Osakesijoittaminen

Componenta, syvällä saneeraamassa

Elikkäs componenta, en löytänyt keskustelua vielä tästä ja itse olisin kiinnostunut kuulemaan muidenkin ajatuksia.

Yhtiö tarjoaa valettuja ja koneistettuja komponentteja, takeita, hydrauliikkaputkia sekä levyleikkeitä kansainvälisesti toimiville ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajille.

Yhtiöllä on ollut suuria haasteita lähiaikoina ja sisaryhtiö (?) Componenta Främmestad AB hakeutui konkurssiin, jonka johdosta liikevaihto laskee n. 40%, mutta suhteellinen kannattavuus paranee kun främmestadin eikannattava toiminta ja velat häviää jos en väärin muista niin n. 4milj euroa.

Yhtiö on siis todella syvällä saneerausvaiheessa, mutta vaikuttaisi kuitenkin vahvasti siltä että yhtiön johto tietää mitä tekee jatkossa paremmin.
Sykli alkaa vaikuttamaan siltä, että hetki kyytiin hyppäämiselle voi olla sopiva kohta puoliin, mutta katsellaan miten etenee.

Yhtiön onnistuessa saneerauksessa, näkisin itse tässä erittäin merkittävän arvonnousu mahdollisuuden kohtuullisen lyhyessäkin ajassa🤔

1 tykkäys

Olen aikoinaan seurannut mutta en vähään aikaan. En täysin siis tunne nykytilannetta:

Componenta kantaa todella isoa makrosuhdanneriskiä. Kannattaa miettiä onko heikon taseen investointihyödykkeitä valmistava yhtiö oikea valinta tähän suhdanteeseen.

1 tykkäys

Samaa olen siis itse pohtinut suhdanteen suhteen, että nyt ei varmastikaan ole se hetki kun kannattaa suhdanteen osalta hypätä kelkkaan, muutoin yhtiön tilanne alkaa olemaan siis syystäkin niin hakattu ja samalla siis osakekurssi on kuroutunut hyvin alas. m Makroriskiä en vielä pohtinutkaan niin hyvä että nostit esille, pitää tuohon syventyä seuraavaksi👍🏼