Cargotec - Sujuvampaa arkea älykkäillä tavaravirroilla

Sen verran kiinni, että meni kumpaan suuntaan tahansa. Niin kelpaa. Aina saa sitten tietysti halvemmalla ostettua lisää ja tasoitettua keskihintaa.

Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, miten kurssi reagoi normaalimmassa tilanteessa, eikä tällaisessa ostomaniassa, mitä nyt menossa. Cargoteciltähän suht samanlainen q1 tuli, mutta silloin kurssi kippasi -10% pahimmillaan samana päivänä. Tällä viikolla on heikommatkin q1 tulokset palkittu kunnon nousulla.

Nyt kun “näitä” osteleepi niin ei tarviheen seuraavaan puoleen vuoteen kurssejaan sen kummemmin kuikuilla…?

Cargotecikin jo “toipunut” osaridipistään…

1 tykkäys

On ollut Cargotecilla melkoista vuoristorataa viimeajat. Yhtiöllä kuitenkin kova potentiaali mielestäni kunhan tästä kriisistä selvitään. Oon miettiny lisäystä mutta vielä olen odotellut jos droppaa oikein kunnolla kerran kun huonoa uutista meinaa tulla joka tuutista.

3 tykkäystä

Onkos muut Forumilaiset tehneet liikkeitä kyseisen osakkeen suhteen. Itse on mennyt ostamaan lisää Cargoa ja nyt vähän jopa harmittaa :smiley:

1 tykkäys

Eipä sitä kerennyt ostamaan, kun ei rahat riittänyt aivan kaikkeen, ja nyt tuntuu eilisen nousun jäljiltä taas liian kalliilta. Pieni määrä keskihinnalla noin 30 € köllöttelee yhdessä salkussa. Olkoon siellä. Jos ei muuten niin osinkoja ja hajautusta toimittamassa.

Olen vähän kevennellyt, perustuu aika pitkälle Juha Kinnusen videoon ja kommentteihin Q2 tuloksesta. Näkyvyysheikkoa ja jotain komponenttien saatuvuus pulaa ollut niin jollei pysty toimittamaan ja valmistamaan niin aika vaikealta tuntuu. Lynch kehoitti odottamaan näyttöjä kasvusta ja sen aion Cargotecin kohdalla tehdä. En aio suuria liikkuja tehdä, jos yhtiö kasvaa pitkäaikaisesti kuten ajattelen niin ehdin kyllä sitten vielä mukaan. Tulosohjeistus puuttuu edelleen ja mielestäni Cargossa on tällä hetkellä osinkokiima.

Eilinen toimitusjohtajan katsaus:
"Cargotec arvioi toisen kvartaalin tilauksien, liikevaihdon,
vertailukelpoisen liikevoiton ja kassavirran laskevan merkittävästi
verrattuna vuoden 2019 toiseen neljännekseen.
 Huhtikuun 2020 ensimmäisten viikkojen aikana Cargotecin
saadut tilaukset laskivat merkittävästi vertailukauteen nähden
 Haastavan toimintaympäristön takia näkyvyys loppuvuoteen on
tällä hetkellä heikko
"

Kevensin eilen toisesta salkusta 21,95€ hintaan. En ymmärtänyt nousua. Minulla tapana tehdä kysymys ennen ostoa paraneeko tulos? Jollet löydä sille nopeasti hyviä perusteluja niin yleensä osaketta ei kannata ostaa tai omistaa. Raportin perusteella yhtiö säästää ja karsii kuluja. No esimerkkinä Amazon kertoo satsaavansa valtavia summia kehitykseen. Kumman yhtiön helpompi ajatella kasvattavan tulosta. Kyllä, yhtiöt ei ole samalla alalla, kokoluokassa jne ja ei sillä niitä ei voi verrata. Lähinnä oma kantani on, että tulosta kasvattavia löytyy. Yhtiö sanoi, että näkymät on sumuiset. Mietitäämpä riskiä. Jos sinulta kysytään törmäätkö jäävuoreen merellä niin teetkö sen mieluumiin sumussa? Vai olet rannalla ja teet sen sitten sumun hälvettyä?

Discalaimer: Omistan Cargotecia, mutta olen keventänyt. Vaikka laiva on hyvä ei sillä ole pakko mennä sumussa täydellä lastilla. Sillä lopulla tupsahtaa vähän tilille jonkun ajan kuluttuaja ohajutuu minun tapauksessa todennäköisesti muualle kuin Cargoon.

3 tykkäystä

Taitaa vähän nousta “kaikkien noustessa” - Cargotec on kuitenkin isommista firmoista aika laiskasti toipunut virusdipistä ja kun eilen oli vähän semmoinen “myydään teknoja ja ostetaan syklistä”-päivä niin varmaan sen vuoksi nousi. Ei kyllä silti näytä hirveän houkuttelevalta koska Q2 on potentiaalisesti susiruma. Voisin ehkä ostaa Q2 jälkeen jos ottaa ylireaktio-kyykyn.

1 tykkäys

Juu, minulla on salkussa ostettuna 14-15€ tasolta korona dipissä. Siitä ei ole yhtiön tilanne muuttunut kovin suuresti. Cargotec on ihan mukava lappu vähän treidailla, jos on vähän perehtynyt yhtiöön. Olen myynyt lappua kahden vuoden sisään 50€ paremalla puolella ja ostanut 14,XX.

2 tykkäystä

Ostin perjantaina syklistä Cargotecia hintaan 20€, kun myöhästyin hiukan Konecranesin ostamisessa ennen sen nousua. Havahduin myös siihen, ettei konepajoja ole paljoakaan nykysalkussa.

Jos/Kun joku Cargotecin käänteen ajaa maaliin, niin se on Mika Vehviläinen. Luotan häneen. Samoin Cargotecin voisi myös pilkkoa kahteen/kolmeen, kun keskinäiset synergiat ovat minusta hiukan ohuet.

Jos tällä ei ehkä nopeita voittoja synny, niin uskon, että tasolla P/B=0,9 ei isoja tappioitakaan.

Cargotecille mahdollisuus esittää kysymyksiä:

Mitä haluaisit tietää Cargotecista sijoituskohteena? Lähetä kysymyksesi tämän viikon loppuun mennessä, vastaamme IR blogissa.

https://twitter.com/HHeikkine/status/1269987700481933318

@Erkki_Vesola

1 tykkäys

Moi kaikki, tekstissä perinteinen pianovirhe, josta pahoitteluni. Oikea tavoitehinta on siis 23,00 euroa. Terv. Eki

3 tykkäystä

Valonpilkahduksia (hernerokka)sumussa?

4 tykkäystä

OP:n Q2-prekommentti:

4 tykkäystä

Tutkin aamulla samaa ja mietin mistä OP on repinyt taas tämän äkillisen minun mielestä yltiöoptimaalisen tavoite arvon. Ilmeisesti jos kaikki menee nappiin tua voidaan saavuttaa 2021 lopussa?! Inderesin arvio, kirjoitettu 19.3. Tällöin Inderes laskenut tavoitehinnan 19 euroon. Tämän jälkeen se taisi yhtäkkiä noustakin, syytä en muista. Joku tässä ei mielestäni täsmää :thinking: Inderesin arviot ovat olleet optimaalisemmat maaliskuussa kun OP:lla nyt. Inderes laskenut tällöin suositusta 19e, kun taas OP nyt nostaa 25.5e.

2 tykkäystä

Inderesin tavoitehinta osakkeelle on 23,50 euroa.

2 tykkäystä

Niin se taitaa nyt olla kun sitä nostettiin jokin aika sitten. Ihmettelen vain näitä kaameita eroja näissä tavoitehinnoissa. Miten paremmilla luvuilla tavoite on toisella ensin 19e ja nyt OP:n huonommilla luvuilla 25.5e. Noh, saa näitä ihmetellä :joy:

1 tykkäys

Niin siis näistä tavoitehinnoista…

“UBS nostaa Cargotecin tavoitehinnan 32,00 euroon 26,00 eurosta, suositus pysyy tasolla “osta”.”

1 tykkäys

Cargotecin tulos ollut ulkona jo hetken aikaa. Nopealla katsauksella painetta marginaaleissa on paljon, mutta liikevaihto ja tilauskertymä ylitti molemmat konsensusodotukset.
E: Nvm. tais olla kertaluonteinen erä joka painoi ei-oik. EPS:ää

7 tykkäystä