Coinbase - kryptopalveluiden ja -kaupan alusta

Jaa-a…jos yhtiö vuoden ensimmäisellä neljänneksellä teki 1,8 miljardin dollarin liikevaihdon ja 700–800 miljoonan dollarin liikevoiton. Niin edes vähänkään alkuvuotta vastaavan kasvun jatkuessa tämä ei kai ole ollenkaan kallis? Ottamatta kantaa kasvun tai markkinoiden pysyvyyteen yleensä.

Vitsit kun ymmärtäisin edes jotain näistä, mutta kun en, niin parempi keskittyä vaikka Tokmanniin. Sielläkin on ainakin keväisin puutarhapuolella vähän kuplan merkkejä :joy:

Jään kuitenkin tuota Coinbasea mielenkiinnolla seuraamaan. Varmaa kuitenkin on, että aika moni tullee rahaa häviämään lyhyellä aika välillä…tuppaa yleensä olemaan näissä kovan volan firmoissa niin…

2 tykkäystä

Coinbase oli kuitenkin ensimmäinen, joka onnistui listaamaan itsensä. Seuraavat 10-20 vuotta näyttää oliko tämä Cryptojen (Google, Amazon tai joku muu) veroinen listautuminen. Itse en ostanut näitä kahta, kun tulivat markkinoille, mutta katsotaan, jos nyt onnistuu. Ostan pikkuhiljaa ja pidän. Katsotaan vuonna 2031.

1 tykkäys

Avasin position @ 338 pitkään salkkuun. Horisontti näin alkuun 1 vuosi. Saas nähdä miten käy :joy:.

1 tykkäys

Olisi kanssa tarkoitus pitää pidemmän aikaa. Mutta saas nähdä. Listautumispäivänä kyttäsin hintaa ja osui 325 :slightly_smiling_face: noin 3prosentin painolla salkussa. Kait Coinbasella mahdollisuus on vaikka nousta reilustikin koska Usan kansalaiset ei käsittääkseni saa käyttää kryptoihin muita palveluntarjoajia

1 tykkäys

Heh, mulla 6%. Mielenkiinnolla odotellaan.

3 tykkäystä

Paljon mielenkiintoisempaa olisi kuulla, mihin perustat sjoituspäätöksesi? Oletko käyttänyt heidän palveluitaan?

1 tykkäys

En ole käyttänyt. Vähän tässä peesailen Cathie Woodia totta puhuakseni. Tesla-sijoittana tietysti olen perillä että Teslalla on kohta kolmen miljardin edestä bitcoinia ja on tekemässä autojen ostamisen bitcoineilla mahdolliseksi, ja uskon että tähän liittyy jatkossa muita yrityksiä. Eli ollaan ihan alkumetreillä hommassa.

1 tykkäys

Kannattaako? Ottamatta kantaa Woodin kykyihin tai ARK investiin, eli ihan yleisellä tasolla, jos ei itse ole sijoitusammattilainen tai osakeanalyytikko, eikö sijoitustoiminnassa kannattaisi juurikin peesata ammattilaisia sen sijaan, että itse amatöörinä harrastelee?

Itselläni ei ole tutkintoja rahoitusalalla, en ole sijoitusammattilainen enkä seuraa yrityksiä 24/7 joten tuulipukuna peesailen mm. Inderesiä :slight_smile:

1 tykkäys

Ilmeisesti Coinbase insidereille maistunut myynnit heti listautumispäivänä SEC insider filingsien mukaan. CEO Brian Armstrong myi 71% omistuksistaan, CFO ja presidentti koko 100%. Listaus ilman lock-up aikaa ja pumpereiden armeija julistamassa ilosanomaa, niin mitä muuta sitä olisi voinut odottaa. :sweat_smile:

8 tykkäystä

Hahahahahah. Zuckerberg myi miljardin edestä FB:n osaketta IPO:ssa. Olisi saanut 10x enemmän tänä päivänä.

3 tykkäystä

Paljonko myi prosentuaalisesti?

2 tykkäystä

Tämä on aika pitkälti nollapostaus, mutta ehkä menee läpi sijoituskeissin pohdiskeluna. Olen ollut Coinbasen, Coinbase Pron, Krakenin ja Binancen asiakas vuodesta 2017. Lisäksi olen kokeillut muutamaa pienempää pörssiä, jotka menivät edellisen kryptohuuman aikana konkkaan. En todellakaan ole aktiivinen käyttäjä, mutta on sentään jotain kosketuspintaa tuotteisiin. Coinbase on (tai ainakin oli) näistä kallein ja selvästi eniten henkilöasiakkaille suunnattu. Back in the day Coinbasesta sai ostettua Bitcoinia, Etheriumia ja Litecoinia. Käyttöliittymässä oli about saman verran toimintoja eli kolme osta/myy nappia ja that’s it. Coinbasen etu oli sen helppokäyttöisyys retailin näkökulmasta ja ainakin näennäinen luotettavuus, aikana jolloin sai joka päivä jännittää mikä kryptopörssi korkattaisiin seuraavana, kuuluisimpana esimerkkinä Mt. Gox Mt. Gox - Wikipedia. Esim. Krakenin käyttöliittymä oli tuolloin ihan horroria, mutta käytin sitä silti sen hyvän maineen vuoksi.

Tästä päästään Coinbasen listautumiseen. Mitkä ovat sen vallihaudat kilpailun kiristyessä? Kilpailijoita on tullut markkinoille läjäpäin ja perinteisemmät välittäjät ovat lisänneet cryptotreidausmahdollisuuden (esim. eToro). Coinbasella on iso asiakaskunta ja kalliit hinnat, joiden avulla se tekee nyt tulosta, mutta entä jatkossa? Minulle Coinbase näyttäytyy enemmän legacy-toimijana cryptotreidauksessa kuin tuoreena disruptiivisena toimijana. Kun cryptojen “Robin Hood” aloittaa toimintansa, niin mitä Coinbasesta jää jäljelle?

4 tykkäystä

Tuossa näyttäisi olevan jokin erhe eli omistuksenmuutos-% (ΔOwn) ei kuvasta todellista tilannetta. Esim. CEO Brian myi toki noin $300m edestä eli tuon 750 tuhatta osaketta, mutta se edustaa vain noin 1.5-2% hänen omistuksistaan. Koko potti oli listautumisen aikaan n. 39.6 milj. osaketta tai about $13-14miljardia. Suorassa listautumisessahan ei lasketa uusia osakkeita liikkeelle eli jonkun on pakko myydä markkinoille niitä ja silloinhan se on sisäpiiri ja aikaisemmat sijoittajat.

3 tykkäystä

Joo olet tuossa aivan oikeassa ja taulukko antaa väärän kuvan. Tarkemmin pengottua ja jos oikein ymmärsin, tuo filing taitaa ilmaista myytyjä osakkeita suhteessa lunastettujen optioiden määrään. Eli tuo ei tosiaan tarkoita noin isoa muutosta koko omistuksen suhteessa, vaan insidereilta löytyy vielä paljon lunastamattomia optioita.

1 tykkäys

Miten kommenttisi, ettei kannata peesata Woodia, liittyi coinbaseen?

Mitä tulee jälkimmäiseen ad hominem kommenttiin niin jätän sen omaan arvoonsa.

2 tykkäystä

Ok, poistin kommenttini, etten sotke kenenkään sijoituspäätöksiä. Mikäs minä olen näitä arvostelemaan ja oma näkemys Coinbasen kyvyistä tulevaisuudessa voivat olla täysin vääriä. Tuo viittaukseni turskantekoon oli asiaton, olen pahoillani. En vain voinut vastustaa ilkikurisuuttani nimimerkkisi johdosta, joka varmasti on myös huumorimielellä luotu. Onnea sijoituksille! :smiling_face_with_three_hearts:

ARK:in peesailusta sen verran, että kannattaa muistaa, että ne edustaa käytännössä “treidaajia” omasta näkökulmasta. Ne voi kertoa olevansa liikkeellä 20v sijoitushorisontilla, mutta myydä viikon päästä pois positionsa. Tai ainakin keventää paljonkin. Kyllä minä itsekin silmäilen heidän kaupankäyntiään, mutta en matkiakseni sijoituspäätöksiä. Ihan puhtaasti haen näkökulmaa treidaamiseen. Mutta, tämä siis vain oma näkemykseni.

6 tykkäystä

Tämän markkina- arvo on jotain 90 miljardia ja Nasdaqin markkina-arvo on 25 miljardia dollaria.

Maailma on sekaisin jos näitä voi pitää verrokkeina.

2 tykkäystä

Puttoselta napakka nosto toimarin avauspäivän myynteihin :smirk:

7 tykkäystä

Suoran listautumisen varjopuoli on tämä. Jonkun pitää myydä niitä osakkeita kun uusia ei luoda. Kuka muu niitä voisi oikeastaa myydä kun suuromistajat. Kun joku näistä myy saa laiskoja otsikoita.

3 tykkäystä

CFO myi 100%. Se on jo huolestuttavampi merkki. Jos ei CFO:lla ole luottoa oman firman osakkeeseen, niin kenellä on?

3 tykkäystä