Degiro välittäjänä

Degiron appi on viime aikoina tökkinyt. Ei säily kirjautuminen kovin montaa päivää nykyään – uusi ominaisuus? Salkkunäkymää selatessa ruutu hyppii kummasti.

En ole koskaan tulostanut miltään välittäjältä mitään tiliotteita verottajalle. Onko tuohon muuta syytä kuin muuten joutuu näpyttelemään paljon käsin? Ja jos ei ole myyntejä niin ei juuri ilmoiteltavaakaan.

Montaa päivää? Mulla ei Androidissa ole koskaan pysynyt kirjautuminen kuin ehkä vartin.

Hyppimisbugia ei ole näkynyt. Joskus näyttää tyhjän salkun. Ratkeaa kun kirjautuu tai käynistää sovelluksen uudestaan.

Ok.

Numerokoodin takana on säilynyt kirjautuminen viikkokausia aikoinaan. iOS

Veroraporttia tehtailen. Lukeutuvatko Degiron pörssinkytkentämaksut säilöntäkuluihin, joita voi vähentää verotuksessa? Tai toisin kysyen, mitä kaikkea Degirossa voi sisällyttää hoito- ja säilyttämismenoihin?

Hei. Kaikki kulut mitä aiheutuu pääomatuottojen hankkimisesta ovat vähennyskelpoisia.

2 tykkäystä

Kysymys Degiron valuutanvaihtokuluista. Olen siirtänyt Degiron tapahtumat omaan Ecxeliin transactions->Export->xls toiminnolla. Veroilmoitusta tehdessä aloin ihmettelemään tapahtumien pieniä kuluja. Huomasin että Degiron transactions-välilehdellä näkyvät valuutanvaihtokulut eivät siirrykään export-toiminolla exceliin ollenkaan. Valuutanvaihtokulut on hienosti eriteltynä jokaisen tapahtuman kohdalla (kuva alla), mutta muualla niitä ei sitten näykään.
Eikös sama valuutanvaihtokulu mene myös osingoista (jos on automaattinen valuutanvaihto päällä)? Näiden kulua ei ole eriteltynä missään?

Valuutanvaihtokuluja ei myöskään ole Degiron vuosiraportilla.
Joten nämä ei ole minulla mennyt veroilmoitukseen ollenkaan :face_with_symbols_over_mouth:

Eli kysymys kuuluu, miten saan listattua kaikki valuutanvaihtokulut veroilmoitukseen?
Ja toinen kysymys on, miten täydennän aikaisempien vuosien puuttuvat kulut veroilmoitukseen.

4 tykkäystä

Raportteihin tulee vuotuiset kulut ja veloitukset - rapsa, jossa näkyy kaikki kulut. Minulla näkyy siellä vasta 2019 ja 2020.

Muistaako joku milloin viime vuonna tuli tämä “Vuotuiset kulut ja veloitukset” -raportti ladattavaksi?

1 tykkäys

Just ton takia en laita liitetiedostona Degiron tietoja, kun siinä pitäisi luopua samalla niistä, mitkä on jo valmiiksi järjestelmässä - eikä siinä ole kenenkään kannalta mitään järkeä, että ei käytettäisi niitä tietoja, jotka on jo valmiiksi järjestelmän ymmärtämässä muodossa. Eli itse näpyttelin koosteen, ja tein hankintameno-olettaman perusteella oikaisut.

Onko Degiro nostanut automaattisen valuutanvaihdon (AutoFX) kuluja merkittävästi viime aikoina?

Aiemmin (2020-2021) kulut on ollut luokkaa <1€/kauppa, nyt tein pitkästä aikaa kauppaa jenkkilapuilla ja ~2800USD kaupasta oli peritty 0,5€ kaupankäyntikulu + 6,44€ AutoFX fee.

Minulla ei näy tuollaisia eriä valuutanvaihdon yhteydessä. Käytän automaattista vaihtoa.

Sen sijaan havaitsin siellä erän Flatex Interest, joka on negatiivinen n. -5 euroa. Mikähän tämä on?

Valuutanvaihtokulu nousi viime vuoden lopulla 0,1% → 0,25%. Nykyisellä dollarin kurssilla 6,44€ vaikuttaa oikealta.

Toimeksiantoilmoituksiin AutoFX-kulu tuli omana rivinään jossain vaiheessa. Aiemmin se oli piilossa, joten siihen ei kiinnittänyt huomiota.

Missä tuon AutoFx-erän pitäisi näkyä? Katsoin ostoani helmikuussa, en löydä sellaista tämän yhteydessä? Enkä myöskään tapahtumissa ennen tai jälkeen tämän oston. Vain tuo 0,50 euron kulu näkyy.

Kulu näkyy sekä mainitsemassani sähköpostiin tulevassa toimeksiantoilmoutuksessa että Degirossa toimeksiannon tiedoissa. Napauta toimeksianto auki Activity->Transactions-listasta niin näet rivin AutoFX fee.

Minulla ei jostain syystä näy noita eriä kun valitsen Activity, Transactions, vain kauppahinnat

Sähköposti-ilmoitusta minulle ei tulekaan, sen ehkä saa jostain asetuksista päälle.

Tuossa näkymässä, ainakin mobiiliappilla (vaakanäkymässä) näkyy myös AUTOFX FEE -sarake. Lisäksi sinun pitäisi päästä toimeksiannon yhteenvetoon napauttamalla esimerkiksi halutulta riviltä mitä tahansa kohtaa DATE-sarakkeesta oikealle.

Kiitos, nyt löytyi. Onpa se korkea. Saako tätä pudotettua jos vaihtaa manuaaliseen vaihtoon tai avaa valuuttatilin tai onko muita keinoja?

Valitettavasti ei putoa manuaalisella enää nykyään. Manuaalisen vaihdon hinta on 10.00 EUR + 0.25%. USD-valuuttatili/MMF (money market fund) on ainoa vaihtoehto. Mutta siinä on sudenkuoppia. Jos laitat manuaalisen valuutanvaihdon päälle, pystyt lisäämään valuuttaa sinne ainoastaan vaihtamalla manuaalisesti, myymällä USD-valuutassa noteerattuja osakkeita, saamalla osinkoja tai ottamalla marginin käyttöön USD-valuutalle.

Lisäksi, jos joskus käytätkin AutoFX:ää ja unohdat sen päälle, seuraavana aamuna AutoFX ajetaan automaattisesti ja kaikki yllä mainittu “säätö” menee todennäköisesti hukkaan.

Nämä ovat niitä piilokuluja vaikka muuten kaupankäynti on edullista. Olipa hyvä että nämäkin asiat selvisivät, kiitos sinulle @kinomoto.

Käyn kauppaa vain US-osakkeilla. Nostan tililtä harvoin. Täytyy harkita pitäisikö laittaa manuaalinen vaihto päälle kuitenkin.

1 tykkäys

No problem. Valuutanvaihtokulut on tosiaan asia joihin ei kaikki kiinnitä huomiota vaan pelkkiin toimeksiantokuluihin. Itselläni viime syksyn muutokset (valuutanvaihdon nousu, margin-koron nousu, monien yhtiöiden puuttuminen tai äkillinen poisto yms) johtivat siirtymiseen pääasiassa Interactive Brokersin käyttöön.

Muutoin olin pääosin hyvin tyytyväinen Degiroon.

1 tykkäys