa-aluetta haluaisit erityisesti kehittää sijoittamisen saralla?

Suurin vahvuuteni on rauhallinen, viileä temperamentti.

Minun pitäisi kehittyä kovien lukujen analyysissa, jotta osaisin löytää miinoja tilinpäätöksestä. Toisaalta ajattelen, että ulkoistan osan tästä työstä analyytikoille ja siksi maksan Premium-jäsenyydestä. Foorumi on myös auttanut tässä asiassa todella paljon.

Minun pitäisi myös penkoa isompaa yhtiöjoukkoa, mutta olen mukavoitunut tänne Suomen pienyhtiöskeneen.

13. Onko sinulla tavoitteita sijoittamisen suhteen esim. euromääräisiä, prosenttuaalisia tai jotain erityistavoitteita?

Yritän voittaa mahdollisimman monta indeksiä. Ensisijainen vertailukohta on Helsingin pörssin osingot sisältävä indeksi.

14. Luettele kolme tärkeä tiedonlähdettäsi sijoittamiseen liittyen, mutta mitään Inderesin viittavaa et saa mainita. Kerro myös, miksi ne ovat tärkeitä sinulle.

Yhtiöiden vuosikertomukset. Niistä saa numeroiden lisäksi kuvan johdon luonteesta. Piilotellaanko ikäviä asioita, onko liirumlaarumia vai puhutaanko rumistakin asioista avoimen rehellisesti?

Lähipiiri. Tykkään kysellä paljon tiettyjen tuotteiden myynnistä tai eri alojen kuumuudesta. Näin voi välillä saada tosi hyviä tiedonjyväsiä, mutta seulan täytyy olla kohdillaan.

YouTube. Ulkomaalaisista yhtiöistä voi löytää todella hyviä tiivistelmiä, joiden kasaamiseen menisi helposti pari tuntia. Tässäkin kritiikki täytyy muistaa pitää mukana. Netti on täynnä pumppausvideoita.

(Nämä olivat kaikki aika heikkoja, mikä kertoo Inderesin merkityksestä minulle :smiley: )

15. Yritätkö ajoittaa markkinoita? Jos yrität, niin miten tai jos et, niin miksi et?

Yritän. Vaimon salkulla olen pariin kertaan säätänyt eri indeksien painoja kuukausisäästösopimuksessa sen mukaan, mikä on tuntunut kalliilta ja mikä halvalta. Nämä kikkailut ovat osuneet ihan mukavasti. Tätä teen vain äärimmäisissä tilanteissa.

Loppuvuonna 2021 uskoin osakemarkkinoiden kääntyvän alaspäin. Kaikki hyvä oli hinnoissa, ja jotenkin indeksitasolla tuntui, ettei enää oikein jakseta mennä ylöspäin. Myin aika paljon salkkua tyhjäksi, mutta laitoin rahat takaisin markkinalle aivan liian aikaisin ja aivan vääriin yhtiöihin helmikuussa 2022.

16. Valitse viisi foorumilaista (indeläiset ei käy) ja kerro, mitä sijoittamista tukevaa ominaisuutta/osaamista/taitoa heissä erityisesti ihailet? Saat mainita yhden asian kustakin henkilöstä.

@Mauri - jaksaa nähdä todella paljon vaivaa yhtiöiden seuraamisessa ja analysoimisessa.
@Pohjolan_Eka - sijoittamisessa tarvitsee hyvää itseluottamusta, jotta uskaltaa tehdä päätöksiä eikä jää märehtimään epäonnistumisia
@MoneyWalker - osaa ja jaksaa perata lukuja todella tarkkaan ja löytää niistä asioita, joita muut eivät löydä
@Sijoittaja-alokas - jatkuvasti innokas ja halukas oppimaan uutta.
@musa_2 - kokemus, tietotaito ja itsenäisiä näkemyksiä

17. Mitkä ovat mielestäsi kolme laadukkainta yhtiöketjua ja miksi?

En osaa sanoa kolmea. Seuraan monia vähemmän aktiivisia yhtiöitä, eikä niiden yhtiöketjuissa ole minun lisäkseni kovin montaa kirjoittajaa :smiley:

Yleisesti en ole yhtiöketjujen suurin ystävä, sillä niissä on minun makuuni liikaa yhden lauseen mittaisia chat-tyylisiä viestejä.

Tykkään hiljaisemmista yhtiöketjuista. Incap-ketju tulee mieleen yhtenä timanttina, joka oli parhaimmillaan pullollaan aivan ensiluokkaista sijoitussisältöä.

Modulight-ketju on myös hyvä mainita. Mielestäni ketju on monellakin tavalla hyvä opas siihen, miten foorumia kannattaa hyödyntää.

18. Miten hallitset ja käsittelet tunteitasi sijoittamisessa? Oletko “opiskellut” sijoituspsykologiaa ja jos olet, niin miten?

Tämä sujuu minulta ihan luonnostaan. Toisin kuin mikään muu sijoittamisessa :smiley:

Jos jokin sijoituspäätös mietityttää enemmän, niin lämmitän saunan ja makoilen lauteilla. Oikea vastaus kumpuaa kyllä esiin, kun antaa ajatuksille aikaa.

19. Mihin osa-alueeseen Sijoittaja-alokkaan pitäisi erityisesti keskittyä tullakseen paremmaksi sijoittajaksi?

Tämä on helppo! Ole itsellesi armollisempi.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Foorumilta olen saanut todella paljon: apua sijoitusharrastukseen, iloa päivään ja useampia työmahdollisuuksia. Kiitos kaikille!


Kiitos Heiskanen antoisista ja viihdyttävistä vastauksista!

Toivottavasti jatkossakin kirjoittelet aktiivisesti Foorumille analyyttisia ja kiintoisia juttujasi. Uskon, että useimmat meistä voisivat ottaa oppia sinusta esimerkiksi siinä, että pyrkisi näkemään metsän puilta.

Rentoa loppuviikkoa kaikille! :slight_smile:

196 tykkäystä

Kiitoksia palautteista ja tykkäyksistä! :pray:

Heiskasen vastaukset saivat hyvää palautetta ja kyllähän ne kannattaa lukea ajatuksella. Tässä ketjussa haastateltavat huomaamattakin antavat hyviä ajatuksia ja vinkkejä muille sijoittajille, eli ottakaa näistä ilo ja hyöty irti!

Otattehan Heiskasen Twitter-tilin seurantaan:
https://twitter.com/JaakkoHeiskane4

Olisin tyytyväinen, jos saisin seuraavan haastattelun ulos ensi viikon loppupuolella. Seuraava haastateltava on myös foorumilainen ja ehkä sitä seuraavakin.

Monille tämä sijoituspäivä on ollut rankka, mutta nostakaa katsetta myös vähän ylös + kauemmas sekä jatkakaa sinnikkäästi eteenpäin. Nyt(kään) ei ole syytä luovuttaa.

Mukavaa ja rentoa loppuviikkoa kaikille! :pray:

47 tykkäystä

En tiedä kiinnostaako ketään, mutta kerron silti, eli alla on pääpiirteittäin, miten menee koko haastatteluprosessi alusta loppuun:

  1. Pohdintaa siitä, että kenet valitsen seuraavaksi haastateltavaksi, eli ehdotusten läpikäyntiä jne.
  2. Haastattelupyyntö privaviestillä ja aavistuksen keskustelua
  3. Haastateltavaan perehtyminen; foorumitekstit ja -profiili, mahdolliset sometilit ja tapauksesta riippuen googlettelua jne.
  4. Kysymysten tekeminen ja kysymysten lähettäminen eteenpäin haastateltavalle
  5. Esittelytekstin teko haastista varten
  6. Haastateltavan vastausten läpikäynti ja tarkastelu.
  7. Loppukaneettien teko haastatteluun
  8. Haastattelun julkaisu

Nämä kaikki vaihtelevat vähän haastateltavasta riippuen, mutta esimerkiksi Vernerin haastatteleminen oli ehkä kaikkein helpointa, kun hän oli tutuin ja jo ennestään avannut asioitaan paljon, niin foorumilla kuin muutenkin. Toisaalta piti pohtia, mitä uutta saan hänestä irti kysymyksilläni, mutta tiesin että tältä monipuoliselta ja fiksulta tyypiltä saan joka tapauksessa erinomaiset vastaukset . :slight_smile:

Marianne oli myös hyvin tuttu varsin julkisen roolin puolesta ja hänen työnsäkin takia oli mielenkiintoista esittää erilaisia kysymyksiä hänen erityisosaamisalueistaan. Oli helppo kysyä, koska tiesin saavani sinällään haastaviin kysymyksiini hyvin selkeän opettavaiset vastaukset.

Timontti taas on foorumilaisten tuntema legenda. Mulla oli jo ennen tätä projektia ollut mielessä paljon häneen liittyviä kysymyksiä ja vihdoin sain kysyä ne… se oli iso juttu se.

JNivala edustaa ehkä sellaista sijoittajaa millainen ehkä minkälainen haluaisin olla, eli laajasti katsova, analyyttinen ja terveen itsekriittinen sekä eteenpäin menevä että katsova, niin oli hienoa saada esille hänen ajatuksiaan.

JHeiskanen on mielestäni aika erilainen sijoittaja, mitä muut sijoittajat yleisesti ottaen. Hän kulkee omia reittejään ja pohtii asioita selvästi itsenäisesti (ei “hypefomohengessä”), mikä on varmasti tässä lajissa pitkällä tähtäimellä etu. Hän ei myös tee asioista turhan monimutkaisia. Näistäkin syistä halusin haastatella häntä.
(+ laittakaa sen Twitter-tili seurantaan :point_right: https://twitter.com/JaakkoHeiskane4)

En viitsi varastoon tehdä kauheasti haastatteluja, jotta jokainen haastattelu olisi tuore, vaikka ei sillä kauheasti kai lukijan kannalta ole merkitystä, mutta kuukaudessa saattaa jo markkinoilla tapahtua niin paljon, että on sillä ainakin hieman merkitystä joidenkin kysymysten osalta.

Saan vielä jatkossakin haastatella todella mielenkiintoisia, hienoja ja erilaisia ihmisiä - tämä on omassa pienessä elämässäni todella kivaa ja jännittävää! :slightly_smiling_face:

Mukavaa viikonloppua kaikille ja muistakaa, että sijoittaminen on “vain” sijoittamista! :slightly_smiling_face:

74 tykkäystä

Todennäköisesti huomenna olisi tulossa seuraava haastattelu ulos tai no viimeistään ainakin ylihuomenna. :slight_smile:

Seuraava haastateltava on sellainen tyyppi, jonka ajatuksia ei tarvitse useimmiten pohtia, vaan hän ilmaisee ajatuksensa hyvin selkeästi ja suoraan - perustelujen kera.

Hänessä on sijoittajana sellaista aktiivisuutta, jota on yleisesti ottaen sijoittajilla aivan liian vähän ja hän on lisäksi sijoittajana myös mielestäni erityisen rohkea, mutta ei mikään hölmöilijä.

Seuraavalla haastateltavalla on ajatuksia, joista jokainen voi ottaa oppia ja myös sellaista aktiivisuutta jollaista pitäisi löytyä enemmän meistä piensijoittajista.

Oma salkkuni matelee ja varmaan muidenkin, mutta tällä hetkellä ja varmaan vielä “jonkin aikaa” saamme sentään ostaa osakkeita halvemmalla, eli ei ole syytä vaipua synkkyyteen. :slight_smile:

Hyvää sijoituskauden jatkoa kaikille! :cowboy_hat_face:

EDIT: Haastattelu tulee ulos huomenna torstaina 3.11.

29 tykkäystä

6. SEINAKADUN KEISARI

On kaksi ihmistä foorumilla joiden roastattavaksi en haluaisi joutua, toinen on tietysti @Pohjolan_Eka ja toinen on @Seinakadun_Keisari. :smile:

Seinakadun keisari oli yksi ensimmäisistä, jotka jäivät mieleeni, kun aloin käymään foorumilla. Tähän asiaan toki vaikutti “ystävällinen” profiilikuva, mutta myös suora ja älykäs ulosanti.

Edellä mainittujen asioiden lisäksi olen arvostanut Keisarin tapaa olla aktiivinen esimerkiksi yhtiöiden johdon suuntaan ja tällaisesta hänen aktiivisuudestaan on ollut iloa esimerkiksi itselleni Stockmannin ketjussa. Uskon myös, että monet analyytikot ja sijoittajat ovat saaneet hyvää haastoa häneltä, mikä on saanut porukan ajattelemaan asioita tarkemmin tai uudella tavalla.

Keisari on aktiivinen, rohkea ja älykäs sijoittaja. Pakko sanoakin, että ehkä suurimman osan kovimmistakin sijoittajista kannattaisi ottaa mallia hänen aktiivisuudesta ja tietynlaisesta rohkeudesta, eli kannattaa lukea tämäkin haastattelu tarkkaan läpi, koska tästä ihan jokainen saa halutessaan jotain opittavaa.

image


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

-Keski-ikäinen perheenisä pk-seudulta. Työssä normaalisti ns. oikeissa päivätöissä mutta samalla suhteellisen tiukasti sijoitusmaailmaa seuraava piensijoittaja.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

-Ensimmäinen oma sijoitukseni oli Componenta, vuosi oli jotain 2007. Ostin koska se oli PE-luvulla halpa. Ei mennyt putkeen.
-Pidin sijoittamista turhana ajanhukkana vielä korkeakoulussa opiskellessani
-Olen oikeasti kiva tyyppi lol

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen liittyvää ei saa sanoa.

-Jääkiekko, Formulat, energiateknologia, autot yleisesti.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Lapset kouluun/päiväkotiin, normaalia päiväduunia, sijoitusmaailman seuraaminen, lapset kotiin, lasten harrastukset, iltatoimet ja päivän päätteeksi mielenkiintoisten videoiden/podcastien kuuntelu. Välillä päivällä lenkki tms napit korvissa.

5. Miten kuvailisit lyhyesti itseäsi sijoittajana?

Nykyisin aika rauhallinen pitkän tähtäimen sijoittaja, seuraan muutamaa kohdetta erittäin tarkasti, keskitän sijoituksiani paljon.

6. Mikä erottaa sinut suurimmasta osasta muista sijoittajista?

Keskitän sijoitukseni muutamaan osakkeeseen ja seuraan niitä todennäköisesti enemmän kuin sijoittajat yleensä seuraavat omistuksiaan

7. Voisitko lyhyesti kertoa, että millainen sijoitushistoria sinulla on?

-Alkanut 2007, kaikki tyypilliset virheet tehty ja oppirahat maksettu, pikkuhiljaa varallisuutta kertynyt, mukaan tullut tekninen analyysi ja pienimääräinen treidailu joka nyt vähentynyt viimeaikoina tosin.

8. Miltä salkkusi sisältö näyttää ja millaisella ajatuksella olet miettinyt salkkusi kokonaisuutta?

-Kuten todettua niin salkku varsin keskittynyt, suurimmat omistukset Oroco, Stockmann ja sitten 5-6 muuta pienempää sijoitusta (Voxtur, Sampo jne)

9. Mistä salkkusi osakkeista sinulla on suurimmat tuotto-odotukset ja miksi? Mikä on tuorein hankintasi salkkuusi?

-Oroco, tässä on mahdollisuus multibäggeröintiin mutta samalla riskit ovat huomattavat yhtiön toimialan vuoksi. Stockmann pystyy helposti 2-3x kunhan se saa saneerauksen pois jaloista ja tehtyä rakennemuutokset. Tuorein hankinta on pieni siivu Kamuxia loppukesän rommista.

10. Kerro kolmellakymmenellä sanalla per yhtiö, että mitä mieltä olet näistä osakkeista:

-Kamux
Alihintaisesta ylihintaiseksi ja takas alihintaiseksi. Näen potentiaalia autokaupan konsolidaatiolle Euroopassa ja Kamux rakentaa asemaa pohjois-Euroopassa, oletan että Kamux ostetaan jossain kohtaa pois jonkun isomman pelurin toimesta.

-Stockmann
Saneeraus maaliin, rakennejärjestelyt liikkelle (nimen muutos Lindexiksi, retailin spinnaus omaksi yhtiökseen). Kertoimet todella alhaalla epävarmuuden ja retailin vuoksi.

-Voxtur
Proptechin disruptoija pohjois-amerikassa, kärsii nyt jatkuvasta diluutiosta ja siitä ettei ole saanut tulostaan vielä plussalle. Kun firma saadaan plussalle ja yleinen sentimentti muuttuu niin tässä on potentiaalia moninkertaistumiseen.

11. Miten nykyinen markkinatilanne on vaikuttanut sinun osakepoimintaasi? Minkälainen käteispaino sinulla on tällä hetkellä?

-Ei vaikuta juurikaan, sijoitan edelleen pidemmän aikavälin tarinoihin joissa on hyvä tuotto-odotus, käteispaino 0-5%

12. Tunnut olevan aktiivinen sijoittaja siinäkin mielessä, että olet yhteydessä suoraan firmoihin esimerkiksi Stockmanniin ja tunnut myös löytävän tietoja aika hyvin, mitä monet muut eivät osaa hakea. Pystytkö antamaan vinkkejä, miten kannattaa olla firmoihin yhteydessä ja erityisesti missä asioissa? Ja onko sinulla jotain tiedonhankintatapoja, mitä suurin osa ei käytä, mutta mitä kannattaisi ehkä käyttää?

-Liian moni sijoittaja arkailee olla yhteydessä johtoon, ihan normaaleja ihmisiä ne pörssiyhtiöiden toimarit ja muut dirikat ovat. Suomessa näkyy vielä sellainen turha nöyryys jossa ei uskalleta kysyä ja vaatia johdolta vastauksia, liian usein purraan vain hammasta eikä tuoda näkemyksiä julki. Rohkeasti vaan kysymyksiä johdolle, se palvelee myös yritystä kun johto joutuu miettimään vastauksia piensijoittajille koska samat kysymykset voivat tulla analyytikoilta tai yhtiökokouksessa kaikkien edessä.

Ei kannata kysyä sellaista minkä tietää valmiiksi olevan sellaista mihin johto ei voi vastata mitään, esim. tulosennusteet yms.

13. Miten sinun osakepoimintaprosessisi menee, jos lähdet liikkeelle ihan kartoitusvaiheesta myyntivaiheeseen asti?

-Pitää olla kiinnostava ala tai yhtiö joka on käännekohdassa, esim. Stockmann. Pidän lähtökohtaisesti sellaisista yrityksistä jotka skaalaa hyvin, ts. korkeat myyntikatteet ja omaavat jotain “hyvin pysyviä” kilpailuetuja kuten brändi tai patentit. Luen paljon ja etsin keskusteluita esim. ulkomaisilta sivustoilta. Pyrin välttämään firmoja jossa minulla ei ole mitään mahdollisuutta saada etuja, esim. FAANG yhtiöt, Nokia, Nordea, Sampo jne. Pienissä yrityksissä on mahdollisuus tehdä taustatyöt paremmin kuin muut sijoittajat.

14. Onko sinulla suositella ulkomaalaisia nettisivustoja (tai uutislähteitä etc.), joista voisi olla foorumilaisillemme apua? Pyöritkö ulkomaalaisilla sijoitusfoorumeilla ja voisitko suositella jotain?
Seeking Alpha ja Twitter on hyviä tiedonlähteitä, aika monesta firmasta saa twitterissä tietoa käyttämällä tägejä esim. #OCO

15. Mitkä ovat mielestäsi kolme sisällöltään laadukkainta yhtiöketjua ja miksi?

Joudun puolueellisesti sanomaan Oroco ja Voxtur koska molemmissa kaivetaan tietoa todella paljon ja ne ovat sen verran tuntemattomia firmoja että niihin kirjoittaa ne joita oikeasti kiinnostaa. Muista firmoista Fortumin ketju on ollut aika hyvä sekä ehkäpä myös Stockmannin ketju.

16. Sinun pitää valita neljä foorumilaista hoitamaan salkkuasi vuoden ajan, ketkä valitsisit ja miksi?

-Jokku Sippola, DaytraderXL, en ehkä muita haluaisi =)

17. Onko sinulla tavoitteita sijoittamiseen suhteen esim. euromääräisiä tai sitten jonkinlaisia muita tavoitteita esim. taloudelliseen vapauteen liittyviä? Mikä sinua eniten kiinnostaa sijoittamisessa?

-Tavoite on saavuttaa asema jossa sijoittamisesta voisi tulla päätyö, sijoittamisessa kiinnostaa mahdollisuus yhdistää mielekäs harrastus ansaitsemiseen, analysointi on palkitsevaa henkisesti ja joskus myös taloudellisesti.

18. Jos suosittelisit foorumilaisia tarkkailemaan tällä hetkellä kahta alaa markkinoilla “sijoitusmielessä”, mitä alaa suosittelisit ja miksi?

-Kannattaa seurata missä kohtaa inflaatio alkaa taipumaan ja seurata markkinoita jotka ottaneet osumaa inflaation takia, esim. vähittäiskauppa yms. Lamaa pukkaa jne huutaa otsikot, lamatkin loppuvat aina joskus ja näissä kannattaa ottaa ennakkoa. Ei ehkä ihan vielä tosin mutta seurata kannattaa. Kannattaa seurata hyljeksittyjä aloja ja mennä sinne mihin suuret massat eivät ole vielä tajunneet tulla.

19. Mihin erityisesti Alokkaan kannattaisi keskittyä oppimaan, jotta hänestä tulisi parempi sijoittaja?

-Minä opettelisin teknisen analyysin alkeet heti, sillä saa hyvät lähtökohdat ajoittamaan entryt ja exitit. Suosittelen tätä kaikille aloitteleville ja jo enemmän harrastaneille, TA:n avulla pystyt hahmottamaan markkinoiden mietteet sinua kiinnostavista yhtiöistä.

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Aktiivisesta keskustelusta, analyyseistä ja uuden tiedon tuottamisesta. Nautin palstalla kun omia ajatuksiani ja näkemyksiäni haastetaan, puolustan niitä aika kiivaasti mutta pystyn myös muuttamaan näkemyksiäni jos joku pystyy ampumaan reikiä omiin näkemyksiini.


Kiitos Keisari erinomaisista vastauksista!:slightly_smiling_face:

Keisari suostui nopeasti haastatteluun ja vastauksetkin tulivat yllättävän nopeasti - voisin ajatella hänen olevan muillakin elämän osa-alueilla tehokas ja toimelias.

Yhden asian otin heti onkeeni tästä haastattelusta - ole aktiivinen johdon/yhtiön suuntaan.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! :cowboy_hat_face:

198 tykkäystä

Arvioisin, että ehdin jatkossa saamaan yhden haastattelun viikossa julkaistuksi, mikä on musta ihan hyvä tahti.

Hiljalleen tässäkin hommassa sitä kehittyy ja otan aika rennosti, koska haastateltavien vastaukset ovat todella hyviä, niin haastattelijan ei tarvitse olla mikään ammattilainen.

Muistutan vielä, että jos ihmettelette ettei pitkänkään ajan kuluttua joitain ei ole haastateltu, niin joku on voinut ystävällisesti ja hyvästä syystä kieltäytyä sekä toiseksi hyviä haastateltavia on ihan loputtomiin.

Olen saanut haastatteluista paljon mukavaa palautetta, mistä olen aidosti ja oikeasti onnellinen :blush:, minkä lisäksi toivon, että myös haastateltavatkin olisivat saaneet myös privana kivaa palautetta. Sillä haastateltavia ja heidän vastauksia on runsaasti kehuttu mulle tulleissa viesteissä.

Seuraava haastis julkaistaan ensi viikon loppupuolella. :slight_smile:

Mulla on aika kiva päivä tänään:
image

Toivottavasti teilläkin, mukavaa viikonloppua! :slight_smile:

65 tykkäystä

Kuten edellisessä viestissäni sanoin, niin seuraava haastattelu julkaistaan ensi viikon loppupuolella.

Seuraava haastateltava on kaveri, josta tulee mieleen muutamat todella monipuoliset ja terävät tyypit joihin olen törmännyt varsinkin työelämässä; eivät tee itsestään numeroa, kertovat ajatuksensa kattavasti sekä hyvin perustellusti että myös osaavat tunnustaa, jos eivät tiedä jotain tai ovat väärässä. Tällaiset tyypit menevät eteenpäin, kehittyvät ja osaavat katsoa asioita laajasti monista eri näkökulmista.

Joskus puhutaan hyvistä tyypeistä, niin hän on just sellainen ja jos tarvitaan jossain reilua kaveria, niin hän voisi hyvin esittäytyä hyvällä omatunnolla esimerkiksi näin:
”Mis sie tarvitset oikei hyvvää miestä. Täs siul on sellane”

Hyvää ja rauhaisaa sunnuntaita kaikille! :slight_smile:

32 tykkäystä

Perjantaina olisi tiedossa uusi haastattelu ja tällä kertaa vuorossa olisi tuttu pitkään foorumilainen ollut tyyppi. Sitten taas ensi viikolla olisi vuorossa joku tuttu indeläinen. :slight_smile:

Näiden jälkeen olisi taas muutamia foorumilaisia putkeen ja sitten taas joku indeläinen. Olen aiemminkin sanonut, niin foorumilaisia haastattelen enemmän, mutta Inderesinkin väkeä olisi tarkoitus silti ahkerasti haastatella.

Ollaan kärsivällisiä, ei luovuteta ja opitaan - mennäänpäs mokomien kusetusmarkkinoiden ja kriisien yli, että heilahtaa! :rocket:

37 tykkäystä

7. SIJOITUSSEPPO

Lainaan rakkaan @Kale-possu:n viestistä katkelman “…mutta kun hän puhuu, muut pysähtyvät lukemaan. 105 ihmistä haluaa hälytyksen aina kun kuulapää ilmestyy eetteriin. Seuraajamäärä on foorumin korkeimpia. Seppo keskittyy analyyseihin eikä tee itsestään kummempaa numeroa.” Tällä hetkellä Sepon seuraajamäärä on 119 ja suosittelen laittamaan Sepon seurantaan. :slight_smile:

Pidän Seposta Kalen mainitsemien asioiden lisäksi myös sen takia, että hän osaa katsoa kokonaisuuksia sekä olennaisempia seikkoja eikä liiaksi takerru yksityiskohtiin, vaikka nekin ovat varmasti hänellä useimmiten hallussa. Myös sijoittajille arvokas ominaisuus on se, että osaa myöntää olevansa väärässä ja senkin Seppo osaa, mikä edesauttaa siinä, että virheistä oppii ja kokemus karttuu… muuten käy toisin, kuten mulle.

Seppo on hyvä luottotyyppi ja suosittelen lukemaankin hänen viestinsä ajatuksella; niissä ei ole mustavalkoisuuksia tai “varmoja totuuksia”, mutta fiksun ja monipuolisen kaverin oivaltavia sanoja niistä kyllä löytyy.


1. Kerro kolmellakymmenellä sanalla, kuka sinä olet.

Olen SijoitusSeppo, tai foorumikavereiden kesken pelkkä Seppo. Katsantokannasta riippuen reilu kolmekymppinen / vajaa nelikymppinen (pun intended) IT-alalla työskentelevä diplomi-insinööri. Asun vaimoni ja kahden pienen lapsen kanssa Helsingissä ja elelen rauhallista lapsiperhearkea.

2. Kerro kolme asiaa, mitä foorumilaiset eivät sinusta tiedä.

Olen ”artisti” Never Stop The Madness eli syyllinen mm. tuohon Ränta på ränta -videoon ja hyvin omakohtaiseen v. 2022 tunnariin ”Pelkkää turskaa tilalla ”. :grimacing:

Olen ylläpitänyt vuodesta 2012 vuosikertomukset.net-sivustoa, johon on koottu Helsingin pörssiin listattujen yhtiöiden vanhoja vuosikertomuksia ja osavuosikatsauksia.

Olen ollut sijoitusurani aikana yhdessä yhtiössä top 100 suurimpien omistajien listalla. :sunglasses:

3. Mitä kiinnostuksen kohteita ja harrastuksia sinulla on? Mitään sijoittamiseen viittaavaa ei saa sanoa.:slight_smile:

Musiikin tekeminen. Tuo Never Stop The Madness nyt on tuollainen huumoriprojekti, mutta minulla on myös muita musaprojekteja. Lähinnä nämä on sellaisia omaksi iloksi -harrasteluja, mutta löytyy niitä jotain myös Spotifysta, Youtubesta jne.

Kaikenlainen kuntoilu. Lenkkeily, pyöräily, kuntosali, hiihtäminen, pallopelit. Nuorempana olen kilpaillut useammassa lajissa SM-tasolla, mutta nykyään vain höntsäilen.

Elokuvat. Tykkään katsella hyvinkin laajalla skaalalla ns. “laatu-/klassikkoelokuvia”.

4. Millainen on tavallinen arkipäiväsi?

Herään aamulla ja laitan perheelle aamupalaa, aloitan (etä-)työt ja koitan ehtiä jossain välissä vähän seuraamaan markkinoita. Töiden jälkeen lasten kanssa ulos ja ehtiessä jotain kuntoilua. Lasten nukkumaanmenon jälkeen aikaa vaimon kanssa ja hetki omille harrastuksille. Tyypillistä ruuhkavuosiarkea.

5. Kuvailetko lyhyesti millainen olet sijoittajana?

Olen osakepoimija, joka on keskittynyt suomalaisiin pienyhtiöihin. Joskus salkkuun eksyy jotain muutakin, mutta luokkaa >80% kiinni tuossa kategoriassa.

Koen, että tämä hyvin suppeasti rajattu joukko on ainoa, jossa edes teoriassa minulla voi olla jotain informaatioetua markkinoilla ja jossa voin hyödyntää markkinoiden epätehokkuuksia (Inderes tosin yrittää pilata tätä ottamalla melkein kaikki nämä seurantaansa :smiley: ).

Isoja yrityksiä seurataan markkinoilla isojen pelureiden toimesta niin tarkkaan (satelliitit kuvailemassa Applen tehtaita ja Walmartin parkkipaikkoja jne.) etten voisi kuvitellakaan, että näissä olisi mahdollista saavuttaa jotain informaatioetua. Näihin pääsee järkevämmin indeksirahastojen kautta jos haluaa. Ulkomaisiin pienyhtiöihin en taas yleensä sijoita, koska pienyhtiöt ovat lähtökohtaisesti riskisempiä ja niistä on vaikeampi saada luotettavaa tietoa. En tiedä ovatko suomalaiset pienyhtiöiden johtajat sen luotettavampia kuin muutkaan, mutta ainakin he ovat huonompia valehtelijoita eli sen yleensä näkee läpi jos ihan puhuvat läpiä päähänsä :smiley: .

Pienyhtiöissä olen aika konservatiivinen. Sijoitan vain voittoa tekeviin yrityksiin, sillä en ainakaan itse osaa arvostaa yritystä, joka tekee jatkuvasti tappiota. Yleensä en myöskään lähde mukaan kovin ison arvostuskertoimen keisseihin. Tykkään maltillisesta kasvusta (10-20%) ja vakaasta tuloksentekokyvystä.

Käytän teknistä analyysia jonkun verran apuna kun teen entryjä/lisäyksiä ja exittejä/vähennyksiä osakkeistani. Joskus teen puhtaita swing-treidejä kun on jotain hyvän näköisiä erikoistilanteita, mutta näitäkin teen vain sellaisiin osakkeisiin, jotka täyttävät sijoituskriteerini. En siis lähde treidaamaan jollain Valoella vaikka kaikki TA-indikaattorini huutaisivat “osta”.

6. Voisitko lyhyesti avata millainen sijoitushistoria sinulla on?

Jos ei lasketa jotain lapsena lahjaksi saatuja rahasto-osuuksia niin ensimmäiset omat osakeostoni tein muistaakseni joskus 2011 loppuvuodesta kun eurokriisi taisi olla juuri pahimmillaan. Osakkeita valikoitui hyvin mutupohjalla salkkuun. Ainoa, mikä on jäänyt mieleen, on se epäonnistunein poiminta eli Outokumpu (“Tämähän on laskenut jo vaikka kuinka paljon. Jos se nousee edes puoleen siitä mitä edelliset huiput on niin tästä tulee isot tuotot”). Klassinen putoava puukko. Vaikka sijoitetut summat ja tappiot oli pieniä niin tällöin vannoin etten Outokumpua ikinä elämässäni enää osta (ja päätös on pitänyt :smiley: ).

Pari vuotta oli tätä osakepoimintaa, mutta sijoittamiseni oli aika passiivista ~2014-2018 kun osakesalkku piti pariinkin kertaan realisoida oman kodin ostamista varten niin pääomat pysyi pieninä ja kohteet oli lähinnä indeksirahastoja.

Viimeiset 4 vuotta olenkin sitten sijoittanut todella aktiivisesti ja harrastanut osakepoimintaa. Foorumille eksyin joulukuussa 2019.

7. Kirjoitit noin kuukausi sitten hyvin itsekriittisen ja sisältörikkaan viestin Sijoitusvirheet -ketjuun, joka sai paljon kehuja ja joka myös antoi muille valtavasti vertaistukea. Alla viestisi:

Sijoitusvirheet - #1308 käyttäjältä SijoitusSeppo

Onko murehtiminen laantunut ollenkaan ja millä mielin yleisesti ottaen olet näistä sijoitusasioista tällä hetkellä? Toimiko asioiden ylöskirjoittaminen muiden nähtäväksi hyvänä terapiana?

Onneksi on. En tiedä kuinka paljon tuolla kirjoituksella oli asiaan merkitystä vai johtuuko tämä vain siitä, että oma salkku teki (ainakin väliaikaiset) pohjat juuri samoihin aikoihin ja lokakuussa oli monta viikkoa oikein hyvää nousua. :smiley:

Olen itse asiassa taas varovaisen optimistinen ja onneksi myös muu elämä on hieman rauhoittunut niin olen hieman aktiivisemmin ehtinyt seuraamaan markkinoita. Tälläkin on ollut vaikutusta henkiseen puoleen sillä minulla on taas parempi hallinnan tunne omista sijoituksistani.

8. Nyt positiivisempiin asioihin. Olet hyvin arvostettu Foorumilla ja jo seuraajamääräsikin kertoo sen. Mitkä ovat suurimpia vahvuuksiasi sijoittajana ja mitkä ovat parhaita yksittäisiä sijoitusonnistumisiasi?

Jos minulla jotain vahvuuksia on niin ehkä se, että koen että minulla on aika hyvä yleinen liiketoimintaymmärrys erilaisista bisneksistä ja yrityksen eri toiminnoista (myynti, operointi, tuotekehitys, talous jne.), joten olen aika hyvin onnistunut välttämään pahimmat pommit, joissa kilometrin päähän jo haisee, että liiketoiminta on heikoilla kantimilla ja pelkkiä katteettomia tulevaisuuden lupauksia. Koen myös, että osaan tunnistaa kunkin yrityksen liiketoiminnan kannalta oleelliset asiat ja jättää muun “kohinan” vähemmälle huomiolle niin ei tule höntyiltyä turhia. Olen myös melko immuuni peesailulle ja fomoilulle, tämä tosin oli ehkä 2020-2021 hulluttelussa rasite kun jäi hyppäämättä moneen hyvään hypejunaan.

Parhaimpina onnistumisinani pidän Hoivatiloja (2019) ja Tecnotreetä (2020-2021), jolla tein todella kovat tuotot noina vuosina. Vaikka Tecnotreen kurssi on tullut viimeisen vuoden aikana rajusti alas se on minulla edelleen isosti plussalla. Koronakuopassa osaketta sai jollain 13 sentillä.

9. Onko salkun koostumus sellainen tällä hetkellä, joka tästä hetkestä eteenpäin tuntuu hyvältä ja varmalta, kun arvostustasot ovat tervehtyneet? Onko näköpiirissä tilaa yhtään isommille liikkeille salkussa vai menetkö samoilla hevosilla?

Arvostustasot ovat todellakin tervehtyneet :smiley: . Salkkuni on vähän turhan paljon keskittynyt tämän vuoden aikana luotto-osakkeisiini, joten tarkoitus on kyllä hieman lisätä hajautusta. Mitään isoja liikkeitä tuskin on tulossa, koska uusien merkittävien positioiden ottaminen vaatisi nykyisten myymistä ja mielestäni isoimmissa omistuksissani on tällä hetkellä todella hyvät tuotto-odotukset seuraavan 1-2 vuoden tähtäimellä.

10. Kerro ajatuksista kolmellakymmenellä sanalla per osake?

-Inderes

Osallistuin antiin, mutta myin pikavoittoina pois, koska arvostus oli älytön, enkä ole juurikaan seurannut yhtiötä. Pikavilkaisulla näyttäisi edelleen olevan aivan liian kallis omaan makuuni, eli arvostustasolla on vielä tilaa tervehtyä.

-Tecnotree

Kvartaali kvartaalilta kasvava tilauskanta, hyvä kasvu, hyvä kannattavuus, vahva asema asiakkaissa, uusia tuotteita putkessa ja megatrendit tukemassa. Toimitusjohtaja yhtiölle yksi HKIn pörssin tärkeimmistä ja mukana isolla omistuksella. Salkkuni suurimpia omistuksia.

-Wulff

Salkkuni “arvosijoitus”. Epäseksikäs ja huonosti kannattava toimiala, mutta toimitusjohtajalla on vahvat näytöt kustannuskurista ja arvostuskertoimet ovat todella alhaiset (e2022 P/E 7,6). Potentiaalinen tulevaisuuden sarjayhdistelijä, jonka strategiassa yritysostoilla tulevaisuudessa(kin) iso rooli. Salkkuni suurimpia omistuksia.

11. Kertoisitko, miten käyt yhtiön läpi step by step, joka olisi potentiaalinen salkkuusi? Onko sinulla omanlaisia “tapoja” tutkia osakkeita, mitä harvemmat käyttävät?

En usko, että minulla on mitään kovinkaan kummoisia tapoja, keskityn perusjuttuihin. Tutustun yhtiön liiketoimintaan ja yritän luoda yleiskuvan mitä se tekee ja erityisesti katson tuloslaskelman päärivejä ja millaisen kuvan ne antavat liiketoiminnasta. En keskity ihan kauheasti kilpailuetujen analysoimiseen, sillä mielestäni nämä voi päätellä yrityksen ylä- ja alarivistä: Esim. jos yritys kasvaa kannattavasti vuodesta toiseen, on sillä selvästi oltava jotain kilpailuetuja. Tämä kilpailuetu-keskustelu vedetään mielestäni monesti överiksi ja sen ajatellaan tarkoittavan vain sitä, että yrityksellä on oltava jotain uniikkeja patentoituja innovaatioita tms. Hyvä esimerkki on salkussani oleva Kamux, joka on “vain” autokauppa (mitä kilpailuetuja sillä voisi olla?), mutta se on kasvanut kannattavasti jo toistakymmentä vuotta joten kai siellä jotain oikein tehdään :shrug: . Numerot eivät valehtele.

Oikeastaan en pidä “liian” innovatiivisista yrityksistä, sillä tällöin päätyy monesti kantamaan liiketoimintariskin lisäksi myös kyseiseen innovaatioon/teknologiaan liittyviä riskejä, jolloin pitää saada jo kaksi asiaa oikein. En halua yrittää arvata teknologioiden tai markkinoiden kehitystä vaan pidän siitä, että liiketoiminta on simppeliä ja epäseksikästä ja voin keskittyä vain ko. yritykseen.

Katson aina liikevaihto- ja tuloshistorian viimeiseltä 3-5 vuodelta ja sen jälkeen kuluvan/seuraavan vuoden ennusteet jos ne on saatavilla ja katson onko näiden välillä iso gäppi vai onko jonkinlainen uskottava jatkumo nähtävissä. Arvostusmenetelmissä P/E on oma go-to-hehtaaripyssyni, vaikka moni sofistikoituneempi sijoittaja varmaankin tätä lukiessa hymähtelee partaansa :smiley: . P/E:ssä oleellisinta ei mielestäni ole sen kertoma absoluuttinen luku vaan se pitää aina ymmärtää kyseisen yrityksen (ja sen hetkisen markkinan) kontekstissa. DCF:ää en vaivaudu ikinä edes vilkaisemaan, sillä oma kokemukseni on, että se antaa useimmiten kaikista villeimmät arvostukset ja siitä saa ulos juuri sellaisen lopputuloksen mitä itse haluaa.

Yksi tärkeimpiä asioita itselleni yhtiössä on johto. Hyväkin bisnes menee karille huonoissa käsissä ja huonollakin toimialalla oleva huono yritys voi tehdä oikein hyvää bisnestä hyvissä käsissä. Minulle on siis tärkeää, että johdon track record on hyvä. Tässä pitää vielä erottaa se, että onko yrityksen tulosparannus/käänne johdon ansiota vai markkinan tuoman myötätuulen ansiotonta saamista.

12. Mitkä ovat sinulle tärkeitä sijoitus- ja talousmedioita ja miksi? Inderesiä ei saa mainita.

Mainitsen kuitenkin :smile:. CNBC:n puhuvia päitä (ei Crameria!) tuli katseltua youtubesta paljon 2020-2021 ja Nordnetin Trader’s Clubia, mutta nykyään ehdin niin vähän seuraamaan makroa, että lähinnä luotan siihen, että foorumilla ihmiset nostaa tärkeimmät asiat minulle nopeasti kulutettavaan muotoon. Erityismaininta Pörssien Suunta -ketjulle, Vernerin vartille ja Mariannen makropäivityksille keskuspankkien toimista. HS Visiossa on välillä ihan hyviä talous-/makroaiheisia juttuja.

13. Mitä pitkän aikavälin sijoitustavoitteita sinulla on? Onko jotain, mitä haluat sijoittamisella saavuttaa esim. eläköityminen aikaisemmin, taloudellinen vapaus etc.?

Profiilikuvakkeeni mukaisesti “One million dollars!” :grin: .
Mutta vakavasti puhuen, vaikka mitään varsinaista euromääräistä tavoitetta minulla ei ole, niin olen kyllä tehnyt erilaisia laskelmia siitä että paljonko tarvitsisin pääomaa, jotta voisin jättäytyä työelämästä ja elää pelkillä sijoitustuloilla, mutta tämä on vielä (erityisesti nyt v. 2022 jäljiltä) kaukaisessa tulevaisuudessa :slight_smile:

14. Et ole käsittääkseni eri asioista johtuen voinut aina seurata intensiivisesti markkinoita. Onko siinä ollut jotain hyvää, että on joutunut irrotautumaan sijoituksista? Oletko sitten joskus kokenut siitä olevan haittaa, kun olet vastaavasti ollut myös sijoittamisessa vahvasti kiinni?

Hyvä puoli on ollut se, että ei ole ihan jokainen päivä mennyt pilalle kurssilaskua tuijottaessa, vaan olen saanut useimpina päivinä huolettomana nauttia ajasta pienten lapsieni kanssa. Kesälläkin onnistuin lomani aikana rentoutumaan hyvin ja irtautumaan pörssin menosta. Rahallisesti tämä irrottautuminen on tosin ollut aika kallista, tosin eihän sitä tiedä vaikka aktiivisemmalla strategialla olisi mennyt vielä enemmän vihkoon.

Kyllä koronavuosina tuli välillä aivan liikaa seurattua päivittäisiä kurssikehityksiä. Katselet kussikäppyröitä 15 minuutin välein ja koko ajan tulee sellainen olo, että jotain kauppoja pitäisi tehdä. Kyllähän siinä aikaa menee muulta elämältä ja käppyrät tulee uniinkin.

Tuntuu, että nyt viime aikoina olen löytänyt hyvän, terveen tasapainon markkinoiden seuraamisesta.

15. Miten seuraat makrotaloutta ja oletko jotenkin pyrkinyt hyödyntämään sitä tietämystä sijoittamistoiminnassasi?

Isossa kuvassa seuraan ja yritän kyllä tulkita makroa, tosin viime aikoina aika huonolla menestyksellä :smiley: . Esim. itselläni oli alkuvuodesta 2022 näkemys, että inflaatio jäisi odotettua matalammaksi ja lyhytkestoisemmaksi ja että FEDin koronnostot jäisivät odotettua matalammiksi ja että tämä tukisi osakkeita loppuvuodesta 2022 joten pidin osakepainoni korkeana.

En varsinaisesti kuitenkaan käytä makroa yksittäisissä osakevalinnoissa. Korkeintaan niin, että pyrin tunnistamaan ja välttämään sellaisia osakkeita, jotka ovat erityisen alttiita makrotalouden heilahteluille (esim. kovin sykliset konepajat) tai joihin sisältyy jotain spesifejä isoja makroriskejä (esim. Venäjä-/Kiina-riskit). Kuten aiemmassa vastauksessa totesin innovaatioihin ja uusiin teknologioihin liittyen, yritän minimoida asioita, jotka minun pitää saada arvattua oikein.

16. Analysoi analyytikot kolmellakymmennellä sanalla per analyytikko:

-@Olli_Koponen

Ollin näkemykset Wulffista ovat olleet hyvin samanlaiset kuin omani. Jalat maassa, ei maalaile yltiöoptimistisia skenaarioita. Laajemmin en osaa sanoa koska muut Ollin yritykset ovat rakennusalalta ja niihin en koske tikullakaan.

-@Sauli_Vilen

Inderesin analyytikoista luottaisin hänelle pääomani jos joku pitäisi valita, ei kahta sanaa ;). Valitettavasti en pääse nauttimaan hänen analyyseistaan enempää, sillä finanssisektori ei ole omia suosikkejani, mutta onneksi on markkinakatsauksia, “Heikkilä & Vilen” jne.

-@Thomas_Westerholm

En ole vielä ehtinyt muodostamaan kovin vahvaa mielipidettä Thomaksesta, sillä suurin osa hänen seuraamista yhtiöistään ei ole omassa aktiivisessa seurannassani, mutta ainakin Kamux-analyysit ja kommentit ovat mielestäni olleet hyvin perusteltuja.

17. Joudut antamaan osakesalkkusi kolmeksi vuodeksi neljän foorumilaisen hoidettavaksi, kenet vastuuttaisit ja miksi?

@Pohjolan_Eka: Moniottelija, joka tuntuu osaavan aina vaihtaa oikeaan strategiaan markkinan tuulien mukaan.
@DayTraderXL: Foorumin kovin TA-osaaja.
@musa_2: Pitkäjänteinen sijoittaja, joka ei höntyile eikä hölmöile.
@Sijoittaja-alokas: Tekee kovasti töitä ja hänellä on selvästi edessään lupaava tulevaisuus sijoittajana, josta on viime aikoina alettu nähdä ensimmäisiä merkkejä.

Annetaan tasaisesti 25% salkusta kullekin :slight_smile: Sopivasti myös hajautusta erilaisiin sijoitustyyleihin.

18. Vähän sijoituspsykologiaa… sinulla ja useimmilla meistä on ollut haastavia sijoitusaikoja. Oletko oppinut jotain henkisen puolen asioita yleisesti ottaen, mihin sinun ja ehkä muidenkin kannattaisi tällaisina haastavina aikoina kiinnittää huomiota?

Mike Tysonin “Everyone has a plan until they get punched in the mouth” kuvastaa aika hyvin oppiani. Olen oppinut tunnistamaan omia käyttäytymismallejani laskumarkkinassa ja toivottavasti ensi kerralla kun markkina “lyö naamaan” niin pystyn paremmin pitämään myös psykologisen puoleni hallinnassa.

Yksi hyvä tapa on erottaa ajatuksen tasolla päivittäinen rahankäyttö ja sijoitukset täysin toisistaan. Sijoitan itsekin kymmenien vuosien aikajänteellä, eikä kurssilaskulla ole ollut minkäänlaista vaikutusta päivittäiseen elämääni tai kulutukseeni, koska se pyörii edelleen samoilla palkkatuloilla kuin ennenkin.

Hyvä myös muistaa, että Buffetin Berkshire Hathawayn kurssikin on historiansa huonoimpana vuotena n. puoliintunut, eli isotkin heilunnat ovat osakemarkkinoilla normaaleja ja sattuu sitä paremmissakin piireissä. Kuten @Masse :n (toivottavasti hän on kunnossa ja löytää tiensä vielä joskus takaisin foorumille) arvostettu sijoitusopas kertoo 2. luvun 3:ssa jakeessa: “Sijoittaminen on viihdettä, mistä pitää aina välillä ihan maksaakin”

19. Minkä sijoittamisen liittyvän opin haluaisit Sijoittaja-alokkaan sisäistävän?

En tiedä onko minulla jakaa mitään sellaisia suuria viisauksia, mitä Alokas ei olisi jo itsekin hoksannut :slight_smile: . Meinasin sanoa, että kannattaa sijoittaa sellaisiin yrityksiin, joissa raha liikkuu yritykseltä omistajille eikä omistajilta yritykselle, mutta olenkin ollut huomaavinani, miten “hyzoneista” on jo siirrytty “konecraneseihin”. :slight_smile:

20. Mistä haluat erityisesti kiittää foorumilaisia?

Hyvästä hengestä ja kannustavasta ilmapiiristä sekä rakentavasta keskustelusta. Tämä on aivan poikkeuksellinen “saari” kaiken some-öyhötyksen keskellä.


Kiitoksia paljon Seppo! :pray:

Seppo vastasi oikein kattavasti kysymyksiin ja vastauksia oli muutenkin todella iloa lukea. Onhan tämä todella upeaa, kun saa kysellä fiksuilta sijoittajilta heidän ajatuksiaan ja saada oppia omaan sijoitustoimintaan. Monipuolisen Sepon ajatuksista ja myös asenteesta varmaan jokainen voisi vähän ottaa oppia. :thinking:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

225 tykkäystä