Uskoisin että sen saisi onnistumaan, varsinkin jos ostajana on yritys.
Mutta miksi haluaisit maksaa 25,5 % veroja Suomeen kun voisit maksaa 19 % Saksaan? Ja Suomeen alvia ei tarvitse maksaa jos ajoneuvo on ollut vähintään 6kk ulkomaisessa rekisterissä tai sillä on ajettu yli 6tkm.
Jos siis ei ole kiire, niin tekee kaupat Saksassa ja rekisteröi auton sinne vaikka myyjäliikkeen nimiin ja puolen vuoden jälkeen tekee toisen kaupan, jolla auto ostetaan myyjäliikkeeltä auton Suomeen tuovan nimiin.
Minulla ei ole yritystä vaan olen yksityishenkilö.
Jotta auto suomessa katsottaisiin käytetyksi, sen on oltava vähintään 6kk vanha JA sillä on oltava ajettu vähintään 6000km. Tämän takia olisi yksinkertaisinta ostaa se omiin nimiin suoraan ja maksaa alv suomeen, ei siinä puhuta enää kuin alle tonnin erosta 50k€ auton kohdalla.
Toki voisin katsella ja olen katsellutkin käytetyn ehdot täyttävää autoa, mutta näissä ei mielestäni hinnassa näy riittävästi se, että auto on käytetty ja valinnnavara kapenee heti.
En ole yhtään alle 6 kk tai alle 6 TKM ajettua jonka alvit pitäisi maksaa Suomeen. Alvittomana olen useita ostanut, nykyään alvit maksetaan Saksaan ja ne saa takaisin kun auto on rekisteröity ostajan nimiin ja siitä on todisteet. Välillä palautus kestää toista kuukautta…
Yksi tuttu juuri vaihto eGolfiin ja on tykännyt kovasti. Kulutus nurkkapyörittelyssä tosi alhainen, joten polttoaineissa säästää. Sisätiloiltaan myös ihan keskikokoinen auto!
Laski säästävänsä 8-10€ per 100km polttoaineissa. Suosittelen katsomaan Golfeista sen uudemman ja isompiakkuisen mallin (100kW tehot ja 35,8 kWh akku).
Kyllä autot, kun puhutaan bensa/diesel -käyttöisestä on monesti hyvä sijoitus nykyisin. Kaikki eivät tosin ole. Niissäkin pitää tietää mallihistorian muutokset. Itseä kaduttaa, että myöhästyin yhden auton ostossa eli W123 -sarjan Mercedes 280TE eli farkkuperä. Nyt niitä ei ole missään eli ovat kadonneet keräilijöiden autotalleihin. Ja jos tulee myyntiin hintapyyntö on kuusinumeroinen. PIenempikoneisia on silloin tälloin myynnissä, mutta niissäkin hinnat karanneet viime viikolla meni huutokaupassa 230 farkku karvan alle 100.000e.
Suomen etu oli, että maa toimi Japanilaisten koemaana Eurooppaan ja välllä tuli harvinaisempia, nyt todellisia keräilyharvinaisuuksia esim. Datsun Skyline 240KGT ja Toyotan GT/Levin sekä todellinen harvinaisuus eli Haka-Auton toimitusjohtajan käyttöön tullut wankel -koneinen Mazda RX-5.
Moinen tulkinta tuli eräälle puolitutulle melko kalliiksi, osti viime talvena 911 GT 3 RS Saksasta, hinta 2**k€, 12/2016 rekisteröity, 3900 km mittarissa ostohetkellä, lopputulemana alvit maksettiin sekä Suomeen että Saksaan, Saksa kun ei palata niitä kuin max 9 kk ajan ja auto odotteli Saksassa talven yli. Luulo siitä että mitä mittarissa on kun auto Suomeen tuodaan/katsastetaan ei vaikuta asiaan vaan se mikä lukema kauppakirjasta löytyy…
Pääsääntöisesti ne jaetaan myyjältä kun asiasta sovitaan etukäteen, Finanzamtilta (verottaja) hakeminen on työläämpää ja määräaika on muistaakseni 9 kk. Joku 10 v sitten alvittomasti sai ostettua ilman panttia, nykyään ei.
Kurkin itse tuota mx30 aikoinaan. IMO lopulta ainoa autossa edukseen esiintyvä asia oli takaovet. Range, tilat ja latausnopeus olivat sanalla sanoen heikot.
Tämä. Missä olivatkaan paljon puhutut takuut ja virhevastuut piilottelemassa? Käytetyssä autossa on aina potentiaalia ongelmiin, sähköisempien uusien autojen kohdalla jopa vararikkoon, joten vakuutus (täyden palvelun leasing) siitä että itse ei joudu maksumieheksi on todella tervetullut. Olen tehnyt omaan käyttööni niin tarkat laskelmat kuin mahdollista olematta lasipalatsin sisätietojen ulottuvilla ja tämän mielenrauhavakuutuksen hinnaksi tulee n. 125e/kk mitä maksan leasingista enemmän verrattuna omistamiseen. Perustelut olen jo aiemmin ketjussa esitellyt enkä ala toistamaan niitä (yritin viestillä silloin avata uuden ketjun puhtaasti leasingin esiin nostamiseksi mutta se väkisin yhdistettiin tähän ketjuun jossa kaikki autoon liittyvä on pois sijoittamisesta ja siksi tuomittavaa).
Olisi kannattanut katsoa tarkemmin, eikä vain kurkistaa
Sähköinen toteutus on Mazdassa hieman vanhanaikainen, se on ihan totta. Kolikon toisella puolella on äärimmäinen luotettavuus. Ja kehumasi takaoviratkaisu on itse asiassa aika hankala.
Anyway, autosta saa luotua huonon mielikuvan, kun arvostelee vain osan ominaisuuksista.
Heikkouksia löytyy kaikista autoista. MX-30 on kaupunkiauto ja sellaisena erittäin hyvä.
Pelkästään vuoden sisällä on tullut koeajettua ainakin 50 eri autoa ja harrastan autoja muutenkin. Jotain tuntumaa on siis autojen ominaisuuksien arviointiin.
Kyllähän valmistaja ja maahantuoja tuossa virhevastuuta kantoivat, myyjäliike sitten päätti pitää käytettyjen autojen kauppiaiden mainetta yllä. Mutta, yllättävä ja merkittävä kulu siitä minulle tuli.
Minun ajoilla saisi uuteen Kodiaqiin 6 vuoden huolenpitosopimuksen 71e/kk. Tuossa ajassa tulisi säästöä vajaat 3900e verrattuna sinun mielenrauhavakuutuksen hintaan. Vastaavasti leasingissa onkin sitten halutessaan uudempaa autoa alla viimeisinä vertailuvuosina, joten ihan yksi yhteen vertausta ei tässäkään voi tehdä.
Todennäköisesti uusi auto huolenpitosopimuksella on halvempi kuin leasing, mutta tämä edellyttää ettei sen ostamansa auton arvo tipu ihan järkyttävää tahtia.
Ajatellaan, että auton arvo laskee keskimäärin vuodessa ensimmäisinä vuosina 15%, maksat rahoituksesta 5%, siihen päälle huolenpitosopimus. Sitten päälle vielä lyhennysten osuus mille olisi vaihtoehtoinen “tuotto” mahdollisesti tarjolla. Voi olla että sinulle leasing on kalliimpi, mutta takuuvarmasti kaikille tai välttämättä edes todennäköisesti se ei sitä ole, auton malli, kilometrit, sopimuksen pituus, leasinghinta yms jne muuttujina.
Toki leasingien kanssa ei voi olla nirso, jos haluaa juuri tietyn mallin, tietyillä ominaisuuksilla ja varusteilla, leasing kannattaa heti unohtaa. Jos haluaa vaan huolettoman kulkupelin alle ilman nirsoilua, edullisia on kyllä jatkuvasti tarjolla
Hieman yläkanttiin tuo rahoitus. 0-3 pinnaa vaikuttaa uusien autojen korot olevan pääosin. Osassa saattaa kuukausimaksuja ym tulla hieman päälle, mutta kuluttomiakin löytyy
Tuossa saa muuten tarkkaan laskea, ettei Kamuxin/Sakan kuuden pinnan korot tule lopulta kalliimmaksi, vaikka uuden auton ns. kalliit ensimmäiset kilometrit olisi jo ajettu
Jos saa alle markkinakoron rahoitusta, on käytännössä maksanut tuotteesta ostohetkellä korkojen erotuksen. Jos Euribor on 2% niin en usko että autokauppa pystyy alle viiden prosentin tarjoamaan vakuudetonta lainaa, mutta tämä on vain mutuilua.
Ei nyt suoraan kannata verrata maahantuojan kauppaamaa uutta autoa siihen käytetyn myyjään. Alkaen hinnat nyt pysyvät suht vakaina, mutta välillä siellä on niitä kampanjoita osalle autoja.
Taustalla saattaa monesti myös olla yrityksen oma rahoituslaitos, joten muuttuvia tekijöitä riittää verrattuna siihen Kamuxiin ym