Coeus Invest -erikoissijoitusrahasto

Vähän näissä Coeusin sijoituksissa tulee mieleen, että yritetään liikaa ratsastaa trendillä. Esimerkiksi Energy Saven mukaan lähdettiin koska lämpöpumppumarkkina lähti lentoon energiakriisin myötä - tänä vuonna taas tuon lapun arvostus tuntuu normalisoituvan (kirjoitus hetkellä -30% YTD) ja energiakriisi ei ole enää samalla tavalla joka uutisissa. Incap oli iso hyötyjä korona-aikana ja viime vuonna, mutta nyt taas trendi tuossakin markkinassa tuntuu normalisoituvan. Sitten taas omistukset mistä on luovuttu (esim Kamux) reboundaavat kovaa.

Näissä valinnoissa fundi olisi pärjännyt paremmin noudattamalla omaa pitkäaikaisen omistamisen sijoitusfilosofiaansa.

Se pitää vielä sanoa, että pidän kumpaakin fundin perustajaa superälykkäinä ja oman salkun isoimmat omistukset ovat yhteneväiset Coeusin kanssa (Evolution + Stockmann).

30 tykkäystä

Waystream ja Incap omistusten tieto on mistä saatu?

Coeus helmikuussa luopunut Wittedin omistuksista, jossa olivat ankkurisijoittajina. Olin käsityksessä, että nimenomaan ankkurisijoittajat pelaavat pitkää peliä ja tuo luotettavuutta uusille listautujille. Dipeistä oletin siis pikemminkin ostoja. Toivottavasti avaavat liikkeitä paremmin pian tulevassa sijoittajakirjeessä :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Sieltä, missä yhtiöt kertovat omistajistaan.

https://incap.fi/shareholders/

https://waystream.com/en/investor-relations/shareholder-structure

4 tykkäystä

Löytyykö helpompaa tapaa löytää Coeuksen julkistamattomia osakeomistuksia kuin yksittäisten yritysten sijoittajasivuja kahlaamalla?

Kun sanoit, että olit Waystreamistä kiinnostunut Coeuksen takia ajattelin, että löysit yrityksen heidän ostojen takia. Oletukseni taisi olla väärä :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Helpoin tapa taitaa olla rahaston omistajana. Waystreamista on mainittuna viimeisimmässä sijoittajakirjeessä.

Ihan ymmärrettävää on ettei tarkkoja listauksia omistuksista löydy netistä. Varmaan on kuitenkin intensiivinä saada ihmiset sijoittamaan rahastoon eikä peesamaan omistuksia.

2 tykkäystä

Viime vuonna Q1 sijoittajakirje ilmestyi 14. huhtikuuta. Eiköhän tämän vuoden Q1 sijoittajakirje ilmesty myös lähipäivinä. Erittäin jännittävää nähdä miten nykyisiä omistuksia ruoditaan ja perustellaan.

2 tykkäystä

Vaikea uskoa, että kukaan haluaisi enää peesata rahastoa. Sen verran synkkää on ollut meno. Uskomaton määrä epäonnistuneita osakepoimintoja ja -myyntejä näin lyhyessä ajassa.

Joku Inverse Coeus -etf olisi varmaan tuottanut paremmin :sweat_smile:

10 tykkäystä

Jep. Tämä on lyönyt ällikällä kun miettii millainen määrä töitä noihin poimintoihin käytetään ja yhtiöihin tutustutaan juurta jaksain muun muassa vierailujen kera. Siinä mielessä tulee melkoisena yllätyksenä, että menee noin pieleen juuri nuo kotimaan valinnat.

Minä ainakin tykkään kun rahastoista näkee Nordnetistä TOP10- omistukset painotuksineen. Tuskinpa tuonne tulisi vähemmän sijoituksia, vaikka omistukset eivät olisi noin pimennossa.

Noh, ehkä seuraava valinta osuu paremmin lankulle. Joku tietävä voisi luetella firmat, joista Coeus löytyy TOP- listoilta niin saa seurata miten tuloskausi menee heidän osaltaan.

11 tykkäystä

Tukee sitä että “kaikki on jo kurssissa”, itse olen vähentänyt firmojen tutkimista koska tietoa on nykyään niin paljon ja se on heti kaikilla tiedossa, joten siitä ei saa etua. Tai en ainakaan minä en saa, joten keskityn enempi markkinapsykologiaan ja ajoitukseen yms.

5 tykkäystä
25 tykkäystä

image

Rahaston myyntien kommentointiin liittyen, mistä oli ketjussa myös puhetta:

image

4 tykkäystä

Sijoittaminen ei ole kyllä helppoa. Se että kaksi älykästä ja kokenutta sijoittajaa hoitavat täysipäiväisesti(?) rahastoa saaden piensijoittajiin nähden melkoisen informaatio edun ja sitten päädytään alkuvuodesta turskalle -1% kun samaan aikaan teknot ja pienyhtiöt porskuttaa.

Hyvänä verrokkina käyttäisin Redeyen Top Picks salkkua. Samanlaisella riskiprofiililla ja informaatioedulla samalla markkinalla ja sektoreilla. Heidän kehitys oli lähemmäs 20% samassa ajassa.

19 tykkäystä

Jep, nuo viisi lukeekin tosiaan siinä kvartaaliraportissa, mutta hain siis niitä, jotka pitää itse kaivaa TOP-listoilta. Kävin tarkistamassa esimerkiksi tuon Incapin omistuksen negarin jälkeen, koska muistelin jossain olleen maininta Coeusin omistuksesta. Kahvihuoneeseen ja joskus yhtiöketjuihinkin tulee mainintoja Coeusin liikkeistä, mutta niitä on vaikeampi löytää jälkikäteen varsinkin jos postaus on pelkkä kuva.

2 tykkäystä

Tämä on nyt vain pieneen yksityiskohtaan takertumista, eikä toki välttämättä kuvaa rahastoa kokonaisuutena (en tiedä), mutta ote sijoittajakirjeen Stockmann-osioista:

… kurssireaktio JC:n liputukseen oli hyvin positiivinen, rahasto kevensi reilussa
ylipainossa ollutta osaketta.

Osakekurssin laskettua reilusti rahasto päätti kuitenkin maaliskuussa taas kasvattaa
positiota.

Mahtaako tämä kuitenkin kuvastaa sitä, miten he itse mieltävät rahaston sijoitusfilosofiaan kirjatun pitkäaikaisen omistamisen. Samanlaista veivaamista ollut muistaakseni Kamuxin kanssa.

Kirjettä lukematta olisin itse sanonut, että Stockmannin kurssissa ei ole ollut mitään merkittävää liikettä - pientä heiluntaa toki. Tarkistin: karkeasti arvioiden n. 15 % kurssilasku on tehnyt myyjästä ostajan. Onko tuo sitten niin merkittävä muutos, että lyhyen aikavälin sisällä on järkevää veivata osaketta - siitä voi meillä jokaisella olla oma mielipide. Mutta minulle tämä on jälleen yksi esimerkki siitä, että rahaston käytännön toiminta on aivan erilaista kuin kirjoitetun sijoitusfilosofian perusteella voisi kuvitella.

36 tykkäystä

Tarkoitus kirjoitella jossain kohtaa paremmalla ajalla lisää, mutta kyllä tuo veivaaminen minulle kertoo psykologisesta puolesta eikä hyvällä tavalla. Heillä on pitkäjänteinen omistaminen periaatteena ja toteutus on ollut muuta. Mainitsemasi Stockmannin myynti/osto on hyvä esimerkki.

Yksi mikä ihmetyttää on Witted, josta ovat luopuneet ilman mainintaakaan sijoittajakirjeessä. Onko @Harri_Sieppi tavattu ja luettu rivien välistä jotain? Tämä on se ongelma, kun rahasto ei halua avata myyntejään, niin alkaa arvailu. Ehkä Harri voi avata oliko Coeus alunperinkin ankkurisijoittajana tarkoitus tehdä lyhyehkö omistus vai onko sijoituscase tai makro it-konsultoinnissa jotenkin oleellisesti muuttunut alle vuodessa?

Arimatti aikaisemmin avasi, että tekevät erittäin kovalla intohimolla töitä ja määrällisesti paljon. Jos tämä olisi ainoa avain hyviin tuloksiin, sijoittaminen olisi liian helppoa. Ison työmäärän tekeminen on varmaan oleellista, mutta ei takaa vielä mitään. Ei ole kyse ojankaivuusta. Uskon, että fiksut kaverit kuten Arimatti ja Jens pystyvät parantamaan, mutta katsotaan kauanko pitää maksella oppirahoja. Se on eri peli sijoittaa perheen/lähipiirin rahoja kuin omia ja tämä on varmaan myös aiheuttanut painetta päätöksiin.

36 tykkäystä

This +1. Tuo veivaaminen ja sijoituspäätösten jälkiperustelu sillä, että esimerkiksi myynnin jälkeen jokin osake on laskenut entisestään nostavat itsellä selkäkarvat pystyyn. Moni osake voi liikkua alaspäin lyhyellä aikavälillä puhtaasti markkinasentimentin vetämänä.

Jos rahaston strategia olisi selkeästi kuvattuna eli esim. “rahasto yrittää löytää lyhyen aikavälin epätehokkuuksia markkinoilta”, ei näissä veiveissä olisi mitään ongelmaa. Jos taas yritetään profiloitua pitkäaikaisena sijoittajana eivät nämä veivaamiset istu millään muotoa strategiaan. Eikä sekään, että salkun koostumus vaihdetaan kerran kvartaalissa.

17 tykkäystä

Hyvä pointti kyllä tämä! Itse yritän hakea sijoittajana edgeä juuri psykologisesta puolesta ja sellaisist asioita, mitä monet muut eivät pidä missään määrin edes olennaisina: minä nukun paremmin kuin keskiverto muu sijoittaja (väitän että sekä laadullisesti että määrällisesti), minä liikun paljon, vietän paljon aikaa perheen ja ystävien kanssa jne.

Sijoittamisen käytetyllä ajalla on laskeva rajahyöty jos puhutaan sen vaikutuksesta sijoitustuottoihin. Kun teoria on jo hyvin hallussa, niin kaikista tärkeintä on että

  1. Perehtyy uusiin firmoihin laajentaen sijoitettavien firmojen joukkoja
  2. Pitää huolta omasta onnellisuudesta, hyvinvoinnista. Kun pääkoppa on fresh, niin ratkaisutkin tulevat olemaan parempia ja biakset pysyvät helpommin kurissa.

Toivottavasti Arimatti ja Jens muistavat huolehtia myös 2 kohdasta :+1: Unesta, vapaa-ajasta yms ei kannata tinkiä. Se kostautuu kyllä pitkässä juoksussa .

33 tykkäystä

Toisaalta kuinka moni olisi halukas maksamaan pohjoismaihin sijoittavasta kovakuluisesta rahastosta jos omistuksissa ei juuri tapahdu muutoksia? Hyvin pienellä vaivalla on selvitettävissä omistukset niin osa voi kokea turhaksi maksaa tästä jos osakkeet vaihtuvat vaikka 1.5v välein.

Kolikon toinen puoli taas on että jossain Kamuxin vaihtoisissa yhtiöissä tulee varmasti dunkkuun kun yritetään haalia/myydä isompia eriä kun isompia eriä ei yksinkertaisesti ole myynnissä ja algot alkavat fronttaamaan välittömästi kun huomaavat että jollain on halukkuutta tehdä ostoksia.

Samaa mieltä. Lisäisin ehkä tärkeimmän kohdan (itsestäänselvyys sinulle): 3. Nykyisten omistusten jatkuva vahtiminen. Tästä tulee edgeä, jos osaa reagoida ennen muita.

Jos olen viitsinyt tehdä taustatyöt kunnolla, niin jopa minun pää kestää nykyään osakkeen kuoppaista matkaa. Kun kotiläksyt on tekemättä, alkaa edelleen jatkuva säätäminen, kun en tiedä ketä uskoa.

Coeuksella on iso määrä yrityksiä tutkan alla, joista monesta voi saada ehkä paremman tuoton. Aiheuttaako liikaa fomoa tällä hetkellä? Sama juttu puolison etsinnässä; kun joku pääsee oman riman yli ja hommat toimii, niin se riittää. Jos joku ylittää korkeammalta, ei se ole minulta pois, kun olen tyytyväinen valintaani.

Pitää tietenkin reagoida, jos asiat muuttuvat, mutta pieni kurssimuutos ei muuta sijoituscasea miksikään.

3 tykkäystä

Pakko kommentoida tätä koska asia on uskomattoman tärkeä. Kiitos kun toit tämän esille.

Oma onnellisuuden tasoni otti aimo loikan ylöspäin Suomeen muuton jälkeen. Tämä johtuu muun muassa seuraavista syistä:

  1. Pääsen tekemään juuri sitä mitä haluan. Kukaan ei kerro minulle että minun pitää katsoa näitä ja näitä firmoja. Pääsen valitsemaan ne itse. Istun juuri FTTH konferenssissa Madridissa ja ai että nautin tästä.

  2. Minun ei tarvitse olla toimistolla aamusta iltaan. Saan jaksottaa itse vapaasti omat päiväni. Luxemburgissa etätyömahdollisuudet olivat todella rajalliset.

  3. Lapsemme ovat onnellisempia Suomessa. Vanhin 5v poikani on löytänyt Suomessa urheilun ilon. Hän sanoi juuri äskettäin vaimolleni: “jag är kär i sport.” Meinasi tulla tippa linssiin ja meinaa tulla tätä kirjoittaessa. Luxemburgissa kaikki urheiluharrastus oli luxemburgin tai ranskan kielellä mikä aiheutti haasteita. Käyn lasteni kanssa käsipallo-, koripallo-, tennis- ja fudisotteluissa. Ja ai että he nauttivat. Kuten myös isä.

  4. Vaimo sai välittömästi työpaikan ruotsinkielisestä koulusta. Luxemburgissa vaihtoehdot olivat paljon rajallisemmat. Johtuen kielestä.

  5. Hyvinvointi käy myös käsi kädessä onnellisuuden kanssa. Nyt voin paljon helpommin pitää huolen että saan vähintään 10,000 askelta päivässä. Mikä sen parempi kuin ottaa 10-15 minuutin pikapyrähdys ulkona. Vierestä lähtee myös talvella hiihtoladut ja golfkenttä lähes näkyy pihalta. Olen myös löytänyt Darin Olienin kirjan ( SuperLife: The 5 Simple Fixes That Will Make You Healthy, Fit, and Eternally Awesome) erittäin hyödylliseksi. Ehkä paras kirja mitä tulee hyvinvointiin ja terveellisiin elämäntapoihin. Suosittelen kaikille. En ehkä ole koskaan ollut yhtä kunnossa kuin nyt, niin fyysisesti kuin henkisesti. Rahaston haastavalla alulla on toki ollut vaikutusta, myönnän tämän, mutta olen aina optimisti. Parannettavaa on, ehdottomasti. Uskon silti että hyvä tästä tulee. Vasta 15 kuukautta takana.

  6. Nukkumisessa on parantamisen varaa. Olen aina ollut huono nukkuja. Jo ennen lastemme tuloa heräsin viikonloppuisin neljän ja viiden aikaan vaikka vaimoni nukkui kymmeneen. En vain ole koskaan oikein osannut nukkua yli 6 tuntia. Meditaatio on auttanut tässä jonkin verran kuten myös iltamagnesiumit. Mutta tärkeintä on että tuntee olonsa virkeäksi.

  7. Lisään vielä yhden kohdan. Tiedän kokemuksesta kuinka tärkeätä oma jaksaminen on. Vuosia sitten olin osakeanalyytikkona Nordea Marketsilla Ruotsissa. Se taisi olla tammi-maaliskuu 2017 kun tein töitä joka päivä aamusta iltaan. Viikottaiset työtunnit läheni 100 tuntia. Oli uusia firmoja seurattavaksi, oli IPOja. En nähnyt vaimoa aamuisin enkä iltaisin. En viikonloppuisin. Olin aivan lopussa. Päätin että en enää ikinä päästä omaa jaksamistani yhtä huonoon jamaan kuin silloin.

128 tykkäystä