Daimlerin jakautuminen

Minulta oli mennyt ohi uutinen, että Daimler jakautuu kahtia tämän vuoden loppupuolella. Tavoitteena on ilmeisesti tulla trendikkäämmäksi sijoituskohteeksi, ehkä muutenkin pystyä ketterämmin kehittämään yhdestä kahdeksi jakaantuneita yhtiöitä. Jatkossa vanha pörssiyhtiö Daimler AG olisi nimeltään Mercedes-Benz, ja se keskittyisi henkilöautoihin, niiden sähköistämiseen ja hienoon digitaalitekniikkaan. Uutena pörssitulokkaana listattaisiin Daimler Truck, joka keskittyy raskaampiin hyötyajoneuvoihin, joita myös pyritään sähköistämään.

Mitä luulette, mitä tämä jakautuminen tarkoittaa nykyisten Daimlerin osakkeiden arvolle? Jakautuuko yksi 75 euron osake kahdeksi 50 euron osakkeeksi vai kahdeksi 30 euron osakkeeksi, vai jotain muuta? Luulisi, että jakautuminen on lähtökohtaisesti yhtiön ja sen omistajien etu, mutta onkohan jakautuminen jo hinnoiteltu osakkeeseen, vai kenties jopa ylihinnoiteltu osakkeeseen?

Kun olen sähköautoskeneä seurannut, vaikuttaisi siltä, että henkilöautopuolella Mersun sähköautot ja hybridit ovat lähitulevaisuudessa suunnilleen parasta, mitä rahalla saa. Tarkoittaako se, että bisnes on kannattavaa, sitä en tiedä, mutta osaako joku analyseerata tilannetta? Kuormuripuolesta en tiedä yhtään mitään, ei aavistustakaan Mersu-kuormureiden kilpailukykyisyydestä, onko sitä?

3 tykkäystä