Degiro välittäjänä

Meneekö kuitenkin se kymppi per vaihto eur - usd tili? Tästä syystä en itse ole ottanut käyttöön.

Joo, kuluissa ei ole muutosta. Ainoa parannus ettei enää ole sitä negatiivinen tuotto ja kompensaatio hässäkkää.

Enpä toisaalta näe mitään huonoakaan puolta tuossa muutoksessa. Pari napin painallusta ja viiden minuutin päästä muutos valmis.

Aion vaihtaa Nordnetiltä (jonka pari päivää sitten tein) Degiroon pienten kulujen ja OTC kauppojen (Onko näitä paljon?) takia. Onko tässä mitään huomioitavia seikkoja? Ainakin tuosta Badic tilistä luin ja totesin, että kannattaa varmaan avata se toinen (kuluja?) Ja onko tosiaan näin, että halvimissa senttiosakkeissa (0,004$), jos osta vaikkapa 20k osaketta, maksat jokaisesta osakkeesta 0,004 usd, elikkä 80? Miten ylipäätään suositteletteko? Pääasiallisesti OTC ja siinä sivussa muutamat amerikkalaiset listatut firmat olisivat ostokohteena.

Degiron hinnoittelu tosiaan ohjaa sijoittamaan osakkeisiin, joiden yksikköhinta on isompi. Senttiosakkeet kannattaa kenties jättää suosiolla väliin. Sanon kenties, koska en ole asiaa perinjuurin tutkiskellut. Olen vain jättänyt niihin sijoittamatta. Mutta 1 kpl Berkshiren A-osaketta (371 190 $) irtoaa kuluilla 0,50 € + sen vajaan sentin. Aika edullista. :slight_smile:

Minulla on halvempi tilimalli ollut muutaman vuoden käytössä. Kertaakaan ei ole osakkeita lainattu ainakaan niin, että olisin itse huomannut.

OTC, en osaa auttaa.

1 tykkäys

Onko kukaan muu huomannut että kun Greenlane Renewables vaihtui TOR pörssiin, niin sen jälkeen GRN:n kohdalla ostohinta ei ole se alkuperäinen, vaan tuon vaihdoksen päivämäärän kurssi?
Tämä nyt sitten vääristää kaikkia muita lukuja kyseisen lapun kohdalla.

Selvä, kiitos vastauksesta! =) Mitä tarkoitat, kun sanoit, että “Degiro ohjaa sijoittamaan” ? Vai yleisesti ottaen suosii listallaan näitä arvokkaampia? Pystyisitkö tarkistamaan löytyykö esim. nimillä MN, GHSI taikka LLKKF nämä kyseiset OTC laput? =) Entä verotus, onko mitään moitittavaa, helppoa?

Juurikin kuten tulkitsit. Kulutietoinen asiakas pyrkii välttämään turhia kuluja ja ostaa isomman yksikköhinnan osakkeita, koska kulujen osuus on näin pienempi. Toki Degiro varmasti mielellään niitä senttiosakkeita myisi, kun kerran saa enemmän tuloja. :slight_smile:

En uskalla sanoa mitään noista OTC-lapuista.

Verotuksellisia asioita tutkiskelen itsekin tällä hetkellä. Ainakin on olemassa excelin kikkula, joka seuloisi Degiron palvelusta saatavasta tulosteesta automaattisesti verottajan 9A-lomaketta vastaavaa dataa. En ole vielä ehtinyt itse sitä kokeilemaan.

GHSI löytyi, muita ei. Jos otc lappujen kanssa haluaa puljailla niin sanoisin että valitse IBKR löytyy paljon paremmin lappuja.

Edit. IBKR löysi nuo helposti

Piti käydä huvin vuoksi katsomassa viime vuoden kaupat Degirosta. Niitä tuli jopa yksi osto ja saman position myynti. Jokainen raportti näyttää voitolle eri summaa, aika luotettava raportointi firmalla :thinking:. Ja mikään ei taida olla edes oikea voittosumma.

1 tykkäys

Ookei! Ja joo, tosiaan sen huomasin, että sijoitussummallani ja hajautuksen jälkeen ei noille 0,01 - 0,1 - 0,9 osakkeillekkaan hirveästi kuluja syntyisi. Sitten kun mennään alle sentin, niin onkin jo eri asia. :grin: Tarkoitus olisi aloittelevana sijoittana välttää ‘kaikki’ virheet, jotta tuottoakin olisi sitten jonain päivänä mukava katsoa. :ok_hand:t2: Jostain luin ja tutkiskelin, niin monella mennyt loppujen lopuksi käsittääkseni melko vaivattomasti ihan PDF tiedoston (myynneistä, ostoista, voitoista yms.) liittämisellä ilmoitukseen.

Kyllä, jos ilmoitat ne Degiron vuosiraportissa olevat luvut ja liität sen. Täällä on moni alkanut vaan miettiä itse laskemista, kun ne summat eivät täysin vastaa transaktioraportin lukuja. Tämä johtuu enimmäkseen siitä, että siinä vuosiraportissa käytetään päivän päätöskurssia valuutalle, ei tapahtumahetken.

Lisäksi osingot joutuu itse näpyttelemään.

Ookei! Kiitos! Voiko tuonne avata normaalisti tilin ja tutkiskella itse etukäteen, mitä löytyisi ja mitä ei? IBKR ja Degiro on nyt tosiaan vaihtoehdot, mutta huomioon ottaen kulut, asiakaspalvelu, hinnat ja ennen kaikkea verotuksen selkeys ja helppous on nyt enää vaakalaudalla, mitä suosittelisit?

IBKR:lla pystyy tekemään demotilin ainakin.

Itsellä ei vielä kokemuksia verottajalle ilmoittelusta, vasta vähän aikaa sijoittanut noitten kahden kanssa.

Degirolla ainakin aspa on suht hidas, omat kokemukset ainakin, mutta siellä on muistaakseni joku suomalainenkin asiakaspalvelija.

Itselläni ei hyvää sanottavaa Degiron asiakaspalvelusta ole. Ei kyllä mitään todella kriittistäkään. Hidas ja välillä tulee ristiriitaisia vastauksia.

Tyhmä kysymys, mutta näin aloittelevana nuo osinkojen näpyttelyhommat on siis lyhykäisyydessään? En tiedä maksaako suurin osa noista senttifirmoista osinkoja vielä, mutta eikös se jotenkin niin mennyt, että osingosta vähennetään automaattisesti (?) 15% lähdevero (Yhdysvallat) ja sitten vielä Suomessa se jokin 25,5%? Nimim. Pihalla kun Ellun kanat :grin:
Edit:30% Suomessa

Okei, kiitos! Lueskelinkin, että on palvelua myös suomeksi. Vaatiiko demotilin luominen mitään erityisempää?

Ei muistaakseni, sähköpostiosoite taisi riittää. :slightly_smiling_face:

Kyllä, Degiro pidättää automaattisesti 15 % lähdeveron USA-osingoista, olettaen että olet napsauttanut ruksin W-8BEN lomakkeeseen. Suomen verottaja pidättää sitten 25,5 %. Saat myös tuon 15 % lähdeveron hyvitytettynä Suomen verotuksessa, olettaen että sinulla ei ole enemmän verovähennyksiä kuin mitä verotettavaakin ja mitä ulkomaille maksettu vero oli.

Osingot syötetään veroilmoitukselle yksitellen tyyliin yhtiö, osinko, pidätetty lähdevero.

Aikaahan tässä menee, joten kannattaa laskeskella, onko sen arvoista verrattuna kotimaiseen välittäjään.

Juu, niin oli kuten tuli testattuakin. :+1:t2: Nyt sitten taas yksi saatanan kanto mihin pikkuvarpaan potkasin. Eli onko näin, että alle 26 (nyt 25) ei voi tehdä alle 7-10k talletusta? Jos näin on, niin eihän tässä varmaan ole enää kun Degiro jäljellä…

En tiedä onko siinä ikärajaa? Aika erikoista jos on.