Laitetaan tuosta ketjusta ylempää kopiota Bittiumin vastauksesta tähän aiheeseen. Kehoitan kaikkia selaamaan tätä ketjua ylöspäin ja silmäilemään Bittiumin Karoliinalta tulleet vastaukset. Niitä on lukuisasti ja ne kattavat varsin laajasti näitä alueita, jotka sijoittajia näyttää mietityttävän. Ei ole syytä kysyä tai vastata samaa kysymystä moneen kertaan, vaan jos firman asiat kiinnostaa, kiinnostaa varmasti lukea myös nuo aiemmat vastaukset😊 Eli ei mitään hyshys-meininkiä, vaan pikku skrollauksen päässä on pöytä koreana vastineista ja infosta🎂notta ei tarvitte lähteä alusta asti uusiksi leipomaan.
" Välitän sinulle ohessa hallituksemme puheenjohtajan vastineen lähettämiisi kommentteihin:
100 miljoonaa on tuusattu taivaisiin 7 vuoden aikana ja kurssi ei ole noussut mihinkään…
Olet oikeassa siinä, että kurssi ei ole tänä aikana noussut, mutta 100 miljoonaa heitetty kankkulan kaivoon. Ei se niin ole mennyt. Osakkaille on jaettu noin 40 miljoonaa, kiinteistöön on investoitu noin 15 miljoonaa. Kokonaisuudessa kai puhumme rahasummasta noin 60 miljoonaa, jonka katsot heitetyksi hukkaan. Tämä raha on investoitu Medicaliin, Defenceen ja Securityyn ja niissä osittain yritysostoihin ja tuotekehitykseen. Medicalin yritysostoja ja tuotekehitysinvestointeja kai yleisesti pidetään järkevinä. Kritiikkisi varmaankin kohdistuu SDR-tuotekehitysinvestointeihin. Ajatellaanpa niiden olleen vaikka 50 miljoonaa. Se on karkeasti 1,4 euroa per osake. Minä uskon, että SDR-tuote on yritykselle arvokkaampi ja potentiaalisesti paljon arvokkaampi.
Haluaisin tietää milloin firman johto myöntää, että oli paha virhe…
Minusta osuuskauppatoiminnassa ei ole mitään vikaa, mutta minä en ole osuuskauppamies. Olen vahvasti sitä mieltä, että teimme oikean ratkaisun, kun emme käynnistäneet YT-neuvotteluja. Olen jo aiemminkin tällä palstalla avannut kyseisen tapahtuman taloudellista logiikkaa, mutta käydään logiikka läpi hieman eri tavoin. Oletetaan, että yritys myy palvelumyyntiä 200 henkilötyövuotta noin 50% katteella ja tekee hyvää noin 10% liikevoittoa. Yhtäkkiä 100:n henkilön myynti loppuu, jolloin katteesta menetetään puolet ja vaikka irtisanot nämä sata henkilöä, niin tappiolle menet. Pitäisi vielä siivota ainakin puolet yleiskustannuksista. Se on monesti tekemätön paikka ja joka tapauksessa toipuminen ottaa runsaasti aikaa.
Onneksi Bittiumilla oli varaa valita – ilman kassaa sitä ei olisi ollut. Meidän tapauksessamme silloin irtisanomisia olisi pitänyt tehdä 300–400 ihmistä ja kaikki tulevaisuuden kasvu olisi käytännössä pyyhitty pois. En usko, että siinä tapauksessakaan kurssikehitys olisi kovin rapeaa ollut. Spekulaatiotahan muut vaihtoehdot ovat, koska ne eivät toteudu. Voinet jo edellä olevasta lukea, että minä olen kanssasi erimieltä virheestä. Teimme silloin mielestäni parhaan mahdollisen ratkaisun, vaikka mukavinta olisi ollut, että sitä liiketoiminnan menetystä ei olisi tapahtunut. Ehkä siinä tapauksessa emme olisi uskaltaneet investoida nähdyllä rohkeudella. Rauniot pakottavat luomaan uutta.
Ystävällisin terveisin
Erkki Veikkolainen"