Kuukausidataa tarjoavat Alko ja Norjan Vinmonopolet ovat saaneet helmikuun luvut ulos. Ekalta kahdelta kuukaudelta Norjan markkina on laskenut viineissä ja väkevissä noin 5 % ja Suomen markkina yli 10 %. Suomessa viinien osalta näkyy edelleen 8 %-juomien salliminen ruokakaupoissa viime kesäkuusta alkaen, joka kompensoi Alkon laskua (ja myös väkevien lasku jyrkkeni tuon lakimuutoksen myötä kun alkon asiakasmäärät pienenivät). Helmikuussa oli yksi päivä viime vuotta vähemmän (karkausvuosi), joka hieman painaa lukuja. Maaliskuussakin on luvassa “kalenteri-vastatuulta” sillä pääsiäinen oli viime vuonna maaliskuun lopussa ja siten sesonkimyynti osui maaliskuulle, kun se tänä vuonna tulee huhtikuussa.
Q1:n osalta voi siis jo nyt sanoa ainakin näiden kahden markkinan osalta laskun jatkuvan, joka on Anoran koko vuodelle 2025 odottamaa tasaista volyymikehitystä heikompi. Pääsiäinen toki tukee sitten vastaavasti Q2:ta ja viime vuoden vertailuluvut ovat loppukesällä ja syksyllä heikompia, joten koko vuoden näkymää ei vielä vuoden alun heikkouden takia tarvinne lähteä säätämään.