Bittium. Mitä ajatuksia?

Hei @Karoliina_Malmi. Kiitos hallitukselle strategiapäivityksestä, joka herätti joitakin kysymyksiä, joihin toivoisin tarkennusta. Erityisesti seuraavat asiat jäivät mietityttämään:

  1. Defence-segmentin tavoitteet on määritelty tavoitteeksi saavuttaa kansainvälisesti merkittävä asema. Medical-segmentin osalta tavoitteet jäivät hieman avoimiksi. Tavoitteleeko yhtiö edelleen samaa asemaa kuin aiemmin, vaikka toiminnassa vaikuttaisi olevan suuria haasteita?
  2. Q3-raportin yhteydessä mainitsitte ”tulemme arvioimaan uudelleen Respiro-tuotteiden kohdemarkkinoita”. Oliko teillä jo silloin käsitys tai vastaus FDA:lta, että laajempia tutkimuksia ja algoritmien kehittämistä tarvitaan, mikä tulee viemään vuosia?
  3. Kun uusi EMG-laite julkaistaan, aiotteko viestiä selkeästi, mihin markkinoihin sitä suunnataan ja mikä on laitteen go-to-market-strategia? Tämä auttaisi omistajia arvioimaan johdon ja hallituksen toimia sekä määrittämään omaa näkemystään yhtiöstämme.
  4. Voimmeko odottaa yhtiöltä pääomamarkkinpäivää, jossa yhtiö kertoo omistajille uudistetusta strategiasta ja erityisesti käy yksityiskohtaisesti läpi, miten Medicalin romahdus (ainakin liikevaihdon osalta) tullaan korjaamaan? Valitettavasti alustava reaktio markkinoilla on ollut, että strategia päivitys otettiin negatiivisesti vastaan, mikäli yritysarvoa nyt minään mittarina voidaan pitää.

Lisäksi toivoisin tarkennusta koskien Medical-segmentin myyntitunnelia:

  • Mikäli uuden laitteen markkinointi keskittyy Eurooppaan, onko suunnitelmissa jokin ratkaiseva muutos myyntistrategiaan? Esimerkiksi Faros-tuote on ollut Euroopan markkinoilla jo todella kauan. Jos uuden laitteen strategia noudattaa samaa kaavaa, omistajien on realistista siirtää odotukset merkittävästä liikevaihdosta / liikevaihdosta useita, useita vuosia eteenpäin.

Ymmärrän kyllä, että yhtiölle on varmasti epämieluisaa kommentoida, miksei laitteita oikein saada myytyä (USA:n ulkopuolella, vaikka mm. MDR hyväksyntä on) ja miksi Medical-segmentin liikevaihto on romahtanut vuodesta 2021 asti, vaikka kyseessä on megatrendimarkkina. Hieman hassua on, että yhtiö kommunikoi tai antaa ymmärtää, että kehityksen este on viranomaishyväksynnät, koska sehän tarkoittaisi, että kaikki markkinat, joihin luvat on kunnossa, olisi jo ns. myyty täyteen Faroksia. Tällöin kasvumahdollisuuksia ei enää olisi, ja tätä minä epäilen hieman.

On se omistajillekin todella harmillista, että yhtiöllämme on maailman parhaat tuotteet, mutta ennen kuin MDR täytyy uusia (2028), ei ole edes saatu merkittävää liikevaihtoa Euroopasta. Ymmärrän hyvin yhtiön kommentit siitä, että markkinat voivat olla vaikeat ja fragmentoituneet, ja että kaikki on ollut hankalaa kvartaalista toiseen. Mahdollisesti go-to-market-strategia ei ole ollut yhtä hyvä kuin itse tuotteet. Itse mietin, olisiko maailmassa joku toimija, jolle asiat eivät olisi aina niin hankalia, mutta joka ei kuitenkaan omistaisi maailman parhaita tuotteita – toivon, että näin on. Taisi yhtiömme hallituksen puheenjohtaja jo joitain vuosia sitten mainita, että hallituksella on selkeä käsitys siitä, mihin suuntaan Medical-segmenttiä tulee kehittää, vaikka Medical-osaajaa ei hallitukseen saatu. Tämä on oma tulkintani, joka perustuu muistikuvaan hallituksen puheenjohtajan vastauksesta joitain vuosia sitten. Itse en pidä siitä kehityksestä, johon medical on kehittynyt viime vuosina.

Yhtiö on varmasti tehnyt parhaansa Medical-segmentin osalta, ja johto sekä hallitus ovat varmasti antaneet kaikkensa – en epäile tätä hetkeäkään. Mutta kun ei onnistu, niin ei onnistu ja siinä se. Toivottavasti hallitus myöntäisi tämän tosiasian ja etsisi maailman parhaille tuotteille maailman parhaan kodin, sellaisen, jossa jokainen asia ei ole aina niin hankalaa ja jossa joka ovk:ssa ei tarvitse selittää, kuinka milloinkin mistäkin syystä ei vaan oikein asiat etene (tarkoitan Medical-segmenttiä). Kauhulla odotan Medical-segmentin liikevaihdon vertailua vuodesta 2021 vuoteen 2024, kun luvut saadaan julki.

28 tykkäystä