Bittium. Mitä ajatuksia?

Kiitoksia lomatoivotuksista! Olin itse asiassa käymässä Vimpelissä tänään, mutta sama kait sille.

Tuolla positiivinen optionaalisuus termillä yritin kuvata erityisesti sitä, että yhtiöllä on merkittäviä positiivisia mahdollisuuksia joita ei mielestäni oltu juurikaan hinnoiteltu osakkeeseen. Eli jos mahdollisuuksia saadaan kiinni, kurssilla on nousupotentiaalia, ja jos ei, ei suuri ongelma.

Edelleen positiivisia mahdollisuuksia on erittäin paljon, ja kyllä potentiaali on myös kasvanut defense-sektorin mukana, mutta niitä on myös hinnoiteltu jatkuvasti enemmän osakekurssin noustessa. Jos nyt mikään positiivisista “optioista” ei lähivuosina realisoituisi, oman arvioni mukaan osakekurssin pitäisi laskea. Optionaalisuutta on tietysti edelleen myös ylöspäin.

Toki. Omia suosituksia tässä on tietenkin noudateltu - myös vähennä-suosituksia. Noita kaupankäyntisääntöjä on toki paljon muitakin kuin pelkästään suosituksiin liittyvät. Tällä hetkellä omistan 2000 Bittiumin osaketta sijoitusyhtiöni kautta, eli kaikkea en ole myynyt. Niiden arvon voit laskea varsin helposti, ovat +120 % ostohinnoista. Tässä Nordnetista transaktio viimeisen kolmen vuoden ajalta:

Olen tuon julkaissut aiemminkin, joten tämä nyt on jatkoa sille. Kaupankäyntisäännöistä voisin vielä todeta, että esimerkiksi tällä hetkellä en luonnollisesti voisi tehdä mitään Bittiumin osakkeella, koska tässä on tutkimus käynnissä uutisien jälkeen. Eli käytännössä pystyisin halutessani tekemään jotain vasta päivityksen ja sen jälkeisen karenssin jälkeen. Ja siis 40k rajan ylittämisen jälkeen en olisi saanut ostaa osaketta, vaikka kuinka olisi haluja tai osta-suosituksia. Ja kaikki kaupat käydään vuosittain läpi.

Meillä on kielletty oman talouden kannalta merkitykselliset positiot juurikin sen takia, ettei ristiriitoja synny. Minun kokonaisuusvarallisuus on konservatiivisesti yli 5 MEUR ja maksimiostoraja on 40 TEUR. Meinaatko oikeasti, että minä lähtisin “optimoimaan” tuota promillen positiota jollain kikkailulla ja samalla vaarantaisin tuon oikeasti merkityksellisen position (Inderes) maineen, oman maineeni ja toimeentuloni? Vähän epäselvää, miten minä yleensäkin voisin hyödyntää tilannetta.

Meillä voi olla eriäviä mielipiteitä, ja minä olen välillä väärässä. Kuuluu lajiin. Se on kuitenkin 100 % varma, ettei minun henkilökohtaiset sijoitukset seuraamiini yhtiöihin vaikuta millään tavalla suosituksiini tai tutkimukseeni. Itse olen aina ajatellut, että skin in the game on hyvä juttu. Menestytään yhdessä jos menee hyvin, ja jaetaan kipua jos ei.

Jos kaupankäynti analyytikoiden seuraamissa yhtiöissä on oikeasti yhteisön mielestä ongelma, minä olen kyllä valmis lopettamaan sen. Helpointa olisi aina kieltää kaikki, mutta se on nihkeää kieltää intohimoisilta osakesijoittajilta, joita tänne yritetään analyytikoiksi saada.

Kiitos samoin!

Aina kiva yllättää positiivisesti :slight_smile:

62 tykkäystä