Luultavasti Navis-kauppa ainakin helpottaa yritysten fuusiota. Saa nähä koska kilpailuviranomaisilta tulee lausunto, mitä pitää tehdä, jotta voivat yhdistyä.
Vuoden 2021 näkymät ennallaan
Cargotec toistaa 4.2.2021 annetut näkymät ja arvioi vuoden 2021 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2020 (227 miljoonaa euroa).
Tilinpäätöstiedotteessa 4.2.2021 julkaistu uuden määritelmän mukainen vertailukelpoinen liikevoitto 228 miljoonaa euroa on täsmennetty 227 miljoonaan euroon.
Uuden määritelmän mukaiset luvut vertailukaudelta ovat tilintarkastamattomia.
Terveyhdys Cargotecin IR:stä! Olimme siis jo tilinpäätöstiedotteen yhteydessä kertoneet tästä määritelmämuutoksesta, tänään julkistettiin tarkemmat vertailutiedot, jotta analyytikoilla olisi paremmat mahdollisuudet ennustaa tulevia kvartaaleita.
Itsellä oman salkun kokoon nähden huomattava siivu Cargotecia jossa näillä hinnoilla n. 160% arvonnousu tällä hetkellä. Nämä oli tarkoitettukin ns. “loputtomaan pitoon”. Nyt kuitenkin mietityttää ja jännittää tuo fuusio. Haluaisiko joku samassa asemassa oleva tai joka pystyy samaistumaan tilanteeseen heittämään omat viisipenniset asiaa koskien. Mitä sinä tekisit? Kovasti kutkuttaisi katsoa loppuun asti
Mulla on täsmälleen sama tilanne 165% arvonnousulla ja 3.suurin omistus tällä hetkellä. Haluaisin itsekkin katsoa loppuun asti fuusion ja alunperin hankinkin tämän pitkään salkkuun, mutta yllätyin nousun nopeudesta. Omasta mielestäni on vielä mahdollista saada hyvää tuottoa tästä jatkossakin ja potentiaalihan on varmasti älyttömän suuri fuusion mennessä läpi. Odottelen ainakin tämän vuoden syksyyn koska talouden kasvu saattaa yllättää positiivisesti ja se sataa juuri tällaisten firmojen salkkuun aina hyvin. Fuusiohan tapahtuisi vuodenvaihteessa.
Ihan loistavaa. Samat ajatukset, kyllä tässä nyt vaan istutaan kädettömänä kyydissä tuli mitä tuli. Kiitos sinulle omien ajatusten vahvistamisesta. Nämä tämän sektorin osakkeet olleet niin “epämuodikkaita” viime aikoina, että vaikea löytää / saada “verrokkisijoittajien” ajatuksia asiaa koskien.
Tammi–maaliskuu 2021 lyhyesti: Huoltoliiketoiminnan osuus liikevaihdosta kasvoi
- Saadut tilaukset kasvoivat 43 prosenttia ja olivat 1 115 (781) miljoonaa euroa.
- Tilauskanta kauden lopussa oli 2 217 (31.12.2020: 1 824) miljoonaa euroa.
- Liikevaihto laski 15 prosenttia ja oli 730 (858) miljoonaa euroa.
- Huoltoliiketoiminnan liikevaihto laski 2 prosenttia ja oli 254 (260) miljoonaa euroa.
- Huolto- ja ohjelmistoliiketoiminnan liikevaihto oli 40 (35) prosenttia konsernin liikevaihdosta.
- Liikevoitto oli 25 (26) miljoonaa euroa eli 3,4 (3,1) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto sisältää -27 (-19) miljoonaa euroa vertailtavuuteen vaikuttavia eriä.
- Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 14 prosenttia ja oli 52 (45) miljoonaa euroa eli 7,1 (5,3) prosenttia liikevaihdosta.
- Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 51 (23) miljoonaa euroa.
- Kauden tulos oli 10 (11) miljoonaa euroa.
- Osakekohtainen tulos oli 0,15 (0,18) euroa.
Vuoden 2021 näkymät
Cargotec toistaa 4. helmikuuta 2021 annetut näkymät ja arvioi vuoden 2021 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2020 (227* miljoonaa euroa).
Ekin pureskeluja odotellessa
EDIT:
Cargotecin Q1-tilauskertymä oli odottamaammekin vahvempi, mutta liikevaihto jäi ennusteista ja tähän nähden odotuksia korkeampi oikaistu EBIT-marginaali oli myönteinen yllätys. Uudelleenjärjestelykuluja oli kuitenkin jälleen odotuksia enemmän. 2021-ohjeistus säilyi odotusten mukaisesti. Vahva tilauskertymä sekä varsin hyvät marginaalit antavat eväät ennusteiden nostoon. Osakkeen positiivinen kurssireaktio on perusteltu.
Moro Lexus ja muut, Vehviläisellä oli vuoden alussa vajaa 123.000 osaketta että ei vielä varsinainen red flag. Terv. Eki
Hmm. Saako Vehviläinen ostaa Konecranesia?
Äkkiseltään tuli mieleen, että ainakin Cargotec raportoi Q1:n yhteydessä esim. Hiabin tilausten olevan kaikkien aikojen parhaalla tasolla. Kokonaisuudessaan Cargotecin tilaukset kasvoivat 43 %.
Tuloksista puhuttaessa näen yhtenä riskinä komponenttipulan, joka voi vaikeuttaa suoritusta hyvistä tilauksista huolimatta.
Melko isolla vaihdolla on myyty Cargoteciä viimeiset pari päivää (ks. kuva). Osaisiko joku vinkata, mistähän voisi vakoilla, onko kyseessä yksittäinen iso myyjä?
Large-cap yritysten välitysdata on anonymisoitu/salattu, eli ainoa tapa on käyttää hyödyksi omistajalistausta kuten yllä sanottiinkin.
Jos (ja kun) Cargotec yhdistyy Konecranesin kanssa, niin toimariksi tulee Cargotecin puolelta Mika Vehviläinen. Konecranesin Rob Smith jättää käsittääkseni yhtiön joka tapauksessa tämän vuoden lopussa.
Hiab ostoksilla. Tiedote lauantaina.
Sykliset osakkeet kuten Cargotec lienevät hankalia, koska pitkällä aikavälillä Cargotec on pysynyt samalla tasolla kurssin välillä noustessa ja välillä laskiessa.
Sijoittajat katsovat jo vuoteen 2022 ja saattavat pohtia noususyklin loppumista.
Itsellä on hieman Cargoteciä koska uskon, että Cargotecin panostus softakehitykseen voisi tuoda kasvua myös tulevaisuudessa ja laskusyklissä ei dipattaisi niin alhaalle
Eikös se just keväällä myynyt Navis-ohjelmistoliiketoiminnon pois.