Degiro välittäjänä

Kuulostaa loogiselta, jos peruit toimeksiannot näiden ollessa kiinni. Itse en ole GTC:tä käyttänyt kuin luin aiemmin että “Several exchanges, including the NYSE and NASDAQ no longer accept GTC orders, including stop orders.” https://www.nyse.com/publicdocs/NYSE_Client_Notice_Removal_of_Stop_and_GTC_orders_112015.pdf

Ilmeisesti Degiro toteuttaa jotenkin sisäisesti nämä?

Totta, totta.

Vaikka NYSE NASDAQ ovat nyt kiinni, päivätomeksiannon pystyn poistamaan (palauttaa ostosumman “sijotettavissa oleviin”), mutta en GTC:tä. Miksiköhän Degiro erottelee nämä?

Ehkäpä tämä on tyhmä kysymys, mutta kuinka nämä Degiroon 2020 tulleet kaupankäyntirajoitukset todellisuudessa toimivat, eikö niiden pitänyt rajata ulos ainoastaan Helsingin pörssi? WSB Nokia hypen ollessa päällä tuli tarkistettua että myöskään NYSE NOK ei ole saatavilla Degiron valikoimissa, miksihän näin?

Suomessa pääkonttori.

Ilmeisesti Degiroon tulee valuuttatilit US dollarille ja ja punnalle:

A couple of months ago, we started rolling out EUR Cash Accounts to replace the Money Market Funds (MMFs). Soon, we will also offer GBP and USD Cash Accounts to clients who wish to hold these currencies. If this applies to you, we will inform you in due time about the changes and actions that are required. However, with this e-mail, we would already like to communicate some related changes in the Client Agreement.

Olisi varmaan oleellista ymmärtää, miten tuo valuutanvaihto/siirto jatkossa hoidetaan jos haluaa pitää valuuttatilejä. Itse olen käyttänyt automaattista AutoFX-toimintoa, se manuaalinen valuutanvaihto maksaa ihan kohtuuttomasti (10€ per transaktio, jos oikein muistan).

Ei onnistunut enää tuon alkuperäisen viestin muokkaus, joten laitetaan päivitetty DegiroTo9A excel tänne uuteen viestiin.
Degiro oli mennyt muuttamaan transaktio exportin rakennetta, joten tässäpä päivitetty versio.
DegiroTo9A.xlsm (68,8 Kt)

9 tykkäystä

Siirsin tän @Alwar Degiron omaan ketjuun kun siitä tuli pyyntö/ehdotus :slight_smile:

1 tykkäys

Degiro saa ehtojensa mukaan lainata alustalla sijoittavien osakkeita. Näettekö riskiä, että tulee turskaa tässä shorttareiden kurimuksessa (joka tarkoittanee pahimmillaan myös lainaajien, kuten Degiron, kurimusta)? Ja onko tuo riski lopulta siis myös Degiron kautta osakkeita omistavien niskassa?

Eli jos Degiro on lainannut sinun osakkeita, jotka on myyty lyhyeksi, hinta noussut rakettina, eikä osakkeet lainannut, eli lyhyeksimyyjätaho kykene ostamaan niitä takaisin, palauttamaan osakkeita tai rahoja, ja takaus ei riitä kattamaan.

Tämähän riippuu tilityypistä. Custody-tilillä osakkeiden lainaus ei ole mahdollista.

Itse avasin alkuun Custody-tilin juuri em. riskin mitigoimiseksi. Myöhemmin totesin, että Custody-tilin korkeammat palkkiot (esim. osinkojen maksun palkkio) sekä suppeampi toiminnallisuus alkoi harmittamaan. Avasin rinnalle Basic-tilin jonne olen keskittänyt uudet kaupat. Itse luotan Degiron riskienhallintaan sen verran, että en näe tässä ylitsepääsemätöntä riskiä.

1 tykkäys

Yhtään lappua ei ikinä ole lainattu. En siis toistaiseksi näe riskiä. En myöskään sijoita spekulatiivisiin lappuihin. Vakaat ja rauhalliset paperit eivät kiinnosta treidareita samassa määrin.

1 tykkäys

Hei, mitä piilokuluja degirossa on olemassa? Otin muutaman treidin palvelussa (nakd, sundial) ja huomasin ”estimates fees” olevan n… Euron luokkaa. Mistä niitä kuluja löytyy?

Ei siellä mitään varsinaisia piilokuluja ole, hinnastostahan se kaikki löytyy. Sen viidenkymmenen sentin varsinaisen välityspalkkion päälle tulee 0,004 USD per osake, eli noita senttiosakkeita kahmiessa kulut tosiaan nousevat prosentuaalisesti aika lailla. Tuon lisäksi tietysti valuutanvaihtokulu, joka on muistaakseni 0,1%.

2 tykkäystä

Ei siellä mitään piilokuluja ole, tai ainakaan en ole itse sellaisia havainnut. “Pörssipaikkakohtainen” palkkio menee, mutta se kerrotaan hinnastossa.

1 tykkäys

Vuosiraportti 2020 tuli. Minun mielestä hyvin laadittu raportti. :blush: Ei muutakun odottelemaan veroilmoitusta, että pääsee liittämään.:sweat_smile:

1 tykkäys

Eipä aukea tuo DegiroTo9A ainakaan minun Excel for Macissa. Onko joku saanut sitä toimimaan Macilla?

@Alxar

Saitko täydellisen osuman ton DegiroToA9:n ja vuositiliotteen välille?

Kehoitan isosti kaikkia tarkastamaan Degiron luoman raportin paikkaansa pitävyyden vertailemalla omaan kirjanpitoon/laskelmiin, vähintään vertailu esim. tuon Degitoto9A laskemaan tulokseen.

Pienet heitot tulee välittömästi siitä että Degiro raportin valuuttakurssit ei ole yhtä kuin kaupankäyntihetken kurssit.
Raportista löytyykin maininta:

Huomaa myös, että tässä raportissa käytetyt valuuttakurssit ovat päivän päätöskursseja klo 23.00 CET, jotka vastaavat ulkomaan valuutassa tehtyjen tuotteiden kaupankäynnin arvon eroa tilisi ja kaupankäyntihistoriasi arvon välillä.

Lisäksi jos olette tehneet kauppoja SPACeilla tai muilla yritysjärjestelyn kohteena olleilla jolloin tikkeri on vaihtunut, niin toi 9A rapsa menee sekaisin jos ei muuta osakkeen nimeä samaksi. (Esim. VTIQ → NKLA)

Tämän lisäksi mulla on todella suuri heitto Degiro rapsan ja todellisuuden välillä jota en ole vielä ehtinyt selvittää. (Degiro laskenut voitot reilusti todellisuutta pienemmiksi.) …pitää selvitellä ja ilmoittaa rehellisesti verottajalle todellinen tilanne, ettei tule jälkikäteen sanomista.

Degirolla sivun ylälaidassa oleva “kokonaistuotto” on mielestäni hyvin paikkaansa pitävä tieto, joten tuohon vertaan itse laskelmiani myös (huom. ei nollaudu vuodenvaihteessa)

1 tykkäys

Erittäin hyvä pointti. Nopeasti tein jo ekan vertailun omaan kirjanpitoon ja kyllä siellä pieniä heittoja on.

Valuuttakurssit: Näissä on heittoa jo sen välillä, mitä sähköpostiin tipahtavassa transaktiovahvistuksessa lukee lopullisena euromääräisenä kokonaissummana vs. mitä transaktiot -välilehdellä näkyy.

2 tykkäystä

Itselläni näyttää Degiron raportti ~3,5% suurempaa luvutusvoittosummaa, kuin tuolla Degiro9A-exelillä pyöräytetty raportti. Pitääpä viikonloppuna tutkia, mistä erot syntyvät. Valuuttakurssihan tosiaan vaikuttaa, mutta selittääkö se näin suuren eron.

1 tykkäys

Hyvä pointti @terva_xyz noi SPACit. Ajoin Fiskerillä mergen yli. En huomannut edes tarkistaa omistanko vielä noi alkuperäiset vai miten mahtoi käydä.

@Alwar Mulla oli heittoa alle 0,1 %. Mikäli noi Fiskerin alkuperäiset on vielä “omistuksessa” vaikka uudet on jo myyty niin sittenhän heitto on iso.

Pitää viikonloppuna tutkia ajan kanssa.

1 tykkäys