Degiro välittäjänä

Onkos suomilappuja? Eikös ne blokanneet suomilappujen oston Degirossa koska sääntely?

1 tykkäys

Suomilappuja myydessäkin pitää tehdä lapusta riippuen ensin erilaiset osaamistestit, jonka jälkeen pääsee vaihtamaan asetuksia ja tekemään myyntitoimeksiannot. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Omalta osalta Money Market Fundilta varat siirretty uudelle Cash Accountille (pankkitili Flatex Bank:ssa). Erittäin sujuva prosessi, koko muutos tapahtuu self servicenä muutamassa minuutissa.

Ikävä yllätys oli että myös pankkitilillä on negatiivinen korko (-0,5% tällä hetkellä).

En ole löytänyt sähköpostista mitään personal linkkiä

Sitten kun sinun kohdallesi tulee eteen tuo tilin avaaminen, huomaat sen kyllä. Web Traderissa ja Appissa tulee oma paksu ilmoitusnauha ruudun yläreunaan aiheesta.

2 tykkäystä

Onkos joku kanssasijoittaja samassa tilanteessa kuin minä siltä osin että avannut ensin Custody -tilin ja tullut myöhemmin siihen tulokseen että Basic olisi ollut sopivampi?

Selvittelin asiaa aspasta, tilityypin muutos ei onnistu Custody → Basic (kuten ohjeissa sanotaan). Toisen rinnakkaisen tilin voi avata, mutta on kai käytännössä täysin erillinen omine käyttäjätunnuksineen jne. Positiot voi halutessaan siirtää Degiro tilien välillä, maksaa 7,5€/positio joka ei ole ihan ryöstöä mutta ei ihan ilmaistakaan jos salkussa on 30 lappua ja kaiken haluaa siirtää.

Muutama täsmäkysymys:

  1. Mitenköhän mobiili/tablettiappi (iOS) toimii käytännössä jos käyttää kahta eri tiliä?
  2. Markkinapaikkakohtaiset kytkentämaksut (2,5€/pörssi) menee ilmeisesti molemmista tileistä?

Mitänkäs toi allokaatio tsydeemi oikeen menee. Mulla on automaattinen valuutanvaihto käytös. Eli jos ostan usd osakkeita mulla pitää olla usd-allokaatio vai auttaako, jos on euro-allokaatiot tuolla ? #sendhelp

USD -tili kannattaa vain isoilla rahamäärillä, kun minimikulu saiihen vaihdettaessa on 10 euroa + 0,02 %. Ilman valuuttatiliä kustannus on kuitenkin hyvin maltillinen 0,10 %. Rahan vaihdosta EUR → USD siis. Valuuttatilin etuna olisi se, että osingot eivät välillä kävisi euroissa. Tässä siis ns. sweet spot on 10 000 €, jota suuremmilla vaihtosummilla valuuttatili on halvempi.

Itse pidän vähäiset roposeni euroina ja ostelen usa-osakkeita. Oston dollarit systeemi vaihtaa automaattisesti. Kun saan osinkoja, systeemi muuttaa ne automaattisesti euroiksi.

2 tykkäystä

Selvä, paljon kiitoksia!

Nyt kun saksalainen Flatex on saanut Degiro kaupan päätökseen ja omistaa nyt virallisesti Degiron, niin onko tiedossa pysyykö Degiron edullisen kaupankäyntikulut vai nouseeko ne degirolaisille 5,90 e kuten se on flatexissa nyt?

Jos degirolaisille hinta nouisee flatex tasolle 5,90 mutta palvelu kuitenkin pysyy yhtä huonona, eli joutuu itse tekemään veroselvitykset, niin sitten vaihtuu kyllä välittäjä.

2 tykkäystä

Mulla on onneksi jo Mandatumilla tili auki, kun avasin OSTin.

Noilla linkkaamillasi hinnoilla ei tuota mitään tuskaa tehdä tulevaisuudessa kaikki ostot Mandatumilla.
Nyt jo joutuu pakko myymään Suomi laput ja ottamaan verohittiä niin ei huvita purkaa jo olemassa olevia positioita Degirolta.

1 tykkäys

Millaisia kokemuksia sulla on Mandatumista? Millaiset välityspalkkiot ja onko mahdollista saada luottoa osakkeita vastaan?

Mandatum on ollut mullakin mielessä yhtenä vaihtoehtona, jos Degiron hinnoittelu muuttuu huonommaksi. Vielä jokunen vuosi sitten povattiin että Degiro olisi ensimmäinen osakevälittäjä euroopassa tarjoaisi ilmaisen kaupankäynnin, mutta sen saa nyt ilmeisesti unohtaa?

Myös Degiron 2,99/kk ja treidaa niin paljon kuin tykkäät lanseeraus on siirtynyt ja ei siitäkään ole kuulunut oikein mitään uutta. Eli ei hyvältä näytä mutta treidataan nyt Degirolla niin kauan kuin mahdollista.

Aspa on hyvä. Olen OSKL:n jäsenenä tossa plus tasolla eli siihen ei tarvii tota 50k+ kassaa. Jenkkilässä on hintaeroa ainakin mun osto summilla aika paljon ja valuutan vaihtokulut on kovat. Noita alatilejä saa eri valuutoille. Olen tykännyt kuitenkin.

e: muokattu oma lainaus pois. En huomannut aikaisemmin sitä

Pienet välityspalkkiot saattavat houkutella tekemään harkitsemattomia ostoja. Nordean ja OP:n 1% katto on ihan ok. Nordnetin minimi 7€ (9€) taas houkuttelee miettimään muita välittäjiä.

1 tykkäys

Itse en vielä luovuttaisi Degiron suhteen. Eiköhän tuo nykyinen hinnoittelupolitiikka ole mietitty loppuun ja kaikki ratkaisut tehty sen ehdoilla.

Suomiosakkeiden poistuminen suomi-asiakkailta on mielestäni seurausta verottajan linjauksista, ei Degiron taktiikkaa. Perinteisen AOT-tilin avaaminen Degiron suomiasiakkaille ei taasen ole kustannustehokasta, siksi sellaista ei ole koskaan tarjorru. Nyt säilytys hoidetaan kaikille eurooppalaisille asiakkaille samalla tavalla. Samasta syystä en usko että Degiro tuskin koskaan tarjoaa OST-tuotetta, jollein sitten kävisi ihme ja EU antaisi direktiivin jostain eurooppalaisesta säästötilistä jonka säätely olisi ylikansallista.

2 tykkäystä

Pieni takaisku paljastui Degiron kanssa. Tarkoitukseni oli laajentaa salkkuani preferred stockien puolelle. Mutta huomasin, että ainakaan se mitä halusin (BPYUP) ei ollut Degiron US Dividend Green Listillä. Tiedustelin asiaa, koska käsittääkseni ainakin Nordnet ottaa verosopimuksen mukaisesti 15 %.

“This is due to an internal decision taken by DEGIRO based on the operational resources needed in order to grant the reduced withholding tax on products that are not on the green list.”

1 tykkäys

Avasin eilen ton pankkitilin. Rahansiirto voi kestää 2-3 päivää. Melko hidasta vuonna 2020.

1 tykkäys

Mulla op:sta siirrot manuaalisesti menny saman päivän aikana arkipäivisin. Toki tradertili käytössä, niin voi ostot tehdä heti ja laittaa siirron perään pankista. Eipähän tarvitse odotella rahojen saapumista tilille, vaan voi käyttää heti tilanteet hyödyksi!

Näyttäisi siltä, että Degirossa siirtyminen MMF:stä flatex -pankkitiliin ei ole nopeuttanut rahasiirtoja yhtään. Tein aamulla nostopyynnön Cash Accountilta, mutta siirto ei ole tapahtunut saman päivän sisällä. Käsittääkseni ainakin osa eurooppalaisista IBAN-tilisiirroista tahahtuu nykyään lähes reaaliaikaisesti.

Tuli avattua Degiroon toinen tili, Basic-tyypillä, nykyisen Custody-tilin rinnalle. Tarkoituksena on pikku hiljaa myydä osinkoyhtiöt pois alkuperäiseltä Custody-tililtä ja siirtää ne Basic-tilille. Tyhmää, mutta ei voi mitään.

Onko mitään syytä olla päivittämättä tuota saman tien Active-tyyppiseksi, jos haluaa varautua siihen että myöhemmin tulee tarvetta luotolle?