Björn Borg - kalsareista kurssinousua?

image

Borg on entinen ruotsalainen tennispelaaja, jota pidetään yhtenä lajin historian merkittävimmistä pelaajista. Vuosina 1974–1981 hän voitti 11 Grand Slam -turnausta ja edusti Ruotsia voittamalla kerran Davis Cupin. Borg saavutti ITF:n maailmanmestaruuden vuosina 1978–1980 ja hänet valittiin vuoden pelaajaksi 1976–1980.

Björn Borg on myös brändi, joka tunnetaan erityisesti kalsareista, mutta valikoimista löytyy urheiluvaatteita, kenkiä, laukkua ja vähän kaikenlaista muutakin. Kyseessä on siis eräänlainen urheilumuotimerkki. :slight_smile:

image

Björn Borg toimii noin 20 eri markkina-alueella, joista suurimmat ovat Ruotsi, Alankomaat, Suomi ja Saksa. Vuonna 2023 yli 80 % yhtiön liikevaihdosta tuli näiltä neljältä markkinalta ja tämä oli itselleni iso yllätys. Luulin, että merkki on paremmin hajautunut ympäri maailman. Yhtiön vahva asema kotimaassaan perustuu sen laajaan jälleenmyyntiverkostoon ja omaan verkkokauppaan​.

Yhtiö on kasvanut keskimäärin 6 % vuodessa vuosina 2013–2023, yhtiön liikevaihdon kasvu on ollut hitaampaa kuin kilpailijoilla, mutta yhtiö on viime aikoina keskittynyt laajentamaan urheiluvaatetarjontaansa, mikä on auttanut monipuolistamaan liiketoimintaa. Mielestäni hienoja vaatteita ja varmaan laadukkaita, mutta salitreenaajana en ole nähnyt syytä ostaa yhtiön tuotteita, koska ihan hyviä ja ehkä toimivampia vaatteita saa halvemmalla (äärimmäisen kiinnostava tieto sijoittajille :smiley: )

Vuonna 2023 Björn Borgin liikevaihto oli 892 miljoonaa Ruotsin kruunua (luulin paljon isommaksi firmaksi), joka tarkoittaa 4 % kasvua edellisvuodesta. Yhtiön käyttökate (EBIT) oli 101 miljoonaa kruunua, mikä vastaa 12 % liikevaihdosta. Verkkomyynti kasvoi merkittävästi, ja vuonna 2023 se muodosti 41 % yhtiön kokonaismyynnistä, mutta en osaa sanoa, miten tämä vertautuu muihin kilpailijoihin.

Enemmän asiaa sijoittajille:

Björn Borgilla on vahva brändi, mutta se on myös altis muotitrendien vaihtelulle, mikä voi vaikuttaa myyntiin. Kilpailu muotialalla on kovaa, mutta yhtiön on kyennyt nostamaan hintoja, mikä kertonee brändinsä vahvuudesta.

Björn Borg tarjoaa kannattavaa kasvua, jolla on vahva brändi. Yhtiö on maksanut säännöllisesti osinkoja hyvän kannattavuutensa ja vakaan taseensa ansiosta, mikä tarjoaa sijoittajille jatkuvaa kassavirtaa​.


Miksi lukea Alokkaan höpinöitä, KOSKA:

Tämä rapsa on sitten ihan kaikkien luettavissa. :slight_smile:

Björn Borg has a strong track record of profitable growth, consistently generating value for its shareholders. We see solid growth opportunities in key markets for this strong Nordic brand. The valuation of P/E 15x and EV/EBIT 11x for 2025 looks moderate and a combination of dividends and earnings growth should give around 10-15% expected return.

26 tykkäystä

Kiitos alokkaalle ketjun avaamisesta. Tämä on mielestäni hyvää kasvua jo näyttänyt sekä kasvupotentiaalia edelleen omaava firma, jossa arvostus on aika neutraali. Lisäksi yhtiöllä on vahva tase ja tapana maksaa tulos pääosin osinkona ulos, joten sopii ehkä suomalaiseen makuun :slight_smile: Mitään isoa käännettä/hyppyä ei nähdä tulevina vuosina, vaan mukavaa 5-10 % kasvua ja pientä marginaaliparantumista sen myötä.

Liiketoiminta- ja sijoitusprofiililta muistuttaa kotimaisista nimistä omaan silmään jonkin verran Marimekkoa (kansainvälinen läsnäolo ja kasvu, yksi brändi, vahva kassavirta, tase ja osinko), vaikka toki tuotteet ja hintaluokka on erilaisia. Olen ollut tässä projektissa jonkin verran mukana, joten jos joku haluaa suomeksi laittaa kysymyksiä, niin voin yrittää auttaa. Enkuksi tai ruotsiksi toki Lucas vastailee paremmin suoraan Ruotsin foorumilla: Björn Borg - servar lönsam tillväxt - Aktier - Inderes.se Forum

17 tykkäystä

Brändiarvoa on niin monenlaista. Kuluttajakokemuksella totean, että Björn Borgin kohdalla tuotteiden laatu ja käyttömiellyttävyys on mielestäni huikeaa tasoa, jonka voisi kuvitella olevan hyvin kestävä kilpailuetu. Ulkonäöllään merkin tuotteet eivät mielestäni liiemmin koreile.

Hieman ongelmalliseksi näen tuon kaltaisissa brändeissä hintamielikuvan. Sen verran paljon on tuonkin merkin vaatteita tullut ostettua tyyliin -70% alesta, että käsitys ns. sopivasta hintatasosta on muokkaantunut aika paljon siitä, kun merkin vaatteita on ensimmäisen kerran sen omasta verkkokaupasta melkein täyteen hintaan tilaillut. Vaikka täytyy myöntää, että silloinkin hinta-laatusuhde on osoittautunut varsin hyväksi.

9 tykkäystä

Tässä on Lucaksen ennakkokommat yhtiön Q2:een liittyen.

Björn Borg will report its Q2’24 results on Friday, August 16. We anticipate good growth in revenue compared to the corresponding quarter last year, primarily driven by the integration of the footwear category and continued strong development in own e-commerce. Although we expect a favorable channel mix and reduced discounts to positively impact profitability, we forecast that EBIT-% will remain similar to last year’s corresponding period due to increased costs associated with footwear integration and marketing. Given the challenging economic environment, our focus will be on demand-related information and updates on the footwear transition, which we consider the key highlights of the upcoming Q2 report.

1 tykkäys

Hyvin samanlaisia ajatuksia itsellä. Pidin tätä aikaisemmin high end -merkkinä, mutta tällä hetkellä oma kalsarivarasto on lähes kokonaan Björn Borgia, koska tätä saa jatkuvasti alennuksella mm Tokmannilta ihan Black Horse -hintaan. Laatu toki hyvän tuntuista, ei mitään valittamista.

Tämä siis täysin subjektiivinen kuluttajakokemus, mutta vaikea asemoida tätä brändiä tämän perusteella oikein mihinkään.

1 tykkäys

Ei tämä missään nimessä high-endiä ole, jakelu- ja hintastrategia on hyvinkin massamarkkina vetoinen tai “including” kuten itse asian muotoilevat. Se ei toki ole minkään itseään brändifirmana pitävän edun mukaista jos säännöllisesti on tuotteita kovassa alessa, vaikka ajoittain niitäkin voi olla. Tähän jakeluketjun hallintaan firma on vuosien varrella pyrkinyt vastaamaan ottamalla enemmän jakelua ja myyntiä (oman vähittäiskaupan kautta) omiin käsiin, mutta jakelukanavien optimointi on tämmöiselle firmalle jatkuvaa perustekemistä.

4 tykkäystä

Jos osaa ruotsia tai osaa lukea ruotsia “tekstityksistä” (asetuksista saa), niin kannattaa katsoa tämä.

Björn Borg rapporterade idag 16/8 sitt andra kvartal. I denna intervju får analytiker Lucas Mattsson intervjua CEO Henrik Bunge om just Q2 siffrorna från Björn Borg. Hur presterade de olika kategorierna, resan inom ”skor”, egna e-handeln och utsikterna framåt.

Aiheet:

00:00 Start 00:13 Q2 sammanfattad 01:26 Resan inom ”Skor” 04:52 Tillväxt inom ”Skor” 06:26 Drivkrafterna inom ”Sportkläder” 07:12 Egna e-handeln 09:12 Omvärldsfaktorer 11:05 Agera framöver 12:20 Riskerna framåt 13:52 Viktigaste för resten av 2024