Daimlerin jakautuminen

Minulta oli mennyt ohi uutinen, että Daimler jakautuu kahtia tämän vuoden loppupuolella. Tavoitteena on ilmeisesti tulla trendikkäämmäksi sijoituskohteeksi, ehkä muutenkin pystyä ketterämmin kehittämään yhdestä kahdeksi jakaantuneita yhtiöitä. Jatkossa vanha pörssiyhtiö Daimler AG olisi nimeltään Mercedes-Benz, ja se keskittyisi henkilöautoihin, niiden sähköistämiseen ja hienoon digitaalitekniikkaan. Uutena pörssitulokkaana listattaisiin Daimler Truck, joka keskittyy raskaampiin hyötyajoneuvoihin, joita myös pyritään sähköistämään.

Mitä luulette, mitä tämä jakautuminen tarkoittaa nykyisten Daimlerin osakkeiden arvolle? Jakautuuko yksi 75 euron osake kahdeksi 50 euron osakkeeksi vai kahdeksi 30 euron osakkeeksi, vai jotain muuta? Luulisi, että jakautuminen on lähtökohtaisesti yhtiön ja sen omistajien etu, mutta onkohan jakautuminen jo hinnoiteltu osakkeeseen, vai kenties jopa ylihinnoiteltu osakkeeseen?

Kun olen sähköautoskeneä seurannut, vaikuttaisi siltä, että henkilöautopuolella Mersun sähköautot ja hybridit ovat lähitulevaisuudessa suunnilleen parasta, mitä rahalla saa. Tarkoittaako se, että bisnes on kannattavaa, sitä en tiedä, mutta osaako joku analyseerata tilannetta? Kuormuripuolesta en tiedä yhtään mitään, ei aavistustakaan Mersu-kuormureiden kilpailukykyisyydestä, onko sitä?

3 tykkäystä

Tätä osasin kyllä odottaa, kun Trucksin toiminnot järjestettiin omaan yhtiöönsä aikaisemmin. Sinänsä henkilöautopuolella Daimler ehkä laahaa sähköautoissa hieman muita perässä, mutta kuorma-autoissa menee kai ihan mukavasti. Jakautuminen olisi mielenkiintoinen sikäli, että henkilöautopuolen voisi lyödä lihoiksi ja trucksin voisi jättää salkkuun. Kiinalaisethan tuosta Daimlerista omistaa ison potin.

Kuorma-autoissa ongelma Suomessa on se, että markkinat jakautuvat käytännössä kahden merkin kesken ja emme oikein muista katsella muita markkinoita. Daimler on kuitenkin erittäin suuri peluri kuorma-autoissa, myös EU:n ulkopuolella.

Täysin mutua, faktat voi tarkistaa kukin itse netistä. :slight_smile:

Milloin splitti pitäisi näkyä arvo-osuustilillä ?

Kaupankäynti alkoi jo perjantaina, mutta ainakaan Nordeassa ei Daimler Truckia näy.

Mutta Nordnetissä ”yllättäen” löytyy jo Daimler Truck.

Ei Nordnetissakaan näy vielä splittiä ainakaan meille vanhoille omistajille muuta kuin Daimlerin osakkeen hinnan laskuna.

Hyvä tietää, eli Nordnetissäkin Daimler Truck vain osake listattuna kaupankäyntiin.

Jospa huomenna Nordeaankin tulisi listoille.

Ehkä sitä on turha odottaa pyhäpäivänä listattavaksi. Kyseisellä paperilla ei kauppaa kuitenkaan sunnuntaisin käydä niin syyt kiirehtiä sitä ”paperilla” salkkuun sunnuntain puolella, ovat aika vähissä muuten kuin hätäisen sijoittajan mielen rauhan puolesta? :sweat_smile:

Niin, siis perjantainahan jolloin DAX.ssa kaupankäynti alkoi, olisi osake jo pitänyt näkyä Nordeassakin, jotta kauppaa olisi päässyt käymään. Nordnet.ssa onnistuu jo nyt.

(PS. pyhänä ei kauppaa käydä, mutta kai foorumilla voi pyhänäkin asiasta kysellä ettei tarvitse arkipäivää odottaa)

1 tykkäys

Daimler Truckilla käydään kauppaa pörssissä, mutta osakkeita ei näy arvo-osuustilillä. Nasdaq sanoo, että
“Post Daimler’s split, shareholders will hold a 65% stake in the new Daimler Truck Holding AG, which will be listed on the stock exchange as an independent company. The existing Daimler shareholders will receive one Daimler Truck share for every two Daimler shares they own.”

Onkohan tässä joku selvitysaika vielä menossa, vai onko mut unohdettu Daimler Truckin omistajien listalta, kun ei näy osakkeita missään? Ketkä niillä osakkeilla käyvät kauppaa, jos me omistajat ei voida?

Deutche ja Danske Bankin asiakkaille oli jo ilmestynyt, ehkäpä ne sieltä lähipäivinä tulee muidenkin pankkien asiakkaille.

Kaupankäynti onnistui jo Nordeassakin.

1 tykkäys

No nyt lopulta ilmestyi Nordnetiin edes vaaleanharmaana. Ehkä mä pidänkin tuon vain vaaleanharmaana, ajattomampi ja tyylikkäämpi värihän se on kuin punainen.

1 tykkäys

Ja tänään ilmestyi myös Nordeaan vaaleanharmaana, tosin ilman hintaa ja pvm, mutta kpl määrä näkyy.

Following the production launch of the battery-powered eActros at the Wörth am Rhein plant in October, Mercedes-Benz Trucks has already booked the first major order for 120 of the vehicles.

Olisi mukava tietää mikä näissä on kate%, onko näitä lukuja missään raportissa julkaistu vai onko tämä vielä pientuotantoa ?

1 tykkäys

Katteita tuskin saa mistään vielä tietoon mutta nuo tilatut 120 autoa maksaa 300.000€ Kpl . Eli käytännössä kolminkertainen hinta vastaavaan diesel autoon!

4 tykkäystä

Ois vain pysynyt vaaleanharmaana, nyt loistaa jo ihan kirkkaanpunaisena Nordnetissa, harmaa olisi ollut kivempi. Mutta kaipa joulupukkirallin väri on joulun punainen.

Mielenkiintoista, että suurin sähkökuorma-autojen tilaus tuli Ruotsista, jossa ollaan kuitenkin ylpeitä (syystäkin!) omasta autoteollisuudesta, ja varmaan ihan periaatteellisistakin syistä halutaan valita ruotsalaisia autoja, kun mahdollista.

Mulla on kyllä vahva usko paitsi noihin Mersun sähkökuormureihin, myös Mersun sähköhenkilöautoihin. Itse olen ajellut vuoden sähköautolla, ja olen aika paljon seuraillut sähköautomarkkinaa, testaillut ja harkinnut toisenkin auton vaihtamista dieselistä sähköön tai sähköhybridiin, ja muhun on kyllä purreet Mersun ominaisuudet aika hyvin. Hybrideissä Mersulla on pitkät sähkötoimintamatkat, hienosti toimivat, ergonomiset systeemit ja nopeat lataukset, mun mielestä yksinkertaisesti parhaita hybridejä. Ja täyssähköautoissa jaetuilla kärkisijoilla myös. Strong hold, kun on rahat loppu, eikä lisääkään voi ostaa. Brändin arvostus Kiinassa on kovalla tasolla, ja pidän kyllä ihmeenä, jos maailma olisi nyt pysyvästi muuttunut niin, ettei ostovoima edelleen löytyisi sieltä, ja Kiina satsaa liikenteen sähköistämiseen tosi paljon.

1 tykkäys

Meseltä tuli nyt tuonne kiinaan sähkö pirssi mutta itseäni kyllä pistää vähän mietityttämään mitenkähän pitkälle tuolla “Brändillä” päästään. No aika sen sitten näyttää miten maailman suurimmalla automarkkinalla mersun hinnoittelulla pärjätään :grimacing:. Toivotaan parasta mutta nyt kyllä pitää jo sanoa että pelätään myös pahintakin.

Ja ihan pakko sanoa että ainakaan itseäni ei oikein säväytä tuon uuden ässän ulkomuoto… jotenkin tulee mieleen vanha passatti :face_with_hand_over_mouth:

3 tykkäystä

Eilen 20.12. tupsahti postiluukusta tiedote/toimeksianto Nordeasta. Pitäisi tehdä toimari ilmeisesti Daimler Truck Holdingin merkkareista osakkeiksi, jos yhtään ymmärsin. Korjaisitteko, jos olen väärässä?

Ainakin itse soitin eilen suoraan aspaan, siellä hoitui kätevästi merkkaus. Ja siis kyllä, pitää tehdä.

Mistä saisin tiedon Nettovarallisuuden jakautumisesta Daimler splittauksessa. Minkä verran % meni Mercedes-Benz ja minkä verran Daimler Truckille? Veroilmoitusta varten tarvitsen tiedot.

1 tykkäys